Syncrolux's hifi-kino

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Takk for det ! Sub arrayet ble fÞrst og fremst designet for Ä ha tilstrekkelig kapasitet for film. Men det viser seg jo Ä funke veldig bra med tanke pÄ lydkvalitet ogsÄ. Lydkvalitet er i grunn pri 1 her. Ikke det at anlegget ikke kan spille hÞyere nok men 110 dB er ikke akkurat noen prioritet.

    NÄ for tida bruker jeg anlegget mest til musikklytting, og da gjerne musikk i surround. MÄ vel si at opplevelsen man fÄr i surround fÄr vanlig stereo til Ä framstÄ som hvordan mono er i forhold til stereo ....

    Akkurat nÄ surrer denne her. Flott surround miks mÄ jeg si.

    71KiO5j+NUL._SX355_.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten GjĂžvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det ! Sub arrayet ble fÞrst og fremst designet for Ä ha tilstrekkelig kapasitet for film. Men det viser seg jo Ä funke veldig bra med tanke pÄ lydkvalitet ogsÄ. Lydkvalitet er i grunn pri 1 her. Ikke det at anlegget ikke kan spille hÞyere nok men 110 dB er ikke akkurat noen prioritet.

    NÄ for tida bruker jeg anlegget mest til musikklytting, og da gjerne musikk i surround. MÄ vel si at opplevelsen man fÄr i surround fÄr vanlig stereo til Ä framstÄ som hvordan mono er i forhold til stereo ....

    Akkurat nÄ surrer denne her. Flott surround miks mÄ jeg si.

    Vis vedlegget 728452
    Artig du skriver om stereo i surround kontra ordinĂŠr stereo. @TrompeteN sitt oppsett er og et slags surround konsept. MĂ„ innrĂžmme at lyden av dette var besnĂŠrende, om enn uvant. PĂ„ live opptak vil jeg tror at det kan vĂŠre meget bra .
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her kommer noen fler bilder. Jeg hadde en Þkt i gÄr kveld mens det regnet ute og lite anna Ä finne pÄ. Det ble ryddet opp litt og jeg fikk omsider ut fingern og plukket av frontrammene til 3.6'ene. HÞyre og venstre hÞyttaler var uansett litt forstyrrende synlig nÄr man sÄ film, sÄ best Ä fÄ de sÄ svarte som mulig. Jeg tror ikke disse rammene er til det gode lydmessig heller.

    Her er frontrekka med subwoofere.

    DSC_6948.JPG


    DSC_6949.jpg


    Sett fra bak den ene surround-hĂžyttaleren:

    DSC_6950.jpg


    Bakre enden av rommet med fire surroundhĂžyttalere og projektor.

    DSC_6958.jpg


    Skap med hardware:

    DSC_6981.jpg


    Det blir litt kabling............

    20210614_100021.jpg


    Og endelig - etter oppsett av lerret, svart stoff bak lerretet og Magnepan 3.6 uten klĂŠr.

    DSC_6992.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.519
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har klart Ä fÄ tak i SACD utgavene av en del Elton John skiver, med nye surround mikser. Og daamn... de lÄter bra!

    I gÄr ble det en kjapp lytt pÄ denne blant annet:

    Vis vedlegget 729252
    Jeg kjÞpte den pÄ Pure Audio Bluray for noen Är siden, men har ikke surroundanlegg sÄ usikker pÄ kvaliteten 5.1sporet der. Men er lov Ä hÄpe at mixingen er brukbar. LÄter i alle fall bra i stereo :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den 5.1 miksen er veldig god synes jeg. De gjelder i grunn alle Elton John 5.1 utgivelsene. De har Äpenbart brukt de originale miksene som "mal", for alt hÞres kjent ut sÄnn sett. Det er ingen radikal remiks, men surround formatet gjÞr at ting tydeliggjÞres mer enn i stereo. Og den basale lydkvaliteten hÞre bedre ut, bedre definisjon pÄ instrumentene og mer "solid" klang pÄ en mÄte. Og heldigvis har de gjort en liten endring som jeg setter pris pÄ - de har dratt ned nivÄet pÄ skarptromma. Jeg har alltid irritert meg over at den har tatt sÄ stor plass i de originale stereo-miksene. Og helt super dynamikk pÄ alle 5.1 miksene!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Jeg kjÞpte den pÄ Pure Audio Bluray for noen Är siden, men har ikke surroundanlegg sÄ usikker pÄ kvaliteten 5.1sporet der. Men er lov Ä hÄpe at mixingen er brukbar. LÄter i alle fall bra i stereo :)
    De er like - samme mastering, jeg har begge. Liker de Elton John surround utgavene - de er litt hÞyt innspilte og noe komprimerte, men lÄter bra - gode surroundmixer.

    Det er 6 av de tidlige albumene som er utgitt i multikanals sacd (og en stk BDA) og Peachtree Road - ryktene gÄr om at det ligger et antall til med album ferdig mixet i multikanal - men som aldri ble utgitt - kanskje det solgte for dÄrlig?

    Don't Shoot Me, I am Only the Piano Player - hadde jeg likt Ă„ hĂžre i surround.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ikke helt enig i at de er sÄ hÞye egentlig. Det hÞres ikke ut som de har komprimert noe i masteringen. Den originale komprimeringen som ble gjort ifm opptak og original miks er beholdt hÞres det ut som. Til sammenligning er Pink Floyd surround miksene vesentlig hÞyere.

    Tumbleweed Connection er den som lÄter best av de synes jeg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    SACD med 5.1 er en veritabel gullgruve av god musikk og fengslende lyd/stemning.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Ikke helt enig i at de er sÄ hÞye egentlig. Det hÞres ikke ut som de har komprimert noe i masteringen. Den originale komprimeringen som ble gjort ifm opptak og original miks er beholdt hÞres det ut som. Til sammenligning er Pink Floyd surround miksene vesentlig hÞyere.

    Tumbleweed Connection er den som lÄter best av de synes jeg.
    Her er rip av Yellow Brick & Dark Side BDA i Foobar



    Elton John synger hele 6 dB hþyere 😁

    Sjekker du Elton John surroundene i audacity, ser du at de er komprimert/kuttet en del - mest i frontene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Ca. 1.000 stk. her.... har til gode Ä hÞre noen med dÄrlig lyd... Kan stable opp noen og ta bilde og sende deg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er rip av Yellow Brick & Dark Side BDA i Foobar



    Elton John synger hele 6 dB hþyere 😁

    Sjekker du Elton John surroundene i audacity, ser du at de er komprimert/kuttet en del - mest i frontene.
    Det er ikke Blurayen jeg har, men SACD'n fra 2003.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Her er fÞrste spor pÄ Tumbleweed i Audacity - de 2 Þverste er frontene - ganske kraftig "barbering" i forhold til resten av kanalene:

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er det fra SACD'en ? Uansett ser det ikke sÄ veldig barbert ut da..
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Er det fra SACD'en ? Uansett ser det ikke sÄ veldig barbert ut da..
    Nei, det er ikke sÄ ille - langt fra skikkelig brickwalling - og det lÄter helt ok.

    I rene tall sÄ har frontene DR9 og resten av kanalene DR13.

    Det er fra sacden.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ok, takk for info. Jeg reagerte i alle fall ikke pÄ lyden, og den er uansett bedre enn alle de stereo utgavene jeg har hÞrt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Da ble det brÄtt litt oppgraderinger her. Jeg har fÄtt tak i et par Magnepan 3.7, sÄ da kunne jeg endelig komplettere planen om 5 kanaler med (ca) like hÞyttalere. De er installert nÄ etter Ä ha blitt strippet for frontgrillen. Det fulgte med sÄnne stygge MYE stands, og det var egentlig bra siden de egnet seg godt for Ä tilte hÞyttaleren litt bakover. Enn sÄ lenge kjÞrer jeg de fra Marantz receiveren og med det passive filteret. Planen er selvsagt Ä modde de med aktiv deling og DSP. Hypex greier blir bestilt snart.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    PĂ„ tide med litt oppdateringer her, da det har vĂŠrt litt stille.

    Som nevnt over sÄ har jeg handlet et par Magnepan 3.7. Disse har jeg nÄ modifisert litt - dvs tatt av frontramma og bypasset det passive delefilteret. 3.7'ene er nÄ plassert som Front L og R, og har fÄtt pÄmontert noen Hypex plate-forsterkere, nÊrmere bestemt FA502 og FA252. Mine fÞrste 3.6'ere stÄr nÄ som surround L og R, med tilhÞrende Hypex FA253.

    SÄnn ser det ut inni nÄr det originale filteret er bypasset. De tre terminalene som sitter der originalt brukes til bass, mellomtone og diskant.

    20210716_080539.jpg


    Og her med forsterkermodulene montert pÄ baksida.
    20210716_093035.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og litt mindre hyggelig ble det forrige uke, da lyn og torden tok med seg hovedvernet pĂ„ strĂžminntaket i huset, en haug med sikringer og mye elektronikk. Verst av alt - Marantz surround-receiveren min og PC'en med all film og musikk pĂ„. Heldigvis var alle diskene i orden, sĂ„ det gikk forholdsvis greit Ă„ fĂ„ dette opp igjen pĂ„ en annen PC. En ny receiver fikk jeg heldigvis tak i ganske raskt ogsĂ„. Det eneste jeg fant som kunne leveres innen rimelig* tid var en Marantz SR7015 i gull/champis finish. Å fĂ„ lyd igjen trumfet utseende, og den skulle uansett gjemmes bort i et skap bak en sotet glassdĂžr.

    * rimelig i denne sammenheng er dagen etter.

    De nye gliset:
    marantz.png
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Oppdatert utstyrsliste per juli 2021

    Oppsettet er et sÄkalt 7.2.1.
    Lydkvaliteten for 5.1 er prioritert hĂžyest.

    L-R hĂžyttalere
    Magnepan 3.7/R
    Disse er bygd om til aktiv drift med Hypex plate-amper - FA502 pÄ bass og mellomtone, og brokoblet FA252 pÄ bÄnddiskanten.
    Delefrekvenser er 300 og 3000 Hz.

    C hĂžyttaler
    Magnepan 3.6/R
    Bygd om til aktiv drift med Hypex plate-amper - FA502 pÄ bass og mellomtone, og brokoblet FA252 pÄ bÄnddiskanten.
    Delefrekvenser er 300 og 3000 Hz.

    Surround hĂžyttalere
    Magnepan 3.6/R
    Bygd om til aktiv drift med Hypex plate-amp FA253.
    Delefrekvenser er 300 og 3000 Hz.

    Surround back hĂžyttalere
    Magnepan 1.6/QR.
    Drives av Marantz surround receiveren.

    Top middle hĂžyttalere
    Magnepan 1.6/QR.
    Drives av Marantz surround receiveren.

    LFE / subwoofer
    18 stk SEAS L26ROY i lukkede kasser, satt opp som et slags SBA array.
    Drives av 2 stk DIY ICEpower 1000ASP forsterkere.
    9 hÞyttalere er koblet i 3x3 matrix, som gir samme impedans som en hÞyttaler. En forsterker pÄ hver matrix.
    Systemet spiller LFE kanalen pluss all bass under 80 Hz.

    Receiver
    Marantz SR7015

    UHD Bluray/SACD spiller
    Sony UDP-X800

    Streamer
    Squeezebox classic

    Projektor
    JVC DLA-N7

    Lerret
    DIY Dreamscreen v5. 3m bredde, 2.39:1
     
    Sist redigert av en moderator:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hadde du JVC 5900 fĂžr? Hva tenker du om oppgraderingen til N7?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg hadde vel JVC DLA X-500 fÞr N7. X-500 er en kanonbra maskin til prisen. N7 er jo betraktelig dyrere. Forskjellen hvis man bare bruker kildemateriale ala Bluray er ikke sÄ stor. Bedre farger og mer smell i bildet er vel det vesentligste. Men sÄ fÄr man jo fullt utbytte av 4k og UHD Bluray.

    NĂ„r jeg tenker meg om hadde jeg JVC X70 fĂžr X-500. DET var stor forskjell det!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Vi trĂŠffer alle vores valg. Dine er radikalt anderledes end mine.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et par ord om mine prioriteringer, og hva jeg mener er viktig

    1. HÞyttalere. Dette er nok alltid det viktigste. Det finnes mange mÄter Ä se dette pÄ, men jeg liker Magnepan fordi de kan gi veldig god oppfÞrsel i rommet, med god kontroll pÄ refleksjoner og en god off-axis respons. Videre er de ogsÄ linjekilder som gjÞr at det gÄr an Ä bruke relativt stor lytteavstand uten at rommet bidrar for mye. Siden de er planar-magnetiske sÄ har de heller ingen definert resonansfrekvens. Membranene er ogsÄ veldig lette, sÄ kanskje derfor de lÄter sÄ "vektlÞst"...? Hehe
    2. Rommet. Rommet skal fungere sammen med hÞyttalerne. Dets viktigeste jobb er Ä fÄ hÞyttalerne til Ä yte bra, og redusere refleksjoner og decay til et nivÄ der de kan ignoreres.
    3. EQ / DSP. Frekvensrespons er og blir det aller viktigste for hvordan vi oppfatter lyd fra et stereoanlegg. Jeg bruker det for Ä gjÞre aktiv deling av de fleste hÞyttalerne mine, samt lage en "house curve" som faller gradvis nedover fra 20 til 20kHz. Noe ala den kjente (?) Harman kurven. Anyway, noe sÄnt:
    Harman Target Curve.JPG


    4. Bra nok elektronikk. Det skal ikke sÄ mye til her faktisk sÄ lenge det har den funksjonaliteten man trenger, ikke har hÞrbar stÞy eller forvrengning, og at det er tilstrekkelig forsterkereffekt.

    Magiske kabler, filtre, duppeditter, krystaller osv har absolutt ingen verdi. PÄ den andre siden sÄ fungerer heller ikke slike remedier, sÄ da gjÞr de jo ingen skade .... kanskje unntatt i lommeboka.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Klart du ikke kan hĂžre forskel med den target kurve, hvor bassen overdĂžver det meste andet. De panelhĂžjttalere jeg har hĂžrt, har vĂŠret stort set umulige at integrere i rummet. Selv har jeg bare gjort et forsĂžg. Quad ESL 63.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er ganske stor konsensus bÄde innen hifi og pro audio at en slik targetkurve ala Harman er Ä foretrekke. Hvis du ser litt pÄ de mÄlinger mange her inne legger fram ogsÄ, sÄ fÞlger de stort sett samme target. Jeg synes en helt flat target lÄter veldig unaturlig og for lys. Med en mÞrkere target sÄ fÄr man ogsÄ mer dybde i lydbildet.

    Sean Olive sine lyttetester er ganske interessante i denne sammenheng. Alle lyttere, fra trente til utrente foretrekker en kurve som er fallende til en viss grad. Ingen foretrakk en flat kurve.

    Subjectively-preferred-steady-state-room-curve-targets-in-a-typical-domestic-listening.png
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Naturlige instrumenter uden forstĂŠrkning vil aldrig lyde som det der.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det neste som stÄr pÄ planen her nÄ er Ä fÄ rigget opp et DBA med ni hÞyttalere i front, og tilsvarende bak. Jeg har alt utstyr jeg trenger for dette, men mÄ gjÞre noen endringer pÄ selve rommet. I front sÄ mÄ to hjÞrne-absorbenter tas ned for Ä fÄ plassert front-arrayet korrekt. PÄ bakveggen sÄ mÄ hele diffusoren jeg har der fjernes ogsÄ. Denne er heldigvis i 60x60 cm moduler, og enkel Ä fjerne. Jeg har ogsÄ noen quarter-wave absorbenter under taket som ogsÄ skal vekk. Med et DBA sÄ skal det jo i prinsippet ikke vÊre nÞdvendig med noe absorbsjon i bassomrÄdet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Og da .... har jeg omsider fÄtt satt opp et DBA med ni hÞyttalere foran og bak. Det ble sabla mye jobb da bÄde frontvegg og bakvegg mÄtte bygges om en del. Men det kom pÄ plass.

    Jeg har bare satt det opp pÄ mÄfÄ nÄ basert pÄ enkle mÄlinger og litt pÄ Þret. Det skal mÄles skikkelig etter hvert og fintunes.

    Men - ingen tvil om at det funker! Bassen er mye jevnere rundt i rommet, og det er ingen booming i hjĂžrnene. Dette lover godt! Bilder kommer.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fikk satt opp DBA med riktig delay og nivÄ i gÄr, og lekte litt med EQ pÄ arrayet bak. SÄnn mÄler det i lytteposisjon, og dette er ute noe EQ inn eller pÄ frontene. Sensasjonelt bra vil jeg si.

    Bak : delay 7,5m - eksakt samme som rommets lengde. NivÄ -5 dB. Litt EQ ved tre punkter.

    20210820_112556.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg bruker en Behringer DCX2496 for dette, bare sÄ det er nevnt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bilder er ikke sÄ lett Ä ta i et rom som stort sett er dekket av svart stoff... men her er et par. Det fÞrste er av bakveggen der vi har det bakre arrayet i DBA lÞsningen, diffusoren som er bygget opp av 60x60 moduler. Vi ser ogsÄ JVC projektoren inni en stÞydempende kasse, samt surround back hÞyttalerne. Det er ogsÄ mulig Ä skimte en Magnepan 3.6 uten frontstoff helt ute til venstre , som da er en av surround hÞyttalerne.

    DSC_7026.jpg


    Og her bak lerretet finner vi det fremre DBA arrayet. Her tre av de hengende i kjetting fra taket....

    DSC_7040.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg tenkte jeg skulle skrive litt mer om DBA - Double Bass Array. Dette ble en ny opplevelse gitt! Jeg bare bygde det uten Ä ha hÞrt noe lignende fÞr, da det jo pÄ papiret sÄ ut til Ä ha en del uomtvistelige fordeler, og nesten ingen ulemper.


    Kort sagt sÄ er det den beste bassen jeg noensinne har hatt selv eller hÞrt andre steder, uansett rom og oppsett! Magnepan hÞyttalerne jeg har er utrolig kjappe og dynamiske, og det er ogsÄ et godt DBA oppsett tydeligvis. Bass og midbass er mer kontrollert og attack-villig enn noe jeg har hatt fÞr. Det er ogsÄ en definisjon av bassinstrumenter jeg aldri har hÞrt fra hÞyttalere tidligere.

    MÄlemessig er det ogsÄ veldig mye bedre enn noe annet jeg har mÄlt pÄ i et rom. SÄ det er tydelig at DBA som konsept ogsÄ fungerer i praksis.

    Et DBA mÄ vÊre mono, og det er litt kontroverser rundt det Ä ikke ha stereo bass. Uansett sÄ vil man i et oppsett med surround der man bruker bass management ende opp med mono bass. Deler man lavt nok - 100 Hz eller lavere - mener jeg dette gÄr helt fint.

    Å kombinere dipol hĂžyttalere med monopol/kasse-bass har jeg i grunn aldri fĂ„tt helt til Ă„ fungere, da de to oppfĂžrer seg sĂ„ forskjellig i rommet. Ved en relativt lav delefrekvens sĂ„ blir det mindre hĂžrbart, men da snakker vi om 40 Hz eller lavere deling. Jeg har hatt et fullfrekvent dipolsystem med seksten 21" basser, og dette var til nĂ„ den beste bassen jeg har hatt, selv om det manglet litt i midbassen der ogsĂ„.

    Jeg har kjÞrt med deling pÄ 100 Hz i det oppsettet jeg har nÄ, med de atten 10" lukkede sub'ene montert i front. Dette har jeg ikke vÊrt helt happy med, da de ikke integrerte sÄ godt med Magnepan hÞyttalerne, og de dessuten ikke ga noen jevn respons i rommet slik at mye EQ var nÞdvendig. Det var ogsÄ svÊrt mye bass langs bakvegg og hjÞrner, men lite volum i selve lytteposisjonen. Utenfor rommet var det ogsÄ et solid nivÄ, som sikkert naboen 150 meter unna var glad for Ä bli kvitt....

    Noen tanker:
    - HĂžyttalerne bak er egentlig bare aktive absorbenter. Kunne de vĂŠrt laget med rimeligere elementer enn Seas L26ROY?
    - BakhÞyttalerne er satt lavere i nivÄ, sÄ elementer med mindre slaglengde kunne vÊrt et alternativ pga det ogsÄ.
    - Det burde ogsÄ vÊre mulig Ä bruke en forsterker med lavere effekt pÄ hÞyttalerne bak, da de bare krever ca 1/3 av effekten som frontene krever.
    - Selv om DBA pÄ papiret har 6 dB lavere effektivitet enn Ä bruke alle hÞyttalerne i front mener jeg man i praksis ender opp med hÞyere effektivitet, da et array som stÄr kun i front vil kreve en del EQ for Ä fÄ flat respons.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn