Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Skjønner fortsatt ikke hva han mener?:) Og den heter 2M Black, ikke M2 Black. 2M står for MM:)
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    At det i hans øyne var et sjakktrekk å skifte fra 2M Black til Deccaen?
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Har stor tro på denne Decca`n, noe heeelt annet enn tidligere traurig 2M Black ( nei den er ikke så bra, syns nå je).
    Uansett hvor panegyrisk omtalen har vært.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hehe, skjønner:) Ja, det er noe HELT annet enn 2M Black, og antakelig noe helt annet enn det meste når jeg leser forskjellige tester. Anbefales varmt!
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Et mere prosaisk spørgsmål: Kan 1210 strømledningen simpelt udskiftes? Sån a la forstærker/pc/altmuligtannet :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    14.669
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Kan du bruke en loddebolt er det ikke noe problem å skifte strønledning.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ta heller ut strømforsyning og bruk ekstern PSU og god strømpedning på denne.
     
    Sist redigert:

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Endelig oppe å går. Spiller bra med KAB modifisert arm og phillips 412 jico nål. Gjenstår å montere KAB dempe settet (fant ikke liten umbrako nøkkel). Takk til ragwo her på sentralen for arm og instruksjoner. Såpas kan jeg si at den spiller KLART bedre enn min tidl philips og kenwood spillere. Nå gjenstår en bedre PU når lønna m halv skatt kommer :) Men noen påstår man skal godt opp i pris på PU for å matche phillips 412. Noen synspunkter på det?
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    14.669
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Godt du er fornøyd :) Det ligger forresten en liten umbrako ett eller annet sted i esken
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Forresten meget bra lyd av denne "nyutgivelsen". Vinylkos…trur det blir en stund til cd spilleren blir satt på her i huset…kanskje en SACD i ny og ne.
     

    Vedlegg

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Endelig oppe å går. Spiller bra med KAB modifisert arm og phillips 412 jico nål. Gjenstår å montere KAB dempe settet (fant ikke liten umbrako nøkkel). Takk til ragwo her på sentralen for arm og instruksjoner. Såpas kan jeg si at den spiller KLART bedre enn min tidl philips og kenwood spillere. Nå gjenstår en bedre PU når lønna m halv skatt kommer :) Men noen påstår man skal godt opp i pris på PU for å matche phillips 412. Noen synspunkter på det?
    Flott sak og gratulerer med oppgradert KAB arm! Når du får på Fluid Damper, så anbefaler jeg å fylle kun rett under halvfull. Det gir best resultat.

    Jeg kjenner ikke din pickup, men holder du deg til gode MM så er det masse å velge i. Ortofon 2M Bronze, 2M Black og AT150MLX er vel de jeg vet passer 1210 godt:) Men nyt spilleren med de nye oppgraderinger, så ser du etter hvert. Hvilken Riaa har du?
     

    arctic421

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    32
    Antall liker
    19
    Hei, riaa er pro ject phono box 2..klart dårligste komponent i systemet mitt nå

    Endelig oppe å går. Spiller bra med KAB modifisert arm og phillips 412 jico nål. Gjenstår å montere KAB dempe settet (fant ikke liten umbrako nøkkel). Takk til ragwo her på sentralen for arm og instruksjoner. Såpas kan jeg si at den spiller KLART bedre enn min tidl philips og kenwood spillere. Nå gjenstår en bedre PU når lønna m halv skatt kommer :) Men noen påstår man skal godt opp i pris på PU for å matche phillips 412. Noen synspunkter på det?
    Flott sak og gratulerer med oppgradert KAB arm! Når du får på Fluid Damper, så anbefaler jeg å fylle kun rett under halvfull. Det gir best resultat.

    Jeg kjenner ikke din pickup, men holder du deg til gode MM så er det masse å velge i. Ortofon 2M Bronze, 2M Black og AT150MLX er vel de jeg vet passer 1210 godt:) Men nyt spilleren med de nye oppgraderinger, så ser du etter hvert. Hvilken Riaa har du?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, da hadde vel jeg satset på et bedre Riaa-trinn før en dyrere pickup. Den du har nå skal jo være ganske bra, sier du. Trolig har den mer å gå på med et bedre Riaa-trinn? Med bedre og dyrere PU, vil du antagelig ikke få utnyttet ny PU til sitt fulle med den Riaa´n din heller.

    Kos deg med det du har nå, og kjøp deg en brukt Riaa har inne. Kanskje en Riaa som har koset rundt 10.000 kr, kjøper du til 5-6000 kr. Just my 2 cents:)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Nå er julenissen på vei fra Japan med en AT150MLX til Technicsen. :) Får krysse fingrene for at den kommer frem tidsnok til å legges under treet.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer! Legg ved noen bilder når den er montert, og skriv litt om dine lytteinntrykk, da:) Det blir en vesentlig oppgradering fra din AT-95E, vil jeg tro!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    God helg og måtte alle 1200/1210-eiere få mange lyttetimer i helgen. Jeg har huset for meg selv i kveld, og skal nyte vinyl og en liten cognac:)
    image.jpg
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Moss
    Noen erfaring med Ortofon 2M Bronze vs Denon Dl 103 R på en standard Technics SL-1210 MkII?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, jeg har hatt begge to. 2M går fint med standard headshell på 7,2g. DL-103R må ha et tyngre headshell, og kan anbefale Sumiko HS-12 på 12g. Lydmessig er de to veldig forskjellig.
    - 2M Bronze: mer analytisk, superdetaljert, nøytral mellomtone, stram bass, fin dynamikk.
    - DL-103R: fantastisk mellomtone, masse luft, har mer detaljer i toppen enn DL-103 men mer polert og ørevennlig enn 2M, stram og dynamisk bass, dypere bass enn 2M, langt mer dynamisk enn 2M Bronze.

    Det er litt avhengig av Riaa du bruker. 2M Bronze er så klart enklere å få til siden det er en MM. Men dersom du har en Riaa med gain på over 60 og mulighet til å sette last på 450-1000 ohm; så vil jeg si DL-103R låter en god del bedre. Den er mye mer organisk og du lytter lengre på en 103R. Bronze kan bli litt slitsom på sikt. Det var derfor jeg gikk over til en 2M Black, også. Jeg gikk jo fra DL-103 til DL-103R til 2M Black, og fikk bedre lyd ved hvert bytte. 2M Black er i en egen klasse ift de som er nevnt.

    Det skal sies at jeg aldri har hørt noen av de på en standard 1200. Min spiller er tungt modifisert, og den litt mørke egenlyden som 1210mk2 har er borte for lengst. Spilleren blir helt tyst ved å fjerne original strømforsyning som lager støy like under tallerkenen. Denne påvirker en følsom MC. Med Isonoe føtter og Isokinetik sorbotan utenpå Isonoe, fjerner den litt mørke egenlyden. Med de to oppgraderingene blir 1210 veldig nøytral og svært dynamisk. Derfor passet kanskje også 103R bedre hos meg enn 2M Bronze. Men 2M Black er varmere, og bedre på alt ift Bronze.
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.352
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Moss
    Hei og takk for utfyllende svar, har en ASR Mini Basis RIIA.
    Fikk vel svaret jeg søkte her ChrisAndre, takk takk.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Med ASR hadde jeg ikke vært i tvil: Denon DL-103R + Sumiko HS-12:) Tror ikke du vil angre...

    …og har du sjansen en gang: London Decca!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Gratulerer! Legg ved noen bilder når den er montert, og skriv litt om dine lytteinntrykk, da:) Det blir en vesentlig oppgradering fra din AT-95E, vil jeg tro!
    Takk. :) Det skal jeg gjøre.
    Håper den passer bra med resten av oppsettet, jeg har lest at den er litt lys så da spørs det hvordan den oppleves gjennom klipsch høyttalere.
    Tok sjansen siden At-95E fungerer såpass bra i anlegget mitt, regner med at de har lignende lydsignatur?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Husk å ikke døm den før du minst har spilt 20t på den. Vær nøye med innstillingen (VTA), stifttrykket (VTF) og vridning (asimut). :)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Har nylig ervervet en Mk2. Det sitter en Denon DL-110 på originalarm, samt at det ligger med en AT-95. Spørsmålet er nå hvilken Riaa jeg skal satse på. I begynnelsen på denne riggen skal jeg holde det litt nøkternt. Ser Hifistasjonen selger en MyGroove og Stereofil selger V90 LPS. Er det noen stalltips fra noen av dere litt raskt? Må prøve å få lyd i dette før jul.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.848
    Antall liker
    50.875
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gratulerer! Legg ved noen bilder når den er montert, og skriv litt om dine lytteinntrykk, da:) Det blir en vesentlig oppgradering fra din AT-95E, vil jeg tro!
    Takk. :) Det skal jeg gjøre.
    Håper den passer bra med resten av oppsettet, jeg har lest at den er litt lys så da spørs det hvordan den oppleves gjennom klipsch høyttalere.
    Tok sjansen siden At-95E fungerer såpass bra i anlegget mitt, regner med at de har lignende lydsignatur?
    Jeg opplever ikke AT som lys,heller nøytral til litt mørkere enn Denon DL 103,har occ 9 ML MK II nå men testet flere AT.

    O
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer! Legg ved noen bilder når den er montert, og skriv litt om dine lytteinntrykk, da:) Det blir en vesentlig oppgradering fra din AT-95E, vil jeg tro!
    Takk. :) Det skal jeg gjøre.
    Håper den passer bra med resten av oppsettet, jeg har lest at den er litt lys så da spørs det hvordan den oppleves gjennom klipsch høyttalere.
    Tok sjansen siden At-95E fungerer såpass bra i anlegget mitt, regner med at de har lignende lydsignatur?
    Jeg opplever ikke AT som lys,heller nøytral til litt mørkere enn Denon DL 103,har occ 9 ML MK II nå men testet flere AT.

    O
    Egentlig lenge siden jeg har hørt på AT95E, men husker da jeg byttet direkte over til 2M Bronze under en testing. Det var natt og dag på alt. AT95E er en god starter pu, men her ble det mye mye bedre med Bronze. Men Black er ikke så analytisk som Bronze, og Black blir jo temmelig oppgradering ift AT95E:)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    @SannaX:

    Mitt råd er å ta kontakt med Stereolab i Oslo og gå for en Graham Amp 2.

    Stereolab - Graham Slee Projects
    Så en MM Riaa til en MC PU ala Denon? Har jo lest at det skal gå bra pga spenningen den gir ut...er det derfor? Når det gjelder AT-95 er det jo greit. Hva får deg til å anbefale denne? Har lest litt om Riaa i det siste, men har ikke sett at Graham har vært nevnt.
    Ser forøvrig at den nye modellen communicator er billigere enn den eldre modellen?
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Denon DL-110 er en HOMC og ikke en LOMC.

    Graham Slee er blant de aller beste Riaa en får i prisklassen, og hvorfor kan du google:)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Har googlet, og det virker lovende :) Lurer fortsatt på hvorfor den nye er billigere enn den gamle...eller sagt på en annen måte, er den bedre siden den er ny? Ser at den også er testet med gode tilbakemeldinger. Morsomme begrep forøvrig..ikke bare MC og MM, men HOMC og LOMC :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, det lages mye rart:) High Output Moving Coil har vesentlig høyere følsomhet enn Low Output. Det vanligste er å bruke MM inngangen på Riaa. Men HOMC har vesentlig lavere følsomhet enn MM pickuper, og det kan da være greit å ha en Riaa som har litt gain.

    Jeg har selv lånt Graham Slee Reflex M, som er noe av de aller beste Riaa opp til 10.000kr. Lillebroren heter ERA Gold, og er et mangevinnende Riaa også.

    Det er spørs hvor mye du kan legge i en Riaa, men jeg hadde gått ett hakk opp i pris ift V90 og MyGroov. Kjenner godt V-LPSii som jeg hadde i fjor. Den er helt grei, men i mine ører kun det. Men å velge mellom de to? Jeg hadde kanskje gått for V90 siden jeg kjenner lyden fra den forrige V-LPS.

    Ta en telefon til Stereolab i Oslo. Kjempeservice der!! Og han svarer ut alle spm du måtte ha om disse!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Gratulerer! Legg ved noen bilder når den er montert, og skriv litt om dine lytteinntrykk, da:) Det blir en vesentlig oppgradering fra din AT-95E, vil jeg tro!
    Takk. :) Det skal jeg gjøre.
    Håper den passer bra med resten av oppsettet, jeg har lest at den er litt lys så da spørs det hvordan den oppleves gjennom klipsch høyttalere.
    Tok sjansen siden At-95E fungerer såpass bra i anlegget mitt, regner med at de har lignende lydsignatur?
    Jeg opplever ikke AT som lys,heller nøytral til litt mørkere enn Denon DL 103,har occ 9 ML MK II nå men testet flere AT.

    O
    Satser på at det blir bra. 150mlx ligger på posten og venter på meg nå. :)
    Etter 6 dager overtid i nordsjøen pga uvær fant jeg ut at jeg kunne unne meg ett nytt headshell også. Endte med å bestille ett AT MG-10.
    Det skal visstnok fungere bra på SL1210, men jeg har ikke funnet noen som har brukt det i kombinasjon med 150mlx på sl1210, så det blir litt gambling da dette headshellet kun har 4 faste settinger for overhang.



    Oppdatering
    Etter å ha lest meg opp på RCA kablene til 1210 og AT 150mlx's behov for meget lav kapasitans (100 – 200 pF), endte jeg med å bestille ett sett Mogami W2528 kabler som er termintert i ene enden. Disse har kapasitans på rundt 63 pF/M. Planen er å korte dem til ca 0.5m.
    Dessverre opplyser ikke Musical Fidelity om input capacitance på V90-LPS. Er det mulig å måle dette med multimeter, eller vil målingen bli forstyrret av all elektronikken i RIAAen?
    Spørs om jeg ikke må vurdere en finere RIAA på sikt.

    Jeg har mye prøving forran meg nå, da jeg ikke vil klaske på akrylmatte, headshell, at150mlx og kabler samtidig. Jeg må innføre en ny ting om gangen så jeg vet hvilke innvirkninger de forskjellige oppgraderingene har på lyden.
    I første omgang blir det å teste 150mlx i standard headshell med og uten akrylmatte, så får jeg prøve de andre tingene etter hvert som de kommer i posten.

    Den største prøvelsen blir å ta meg tid til å venne meg til lyden av AT95 etter 3 uker borte fra spilleren før jeg bytter pickup.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det blir spennende å høre hva du synes om den. Når det gjelder overheng på headshellet, vil jeg tro at ett av skruehull-valgene er på ca. 52 mm slik at overhenget blir på 15 mm.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Driver å tester at150 litt nå. Vinylanlegget mitt fikk litt Pa preg da jeg byttet til klipsch høyttalere. Overgangen fra 2m red og 95e til 150mlx kan best beskrives som å hoppe fra pa til HiFi. :) Jeg hadde aldri trodd at forbedringen skulle være så stor.

    Den største overraskelsen er hvor stille den er mtp støv, jeg trodde forsterkeren var av første gang jeg senket den ned på run-in sporet uten å høre en lyd. :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Driver å tester at150 litt nå. Vinylanlegget mitt fikk litt Pa preg da jeg byttet til klipsch høyttalere. Overgangen fra 2m red og 95e til 150mlx kan best beskrives som å hoppe fra pa til HiFi. :) Jeg hadde aldri trodd at forbedringen skulle være så stor.

    Den største overraskelsen er hvor stille den er mtp støv, jeg trodde forsterkeren var av første gang jeg senket den ned på run-in sporet uten å høre en lyd. :)
    Hehe, jeg kjenner til følelsen:) Bare vent til din PU er innspilt, så blir den enda noen hakk bedre. Bare å nyte:)

    Gikk det forresten greit å stille inn overheng med det nye headshellet?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn