Technics SP-25

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.738
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Artig. Jeg veide aldri spilleren, men antok 20-25kg. Da går det an å danse på kammerset ditt, i motsetning til disse med «strikkmotor» ;D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ligger en hel haug av de SP25 på nettet, så der er det muligheter
    har alltid likt den designen
    mye finere enn SP10
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de hadde noen ganske kompetente armer og.....
    fortsatt ettertraktede...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.738
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    EPAserien til Technics går for stive priser på ebay. Har selv hatt EPA501 sammen med SP-15 og SH15 plinth. Solgte komboen til pølsepris for noen år tilbake.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    EPA 100 var ein veldig god arm. Spelte godt, og var lett å justere. Vart likevel åtvara mot at rubinlager kunne øydeleggjast ved hardhendt bruk. EPA 500 hadde utskiftbare armrør, slik at effektiv masse kunne trimmast, men denne var ikkje så god lydleg som 100, hugsar eg.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    727
    Antall liker
    469
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Her er bilde av min, der er litt mørkere rød enn på bilde, plinth er ikke spesielt tungt men spiller er utrolig stabilt. Her med denon da 308 12 tonearm.
    IMG_20181006_124914.jpg
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Takk,det e en AT33EV,uvisst om det vil funke ,har akkurat fått satt opp spiller og arm har ikkje fått testet,satt opp i kveld faktisk. Denne armen e jo en som va laget for de mykeste PU ene. Mulig æ må handle noe annet,kem veit🤔
    Har hatt plinth demontert i biter for shining og armen for rens,smøring og rewiring,e spent,håpe æ får tid å teste i morra,må i en bursdag så det spørs
     

    Vedlegg

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Mitt plinth så ikkje bra ut,det måtte demonteres helt og rense,lakka det så med matt gummilakk og behandlet det armour all kluter i gloss finish,da så det jaggu ut som det va nytt,fikk akkurat rette looken; black satin😎
    ps bildene ovenfor e før behandlingen
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Takk,det e en AT33EV,uvisst om det vil funke ,har akkurat fått satt opp spiller og arm har ikkje fått testet,satt opp i kveld faktisk. Denne armen e jo en som va laget for de mykeste PU ene. Mulig æ må handle noe annet,kem veit🤔
    Har hatt plinth demontert i biter for shining og armen for rens,smøring og rewiring,e spent,håpe æ får tid å teste i morra,må i en bursdag så det spørs
    Ja, det er jo en arm med svært lav effektiv masse. Har den selv med en Soundsmith Aida, og det funker veldig fint. Man har jo silikonbadet som kan hjelpe litt ved stivere nåler. Ellers har jeg hørt om folk som legger på ekstra vekt på armen for å få den til å spille med stivere PU. Hvorvidt det funker bra eller ikke, kan jeg ikke svare på 😀gleder meg til å høre hvordan det ble!
    215EAEB4-CB12-4416-90F5-74D8FBB000D6.jpeg
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    AT33 er ein pickup som har oppført seg skapeleg i uventa mange armar, så det er verd å prøve. Den dyre SA er den mest krevjande, og den "billege" EV enklast å få til.
    Har testet så vidt i går kveld,rakk å spille et par låter. Hørtes lovende ut,kunne ikkje si at noe hørtes feil,ut. Men skal prøve å få lyttetid ila helga. E neppe 100% satt opp,fant ikkje brillene,sleit med at se punktene på protractoren.
    Og har lest på nett det som Jonas sier; justere armens masse med vekt på shellet. Og hvis man ikkje klarer å balansere ut med loddet; putter masse inn i endestubben,den e nemlig åpen bak.. Ser faktisk i manualen tel IBW bilde med Denon 103 montert,det burde være 100% feil,eller ka? Har en 103R liggende,kan jo prøve etterhvert😎
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo en arm med svært lav effektiv masse. Har den selv med en Soundsmith Aida, og det funker veldig fint. Man har jo silikonbadet som kan hjelpe litt ved stivere nåler. Ellers har jeg hørt om folk som legger på ekstra vekt på armen for å få den til å spille med stivere PU. Hvorvidt det funker bra eller ikke, kan jeg ikke svare på 😀gleder meg til å høre hvordan det ble! Vis vedlegget 748486
    Heisan,tøft å se andre IBW-eiere😎 Fornøyd med Soundsmith? Vet du compliance på den? Og e det oppgitt ved 10 eller 100Hz. Du har nok litt ekstra masse pga PU- skruene😉

    Googlet PU din,ser den e oppgitt til medium compliance 22 ,fins i high compliance 28. Hvilken har du? Og bruker du dempetrauet? Mangler selve paden,har trauet. Ser det selges på ebay i 3D-printet versjon,e nu ikkje noe problem å lage sjøl sånn som det ser ut :cool:
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Heisan,tøft å se andre IBW-eiere😎 Fornøyd med Soundsmith? Vet du compliance på den? Og e det oppgitt ved 10 eller 100Hz. Du har nok litt ekstra masse pga PU- skruene😉

    Googlet PU din,ser den e oppgitt til medium compliance 22 ,fins i high compliance 28. Hvilken har du? Og bruker du dempetrauet? Mangler selve paden,har trauet. Ser det selges på ebay i 3D-printet versjon,e nu ikkje noe problem å lage sjøl sånn som det ser ut :cool:
    Er 22-versjonen. Har flere typer skruer med forskjellig vekt. De som sitter i nå er av aluminium og mye lettere enn de ser ut. Har stål og bronse som er tyngre, men da får jeg utfordringer med loddet bak, og må i så fall legge på mer vekt. Compliance er vel oppgitt ved 10Hz.

    Bruker dempebadet nå, men ikke testet Aida uten. Har testen noen andre PU med og uten silikon, men det er så grisete å jobbe med, og det låter fint som det er nå, så da lar jeg det bare være. Denon DL304 var mye bedre uten dempebad, men den har også høyere compliance enn Aida. Tenkte å få testet en høyere compliance for å se hvordan det funker, men da må jeg tilføre vekt på loddet bak…
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Takk for info ,må ordne mæ en dempe pad og teste skjønne æ:)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Mitt plinth så ikkje bra ut,det måtte demonteres helt og rense,lakka det så med matt gummilakk og behandlet det armour all kluter i gloss finish,da så det jaggu ut som det va nytt,fikk akkurat rette looken; black satin😎
    ps bildene ovenfor e før behandlingen

    Har du en ide om gummilakken har ændret lyden og i såfald hvordan er lyden ændret?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Har du en ide om gummilakken har ændret lyden og i såfald hvordan er lyden ændret?
    Nei,det tviler æ på,orginalt svart plinth virker som det var gummiert fra fabrikk,va litt myk ytterfinish,kjentes når man presses negl på det. E i alle fall veldig dødt når man banker i det,dem visste hva dem gjorde når dem lagde det:cool:(y)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Må finne en kortere settskru til åra🥴 Skal ta en dag og kjøre sporene på Hifinews testskiva før æ fylle olje oppi trauet og tester på nytt
    IMG_20210918_203305054.jpg
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Må finne en kortere settskru til åra🥴 Skal ta en dag og kjøre sporene på Hifinews testskiva før æ fylle olje oppi trauet og tester på nytt Vis vedlegget 748974
    Det er jo også flere forskjellige viskositeter på silikonen, og det vil jo påvirke hvor effektiv den er. Hvilken har su brukt?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Hei,har som sagt ikkje fylt olje ennu,skal kjøre igjennom testskiva før og etter oljefylling. Har ikkje olje heller,ingen her i byen heller,lure på kor tykk den e,oppgis i cst og ikkje W som æ e kjent med. E det skikkelig tjukke greier,som flytene fett eller. Har hypoidolje 75W140,den e veldig tjukk men kanskje førr tynn likevel.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Hei,har som sagt ikkje fylt olje ennu,skal kjøre igjennom testskiva før og etter oljefylling. Har ikkje olje heller,ingen her i byen heller,lure på kor tykk den e,oppgis i cst og ikkje W som æ e kjent med. E det skikkelig tjukke greier,som flytene fett eller. Har hypoidolje 75W140,den e veldig tjukk men kanskje førr tynn likevel.
    Jeg bestilte vel fra en hobbybutikk, men husker ikke helt i farten hvilken viskositet (cst) jeg bestilte. Sjekket vel litt rundt på nett for å finne ut hva som var anbefalt i IBW, men vet ikke om jeg ble så mye klokere. Den er i hvert fall tykk 😀
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Mulig det var 200 000 cst jeg kjøpte…
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    12.666
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Olje er alt for tynt. Kjøp dempervæske til modellbilar som nevnt tidlegare her (viskositet på 50k - 200k).
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Hei karer,takk for innspill ang dempeolje. Sein å svare,ikkje mye tid tel å teste/lytte,andre ting sluker tid.Men gjorde nu bare en impulshandling i og med at æ ikkje fant testskiva fra hifinews(skulle sjekke resonansfrekvens før og etter oljepåfylling i karet) Hadde oppi 75w140 bakakselolje,det trur æ jaggu gjorde forskjell.Ikkje sikkert den e førr tynn i og med at æ trur nok dempeåra e større der den ligger i badet,det gjør jo at den yter meir motstand. Syns lydbildet ble "roligere" og bassen bedre,treffer nok bedre mht arm/PU. Neste æ evt skal teste e litt vekt fremme ved "shellet",må vel legge på litt bak da.Men låter bra nu,ingen ting å utsette på lyden nu:giggle::cool:(y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn