Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Trenger input:

    Vurderer å selge min gamle traver, en SL1200mk2. Har hatt den i mitt eierskap i ca. 13 år og har fungert lytefritt inntil siste 2 år, da det har vært litt skurring i signalkabel. Dette skyldes vel muligens en dårlig lodding, men har ikkje blitt utbedret.
    Har støvlokk (ikkje montert) samt Sumiko-headshell. PU vil ikkje følge med.

    Fornuftig salgspris?
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Vel, min SL1200 er ikkje strøken, så en plass mellom 3 og 4 sikkert rettere.

    Transrotor Enya9 er på plass.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    For min egen del oppgraderte eg jamt over heile anlegget då eg kvitta meg med en anna dyr hobby...konsentrerer galskapen litt ;D
     

    CopaCabana

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2016
    Innlegg
    91
    Antall liker
    52
    Sted
    Bergen
    SL 1410 MKII - Bytte av kabler

    Dette er mitt første innlegg på forumet.

    Jeg er en ivrig nybegynner som har begynt vinylkarrieren min i begynnelsen av 2016.
    Har kjøpt en defekt SL 1410 MK II. Feilen er at pitchknappen har satt seg fast så pitchen går til lavest nivå. Jeg skal åpne den for å få knappen løs. Så skal jeg sjekke om den har den vanlige feilen med løftemekanismen for tonearmen som er vanlig for modellen.

    Den kom uten headshell/ pickup, så jeg har kjøpt Audio-Technica AT-HS10BK headshell & AT95E pickup.

    Resten av anlegget er av det beskjedne slaget, bare ting jeg har kjøpt for en billig penge på finn.

    Spørsmålet mitt er:

    Vil jeg vinne noe på å skifte RCA kabelen, mens spilleren allerede er på operasjonsbordet?

    Har lest mesteparten av innleggene i denne diskusjonen, og mange ser ut til å bytte kabelen for å oppnå bedre lyd. Tenkte at skifte av RCA kabel kan være en start i alle fall.
    Skjønner at diskusjonen omhandler SL 1210, men hvis jeg forstår rett er spillerne ikke helt ulike.:)
     
    Sist redigert:

    Rocker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Innlegg
    616
    Antall liker
    96
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Den er heldigvis laget av plast, så ingen fare for vannsøl. ;)
    Tror ikke en ekte plante hadde overlevd lenge oppå der med en overflatetemp på rundt 50 grader. :p
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har nettopp kjøpt meg en Technics SL1210 mk2, og skal som et lite hobbyprosjekt forsøke å modifisere den til en god hi-fi-spiller.
    Noen som har erfaring med hvilke PU'er og relativt enkle oppgraderinger som gir god valuta og er god match med 1210?

    På PU har jeg tenkt enten en av de beste Audio-Technica MM eller en Ortofon 2M Bronze / Black. Eventuelt en litt rimelig MC-pickup, f.eks. Audio-Technica AT33PTG/II e.l., men har lest at MC ikke skal være en ideell kombinasjon med 1210 grunnet at den plukker opp litt resonanser fra tallerkenen. Dette er bare noen ideer, og jeg kan være helt åpen for andre forslag..

    På matter har jeg sett på Achromat fra Funk og Herbie's Audio Lab Way Excellent mat. Noen som har erfaring eller andre tips?

    Er det mye å hente på å skifte kabler, og vet om noen som gjør dette? Jeg er selv lite teknisk og tror kanskje ikke at tør gjøre dette selv.

    Det kan være aktuelt å bytte arm, men da helst hos noen som kan gjøre det for meg. Noen som vet om forhandlere som selger noe brukbart og som kan være behjelpelig med dette? SME blir nok dyrt, men kanskje det finnes andre kandidater.

    På forhånd takk for svar!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Dette er mitt første innlegg på forumet.

    Jeg er en ivrig nybegynner som har begynt vinylkarrieren min i begynnelsen av 2016.
    Har kjøpt en defekt SL 1410 MK II. Feilen er at pitchknappen har satt seg fast så pitchen går til lavest nivå. Jeg skal åpne den for å få knappen løs. Så skal jeg sjekke om den har den vanlige feilen med løftemekanismen for tonearmen som er vanlig for modellen.

    Den kom uten headshell/ pickup, så jeg har kjøpt Audio-Technica AT-HS10BK headshell & AT95E pickup.

    Resten av anlegget er av det beskjedne slaget, bare ting jeg har kjøpt for en billig penge på finn.

    Spørsmålet mitt er:

    Vil jeg vinne noe på å skifte RCA kabelen, mens spilleren allerede er på operasjonsbordet?

    Har lest mesteparten av innleggene i denne diskusjonen, og mange ser ut til å bytte kabelen for å oppnå bedre lyd. Tenkte at skifte av RCA kabel kan være en start i alle fall.
    Skjønner at diskusjonen omhandler SL 1210, men hvis jeg forstår rett er spillerne ikke helt ulike.:)
    På 1210 mk2 er det vanlig å bytte armkabler da de orginale er av mindre god kvalitet. Søk og les litt på Google når det gjelder modellen din. Jeg vet ikke annet enn fra andre innlegg I denne tråden at det skal være "good shit". Jeg har valgt å beholde de orginale da min 1210 M5G ble levert med mye bedre kabler fra fabrikk enn tidligere modeller. M5G var den siste modellen som ble laget før produksjonen ble lagt ned.

    Lykke til.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nettopp kjøpt meg en Technics SL1210 mk2, og skal som et lite hobbyprosjekt forsøke å modifisere den til en god hi-fi-spiller.
    Noen som har erfaring med hvilke PU'er og relativt enkle oppgraderinger som gir god valuta og er god match med 1210?

    På PU har jeg tenkt enten en av de beste Audio-Technica MM eller en Ortofon 2M Bronze / Black. Eventuelt en litt rimelig MC-pickup, f.eks. Audio-Technica AT33PTG/II e.l., men har lest at MC ikke skal være en ideell kombinasjon med 1210 grunnet at den plukker opp litt resonanser fra tallerkenen. Dette er bare noen ideer, og jeg kan være helt åpen for andre forslag..

    På matter har jeg sett på Achromat fra Funk og Herbie's Audio Lab Way Excellent mat. Noen som har erfaring eller andre tips?

    Er det mye å hente på å skifte kabler, og vet om noen som gjør dette? Jeg er selv lite teknisk og tror kanskje ikke at tør gjøre dette selv.

    Det kan være aktuelt å bytte arm, men da helst hos noen som kan gjøre det for meg. Noen som vet om forhandlere som selger noe brukbart og som kan være behjelpelig med dette? SME blir nok dyrt, men kanskje det finnes andre kandidater.

    På forhånd takk for svar!
    Spilleren er jo god i seg selv i orginalskick, men jeg opplevde god valuta I å bytte bena til Isonoe sammen med å montere ekstern strømforsyning (MCRU). Det ryddet opp temmelig mye I mellomtonen og nedover. Brukte også Acromat som matte. En god oppgraderingskombo. Armkabler har det ikke vært nødvendig å bytte hos meg, men de bør byttes har jeg lest.

    Når det gjelder pickup så bruker jeg AT 33PTG/II og har ingen problemer med anbefale den på det varmeste. En god Riaa er jo viktig for å få denne til å synge. Bruker selv en Graham Slee Reflex MM med en 26db SUT (step up transformator). Jeg er storfornøyd med lyden spilleren klarer å formidle. Jeg foretrekker vinylen framfor digitale kilder for å si det slik. :)
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    På min nyervervede sl1210 sitter det montert en liten "vektplate" i mellom headshell og pickup". En gammel stanton pu.
    Men jeg har satt på en 2m black, og jeg droppa den vekta. Burde jeg hatt den på?
    den bygger jo en mm, så vta tabellen blor kanskje feil uten den?
    Det spiller bra, men bare en tanke som slo meg....
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    På min nyervervede sl1210 sitter det montert en liten "vektplate" i mellom headshell og pickup". En gammel stanton pu.
    Men jeg har satt på en 2m black, og jeg droppa den vekta. Burde jeg hatt den på?
    den bygger jo en mm, så vta tabellen blor kanskje feil uten den?
    Det spiller bra, men bare en tanke som slo meg....
    Den er nok for å holde pickup mer stabil I sporet ved disco oppsett. Vanligvis er ikke denne nødvendig utemom hvis du har problemer med å få armrøret parallelt med vinylplaten (pickup er ikke høy nok) og brukes da som shims. Vekt brukes noen ganger også hvis resonansfrekvensen mellom arm og pickupen egenskaper (stivhet) ikke matcher. På en 2m Black er den neppe nødvendig. Den skal passe 1210 som hånd I hanske som den er. :)
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    På min nyervervede sl1210 sitter det montert en liten "vektplate" i mellom headshell og pickup". En gammel stanton pu.
    Men jeg har satt på en 2m black, og jeg droppa den vekta. Burde jeg hatt den på?
    den bygger jo en mm, så vta tabellen blor kanskje feil uten den?
    Det spiller bra, men bare en tanke som slo meg....
    Den er nok for å holde pickup mer stabil I sporet ved disco oppsett. Vanligvis er ikke denne nødvendig utemom hvis du har problemer med å få armrøret parallelt med vinylplaten (pickup er ikke høy nok) og brukes da som shims. Vekt brukes noen ganger også hvis resonansfrekvensen mellom arm og pickupen egenskaper (stivhet) ikke matcher. På en 2m Black er den neppe nødvendig. Den skal passe 1210 som hånd I hanske som den er. :)
    Takker for svar.
    Det låter bra som sagt, og der var nevrosene i sjakk også ☺
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Hei, jeg vurderer ny Riaa og trenger anbefaling. Jeg har i dag en Pro- Ject phonobox MM. Vurderer en Era Gold V eller en Ifi i phono. Noen synspunkter? Spiller mye forskjellig musikk men kanskje mest Pink Floyd og Dire Straits. Har en phillips 400 pickup med JICO SAS nål og en AT120E som blir mindre brukt. Vurderer en ortofon 2M bronze eller black etterhvert. Signalet kjøres gjennom en passiv volumkontroll til et par ADAM audio artist 6 aktive høyttalere.

    ARTist 6 - Description | ADAM Audio GmbH

    Vurderer Riaa i prisklassen maks 5000 kr.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei. Jeg hadde modellen over Era Gold hjemme, Reflex M. Fantastisk god Riaa og du går ikke feil. Alle penger er gått til å lage et så god MM riaa som Graham Slee ønsket. Selv om jeg hadde Reflex M vil jeg tro de deler lydsignaturen. Veloppløst uten å bli slank. Dynamisk og stram bass. Herlig romfølelse.

    ifi har jeg også hatt på lån. Også den en knakende god Riaa. Den har absolutt alt en vanlig hifi-idiot måtte ønske av justeringer. Den har forsterkning på både MM og MC. Den har og mer gain enn Graham sine.

    Lyden på ifi... Deilig vinylvarm. Graham minnet mer om CD og ifi fikk frem gløden. Ikke tykt smurt på slik at den virker sidrumpa, men passe. Mer fremtredende mellomtone og like god oppløsning. Pga ifi sin mulighet for mer gain så synes jeg ifi blir litt mer dynamisk.

    Jeg kan ikke annet si at begge er svært gode, men jeg likte ifi best:)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei. Jeg hadde modellen over Era Gold hjemme, Reflex M. Fantastisk god Riaa og du går ikke feil. Alle penger er gått til å lage et så god MM riaa som Graham Slee ønsket. Selv om jeg hadde Reflex M vil jeg tro de deler lydsignaturen. Veloppløst uten å bli slank. Dynamisk og stram bass. Herlig romfølelse.

    ifi har jeg også hatt på lån. Også den en knakende god Riaa. Den har absolutt alt en vanlig hifi-idiot måtte ønske av justeringer. Den har forsterkning på både MM og MC. Den har og mer gain enn Graham sine.

    Lyden på ifi... Deilig vinylvarm. Graham minnet mer om CD og ifi fikk frem gløden. Ikke tykt smurt på slik at den virker sidrumpa, men passe. Mer fremtredende mellomtone og like god oppløsning. Pga ifi sin mulighet for mer gain så synes jeg ifi blir litt mer dynamisk.

    Jeg kan ikke annet si at begge er svært gode, men jeg likte ifi best:) Jeg angret nesten litt at jeg ikke handlet for jeg tror jeg hadde blitt fornøyd veldig lenge...
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Har et spørsmål angående mk2, den lampa som belyser pu, skal ikke den slukke når huset den står senkes ned?
    På min spiller lyser den bare noe svakere.....

    Og en annen ting jeg har lurt på, ikke spesifikt for min eller mk2, men det gjelder armlager.
    Ser noe skriver om dårlige armlager, på hvilken måte blir disse dårlige?
    De er jo justerbare, slik at evt. slark kan justeres bort.
    Jeg bare lurer, for det er jo ikke store bevegelser eller krefter på et sånt lager.
    og man bytter lagrene, må vel de og justeres slik at de ikke slarker, eller ligger for hardt på.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Lampa skal slukke helt, ja. Da er det nok en kontaktfeil ett sted; og dette kan være en potensiell støykilde hos deg.

    Armlager kan ofte være slitt etter å ha blitt herjet med av en DJ. Det jeg hørte fra Kevin hos KAB USA som er en av de aller mest kunnskapsrike på SL12xx-serien, sier at man bør holde seg langt unna å skru på armlager. Det krever mye erfaring og vet man ikke helt hva man holder på med så kan det være kjørt.

    Har du sletne lager er mitt tips å kjøpe nytt armrør med lager og ferdig Cardas kabler fra nettopp KAB USA. Da får du en god oppgradering. Der kan du og kjøpe nytt pop up lys i enten hvitt eller blått lys.

    Lykke til:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kevin hos KAB USA som er en av de aller mest kunnskapsrike på SL12xx-serien, sier at man bør holde seg langt unna å skru på armlager. Det krever mye erfaring og vet man ikke helt hva man holder på med så kan det være kjørt.
    Er lageret justerbart, så er det nok ikke magi å justere det, men man må selvsagt vite hva man gjør, og ikke være spesielt hardhendt.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Neida, ikke noe magi men man skal vite hva man driver med.

    Enkel veiledning her:
    https://www.kabusa.com/frameset.htm?/sl1200tonearm.htm
    Veldig mange gode muligheter for oppgradering og/eller fornying av gamle ledninger osv hos KAB. Bra tips. Er det noen som kjenner til et verksted e.l. i Oslo-området som kan være behjelpelige med å lodde ledninger osv? Skal kanskje helst være noen som kjenner litt til spilleren og hifi generelt.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg hadde aldri loddet før og klarte meg helt fint:) Det er ikke vanskelig. Bare bruk tid og vær nøye. Ekstra gøy å ha gjort det selv også!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Lampa skal slukke helt, ja. Da er det nok en kontaktfeil ett sted; og dette kan være en potensiell støykilde hos deg.

    Armlager kan ofte være slitt etter å ha blitt herjet med av en DJ. Det jeg hørte fra Kevin hos KAB USA som er en av de aller mest kunnskapsrike på SL12xx-serien, sier at man bør holde seg langt unna å skru på armlager. Det krever mye erfaring og vet man ikke helt hva man holder på med så kan det være kjørt.

    Har du sletne lager er mitt tips å kjøpe nytt armrør med lager og ferdig Cardas kabler fra nettopp KAB USA. Da får du en god oppgradering. Der kan du og kjøpe nytt pop up lys i enten hvitt eller blått lys.

    Lykke til:)
    Takk for svar ??????
    Jeg får sjekke hvordan denne lampen er koblet hos meg, tror det er koblet om på microbryter antakelig, sjekker bare med skjema.
    Ellers har ikke jeg problemer med lager, det var mer på generelt grunnlag.
    Har intrykk av de byttes, bare for å byttes.
    Hadde ikke trodd at skulle sånn en opptur lydmessig, men må si det er over forventning.
    Hadde faktisk ikke trodd at ørene mine var i stand til det, de er nemlig ikke som nye lenger.....
    Men Veldig god match med min 2m black.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ...og dersom du følger noen enkle og rimelige oppgraderingstips fra tråden, så får du virkelig frem godkyden SL har å by på:) Kan på det sterkeste anbefale å bytte til Cardas kabler fra KAB helt fra headshell og frem til Riaa. KAB Fluid Damper og Achromat 1200 platematte så er du egentlig i mål. Kjøp med en ny flaske med Technics lagerolje også. Da trenger du egentlig ikke gjøre mer. Da låter den virkelig godt og matcher lydmessig en Rega RP8, men du har en langt rimeligere spiller;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    ...og dersom du følger noen enkle og rimelige oppgraderingstips fra tråden, så får du virkelig frem godkyden SL har å by på:) Kan på det sterkeste anbefale å bytte til Cardas kabler fra KAB helt fra headshell og frem til Riaa. KAB Fluid Damper og Achromat 1200 platematte så er du egentlig i mål. Kjøp med en ny flaske med Technics lagerolje også. Da trenger du egentlig ikke gjøre mer. Da låter den virkelig godt og matcher lydmessig en Rega RP8, men du har en langt rimeligere spiller;)
    Kabel: hva gjør cardas kabelen til en bedre kabel? Har den høyere/lavere resistans enn originalkabelen? Har dwn høyere/lavere kapasitans enn originalkabelen? Hva gjør disse parameterene i praksis med lyden?

    Platematte: er den originale gummimatten for hard, for myk, gir den for lite resonans, eller er den dårlig fordi den lader platene med statisk elektrisitet?

    Olje: gjerne en god ide på ett gammelt lager og mindre friksjon i lagetet kan aldri slå negativ ut på en platespiller.

    Istedet for namedropping burde man fokusere på det fysiske: Er høy kapasitans problemet: klipp kabelen i to eller bytt den ut i en kabel med lavere kapasitans. Er det en matte som egner seg bedre som matte, finn ut hva den består av og du finner garantert tilsvarende matter til småpenger.

    Hadde kundene vært litt kritiske, hadde ingen av de overnevnte modifiseringene kostet mer enn 100kr stk.

    Bare se på psuene som består av en lm317 til 10kr, trafo til 100kr, kondensatorer og motstander til 10kr og kabinett til 50kr som blir solgt for 1000+
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dersom du hadde orket å lese lengre bak i tråden hvor jeg ganske nøye har beskrevet hvorfor Cardas fra KAB er en oppgradering. Eller lese om dette på KAB sine sider...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er også interessert i dette.

    Har ikke sett noen forklaringer på hva som gjør cardas-kabelen bedre enn originalen, jeg heller. Gidder du oppsummere?
     

    Nissen1

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    14
    Har du kjøpt deg SL1210??
    Hva har det med saken å gjøre? Jeg er også nysgjerrig. Synes det er en hel del "velmente råd" i denne tråden som ikke henger helt på greip. For eksempel det med at lager og strømforsyning kan forbedres. Hvordan? Har selv eid flere sl-1200, og hvis den går helt jevnt (som disse gjør), og man ikke kan høre noe støy fra spilleren - ikke en gang med stetoskop - hvordan kan det da bli så mye bedre?
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har du kjøpt deg SL1210??
    Hva har det med saken å gjøre? Jeg er også nysgjerrig. Synes det er en hel del "velmente råd" i denne tråden som ikke henger helt på greip. For eksempel det med at lager og strømforsyning kan forbedres. Hvordan? Har selv eid flere sl-1200, og hvis den går helt jevnt (som disse gjør), og man ikke kan høre noe støy fra spilleren - ikke en gang med stetoskop - hvordan kan det da bli så mye bedre?
    Tja, si det du. Godt spørsmål, men slik er det. Spander 14-15hundre (har ikke sjekket prisen) og bytt ut bena til Isonoe så hører du faktisk at en god del mudder I nedre mellomtone og nedover blir borte. Det betinger selvsagt at du forøvrig har ett anlegg som kan gjengi forskjellen. Det regner jeg med du har så det er antakelig forsøket verdt. :) Synes du ikke det de gjør jobben er de forholdsvis lettsolgte til neste mann. :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Har du kjøpt deg SL1210??
    Hva har det med saken å gjøre? Jeg er også nysgjerrig. Synes det er en hel del "velmente råd" i denne tråden som ikke henger helt på greip. For eksempel det med at lager og strømforsyning kan forbedres. Hvordan? Har selv eid flere sl-1200, og hvis den går helt jevnt (som disse gjør), og man ikke kan høre noe støy fra spilleren - ikke en gang med stetoskop - hvordan kan det da bli så mye bedre?
    På dette spectrogrammet kan du se at trafoen montert i plinth gir vibrasjoner på 50Hz og 100Hz. Dette kan forsterke toner rundt 50 og 100Hz (tenk bass boost) og er gjerne grunnen til at folk omtaler 1210 som mørk i klangen.
    Dette trenger ikke å løses ved å bruke masse penger på overprisede regulatorer og trafoer. Ett kabinett på ebay til 100kr og noen ledningsstumper, kontakter etc er alt som trengs for å flytte den trafoen man allerede har ut av spilleren.
    Jeg innbiller meg at jeg hørte forskjell da jeg tok ut trafoen, men ikke så drastisk som jeg hadde forventet etter å ha lest denne tråden.
    Som ett lite prøveprosjekt, bygde jeg en regulator som er bedre enn de som følger med ferdig psuene. Jeg forventet ingen forskjell og det ble det ikke heller. Lavere målt rippel fikk man, men quartz styringen tar uansett høyde for dette, så her er det ingenting å hente.

     

    Nissen1

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    14
    yngvejos;2344654Dette kan forsterke toner rundt 50 og 100Hz[/QUOTE skrev:
    Interessant. Hvordan vil dette arte seg i +/- dB ved nevnte frekvens (50 db) hvis man spiller en sinustone fra en (tenkt) testplate?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn