Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    342
    Hæ? Jeg konstaterte at mer ytterliggående ytringer ofte er tillatt i USA enn i Europa. Dette som et tilsvar på usubstansierte påstander om at amerikanske myndigheter har instruert CNN og at de i større grad regulerer ytringsfriheten der enn det man gjør her i Norge. Jeg finner det forbausende at samme personer på én side oppfordrer til tilbakeholdenhet og forsiktighet, men så på den annen utsetter CNN for flengende kritikk når de utviser nettopp dette.

At du tolker dette dithen at jeg støtter KKK finner jeg fullstendig absurd.
    Dette tilfellet er jo et skoleeksempel på hvordan vi fokuserer og tolker. Ikke at jeg helt ser hvordan det i det heletatt er mulig å misforstå ditt opprinnelige innlegg. Et budskap kan dreies til det ugjenkjennelige hvis man bare plukker ut de riktige elementene og setter dem sammen i annen rekkefølge...eller "stryk de ordene som ikke passer" ;D
    Jeg er sikker på at en helt "normal" nyhetsspalte i VG nå for tiden kan av en muslimsk ekstremist fordreies til å gi et budskap om å spotte Allah.

Dette ligner egentlig litt på kabeldebatten - da kan vi jo bare vente på at den 1. kabelkrig setter i gang ::)

Et eksempel ut i fra eget hode:

"Allah er en hellig Gud som ikke skal spottes. Det er respektløst av de vestlige å frata en muslim sin tro, men også respektfullt å forhindre terrorhandlinger."

Så kan dette fordreies (Til alle muslimer på hifisentralen: Dette er ment som et eksempel, og kan ikke misforstås til å være en oppfordring til å gjøre muslimer noe ondt!! Selv om jeg etter siste tidens handlinger begynner å få en noe frynsete respekt for deres overbevisning, prøver jeg så godt jeg kan å respektere dere alle):

"Allah er en terrorist, ikke en Gud. Det er med stor respekt vi vestlige fratar muslimer deres tro, og muslimer skal spottes. Terrorister er hellige og skal respekteres."

Terrorister er kanskje dyslektikere??? I så fall får vi ha dem unnskyldt ;D

Vidar

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Hæ? Jeg konstaterte at mer ytterliggående ytringer ofte er tillatt i USA enn i Europa. Dette som et tilsvar på usubstansierte påstander om at amerikanske myndigheter har instruert CNN og at de i større grad regulerer ytringsfriheten der enn det man gjør her i Norge.
    Men jeg mener at hvis det publiseres materiale som er med på å sette nasjonens sikkerhet i fare, så settes ytringsfriheten tilside. Og så er det selvsagt et definisjonsspørsmål hva slags materiale som kommer under dette kriterie. Jeg har ikke sagt at avistegningene av profeten kommer under denne definisjonen, men man kan heller ikke utelukke det, slik jeg ser det

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Da misforsto jeg deg, og beklager. :-[

Det du sier der viser jo dobbeltmoralen i USA.
    Hæ 2? Om det var noen dobbeltmoral jeg ville påpeke så var det at man kritiserte CNN og USA for å utvise tilbakeholdenhet, samtidig som man har oppfordret og berømmet VG, NRK og den norske regjeringen for nøyaktig det samme. Her på forumet altså. Man har gjort samme vurdering der som de aller fleste store medier har gjort også her.

Men det er et interessant spørsmål hvorvidt det hvite hus har hatt stråmenn der ute for å legge et press på de førende amerikanske medier om ikke å trykke tegningene, med begrunnelse i nasjonens sikkerhet
    Det er vel i så fall ikke noe annerledes enn at Jens Stoltenberg har gitt uttrykk for at han anser trykking av bildene som uklokt? Stoltenberg har også gjentatte ganger direkte vektlagt at ingen "ledende medier" i Norge har trykket bildene, det er så nærme en direkte oppfordring man kan komme. Responsen fra det hvite hus var omtrent på linje med den vi har sett fra Støre og Stoltenberg her hjemme, kan ikke forstå at den er hverken oppsiktsvekkende eller interessant, selv om jeg synes den er skuffende fordi den er ettergivende. Strømenn? De har da både e-post, telefoner og faks.

Og dette er ikke bare interessant sett i lys av denne saken, men hvorvidt mediene nå blir forsiktigere med å sette et kritisk søkelys på islam.
    Jeg frykter det ja. Man beklager og gir etter, noe som sender ut et signal om at terror funker.

Men jeg mener at hvis det publiseres materiale som er med på å sette nasjonens sikkerhet i fare, så settes ytringsfriheten tilside.
    Jeg kjenner ikke lovgivningen i så henseende, hverken i USA, Norge eller andre land, men når man ser hvor lette bildene er å finne på internett, så kan jeg vanskelig se for meg at noen vil rettsforfølges for å publisere dem.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Ivar, når det gjelder USA, så vil jeg tenke meg at det hvite hus anser det som ekstra farlig hvis tegningene blir publisert der. Fordi USA er islams fiende nr. 1 og den store stygge ulven. Terrorgruppene til Bin Laden & Co vil i en sånn situasjon utnytte dette for alt hva det er verdt for å skape ennå mer hat på grasrotnivå. Og jeg tror at amerikanske myndigheter ser denne faren. Om dette kommer inn under "fare for nasjonens sikkerhet" og at ytringsfrihet blir tilsidesatt, det forblir kun spekulasjoner.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    "Vit at enhver muslim er en muslims bror, og at alle muslimer er brødre. Muslimer skal kjempe mot alle mennesker helt til de bekjenner: Det er ingen annen gud enn Allah."

Muhammed.
    (tale fra 632 rett før han døde)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Ivar, når det gjelder USA, så vil jeg tenke meg at det hvite hus anser det som ekstra farlig hvis tegningene blir publisert der. Fordi USA er islams fiende nr. 1 og den store stygge ulven. Terrorgruppene til Bin Laden & Co vil i en sånn situasjon utnytte dette for alt hva det er verdt for å skape ennå mer hat på grasrotnivå. Og jeg tror at amerikanske myndigheter ser denne faren. Om dette kommer inn under "fare for nasjonens sikkerhet" og at ytringsfrihet blir tilsidesatt, det forblir kun spekulasjoner.
    Leder fra Boston Globe:

HINDUS CONSIDER it sacrilegious to eat meat from cows, so when a Danish supermarket ran a sale on beef and veal last fall, Hindus everywhere reacted with outrage. India recalled its ambassador to Copenhagen, and Danish flags were burned in Calcutta, Bombay, and Delhi. A Hindu mob in Sri Lanka severely beat two employees of a Danish-owned firm, and demonstrators in Nepal chanted: ''War on Denmark! Death to Denmark!"In many places, shops selling Dansk china or Lego toys were attacked by rioters, and two Danish embassies were firebombed.

It didn't happen, of course. Hindus may consider it odious to use cows as food, but they do not resort to boycotts, threats, and violence when non-Hindus eat hamburger or steak. They do not demand that everyone abide by the strictures of Hinduism and avoid words and deeds that Hindus might find upsetting. The same is true of Christians, Jews, Buddhists, Mormons: They don't lash out in violence when their religious sensibilities are offended. They certainly don't expect their beliefs to be immune from criticism, mockery, or dissent.

But radical Muslims do.

The current uproar over cartoons of the Muslim prophet Mohammed published in a Danish newspaper illustrates yet again the fascist intolerance that is at the heart of radical Islam. Jyllands-Posten, Denmark's largest daily, commissioned the cartoons to make a point about freedom of speech. It was protesting the climate of intimidation that had made it impossible for a Danish author to find an illustrator for his children's book about Mohammed. No artist would agree to illustrate the book for fear of being harmed by Muslim extremists. Appalled by this self-censorship, Jyllands-Posten invited Danish artists to submit drawings of Mohammed, and published the 12 it received.

Most of the pictures are tame to the point of dullness, especially compared to the biting editorial cartoons that routinely appear in US and European newspapers. A few of them link Mohammed to Islamist terrorism -- one depicts him with a bomb in his turban, while a second shows him in Heaven, pleading with newly arrived suicide terrorists: ''Stop, stop! We have run out of virgins!" Others focus on the threat to free speech: In one, a sweating artist sits at his drawing board, nervously sketching Mohammed, while glancing over his shoulder to make sure he's not being watched.

That anything so mild could trigger a reaction so crazed -- riots, death threats, kidnappings, flag-burnings -- speaks volumes about the chasm that separates the values of the civilized world from those in too much of the Islamic world. Freedom of the press, the marketplace of ideas, the right to skewer sacred cows: Militant Islam knows none of this. And if the jihadis get their way, it will be swept aside everywhere by the censorship and intolerance of sharia.

Here and there, some brave Muslim voices have cried out against the book-burners. The Jordanian newspaper Shihan published three of the cartoons. ''Muslims of the world, be reasonable," implored Shihan's editor, Jihad al-Momani, in an editorial. ''What brings more prejudice against Islam -- these caricatures or pictures of a hostage-taker slashing the throat of his victim in front of the cameras?" But within hours Momani was out of a job, fired by the paper's owners after the Jordanian government threatened legal action.

He wasn't the only editor sacked last week. In Paris, Jacques LeFranc of the daily France Soir was also fired after running the Mohammed cartoons. The paper's owner, an Egyptian Copt named Raymond Lakah, issued a craven and Orwellian statement offering LeFranc's head as a gesture of ''respect for the intimate beliefs and convictions of every individual." But the France Soir staff defended their decision to publish the drawings in a stalwart editorial. ''The best way to fight against censorship is to prevent censorship from happening," they wrote. ''A fundamental principle guaranteeing democracy and secular society is under threat. To say nothing is to retreat."

Across the continent, nearly two dozen other newspapers have joined in defending that principle. While Islamist clerics proclaim an ''international day of anger" or declare that ''the war has begun," leading publications in Norway, France, Italy, Spain, Holland, Germany, Switzerland, Hungary, and the Czech Republic have reprinted the Danish cartoons. But there has been no comparable show of backbone in America, where (as of Friday) only the New York Sun has had the fortitude to the run some of the drawings.

Make no mistake: This story is not going away, and neither is the Islamofascist threat. The freedom of speech we take for granted is under attack, and it will vanish if it is not bravely defended. Today the censors may be coming for some unfunny Mohammed cartoons, but tomorrow it is your words and ideas they will silence. Like it or not, we are all Danes now.

J

jekri

Gjest
    "Vit at enhver muslim er en muslims bror, og at alle muslimer er brødre. Muslimer skal kjempe mot alle mennesker helt til de bekjenner: Det er ingen annen gud enn Allah."

Muhammed.
    (tale fra 632 rett før han døde)
    Mulig jeg tar feil, men er ikke Gud og Allah det samme?

aksnes

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2002
    Antall liker
    0
    Den støtter jeg...

Men generelt; hold dine venner nærme, dine fiender nærmere.

De mener kanskje derfor det er lurt å sitte på gjerdet og betrakte litt inntil videre. De gjør det de må til slutt uansett. Spørsmålet blir vel da om vi vil ha oppgjøret nå eller senere. Jeg har ikke følelsen av hvorvidt et vestlig land trykker bildene eller ikke har noe betydning for "følelsen av støtte" oss i mellom, eller at det er avgjørende for arabernes syn på oss.

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Programlederen på nrk dagsrevyen kunne fortelle at bilder av muhammed og allah regnes som avguds dyrkelse. (vet ikke hvor han har det fra), da spør jeg bare hææææææ? er de så usikker på hvordan han ser ut at bilder er forbudt eller hva er dealen? jeg bare spør.

Psyklisten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Stoltenberg protesterer mot nedbrenning av norsk eiendom, ja den satt tenker jeg. Nå blei dem sikkert skikkelig skremt.

J

jekri

Gjest
    Helt riktig av UD å sende ut dette. Vi kan da ikke støtte a noen fornærmer en annen trosretning enn vår.
    Hele saken minner om barn som vifter fingrene foran ansiktet på en å sier "luften er fri for alle"
    Jeg har full forståelse for muslimers reaksjon, men forsvarer ikke deres reaksjonsmåte.

J

jekri

Gjest
    Programlederen på nrk dagsrevyen kunne fortelle at bilder av muhammed og allah regnes som avguds dyrkelse. (vet ikke hvor han har det fra), da spør jeg bare hææææææ? er de så usikker på hvordan han ser ut at bilder er forbudt eller hva er dealen? jeg bare spør.
    Står det ikke et sted i Bibelen at vi ikke skal avbilde Gud?
    Men det er jo så mange tolkninger av hva som står i Bibelen at det kan gå litt i surr for noen og enhver

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    det er vel intet bilde noen gang funnet av gud. Mens jesus guds sønn og alle disipler osv er avbildet flere ganger uten problemer. ingen kristne tyr vel til vold pga ett jesus bilde vil jeg tru så hva er problemet vi vet hvordan han ser ut og innrømmer det. I bilder plakater kors, kirker, klær osv.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Jeg har full forståelse for muslimers reaksjon...
    Hykleriet fra den kanten lyser nesten like sterkt som barbariet. Ytterliggående muslimer har til enhver tid spottet andres religiøse symboler på mye verre måter enn disse tegningene. Man ser til stadighet at de spotter, brenner og tråkker på for eksempel Davidsstjernen, eller at de fremstiller jøder, kristne og ikke-troende som hunder og griser. Pressen i Saudi-Arabia og andre land er proppfull av antijødisk og antivestlig propaganda, inkludert karikaturer og håning.

A court in Saudi Arabia has condemned a teacher to 40 months in prison and 750 lashes in 15 weeks for having “mocked Islam”. The teacher, denounced by colleagues and students a year and half ago, had discussed the Bible in class and spoken highly of Jews.
    (...)
    In Saudi Arabia, freedom of worship is prohibited to all religions except Wahhabi Islam. Any public manifestation (like having a Bible or wearing a cross) is banned.
    Og så krever de respekt her?

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    det er vel intet bilde noen gang funnet av gud. Mens jesus guds sønn og alle disipler osv er avbildet flere ganger uten problemer. ingen kristne tyr vel til vold pga ett jesus bilde vil jeg tru så hva er problemet vi vet hvordan han ser ut og innrømmer det. I bilder plakater kors, kirker, klær osv.
    Kristne, og andre, kan fritt lage bilder av Jesus, det er riktig. Etter muslimsk tro er det ikke lov å lage tegninger av Mohammed. Men hva du vil om det, men aksepter fakta, og møt muslimer med respekt for deres syn. Så kan vi sitte ned med dem og diskutere disse tingene, om det virkelig er nødvendig å reagere så sterkt som mange muslimer gjør. Ikke bare de mest ekstreme utslagene, men også om det er nødvendig i det hele tatt å bli såret av noe slikt. Tror dere virkelig at Profeten og Allah blir såret av dette, liksom?

Synes forøvrig det muslimske miljøet i Norge har taklet denne saken på en fin måte. :)

R

Rojoh

Gjest
    Står det ikke et sted i Bibelen at vi ikke skal avbilde Gud?
    Men det er jo så mange tolkninger av hva som står i Bibelen at det kan gå litt i surr for noen og enhver
    Det er det andre bud...

Magnus Malm: De stumme bildene kan kanskje være med på å stimulere til (ny?)tenkning i den sammenhengen?

Mvh. Johan

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Synes forøvrig det muslimske miljøet i Norge har taklet denne saken på en fin måte.
    Muslimene har tillyst protestdemostrasjoner i Oslo lørdag om en uke. SMS akjson igang nå.

J

jekri

Gjest
    Det er det andre bud...

Magnus Malm: De stumme bildene kan kanskje være med på å stimulere til (ny?)tenkning i den sammenhengen?

Mvh. Johan
    Jepp. Og hva forestiller takmaleriet i det sixtinske kapell?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Muslimsk råd i Norge står i hvert fall ikke bak dette.
    Ja, om du stoler på dem. Men sannheten sitter langt inne hos denne gjengen. Hvem kan glemme jenta med skjult kamera som spurte om råd ang tvangsgifdting og omskjæring.

Det kalles TAQYIA.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    The muslim offense-level:

Just to remind you what the various levels mean:

LOW
    Meaning - We are slightly miffed, although we are not sure why. We think we are not as popular as we would like to be.
    Non-Muslim response - Tread very carefully and do not offend us
    Consequence of non-compliance - We will get very cross and stamp our feet

GUARDED
    Meaning - We are quite offended, because people are generally picking on us.
    Non-Muslim response - Stop making jokes about us
    Consequence of non-compliance - We will rant on about "Islamophobia" and "Orientalism", although we don't understand what those words really mean

ELEVATED
    Meaning - We are definitely cross, because people keep blaming us for 9/11, Parisian cars getting torched, Saudi women getting stoned
    Non-Muslim response - Pretend that these things have nothing to do with Islam or Muslims, tell everyone how we brought algebra to 9th Century Spain
    Consequence of non-compliance - We will cause even more mayhem. Did you leave your car out in the street?

HIGH
    Meaning - We are extremely offended by a particular individual or country
    Non-Muslim response - That individual or country must apologize
    Consequence of non-compliance - Individual; Fatwa, assassination, or both. Country; Boycott (unless you export things the Saudi Royal Family are consumers of), and Saudi newspapers write a long string of boring and repetitive articles that you will never read but will drive Saudi readers to distraction.

SEVERE
    Meaning - We have had enough of your rudeness and ridicule and have gone completely ballistic
    Non-Muslim response - We demand that the Pope and President Bush go down on their knees and apologize personally for every rude thing that everyone has ever said about us over the last 1400 years, and promise that it won't happen again
    Consequence of non-compliance - We will cease the export of oil, therefore depriving the numerous Saudi Royal Family of all income, we will cease the import of all cars, tanks, airplanes (military and civil), computers, building technology, infrastructure and general professional expertise, and we will stop visiting Western fleshpots like the South of France, the USA, London..... Honest. We will. We really mean it this time. Just you wait. We really will. You better believe it. We're not kidding. We're telling you. Honest. Don't make us do it.....

http://muttawa.blogspot.com/

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Muslimene har tillyst protestdemostrasjoner i Oslo lørdag om en uke. SMS akjson igang nå.

Så pass ja. så på nyhetene at høyreekstemister i norge har truet muslimsk råd med hevn aksjoner. så dukker det demonstranter opp så kommer vel høyre ekstreme grupper også så da blir det mildt sagt livlig i oslo. sukk glad jeg bor laaaaaangt unna. Bare så merkelig syns jeg at aksjonene dukker opp nå når tegningene ble trykket i danmark før jul.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Så pass ja. så på nyhetene at høyreekstemister i norge har truet muslimsk råd med hevn aksjoner. så dukker det demonstranter opp så kommer vel høyre ekstreme grupper også så da blir det mildt sagt livlig i oslo. sukk glad jeg bor laaaaaangt unna. Bare så merkelig syns jeg at aksjonene dukker opp nå når tegningene ble trykket i danmark før jul.

Bildene ble trykket i september. 5 mnd siden.

Aksjonene startet etter at danske imamer reiset rundt i midt-østen med falske bilder og løgner.

T

Thomas_Lutro

Gjest
    Bare for å presisere, hvis noen har misforstått meg på dette:

Jeg har forståelse for at muslimer reagerer med sinne på det de føler er en krenkelse av deres tro. Jeg har derimot ikke på noe tidspunkt tenkt å finne meg i vold mot våre borgere, og ødeleggelse av vår eiendom i Norge eller noe annet sted. Det er dessuten åpenbart ansvaret til den politiske ledelsen i Syria å sikre Norges representasjon i landet (og andre norske borgere). På samme måte er det norske myndigheters ansvar å sikre muslimer i Norge mot våre egne eiegode Vigrider, Nasjonale fronter, og andre hjernedøde utskudd.

Islam er en stor religion med over 1 mrd. tilhengere verden over, og det er ikke grunnlag for å anta at muslimer er en homogen gruppe hvor alle tenker likt. Mitt poeng har derfor hele veien vært å knytte allianser med de moderate kreftene innenfor denne gruppen. Alternativet er i mange sammenhenger å skyve de moderate i retning av ekstremistene. Jeg har alltid nært en dyp frykt for ekstreme religiøse miljøer ledet av karismatiske psykopater. Dette være seg David Koresh eller Osama Bin Laden. Den viktigste grunnen til at Koresh var mindre farlig enn Bin Laden er at våre stater har etablerte og fungerende insitusjoner som kan ta seg av problemene før de utvikler seg til nasjonale psykoser.

Jeg så demonstrasjoner i forbindelse med fergeulykken i Egypt på TV i går sammen med broren min. Demonstrantene kastet stein på politiet, som er vanlig også i vår del av verden. Vi fikk begge et anfall av krampelatter grensende mot epilepsi, da politiet kastet stein tilbake på demonstrantene. Sånne ting skjer ikke hos oss.

Jeg har ingen illusjoner om perfekt fungerende demokratier i vår del av verden. Likevel finnes det ikke snev av tvil: Det vi har hos oss er fullstendig overlegent enhver stat hvor Islam er den dominerende religion.

Dersom man ønsker å påvirke verden i positiv retning er det som regel en god idè å starte med de nære tingene. I vårt tilfelle innebærer dette å påtale egne borgeres provokasjoner mot andre lands borgere.

Det er jo ironisk det hele: Våre forgjengere har gjennom hundrevis av år og for en høy pris tilkjempet seg ytringsfriheten. Kirkene i Europa har hele veien sloss med nebb og klør mot denne utviklingen. Likevel er det altså (om ikke annet i Norge) religiøse miljøer som skjuler seg bak argumenter om ytringsfrihet, mens de i realiteten utelukkende er ute etter å fornærme tilhengerne av en annen religion. En kjapp skisse av hvilke aktørers interesser som fremmes: Hvem har størst utbytte av å provosere fram Islams verste sider, og få dem eksponert for hele verden? Er det hedningene som vinner på at en religion kles naken på denne måten? Etter mitt syn er det heller andre religioner, som tross alt kjemper om det samme publikummet. Jeg som bekjennende hedning får i det hele tatt bare bekreftet mitt syn på religion som et utsøkt manipulasjonsverktøy for en gjeng maktsyke og egosentriske "åndelige ledere".

Fritenkere og liberalister tvinges til å være maktesløse tilskuere mens kompisene til Jesus bruker et av deres beste kulturelle produkter som "grillvott".

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Bildene ble trykket i september. 5 mnd siden.

Aksjonene startet etter at danske imamer reiset rundt i midt-østen med falske bilder og løgner.
    wow er det så lenge siden??

K

knutinh

Gjest
    Skal man holde lokk på dette må man være fast, forlange total underkastelse for nasjonalt lovverk som absolutt betingelse for innvilget opphold. Lovbrudd=utvisning.
    Helt enig. Trenger du beskyttelse? Kom til norge. Takker du ved å begå kriminalitet? Reis tilbake. Gjerne lang prøvetid før statsborgerskap innvilges.
    Man burde også se på ulike tiltak for å redusere innvandringen betraktelig.
    Helt uenig. Grunnen til at ditt kjære USA har blitt så sterkt som det er (og et såpass bra land) er at de har kunnet skumme kremen av arbeidskraft verden over.

Dette burde vi bruke som modell i norge. Problemet er ikke at landet er overfylt av folk, men at vi mangler kompetanse, og arbeidere som vil ta upopulære jobber (som de som krever 2mx fra gymnaset) - alle vil jo bli filmvitere og journalister...

Ta inn flest mulig flinke folk fra hele verden - gi de en varm velkomst og "utnytt" de for det de er verdt. LA dem stifte familie og betale skatt. Men send dem hjem straks vi finner ut at det ikke fungerer.

-k

K

knutinh

Gjest
    Hva skjedde forresten når Finland trykket insinuasjoner om at norsk idrettselite dopet seg? Landet flommet over av harme og flammende innlegg som fordømte skriveriene og krevde tilbaketrekkelse.

Rett nok kom det ikke drapstrussler, men det viser at vi støtter kontroversielle debattutspill i media - så lenge de ikke truer symboler som vi har hellige...

-k

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Helt uenig. Grunnen til at ditt kjære USA har blitt så sterkt som det er (og et såpass bra land) er at de har kunnet skumme kremen av arbeidskraft verden over.

Dette burde vi bruke som modell i norge. Problemet er ikke at landet er overfylt av folk, men at vi mangler kompetanse, og arbeidere som vil ta upopulære jobber (som de som krever 2mx fra gymnaset) - alle vil jo bli filmvitere og journalister...

Ta inn flest mulig flinke folk fra hele verden - gi de en varm velkomst og "utnytt" de for det de er verdt. LA dem stifte familie og betale skatt. Men send dem hjem straks vi finner ut at det ikke fungerer.

-k
    Svært mange innvandre som bor i Norge er topp utdannet fra hjemlandet sitt, og mange sitter på kompetanse som ikke finnes her. Likevel kjører de drosje, fordi utdannelsen deres ikke blir godkjent av norske myndigheter.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Om dei norske muslimske miljøa ikkje klarer å ta avstand frå ein varsla, og gjerne voldeleg aksjon som dette kan tyde på, lurer eg på kva agenda dei har med å vere i dette landet.....
    Hvis jeg hørte riktig (ble distrahert av min fem år gamle datter) tok muslimsk råd i Norge avstand fra demonstrasjoner her i Norge på NRK-nyhetene i dag. Se også denne linken, Aslam Ahsan skulle være velkjent for de fleste her:
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=181826

K

knutinh

Gjest
    Svært mange innvandre som bor i Norge er topp utdannet fra hjemlandet sitt, og mange sitter på kompetanse som ikke finnes her. Likevel kjører de drosje, fordi utdannelsen deres ikke blir godkjent av norske myndigheter.
    Jeg er ikke i stand til å vurdere "svært mange", men jeg har også sett slike overskrifter. Jeg ser klart behovet for å kvalitetssikre leger som kommer fra veldig forskjellige kulturer fra våre egne.

Samtidig er det ignorant å tro at norge med 4 mill innbygger godt utenfor verdens midte skal besitte verdens beste kompetanse og utdannings-insitusjoner i absolutt alt.

Men de som tror at alle innvandrere er mørkhudete og går på sosialen lar seg ikke overbevise av slik argumentasjon...

-k

J

jekri

Gjest
    Sikker på at det ikke er tidlig grafitti utført av hedninge-pøbler?

Mvh. J ;Dhan
    Eller kanskje en muslim? Det tok en stund før de kristne (Magazinet) oppdaget det og hevnet seg ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Men de som tror at alle innvandrere er mørkhudete og går på sosialen lar seg ikke overbevise av slik argumentasjon...

-k
    Du kunne ikke dy deg ser jeg.
    ;)

Det finnes, som du vet, statistikker for slikt, og den gruppen av innvandrere som ikke er i arbeid er muslimer, uansett opprinnelsesland. Innvandrere fra andre religioner tilpasser seg det norske arbeidslivet på en utmerket måte.

K

knutinh

Gjest
    Du kunne ikke dy deg ser jeg.
    ;)

Det finnes, som du vet, statistikker for slikt, og den gruppen av innvandrere som ikke er i arbeid er muslimer, uansett opprinnelsesland. Innvandrere fra andre religioner tilpasser seg det norske arbeidslivet på en utmerket måte.
    Kan du henvise til disse, eller har du som Carl I en noe løselig omgang med fakta (noe som passer bra for en med utdannelse i markedsføring).

Ellers har argumentasjonen din et problem med kausalitet. Hvis vi for et øyeblikk antar at de fleste muslimer er arbeidsledige, kan du sannsynliggjøre at de er det av egen fri vilje?

-k

R

Rojoh

Gjest
    Eller kanskje en muslim? Det tok en stund før de kristne (Magazinet) oppdaget det og hevnet seg ;D
    Nå må du være litt forsiktig! Å knytte Magazinet opp mot den katolske kirke vil nok bli tolket som blasfemi i de kretser...

Mvh. J ;)han

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Kan du henvise til disse, eller har du som Carl I en noe løselig omgang med fakta (noe som passer bra for en med utdannelse i markedsføring).

Ellers har argumentasjonen din et problem med kausalitet. Hvis vi for et øyeblikk antar at de fleste muslimer er arbeidsledige, kan du sannsynliggjøre at de er det av egen fri vilje?

-k
    Hva har Carl I med dette å gjøre?

Jeg har sett en slik oversikt. Det er mulig jeg husker feil, men jeg mener at Pakistanere har en yrkesdeltagelse på ca 40%. De som jobber svart er ikke med.
    Indere ca 95%.
    Tror nok at SSB har denne. skal se om jeg finner den for deg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn