Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Laban MK2

    Gjest
    Hørt om myggen som fløt på ryggen nedover Glomma med pilten i handa ,da han så brua komme skreik ’n åpne bru åpne brua for faen.

    Vet dere hvordan det gikk med myggen som drev nedover Glomma ?



    Han drev i land på Kråkerøy :D


    Mvh


    Laban nå med beltedrift & 2Nm på motoren :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    McLaren:

    Plinthet på SL-1200/1210 er i støpt aluminium. Bunnen er i en gummiblanding som er tung og død.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    McLaren:

    Plinthet på SL-1200/1210 er i støpt aluminium. Bunnen er i en gummiblanding som er tung og død.

    Okay, der tok jeg feil. Hadde en Technics hjemme som lignet veldig på 1210 men denne var ikke støpt i Alu. Der var det plastic fantastic.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    McLaren skrev:
    Så det er ikke noe plast på en LP12? Hva er så plinthet laget av? Om dette ble skiftet om til ett dødere, stivere matreale ville nok dette gjort mye for å få klemt ut bedre lyd fra 1210. Spiller sikkert greit nok fra før, den jeg hadde en forn år siden spilte ikke så bra sett i forhold til LP12 jeg har, men det er nå smaken som teller her.
    Jeg går ut i fra at du mener SL12xx og ikke LP12. Jeg vet ikke noe om du har plast på din. Men dersom du hadde giddet å satt deg litt inn i temaet før du slenger rundt deg med påstander, så spør jeg deg igjen: hvor er det plast hen på chassis til en Technics SL-12xx????? Eller jeg kan hjelpe deg med svaret. Chassis har IKKE plast. Det består av aluminium og en spesiell tung gummi-legering som hindrer vibrasjoner. Absolutt alle de andre som har forsøkt å kopiere 12xx har plast i chassis. Dette blir ofte litt lett og spilleren føles billig. Derfor satt Audio Technica LP-120 inn et stykk grovkappa metall-gods inne i spilleren. Da ble den jo i hvertfall tung:) Ikke meningen å være stygg her, McLaren, men det er ikke plast her. Det gjør at den har meget lave rumble-tall, tåler utrolig med bass og påvirkning fra miljøet rundt (derfor den ble populær som DJ-maskin), for man kan jo prøve en del high end spillere å sette de ved siden av 4 stk 15 tommer Cervin Vega basser på et disko, og se om spilleren til 50.000 kr sporer riktig:) Tror ikke det.

    Derfor er det så mye å bygge videre. Godt chassis og meget stabil motor. Bytt ut PSU, tallerken og arm og vips:)


    McLaren skrev:
    Rem drift har sine klare fordeler kontra direktedrift synes nå jeg, noe som vektes like mye som hvem som helst mening vedrørende temaet. Å sette platen rett på spindelen rett i motoren uten noen avkobling er ikke optimalt.
    Ok. Hvilke klare fordeler er det og hva er ulempene?

    McLaren skrev:
    Hva har du målt din 1210 til etter alle modifiseringene? Straks man endrer standardoppsettet vil det bli nødvendig å måle om den fortsatt går som den skal eller om man blir spilt ett puss hvor man tror den blir bedre fordi man har handlet inn en masse oppgraderinger og den må låte bedre og heller har blitt dårligere uten at man helt plukker dette opp.
    Jeg kjenner vel ingen som har måleutstyr til å måle dette privat. Ei har jeg heller sett målinger publisert av Linn før og etter. Men fordi at jeg ikke innehar de, så betyr de jo at de ikke finnes. Jeg har dessverre ikke alle data, selv om det sikkert er lett å avkreve meg, som skriver såpass mye om 12xx her inne. Har du søkt om slike tall finnes?

    McLaren skrev:
    Spilleren din kommer til å se fet ut synes jeg nå i alle fall, hvorledes den er bedre enn noe annet får være opp til deg. DD er ikke riktig måte å gjøre det på i mine øyne.

    Takk for det:) Den er i MINE ører bedre en utrolig mye annet. Men jeg liker ProAc fremfor B&W. Jeg liker single ended triode fremfor transistor. Og jeg liker Direct Drive fremfor rem-drift:) Heldigvis er det mange veier til lydnirvana. Men veien er ikke alltid dit hvor man betaler mest.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    McLaren:

    Plinthet på SL-1200/1210 er i støpt aluminium. Bunnen er i en gummiblanding som er tung og død.

    Okay, der tok jeg feil. Hadde en Technics hjemme som lignet veldig på 1210 men denne var ikke støpt i Alu. Der var det plastic fantastic.
    Tipper det var kanskje AT-120LP det da. Fatter´n kjøpte seg denne i fjor fordi den måtte jo være helt lik min forrige mk2. Det var den så langt unna den kunne være. Plastic fantastic er rette navnet. Huff for en spiller!!!! Tror dette er noe av det dårligste jeg har hørt og tatt i...

    En seriøs butikk selger som er aktiv her inne prøvde å fortelle meg at denne var hakket bedre enn SL1200mk2 fordi motoren var sterkere. De var helt like, bare sterkere og bedre motor. Word:rolleyes:

    Audio-Technica-AT120LP-USB-professional-turntable.jpg
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Bare så det er sagt: jeg sier ikke at noe er bedre enn...osv. Jeg sier: kan måle seg med det meste.... Alle har sin lydsignatur, og vi kjøpe spillere ut fra dette:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det gjør at den har meget lave rumble-tall, tåler utrolig med bass og påvirkning fra miljøet rundt (derfor den ble populær som DJ-maskin), for man kan jo prøve en del high end spillere å sette de ved siden av 4 stk 15 tommer Cervin Vega basser på et disko, og se om spilleren til 50.000 kr sporer riktig:) Tror ikke det.


    Hvorfor skulle egentlig en 1210 tåle mer vibrasjoner fra svære basser, ha mindre rumble og være mindre følsom for feedback enn dyre high end-spillere pga. at chassiset er i aluminium? Har spilleren en godt vibrasjonsdempet base i hva som helst, takler den dette, og sporing har ikke så mye med chassis/plinth å gjøre, så lenge spilleren ikke vibrerer så nåla hopper ut av rillene, da. Dette fikser nok en tung high end-spiller like bra. :)

    Ok. Hvilke klare fordeler er det og hva er ulempene?
    Dette er det sikkert skrevet utallige artikler om som Google kan finne, men jeg kan tenke meg at åpenbare prinsipielle fordeler med beltedrift er:

    -Remma kan dempe vibrasjoner fra motoren (flutter) før de blir overført til tallerkenen
    -Motoren kan isoleres mekanisk og elektrisk fra chassiset og/eller tallerkenen mtp. vibrasjoner og mekanisk samt elektrisk støy
    -Det er lettere å få en motor til å gå med presis hastighet på eksempelvis 300rpm enn på 33,33rpm, og avvik får mindre betydning grunnet den lave utvekslingen mot tallerkenen som går med 33,33rpm.
    -Det er billigere og enklere å utføre
    -Trenger mindre elektronikk og automatisering

    ...Og så er det selvsagt noen ulemper. Direktedrift har sitt eget sett med fordeler og ulemper. ...Og så kommer mellomhjulsspillerne i tillegg. :)

    Ironisk nok er det dessuten enkelte ting som blir ansett som ulemper av noen samtidig som andre ser dem som fordeler. For direktedrevne spillere blir jo ofte trukket frem at høyt moment er en fordel, for da kommer tallerkenen fortere opp i korrekt hastighet, og hastighetsstyringen kan korrigere fortere, men f.eks. Nottingham Analogue Studio fremhever jo det motsatte; lavt moment som en fordel, for da klarer ikke ujevnheter fra motoren å lage vibrasjoner i tallerkenen. ...Og de som har hørt en Nottingham vet at dette (også) virker.

    Det er ikke noe poeng i å prøve å finne ut hva som er "best", siden hvorvidt resultatet blir vellykket ikke avhenger av driftsprinsippet, men av implementasjonen. Man kan lage glimrende platespillere på alle tre måter. (Og sikkert flere.) "Alle veier fører til Rom", som det heter.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    For å gjenta meg selv så er det ikke nødvendigvis prinsippet som er det viktigste, men utførelsen. Det finnes mange veier til Rom og mine kjepphester blir færre og færre fordi det er en del dyktige folk der ute som viser vei.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    McLaren:

    Plinthet på SL-1200/1210 er i støpt aluminium. Bunnen er i en gummiblanding som er tung og død.

    Okay, der tok jeg feil. Hadde en Technics hjemme som lignet veldig på 1210 men denne var ikke støpt i Alu. Der var det plastic fantastic.
    Tipper det var kanskje AT-120LP det da. Fatter´n kjøpte seg denne i fjor fordi den måtte jo være helt lik min forrige mk2. Det var den så langt unna den kunne være. Plastic fantastic er rette navnet. Huff for en spiller!!!! Tror dette er noe av det dårligste jeg har hørt og tatt i...

    En seriøs butikk selger som er aktiv her inne prøvde å fortelle meg at denne var hakket bedre enn SL1200mk2 fordi motoren var sterkere. De var helt like, bare sterkere og bedre motor. Word:rolleyes:

    Vis vedlegget 327343
    Det var en Technics, 1xxx. Husker ikke mer. Den havnet på de evige jaktmarker av forskjellige grunner.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Jeg finner det en smule betenkelig/mistenkelig at en så god spiller som Technics SL-1210 påstås å være i standardversjon, kan "forbedres" på omtrent alle tenkelige områder. Det virker som om bare kreativiteten er stor nok, så hagler det på med dyre "forbedringer" på denne utmerkede spilleren.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Ikke nødvendigvis. Motor og chassis er meget bra i standardutførelse. Så har de spart inn litt på tallerken, opplagring, arm, strømforsyning etc. Det som jeg ikke skjønner er at når man får fullpimpet den så sitter man med en relativt kostbar spiller (dels fordi dette neppe kan kjøpes brukt) og da forsvinner litt av poenget for meg da jeg alltid har trodd det skulle være value-for-money, for det er den så definitivt kjøpt pent brukt i originalstand.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Jeg finner det en smule betenkelig/mistenkelig at en så god spiller som Technics SL-1210 påstås å være i standardversjon, kan "forbedres" på omtrent alle tenkelige områder. Det virker som om bare kreativiteten er stor nok, så hagler det på med dyre "forbedringer" på denne utmerkede spilleren.
    Ser ikke bort fra at jeg kan komme til å kjøpe en slik 1200/1210 en gang. I så fall regner jeg med å beholde den som original, kanskje med unntak av bena som vist her. Synes det er slik denne spilleren skal se ut, selv om bedre arm, platetallerken m.m. muligens/trolig gir en lydmessig forbedring.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg synes jo ikke det er så himla dyrt da:) Man trenger jo heller ikke å ta den fullt ut slik som jeg er i ferd med. Så absolutt ikke. Kjøper man seg en pent brukt 1200mk2 eller 1210mk2 (som helst ikke har vært DJ-spiller), så er det noen ting man bør gjøre. Armen er god med godt lager. Bytt til Cardas kabler fra KAB USA. Stor forskjell, faktisk, og det er IKKE plasebo. Koster ca. 5-600 kr, mener jeg å huske. Så kan man koste på seg en KAB Fluid Damper på armen, og da får du faktisk en meget habil arm som man absolutt ikke trenger å bytte. 12g effektiv masse med standard shell (7,5g uten), og de fleste PUer passer fint.

    Isonoe føtter strammer opp vesentlig i bassen og gir bedre rom for mellomtonen. Så anbefales en Achromat 1200 Funkplatter eller en rimelig kork-plate.

    Hva er man oppe i da inkl spiller? Ikke all verden. Og sammenlignet med mye annet til under 10.000 kr...

    Når man begynner å bli veldig seriøs, og sikker på at man ikke kommer til å legge den ut for salg; så er det de dyre oppgraderingene som står igjen (om man vil ta ut alt). Noe jeg vil:
    - Mike New Bearing
    - Mike New ETP Platter
    - Paul Hynes PSU
    - Valg av tonearm (SME, Jelco, Origin Live, Audiomods, Rega, Ortofon, Audio Technica)

    De siste oppgraderinger er dyre, men da flyttes den opp til en veldig god mellomklasse-spiller til opp i highend hva gjelder lyd, sier de som har greie på det:)
    Jeg vet at jeg aldri kommer til å selge min. Kan tenke meg at mitt neste prosjekt kanskje blir en Garrard 301 eller 401 (fra Loricraft) med massiv birch wood plint og 12" Thomas Schick arm påmontert Denon DL-103/ Ortofon SPU med Auditorium A23 SUT:) Da tror jeg at man har det beste fra to verdener, og at jeg neppe kommer til å savne en rem-drevet spiller...

    P1000808.jpg
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    ;D
    En god spiller med rem er tingen det. Har vel til gode og høre en dd spiller her hjemme som spiller så bra som min Luxman.
    En del dd spillere har vært innom og noen står her enda men spiller på Luxman når godlyden frem. Bruker øra mine jeg og driter tekn spec.
    Mellomhjul kan en leve med. Lurer på hva en pd 310 hadde kostet ny i dag.

    Roar
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Interessen for og kjøpe disse 1200 virker ikke særlig stor! Har haft min 1200mkll ute for salg nå i to omganger med null interesse, itillegg en lav pris inkl to pu'er!
    Nå får den stå her.....
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Interessen for og kjøpe disse 1200 virker ikke særlig stor! Har haft min 1220mkll ute for salg nå i to omganger med null interesse, itillegg en lav pris inkl to pu'er!
    Nå får den stå her.....
    Nei, det kan du si. Folk kjøper seg heller en Rega RP1 eller en ProJect Essential, for så å angre og selge med tap:)
    Men for all del. Dere som er her inne; dette er i utgangspunktet en teknisk tråd for Technics SL1210/1200. Ikke en tråd som skal være en for og i mot, eller hvorfor ikke kjøpe seg en annen spiller-tråd. Direct drive er ikke for alle, akkurat som rem ikke er for alle. Og det som definitivt ikke er for alle er å drive å modifisere sjøl, med der til bestilling av varer fra det store utland. Veldig mange liker å få alt fiks ferdig, og begir seg ikke hen på SL1200 eller Linn LP12. Og skulle jeg ha gått den veien, så hadde det nok blitt en Rega RP10.

    Så håper jeg tråden kan være det den skal, å diskutere 12xx; men gjerne sammenligning av andre spillere. Men "min Luxman er bedre"-tråd er vel ingen tjent med når de skal bla tilbake i tråden for tips og triks for modifisering av denne spilleren.

    119-2.jpg
    1200setup_zps702f322c.jpg
    1290380594.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Min SL1210MkII hadde SME M2-9 arm og armbord fra Origin live. Kom på den da jeg så den nederste med 309-arm. Den ble solgt fordi? Antagelig fordi jeg hadde for mye. Nå har jeg enda mer for nå har jeg solgt unna mer......... Det ser forresten ut som SL-1200 er som bobla, alt er lov og alt blir prøvd. Kuzma 4 point i SL-12xx noen? :cool:. Kul og klassisk spiller er det åkkesom.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Igår gav jeg bort at95 pickupen min fordi "jeg bruker den jo aldri". Så sto jeg opp idag, gikk bort til platespilleren for å sette på litt musikk før jeg lager kaffe.
    Da jeg skulle ta bort plata som lå på tallerkenen, glapp taket med resultatet at den sklei opp under armen og rev av diamanten på At150mlx. FML!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kjipt. Den eneste trøsten er at det ikke var en ZYX, Kiseki, Koetsu eller lignende :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Ny stylus ble bestilt før kaffen var satt på :p
    Var så fornøyd med 150en at jeg lot være å benytte sjansen til å oppgradere.
    Det blir noen triste dager uten vinylavspilling mens jeg venter.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Aiaiai, den er kjip! Da er det vel bare å cashe ut for erstatningsnål:) Jeg kjøpte for øvrig en AT120E/b. Den høres så nær Ortofon 2M Black som jeg klarer å huske, og det til femtedelen av prisen!! AT150MLX hadde jeg lyst på, men kommer til å gå for DL-103R i Yamamoto wooden headshell og messing spacer/ vekt på 8,5g. Da får jeg en eff. masse på over 30g. Noe som skulle passe knall med Denon:) Mye snasent der ute som ikke koster skjorta!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hvis AT120 oppfører seg likt som AT150, kan jeg anbefale deg å senke kapasitans mest mulig og redusere impedansen. AT anbefaler 100-200pf, man har som regel 100pf bare i armkabel og rca kabel og 100-200 pf i riaatrinnet.
    Jeg kortet inn rca kablene mine for å komme ned til 47pf i kabelen, så har jeg bygget ett phonosteg uten kondensator på inngangen. Prøvde dette med både 47kohm og 33kohm og opplevde en liten forbedring i lyden med 33kohm.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mener min litz kabel fra KAB kun har 55 pF. Mulig derfor jeg og aldri opplevde 2M Black som lys i klangen som mange opplever. AT120E/b er deilig varm, flott attack og veldig god oppløsning. Kan ikke tro at den er så billig:)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    I min salgs pakke ingikk en AT-440 som er litt skeiv men spiller bra! likevel var det ingen som ville kjøpe til rett over 3k. Men nå beholder jeg den.
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Noen som vet om det er forskjell på AT120EB og AT120E? De selges til samme pris så jeg tenker de er lik?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    AT120E lages ikke mer tror jeg og den hadde følsomhet på 5mV. E/b har 4mV. Specs er veldig like så i prinsippet samme pu bare nyere utgave. Kan vel også oppgraderes til AT440MLa.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.882
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Godt og se det har blitt litt roligere i denne tråden :)
    Kos deg med spilleren din og spill musikk ;)

    O
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ah, endelig er Technics-tråden som fortjent gitt status son KLISTRET! Takker for administrator:)
    TechnicsSL-1210MK2_1.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kunne ikke denne tråden med fordel gjøres om til/slås sammen med en Technichs vennetråd?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei, det synes jeg så absolutt ikke. Denne tråden bør og skal være en teknisk tråd, hvor det er muligheter for andre i tiden som kommer å bruke den som et oppslagsverk. Oppslagsverk på tips til oppgraderinger etc. Jeg har lagt ganske mye arbeid i bilder av loddinger og demonteringer langt bak i tråden. Slåes den sammen med vennetråd blir det lite teknisk igjen, og alt flyter ut!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Mange har spurt om armbord til Technics. Vel, en av de beste lydmessig og flotteste å se på sies å være fra Steve hos Magna Audio. Her er de flotte armbordene han håndlager i ebony:
    image.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ibenholt heter det så klart på norsk:)
    Her er et bilde til, av Marco sin 1210M5G (Marco som driver The Arts of Sound Forumet) og en Technics 12xx-guru som har tatt spilleren sin helt ut. Lekkert, og låter nok helt greit også:)

    Her med Ortofon 212-armen og du ser litt av Mike New ETP tallerkenen som jeg får i posten hvert øyeblikk:):)

    ebony.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn