Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.805
    Antall liker
    50.643
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    En oppfølging til post #3632 vedrørende jording.

    Kan se ut som Technics har bæsja litt i buksa vedrørende jording på SL-1200G.
    Den lekre messingplaten er lakkert. I praksis betyr det at den er elektrisk isolert fra aluminiumstallerken som er jordet som vanlig.
    Selv om man velger benytte platematte med evne til å lede bort statisk elektrisitet får ikke denne elektrisk kontakt til jord om den legges rett på messingplaten uten en liten mod.

    Har man behov for å lede bort statisk el. kan en muligens forsøke med litt kobber eller aluminiumsfolie mellom matte og tallerken. Med kontakt til en eller flere av montringskruene for platetallerken som har kontakt med jord på spiller.
    Merk at spindel også er isloert så matten kan ikke nyttegjøre denne som jordingspunkt.
    Da er det jo bare å slipe den lett på undersiden.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Det er synd at de har "tabbet" seg slik ut på SL-1200G, nå som en av Oslos stereofile butikker har satt ned sin med 10k ut januar. Da sparte man de kronene :p
    Om det er jording du tenker tror jeg ikke det så problematisk som det hørs ut. Er mest irriterende og er nok mest gjort av kosmetisk årsak grunnet messing ganske raskt korroderer og kan se matt og mindre pent allerede når kunden pakker opp ny spiller.
    Korridering hindrer jo også elektrisk kontakt så klalakk er trolig likevel det beste av to onder?
    Trolig har SL-1000R til 240.000,- tilsvarende "problem".
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Om det er jording du tenker tror jeg ikke det så problematisk som det hørs ut. Er mest irriterende og er nok mest gjort av kosmetisk årsak grunnet messing ganske raskt korroderer og kan se matt og mindre pent allerede når kunden pakker opp ny spiller.
    Korridering hindrer jo også elektrisk kontakt så klalakk er trolig likevel det beste av to onder?
    Trolig har SL-1000R til 240.000,- tilsvarende "problem".
    Hvor sannsynlig er det at dine påstander trumfer Technics løsning ?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Hvor sannsynlig er det at dine påstander trumfer Technics løsning ?
    Vel, om vi nå velger se på dette som en teknisk løsning melder spørsmålet seg:
    Hvilke fordeler oppnår man ved å elektrisk isollere messingplaten fra jordkontakt?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    ...
    Hvilke fordeler oppnår man ved å elektrisk isollere messingplaten fra jordkontakt?
    Det er rimelig å anta Technics, som produsent, ser saken litt annerledes...... ?
    Beklager, men usikker på hva produsent kan se annerledes her annet enn at de anser det som et ikke-problem. Noe det som regel da også er. Men hvem som helst kan måle med et billig DMM og se at det ikke er elektrisk kontakt mellom messingplaten og jord. Det er kontakt mellom aluminiumstallerkenen og jord.

    Siden vi har med to metaller med gode ledeevner er det naturlig å anta at de er koblet sammen elektrisk noe det viser ikke være på min Malaysia bygde G modell. Derfor får man et ekstra lag med isolasjon man kan være observang på når man forsøker løse problem med statisk ladning ved å teste ulike platematter med bedre ledeevne.

    For å eleminere evt produksjonsfeil på min spiller.kunne det vært artig å høre om noen som har spiller fra Japan måler samme?
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Passer denne sl 1210 mk2 ? Tomme for APM matta…De har en «demo» for salg på Mala som jeg vurderer å kjøpe. Ser det står for 1500c men usikker på måla på den tallerken.
    1A07800C-E163-489B-B70D-6D997BCF9865.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    @Pål gundersen - Lage din egen matte? Flere populære matteprodusenter benytter såkalt open cell silicon foam i sine matter.

    Achromat:
    Our "Humble mat" is specially designed with thousands of tiny bubbles to help disperse the energy that the stylus creates.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    @Pål gundersen - Lage din egen matte? Flere populære matteprodusenter benytter såkalt open cell silicon foam i sine matter.
    Tja. Kan jo være ett alternativ. Men tror jeg kjøper en ferdig en😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da er det jo bare å slipe den lett på undersiden.
    Må du ikke finne på! Bruk gummimatta og overlat tenkingen til japsene. De vet hva de gjør. Dette med å lede bort statisk el på plata via tallerken er en bortkastet øvelse, kjør plata i vaskemaskinen innimellom istedet. Min tallerken er jordet og ledende, fjerner jeg jordingen risikerer jeg karameller, legger jeg på gummimatte blir det som om jordingen var tilkoblet igjen.

    Gode pickuper leder bort statisk via polstykket og innkapsling. Derfor Cadenza feks oppleves så støyfri jmf visse japsetresløyd/plasskrammel puer.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.805
    Antall liker
    50.643
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Må du ikke finne på! Bruk gummimatta og overlat tenkingen til japsene. De vet hva de gjør. Dette med å lede bort statisk el på plata via tallerken er en bortkastet. Min tallerken er jordet og ledende, fjerner jeg jordingen risikerer jeg karameller, legger jeg på gummimatte blir det som om jordingen var tilkoblet igjen.

    Gode pickuper leder bort statisk via polstykket og innkapsling. Derfor Cadenza feks oppleves så støyfri jmf visse japsetresløyd/plasskrammel puer.
    Jeg skal ikke slipe en dritt jeg😉😂
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    En oppfølging til post #3632 vedrørende jording.

    Kan se ut som Technics har bæsja litt i buksa vedrørende jording på SL-1200G.
    Den lekre messingplaten er lakkert. I praksis betyr det at den er elektrisk isolert fra aluminiumstallerken som er jordet som vanlig.
    Selv om man velger benytte platematte med evne til å lede bort statisk elektrisitet får ikke denne elektrisk kontakt til jord om den legges rett på messingplaten uten en liten mod.

    Har man behov for å lede bort statisk el. kan en muligens forsøke med litt kobber eller aluminiumsfolie mellom matte og tallerken. Med kontakt til en eller flere av montringskruene for platetallerken som har kontakt med jord på spiller.
    Merk at spindel også er isloert så matten kan ikke nyttegjøre denne som jordingspunkt.
    Da er det jo bare å slipe den lett på undersiden.
    Vær obs på nuligehten for galvanisk korrosjon dersom en tukler med isoleringen/lakken til messingplata.



    mvh
    KJ
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Fra alle SL-1200G postene jeg leste før jeg handlet spilleren kom jeg til at mattene som mange lander på etter forsøkt de klassiske skinn, kork, gummi, pvc og uten matte er typer av silikonskum med åpen cellestruktur, eller japansk papir (Washi Paper) som begge selges under mange ulike merkenavn og reklamehype med ditto prisforskjeller..

    Sistnente selges bl.a. under navnet TEAC TA-TS30UN-BW med priser fra 300,-. Dog kan det se ut som denne produsenten bygger på andre erfaringer enn @MakkinTosken. Mulig kan det skyldes at spillerne deres typisk har PU av typer han beskriver ;)
    In order to provide a comfortable moment of listening to muisc, we considered removing static from records is essential to make this ceremony excite, and tried to find the best material for a turntable sheet from the scratch. Traditionally, silicon rubber, felt or cork is used for turntable sheet, because of its attribute of shock-absorbing. However, we considered the most essential things for turntable sheet is to reduce static, and came to a conclusion of using "WASHI" after dozens tests to find an ideal material that matches the condition.

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Vær obs på nuligehten for galvanisk korrosjon dersom en tukler med isoleringen/lakken til messingplata.

    mvh
    KJ
    Dette er slik enkelte vaskemaskiner helt bevist er konstruert. Hvor såpen er katalysator som hjelper bærende aluminiumsdeler inne i rustfri vaskekammer til å korrodere. Vår Samsung varte i nøyaktig 5 år før denne prossenen var ferdig å ødelegge rammen til vasketrommel. En del som ikke taes inn til Norge da det ikke er regningsvarende å bytte delen på verksted grunnet forventet arbeidstid.

    En annen grunn til ikke slipe bort noe er at vi heller ikke vet om ballansering av tallerken er utført med messingplaten påmontert. Om det er tilfelle vil jeg vegre meg for å demontere den.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Egentlig burde alle her kjøpe en Achromat fra Mala og en Denon DL-103 PU fra Klubben (gitt at man har et oppsett som takler low output fra PU), for da hadde vi en felles referanse 🙂. Da kunne man ha sagt noe om f.eks hvor mye bedre japansk papir er vs. Achromat. Eller hvis man har en PU til et 5 sifret beløp bør den være en god del bedre enn Denon.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Da fant en ny SL-1200G veien inn her, og kan dermed strykes fra ønskelista :).
    Basert på første prøvelytt rett ut av esken, høres det ut som at dette kommer til å bli veldig moro :giggle:.

    C677AB3D-3562-4FF9-9A91-BCF2E823F974.jpeg
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig burde alle her kjøpe en Achromat fra Mala og en Denon DL-103 PU fra Klubben (gitt at man har et oppsett som takler low output fra PU), for da hadde vi en felles referanse 🙂. Da kunne man ha sagt noe om f.eks hvor mye bedre japansk papir er vs. Achromat. Eller hvis man har en PU til et 5 sifret beløp bør den være en god del bedre enn Denon.
    Mener og huske at du hadde Hana før?likte du bedre Denon.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Ja det skjønner jeg, men hvorfor nesten 1KG ?
    Dette er klippet fra MK7 manualen. G modellen har også oppgitt maks 1 kg.
    For G modellen er det jo masse som er den største forskjellen til lavere modeller. Planlegger finne en slik vekt jeg også, men vil ha en som kan benyttes med lokket på plass.
    1675794957903.png
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.917
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Dette er klippet fra MK7 manualen. G modellen har også oppgitt maks 1 kg.
    For G modellen er det jo masse som er den største forskjellen til lavere modeller. Planlegger finne en slik vekt jeg også, men vil ha en som kan benyttes med lokket på plass.
    Vis vedlegget 890708
    Bare å si ifra. Bare å lage en lavere en uten så mye kon..Koster 1000 spenn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn