Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • runess

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    19
    RIAA?

    Har et spørsmål om RIAA som jeg tenkte jeg skulle ta her inne, siden det er da til 1210'en min. Den har jo sin egen klangkarakterer slik også f.eks. Rega og ProJect har sine.

    Anyway, jeg har nå en MF V90 som spiller helt OK. Har egentlig ingenting å klage på, men vet jo at det finnes mye bedre bokser der ute. Har prøvd en ProJect Tubebox og det var mye fint med den, f.eks. en mye bedre bass (det blir jo selvfølgelig smak og behag, men jeg likte den bedre, andre ville kanskje synes at det ble for mye av det gode). Det som ikke var spesielt bra var diskanten. Den forsvant på en måte, og det lille som var igjen låt (unnskyld uttrykket) rævva. Med tanke på at ProJect-spillere er litt lyse i klangen kan jeg tenke meg at den passer finfint til ProJects-spillere, men altså ikke til Technics.

    Derfor er jeg på utkikk etter tips til RIAA'er som passer bra til Technics (med Ortofon Bronze). Har jo sett hva andre i denne tråden har, men en del av dem er nok utenfor mitt prisområde. Finnes det noen "billige" RIAA som er bedre enn MF V90? Forsterkeren er Marantz og høyttalerne er B&W, som jo begge er litt lyse i klangen, så med tanke på at Technics er litt mørk, så er det vel greit med en ganske nøyrtal RIAA. Har vurdert å bytte forsterker/høyttalere, men med noen uforutsette utgifter som plutselig dukket opp blir det ikke helt ennå.

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    15.792
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    En brukt ASR Mini Basis får du for mellom 3000 og 4500 kr i mk1- eller mk2-versjon. Mk3 koster litt mer. Jeg er godt fornøyd med min mk2, det var en solid oppgradering fra MF V90-LPS med oppgradert strømforsyning.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har bare gode ord å si om min ASR Mini Basis MK3 altså. Veldig fleksibel om en skulle gå for en MC-pickup i fremtiden. Finner du rimelige MK1 og 2 brukt gjør du neppe mye feil der altså.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Project Phono Box RS har ikke mottatt noe annet enn topp tester uansett hvor den er testet. Meget gode komponenter, trinnløs velger for last, XLR inn og XLR ut(!), oppløst og spiller musikk på en herlig måte! Jeg har hatt V-LPSii + psu og RS er i en totalt annen klasse. Må være med i alles vurderinger dersom man ser etter Riaa opp til 10.000 kr;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    15.792
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Project Phono Box RS har ikke mottatt noe annet enn topp tester uansett hvor den er testet. Meget gode komponenter, trinnløs velger for last, XLR inn og XLR ut(!), oppløst og spiller musikk på en herlig måte! Jeg har hatt V-LPSii + psu og RS er i en totalt annen klasse. Må være med i alles vurderinger dersom man ser etter Riaa opp til 10.000 kr;)
    Den så snasen ut, takk for tipset! Greit å ha noe å se etter på brukten :p
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kan bygges ut med batteridrift. Full balansert og helt tyst. Jeg kjører balansert hele veien inn til Hegel.
    Sjekk innganger bak og valgmuligheter, i tillegg til trinnløs justering av last som er helt knall. Jeg kan fin tune last etter øra mens plata går. Vanligvis må man stoppe plata, snu Riaa evt skru av topplokket, vippe på dipsenen og prøve å huske hvordan det låt før man endret last. Ikke her! I tillegg er den meget meget tyst.
    image.jpeg
    image.jpg
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    416
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Kom jammen meg noe i posten i dag!
    xjsGqP6.jpg


    Vakkert håndverk, i edelt ebonytre utført av Steve(http://fosworld.wix.com/magna-audio). Tanken med armbord i solid tre er for å gi armen en skikkelig terminering i spilleren. Den solide treklossen erstatter de to sammenskrudde vibrasjonsutsatte aluminiumsskivene som tidligere brukt. Når man ser de sammenlignet side ved side skjønner man hvorfor det er en god ide.
    4DUJnSe.jpg


    Steve legger ved alt man trenger av skruer og spesiallagde muttrer for å passe i spilleren og sokkelen. Så litt skruing senere ser det slik ut:
    qny935a.jpg


    XHXHWYp.jpg


    Armbordet har skikkelig premium følelse og ser virkelig lekkert ut på spilleren. Men hvordan låter det?
    Har ikke rukket å spilt så mange skivene, men umiddelbart syns jeg å merke en noe tørrere bass. Noe som merkbart strammer opp hele spektret. Litt mindre farging av lyden - observerer lyden som en anelse mindre mørk enn før. En definitiv oppgradering!

    Steve/magna audio er en fryd å handle med. Her får man rask tilbakemelding og han oppdaterer med bilder under og etter produksjonen, meget serviceinnstilt og rask! Varm anbefaling til flere som skulle trenge noe spesiallagd. Han lager alt fra armbord, motvektslodd til store hornkreasjoner på mål og bestilling. Skulle man komme på noe annet man trengte som man vanligvis ikke fikk tak i var det bare å ta kontakt.:)

    Edit, fiksa link
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    15.792
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vakkert! :)
    Kjenner at må ha-følelsen melder seg umiddelbart :)
    Kan jeg spørre hva vidunderet koster?

    Edit: linken fungerer ikke, gir bare 404.
     
    Sist redigert:

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    416
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Vakkert! :)
    Kjenner at må ha-følelsen melder seg umiddelbart :)
    Kan jeg spørre hva vidunderet koster?

    Edit: linken fungerer ikke, gir bare 404.
    Måtte ut med 150 britiske inkl frakt. Ikke noe upris for noe som er håndlaget med så høy kvalitet spør du meg. Nesten som et lite sykke kunst:)

    Fikset linken forrøvrig. Han kan vel hjelpe deg med skreddersydd motvektslodd om du ikke har funnet annen løsning enda :)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    416
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    mhesten!
    Hvordan platter har du?
    Jeg har orginal tallerken som har vært med i garasjen og fått noen lag svart matt lakk på oversiden og butyl fra biltema for ekstra demping på undersiden. :) Kan varmt anbefale dempinga av tallerkenen, har skrevet om det noen sider bak i tråden. :)
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    ja stemmer, nå så jeg posten om det! Det ser veldig bra ut, og høres minst like bra ut antar jeg :) Moro med rimelig tweak da!
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Dæven du, det såg utrolig flott ut! Gratulerer med nok ett flott tilskudd på spilleren din :)
     

    roso

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    12
    Sted
    Askim
    Lest gjennom hele denne tråden nå, puh. Men her er mitt første bidrag. Jeg fikk min 1210 mk2 billig for 4-5 år siden. Den var flunkende ny og jeg fikk den (samt div gode hodehøyttalere) for kun kr1500,- fra et dødsbo hvor jeg hjalp til med å klargjøre en PC for salg. De første årene hadde jeg en Denon DL160 på den, men ettersom stiften på den nå er ødelagt har jeg nå montert en Ortofon M2 Bronze pnp på den. Litt annet lydbilde, men etter mine ører en klar forbedring og den vil sannsynligvis spille bedre etter litt innspilling. Vanskelig når man ikke får sammenlignet direkte, men syns lydbildet rett og slett er litt "større".







    Vet ikke ikke om det blir så veldi mye oppgraderinger av selve spilleren foreløpig. Forsterker blir nok byttet ut først og sikkert også Riaa-trinnet. Vi får se. Foreløpig skal jeg spille musikk i massevis.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har lest hele tråden skjønner du hvorfor Ortofon låter bedre enn en Denon på Technics 12xx. 2M Bronze er en MEGET bra match der, ja.. Er det en Trigon RIAA jeg ser?
     

    roso

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    12
    Sted
    Askim
    Hvis du har lest hele tråden skjønner du hvorfor Ortofon låter bedre enn en Denon på Technics 12xx. 2M Bronze er en MEGET bra match der, ja.. Er det en Trigon RIAA jeg ser?
    Ja, veldig fornøyd med Bronze. Skulle ønske jeg kunne bekrefte at det er en Trigon RIAA, men det er nok en veldig enkel sak fra Brik Audio. Fikk den gratis og til den prisen er det en enorm forbedring i forhold til det innebygde RIAA-trinnet i forsterkeren min :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det er det vel. Dog er det- med den kombinasjonen- VELDIG lett å få en seriøst mye bedre RIAA til marginale penger..Bronze viser også HVOR mye som bor i standardmodellen- lik din.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Energien, kontrollen i bassområdet og den spesielle dynamikken som DD er kjent høres hos SL fra start. Men når du gjør noen oppgraderinger så åpner det seg enorm mye.

    Min opplevelse og erfaring er at man ikke trenger å få store forbedringer. Med Mike New Bearing og ETP så er det krona på verket og den siste finnish. Men det er når man bytter ut strømforsyningen med KAB eller MCRU (ligger på 1500-2500kr), en Analogue Crystal Mat (800kr) og Isonoe føtter at du virkelig hører det. Det er en wow-opplevelse faktisk. Den siste oppgraderingen jeg anbefaler er KAB re-wire Cardas og KAB Fluid Damper. Original armen har meget gode lager, som man gjerne kan sammenligne med andre som koster mye mer. Hvem andre spesifiserer armlagre og friksjon? Ikke mange. Stort sett de med gode lagre:)

    Så for drøyt 5-6000 kr så har du en blod-rigg som jeg mener du må opp i 15.000-20.000 kroner for å overhode matche (dersom man ikke handler brukt selvsagt) ;)
    Så ikke bli skremt av oppgraderingene. Ta ett rimelig steg av gangen, og man trenger IKKE å ta den helt ut for å nyte denne fantastiske spilleren.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har lest hele tråden skjønner du hvorfor Ortofon låter bedre enn en Denon på Technics 12xx. 2M Bronze er en MEGET bra match der, ja.. Er det en Trigon RIAA jeg ser?
    Jeg tror jeg har lest hele tråden, og skjønner det ikke. Hvorfor låter Ortofon bedre på 1200 enn andre PU-er som har passende masse og stivhet?

    Dette er en smakssak. Det er ikke en pickup som funker best for alle.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ortofon 2M Bronze og Black låter bra på SL. Men det samme gjøre Denon DL-103/103R, AT33PTG/ii, AT440MLb og ikke minst London Decca Super Gold. Det samme gjør helt sikkert en haug andre pickuper er min erfaring;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg fullt enig i , Chris..fullstendig enig:)
    Dazed: Skjønner du ikke? Se hva jeg skrev tidligere oppe her. Jeg sier som sagt ikke at en AT eller Denon ikke funker på Technics SL. Jeg liker dem også, jeg.. Men hvorfor i hule armrøret skal det være så vanskelig, når matchen for en gangs skyld er såpass opplagt? Ortofons nøytralitet, Technics´fylde og stabilitet..
    Blir som å overnatte i Bodø når du har direktefly fra Tromsø til Oslo.. Den japansk-danske kombinasjonen er en av historiens største vinylsuksesser-det er en grunn til det:rolleyes: En Jelco S-arm med Nagaoka MP500 er en bikkjedyr gullkombinasjon på SL. den og--men jeg tipper 90% av alle verdens fungerende 12xx´er har dansk PU..fordi Technics og Ortofon gjorde sakene sine på sedvanlig grundig vis i sin tid mht match, byggekvalitet, bruk og VFM. En grundighet flere HFSere med fordel kunne lære noe av..

    . Av og til er det greit å slippe å leite. Man lærer uansett..Og denne kombinasjonen lar deg tenke musikk istedenfor teknikk. Samme får du hvis du setter en Shure pickup på en lettere oppgradert Lenco L75, der de tidsprøvde svakhetene ved lagre, mellomhjul og V-blokker har blitt remediert..Er du enig i det?

    Standarder blir standarder fordi forutsetningene for positiv sameksistens mellom enkeltkomponentene i nevnte standard er sammenfallende med tidsprøvd holdbarhet og -resultater -på alle plan. Problemer, derimot, har like mange løsninger som det er livsformer på planeten..derfor har vi utvalget. For at vi skal kunne løse det foreliggende med individuelle forutsetninger og verktøy.

    Roso: Kos deg med Bronze, du, og ta RIAAen når det falller seg sånn:cool: Masse moro er en ting jeg kan garantere..
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sier naturligvis ikke at du tar feil i at Ortofon 2M, og sikkert flere, funker glimrende i 1200, men bare at hvorvidt de låter bedre enn annet som også matcher mtp. masse og stivhet er en smakssak. Og hvis man ikke får ståpels av Ortofon, kan man velge noe annet.

    At Technics har holdt seg til Ortofon OEM er vel sannsynligvis like mye et valg basert på gode forretningsavtaler som selve lyden, som selvsagt i utgangspunktet må være tilfredsstillende.
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Jeg har inntrykk av at Ortofon har hatt et slags samarbeid med Technics. Dette fordi de selv har markedsført med at deres Concorde (Dj) pickuper er "laget for" 1200/1210-spilleren. Godt mulig at det har med gode avtaler osv.

    Vet vi forresten hvilke spillere Ortofon tester sine pickuper med?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Har noen en tallerken de vil selge meg for en fin pris? :D
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @Auditor:
    Men husk at den litt mørke 1200-lyden forsvinner som dugg for solen med Isonoe og ny PSU;) Bare så det er sagt...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.248
    Antall liker
    4.565
    Torget vurderinger
    1
    ...

    Vet vi forresten hvilke spillere Ortofon tester sine pickuper med?
    Her er en bildereportasje fra et fabrikksbesøk hos ortofon :
    https://www.on-mag.fr/index.php/topaudio/actualites-news/11201-visite-chez-ortofon-par-alter-audio
    Det er noen bilder av platespiller i en målrerigg, men jeg gjenkjenner umiddelbart ikke platespilleren

    Her er et bilde fra annet steds av måleriggen:
    IMG_7797.JPG


    Fra gamle bilderepportager mener jeg å huske å ha sett noen utgaver av Micro Seiki DDX 1000 og/eller DQX 1000 i måleriggen til Ortofon, mest sannsynlig DDX. Jeg er ikke i stand til å huske hvilken arm det var på.

    Jeg vil dog regne med at de har et pent utvalg av platesnurrer til utviklingsformål (utvikling av PU). Det de bruker i en målerigg er antagelig mest av hensyn til repeterbare måleresultater og god driftssikkerhet, mer enn lydlig «perfekt» match (hva det enn skulle være).

    mvh
    KJ
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Jeg er med på den!

    Jeg kan bidra til litt saklig prat med å stille et spørsmål. Spilleren min er fra usa, 110 volt er det vel? Bruker i dag en diger klump av en omformer for å bruke spilleren i dag. Spørsmålet er: Vil det være noe problem å bytte til eksternt psu? Dette vil da bli en konvertering sant? Ingen ting annet enn psu som er anderledes?

    Har også lest om en vippebryter som skal være like under platetallerken. Har ikke spilleren i nærheten akkurat nå men er det noen som kunne lagt ut et bilde som forklarer dette bedre? Gjelder denne bryteren kun mk2? (har mk5)
    Vil også bruke anledningen til å spørre om tonearmen til mk5. For jeg har fått med meg at det er en annen arm på mk5g enn det er på mk2. Noen som vet noe om mk5-armen?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Endelig har jeg fått ut fingeren litt her.

    Achromat er bestilt.
    Nytt lager er på tur, selv om jeg ikke er mer spenstig enn at dette er originalt.
    Tallerken fikk seg som nevnt tidligere en kakk i posten. Lager og aksling både kjennes og ser bra ut, men det er best å være på den sikre siden.
    I tillegg heiv jeg meg på gruppekjøp av ekstern PSU fra MCRU.

    Jeg kunne tenkt meg å etterpå kontrollere at alt går i vater, men det er jo ingen som har et måleur å låne meg..

    Hvor viktig er kabler mellom headshell og PU? Jeg bruker nå de som fulgte med AT440MLb, men tør neppe å skryte på meg at jeg hører forskjell på disse, og de originale som fulgte med spilleren..

    Hva er da mest fornuftig å oppgradere videre? Skal selvfølgelig nyte det jeg har, men liker også å ha en plan. :cool:
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er med på den!

    Jeg kan bidra til litt saklig prat med å stille et spørsmål. Spilleren min er fra usa, 110 volt er det vel? Bruker i dag en diger klump av en omformer for å bruke spilleren i dag. Spørsmålet er: Vil det være noe problem å bytte til eksternt psu? Dette vil da bli en konvertering sant? Ingen ting annet enn psu som er anderledes?

    Har også lest om en vippebryter som skal være like under platetallerken. Har ikke spilleren i nærheten akkurat nå men er det noen som kunne lagt ut et bilde som forklarer dette bedre? Gjelder denne bryteren kun mk2? (har mk5)
    Vil også bruke anledningen til å spørre om tonearmen til mk5. For jeg har fått med meg at det er en annen arm på mk5g enn det er på mk2. Noen som vet noe om mk5-armen?
    En ombygging av ekstern PSU vil løse dette problemet. Trafo internt i spilleren blir da overflødig.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.559
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kort innpå herfra:)

    Jepp, ny ekstern PSU løser alle "problemer" med 110v OG du får langt bedre lyd. Sortere bakgrunn og senket støygulv, gjør at lyden høres bedre ut i hele spekteret.

    Headshell kabler er viktig. De er de aller første kablene i signalveien som skal videresende de ørsmå signalene fra pu. Jeg har på 1210M5G Isoknetik sine i sølv + at det er de samme sølvkablene også inne i armrøret.

    På Linn Sondek LP12 er det oppgraderte kobberkabler som leveres av Ortofon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn