Tørr luft gir dårlig lyd, hvorfor det ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Jeg bor i indre Troms. Nå har vi i lengre tid hatt kaldt klart vintervær med utetemperaturer ned mot minus 25 - 30 c. Dette gir tørr luft. Og nok en gang så må jeg bare konstatere at under disse forhold så låter stereoanlegget dårligere.
Spesielt toppen flises opp. Stereoperspektivet, spesielt punktformigheta blir dårligere. Det blir vanskeligere å lokalisere de utøvende i både bredde og dybde. Også bassen blir mindre fysisk. Dessuten så oppleves det at man skrur opp volumet uten at lyden "slipper taket", for å si det sånn.

Så hva er den vitenskapelige forklaringa på dette. Ikke kom å si at svaret er: "Fins ikke, svaret ligger i ditt hode; altså ren fantasi og innbilning" :mad:

Noen som har svar?

K

kbwh

Gjest
Blir iallefall mer statisk elektrisitet i tørr luft. Det er ikke så behagelig å oppholde seg i tørr luft. Altså kan man ikke utelukke at luftfuktigheten påvirker både stereoens virkemåte og lytterens persepsjon.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.366
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det er luften og ikke eventuelt spenningsfall/nettstøy ved økt strømforbruk eller trykkforskjell som gjør det?
elektrostater er følsomme for både trykk og luftfuktighet
mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.695
Torget vurderinger
28
Ja, og spiller du vinyl så vil jo dette virke inn på platene, bla i form av økt knitring.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
det er luften og ikke eventuelt spenningsfall/nettstøy ved økt strømforbruk  eller trykkforskjell som gjør det?
elektrostater er følsomme for både trykk og luftfuktighet
mvh
Jeg mener det må være den tørre lufta. Jeg har aldri opplevd spenningsfall i huset mitt, uansett hvor strømkrevende apparat som kobles inn/ut.

For mange år siden opplevde jeg at når jeg vasket gulvet i stua under gitte forhold, opplevde jeg lyden som bedre. Disse lydlige tingene som jeg nevnte, bare reversert.
En kjenning av meg sa nylig at han opplevde det samme, uten at jeg hadde nevnt mine erfaringer. Sammenheng?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Bor i Bergen. Fullstendig ukjent problem.
                                           mvh
;D ;D
Det finner jeg rimelig. Mye høyere luftfuktighet ved havet. Også Bergen da..

T

theStig

Gjest
Med økt luftfuktighet økes luftas absorbsjon av høye frekvenser. En mulig forklaring?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Jeg mener det må være den tørre lufta. Jeg har aldri opplevd spenningsfall i huset mitt, uansett hvor strømkrevende apparat som kobles inn/ut.

For mange år siden oppdaget jeg at når jeg vasket gulvet i stua under gitte forhold, opplevde jeg lyden som bedre. Disse lydlige tingene som jeg nevnte, bare reversert.
En kjenning av meg sa nylig at han opplevde det samme, uten at jeg hadde nevnt mine erfaringer. Sammenheng?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
lurer på om det ikke kommer en slags audiofil spray eller lignende som øker luftfuktigheten snart?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Joda, en luftfukter hadde sikkert gjort susen. Bare at disse periodene med klarvær og kaldt vær på vinteren blir det bare mindre av. Klimaendringer kanskje ?
Så tror jeg klarer meg uten.

K

knutinh

Gjest
http://www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Sound_Propagation.html

"2. Atmospheric Effects

(a) Air Absorption: There are two mechanisms by which acoustic energy is absorbed by the atmosphere. These are molecular relaxation and viscosity effects. By far the most important of these is molecular relaxation. High frequencies are absorbed more than low. The amount of ABSORPTION depends on the temperature and humidity of the atmosphere. The figures show the variation of the absorption with temperature and relative humidity.

From the diagrams it can be seen that for the middle of the speech frequency range (2 kHz), the absorption is typically .25 dB/100 m for 30% relative humidity and 20°C (68°F). It should be noted, however, it can be as high as 5 dB/100 m at 8 kHz when the temperature is 20°C and the humidity is 10%.

(left) Frequency dependence of attenuation as a function of relative humidity at 20°C.
(right) Attenuation as a function of temperature for various percentages of relative humidity.

Precipitation, rain, snow, or fog, has an insignificant effect on sound levels although the presence of precipitation will obviously affect the humidity and may also affect wind and temperature gradients (see next section).

Under 'normal' circumstances, atmospheric absorption can be neglected except where long distances or very high frequencies are involved.

Ref.: Cyril Harris, "Absorption of Sound in Air versus Humidity and Temperature," Journal of the Acoustical Society of America, 40, p. 148."

5dB dempning (ved 100 meters avstand) ved 8kHz relativt 0Hz er definitivt hørbart, og man kan sannsynligvis redusere avstanden betydelig før man er nede på JND.

-k

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
sett en flott etikett på den flaska, og finn på et fancy navn og jeg tipper den kan gå for ca 1200 kroner per flaske ..

O

om.s

Gjest
Venta luftfukter/renser er løsningen, denne kaldfordamper fuktigheten og er slik selvregulerende, på vinterstid kan det hende at jeg fyller på opptil en 5-6 ltr vann hverdag, enkelt og genialt, en vifte og ett skovle hjul, tidligere fante/finns disse på El-kjøp, og man slipper bla dyre filterbytte hver måned, man tilsetter en kjemikalie for å hindre bakteriedyrking, filteret er vannet i nedre beholderen.

Denne har mange fordeler forutenom luftfuktigheten, den trekker til seg svevestøv, den fukter blomster, møbler osv, og kan lett forsvares utfra ett annet enn HiFi behovet, anbefales..

Ellers enig i de generelle betrakningene rundt dette med luftfuktigheten og relasjonen til HiFi...

mvh

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.128
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
For mange år siden opplevde jeg at når jeg vasket gulvet i stua under gitte forhold, opplevde jeg lyden som bedre. Disse lydlige tingene som jeg nevnte, bare reversert.

BRRR; LA MENN VÆRE MENN! ;-)

S

slowmotion

Gjest
IMHO bør luftfukter kun brukes ved ekstremt tørr luft.
Et par planter gjør samme nytte og er sannsynligvis mye sunnere.

;)

O

om.s

Gjest
IMHO bør luftfukter kun brukes ved ekstremt tørr luft.
Et par planter gjør samme nytte og er sannsynligvis mye sunnere.

;)
Jeg holder med prinsippiellt, dvs luftfuktere basert på oppvarming for fordampingen tror jeg ikke er sunt i lengden, mens kaldfordampingen tar jo hensyn til den normale og aktuelle temperaturen i rommet uten fare for å dyrke frem bakterier.

En vesens forskjell, ikke minst er det kone vennlig, mindre stövtörkning osv ;) ...

mvh

Silisium

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2003
Antall liker
0
Så hva er den vitenskapelige forklaringa på dette. Ikke kom å si at svaret er: "Fins ikke, svaret ligger i ditt hode; altså ren fantasi og innbilning"  :mad:
Noen som har svar?
for min del ble den tørre luften så negativ innvirkende på lyden at jeg har bygget meg et hus nede ved sjøen...faktisk i nærheten av den tropiske breddegrader. slik unngår jeg at rare sære paranormale varianser påvirker lyden min, bla lav luftfuktighet. jeg valgte også å bytte ut konen min, da hun har en særdeles tørr hud som igjen påvirket lyden...

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Årets tweak III:

Blomstre blir frodigere slik at lyden blir enda bedre, så får du deg en koselig hobby samtidig ;)

Jeg kan ikke forklare hvorfor luftfuktere og akvarium påvirker lyden, men for de som ikke har prøvd men som er nysgjerrig på om dette virker, test dette selv..
Mine bihuler tettner til skikkelig når jeg ikke har akvarium eller luftfukter i huset..
Tørr luft påvirker oss mennesker i negativ retning, om dette med akvarium hjelper på meg personlig eller direkte på lyden kan jeg ikke forklare, men jeg har det hvertfall bedre med meg selv og lyden med fuktig luft..

Jeg kan bekrefte trådstarterens "påstand" men jeg kan ikke forklare den..

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
0
Det kan være noe med forholdet til massetettheten til fuktig kontra tørr luft. forandring i massetettheten vil påvirke lydens fart i lufta. med ekstra følsomt anlegg vil dette kanskje merkes..

lyd beveger seg vel raskere i vann enn luft.. så kanskje lyden blir "treigere" i tørr luft.

kanskje du kan flytte sweetspott lengre frem?? ;D

mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Takk for gode råd og innspill.  :)

Har ikke Lp spiller, men husker godt i min ungdom da jeg spilte på broderns anlegg hjemme, hvor statisk Lp-platene ble i kaldt tørt vintervær, med dertil knitring. Akkurat som Fosse beskrev.

Man føler seg mindre vel når lufta blir så tørr, uten at jeg mener dette påvirker min oppfattelse av lyden over stereoen.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.212
Torget vurderinger
2
Kjøp arabisk musikk. Den er innspilt i tørr luft.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.336
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Espen R.,

Har høyttalerne dine papp-membraner?
Jeg har ikke regnet på det, men vil tippe at at endret karakteristikk som følge av varierende opptak av fuktighet, og dermed varierende vekt av papp-membraner, gir langt større utslag enn endringene i luftens transmisjonsegenskaper.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.895
Espen R.,

Har høyttalerne dine papp-membraner?
Jeg har ikke regnet på det, men vil tippe at at endret karakteristikk som følge av varierende opptak av fuktighet, og dermed varierende vekt av papp-membraner, gir langt større utslag enn endringene i luftens transmisjonsegenskaper.
De høyttalerne jeg spiller på nå er ikke papir, men Infinitys C.M.M.D. teknologi. (Ceramic Metal Matrix Driver).

Persolig tror jeg ikke at luftens transmisjonsegenskaper har mest å si, men muligens problemene med statisk elektrisitet og hvordan elektroniske komponenter oppfører seg i tørr luft. Kanskje..

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Årets tweak II:
+
Denne er faktisk et gammelt og kjent tweak, og er brukt både i demorom og hjemme i privat regi, før lyttekvelder, rundt om i verden. Mange år siden jeg leste om hvordan man fikk bedre lyd ved å spraye rommet med denne før seriøs lytting. Virker? Jeg har aldri forsøkt.

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Antall liker
0
Dette var teamet i en artikkel i Hifi News av Keith Howard for en tid tilbake. Han tok oppgaven å prøve å måle dette, og det var en målbar forskjell på tørr og fuktig luft. Det var bedre tall ved høyre luftfuktighet. Kan ikke huske begrunnelsen, men det skulle vel være mulig finne tilbake til den artikkelen.
Har selv anskaffet nevnte Venta luftvasker/fukter, og har god erfaring med den. Kan være et tips, selv om vifta støyer litt og bør slåes av ved seriøs lytting.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Jeg spurte Jim Power hos Martin Logen om noe tilsvarende for en stund tilbake, og dette er svaret jeg fikk:

Greetings Atle,
Jim Power here.
I think I can answer your question.
Indeed, the temperature of the panels will affect sound transmission at least within the immediate range of the panel. The ambient air temperature is also very much a factor. The higher the temperature of air, the faster the air can move but the "thinner" it behaves. It will move more freely out of the way as you try to push it. This will affect sound quality. Warmer air will sound duller and will loose efficiency. Temperature affects air density just like altitude.
It does take quite a large temperature swing to be very noticeable however. Typically, 3 db is equal to about 30 degrees Fahrenheit or 10000 feet in altitude. As I mentioned earlier, it is also not truly a flat response change. Higher frequencies are affected first so the 3 db would be skewed rather than flat.
What this would mean to the audiophile is that it would be slightly better to listen to music in miserably colder conditions assuming you really enjoy the upper register.
As for the affects of sound volume based on the temperature of the black grid itself, it may have the result of a slight roll off for a warmer panel. There would be much more noticeable effect from relative humidity than just temperature alone. Higher RH will result in a higher or faster loss of static charge to the atmosphere or earth ground. That is why we strongly urge frequent vacuuming of the panels in dusty conditions. The humidity combines with the dust that the panel has collected (very fine electrostatic dust collector) and creates a path to earth ground as well as to the atmosphere. It is most helpful to have the speaker unplugged overnight for a thorough discharge before attempting vacuuming with your Hoover.
I hope this helps.
Happy listening!
jp

For ordens skyld spurte jeg om effekten dette hadde på elektrostater.

O

om.s

Gjest
Har selv anskaffet nevnte Venta luftvasker/fukter, og har god erfaring med den.  Kan være et tips, selv om vifta støyer litt og bør slåes av ved seriøs lytting.
Godt tips!...

mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
903
Aldri hatt dette problemet. Jeg snakket med en mann som jobber med innemiljø om luftfuktighet. Han advarte mot luftfuktere. Han hadde brutt opp flere gulv der det lå vanndammer i isolasjonsplasten. Sopp og mugg florerer i slikt miljø. Han hadde kjøpt seg lufttørker selv (kr 1200 på Clas Ohlsson). Det har jeg også gjort.

O

om.s

Gjest
Aldri hatt dette problemet. Jeg snakket med en mann som jobber med innemiljø om luftfuktighet. Han advarte mot luftfuktere. Han hadde brutt opp flere gulv der det lå vanndammer i isolasjonsplasten. Sopp og mugg florerer i slikt miljø.  Han hadde kjøpt seg lufttørker selv (kr 1200 på Clas Ohlsson). Det har jeg også gjort.
Dette er jo en høyst relativ problem stilling, med tanke på luftfuktigheten mener jeg, nytt, gammelt, tett, trekkfullt hus osv.

Men anvender man naturlig fukting, dvs det selvregulerer etter temperatur og fuktighet ser jeg ikke problemet, med anvending av varme for fordampingen derimot....

mvh

Topp Bunn