TAS Workshop

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.508
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er som du skriver TAS, at det har skjedd en markant kvalitetsheving på pickupene til DS Audio i generasjon 3. Det må være en befrielse at Deep Purple høres ut som DP og ikke Uriah Heep :LOL:. Dessuten tror jeg fast bestemt at 003 er den nye James Bond og er den av DSene som synes å gi aller mest bang for the bucks. -Topp valg av deg!
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det er som du skriver TAS, at det har skjedd en markant kvalitetsheving på pickupene til DS Audio i generasjon 3. Det må være en befrielse at Deep Purple høres ut som DP og ikke Uriah Heep :LOL:. Dessuten tror jeg fast bestemt at 003 er den nye James Bond og er den av DSene som synes å gi aller mest bang for the bucks. -Topp valg av deg!
    Enig med do, helt klart Best Buy uansett divisjon....spilte Paris 1975 i går kveld og det låt faktisk som Grand Funk. Mangler Made In Europe så hvis du har en bra pressing liggende så merk den med TAS... 🤩

    603497849000.jpg
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Det er som du skriver TAS, at det har skjedd en markant kvalitetsheving på pickupene til DS Audio i generasjon 3. Det må være en befrielse at Deep Purple høres ut som DP og ikke Uriah Heep :LOL:. Dessuten tror jeg fast bestemt at 003 er den nye James Bond og er den av DSene som synes å gi aller mest bang for the bucks. -Topp valg av deg!
    Så du mener at Deep Purple høres ut som Uriah Heep igjennom 2.generasjon DS Audio :devilish:
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Snubla over en gammel underdog som lå godt begravd under de store gutta fra 70-tallet….Nemlig Kingdom ComeWhat love can be. Første gang hørte låta trudde det var en ukjent Led Zepplin kreasjon, så bra er den faktisk…🫠

    6A326166-3E81-4B78-B53C-376291C7B7B4.jpeg
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    HORTEN 2022

    Super weekend med mye nytt og spennende produkter i alle former og varianter. Kjempe hyggelig å treffe gamle som nye helter og kjente DIY profiler fra Sentralen blant annet røvere som rama, Vermin , HCS, Makkintosken, Rognlien, Grumpy, Snickers-is, LMC+ mange flere…Hatten av og kjempe takk til alle utstillere som kjørte ekstra show med VIP utover kvelden og langt inn i de sene nattetimer til stor glede for mange klarsynte med glasset fylt med edle dråper.


    En høyst uoffisiell og subjektiv Messe rapport....

    • Best Potensiale - Mala Audio/Møøøø(Ø) Audio Verdande & Hi-Fi Klubben/Dali Kore
    • Best lyd Horn - Arena Akustikk/Daniel Sound Labs Jericho
    • Best lyd Hi-fi - Totem Element Fire V2, Respons Ratio Auream
    • Best lyd High End - Endpoint Audio/ The Andra III SE
    • Best Vintage - Sallingboe Audio/Lals Classical 15 EX
    • Best in Show - Totem Element Fire V2
    • Best kabel orden - Andervik Audio & PM Audio
    • Best utvalg - Jorwed HiFi & Vinyl
    • Nyhet/Innovative - Hegel H30A, Dali Kore, Bassdriveren til Snickers-is
    • Mest skuffende - Sigberg Audio/Manta Dobbel Kardioide Konsept, Audio Note
    • Mest Twix for pengene - Stereo+


    HS copy.jpg


    That’s all folks…takk for denne gang og vel blåst Horten! :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mest mat (spist) TAS... ;)... Trivelig å få veksla noen ord, de blir det nok flere av.. Forøvrig fin liste, selv om den er lett "obstipert" ifht noen av egne valg.. 😀
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Mest mat (spist) TAS... ;)... Trivelig å få veksla noen ord, de blir det nok flere av.. Forøvrig fin liste, selv om den er lett "obstipert" ifht noen av egne valg.. 😀
    Hehe trodde det var rama...:p Ditto det må vi ta igjen neste gang. Lol ikke sant, slike lister setter ofte viktig presedens...🤭
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fin oppsummering, tas.
    selv og jeg er ravende uenig i omtrent alt.
    eller ingenting.
    rakk ikke å høre så mye haifai på messa.
    danley sound labs sh50 var det som spilte, og hvis det var en fyr som heter daniel som tok med seg de svære danley jericho horn, så gikk jeg glipp av det.
    skjønner ikke hvorfor du tok mitt navn i din munn på det siste innlegget her, men regner med at det var positivt ment.
    håper uansett du fikk nok nan-brød.
     
    Sist redigert:

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    fin oppsummering, tas.
    selv og jeg er ravende uenig i omtrent alt.
    eller ingenting.
    rakk ikke å høre så mye haifai på messa.
    danley sound labs sh50 var det som spilte, og hvis det var en fyr som heter daniel som tok med seg de svære danley jericho horn, så gikk jeg glipp av det.
    skjønner ikke hvorfor du tok mitt navn i din munn på det siste innlegget her, men regner med at det var positivt ment.
    håper uansett du fikk nok nan-brød.
    Takker og bukker, som sakt Ingen problem sånn er det når man ikke rekker å bli edru i tide….får amnesti om du er enig Stereo+ hadde mest Twix for pengene. 🤫
    Ikke æ heller, HCS som begynte….svarer for en venn! 😁
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Denne har gått under radaren min og. Dette er ikke noe "clone wars" ! Litt rart, ser at denne posten er lagt inn 22/10, samme dag som jeg postet dette svaret på en P.M med @TAS :
    TAS skrev:
    Teknisk spørsmål....Hvilken preout level anbefales inn i klona?
    Mitt svar:
    Hei :)
    Bare så det er sagt: Dette er ikke et forsøk på å "klone" en Pass Labs forforsterker. Bare samme kabinett, ikke noe som helst annet.......... Har tegninger på hvordan Pass sine forforsterkere er bygd opp, og dette her er noe helt annet ;).
    Mvh.
    Johnny
    Bare for å rydde litt opp i dette.... :).
    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, ingen fare gutter, The Clone Wars er kun en liten humoristisk innfallsvinkel på kommende skriblerier fra min høyst subjektive lytteopplevelse uten å røpe mer om det foreløpig! :cool:
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    For å unngå videre kontrovers rundt Pass Labs Klona avsluttes "The Clone Wars" teaser'n og erstattes med...


    PASS J.R Fjøsmekk Spesial
    (Bilde av gutta i labben)


    M2.jpg


    På testbenken hos TAS....En potent DIY forforsterker konstruksjon av Ine123 & KJ

     
    2

    2xJ

    Gjest
    Og nå som dem plutselig fikk et ansikt til nickk´ene, så lurer jeg plutselig på hvem som er hvem !!!! :LOL:
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror vi lar det stå åpent hvem som er hvem :cool: Mitt bidrag i det hele er tegning av kretskort, og forslag til komponentvalg og -verdier til forsterkerkortet som ser slik ut :
    J R Spesial.jpg

    Signal inn fra venstre og ut til høyre (inngangen er her DC-koblet og M-Cap-ene er til signal ut), en kanal øverst og den andre nederst. Før forsterkeren står det en volumkontroll-chip fra Muses og et relekort til inngangsvelger. Her er ferdig samlet forforsterker:
    https://www.hifisentralen.no/forume...igh-end-amplifiers.71960/page-82#post-3478241
    Resten av såga har @Ine123 berettet om i tråden sin fra ca side 75 https://www.hifisentralen.no/forume...igh-end-amplifiers.71960/page-75#post-3376367
    Som det framkommer er det jeg som står for fjøsmekket, KJs Fjøsmekk™, for mer i sjangeren se KJs Fjøsmekk SMDD-Phonoforsterker og Differensielle inngangstrinn - en bittepitteliten nerdetråd.

    Monteringsarbeidet til Ine123 er så plettfritt og nydelig at det blir å trekke «fjøsmekk» en smule langt :cool:

    mvh
    KJ
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Og nå som dem plutselig fikk et ansikt til nickk´ene, så lurer jeg plutselig på hvem som er hvem !!!! :LOL:
    Hei :)
    Det er jo lett å se, jeg er han til venstre med bare ett øye ! :giggle: Har aldri sett med to øyne, da jeg er født blind på det ene :ROFLMAO:.
    Mvh.
    Johnny
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.626
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, Mundorf! Ingen lager bedre trekkspillmusikk enn Mundorf.

    Kjekk tråd. Beklager at jeg er sen.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9

    PASS J.R Fjøsmekk
    Spesial Report - Part One


    Ikke hverdagskost å kunne legge under lupen en potent DIY forforsterker konstruksjon og når Ine123 tilbydde oss glade amatører til å være testpiloter var det naturlig å takke ja for det å teste er både moro og givende….🤩

    Designet er basert på chassis klone til PASS Labs XP 12, dog er kretskortet og innmat en custom løsning som KJ her på forumet har vært med på å utvikle i lag med Ine123, som for øvrig er en meget habil kar med loddebolten. For de som ønsker å lese spesifikk om det tekniske kan ta en titt på lenkene under som gutta har lagt ut som egen diy tråd her på sentralen.

    Foto av Fjøsmekk
    IMG_8734.jpg


    Hvordan oppleves forforsterkeren til Ine123 og KJ mon tro? Uten å avsløre for mye på engang kommer vi tilbake på det etter hvert, men først en liten oversikt på forforsterkere man har spilt på siste 12 år i forskjellige oppsett i heimen.

    • Aesthetix Callisto ECLIPSE – Rør og trafo - Gain: 29db Balanced / 23db Unbalanced.
    • Ypsilon Audio PST 100 - Passive trafo - Gain: 0 db
    • Audio Research REF 5SE – Rør og trafo - Gain: 12dB Balanced / Unbalanced 6dB.
    • dCS BARTOK - Analog Solid State, klasse A - Gain: 0.2V, 0.6V, 2V, 6V rms.
    • Benchmark Media LA4 – Analog Solid State - Gain: 19.5V rms Balanced / Unbalanced 3.2V rms
    • Hifi Rose RS 150B – Analog Solid state - Gain: 6.5V rms Balanced / Unbalanced 2.2V rms
    • Topping Pre90
    Pre historie copy.jpg

    Som vist over har det vært både rør konstruksjoner, passive og solid state. Alle sammen har sine pros og cons både på lyd og funksjonalitet. Pr d.d. ikke testet rene digitale løsninger, men etter ryktene er nye Leedh teknologien den råeste og mest vellykkete implementeringa pr i dag. Opprinnelig var planen å teste med ARC blokkene, men på grunn av en liten motstand som skal byttes ble forforsterkeren isteden koblet opp med Schiit Aegir x2 som mono. Høyttaleren er PAP Horn1, en dipol konstruksjon på 96db/8 ohm med horn driver og 4 stk 15" pr kanal.


    Foto av Schiit AEGIR
    aegir-pair-1920.jpg

    Når det gjelder forskjellige forsterker topologiene som klasse D, klasse A, klasse AB, rør, hybride osv. har erfaringsmessig alle arkitekturene både styrker og svakheter. Den enkelte topologi har ofte ett gitt nivå av soniske signatur som kan påvirke sluttresultatet på godt og vondt. Og litt av utfordringen er å velge den forsterkertypen som passer best til ens egne høyttalere, samspill med rommet og individuelle preferanser på lyd og musikk. Når det er sagt, har selve hjertet i systemet alltid vært forforsterker i min bok blant annet fordi gjort riktig kan elevere lyden opplevelsen samt er en naturlig koblings hub som gir fleksibilitet og ekstra gain struktur om ønskelig.


    Foto av hifi anlegget
    1669668380482.png


    Spesial Report - Part Two

    I og med dette er en høyst subjektiv lytteopplevelse er testen delt opp i tre hoveddeler, Design, Funksjonalitet og Lydkvalitet med karakterskala etter prosentvurderingsmetoden.

    Design

    Her har Ine123 gjort en flott innsats, designet er en nær klone av Pass Labs XP12. Chassis er solid bygget i børstet stål og ser omtrent helt identisk ut, kun anelse tynnere frontplate uten fasett på noen få millimeter tykkelse skiller originalen. Knapper, logo, volum ratt og display er meget bra implementert, både fargen og fontene på display ’n matcher nydelig. Fjernkontrollen er en kina variant med metall knapper som ligner Pass Labs original, som for øvrig har sorte gummi knapper. Subjektivt liker veldig godt det industrielle massive uttrykket til Pass Labs selv om display’n blir litt smått for oss nærsynte ungdommer. Visuelt er dette en klassiker som oser kvalitet og eier glede, fin påminnelse på gjennomført design som modnes over tid. Som sakt er Ines kreasjon bygd som en tanks og veier et lit tonn eller to.

    Foto av PASS XP12
    Original Pass XP 12.jpg


    Funksjonalitet

    Gutta har valgt en konservative gain struktur på x 6v. Generelt bruker produsenter å ligge ett sted mellom 12 til 20v gain. Under mitt test regime lå volum nivået i snitt mellom -30 og -15 db av 100 som er maks. Vet ikke hvorfor, men volumknappen som er trinnløs sitter anelse løs og mangler den taktile mekaniske feedback’n som er så viktig for kontroll og opplevelse. Personlig foretrekker 0-12 eller knepp istedenfor trinnløs justering som spinner og spinner uten feedback.


    Foto av Vinnie Rossi L2i-SE
    Volum knapp copy.jpg

    Husker typen ikke i farten, men den mest luksuriøse og taktile volumjusteringen har opplevd er på Vinnie Rossi L2i-SE, som var en ren nytelse å ratte med. Om Ine123 kan få til litt ekstra mekanisk magi på volumstyringa hadde det vært stort pluss i boka. Vedrørende tilkoblings valg det rikelig med inn og utganger, både XLR og RCA. Dsiplay'n er naturligvis i minste laget for nærsynte karer, men det gjør en ærlig jobb slik som originalen. Gutta kan naturligvis forbedre enkelte parameter rundt volumknapp, display informasjon og fjernkontrollen dog kan det hende vi forlanger litt vel mye fra diy team Ine123 & KJ.

    Foto av Fjøsmekk
    IMG_8922 copy.jpg


    Lydkvalitet

    Så til den store elefanten i rommet….hvordan låter det egentlig?

    For å kvalitetssikre lydopplevelsen sånn noe lunde har jeg sammenlignet med HiFi ROSE RS150B og Topping Pre90 hvor begge enhetene er i kategori gode målekandidater og pr definisjon 100% transparent. Kilde materiellet er gjort med Reddbok (CD), vinyl og streaming med Spotify og Qobuz. Signal kabler fra Canare L-4E6S 4-wire typ star-quad, Topping TCR2 RCA og Van Damme høyttalerkabler aka Hb52. Variert musikk valg, både klassikk, rock, pop og jazz har vært hovedmenyen under test perioden på små tre uker.

    • Kilde Digital: ROSE RS150B
    • Kilde analog: DS Audio 003
    Foto av Fjøsmekk og Hifi Rose RS 150B
    IMG_8731.jpg


    Referanse fra målinger tilsier konstruksjon som gjennomsiktig og nøytral uten form egenlyd eller hørbar forvrengning. Pussig nok låt Hifi Rose RS150B noe mer musikalsk med bedre opplevelse av 3d og kropp. Fjøsmekk er nær Topping Pre90 på flere områder, men låter litt hardere på høyere volum og over tid. Syns også Topping Pre90 gir mer rytmisk driv i musikken på enkelte innspillinger. Bassen fornemmes stram og dyp, generelt en detaljert og klokkeklar lydgjengivelse uten noe form for påfallende slør i lydbilde. På den andre siden har jeg aldri fått samme fornemmelse av lydtrøtthet fra Benchmark LA4 eller dCS Bartok selv på tilsvarende høyt volum. Tillegg har jeg godt i minnet hvor oppløst og friskt det spilte etter å ha bytta ut Aesthetix Callisto ECLIPSE rør med Ypsilon Audio PST 100 passive trafo. Overall er nok Audio Research Ref 5SE den forforsterkeren som ha gitt mine ører The Best of Both Worlds i lag med suveren funksjonalitet og ergonomi.

    Det jeg biter merke i både ved Fjøsmekk på streaming av high res og god gammal vinyl over tid er to spesifikke forhold. Ene er at jeg opplever en betoning i form av hardhet i lyden over langtidslytting og ved avspilling ved middels til høyt volum, pr definisjon det man kaller lydtrøtthet. Det andre er at lydbilde virker slankere og flatere, mangler et eller annet som gir det lille ekstra av dybde feel og rytmisk driv i presentasjonen. Om det skyldes innspillingstid av kretstopologi eller andre tekniske forhold som valg av strømforsyning evt. bruk av potmeter fremfor relèer kan være en mulig forklaring. Men for å våge seg på en aldri så liten "educated guess"...kan det komme av ønske om gode målinger ettersom det er konservativt satt utgangsnivå på 6 volt og muligens for lav impedans som gjør at det rakner litt ved høyere utgangssignal?

    Har i etter tid lest hva godeste Rognlien skrev og kjenner igjen essensen i hans konklusjon og ut i fra gode målinger skal det jo egentlig låte nøytralt og engasjerende og ikke hardt og flatt for å sette det på spissen så her er det noe på kartet som ikke stemmer helt med terrenget!


    Spesial Report - Part Three

    Oppsummering

    Som selvbygg har gutta gjort en fabelaktig innsats både på det tekniske med påkostet chassis og egenprodusert kretsløsning. Jevnfør målinger skal det være solid håndverk. Om det er ens betydning med god musikalsk opplevelse er en annen diskusjon, men for dem som søker transparens med sterke måledata i ryggen skal dette i allefall være en godkandidat.

    De som ønsker sterkere fokus på musikalsk lydopplevelse, vil nok favorisere en konstruksjon med mer harmonisk forvrengning innen forforsterkerens arbeidsområde og evt. uten mye tilbakekobling. Selv om de lærdes strides er det interessant fra ett teknisk ståsted med topologi som benytter høy uf kapasitans og kraftige trafokjerner noe som er kjent for å gi formidabel transient response og musikalitet. ut i fra ett teknisk ståsted hva som oppleves mest naturlig er vanskelig å spesifisere objektivt i og med personlig preferanse er så forskjellig , nøkternhet eller gjennomtenkt tilført harmonisk forvrenging …Hmmm, kanskje litt av begge deler, muligens ligger det en liten kjerne av sannhet i det?

    Personlig oppleves gode rør topologier mer luftig og tredimensjonal med rikere klang paletter. Stemmer og instrumenter får ekstra kjøtt på kroppen , selv om Solid State ofte slår til med litt mindre tilsløring i lydbilde og virker strammere, spesielt i i dypbass området. Hva som foretrekkes er ett subjektivt valg ut ifra egne preferanser, musikksmak og system valg. På godt og vondt er Fjøsmekk ett kult diy prosjekt med potensial, ett lite målemonster av enn forforsterker som mangler en dose musikalitet. Kanskje gutta kan lage en V2 med potmeter og trafo kraft, det hadde vært spennende å sammenligne med. Avslutningsvis, stor takk til Ine123 og KJ som gir oss glade amatører mulighet til å teste ut slike kule diy kreasjoner og herved ønskes ingeniørene av Fjøsmekk riktig god jul.

    Slutt Score (ta det med en pepperkake og litt julegløgg)

    • Design / 88 poeng
    • Funksjonalitet / 64 poeng
    • Lydkvalitet / 75 poeng
    Foto av Fjøsmekk og Topping Pre90
    IMG_8912 copy.jpg



    Takk for oppmerksomheten! 🤠
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn