Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Arm og motor er ikke av samme gode kvaliteten som en mk2 er. Chassis på plx er ganske bra og den låter helt ok. Men ikke like bra som en mk2. Jeg forutsetter at mk2 er av god stand. Jeg hadde plx i ett års tid.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Arm og motor er ikke av samme gode kvaliteten som en mk2 er. Chassis på plx er ganske bra og den låter helt ok. Men ikke like bra som en mk2. Jeg forutsetter at mk2 er av god stand. Jeg hadde plx i ett års tid.
    Mener du skrev engang, at den var like god som mk5.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mulig jeg var begeistret i starten, men at jeg har skrevet det er rart. Jeg står ved at arm og motor ikke er i samme klasse. Chassis er bra, men heller ikke så bra som Technics. Pioneer har gjort litt som den billige spilleren fra Audio Technica; at de satt inn metallplater i spilleren for at den skal bli tyngre. Dog gjorde Pioneer en langt bedre jobb. Technics sin vekt kommer av komponent-kvalitet. Det er og en myte at armen på 12xx-serien er et svakt ledd. Armlagrene er faktisk helt i toppsjiktet. Derfor armen ofte kan virke dårlig er at når folk har byttet til en annen arm, så har de hørt stor forskjell. De kablene Technics brukte i mk2 var dårlige greier. De var skikkelig dårlige og irret etter noen år. Og sett i lys at mange spillere er 10-25 år gamle så er kablene nesten morkne. Dermed er det ofte kablene som var dårlige og ikke armen. Jeg byttet armkabler på min mk2 som jeg hadde først. Byttet til et nytt KAB print og loddet på nye Cardas armkabler. Du verden for et løft! 1210M5G og mk5 ble oppgradert fra fabrikk med kvalitetskabler internt i armen og hele veien ut.

    PLX 1000 er en veldig god spiller og mer enn nok spiller for mange. Men også den er desverre en etterligning. Derimot er det den beste av etterligningene etter min erfaring:)
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hatt gleden av å eie 1210mkII en periode byttet kun pære i den til belysning ( orginal pære ikke noe led her :) ) en ting jeg kan skrive under på er at da jeg åpnet opp spiller var jeg lettere sjokkert over den gode bygge kvaliteten på innsiden alt var meget godt gjennomtenkt .
    Den fikk æren av glede meg med en DV-XX2mkII i mitt eie kan ikke si jeg savnet noe spesielt når det kom til kvaliteten på driv / arm annet at jeg kunne ønsket meg en EPA 500/501 serie med div armrør som en fleksibilitet .

    Mvh
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Slapper av med litt god musikk (Dire Straights) snurrende på min 1210M5G. Jeg har i ett par uker nå hatt på den billigste pu i mitt eie; en Rega Carbon. Jeg må si at den spiller jaggu bra til å koste 495 kr! I mine ører spiller den med bedre oppløsning og dynamikk en AT95E, og i det prissjiktet sier det litt. Det viser bare at man kan få god lyd ut av rimelige pu'er også:)

    Så får jeg se hvilken pu som blir hoved pu på Technics. Jeg var veldig fornøyd med Nagaoka MP-150 da jeg hadde den for ett års tid siden. MP-200 er vel den jeg har mest lyst på...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Slapper av med litt god musikk (Dire Straights) snurrende på min 1210M5G. Jeg har i ett par uker nå hatt på den billigste pu i mitt eie; en Rega Carbon. Jeg må si at den spiller jaggu bra til å koste 495 kr! I mine ører spiller den med bedre oppløsning og dynamikk en AT95E, og i det prissjiktet sier det litt. Det viser bare at man kan få god lyd ut av rimelige pu'er også:)

    Så får jeg se hvilken pu som blir hoved pu på Technics. Jeg var veldig fornøyd med Nagaoka MP-150 da jeg hadde den for ett års tid siden. MP-200 er vel den jeg har mest lyst på...
    Velkommen tilbake i klubben! Bilder er påkrevd.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Slapper av med litt god musikk (Dire Straights) snurrende på min 1210M5G. Jeg har i ett par uker nå hatt på den billigste pu i mitt eie; en Rega Carbon. Jeg må si at den spiller jaggu bra til å koste 495 kr! I mine ører spiller den med bedre oppløsning og dynamikk en AT95E, og i det prissjiktet sier det litt. Det viser bare at man kan få god lyd ut av rimelige pu'er også:)

    Så får jeg se hvilken pu som blir hoved pu på Technics. Jeg var veldig fornøyd med Nagaoka MP-150 da jeg hadde den for ett års tid siden. MP-200 er vel den jeg har mest lyst på...
    Velkommen tilbake i klubben! Bilder er påkrevd.
    Tusen takk Ragwo:) Bilder kommer om ønskelig...
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.773
    Antall liker
    14.574
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Slapper av med litt god musikk (Dire Straights) snurrende på min 1210M5G. Jeg har i ett par uker nå hatt på den billigste pu i mitt eie; en Rega Carbon. Jeg må si at den spiller jaggu bra til å koste 495 kr! I mine ører spiller den med bedre oppløsning og dynamikk en AT95E, og i det prissjiktet sier det litt. Det viser bare at man kan få god lyd ut av rimelige pu'er også:)

    Så får jeg se hvilken pu som blir hoved pu på Technics. Jeg var veldig fornøyd med Nagaoka MP-150 da jeg hadde den for ett års tid siden. MP-200 er vel den jeg har mest lyst på...
    Velkommen tilbake i klubben! Bilder er påkrevd.
    Tusen takk Ragwo:) Bilder kommer om ønskelig...
    Bilder er ønsket ;)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Hei.

    Noen som har tips om hvor en kan kjøpe (helst) originalt headshell til SL 1200G?

    Joda, jeg forstår at det sikkert finnes mange andre headshell jeg kan bruke, men jeg syntes det hadde vært greiest hvis jeg fikk tak i et org. headshell til. Det som fulgte med spilleren bruker jeg nå til en Soundsmith Boheme PU, og det spiller veldig bra så jeg har ikke lyst til å skru av den PU-en. Men på hifi-messa i Horten falt jeg for fristelsen til å kjøpe en Hana ML MC-PU, og kunne tenkt meg å skru den på et eget headshell.

    Alle tips mottas med takk:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    1
    Hana ML er kanskje en smule stivere i nåleopphenget enn Soundsmith Boheme ? Og trives derfor bedre i et noe tyngre headshell enn det Soundsmithen mht resonansfrekvensen for tonearm/PU?

    Hana har en spec for ettergivelighet på 10*10-6 cm/dyne (µm/mN), mens Soundsmith har en spec for ettergivelighet på 22 eller 28 µm/mN. Ingen av dem opplyser om det er dynamisk eller statisk ettergivelighet eller frekvensen for ev dynamisk ettergivelighet.

    Std. headshellet til Technics er vel på 7,6 gram og er sammen med vekten av PU den dominerende faktoren i bevegelig masse i tonearmen, mht resonansfrekvensen for tonearm/PU. Dersom std headshellet til Technics er en god match med Soundsmith så trives kanskje Hana bedre i et headshell med omtrent dobbelt masse av Technics ? dvs rundtomkring 15 gram.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Hana ML er kanskje en smule stivere i nåleopphenget enn Soundsmith Boheme ? Og trives derfor bedre i et noe tyngre headshell enn det Soundsmithen mht resonansfrekvensen for tonearm/PU?

    Hana har en spec for ettergivelighet på 10*10-6 cm/dyne (µm/mN), mens Soundsmith har en spec for ettergivelighet på 22 eller 28 µm/mN. Ingen av dem opplyser om det er dynamisk eller statisk ettergivelighet eller frekvensen for ev dynamisk ettergivelighet.

    Std. headshellet til Technics er vel på 7,6 gram og er sammen med vekten av PU den dominerende faktoren i bevegelig masse i tonearmen, mht resonansfrekvensen for tonearm/PU. Dersom stad heqadshellet til technics er en god match med Soundsmith så trives kanskje Hana bedre i et headshell med omtrent dobbelt masse av Technics ? dvs rundtomkring 15 gram.

    mvh
    KJ
    Takk for svar. Sant å si har ikke jeg mye greie på dette. Det var en av grunnene til at jeg kjøpte Technics 1200G - at selv jeg skal kunne montere en PU uten alt for mye styr. Men Hana ML er den første PU-en jeg har kjøpt som utfordrer Soundsmith så langt hos meg, så jeg har m.a.o. ikke klart å få noe erfaring med bytte av PU før nå.

    Men hvis det stemmer det du sier, kan jeg kanskje prøve å montere Hana ML på et Ortofon LH-2000 headsell jeg kjøpte fra Platekomp., men som jeg aldri har brukt? Ortofon LH-2000 skal ha en vekt på 15,5 gram:

    https://www.platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/ortofon-lh-2000/


    Hvis jeg får dette med vekt til å fungere med Ortofon LH-2000 kan jeg kanskje bytte til et mere eksotisk headshell med omtrent samme vekt etterpå. Ser at vekta til Timestep 01HS er oppgitt til 15 gram.

    ToreM.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Prøv her: https://www.green-vinyl.com/en/technics/spare-parts/new/gae-g/

    Om du kan gå uoriginalt her Timestep 01HS fått god omtale plassert på Technics spillere.
    Omtales her: https://theaudiophileman.com/t-01hs-ebony-headshell-timestep-review/
    Ok, takk for tips. Det lille jeg har lest på Nettet sier at det, utrolig nok, ser ut som det er vanskelig å få kjøpt originalt headshell til 1200G. Og i tillegg er det relativt dyrt, blir sikkert fort over 1000 NOK i Norge. Så sånn sett kan nok Timestep 01HS være et alternativ.

    ToreM.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å prøve. Montering med Technics sitt overhengsmål er en lek. Med tyngre headshell og PU må du kanskje bruke ekstra motvektslodd. Dersom du har ei testplate for tonearm/PU resonans så bør denne tradisjonelt ligge i området 8-12 Hz.

    mvh
    KJ
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Er muligens litt feil å dra fram et 6 år gammelt sitat, men denne setningen fattet min interesse:

    .....
    1200 er den dyraste av ein familie beståande av sl 13-, 14-, 15-, 1600, og er mest robust, men eg oppfattar han som overprisa samanlikna med "slekta". Dette kjem vel av ikon-statusen i DJ-miljøet. Du kan få like god lyd noko rimelegare.....
    Jeg har sett på bruktmarkedet en tid, og 1210 Mk2 har vel steget 40-50% i pris de siste to årene.
    (Når det er sagt så vurderer jeg sterkt å kjøpe et strøkent eksemplar, uten headshell, til Nkr.: 6500.-. )

    SL-1600 Mk2 går for ca 5k på eBay... så derfor spør jeg:
    Er den noen som kan si noe mer om det Arve sier?

    Utgangspunktet er at dette blir gjort uansett spiller:
    - Plassert på stødig hylle
    - Demping av chassis blir gjort
    - Nye kabler (hvis det trengs)
    - Utstyrt med pickup av adekvat kvalitet (for eksempel AT-33EV)
    - Bytte av arm er en reell mulighet.

    Mitt alternativ er en ny SL-1500C.....men jeg får litt vondt av å betale for et riaa-trinn og en pick-up jeg aldri kommer til å bruke :(

    Dessuten teller det litt at det hadde vært morsomt med litt Lego igjen :rolleyes:

    mvh hans
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Handsoer.

    Yes, Audiophile-Arve har ret.

    Og en brugt sl1310mk2/sl1510mk2 kan ind-i-mellem købes for 1200-2000dkr i "Den blå avis" dk.

    Gå efter "sl-mk2" modellerne.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Er det en enkel operasjon å skifte arm på disse?
    (hvis det skulle være nødvendig.)

    edit: Er SL-150 en SL-1500 uten arm?
    Hva med SL-2000?
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Takk for svar.
    Ble litt problematisk når jeg begynte å se etter eldre platespillere.....
    Mange Technics er meget gode.
    Denon spillerne er direkte vakre, og noen er skikkelig gode.
    Så viste det seg at Kenwood lagde noe skikkelig gromme greier.
    Thorens hadde flere modeller som ga grom lyd.
    Mikro Seiki, Yamaha....noen glemt da?
    (Vel - Ariston og Systemdek - sjøl om de var engelske :rolleyes: )
    Har ikke vegg nok til alle :cool:
    Å-faen - ingen mellomhjulspillere nevnt ;)

    ..må ha noe å spille på mens jeg tar grunnfag i platespiller
    og Planar 3 blir opptenningsved så det drifter mot en SL-150.
    Sjøl om det ligger en strøken SL-120 i Danmark....:rolleyes:
     

    Rune E

    Fersking
    Ble medlem
    15.10.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    2
    Jeg har både 1210 Mk II og PLX-1000.
    Begge har jeg kjøpt helt nye og ubrukte.
    Jeg anser meg selv for å være ganske bevisst og observant på lydkvalitet og lydforskjeller etter mange års erfaring.
    Jeg klarer ikke høre forskjell på de to platespillerene.
    Ved testing står de ved siden av hverandre, og jeg bruker samme pickup, riia...osv.
    Nåletrykk og alt blir justert etter alle kunstens regler.
    Jeg hører null forskjell.
    Det som derimot betyr mest for lyden, er pickup.
    Disse spillerne gjør seg best med MC pickup.
    Da må man selvfølgelig også investere i et litt bedre riia trinn.
    Min anbefaling er å bruker pengene der hvor det er hørbart.
    Jeg kan ikke med beste vilje se for meg at noen klarer å høre forskjell på om det byttes arm, eller monteres andre «føtter»
    Dersom gummiknottene under platespilleren påvirker lyden på noen måte, så vil jeg påstå der er et problem.
    Jeg har også Rega P3, men den orker jeg ikke bruke, fordi den etter min mening er helt elendig med tanke på feedback og den er hysterisk overfølsom for vibrasjoner.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Slapper av med litt god musikk (Dire Straights) snurrende på min 1210M5G. Jeg har i ett par uker nå hatt på den billigste pu i mitt eie; en Rega Carbon. Jeg må si at den spiller jaggu bra til å koste 495 kr! I mine ører spiller den med bedre oppløsning og dynamikk en AT95E, og i det prissjiktet sier det litt. Det viser bare at man kan få god lyd ut av rimelige pu'er også:)

    Så får jeg se hvilken pu som blir hoved pu på Technics. Jeg var veldig fornøyd med Nagaoka MP-150 da jeg hadde den for ett års tid siden. MP-200 er vel den jeg har mest lyst på...
    Velkommen tilbake i klubben! Bilder er påkrevd.
    Tusen takk Ragwo:) Bilder kommer om ønskelig...
    Bilder er ønsket ;)
    Her er noen bilder av oppsettet mitt nå. Ikke det dyreste jeg har hatt, men lydkvaliteten er god. Jeg savnet SL1210M5G stort etter salget, og det var da jeg hadde Rega RP10 at jeg skjønte hvor god 1210M5G er. Fikk tak i et strøkent eksemplar i sommer som er opprinnelig fra KAB USA hvor KAB har montert den eminente strømforsyningen med mulighet for å velge strobe on/off. Hastighet er i velkjente DD spot on. Som ekstra platter så fungerer det i mine ører bedre med en glass/krystall tallerken som ligger oppå en 1mm Oyaide butyl matte. Pickup er en Nagaoka MP-110 som spiller sammen med Schiit Mani RIAA.

    Rega-lyden har jeg og blitt stor tilhenger av. Derfor er forsterker Rega og en RP3 SE som i prinsippet er en P3 med RP3 plint. Oppgradert sub platter og dobbel pulley med to belter.

    Gjennom mange år med forskjellige høyttalere er det Klipsch som gir meg mest mulig lydmessig glede, og disse RP260 i pianolakk både spiller godt og ser bra ut:)

    Det er artig hvordan jeg har gått fra prisklasser med Rega RP-10, Lyra Delos MC og ProAc til dette, og samtidig ha mer glede med å lytte til musikk. Før var jeg i overkant opptatt av om alt var justert riktig. Nå er det musikken som er i fokus og gleden med hifi:)

    D54B6758-2BC4-4E8F-9E88-6EDF84D97B5B.jpg
    C5F93F58-8C19-46A0-8250-DC85B354C579.jpg
    FB2E9A37-153F-4A8C-A97B-1CD90C412164.jpg
    0D1F11DE-E449-4746-B0B4-8D56A7C88700.jpg

    21EDA1D0-F5F1-4EED-BF96-C4108EEEDD27.jpg
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Takk for svar.
    Ble litt problematisk når jeg begynte å se etter eldre platespillere.....
    Mange Technics er meget gode......... så det drifter mot en SL-150.
    Sjøl om det ligger en strøken SL-120 i Danmark....:rolleyes:
    ..Vel, det lå en SL-1210 på Finn et par timer kjøretid unna. :)
    Nå står den en meter unna og venter på headshell ;)
    (Har vi ikke et godt norsk ord for det?)
    Innså etter hvert at om eg ikke kjøpte den kom jeg alltid til å se på platespilleren jeg kjøpte istedet og angre meg.

    Prisen var drøy, men spilleren, unnskyld; maskinen ser helt strøken ut. Og - den gir et solid inntrykk, faktisk mer enn jeg hadde forventet.
    Tallerkenen ringer, men en filtmatte med en silikonmatte på topp = ingen ringing.
    Tatt i betraktning at denne maskinen er fra 1981 så føles det egentlig som om jeg har kjøpt en evighetsmaskin. Regner med at datteren min arver den om 20 år.
    Skulle ha en billig spiller mens kontoen bygde seg opp til en solid maskin - nå kan det virke som om den ikke haster så mye lengre :)

    Mulig lyden på PLX-1000 er like god, men etter 30 år spørs det om den holder følge.
    Og dessuten mangler den en ting som er viktig for meg; Det står ikke Technics på den :rolleyes::cool:.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Nye føtter

    Ser at mange bruker Isonoe føtter på sine SL-12x0.
    Slik jeg oppfatter det har disse føttene gummi-oppheng, altså det jeg (litt nedlatende) kaller gummistrikk.
    Hvorfor henge en så solid spiller opp i gummistrikk`- det virker kontra-intuitivt på meg.
    Opplysende oppklaring trengs :)

    Jeg forstår heller ikke riktig dette med matten. Så vidt jeg ser er originalmatten utstyrt med riller som vinylen hviler på, vil ikke de ha samme effekt som de forhøyningene som Reso-Mat bruker? Nå har ikke jeg original matte, så for å hjemmesnekre en ResoMat tenkte jeg å ofre en vinylplate og lime på små biter av vinyl rundt omkring. Burde vel fungere?
    Mange anbefaler Oyadie BR-12; forstår jeg det riktig at den har en kobbermatte (1 mm) i bunnen som vil beskytte mot ugunstig magnetisk stråling fra motor?
    Vil en tynn aluminium-matte gjøre samme nytten?

    Arm.
    Her blir jeg ikke klokere. Trendene er:
    1: Original arm er for dårlig. Om du bytter til en Rega RB30x så vil (selv!) det bli en oppgradering.
    2: Armen er god nok i massevis. Kan du ikke koste på deg en Jelco 750 eller SME (minimum 3009 sII) så bytt heller internkablingen i armen.

    Til slutt...(i denne omgang) - er det noen forskjell i materialkvaliteten som ble benyttet fra 1975 og utover?
    Endrede legeringer i armer, tallerken eller chassis for eksempel? Endring av kvalitet på intern kabling eller pcb?
    Høres ikke sannsynlig ut, gitt at det er en japansk maskin, men man kan jo lure når man leser at den ene oppgraderingen gir et stort løft hos enkelte men ingen endring hos andre.

    31/10:
    Ok, fikk maskinen opp og gå. Med Goldring GA1042 .

    Jepp - jeg er fornøyd.

    That's All for now folks
    mvh Hans
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk Ragwo:) Bilder kommer om ønskelig...
    Bilder er ønsket ;)
    Her er noen bilder av oppsettet mitt nå. Ikke det dyreste jeg har hatt, men lydkvaliteten er god. Jeg savnet SL1210M5G stort etter salget, og det var da jeg hadde Rega RP10 at jeg skjønte hvor god 1210M5G er. Fikk tak i et strøkent eksemplar i sommer som er opprinnelig fra KAB USA hvor KAB har montert den eminente strømforsyningen med mulighet for å velge strobe on/off. Hastighet er i velkjente DD spot on. Som ekstra platter så fungerer det i mine ører bedre med en glass/krystall tallerken som ligger oppå en 1mm Oyaide butyl matte. Pickup er en Nagaoka MP-110 som spiller sammen med Schiit Mani RIAA.

    Rega-lyden har jeg og blitt stor tilhenger av. Derfor er forsterker Rega og en RP3 SE som i prinsippet er en P3 med RP3 plint. Oppgradert sub platter og dobbel pulley med to belter.

    Gjennom mange år med forskjellige høyttalere er det Klipsch som gir meg mest mulig lydmessig glede, og disse RP260 i pianolakk både spiller godt og ser bra ut:)

    Det er artig hvordan jeg har gått fra prisklasser med Rega RP-10, Lyra Delos MC og ProAc til dette, og samtidig ha mer glede med å lytte til musikk. Før var jeg i overkant opptatt av om alt var justert riktig. Nå er det musikken som er i fokus og gleden med hifi:)

    Vis vedlegget 557032 Vis vedlegget 557033 Vis vedlegget 557034 Vis vedlegget 557031
    Vis vedlegget 557039
    Hvor fikk du tak i den glasstallerkenen?
     

    jallajalla

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    64
    Hei

    Har idag en 5 år gammel 2m black PU på min gamle 1210 Mk2. Noen som har erfaring med Hana PU på samme spiller?

    //Thomas
     

    aleksa

    Fersking
    Ble medlem
    07.02.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Hej,

    Jag är ny på den här forum. Undrar om det finns någon som har Technics SL1200 och Achromat SL1200 på forum? Det hade varit super om någon har lust att ladda upp bild på Achromat som är satt på Tecnics, gärna från sidan! Min Achromat sitter ca 2mm ovanpå Technics SL1500C platter. Är det tänkt att det skulle funka så, verkar det ok?

    Screenshot_4.jpg


    Tacksam!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det synes ikke så godt, men har du både original gummimatte og achromat på? Det er vel meningen at Achromat skal erstatte den originale.

    Hvordan trives du med 1500C? Tror du er den første jeg ser som faktisk har en. :) ...men kanskje jeg bare ikke har fulgt med i det siste. :)
     

    aleksa

    Fersking
    Ble medlem
    07.02.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Det synes ikke så godt, men har du både original gummimatte og achromat på? Det er vel meningen at Achromat skal erstatte den originale.

    Hvordan trives du med 1500C? Tror du er den første jeg ser som faktisk har en. :) ...men kanskje jeg bare ikke har fulgt med i det siste. :)
    Jag har tagit bort den originala gummi plattan och det bara är Achromat som är på bilden.SL 1500C låter väldigt fint emd Ortofon 2M Red och med den integrerade förstärkare. Jag har egentligen sålt Vincent PHO700 för att jag gillar hur den integrerade förstärkaren låter.

    Det endda som jag inte gillar är cue lever. Det känns billigt och inte riktigt bra
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut.

    Achromat 1200 har en liten "utfresning" på undersiden for å passe med den lille kanten SL-1200 Mk2 har der. Vet ikke om nye 1200-er eller 1500C har den samme, men det spiller jo liten rolle. Det fungerer nok finfint uanstett.

    Hvis matta er tykkere enn den originale, bør du kanskje vurdere å justere VTA litt?
     

    aleksa

    Fersking
    Ble medlem
    07.02.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Jag har justerad VTA och höjt tonearm 2mm. Det skulle räcka för Acrhomat. Tack snälla!
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Høres bra ut.

    Achromat 1200 har en liten "utfresning" på undersiden for å passe med den lille kanten SL-1200 Mk2 har der. Vet ikke om nye 1200-er eller 1500C har den samme, men det spiller jo liten rolle. Det fungerer nok finfint uanstett.

    Hvis matta er tykkere enn den originale, bør du kanskje vurdere å justere VTA litt?
    Jeg bruker en Achromat 1200-matte på min 1200G, og beskrivelsen din med denne "utfresingen" stemmer. MEN den "utfresingen" er ikke nødvendig på de nye spillerne. Jeg var bare ikke klar over det da jeg bestilte matta. Jeg kjøpte senere i tillegg den tynne utgaven av Achromat, men jeg synes at den tykke Achromat 1200 låter bedre, så det er den jeg bruker. Jeg synes Achromat 1200 gir en noe "fyldigere" lyd en den tynne utgaven, og mindre "metalllyd"(!) enn org. matta. Måleligaen her inne vil muligens kalle denne endringen i forhold til org.matta for et innslag av "loadness-knapp", så mulig org.matta er mest "nøytral" sånn sett.

    Ja, Achromat 1200-matta er vesentlig tykkere enn org. Jeg husker faktisk ikke om jeg justerte VTA da jeg gikk over til Achromat.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut.

    Achromat 1200 har en liten "utfresning" på undersiden for å passe med den lille kanten SL-1200 Mk2 har der. Vet ikke om nye 1200-er eller 1500C har den samme, men det spiller jo liten rolle. Det fungerer nok finfint uanstett.

    Hvis matta er tykkere enn den originale, bør du kanskje vurdere å justere VTA litt?
    Jeg bruker en Achromat 1200-matte på min 1200G, og beskrivelsen din med denne "utfresingen" stemmer. MEN den "utfresingen" er ikke nødvendig på de nye spillerne. Jeg var bare ikke klar over det da jeg bestilte matta. Jeg kjøpte senere i tillegg den tynne utgaven av Achromat, men jeg synes at den tykke Achromat 1200 låter bedre, så det er den jeg bruker. Jeg synes Achromat 1200 gir en noe "fyldigere" lyd en den tynne utgaven, og mindre "metalllyd"(!) enn org. matta. Måleligaen her inne vil muligens kalle denne endringen i forhold til org.matta for et innslag av "loadness-knapp", så mulig org.matta er mest "nøytral" sånn sett.

    Ja, Achromat 1200-matta er vesentlig tykkere enn org. Jeg husker faktisk ikke om jeg justerte VTA da jeg gikk over til Achromat.
    Det finnes en vanlig Achromat i 5mm også, som er den de anbefaler. 3mm er iflg. Funk Firm for de som ikke har muligheter til å bruke 5mm. :) (FWIW)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn