Technics SP-25

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hei KjellR,send TT en PM,han har SP15 med orginalplinth,les ka han vurdere litt tidligere i tråden..
    Nå er den lagt ut for salg...
    Ser at den ikkje blir gammel på børsen,ikkje rart :) Hadde vel kjøpt den sjøl hadde æ ikkje allerede handla..
    Her har ikke tlf eller mail vært stille i dag. Det har ringt fra fjern og nær og har nå mest sannsynlig fått seg et nytt hjem.

    Ang annet som kommer, så passer det bedre i den andre "Technics" vennetråden.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Ja,det vil æ tru,ikkje rart,e jo ikkje akkurat spillere som man ser til salgs hver dag:)
    Ja,passe kanskje best der
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Hei KjellR,send TT en PM,han har SP15 med orginalplinth,les ka han vurdere litt tidligere i tråden..
    Nå er den lagt ut for salg...
    Ser at den ikkje blir gammel på børsen,ikkje rart :) Hadde vel kjøpt den sjøl hadde æ ikkje allerede handla..
    Her har ikke tlf eller mail vært stille i dag. Det har ringt fra fjern og nær og har nå mest sannsynlig fått seg et nytt hjem.

    Ang annet som kommer, så passer det bedre i den andre "Technics" vennetråden.
    Du er fryktet nå TT hva i huleste kommer du dragende med denne gangen ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ser at den ikkje blir gammel på børsen,ikkje rart :) Hadde vel kjøpt den sjøl hadde æ ikkje allerede handla..
    Her har ikke tlf eller mail vært stille i dag. Det har ringt fra fjern og nær og har nå mest sannsynlig fått seg et nytt hjem.

    Ang annet som kommer, så passer det bedre i den andre "Technics" vennetråden.
    Du er fryktet nå TT hva i huleste kommer du dragende med denne gangen ?
    Jobber med plinthet som du kan se tidligere i tråden
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Plint ? Stemmer det du har hvert i skauen å hogget ved til platespiller'n :) vel en god vinylnisse hogger sitt plint selv med omhu :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Plint ? Stemmer det du har hvert i skauen å hogget ved til platespiller'n :) vel en god vinylnisse hogger sitt plint selv med omhu :)
    Jeg er desverre så trehendt at jeg jeg må få andre til å spikke for meg, men monteringen skal jeg klare, tror jeg....
     
    Sist redigert:
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Ansatt spikkenisse hmmm ingen dum ide me like ( Do jobbe for meg ) spikk for f___ :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja,det vil æ tru,ikkje rart,e jo ikkje akkurat spillere som man ser til salgs hver dag:)
    Ja,passe kanskje best der
    Jeg fikk akkurat nå beksjed om at det ikke blir noe salg til han som ønsket å kjøpe spilleren desverre. Trist er det både for ham og for meg, men mest for ham, da han virkelig ønsket seg denne. Håper han får tak i en slik ved en senere anledning, da dette er en meget god spiller. Så da er den lagt ut for salg igjen.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hmm,e nu bra han sa i fra,har sjøl sendt og så fått beskjed. Vel,ordna sæ nu tel slutt. Og tvile ikkje på at du får solgt den :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Har spilt mye forskjellige saker fra 60tallet og opp,snurrern skuffe ikkje,har kun finjustert PU,bruke Stevenson-protractor,funke i og for sæ flott,men gruble på det her med tangential-arm,kor vanskelig kan det være? Har sjekka div DIY-tråder,får div påfunn når æ leser,hmm,ka vesst,enn vesst,om æ..? Vel,time vil show:cool:
    Har trua på både tangential og uni-pivot,ka med en kombinasjon? Grunnen tel at det nevnes e minimering av sporingsfeil og friksjon i lager..

    Har bare en ide i hodet,har jo bygd plinthet,må vel fikse resten,og plater e jo lagd slik,tangentialt..
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Hmm,forrige innlegg ble skrevet en smule bedugget men har en ide; har bestilt Cardas tonearmkabler,Cardas PU-kabelsko,5-polt mini-xlr,skal snart bestille carbonfiber rør,kanskje silikonolje + diverse,vurdere sterkt å forsøke mæ på en unipivot i 10toms lengde eller meir. E jo det "enkleste",e jo bare å smekke et rør med PU-feste oppå en spike,så e man der:rolleyes:;) Vel,e jo ikkje så enkelt i den virkelige verden,men e jo kanskje realiserbart? Så va det å bergne armens effektive masse,korsen gjør man det,har lest endel om det,virke ikkje som folke blir enige om metoden :confused: Vel,bruke jo MC-PU med 10 i compilance,dvs;japansk regnemåte som kan ganges med 1,5-1,8,så medium til høy masse e å foretrekke,trur æ går for karbon med litt veggtykkelse.Så va cluet med headshell,må vel enten lage eget eller lime fast et standard shell,noen som kan fortelle ka utv diameter e? Dvs der det går inn i armrøret? Hadde vært greit å vite før armrør ble bestilt..
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    2pcs 12mm OD x 8mm ID x 500mm Carbon Fiber Wing Tube Quadcopter Arm Hexrcopter | eBay til armrør..
    Vintage Silver Headshell for TP 16 MK IV TP 21 TP 90 | eBay headshell..
    Cardas Gold Cartridge Clips Quad Solder HS Kit for Tonearms | eBay PU-kontakter..
    Cardas Litz Internal Thin 9" 10" Tonearm Rewire Cable Unipivot Etc | eBay armkabel..
    5 Pin Female Plug Mini TA5F XLR Audio Microphone Connector Mic Adapter TINI Q G | eBay kontakt ut fra arm ala JMW..
    5 Pin Male Mini XLR Audio Microphone Chassis Mount TB5M Match TA5F Q G Connector | eBay chassiplugg til pluggen over..
    Connector RCA Phono Female Panel Socket Chassis Mount Square D Type 02415 | eBay rca-plugger..

    planen som følger med mini-xlr e å lage en liten koblingsboks som VPI bruke; armkabel munne ut i en mini-plugg,den går inn i koblingsboksen og den har RCA ut,så står man fritt med signalkabel videre. Og det bli enklere å ta armrør av og på,bare å koble av TA5F-pluggen :)
    Har fått Cardas-kablene,PU-kontaktene og shellet,vente i spenning på fortsettelsen :)
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Shellet har 8mm feste,samme som karbonrøret e innv,bruke sannsynligvis en liten rørbit som æ lime fast inni armrøret.Så kan shellet festes enkelt. Bakloddet bli kanskje benyttet fra Rega-armen,va nemlig et eksentrisk lodd der,samme som Clearaudio bruke på Unify-arma.Får se ka som skjer der. Det æ lure mest på e selve pivoten,dvs spiken og "trauet" den skal hvile i,noen med gode forslag? Må jo være noe som e holdbart..
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Og det hadde jo ikkje skada å hatt spiken øverst,da e det jo mulighet for evt oljedemping i "trauet". Nuvel,armen bli vel lengde i forhold tel spellerns plinth,kan tenke mæ det bli 10-11tommer. Roksan Nima har spiken øverst og fungere da som finjustering for VTA som en bonus :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja da, ja da. Etter å ha vært uten min kjære SP-15 i noen uker nå, ble abstinensen for stor og samvittigheten enda dårligere. Det endte med at jeg hentet ned bjerkeskauen, AT armen og SP-25 drivverket og satte endelig i gang med å montere sammen sakene. Letet huset rundt etter kabelen med plugg til armen men fant den ikke. Ble til at jeg lagde egen plugg med en sterkt modifisert gammel hun DIN plugg. Masse styr med å bore hull til armen siden det er så tykk plate og jeg bare har batteridrill og dårlig verktøy. Har enda ikke landet på hvordan endelig finish skal være, men har noen tanker nå. Skal bruke spilleren litt før jeg endelig bestemmer meg.

    Bilde i fra kjøkkenavdelingen ;)

    IMG_0543.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Her er herligheten ferdig montert og koblet opp. Som man ser er spilleren diger og Big Macen blir liten i forhold. Bilde fra første test og Diana Krall fikk åpne ballet. PU som i første omgang benyttes er en Technics MM T4P i SH-90 fatning.

    IMG_0552.jpg
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Ja,blei en svær rugg,har du hatt den på vekta? Fått noen inntrykk av plinthets bidrag til lyden? Ka du tenke ang finish,beising eller lakkering? Eller som den e nu? Ser jaggu mektig ut:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Er for tidlig å si noe både om lyd og valg av finish, men den blir nok mørk av farge. Vekta skal jeg få sjekket ila morgendagen. Har forøvrig brukt sorbothane halvkuler som føtter sånn foreløpig.

    IMG_0557.jpg
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Ja,trur også mørkt bli lekkert,kult bilde:D
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ja,trur også mørkt bli lekkert,kult bilde:D
    Tror jeg også. Nå er det litt for mye IKEA stuk synes jeg. Tror kanskje gylden brun eller mørk brun kan bli litt classy. Hadde jeg kunnet photoshoppe, hadde det vært litt enklere å bestemme seg.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å beise på noe annet før plinthet,e dårlig med angrefrist når du har begynt på plinthet. Mørk brun med et snev rødt i ala mahogny f.eks blir kanskje digg,se det SP10 plinthet æ la ut tidligere i denne tråden..
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Siste strøk av farge er unnagjort nå og etter litt tørk skal det monteres sammen igjen. Bilder kommer i løpet av kvelden.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.842
    Antall liker
    50.842
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gleder vi oss til,skal lage plint til et Sansui SR-929 driverk jeg har liggende ;)

    O
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    For å si det rett ut,det så jævlig mye bedre ut,flott farge og glød :) Ka blei brukt?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Takker for det. Jeg er i allefall godt fornøyd med resultatet. Må finne meg et nytt shell for Grado PU, da shellet jeg har ikke kan skrues fra oversiden.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    6 lag med denne. Påført med natursvamp.

    IMG_0567.jpg
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hadde et gammelt Technics emblem liggende som fikk sin plass i fronten. (På bilspråket: Emblemtrim ;) )
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Sammen med Big Mac :cool: Matcher dessuten treverket på Extremaene ganske bra (til høyre i bildet)

    DSC_0007.jpg
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    @ Norlenning: Brukte du noen form for demping mellom drivverk og plinth, som skiver, gummi eller annet?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Nei,gjorde ikkje det,er montert direkte. E vel bare da man får kobla den tel massen i plinthet. Trur æ tenke rett,vil tru gummi blir avkobling,og da kunne vel driverket spilt alene,eller?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.946
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nei,gjorde ikkje det,er montert direkte. E vel bare da man får kobla den tel massen i plinthet. Trur æ tenke rett,vil tru gummi blir avkobling,og da kunne vel driverket spilt alene,eller?
    Ok, det er mitt også. Var bare en tanke jeg fikk under monteringen i dag.

    Har fått finjustert inn spilleren nå og det virker veldig lovende. Har bittelitt jordingsbrum i venstre kanal, men antar at det vil rette seg når nye pick upen er på plass. Høres kun mellom sporene ved høyt volum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn