Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har en link til tegningene som det blir slik oppstyr av?
    Kunne vært greit å vite årsaken flaggbrenningen og Clintons fordømmelse......
     
    T

    theStig

    Gjest
    Sett i lys av denne saken er det verdt å nevne at filmen "Life of Brian" ble FORBUDT vist i kristen-fundamentalistiske Norge, og ble først lovlig på 90-tallet. Dette fordi den var blasfemisk. De som har sett den skjønner vel hvor landet ligger. Hva blir det neste? Vi blir klasebombet for å si at Buddha er feit?
     
    L

    Ludo

    Gjest
    Jaja - så har vi klart å terge noen. Men de har jo brent det norske flagget så kanskje vi er skuls ?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Jeg er helt klart for pressens rett til å si og skrive hva som helst - uansett hvor dumt og ignorant det måtte være.

    De som eventuelt ikke tåler dette kan fritt avstå fra å lese aviser.

    mvh
    Knut
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Sett i lys av denne saken er det verdt å nevne at filmen "Life of Brian" ble FORBUDT vist i kristen-fundamentalistiske Norge, og ble først lovlig på 90-tallet. Dette fordi den var blasfemisk.
    Overhodet ikke sammenlignbart. Monty Python ble ikke skutt av norske kristenfundamentalister, Theo van Gogh ble skutt og drept av muslimer. Man brente ikke britiske flagg i gatene eller banket opp ansatte i britiske selskaper heller, selv om Brians aksent er svært gjenkjennelig.

    Forøvrig er det ikke riktig at filmen først ble tillatt på 90-tallet. Den ble i utgangspunktet sensurert da den kom i 1979, men sensuren ble hevet i 1980. Filmsensuren var forøvrig generelt mer aktiv før, også filmer som "Commando" og "Child's Play" ble sensurert vekk fra norske kinolerreter på 80-tallet. Å sammenligne det med reaksjonene vi nå ser i midtøsten blir meningsløst.

    Min mening: Hvis disse apene ikke kan respektere vår ytringsfrihet og vår håndtering av eventuelle brudd på denne i rettsvesenet, så burde vi kutte all støtte vi kaster etter dem. Ikke et øre mer i bistand før de legger seg flate, det burde vært tilsvaret på boikotten.
     

    Raven8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Innlegg
    706
    Antall liker
    4
    Overhodet ikke sammenlignbart. Monty Python ble ikke skutt av norske kristenfundamentalister, Theo van Gogh ble skutt og drept av muslimer. Man brente ikke britiske flagg i gatene eller banket opp ansatte i britiske selskaper heller, selv om Brians aksent er svært gjenkjennelig.

    Forøvrig er det ikke riktig at filmen først ble tillatt på 90-tallet. Den ble i utgangspunktet sensurert da den kom i 1979, men sensuren ble hevet i 1980. Filmsensuren var forøvrig generelt mer aktiv før, også filmer som "Commando" og "Child's Play" ble sensurert vekk fra norske kinolerreter på 80-tallet. Å sammenligne det med reaksjonene vi nå ser i midtøsten blir meningsløst.

    Min mening: Hvis disse apene ikke kan respektere vår ytringsfrihet og vår håndtering av eventuelle brudd på denne i rettsvesenet, så burde vi kutte all støtte vi kaster etter dem. Ikke et øre mer i bistand før de legger seg flate, det burde vært tilsvaret på boikotten.
    Så enig så veldig enig.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.911
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hele saken er nok et eksempel på hvor ekstremt fanatisk hele Islam er. Av samme grunn hadde det sikkerrt vært lurt og ikke trykke disse tegningene, men jeg er selfølgelig enig i pressefrihet osv.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er en syk verden.
    Slik syk og ekstrem oppførsel fører bare til at vi "dødelige" får en så sterk mistro til alt som har med Islam å gjøre at vi skyr det som pesten.
    Integrering i det norske samfunnet ::)
    Jeg hadde ALDRI våget å ansette en muslim når vi hører hva denslags kan føre til :mad:
    Og det verste er at det kan se ut som om det slettes ikke bare er et ørlite mindretall muslimer(som f.ks. den norske norske front eller hva de nå kaller seg), men derimot en betydelig del av den muslimske befolkning verden rundt som har slike helt syke tanker.
    Tenk ikke å tåle en tegning engang!
    Pøhhh....!!!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Min mening: Hvis disse apene ikke kan respektere vår ytringsfrihet og vår håndtering av eventuelle brudd på denne i rettsvesenet, så burde vi kutte all støtte vi kaster etter dem. Ikke et øre mer i bistand før de legger seg flate, det burde vært tilsvaret på boikotten.
    Ivar L. du viser virkelig ditt sanne ansikt her. "Apene" ??
    Har du gått tom for flotte ord og innpakninger, som du så ofte har i innleggene dine.

    Forøvrig ser jeg ikke noe problem i å trykke bildene. Siste ord er nok ikke sagt, bare vent å se til morgen....
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Min mening: Hvis disse apene ikke kan respektere vår ytringsfrihet og vår håndtering av eventuelle brudd på denne i rettsvesenet, så burde vi kutte all støtte vi kaster etter dem. Ikke et øre mer i bistand før de legger seg flate, det burde vært tilsvaret på boikotten.
    Uheldig omgang med ord kanskje?

    Uansett så må de gjerne få protestere og brenne så mye flagg de vil.

    Så lenge vi ikke kan garantere at absolutt alle enkelt-personer som mottar bistand kommer med trusler mot utgiverne så ser jeg fremdeles poenget med bistand.

    Det finnes vel militante organisasjoner som kjemper for miljøet og søte dyr og gudene vet hva som kommer med alskens trusler.

    mvh
    Knut

    BTW så synes jeg at disse truslene man møter er et sterk argument for å utgi nettopp slike tegninger. Hvis muslimer i midt-østen føler seg støtt er det synd for dem. Hvis muslimer i norge/danmark føler seg støtt er det full mulighet å prøve å endre lovverket, å boikotte nevnte avis, eller evt flytte tilbake til sitt opprinnelses-land.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    500
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    1
    Min mening: Hvis disse apene ikke kan respektere vår ytringsfrihet og vår håndtering av eventuelle brudd på denne i rettsvesenet, så burde vi kutte all støtte vi kaster etter dem. Ikke et øre mer i bistand før de legger seg flate, det burde vært tilsvaret på boikotten.
    Helt enig, men når man nå en gang er klar over hvor fanatiske de er, og hvor langt de (apene) er villig til å gå for å hævne "blasfami", ville jeg nok ha tænkt meg om 2 ganger.  Det er jo en form for mobbing, rart hva aviser kan skrive og komme fra det med æren i behold, prøv å kalle en kjukkas for en kjukkas på en skole, og du risikere å bli bortvist ???

    Tom-Erik
     
    T

    Thomas_Lutro

    Gjest
    Drapstruslene er levert i henhold til bestilling.

    Drittsekker er dem alle, enten de er kristne eller islamistiske fundamentalister. Det som er så jævlig bittert er at det til sjuende og sist kommer til å gå ut over oss hedninger også.
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Uheldig omgang med ord kanskje?
    Ikke i det hele tatt, når man oppfører seg så primitivt synes jeg nedsettende karakteristikker helt og holdent er på sin plass. Hvis jeg noen gang banker opp en person bare fordi vedkommende arbeider i en vilkårlig bedrift fra samme land hvor et blad publiserte en tegning jeg ikke liker, så får du herved blankofullmakt til å kalle meg en ape eller hva som helst annet du måtte ønske.

    Så lenge vi ikke kan garantere at absolutt alle enkelt-personer som mottar bistand kommer med trusler mot utgiverne så ser jeg fremdeles poenget med bistand.
    Når myndighetene i de aktuelle landene ikke tar avstand fra pøbelen, men snarere hiver bensin på bålet, så burde det få konsekvenser. Hvis de ikke respekterer vår suverene rett til å publisere hva vi måtte ønske innenfor rammene av vårt eget lovverk, så respekterer de i prinsippet ikke vår suverenitet som nasjon og som samfunn. Det burde prinsipielt sett føre til kutt av alle diplomatiske og handelsmessige forbindelser.

    Det finnes vel militante organisasjoner som kjemper for miljøet og søte dyr og gudene vet hva som kommer med alskens trusler.
    Og? Blir én idiot mindre dum fordi det finnes en annen?

    BTW så synes jeg at disse truslene man møter er et sterk argument for å utgi nettopp slike tegninger.
    Spør du meg burde tegningene være på forsiden av hver eneste norske og danske avis i morgen, for å poengtere ettertrykkelig at de ikke har noen rett til å hverken diktere eller true gjennom hva vi sier, gjør eller mener.
     
    T

    Thomas_Lutro

    Gjest
    Spør du meg burde tegningene være på forsiden av hver eneste norske og danske avis i morgen, for å poengtere ettertrykkelig at de ikke har noen rett til å hverken diktere eller true gjennom hva vi sier, gjør eller mener.
    Som han sa på TV'n akkurat (husker ikke hvem det var). Vi må klare å ha to tanker i hodet samtidig. På den ene siden er det en rett å ytre seg. På den andre har man ingen rett til å kreve å bli respektert for å krenke andre.

    Jeg for min del krever retten til å slippe å assosieres med alle disse innfule sosiopatene. Jeg stopper ikke en kule for en religiøs drittsekk med IQ lik skonummeret.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Drapstruslene er levert i henhold til bestilling.

    Drittsekker er dem alle, enten de er kristne eller islamistiske fundamentalister. Det som er så jævlig bittert er at det til sjuende og sist kommer til å gå ut over oss hedninger også.
    Det er det som er så jævlig! Muhammed-karikaturer eller jesus med djevelhorn... who cares.
    Muslimer via islam viser sitt sanne barbariske ansikt! Kristenfundamentalister er dog LITT mere fredelige.

    Kabeldragern
     

    Tresko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    459
    Antall liker
    0
    Min mening: Hvis disse apene ikke kan respektere vår ytringsfrihet og vår håndtering av eventuelle brudd på denne i rettsvesenet, så burde vi kutte all støtte vi kaster etter dem.
    Et spørsmål til deg Løkken:

    Hvem er disse apene?
    -Alle som ikke oppfyller kriteriene skandinaver og lyse i huden?
    -Alle som ikke bor i Nord-europa?
    -Alle som ikke bor i Europa?
    -Alle som ikke har Lys hudfarge?
    -Alle som er muslimer?
    -Alle som bor i midt-østen?
    -Alle som bor i Egypt?
    -Alle som bor i palestina?

    Hvem er disse Apene, løkken?
    Er du rett og slett en god gammeldags, konservativ, reaksjonær rasist?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Visst er islamistene idioter, akkurat som kristenfundamentalistene og alle som ikke kan vise litt fintfølelse og respektere andre menneskers følelser. Hva er det som er så sinnsykt viktig ved å vise karikaturer av Muhammed da; som man ikke like gjerne kan skrive....? Har like liten respekt for Ivar Løkkens gud som han har for Islam men so what; han kan få ha sin gud i fred for meg bare han lar meg få være hedning i fred,
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål til deg Løkken:

    Hvem er disse apene?
    -Alle som ikke oppfyller kriteriene skandinaver og lyse i huden?
    -Alle som ikke bor i Nord-europa?
    -Alle som ikke bor i Europa?
    -Alle som ikke har Lys hudfarge?
    -Alle som er muslimer?
    -Alle som bor i midt-østen?
    -Alle som bor i Egypt?
    -Alle som bor i palestina?

    Hvem er disse Apene, løkken?
    Er du rett og slett en god gammeldags, konservativ, reaksjonær rasist?
    I.L. avslørte seg ganske godt her. Jeg for min del har avslørt mannen for lenge siden... noe jeg skrev i en annen tråd. Min påstand om at flere vil kunne avsløre mannen, ser også til å gå i oppfyllelse ;D

    Kabeldragern
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Spør du meg burde tegningene være på forsiden av hver eneste norske og danske avis i morgen, for å poengtere ettertrykkelig at de ikke har noen rett til å hverken diktere eller true gjennom hva vi sier, gjør eller mener.
    Right on!!

    Mvh. Bjørn
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Har like liten respekt for Ivar Løkkens gud som han har for Islam men so what; han kan få ha sin gud i fred for meg bare han lar meg få være hedning i fred,
    Min eneste gud er livet, har du ikke respekt for dette har du i mine øyne et stort problem, dessverre er du i så fall i godt selskap.

    Et spørsmål til deg Løkken:
    Hvem er disse apene?
    Apene er de som ikke respekterer helt grunnleggende samfunnsnormer som ytringsfrihet, meningsfrihet, dialog og politisk/kulturell pluralitet.
     

    Tresko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    459
    Antall liker
    0
    OK, da er jeg for at vi skal la være å sende den bistanden som er øremerketmerket:
    "til apene som brenner norske flagg, her er penger"

    Vi kan ta inholdet av den konvolutten og gi til veiutbygging, greit for meg.
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Bistanden går i stor grad til myndighetene i de aktuelle regioner, og som sagt; hvis disse ikke tar avstand fra truslene og pøbelen, men istedet fyrer oppunder, så burde man kutte både bistand og diplomatiske forbindelser. At disse så kan gå til veibygging stemmer jeg gjerne for.
     
    T

    Thomas_Lutro

    Gjest
    Og så får dusten politieskorte. Det han burde få er en orange blink tatovert i panna. Sånn kan alle idiotene vite hvem som er med på leken, og hvem som ikke er det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min eneste gud er livet, har du ikke respekt for dette har du i mine øyne et stort problem, dessverre er du i så fall i godt selskap.
    Så da antar jeg at du er pasifist og militærnekter og feks motstander av krigen i Irak som kosten en del titusener mennesker (eller var det aper?) livet?
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Og så får dusten politieskorte. Det han burde få er en orange blink tatovert i panna. Sånn kan alle idiotene vite hvem som er med på leken, og hvem som ikke er det.
    Tja........
    Muslimske ekstremister er vel ikke akkurat viden kjent for å bry seg med hvem som "er med på leken" når de sprenger seg selv i luften eller....... ::)
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Så da antar jeg at du er pasifist og militærnekter og feks motstander av krigen i Irak som kosten en del titusener mennesker (eller var det aper?) livet?
    De ideologiske tvangstankene overlater jeg til andre, foretrekker selv å være pragmatiker. Så nei, jeg ser ingen grunn til å innta noe standpunkt som hverken pasifist, millitærnekter eller motstander/tilhenger av ditt og datt. Hvis andre finner seg selv gjennom en tro eller ideologi så må de få lov til det, selv finner jeg mye mer mening (eller var det underholdning?) i litt god musikk eller en real nettkrangel.

    "Hva er meningen med livet?" er det dummeste spørsmålet menneskeheten noen gang har tenkt ut.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er klart det er lett å la seg hisse opp over muslimske reaksjoner og som hedning forstår jeg lite av de. Når muslimer velger å slå seg ned i Norge skal de få beholde sitt særpreg, men må selvsagt respektere grunnleggende norske rettigheter. Men det burde ikke koste kristningene noe å vise grunnleggende hensyn overfor mennesker i et annet land som ikke deler deres tro. Kritiser Islam javel, men å publisere karikaturer når vi vet hvor grunnleggende sårende det må oppfattes kan ikke kalles annet enn arrogant mangel på alminnelig folkeskikk.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Norske skattebetalere har støttet PLO i flere tiår.
    Det gode vennskapet mellom PLO og norske politikere er velkjent for de fleste av oss. Milliarder av våre skattekroner har gått med til å finansiere PLO og palestinske grupperinger.
    All støtte skulle vært dokumentert og publisert - på hva de er blitt brukt til........ så vidt jeg husker brukte vel Arafat norsk støtte / u-hjelp (eller hva man nå kaller disse gavene) til nye Mercedeser til staben sin.....

    Vi trenger flere krekarløft...........

    8)
     
    T

    Thomas_Lutro

    Gjest
    Tja........
    Muslimske ekstremister er vel ikke akkurat viden kjent for å bry seg med hvem som "er med på leken" når de sprenger seg selv i luften eller....... ::)
    Vel, gjør egentlig vi det, da? Etter min mening er det vanskelig å snakke om "collateral damage" på politisk nivå. Enhver som som er i stand til å komme til ledende posisjoner i en stat kan med stor sannsynlighet lese litt statistikk. Når man går til krig er det regelen, ikke unntaket, at uskyldige skades og drepes. Dette vet vi alle. Vi vet det alltid, hele tiden. Før krigen, under krigen, og etter krigen. Denne kunnskapen er tilstede når vi beslutter å gå til krig. Den er derfor en del av det grunnlaget som etikken i krigen må vurderes på bakgrunn av. Vi kan ikke uten skam fortsette å med vilje blokkere våre egne valgmuligheter, for deretter unnskylde oss med at vi handlet under tvang.

    Det er på lavere, operativt nivå at man kan snakke om utilsiktede konsekvenser uten at jeg trenger forklaring. Enkelthendelsene er preget av usikkerhet og uvitenhet. Den enkelte militære sjef eller soldat må treffe sine belutninger under tidspress og med manglende tilgang på informasjon. Det som derimot kan forutsees med stor presisjon er at valgene som treffes av redde, trøtte, slitne soldater av og til vil være riktige, og av og til feil. Gå nå ikke i Bondevik-fella og si at "det er pilotenes ansvar dersom de skulle komme til å bombe sivile". I en demokratisk stat er krigen ALLE borgernes ansvar gjennom deres valg av ledere. Dette betyr for all del ikke at jeg mener alle borgere er legitime mål for militære angrep.

    Sånn by the by: Har noen funnet tallet på muslimer drept av kristne i forhold i forhold til antall kristne drept i av muslimer de siste årene? Det kan tenkes å være ubehagelig lesning.

    Det finnes ingen ære for noen, i den situasjonen vi er i ferd med å vikle oss inn i. Det gjør meg dypt deprimert at så mange, også her på HiFi-sentralen, argumenterer for handlinger som vil styrke hatet ytterligere. Vi må vel for F**** være litt lurere enn dette??

    Husk: Er du smart, så slipper du å slåss!
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    å legge hånd på i dette bør vel straffes på muslimsk vis, dvs håndkapping, og eventuelt steining etterpå. Tviler på at de derre bruker long dropp.....

    Til forargelse og krigshissing; Ja det er vel intet nytt, Er det noen krig som har startet uten religiøs opphisselse ? ? For å hjelpe evulusjonen er muligens en metode å redusere religionene til en slik at interessen for religiøs konflikt fjernet seg selv. Da er det kanskje håp alikevell ?
    Det eneste som kan berge noen til slutt er en real liten reduksjon i forurensere og forbruk. Det er vel ikke så galt at det ikke er godt for noe ?
     

    JonnYb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2005
    Innlegg
    311
    Antall liker
    0
    Ivar Løkken..

    Tror alle forstår parallellen du drar ved å kalle muslimer aper.

    Mange er enige ser jeg, mange uenige, heldigvis. Klart man kan være uenig med andre lands politikk og religiøse vinklinger, men å dra inn såpass sterke og klare rasistiske utsangn/uttalelser, som går direkte på et menneskes utseende, tror jeg normale oppegående mennesker godt kan klare seg uten..

    Eller burde vi kanskje starte opp med en global etnisk renselse igjen??

    Hvem burde vi kvitte oss med først hr Løkken

    Måten du uttaler deg denne gang og andre ganger, har jeg observert, tyder vel på at du har en liste liggende klar allerede...


    John Egil :mad:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn