Technics SL-7

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    jan_eriks skrev:
    Jeg har p205mk3,epc 310 og omp 30. Synes 205 er best(desverre har min begynt å spore dårlig og ny nål visste seg defekt) mens 310 er dårligst. Sistnevnte synes jeg blir for syntetisk og "cd-aktig" . Omp 30 er en god pu og lurte på å avvansere men siden du sier omp 40 ikke er bra...
    Jeg har da ikke sagt at OMP40 er dårlig. Aner ikke hvor du har det fra. OMP40 er faktisk en meget god MM pickup og verdt hver eneste krone. Kjøpte min i slutten av november og den spiller nydelig. Derimot synes jeg at jeg får ørlite grann mer i øverste topp med 310 og at den virker kjappere hvis du skjønner
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Jeg skjønner hva du mener! Og du synes Omp40 spiller dårligere en 310 mc.
    Jeg er enig at 310 er "rask" men jeg synes den blir litt for analytisk. 205 og omp 30 er mere i samme stil,kanskje fordi de er mm?
    Du har ikke hørt Omp30? Sporer veldig bra men mangler litt rom og finesse mot 205.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Så kom det en spiller på døra med Bring/FedEx fra England i dag :eek:


    IMG_0381.jpg
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Flott spiller, men er egentlig bare en sterkt overpriset og oppjazzet SL-10.
    Pga ny-pris, og introduksjonen av CD, ble den sjelden.

    Arne K
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Joda, jeg er klar over det. Men nå bød muligheten seg til å skaffe seg en til en akseptabel pris. Er dessuten litt artig å ha både SL-10 og SL-15. Bilde kommer
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Blide fra mobil. Mangler SL-7 og V5. Sistnevnte er øverst på ønskelisten

    IMG_0386.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Skal hoste opp flere bilder i morgen ;)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Noe sånt

    IMG_0399.jpg
    IMG_0400.jpg
     

    fugo

    Medlem
    Ble medlem
    16.07.2006
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Ble først nå klar over at det finnes en SL-7 tråd....så gøy!
    Har selv en SL-7 fra sent på 70-tallet, som nesten ikke er blitt brukt siden cassetten og CD-platen kom innog overtok markedet. Han nå tatt den frem, sammen med "noen kasser" med gamle LP-plater....og det funker ok med Riaaèn til Yamaha 3010 receiver.
    MEN tiden har gått, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål, da jeg ser at flere av dere her har erfaring med spilleren:
    - Har tenkt å skaffe meg en egen riaa, og har lest mye positivt om Cambridge 651...Er dette en riaa som vil passe SL-7?
    - Så er det pickup.. i min spiller står en Technics P 202 C, som har stått i spilleren hele tiden. Mulig den fortsatt holder mål, men den er i alle fall 25 år. Ser det drøftes endel om pickup til SL-7 på sidene, og ser at et par forslag (P 205 CMK3 og Ortofon OMP40). Har noen litt mere info om hvor disse (eventuelt) er å få kjøpt hos forhandlere her, og hva prisen er på disse?
    Andre aktuelle pickups kan også være av interesse..helst noen en kan kjøpe her, er ikke så erfaren i forhold til bestillinger fra utlandet.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fikk tilslaget på en 310MC på ebay til en hyggelig pris og den kom inn døra i dag. Spiller meget fint på SL-15, så da har jeg plutselig en meget lite bruktOMP-40 til overs. (Kjøpt i høst)
     

    ssnht

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2004
    Innlegg
    457
    Antall liker
    52
    Torget vurderinger
    2
    Fikk tilslaget på en 310MC på ebay til en hyggelig pris og den kom inn døra i dag. Spiller meget fint på SL-15, så da har jeg plutselig en meget lite bruktOMP-40 til overs. (Kjøpt i høst)

    hvor mye er hyggelig pris ? :)

    har ett par liggende :cool:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du får sjekke på ebay da... :)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Ble først nå klar over at det finnes en SL-7 tråd....så gøy!
    Har selv en SL-7 fra sent på 70-tallet, som nesten ikke er blitt brukt siden cassetten og CD-platen kom innog overtok markedet. Han nå tatt den frem, sammen med "noen kasser" med gamle LP-plater....og det funker ok med Riaaèn til Yamaha 3010 receiver.
    MEN tiden har gått, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål, da jeg ser at flere av dere her har erfaring med spilleren:
    - Har tenkt å skaffe meg en egen riaa, og har lest mye positivt om Cambridge 651...Er dette en riaa som vil passe SL-7?
    - Så er det pickup.. i min spiller står en Technics P 202 C, som har stått i spilleren hele tiden. Mulig den fortsatt holder mål, men den er i alle fall 25 år. Ser det drøftes endel om pickup til SL-7 på sidene, og ser at et par forslag (P 205 CMK3 og Ortofon OMP40). Har noen litt mere info om hvor disse (eventuelt) er å få kjøpt hos forhandlere her, og hva prisen er på disse?
    Andre aktuelle pickups kan også være av interesse..helst noen en kan kjøpe her, er ikke så erfaren i forhold til bestillinger fra utlandet.
    202 nål ? Hmm trur kanskje du sitter på en liten juvel . :)

    Trur nålfanen er dyrket frem i boron på den .
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er en enkel standard PU Ex Laban
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er den samme som EPC -23
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Trigga kun på nummeret P202 c på SL 7 , tenkte da på nåler EPS 202 ED / EPS 22ED som var standar i noe tilfeller levert med SL7 å den har fane laget i boron .

    Mvh
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Sjekket ut Technics EPCP202C skal ha Boron i fanen ferdig vare . . .

    Mvh

    Lars
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Tviler ikke, men erstatningslisten sier at man kan bruke P23 på 202 og vice versa. Dro derfor konklusjonen at 202 er en budsjett PU som P23.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    23/24/.../202 er temmelig identiske (små variasjoner), med forskjell på stift (& nålefane).

    Arne K
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Som Cobra sier. Det er liten forskjell på selve p/u mens forskjellen ligger i nål og-fane. P202 hadde boron nålefane og er "gull" verdt. Er nåla borte kan en jico SAS boron duge. Fåes på ebay- Ikke likegod fane som originalen men en god slipning

    Forresten gøy å høre at mc310 blir verdsatt. Stemmer overens med mine preferanser mot Ortofons om serie(ikke hørt 40 men kun 10 og 30)

    Ligger forresten en nos mc310mk2 på Ebay nå! Noe som vet forskjellen mot en "vanlig" mc310?
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    NOS betyr jo kun New Old Stock. Altså en uåpnet en fra da den ble produsert en gang på 80 tallet.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    NOS = Ja, det er altså en ubrukt 310MC til salgs Ubrukt, uinnspilt og uåpnet.
    Vanlig: åpnet, brukt, innspilt med x antall spilletimer
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.634
    Antall liker
    85.033
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fikk tilslaget på en 310MC på ebay til en hyggelig pris og den kom inn døra i dag. Spiller meget fint på SL-15, så da har jeg plutselig en meget lite bruktOMP-40 til overs. (Kjøpt i høst)
    OMP-40 er allerede solgt! Den nye eier får en fantastisk bra MM PU
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Da er jeg snart den heldige eier av en nyoverhalt SL-7, som er på vei over fra Skottland. Fikk den for 900,- og kunne ikke la være. Kommer med en P22 pick up, men har litt lyst til å prøve en Shure M105E, har en jico SAS fra M97xe som skal fungere i denne. Noen som har erfaring med Shure i denne morsomme spilleren? Skal bruke den i hovedanlegget mitt fordi jeg ikke har plass til en platespiller i full størrelse i stua. Tenker at denne passer perfekt der :)
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Sliten SL-7

    Fikk, eller rettere sakt fant meg en SL7 her om dagen. Langt fra noen MINT....condition, full av merker og riper,men likevel en SL7. Den har fått ny kabel og blitt smurt i arm systemet. Nå gjenstår det bare noen spørsmål om PU. Det sitter en Ortofon TM7 i den. Noen som har erfaring med den? Spiker'n må renses og overses før jeg tar sjansen på å legge nyere vinylfunn på tallerkenen.
    TM-7 s.jpg

    Jadda..... spiker'n skal renses...

    Så, av alle pussige ting, så sender junior en sms..... " Pappa, har du en platespiller til en kamerat av meg, pris ca 300?"
    " Du sjønner, det er pris for ny nål til den han har"

    Som den nysjerrige og ivrige far man er så må jeg jo spørre hva denne kameraten har....

    Jo, det viser seg at han har arvet en SL-7 fra sin far, og den er satt opp med en P202 c.
    Så da anbefalte jeg ham å beholde spilleren og kjøpe ny nål....
     
    Sist redigert:

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.002
    Antall liker
    1.328
    Torget vurderinger
    5
    Ortofon OMP 30 eller 40 burde funke fint!
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Tm 7? Skulle ikke forundre meg om omp serien til Ortofon passer rett på. Prøv en om 10 nål feks
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    TM7(U) var Ortofons universal "byttepickup"..passa på omtrent ALT, men lages dessverre ikke lenger. Likte den godt, jeg, og har satt opp flere titalls maskiner med den. Låt mer enn akseptabelt. Nøytralt og groovy på samme tid, til 300 kr for hele smæla. Den nåla di ser IKKE bra ut, så det kan nok være like bra å skifte hele. Detta var det danske svaret på Audio Technica AT95E, en pickup som greide det meste for peanøttpris! Og AT95E eller Ortofon OM/OMP/ Concorde på en SL7 bør kunne skape plenty musikk hos deg, Knut Runar! Lykke til!
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Takk for innspill og råd fra kjente og ukjente.
    Synes det er hyggelig at folk tar seg tid til å finne frem kunnskap fra hukommelsens irreganger.

    Nå har spiker'n fått vasket seg og tatt av "ull jakken", eller pelsen om noen mener det passet bedre.

    F**** ikke lett å fokusere manuelt på en så knøttliten sak og holde kameraet stødig samtidig.

    Hva tror dere, holder nåla litt til, eller bør den byttes?
    nål.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vil nok uansett anbefale å skifte PUen...ikke store utlegget, for en lyd som definitivt ligger opptil flere klasser over TM7. Sett den Ortofon 2M Blue som lå på Torget for to dager sia? 750 kr? Den er MEGET god , og så fin ut i annonsen også.Finner du ikke den, ser du etter Red, OM eller Concorde. Audio Technica er god, men Technics SKAL etter min mening- og jeg er IKKE aleine- ha ORTOFONPICKUP på- da våkner den ordentlig!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn