Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Brumer det også når tallerkenen står stille ?

    Mvh
    KJ
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.769
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    hmm
    Sliter med rumling, kan dette være det da? Eller stiller jeg for høye krav til vinylmediet?
    Er det andre som har lyder i mellom sporene? (tenker ikke på "peiskos" da, men en slags rumling)
    Er det brumming eller rumling?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    rumling, ingen lyd når tallerken står stille eller hvis jeg spinner plater uten at stiften er på platen.
    Men mulig det bare er platene for det er litt forskjellig fra plate til plate.
    Platen(e) er vasket med ultralyd vasker, spiller er vatret opp, stifttrykk er stilt inn med digitalvekt, vertikal vinkel er målt og justert med digital skyvelær
    Bruker pr nå en Sumiko black pearl
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvor godt funker high pass? Kan være armresonans.

    Test gjerne med 24dB/octave, hvis du har mulighet, ved for eksempel 40Hz for å høre om det forsvinner.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Bruker en project tube box s2
    Denne har et subsonic filter men ikke noe high pass
    Subsonic filter: at 20Hz with 18dB/octave
    Det er det samme. Kan være et litt for forsiktig filter. Hvis du får en mulighet kan du prøve med litt brattere filter høyere opp for å sjekke. Bare en mulighet.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Vurderte å fylle det innerste «søkket» på gummimatta med epoxy så jeg fikk klemt plata skikkelig med platevekten?blir kanskje bare tull.
    Micro Seiki RX-1500 ble levert med en filtknapp på størrelse med en 10 kroning man kunne tre over spindel før man la på vinylen. Mener huske den var ca 4-5 mm tykk og var ment å bli komprimert sammen når man brukte plateklemme eller vekt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er det samme. Kan være et litt for forsiktig filter. Hvis du får en mulighet kan du prøve med litt brattere filter høyere opp for å sjekke. Bare en mulighet.
    Kan prøve, ikke noe big deal egentlig, var mere nysgjerrig på om det skal være sånn eller om jeg bare stiller for høye forventninger.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kan prøve, ikke noe big deal egentlig, var mere nysgjerrig på om det skal være sånn eller om jeg bare stiller for høye forventninger.
    Nei bør ikke være slik, jeg fjerner det digitalt og synes det medfører et løft.

    Her er en analyse av en digitalisert plateside med min SL-1210 - uten filter - du skal ha litt styrke på filteret for å temme den jævelen ved 10Hz.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tar du opp fra start til stopp i en go? Så analyserer du, deler opp og evt justerer etterpå?
    Hvilket program brukes til sånt?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg bruker Audacity - til å ta og opp osv. Ta opp hele siden av en plate for å sjekke.

    Finns en oppskrift på å sjekke armresonans/high pass i Audacity litt nede på denne siden:

     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Micro Seiki RX-1500 ble levert med en filtknapp på størrelse med en 10 kroning man kunne tre over spindel før man la på vinylen. Mener huske den var ca 4-5 mm tykk og var ment å bli komprimert sammen når man brukte plateklemme eller vekt.
    Det skal jeg prøve. Har en gml filt matte🤘
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.922
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    hmm
    Sliter med rumling, kan dette være det da? Eller stiller jeg for høye krav til vinylmediet?
    Er det andre som har lyder i mellom sporene? (tenker ikke på "peiskos" da, men en slags rumling)
    Holdt på med plater i 40 år eller deromkring med mye forskjellige anlegg osv. syntes alltid det er litt romling i mellom sangene jeg også. Har hatt endel bra elektronikk også men tenker ikke så mye over det lenger. Regner med du bare får det når du guffer på litt 😅
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    evt kan man kanskje bruke møbelknott?
    Smart 💡

    Det skal sies at jeg aldri brukte min filtdott da platestrammeren min dekker det meste av etiketten og derfor presser vinylen ned nært kanten på krateret i matten.

    Jeg ser et av de populære loddene på markedet benytter en skive av tre som mellomlag mellom loddet og vinylen. Kan muligens være en mod for eksisterende lodd hvor man da får dreiet en treskive som dekker hele etiketten for å flytte presset helt ut til kanten?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Holdt på med plater i 40 år eller deromkring med mye forskjellige anlegg osv. syntes alltid det er litt romling i mellom sangene jeg også. Har hatt endel bra elektronikk også men tenker ikke så mye over det lenger. Regner med du bare får det når du guffer på litt 😅
    ja, er mest hørbart på høyt volum.
    Slår meg til ro med det så kan jeg heller nyte :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Litt snålt spørsmål kanskje, men hva er høyden på selve plintet på SL-1200, og høyden fra underlag til topp plint? Finner bare total høyde på nett og regner med at det er til topp arm…
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Litt snålt spørsmål kanskje, men hva er høyden på selve plintet på SL-1200, og høyden fra underlag til topp plint? Finner bare total høyde på nett og regner med at det er til topp arm…
    Fra underlag til topp av plinth men bein som justert fra fabrikk er på min G modell 89 mm.

    Edit: G modellen har meg bekjent andre dempere grunnet høyere vekt. Mulig det derfor kan være forskjeller her?
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Fra underlag til topp av plinth men bein som justert fra fabrikk er på min G modell 8,9 mm.

    Edit: G modellen har meg bekjent andre dempere grunnet høyere vekt. Mulig det derfor kan være forskjeller her?
    Takk, regner med at det er cm som menes. Hvor høyt/tykt er selve plintet?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Plinthet har ikke flat bunn så litt vankelig å måle. Men fra topp ned til den visuelle "bunnlinjen" er det 60 mm. Men det stikker ned noen bumper under denne kanten som jeg ikke har lyst å måle da det ikke frister vippe 18 kg må opp på siden nå etter innjustering.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Plinthet har ikke flat bunn så litt vankelig å måle. Men fra topp ned til den visuelle "bunnlinjen" er det 60 mm. Men det stikker ned noen bumper under denne kanten som jeg ikke har lyst å måle da det ikke frister vippe 18 kg må opp på siden nå etter innjustering.
    Takk for hjelpa! Jeg trenger ikke mer nøyaktig mål enn dette. 😊
     

    KnutD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    121
    Antall liker
    122
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var så heldig å fikk kjøpt en brukt Sl-1200g av en hyggelig kar her på Sentralen. Monterte en Benz LP og byttet headshell til Ortofon. Det spilte veldig bra men ikke like bra som mine andre spillere. Linn Klimax med aluminiumsplint og TechDas5 med Reed arm ( se bilde).
    Tenkte det var større potensial i denne spilleren. Kjøpte derfor en Audiomods series six og bestilte armboard fra Magna Audio. Armen kom i dag, armbordet kom før jul.
    Tok av orginalarmen. Det var mange skruer men det gikk greit. Ingen lodding. Fullstendig reverserbar endring.
    Har spilt mye forskjellig musikk i kveld.
    Dette er virkelig bra!! Stor forbedring fra orginalarmen.
    Masse detaljer, driv , slam i bassen. Musikalitet i bøtter og spann. Det to andre spillerene føler Technics’en puster dem i nakken😎
     

    Vedlegg

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Omplassering av riggen gir mulighet til å bli bedre kjent med et par aspekter jeg har lurt litt på.

    SL-1200G jordledning er internt koblet til jordpinn på strømkabel, men ikke til RCA skjerm.

    Jordkontakt på min Chinook RIAA er koblet til RCA skjerm, men ikke til jordpinn på strømkontakt. Hvor også RCA skjerm er isolert fra jordpinn.

    Fint, da forstår vi at det ikke blir problem med jordsløyfe via strømkablene 👍
    Men siden jordkuplinger ikke er koblet til i begge ender på RCA kontaktene er det neppe noe å hente på tykkere jordleder.

    En slik vinklet C-13 kontakt kan muligens hjelpe å holde strømkabelen med evt EMI noen ekstra cm unna RCA ledningene?
    1674235266301.png


    Egentlig merkelig at ikke Panasonic leverer med en slik originalt da det også gir mindre stress på kabelen.
    Ellers kan en spekulere om den originale strømkabelen faktisk er skjermet gitt den er så stiv. Noen som har testet ved å måle EMI eller kuttet ledningen?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Jeg var så heldig å fikk kjøpt en brukt Sl-1200g av en hyggelig kar her på Sentralen. Monterte en Benz LP og byttet headshell til Ortofon. Det spilte veldig bra men ikke like bra som mine andre spillere. Linn Klimax med aluminiumsplint og TechDas5 med Reed arm ( se bilde).
    Tenkte det var større potensial i denne spilleren. Kjøpte derfor en Audiomods series six og bestilte armboard fra Magna Audio. Armen kom i dag, armbordet kom før jul.
    Tok av orginalarmen. Det var mange skruer men det gikk greit. Ingen lodding. Fullstendig reverserbar endring.
    Har spilt mye forskjellig musikk i kveld.
    Dette er virkelig bra!! Stor forbedring fra orginalarmen.
    Masse detaljer, driv , slam i bassen. Musikalitet i bøtter og spann. Det to andre spillerene føler Technics’en puster dem i nakken😎
    Hyggelig å høre at den kom til et godt hjem! Hører ikke så mye på vinyl selv,så den ble litt råflott hos meg, men den spilte stoort, tight og deilig (AT ART 9)! Koser meg videre med en SL-1210 modifisert av @ragwo , låter meget bra den også !
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    @TT. hadde bare en senket TT med 20" en gang i tiden. Men det er ikke å modifisere biler... 😁😅

    Eller vent.. Den var kanskje ikke senket 🤫
    Du tar ting ut av sammenhengen og klipper og limer. Det blir helt feil, men ja, jeg hadde en senket TT m 20’’ en gang i tiden. Men mulig du vet mer enn meg?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hyggelig å høre at den kom til et godt hjem! Hører ikke så mye på vinyl selv,så den ble litt råflott hos meg, men den spilte stoort, tight og deilig (AT ART 9)! Koser meg videre med en SL-1210 modifisert av @ragwo , låter meget bra den også !
    SL-1210 er overlegen mtp svart bakgrunn! imo :cool:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    En oppfølging til post #3632 vedrørende jording.

    Kan se ut som Technics har bæsja litt i buksa vedrørende jording på SL-1200G.
    Den lekre messingplaten er lakkert. I praksis betyr det at den er elektrisk isolert fra aluminiumstallerken som er jordet som vanlig.
    Selv om man velger benytte platematte med evne til å lede bort statisk elektrisitet får ikke denne elektrisk kontakt til jord om den legges rett på messingplaten uten en liten mod.

    Har man behov for å lede bort statisk el. kan en muligens forsøke med litt kobber eller aluminiumsfolie mellom matte og tallerken. Med kontakt til en eller flere av montringskruene for platetallerken som har kontakt med jord på spiller.
    Merk at spindel også er isloert så matten kan ikke nyttegjøre denne som jordingspunkt.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er synd at de har "tabbet" seg slik ut på SL-1200G, nå som en av Oslos stereofile butikker har satt ned sin med 10k ut januar. Da sparte man de kronene :p
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    En oppfølging til post #3632 vedrørende jording.

    Kan se ut som Technics har bæsja litt i buksa vedrørende jording på SL-1200G.
    Den lekre messingplaten er lakkert. I praksis betyr det at den er elektrisk isolert fra aluminiumstallerken som er jordet som vanlig.
    Selv om man velger benytte platematte med evne til å lede bort statisk elektrisitet får ikke denne elektrisk kontakt til jord om den legges rett på messingplaten uten en liten mod.

    Har man behov for å lede bort statisk el. kan en muligens forsøke med litt kobber eller aluminiumsfolie mellom matte og tallerken. Med kontakt til en eller flere av montringskruene for platetallerken som har kontakt med jord på spiller.
    Merk at spindel også er isloert så matten kan ikke nyttegjøre denne som jordingspunkt.
    Ahhhhh, vinylavspilling er så herlig komplisert!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn