Technics SL-7

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Vil nok uansett anbefale å skifte PUen...ikke store utlegget, for en lyd som definitivt ligger opptil flere klasser over TM7. Sett den Ortofon 2M Blue som lå på Torget for to dager sia? 750 kr? Den er MEGET god , og så fin ut i annonsen også.Finner du ikke den, ser du etter Red, OM eller Concorde. Audio Technica er god, men Technics SKAL etter min mening- og jeg er IKKE aleine- ha ORTOFONPICKUP på- da våkner den ordentlig!
    Her må det nok en T4P PU til! Nevnte Ortofon passer ikke...
    Ortofon OMp 5-40 feks. Eller gå for en brukt Technics p202 og kjøp en SAS forsats
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det går da an å bytte headshell..for eksempel et fra Bib..da passer den også..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vil du påstå du ikke har sett et Bib headshell, Cobra? Britisk merke som lager mye bra tilbehør til vinylsnurrer. En SL7 hadde mulighet for å sette på et SME- shell via plugg, om jeg ikke tar feil..det tar enhver standard PU, som du nok veit:cool: Men det kan være jeg husker feil..var trossalt barn i 1987...OMP er dog også en knallsak til en Technics..Anbefaler forresten å få med National Geographics nye serie om 80-tallet fra i kveld av..
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    "billig i 'britan" tenker jeg... og tror du har glemt... det var kanskje andre veien at en fikk adapter; plug-in-pu til 1/2" feste
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har iallefall brukt/sett SME-shell på flere Technicser..med S-arm..har du pluggfeste er det jo bare å sette inn en Concorde- ELLER SME-SHELL der! Som SL1200 osv..husker jeg riktig har fex Mulelid fått den anbefalinga av meg, og er godt fornøyd!
    Arve: Bib er et MERKE!! Lager headshells, børster osv..
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    "SME"-pluggen er av noe annen type enn hva du finner i SL-7 ...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    OK, my bad.. kan ikke huske alt til enhver tid heller, men en OMP-PU fungerer kule uansett, og hadde JEG hatt en Technics, ville den stått meget høyt på lista. Står fortsatt på at Technicser SKAL ha dansk fisk-opp. Men, som dere veit, har jeg mine personlige preferanser hos et visst annet britisk merke..hehe..selv om jeg også veit å få amerikanere, østerrikere eller direktedreven japanmekanikk opp å gå:cool: Uansett håper jeg den SLen våkner...såpass fortjener den- og dens eier! 80-tallet var en knallfin tid, det..
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har fått kloa i en kuriositet EPC P310-2
    Har søkt, men finner lite info om denne, bare info om 310 MC

    Noen som kan hjelpe?

    Veldig trist at Lars.N har gitt seg. Han var en meget god kilde til info om bla Technics
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fant faktisk dette:
    Type
    moving coil
    Output VoltageFrequency Response
    10Hz - 90kHz
    Tracking Force
    1.0 - 1.5g
    Mass
    6g
    Channel SeparationChannel BalanceLoad ImpedanceOutput Impedance
    30 ohms
    StylusStylus TipCantileverDynamic Compliance
    x 10-6cm/Dyne
    Static Compliance
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bør holde for å lære noe om den, TT..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Takker jan_eriks
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Da har SL-V5 kommet i hus. Den trenger en skikkelig rens ser jeg, men her er iallefall bilde fra første test nå i kveld. Sitter foreløpig en Shure 95 PU på (fulgte med), men skal etter rens og justering erstattes av hvassere saker. Beklager dårlig mobilbilde.

    IMG_1036.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ^ Det viser seg at drivverket for armen spinner og ikke vil spille de innerste sporene på platene. Hører motoren for armen går, men den vil ikke lenger enn halvveis. Vil tro at det kun dereier seg om å få fjernet gammelt, størknet fett. Får ta en revisjon
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Rens den, og få sett over det mekaniske. Se gjerne litt på hvordan Analog her løste 1200a si. Den Beogram´en jeg i sin tid hadde (med MMC5 og tangential) hadde problemer lignende de der- løste dem ved å træ opp drivsystemet med samme type fiskesnøre Pang og Øllufsen brukte. Funka kule, og maskinen går fortsatt hos foreldra til en nær venn.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    I skrivende stund kan man kjøpe en SL-10 for NOK 19050,65 på ebay! :D
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Tips til T4P forbrukere: Få tak i en p22 eller p23 og kjøp en Jico S.A.S boron. Låter nyydelig og er ganske nærme toppmodellene til Technics! (P310,p205, og ev p202)
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ikke glem P24S
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ^ Det viser seg at drivverket for armen spinner og ikke vil spille de innerste sporene på platene. Hører motoren for armen går, men den vil ikke lenger enn halvveis. Vil tro at det kun dereier seg om å få fjernet gammelt, størknet fett. Får ta en revisjon
    Etter en grundig rens viste det seg at remmen for armen var morken. Fikk bestilt nye fra Classic Audio Parts i Tyskland og nå fungerer alt perfect. Bilde av leamikken

    IMG_1141.jpg
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det noen som vet om Technics SL-5 er noe å ha, eller var det bare en halvkjip mellomklassespiller?

    Ligger en på Finn nå til 1500,- med ripete lokk, og en kledelig 80-talls rødfarge.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hadde gitt max 800,- 1500,- er hva SL-7 ligger på
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk for svar, TT.

    Men er spilleren noe å ha? Gidder ikke kjøpe noe for småpenger heller, hvis det bare er shite. :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Takk for svar, TT.

    Men er spilleren noe å ha? Gidder ikke kjøpe noe for småpenger heller, hvis det bare er shite. :)
    JA: Hvis du har Sl-7,10 og 15 fra før og mangler SL-5
    JA: Hvis du trenger en platespiller i nr 2 anlegg
    JA: Hvis du savner en enkel platespiller til å spille og mimre gamle plater på og ikke orker manuelle platespillere som Rega P1 og ProJect RPM1 og har trangt budsjett.
    NEI: Hvis du har en ok platespiller fra før
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk for svar, TT.

    Men er spilleren noe å ha? Gidder ikke kjøpe noe for småpenger heller, hvis det bare er shite. :)
    JA: Hvis du har Sl-7,10 og 15 fra før og mangler SL-5
    JA: Hvis du trenger en platespiller i nr 2 anlegg
    JA: Hvis du savner en enkel platespiller til å spille og mimre gamle plater på og ikke orker manuelle platespillere som Rega P1 og ProJect RPM1 og har trangt budsjett.
    NEI: Hvis du har en ok platespiller fra før
    Skjønner. Tror jeg står over denne, da. Er sikkert mye annet å få tak i som er både bedre og riktigere priset.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Er det noen som har kjennskap til Ortofon MCP100 Super(LOMC)? Kan få tak i en NOS av denne typen, men er litt usikker. Disse er fra midten av 80-tallet en gang, men finner nesten ikke noe om de på nettet noe sted. Burde jo funke bra i SL-7'en min.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hvorfor ikke gå for Technics sine egne eminente T4P PU. Utvalget av PUs og reservestifter er fortsatt meget bra
     
    Sist redigert:

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Hvorfor ikke gå for Technics sine egne eminente T4P PU. Utvalget av PUs og reservestifter er fortsatt meget bra
    Sitter en utslitt P22-stift i den nå, men har bestilt meg ny original stift som kommer snart. Har også en Shure M92E tilgjengelig for et par lapper som jeg kan sette en M97xE SAS JICO stift på(som jeg har fra før), men tenkte at en MC-PU som ikke koster skjorta i forhold til Technics sin MC310 som er vanskelig å få tak på...og kostbar... burde være et godt alternativ. Hadde jeg bare greid å oppdrive noe info om den...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nå vet jeg ikke hvilken spiller du har, men det finnes mange gode PU for en rimelig penge som låter meget bra.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Nå vet jeg ikke hvilken spiller du har, men det finnes mange gode PU for en rimelig penge som låter meget bra.
    Står i posten min fra Kl 21.38. Pluss i signaturen. Og siden tråden handler om SL-7 i hovedsak, så handler det vel kanskje om SL-7 da...og PU til denne? ;-)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Nå vet jeg ikke hvilken spiller du har, men det finnes mange gode PU for en rimelig penge som låter meget bra.
    Står i posten min fra Kl 21.38. Pluss i signaturen. Og siden tråden handler om SL-7 i hovedsak, så handler det vel kanskje om SL-7 da...og PU til denne? ;-)
    Hvis du har lest igjennom tråden, så omfatter den mer enn KUN SL-7. Men det visste du vel?
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Nå vet jeg ikke hvilken spiller du har, men det finnes mange gode PU for en rimelig penge som låter meget bra.
    Står i posten min fra Kl 21.38. Pluss i signaturen. Og siden tråden handler om SL-7 i hovedsak, så handler det vel kanskje om SL-7 da...og PU til denne? ;-)
    Hvis du har lest igjennom tråden, så omfatter den mer enn KUN SL-7. Men det visste du vel?
    Jepp, og jeg spesifiserte i mitt spørsmål hvilken spiller jeg hadde....uansett håper jeg fortsatt at noen kan ha erfaringer med denne nevnte PU?

    Er jeg fornøyd med den nye stiften til P22, så kjøper jeg ikke noen flere pu'er.....men til den prisen jeg får Ortofon MCP100 Super for, så kan det være ett røverkjøp men gidder ikke kaste bort pengene heller hvis noen synes den låter dritt eller ikke passer.....penger vokser jo ikke på trær heller...

    Kanskje på tide å endre tittelen i tråden til "Tangentialspillere fra Technics", siden "Techncis SL-7" kanskje har blitt litt misvisende etterhvert?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hadde sikkert vært bra men trådstarter har desverre forlatt oss....
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.434
    Antall liker
    84.020
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har fått kloa i en kuriositet EPC P310-2
    I skrivende stund ligger det en NOS EPC P310-2 på ebay for den nette sum av
    EUR 799.00ApproximatelyNOK 6,653.69
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Fikk en PU i posten igår. En Realistic (Shure)RXT 5. Dette er en Shure M105E som er produsert for RadioSchack i USA. Denne går for en slikk og ingenting i forhold til en original Shure M105E. Mange forskjellige Shure nåler passer her. Jeg kjørte på med en Jico/SAS stift som i utgangspunktet er brukt på en M97xE på en annen platespiller jeg har. Dette fungerte glimrende og det ble milevis bedre enn den nye stiften på den originale P22.Nå får jeg virkelig testet hva denne spilleren går for, og jeg er superimponert. Fantastisk drivverk i disse spillerene, knapt noe støy i det hele tatt:) Tror jeg er på maks av hva jeg kan få ut av MM på denne spilleren, regner vel med at å kjøpe en MC er utelukket, siden dette kun er en reserveplatespiller, som faktisk nå brukes mer enn den andre;-)
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Ligger en Technics p27 med en NOS p22(boron) nål på bukta til 85 pund. Bør være et godt kjøp!
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Snøft der var det liv i SL 7'n igjen etter mye struggel :) bypasset rele som kuter signal fra pick-up i komfortmodus :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn