Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det kunne lett tolkes som om du vil at man skal gå inn enda hardere?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Det kunne lett tolkes som om du vil at man skal gå inn enda hardere?
    Nei,nå skjnner jeg ikke helt... Jeg ønsker at VÆR VARSOM plakaten skal klistres opp til full synlighet for alle beslutningstakere. Jeg har ikke noe fasit svar på disse spørsmål, det var med disse ordene jeg gikk inn i denne debatten. Men ting går ikke så lett som man tror. Krigen i irak er et slikt eksempel. De trodde bare at det skulle bli et nytt Kuwait. De fikk seg forhåpentligvis en lærepenge.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Nå detter jeg av lasset også. Du mener at vi står ovenfor en svært sterk fiende og håper altså at amerikanerne innser at denne fienden er for mektig til å hanskes med og derfor oppgir Pax Americana eller den vestligdominerte verdensorden? Da har jo de (islamistene) vunnet. Da tror jeg våre oldebarn vil vokse opp i Eurabia.

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    Det norske forsvaret er på felgen som det var før 2.V Krig... Er det ikke på tide å stikke fingeren i jorda og få forsvaret opp på en akseptabelt nivå ! Er ikke denne syria historien god nok grunn ! Vi må bare ikke undervurderer deres makt og overbevisning. Ser også på dette som massesugosjon.....halvparten kan sikkert ikke lese og skrive......noen ekstreme drar igang massene og dritten er igang....... De er jo villige til å blåse seg selv i lufta........ Facismen må man på ingen måte undervurdere.

8)

KH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Antall liker
    0
    Støtter de fleste - ikke alle - synspunkter fra Ivar Løkken. Vi kommer over i en mer realistisk verden. At tegninger skal medføre terrorhandlinger er selvsagt til skade for de mange seriøse og positive innvandrere vi har. Det er derfor viktig at disse står frem og kritiserer de mest ekstreme reaksjonene fra medlemmer fra egen religion, i stedet for å komme med utbrudd overfor Ivar L m.fl. som bare gir uttrykk for en naturlig økende skepsis. Denne skepsis avhjelpes jo ikke av å stille tilsynelatende kritiske spørmål som avslører en naiv holdning til problemstillingen, som om det er Ivar L eller andre som er problemet. - Jeg nevnte for en nabo før forrige år at det i en valgkamp i 1985 var hett med diskusjoner om innvandring. RV og andre kjørte på, og til sluitt spurte programleder Bjørn Hansen om hva som var målet med antall invandrere for RV, SV og de andre som fant det opportunt å kritisere FrP for deres innvandringspolitikk. Lederne for SV og KrF ble litt vagere når de ble forespurt om 1 million ville være passende (RV jublet selvsagt). Et spørmål fra min side; har ikke SV nedtonet poenget med fargerikt fellesskap betydelig/eller helt. Til orientering stemmer jeg på et parti som har sittett i regjering de siste 7 årene.

KH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Antall liker
    0
    Siste setning skulle være i løpet av de siste 7 årene.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.688
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat denne tanken har eg også tenkt. Men også her kommer jeg ikke til enighet med meg selv. Det kan være farlig, vi ser sannynligvis ikke helt konsekvensene av en slik handling. Fordi vi ikke tenker som en muslim. Det kan bli oppfattet som om vesten ønsker en krig mot islam og den hellige profet. Og da kan alt skje. Og som du er inne på Ivar, islamistene er allerede veldig godt representert i de fleste vestlige land, og dermed er terrorcellene tilstede og kan bli veldig aktive på kort tid.
    Som regel skjer ikke det man venter, men noe helt annet. Slik er historien.
    etter å ha kikket litt rundt i denne tråden forstår jeg at sitatet over, og mye annet her er skrevet i fullt alvor av folk jeg deler språk og sikkert mye bakgrunn med. Hvorfor ser vi allikevel så forskjellig på verden ?

For meg er en selvmordbomber ikke en fanatisk fascistoid soldat , født til å hate alt vestlig, men en pissredd kvisete veiking, manipulert av gamle feige patriarker som for øyeblikket har vind i seilene fordi
    Islamske symboler pisses på av ignorante bladfyker oppe i trygge skandinavia. ( ja, trygge, tenk på hvor lite ugang de egentlig har fått gjort i f.eks. London, sammenlignet med hvor stort og etablert det muslimske miljøet er i England.)
    Espen R snakker om historie, og historisk sett, og faktisk også religiøst ( "gå ut og gjør alle folkeslag til mine disipler " sa Jesus ) er det vel vi Kristne som har drevet misjonsarbeidet lengst til nå.
    1.3 milliarder mennesker på kloden er muslimer , hva er det dere har tenkt å gjøre ? Internere alle på Guantanamo ? Voksendåp ? Eller krysser der bare fingrene og håper at Dubya avslutter det Papa Bush starta og slipper løs det helvetet som ligger og venter i kamrene på ubåter i middelhavet, da ryker jo Israel, men der bor det jo tross alt mest jøder da ( ironi )

Kristne , jøder og muslimer må lære seg å leve sammen igjen. Ja igjen , sist de gjorde det var under arabisk styre i Maurernes Spania. før franskmennene kom og gjeninnførte sivilisasjonen ( ironi ), dvs inkvisisjonen. Sa noen historie ?

KH

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Antall liker
    0
    Ja, og ved de gode intensjonene er problemet over ? -Hva skal konkret gjøres ? -Muslimer som indirekte forsvarer handlingen ved å kritisere skeptiske innlegg fra kristne, i stedet for meget klart gå ut å ta avstand fra det som har skjedd ? -Det skeptiske ville blitt redusert med en gang.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Dette er tydeligvis målet for ormeyngelen:

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Karl Markx skal en gang ha sagt:
    Religion er som opium for folk. Er det abstinenser vi ser nå,eller er det overdoser?

Begge kan jo være riktig ille?

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Jeg registrerer at reaksjonene på disse tegningene har gått over all forventning. Det er jo åpenbart at muslimer ikke forstår konseptet ytringsfrihet!
    Fra offentlig hold har vi jo gitt inntrykk at vi er en gjeng med feiginger. Vi trenger ikke å si unskyld for noen skarve tegninger. her i landet har vi respekt for rettighetene dette demokratiet er tuftet på, så enkelt er det. Hvis mange av våre nye landsmenn ikke liker det så kan de pakke snippsekken sin å dra!
    Jeg er så lei av at politikere ikke kan kalle en spade for en spade :mad:
    Disse tegningene viser jo hvor utrolig stor forskjell det er verdimessig mellom vesten og muslimene.
    At de våger å komme med trussler, hån og annen latterliggjøring av vår måte å leve på sier litt om mangelen på takknemlighet. Vi har tatt imot flyktninger og invandrere med åpne armer, vi har ikke stilt store krav. Vi har derimot åpnet vår statlige lommebok slik at disse menneskene skal få ha et trygt og godt hjem her i Norge. Hva får vi tilbake? Jo syting, klaging og trussler. dette kan vi ikke lenger godta! her må vi sette hardt mot hardt. Alle som motar økonomisk støtte fra Norge, men som motarbeider oss i denne og lignende saker må miste sin støtte umiddelbart!
    Og hvis disse gutta som er så dumme at de står å skyter sine AK47 opp i lufta våger å gjøre noen av sine feige stunts her i Norge - PAYBACK`S A BITCH!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Karl Markx skal en gang ha sagt:
    Religion er som opium for folk. Er det abstinenser vi ser nå,eller er det overdoser?

Begge kan jo være riktig ille?
    Ja Marx skrev selv at religion er skapt av mennesker, og derfor også foranderlig.

Man skal ikke fordømme mennesker fordi religion er deres representant for verdensorden. Det man skal gjøre, er å vise dem at alle handlinger er menneskeskapt, ikke guds vilje. Om det var guds vilje, ville vedkommende gud stått for dem selv..!!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fekk nokre tankar ved å kike på denne strengen. Burde eigentleg bruke morgontimane til å skrive artiklar om hifi, men de veit korleis det er.....

Det er interessant å sjå at både koranen og muslimsk religiøs praksis ikkje har bydd på paradis for å gjere sjølvmord. Det er i dei siste 20 åra dette har vorte akseptert.
    Dette er endå verre enn den bibeltolkninga og det verdsbildet Luther tok eit oppgjer mot, og det er eit enormt ansvar på den einskilde mullah, og spesielt for dei som tolkar koranen og allah på vegne av massane.
    Når det er sagt, har vi sett at radikaliseringa av islam har oppstått i krigssoner eller i okkuperte områder. Når ein ikkje har anna å trøyste seg med, går ein til religionen. Og så endrar ein religionsforståinga til noko som passar inn med den situasjon (og det humør) ein er i.

Radikaliseringa av musilimar i vest er noko heilt nytt. Bortsett frå når det kjem mullahar som passar godt med det gamle, norske ordtaket; "Heime alen, borte galen". Slike som er fullstendig ute av stand til å tilpasse seg vestlege samfunn, og gjer alt dei kan for å gjere t.d. Oslo til ein kopi av ei iransk landsbygd, bør ikkje vere andre stadar enn der dei kom frå.
    Som det vert sagt i strengen, har det vore forbausande roleg i innvandrarmiljøa i vest fram til no. Men dette skuldast nok ikkje at dei har vore for "feige" til å sette i gong demonstrasjonar og terror tidlegare, men snarare at det ikkje har vore vilje til sånt. Folk flest i dei fleste miljø er stort sett fornuftige.

Håpar berre dei vestlege og spesielt våre norske muslimar er i stand til å dempe alt dette ekstreme. Dei kjenner vesten, og har trass i ulempene ein måtte ha ved å vandre ut, sett dei positive sidene ved å vere i våre samfunn. Også relativt konservative/ortodokse muslimar bør vere i stand til å sjå fordelane med vesten.

Eg har avgrensa kjennskap til kor lukkelege gjennomsnittsmenneska er i velståande musilmsk styrte land. Men eg har aldri lese ei bok av eller snakka med ei fornøgd muslimsk kvinne. Muslimske menn forsikrar oss om at dei er det, sjølvsagt, men det trur eg berre sånn passeleg på. Ei vanleg empatisk øving er "tenk om det var deg". Sjølv ville eg ikkje likt å vere påpassa, stengt inne, pakka inn bak slør eller burka, og eg veit at korkje kona mi eller jentene vil trivest med eit sånt liv. Ut frå min ståstad (kanskje ikkje den beste for ei slik vurdering, men men) vil dei færraste muslimske jenter velje ein tradisjonell, arabisk (ikkje muslimsk - å trekkje religion inn i dette, er ein strategi som Luther gjorde opprør mot, noko som førte til blodige oppgjer) levemåte framfor ein vestleg. Men frykta for å miste familie, nettverk og det trygge/kjente ein er glad i, hindrar sjølvsagt mange frå å gjere anna enn det dei gamle krevjer av dei.

Vi kjenner Maslow sitt behovshierarki, og VEIT at eit kvart menneske, etter kvart som dei underliggjande behova vert stetta, også ynskjer seg sjølvrealisering, også kvinnene. Einaste måten å få dei til å velje noko anna, er å syte for at dei underliggjande behova (behova for næring, behova for tryggleik) ikkje er stetta. For dei er viktigare, slik at realiseringsbehovet vert sett til side.

Det skjer lange prosessar som fører i retning av større interaksjon mellom svært ulike kulturar på jorda. Dette er svært innfløkt. På sikt trur eg på evolusjonsteorien også innan samfunnsutvikling, at den best skikka livsstil vil overleve. Det er svært mykje negativt som kan seiast om "the American way". Og endå meir negativt om føydalsamfunn tufta på sharia-lovverk. Dei som sit som maktpersonar og har det heilt topp innan desse to systema, er godt fornøgde, og vil gjere så mykje som råd for å halde status quo. Religion er såleis eit glimrande politisk verkemiddel, så lenge oponionen godtek at dette vert brukt på ein sånn måte.
    Mi overtyding er at religion fyrst og framst må vere reguleringa av den personlege tru og kontakt på Gud. I både kristendom og islam er fellesskapet også eit viktig element (dessutan har kristendomen misjonspåbodet, som gjer dette til den mest agressive religionen, når det kjem så langt). Dei fleste religionar har også historiar og skrifter som går på korleis gud (gjennom menneske) har drive krigar og drap (men berre av dei som ikkje er guds utvalde, sjølvsagt) for å gjennomføre ei plan. I urolege tider vert dette gjerne fokusert, slik at radikale krefter brukar dette til "inshallah" og "gott mit uns" - paroler. Og dei som er redde, let seg lett leide på ville vegar (har de sett ein saueflokk på vill flukt frå ein meir eller mindre imaginær fare, har de eit glimrande bilde).

Nettopp i tider som disse, gjeld det å tenkje nøye før ein handlar. Tanken om å brenne koranen var nok ikkje den klokaste.....

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
      Hvorfor bråker muslimene? Tegninger av profeten? Hva så? Det er da Allah som er hellig, Mohammad kun hans ringe tjener. Kjenner de ikke sin egen religion?

- ellers; der fikk "frigjorte" og antireligiøse Norge det de fortjente. Mitt tips er at dette er prologen til 3.verdenskrig.

Mvh.  RS

Må igjen understreke poenget her; basfemi = gudsbespottelse, tegninger av et menneske (Muhammed) kan ikke hevdes å være blasfemiske.
    Når div. muslimer alikevel påstår dette viser det både at de har mangelfull kjennskap til egen religion og at de rett og slett "er ute etter bråk". Det er jo en tradisjonell måte å "løse problemer" på i midtøsten.. :p

Mvh. RS

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Som jeg var inne på i går....Kari Vogt og Butenschøn idag:

"- Saken i seg selv er sterkt provoserende, men er også dråpen som har fått begeret til å flyte over for deler av den muslimske verden, sier Norges kanskje største ekspert på islam, religionsforsker og 1. amanuensis i religionshistorie Kari Vogt.

- Den utløser en masse frustrasjoner mot det muslimer opplever som et arrogant Vesten, sier hun.

Direktør for institutt for menneskerettigheter Nils Butenschøn uttrykker seg på samme måte som Vogt:

- Tegningene var bare den berømte dråpen, sier han.

Butenschøn utdyper: - Følelsen av å bli nedverdiget fra Vesten har ligget der svært lenge. "

Og nå har nassene begynt å røre på seg..dette kan bli stygt.

Forøvrig kloke ord fra Arve...

O.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Ang. de siste nyheter om at den danske ambasaden i Libanon er satt i brann. Og her kommer Jonas G. Støre inn med en kommentar om at situasjonen er uholdbar, for i forhold til alle konvensjoner så skal landets myndigheter beskytte ambasadene og ambasadepersonellet. Men hva kan man egentlig vente seg av sikkerhet ? De menneskene som skal beskytte ambasadene og sørge for ro og orden er jo like forbannet på avistegningene og krenkelsene.
    Her har man satt ulvene til å gjete sauene.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Legg merke til nederste linje...

"Free speech argument

The controversy began last September, when 12 drawings of the Muslim prophet were published in the Danish newspaper Jyllands-Posten. It gained strength in January, when a Norwegian newspaper reprinted the drawings.

Jyllands-Posten had published an article about the illustrator of a Danish book on the life of Mohammed, who had demanded to remain anonymous because the book cover depicted the prophet, a sacrilege in Islam.

Some of the images in question were considered to be particularly demeaning, including an image of the Prophet Mohammed wearing a turban shaped like a bomb with a lit fuse.

Following the Norwegian article, other newspapers picked up the story and followed suit by publishing the drawings, including France's Le Monde and Italy's La Stampa.

The week before last, two European newspapers -- Die Welt in Berlin, and France Soir in Paris -- and two small weekly Jordanian newspapers -- Shihan and Al-Mehwar -- reprinted the cartoons and characterized the publications as a matter of free speech.

According to Jordan's Petra News Agency, arrest warrants were issued Saturday for the editors-in-chief of the Jordanian newspapers.

Shihan's editor, Jihad Momeni, who is a former member of the Jordanian Senate, was fired after publishing the cartoons.

Petra reported that Jordan's leader, King Abdullah II, said the publication of such images is a "crime that that can not be justified under freedom of expression."

Demonstrations against the caricatures also occurred in Baghdad; Khartoum, Sudan, and the Palestinian territories.

Pakistan's Foreign Ministry said Saturday it has summoned Denmark's ambassador to the ministry "to lodge a strong protest and demand immediate action by the Danish government against the newspaper."

In a strongly worded statement, a U.S. State Department spokesman said Friday that, despite respect for the freedom of expression, the publication of cartoons that incite religious or ethnic hatreds is unacceptable.

CNN has chosen to not show the cartoons out of respect for Islam."

O.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Legg merke til nederste linje...

Selvsagt bare pølsevev.
    Men hvor sterkt tror dere at de amerikanske myndighetene, opp til toppnivå, har vært inne i bildet for å legge bånd på ytringsfriheten, i denne saken, i forhold til amerikansk presse ?
    (Ytringsfriheten er jo (vistnok) hellig i USA) ::)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ja, det er helt jævlig å se hvordan de plutselig er opptatt av respekt...dette blir mer og mer kvalmende. Selv om det er en god oppsummering! :D

O.
    Selvsagt bare pølsevev.
    Men hvor sterkt tror dere at de amerikanske myndighetene, opp til toppnivå, har vært inne i bildet for å legge bånd på ytringsfriheten, i denne saken, i forhold til amerikansk presse ?
    (Ytringsfriheten er jo (vistnok) hellig i USA)  ::)

-HP-

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    129
    Uansett kan vi berolige oss selv med at disse gærne islamistene ALDRI kommer til å få noen reell makt. De kan så absolutt gjøre litt faenskap her og der, med tildels tragiske utfall, men å se for seg 3. verdenskrig og Ragnarok er nok ikke nødvendig.

Disse menneskene mangler nemlig en effektiv struktur, i sitt "opprør". Dessuten dauer jo alle "soldatene" deres i egne kamphandlinger:/

Vi har våre demokratiske prinsipper å ta vare på. Og ikke minst praktiserer vi menneskerettigheter.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Uansett kan vi berolige oss selv med at disse gærne islamistene ALDRI kommer til å få noen reell makt.

2. De kan så absolutt gjøre litt faenskap her og der, med tildels tragiske utfall, men å se for seg 3. verdenskrig og Ragnarok er nok ikke nødvendig.

3. Disse menneskene mangler nemlig en effektiv struktur, i sitt "opprør". Dessuten dauer jo alle "soldatene" deres i egne kamphandlinger:/

Vi har våre demokratiske prinsipper å ta vare på. Og ikke minst praktiserer vi menneskerettigheter.
    1. Håpar du har rett, sjølvsagt.
    2. Det kjem vel an på mellom anna tidsperspektivet? Og det er vel lurt å ha ein fokus på dette.
    3. Det er eg ikkje så sikker på. Gje ein religiøs fanatikar ei atombombe og litt albogerom, så trengs ikkje allverda av struktur for å skape dækelskap. Så spørs det kor mange (ein må sjølvsagt svare - auge for auge, tann for tann, som mange amerikanarar, ytterleggåande jødar og gammaltestamentlesarar yndar å ha som livsprinsipp) atombomber isen på polane tåler før dei smeltar i vår frå før ganske så drivhuseffektive atmofære. Lovelock har også fått stadig meir gehør for at den irreversible oppvarmingsprosessen vil starte når energirefleksjonen frå dei kvite polområda forsvinn (og då dannar det seg nok ikkje ny polis på ei stund....)

Det var vel Tor Åge Bringsværd som skreiv ned anektdota:
    To knappenåler eide en ballong sammen. Så ble de uvenner, og den ene sa;
    - Ve deg, for nå stikker jeg hull på DIN halvdel.

R

Rojoh

Gjest
    I vår sammensatte samfunn skal det ikke så veldig store humper i veien før vi reagerer - politikerne reagerer - eskalering - spiral - bla, bla....

Energi kombinert med klimatiske forandringer er jo en potensiell bombe. Europa ble plutselig litt skremt når Russland og Ukraina hadde en liten uoverenstemmelse vedrørende gass... Vårt økonomiske, sammenflettede system likeså. Kronekurs, børs, arbeidsplasser, rente...

Nei, tror ikke vi helt evner å forutse hva som kan skje i fremtiden - fortiden har vel vist oss at liten tue kan velte stort lass?

Johan

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Selvsagt bare pølsevev.
    (Ytringsfriheten er jo (vistnok) hellig i USA)  ::)
    Ser ikke noe annet grunnlag bak CNNs vurdering enn det som ligger bak NRKs, VGs eller andres som har fattet akkurat samme beslutning. Man vil ikke hive ytterligere ild på bålet, og langt mindre risikere represalier. CNN har dessuten en enorm korrespondentstab i midtøsten og det er også et stort målpublikum for kanalen, derfor vil de nødig risikere økonomiske konsekvenser ved å publisere.

USA har en sterk tradisjon for systemkritiske media, den politiske debatten som føres der er ofte både mye hardere og "skitnere" (går mer på personangrep o.l.) enn tilsvarende i Norge. Det er også høyere terskel der for å rettsforfølge ekstreme ytringer. Feks får Ku Klux Klan og nynazister lov til å demonstrere og organisere seg i USA, i Europa stoppes dette ved lov.

Ja, det er helt jævlig å se hvordan de plutselig er opptatt av respekt...dette blir mer og mer kvalmende.
    Da bør du også bli kvalm av NRK, VG, TV2 etc som har gjort AKKURAT samme vurdering som CNN. Det har ikke noe med respekt å gjøre, men ren og skjær frykt. Denne frykten mener jeg man ikke burde gi etter for, derfor har jeg, som sagt tidligere, gjerne sett at ALLE vestlige media hadde trykket disse bildene.

J

jekri

Gjest
    Feks får Ku Klux Klan og nynazister lov til å demonstrere og organisere seg i USA, i Europa stoppes dette ved lov.

.
    Ok, så du forsvarer at Ku-klux-klan og nazier kan banke og kanskje til og med drepe noen fargede, men muslimer må holde seg i ro?
    Når en ser historien til disse bevegelsene burde de være totalforbudt, overalt.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Ok, så du forsvarer at Ku-klux-klan og nazier kan banke og kanskje til og med drepe noen fargede, men muslimer må holde seg i ro?
    Dette tror du ikke på selv en gang.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ja, jeg er forsåvidt det også, for det er først når de har sett konsekvensene av dette de har inntatt den posisjonen. Men det stiller seg jo litt annerledes hvite hus syntes jeg da(tenkte ikke spesielt på cnn) - for det er mye av det som har skjedd de siste 6 årene fra den kanten som har skapt dette undertrykket.

Din strategi hadde sannsynligvis kostet mer liv og materielle skader og bidratt til å øke avstanden betydelig. Dette vet man ikke selvsagt, men det er sannsynlig.

O.
    Da bør du også bli kvalm av NRK, VG, TV2 etc som har gjort AKKURAT samme vurdering som CNN. Det har ikke noe med respekt å gjøre, men ren og skjær frykt. Denne frykten mener jeg man ikke burde gi etter for, derfor har jeg, som sagt tidligere, gjerne sett at ALLE vestlige media hadde trykket disse bildene.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    En liten digresjon(har akkurat fått en vinylrigg igjen, og dermed flommer det på med musikk jeg ikke har hørt på lenge)

Warren Zevon skrev dette i 1980:
    "Nuclear arms in the Middle East
    Israel is attacking the Iraqis
    The Syrians are mad at the Lebanese
    And Baghdad does whatever she please
    Looks like another threat to world peace
    For the envoy"

Ikke mye nytt under solen...

O.

J

jekri

Gjest
    En liten digresjon(har akkurat fått en vinylrigg igjen, og dermed flommer det på med musikk jeg ikke har hørt på lenge)

Warren Zevon skrev dette i 1980:
    "Nuclear arms in the Middle East
    Israel is attacking the Iraqis
    The Syrians are mad at the Lebanese
    And Baghdad does whatever she please
    Looks like another threat to world peace
    For the envoy"

Ikke mye nytt under solen...

O.
    Intet nytt nei. "Not the nine`o clock newa" hadde et innslag fra det som hadde vært Israel.

Var denne serien på slutten av 70 tallet,tro?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.083
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    De kaller det hellig krig.  Kan en krig kalles hellig ? For meg blir det i alle fall det stikk motsatte. Burde ikke en åndelig leder oppfordre til fred og forsoning ?
    Det er hva jeg forbinder med åndelighet.

Men det ser dessverre ut til at religion og åndelighet er to vidt forskjellige begreper :(

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Mange års(og tildels generasjoner) med akkumulert undertrykkelse, sinne og ydmykelser er farlig...de ser livsfarlige ut hele gjengen :(

O.
    En ting er sikkert, vestlig toleranse ovenfor Islam blir ikke akkurat styrket av slik oppførsel. Er redd dette er starten på et mye mer anstrengt forhold mellom øst/vest.
    http://www.vg.no/bilderigg/?rigg_id=3155

janhella

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2004
    Antall liker
    0
    De kaller det hellig krig.  Kan en krig kalles hellig ? For meg blir det i alle fall det stikk motsatte. Burde ikke en åndelig leder oppfordre til fred og forsoning ?
    Det er hva jeg forbinder med åndelighet.
    Helt enig, slik går det, når politikk og religion blandes sammen. Er nok mye aggresjon mot vesten som kommer til overflaten nå, det trengtes bare en liten katalysator for å utløse dette. Det er nok bare tilfeldig at det var tegningene som utløste dette, det ville skjedd før eller siden uansett. Tror det er en sterk følelse av mindreverd rundt i den muslimske verden ovenfor vesten.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Når en ser historien til disse bevegelsene burde de være totalforbudt, overalt.
    Hæ? Jeg konstaterte at mer ytterliggående ytringer ofte er tillatt i USA enn i Europa. Dette som et tilsvar på usubstansierte påstander om at amerikanske myndigheter har instruert CNN og at de i større grad regulerer ytringsfriheten der enn det man gjør her i Norge. Jeg finner det forbausende at samme personer på én side oppfordrer til tilbakeholdenhet og forsiktighet, men så på den annen utsetter CNN for flengende kritikk når de utviser nettopp dette.

At du tolker dette dithen at jeg støtter KKK finner jeg fullstendig absurd.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    342
    Vi får la være å gi pøbelen oppmerksomhet. Det er jo nettopp oppmerksomhet som gir pøbeler grunn til å fortsette jævelskap!! Hva hadde utfallet blitt om f.eks. pressen verden over hadde latt være å vise terrorhandlinger og annen jævelskap i aviser og på TV? Tror det hadde blitt stille ganske fort jeg!

På en annen side er det viktig å gi oppmerksomhet på det som tross alt er positivt i alt dette.
    For å være selvkritisk, så ser jeg ikke mye positivt å rette oppmerksomheten mot akkurat nå...

Vidar

J

jekri

Gjest
    Hæ? Jeg konstaterte at mer ytterliggående ytringer ofte er tillatt i USA enn i Europa. Dette som et tilsvar på usubstansierte påstander om at amerikanske myndigheter har instruert CNN og at de i større grad regulerer ytringsfriheten der enn det man gjør her i Norge. Jeg finner det forbausende at samme personer på én side oppfordrer til tilbakeholdenhet og forsiktighet, men så på den annen utsetter CNN for flengende kritikk når de utviser nettopp dette.

At du tolker dette dithen at jeg støtter KKK finner jeg fullstendig absurd.
    Da misforsto jeg deg, og beklager. :-[

Det du sier der viser jo dobbeltmoralen i USA.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Ser ikke noe annet grunnlag bak CNNs vurdering enn det som ligger bak NRKs, VGs eller andres som har fattet akkurat samme beslutning. Man vil ikke hive ytterligere ild på bålet, og langt mindre risikere represalier. CNN har dessuten en enorm korrespondentstab i midtøsten og det er også et stort målpublikum for kanalen, derfor vil de nødig risikere økonomiske konsekvenser ved å publisere.
    Jeg har ingen problem med å se at CNN ønsker å beskytte seg selv og sin korrespodenter. Men det er et interessant spørsmål hvorvidt det hvite hus har hatt stråmenn der ute for å legge et press på de førende amerikanske medier om ikke å trykke tegningene, med begrunnelse i nasjonens sikkerhet. Og dette er ikke bare interessant sett i lys av denne saken, men hvorvidt mediene nå blir forsiktigere med å sette et kritisk søkelys på islam.

En gramatisk bommert av meg selv: ambasade heter det ikke, men ambassade. Dårlig i norsk.  :)

EDIT: nå har jeg "quotet" innlegget mitt mer presist, slik at ikke Ivar blir kreditert for noe jeg har skrevet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn