Technics SL-7

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Frisk pris på denne også
     

    Vedlegg

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Storebrødre

    Tydelig lite kjent/uvanlig her på berget, er storebror til SL-7 : SL-QL1 - en "full-size" utgave med samme teknikk/motor/arm som SL-7, eneste "mangel" er den integrerte klampen i lokket.
    De kom selvfølgelig i de populære fargene sølv og mørk-antrasitt-grå(?) og hadde tilsvarende PU som SL-7, med boron-nålefane.
     

    Vedlegg

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vært stille i denne tråden alt for lenge. Ser at det ønskes blodpris for en SL-15 med 205 mkIV pu på ebay nå. Da er det ok å vite at man allerede har kjøpt en slik til "spottpris"
    High-End Technics SL-15 turntable wth EPC-P205CMK3 T4P | eBay


    $_57.jpg


    Ser forresten at det ikke er korrekt PU på bildet i forhold til annonsen! Ser ut som en P30 mm PU
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Nå kan man jo også spørre seg om den Pu en holder mål. Har vært borti etpar tre stykker og de kneler i nåleopphenget dessverre.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ALT ER DRITT!!!!!!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ALT ER DRITT!!!!!!
    Stått opp med feil bein i dag @T.T ?
    Nei, men det virker som om dere har. Makan til negativ holdning. Selv om jan eriks har vært så klønete å klart å knekke en P205 Mk IV eller hva nå den heter, så betyr vel ikke det at alle er dårlige? Merkelig konklusjon spør du meg! Har fortsatt til gode å bøye eller knekke en nål i voksen alder. Da jeg var 6 år derimot, da klarte jeg å knekke nålen på fatterns pu, så det så
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    ALT ER DRITT!!!!!!
    Stått opp med feil bein i dag @T.T ?
    Nei, men det virker som om dere har. Makan til negativ holdning. Selv om jan eriks har vært så klønete å klart å knekke en P205 Mk IV eller hva nå den heter, så betyr vel ikke det at alle er dårlige? Merkelig konklusjon spør du meg! Har fortsatt til gode å bøye eller knekke en nål i voksen alder. Da jeg var 6 år derimot, da klarte jeg å knekke nålen på fatterns pu, så det så
    Når noe kneler så er ikke det noe som skjer ved et uhell men ved materialtretthet grunnet høy alder , P205 her hjemme knelet også hehe ikke mye å gjøre når gummiforinger i oppheng går heden da er slaget tapt .
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    TT, for å presisere. Jeg elsker Technics oldtimers. Det er bare synd noen av de ikke tåler tidens tann. Å kjøpe en uåpnet ed3 er et tjangsespill jeg selv har gjort ved to anledninger. Derimot ser det ut til at p100 ed 4 holder mål.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Eller for å provosere...
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Eller for å provosere...
    Det er vel fullt mulig å la seg provosere av relevant informasjon. Ser den..

    Laban har helt rett. Jeg har ikke knekt en nål. Det er TTDD som gir seg på MK3 versjonen dessverre. Mk IV ser ut til å holde.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Får en SL-10 med 310 MC pu til uken :)

    O
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.232
    Antall liker
    4.854
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Artig omtale SL7 går enda her i tro tjeneste med Ortofon MC 200 med tilhørende T-20 trafo ( bypass på mute Relay på SL7 )

    Mvh
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Pumper litt liv i en gammel tråd med en gladnyhet på mine vegne.
    I går ble jeg den lykkelige eier av en SL-7! Fikk tak i den for 1K med en grei forsterker og noen kjipe høyttalere.

    Alt virker til å være som det skal med den mekanisk. Alle autofunksjoner som gjenkjenning av platestørrelse, autohastighet etc funker som det skal og armen ser ut til å bevege seg som varm kniv i smør. Altså, for en digg spiller!
    Ikke overraskende låter den ikke i nærheten av like bra som Rega Planar 3 som jeg også eier, med oppgradert pickup mm. Men mistenker at stiften er slitt, synes spesielt diskanten låter skittent, så har bestilt en ny fra Svalander. (Pickup er en Technics P202C). Blir spennende å høre hvor godt jeg kan få den til å låte, men det er først og fremst for teknikknerdinga sin del at jeg vil ha denne som en nr.2 spiller :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Blackstar: PU er Nagaokabygge der. Tipper du får greit igjen for investeringen mtp det bruk du ønsker på den..Men det er bestandig lurt å bytte PU på de årgangene der.
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Blackstar: PU er Nagaokabygge der. Tipper du får greit igjen for investeringen mtp det bruk du ønsker på den..Men det er bestandig lurt å bytte PU på de årgangene der.
    Nagaokabygg sier meg ikke så mye, men har googlet meg frem til at de altså produserer pickuper. Er det bra greier? Lest på en del forum at P202C skal være en temmelig bra PU, så foreløpig prøver jeg å bare bytte stift. Kan være at jeg handler en pickup på sikt bare for å se om jeg kan høre noe forskjell...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Blackstar: Nagaoka har- hvis jeg husker riktig- bygd den pickupen der for Technics..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    jan_eriks: Nagaoka har da bygget omtrent ALT av house-branded Technics pickups i ei årrekke.. Det er et lenge kjent faktum i våre kretser, det..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    «Kort innpå» :)

    Jeg har fulgt Technics og vært storfan av merket siden sent 70 tallet og har aldri hørt eller lest noen steder at Nagaoka har hatt noe med Technics sine PU å gjøre. Technics sine PU er etter det jeg vet, produsert av Matsushita som er «moderfirmaet» til National, National Panasonic, Panasonic og Technics (pluss et merke til, som ikke har vært representert i Europa.

    At Nagaoka har kunnet levere reservestifter til overnevnte merker betviles ikke, men som leverandør av komplette PUs tviler jeg meget sterkt på. Har Googlet masse om emnet og finner absolutt ingen annen «connection» enn overnevnte

    Det må i samme åndedrag nevnes at Matsushita innførte T4P standarden, da de lanserte sine tangentialarm spillere

    Matsushita Electric startet opp allerede i 1913



    Discontinued Matsushita turntable pickups - audiotools.com.

    https://www.vinylengine.com/ve_downloads/index.php?technics/technics_pickup_systems.pdf

    Sånn, da fortsetter jeg ferien min. God sommer!
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    jan_eriks: Nagaoka har da bygget omtrent ALT av house-branded Technics pickups i ei årrekke.. Det er et lenge kjent faktum i våre kretser, det..
    Det tror jeg var det mest trollete innlegget jeg har lest på en stund. Under dekke av å være i «våre kretser», hvaslags kretser er det?
    Matshushita har nok laget sine egne pickuper. De satt på teknologi som desverre ingen kan koipiere den dag i dag. Som Feks dyrkning av taperte, hule nålespisser i karbon.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    jan_eriks: Nagaoka har da bygget omtrent ALT av house-branded Technics pickups i ei årrekke.. Det er et lenge kjent faktum i våre kretser, det..
    Finnes det noe belegg for den info?
    Kan bli artig og lese forklaringen hans,han pleier og bruke litt tid på å google men dette drøyer ut:)

    O
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    jan_eriks: Nagaoka har da bygget omtrent ALT av house-branded Technics pickups i ei årrekke.. Det er et lenge kjent faktum i våre kretser, det..
    Finnes det noe belegg for den info?
    Kan bli artig og lese forklaringen hans,han pleier og bruke litt tid på å google men dette drøyer ut:)

    O
    Tror vi venter forgjeves. Setter en krone på at Technics sine PUs er egenprodusert og da spesielt T4P, da det nettopp var Technics som lanserte denne typen da SL-10 ble lansert. (Og resten av SL serien etterhvert).
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som har opplevd at armen på SL7/SL10 ikke vil ut fra startblokka? Når jeg starter så kommer det en forsiktig skrapelyd, og armen vil ikke senkes mot rillene. Ingen skrapelyd fra tallerkenen når den snurrer, så det mest sannsynlige er vel at det er mekanismen som trekker armen som er problemet - at strengen er kommet i ulage eller hoppet av? Evt at det bare trengs en justering.
    Har lastet ned manualen og sett et par videoer på Youtube, så det er vel bare å manne seg opp og finne fram skrujernet. Noe man bør være spesielt obs på når dekselet skal av/på? Er det sikrest å overlate dette til ekspertisen, eller kan man ta sjansen på å gjøre det selv (skrur av pickupen først)?
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Er det noen som har opplevd at armen på SL7/SL10 ikke vil ut fra startblokka? Når jeg starter så kommer det en forsiktig skrapelyd, og armen vil ikke senkes mot rillene. Ingen skrapelyd fra tallerkenen når den snurrer, så det mest sannsynlige er vel at det er mekanismen som trekker armen som er problemet - at strengen er kommet i ulage eller hoppet av? Evt at det bare trengs en justering.
    Har lastet ned manualen og sett et par videoer på Youtube, så det er vel bare å manne seg opp og finne fram skrujernet. Noe man bør være spesielt obs på når dekselet skal av/på? Er det sikrest å overlate dette til ekspertisen, eller kan man ta sjansen på å gjøre det selv (skrur av pickupen først)?
    Dette skjer med alle disse tangensial armene før eller siden. Må ha ny arm reim. Rens og smør glidebanen i samme slengen med white grease. Ganske enkel jobb faktisk.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Joa, den bryteren velger mm eller mc. MM er stright through, mc er et pre trinn. Og så må du ha en riaa etter dette..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn