Switchmode strømforsyninger suger

R

Roysen

Gjest
Stemmer det Snickers. Jeg husket feil. Strømforsyningen er ikke SMPS, men lineær.

Mvh
Roysen
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Snickers-is skrev:
SMPS og Lineare strømforsyninger kan begge konstrueres så godt at de ikke har nevneverdig innvirkning på jitterverdiene. Dermed blir det uinteressant å diskutere hvilken av de to teknologiene som er dritt. Jeg har selv en laptop som lager noen stygge lyder når laderen er plugget inn, mens når den kjører på batteri er den stille. Det forundrer meg ikke om det slår ut på jitterverdiene også, men det skyldes kort og godt at strømforsyningen er søppel.

Fordelen med linear strømforsyning er at trafoen kan fungere som en slags tilleggsbackup. Fordelen med SMPS er at man kan få full regulering selv ved høye strømmer, i tillegg til at PSRR kan gjøres nesten uendelig høy. Backupkapasiteten kan man lett kompensere for.

Vi må med andre ord ta utgangspunkt i den best tenkelige lineare PS og den best tenkelige SMPS for å kunne ta stilling til hva som er best. Det å diskutere hva som er dårligst av verdens dårligste SMPS og verdens beste lineare PS er ikke spesielt interessant, med mindre det hadde vist seg at SMPS-en var best da ;D
Da ville SMPS bli dobbelt(+) så dyr som den lineære...

Arne K
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Cobra2 skrev:
Da ville SMPS bli dobbelt(+) så dyr som den lineære...

Arne K
Hvorfor det egentlig?

I TV-apparater har SMPS vært praktiskt talt enerådende siden midt på 70-tallet. Der behandles signaler i størrelsesorden microvolt, og øyet er vel like godt egnet til å avsløre feil som øret, eller? Jeg har aldri registrert at SMPS har blitt oppfattet som problematisk i bildeformidling. Hvorfor ikke?

Mvh
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Og du har heller aldri hørt forskjell på stereoen med TV av eller på?

Arne K
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.235
Torget vurderinger
1
Hvor mange er det egentlig som har eid en Switch Mode her..?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.650
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har switchmode på alt unntatt RIAA og CD-drivverk. SMPS 6 - Lineært 2. Himesiger.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Delle skrev:
I TV-apparater har SMPS vært praktiskt talt enerådende siden midt på 70-tallet. Der behandles signaler i størrelsesorden microvolt, og øyet er vel like godt egnet til å avsløre feil som øret, eller? Jeg har aldri registrert at SMPS har blitt oppfattet som problematisk i bildeformidling. Hvorfor ikke?
Mvh
µV?
Da snakker vi RF og ikke lyd.

Det er ikke noe problem å lage støyfrie switch mode strømforsyninger. De koster bare noe mer enn de billige.
Det er ikke noe problem å lage de slik at de får minst like gode reguleringsegenskaper som lineære.

Jeg synes diskusjonen her dreier seg om et konstruert problem: Det blir ikke god lyd dersom strømforsyningen er dårlig.
Det stemmer, men en skal da ikke lage problemer?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Cobra2 skrev:
Og du har heller aldri hørt forskjell på stereoen med TV av eller på?

Arne K
Her er det de lineære forsyningene i stereoen som ikke takler at støy på lysnettet. Og SMPS-ene genererer enda mer støy....
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jepp... det er blandingen som kan gi "problemer".

Arne K
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Er ikke mange av disse "veggvortene" basert på switching også?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Valentino skrev:
Jeg har switchmode på alt unntatt RIAA og CD-drivverk. SMPS 6 - Lineært 2. Himesiger.
Jeg kender en anmelder som skulle teste en Riaa med switcmode. Han sendte den tilbage uden kommentarer andet end den var så dårlig at han ikke ville skrive testen. ;D
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Duelund_Support skrev:
Valentino skrev:
Jeg har switchmode på alt unntatt RIAA og CD-drivverk. SMPS 6 - Lineært 2. Himesiger.
Jeg kender en anmelder som skulle teste en Riaa med switcmode. Han sendte den tilbage uden kommentarer andet end den var så dårlig at han ikke ville skrive testen. ;D
Jeg formoder han hørte på den først?

Mvh
Sniff
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Den kanskje beste forsterkerene jeg har hørt er basert på SMPS (Chapter Audio). Spilte ringer rundt min Krell til 75k på mitt oppsett.

En av de oppsettene som fikk best tilbakemeldinger uansett pris på Munchen i 2008 var basert forsterkere med SMPS. Jeg hørte på de fleste større og tyngre high-end oppsettene CES, Las Vegas i januar, og det var 2 stykker som skilte seg ut. Den ene av de var basert på SMPS i forsterkeren. Flere av de tyngre oppsettene der brukte også vanlig PC som avspillingsmedium, uten at lyden ikke akkurat var dårlig.

Har ingen problem med at det finnes dårlige SMPS som støyer, kanskje også svært hørbart. Men konklusjonen det trekkes i trådtittel blir på jordet. Det burde heller ha stått "Switchmode strømforsyninger i PC`er kan påvirke lyden negativt" eller noe sånt. Vel, IMHO..... :)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
33.810
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Duelund_Support skrev:
Hvad kan man bruge test til ? Lyt selv.
En test kan brukes til å orientere seg i markedet, men til sist er det ens egne preferanser som gjelder.

(Jeg har selv brukt switchmode de siste 10-12 år).
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
Den kanskje beste forsterkerene jeg har hørt er basert på SMPS (Chapter Audio). Spilte ringer rundt min Krell til 75k på mitt oppsett.

En av de oppsettene som fikk best tilbakemeldinger uansett pris på Munchen i 2008 var basert forsterkere med SMPS. Jeg hørte på de fleste større og tyngre high-end oppsettene CES, Las Vegas i januar, og det var 2 stykker som skilte seg ut. Den ene av de var basert på SMPS i forsterkeren. Flere av de tyngre oppsettene der brukte også vanlig PC som avspillingsmedium, uten at lyden ikke akkurat var dårlig.

Har ingen problem med at det finnes dårlige SMPS som støyer, kanskje også svært hørbart. Men konklusjonen det trekkes i trådtittel blir på jordet. Det burde heller ha stått "Switchmode strømforsyninger i PC`er kan påvirke lyden negativt" eller noe sånt. Vel, IMHO..... :)
Chapter Audio kan umulig spille bra grunnet SMPS. Ganske enkelt fordi de ikke bruker SMPS..
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Man skrev:
...
Chapter Audio kan umulig spille bra grunnet SMPS. Ganske enkelt fordi de ikke bruker SMPS..
I mange produktomtaler av Chapter nevnes det at de bruker effektfatoreregulert SMPSU, om dett bare er oppspinn vet jeg ikke men likvell ...

EDIT: Chapter selv skriver at de utviklet en egen effekfaktorregulert strømforsyning til Chapter Two; hva de bruker i Couplet er det ikke helt lett å bli klok på av Chapter sin egen produktomtale.

DobbeltEDIT: i Pressemeldingen til Couplet skriver de at de bruker en multifase «High-Frequency power supply» (dvs SMPSU) med switchefrekvens på 800K Hz.

mvh
KJ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Var ikke klar over at Chaper har større modeller enn Precis. Det var denne jeg hadde i tankene, og en eller annen nevnte vel at denne bruker en linær psu.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Det som er spes med Chapter er at de benytter en quad SMPS som jobber etter samme prinsippet som utgangstrinnet i ML NO53. Den kjører 200kHz pr rail og summerer ute av fase. Dette er, om jeg husker rett, et patent fra Linear Devices.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man skrev:
Antall magasiner var jo ikke mine tall. Lyset går jo over 7 ganger rundt jorda på 1 sekund, men det var liksom gitt at lyset brukte 1 sekund rundt jorda i dette regnestykket. 0.2 ark x 7 blir da fortsatt kun 1,4 ark da :)

Og antall bladet stemmer vel ikke helt det heller 400 000 000 bladet tilsvarer jo magasiner som er 10cm tykke hvis jeg ikke tar helt feil.
7ps tilsvarer ca 2mm i lyshastighet så sånn sett er det vel i realiteten kanskje snakk om 15-20ark,avhengig av hvor tykke ark TAS bruker :D
(Pirkemodus og kun av akademisk interesse ;D)

Lyset hastighet er verken nevnt eller relevant her. Man snakker om to forholdstall:
1 – forholdet mellom målt jitter og et sekund.
2 – forholdet mellom noen sider i et TAS og et belte av TAS rundt ekvator.

Disse skulle være like.

Nå er det jo ikke så relevant å sammenligne denne jitteren med et sekund…..jitteren må sees i sammenheng med den korrekte avstanden mellom informasjonspakkene - som for cd er 1/44100 sekund.

Det vil gjøre at hvis vi beholder dine 1,4 ark…..så skal ikke dette sammenlignes med ekvator, men en avstand som utgjør drøyt 900 meter. Her kan man altså gjøre sammenligningen mer relevant – samtidig som man altså spare mange årganger med TAS.

Jeg vil tro at for folk flest her på sentralen så er picosenkunder jitter – like forståelig og håndgripelig som kvinnelige følelser. Sammenligner man det derimot med for eksempel mekanisk presisjon – så utgjør jo denne jitteren at en produksjonsserie på 44 100 jernbaneskinner, hver av 900 meter – så utgjør variasjonene mellom de ulike skinnene tilsvarende 1,4 ark av et TAS….og det er ganske bra! Jeg tviler vel sterkt på om dette er hørbart.


;D ;D

Mvh
OMF
 
V

vredensgnag

Gjest
Fint bilde.

Og det er altså ikke i bredden vi legger arket ... ;D

Og selv 15-20 ark (3mm), ved 2.800 picosekund jitter, betyr ikke stort i forhold til skinner på 900 meter, men siden det er lett å få det ned på 150-200ps, så gjør vi det. Good little hifi-people that we are.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
bjornh skrev:
Hvor mange er det egentlig som har eid en Switch Mode her..?
Desværre er min Pioneer 989 med switchmode. Trods mods som ingen andre ville drømme om at foretage lyder den stadig lidt hårdt. Dette selv om den bare bruges som drev. Støjen fra forsyningen forplanter sig til min pre selv med en afstand på 1 m.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Duelund_Support skrev:
bjornh skrev:
Hvor mange er det egentlig som har eid en Switch Mode her..?
Desværre er min Pioneer 989 med switchmode. Trods mods som ingen andre ville drømme om at foretage lyder den stadig lidt hårdt. Dette selv om den bare bruges som drev. Støjen fra forsyningen forplanter sig til min pre selv med en afstand på 1 m.
Det er mulig at støyen går via signalkablingen. Får du det samme dersom du bruker optisk digitalkabling (Toslink) til ekstern DAC?
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
roffe skrev:
Duelund_Support skrev:
bjornh skrev:
Hvor mange er det egentlig som har eid en Switch Mode her..?
Desværre er min Pioneer 989 med switchmode. Trods mods som ingen andre ville drømme om at foretage lyder den stadig lidt hårdt. Dette selv om den bare bruges som drev. Støjen fra forsyningen forplanter sig til min pre selv med en afstand på 1 m.
Det er mulig at støyen går via signalkablingen. Får du det samme dersom du bruker optisk digitalkabling (Toslink) til ekstern DAC?
Det må jeg prøve ! Jeg er bare meget skeptisk overfor lydkvaliteten på optiskt. Støjen ligger overalt i stelbanerne. Den overføres også gennem luften.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Noen som har prøvd å bruke 5V linjen fra en pc strømforsyning til å drive f.eks en squeezebox??
Hvordan er strømkvaliteten fra slike strømforsyninger??
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.650
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
roffe skrev:
Duelund_Support skrev:
bjornh skrev:
Hvor mange er det egentlig som har eid en Switch Mode her..?
Desværre er min Pioneer 989 med switchmode. Trods mods som ingen andre ville drømme om at foretage lyder den stadig lidt hårdt. Dette selv om den bare bruges som drev. Støjen fra forsyningen forplanter sig til min pre selv med en afstand på 1 m.
Det er mulig at støyen går via signalkablingen. Får du det samme dersom du bruker optisk digitalkabling (Toslink) til ekstern DAC?
Det må jeg prøve ! Jeg er bare meget skeptisk overfor lydkvaliteten på optiskt. Støjen ligger overalt i stelbanerne. Den overføres også gennem luften.
Men man oppnår jord(stel)skille og det er i seg selv godt. Moderne optisk SPDIF er forøvrig like god (eller elendig ;D) som coax.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
janghell skrev:
Noen som har prøvd å bruke 5V linjen fra en pc strømforsyning til å drive f.eks en squeezebox??
Hvordan er strømkvaliteten fra slike strømforsyninger??
Som med det meste annet er strømkvaliteten variabel: noen er iht std andre er det ikke, og atter andre er vesentlig bedre en std. Hardware.no tester strømforsyninger mht ripple/støy ift. belastning.

mvh
KJ
 
V

vredensgnag

Gjest
Duelund_Support skrev:
roffe skrev:
Duelund_Support skrev:
bjornh skrev:
Hvor mange er det egentlig som har eid en Switch Mode her..?
Desværre er min Pioneer 989 med switchmode. Trods mods som ingen andre ville drømme om at foretage lyder den stadig lidt hårdt. Dette selv om den bare bruges som drev. Støjen fra forsyningen forplanter sig til min pre selv med en afstand på 1 m.
Det er mulig at støyen går via signalkablingen. Får du det samme dersom du bruker optisk digitalkabling (Toslink) til ekstern DAC?
Det må jeg prøve ! Jeg er bare meget skeptisk overfor lydkvaliteten på optiskt. Støjen ligger overalt i stelbanerne. Den overføres også gennem luften.
Optisk hadde utfordringer da det ble lansert, og i tillegg lav overføringskapasitet (20/48kHz).
Dagens Toslink-protokoll er i stand til å overføre enorme datastrømmer, med galvanisk skille som bonus, og uten støyforplantning.

Myten om utilstrekkelighet ble grunnlagt da formatet ble lansert, og dør en sen død i HiFi. 125Mbit/s burde tilfredsstille de fleste. Ellers kan man jo bruke glasspipe, om man ikke vil ha luft i røret ...

ADAT Lightpipe protokollen for Toslink kan kjøre 8 24/48kHz kanaler samtidig.

Audio signal Digital audio bitstream.
Originally limited to 48 kHz at 20 bits. Extended to support all modern formats, except Dolby Digital Plus, TrueHD and DTS HD audio streams.
Width 32 bit audio packets
Bandwidth Originally 3.1 Mbit/s; Now 125 Mbit/s
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Duelund_Support skrev:
bjornh skrev:
Hvor mange er det egentlig som har eid en Switch Mode her..?
Desværre er min Pioneer 989 med switchmode. Trods mods som ingen andre ville drømme om at foretage lyder den stadig lidt hårdt. Dette selv om den bare bruges som drev. Støjen fra forsyningen forplanter sig til min pre selv med en afstand på 1 m.
Hvis du mener DV-989 DVD-spiller, så har jeg en slik (men var ikke klar over at det var SMPS på den). Nå har jeg kun brukt den via coax, men jeg har ikke opplevd noe problemer med at den låter hardt. Jeg har heller aldri hatt noen problemer med støy indusert over i andre komponenter, og den har stått nær ganske mye ulike komponenter de siste årene, både svært dyrt og latterligt billigt.

Kan det være modifikasjonene du har gjort som gjør den mer støyete? Evn. komponentene du har i nærheten som er dårlig skjermet mot støy. En siste mulighet er selvsagt feil på produktet.

DV-989 ble forøvrig målt til 160ps om jeg ikke husker helt feil i en test for noen år siden. Flere andre DVD-spillere lå på over 300-400ps, og enkelte dyre CD-spillere over 200ps. Så når det gjelder jitter, kommer 989 med SMPS godt ut.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
HåkonN skrev:
Duelund_Support skrev:
bjornh skrev:
Hvor mange er det egentlig som har eid en Switch Mode her..?
Desværre er min Pioneer 989 med switchmode. Trods mods som ingen andre ville drømme om at foretage lyder den stadig lidt hårdt. Dette selv om den bare bruges som drev. Støjen fra forsyningen forplanter sig til min pre selv med en afstand på 1 m.
Hvis du mener DV-989 DVD-spiller, så har jeg en slik (men var ikke klar over at det var SMPS på den). Nå har jeg kun brukt den via coax, men jeg har ikke opplevd noe problemer med at den låter hardt. Jeg har heller aldri hatt noen problemer med støy indusert over i andre komponenter, og den har stått nær ganske mye ulike komponenter de siste årene, både svært dyrt og latterligt billigt.

Kan det være modifikasjonene du har gjort som gjør den mer støyete? Evn. komponentene du har i nærheten som er dårlig skjermet mot støy. En siste mulighet er selvsagt feil på produktet.

DV-989 ble forøvrig målt til 160ps om jeg ikke husker helt feil i en test for noen år siden. Flere andre DVD-spillere lå på over 300-400ps, og enkelte dyre CD-spillere over 200ps. Så når det gjelder jitter, kommer 989 med SMPS godt ut.
Den støj jeg taler om er ikke direkte hørbar som sus eller sådan noget. Derimod kan den måles med et osciloscop i apparater der står i nærheden.
Det er klart selve SMPS der får den til at støje og intet andet. Du har bare ikke erkendt problemet. Nu har jeg også extremt meget hul igennem så alt er hørbart.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Duelund_Support,

Har du ERS under strømforsyningen? Det kan være verdt å prøve.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg forstår ikke indlægget ? Hvad er ERS. ?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
http://www.tnt-audio.com/accessories/ers_cloth_e.html

Men jeg tror ikke testeren har scoret innertier med behandlingen. Det ble foretatt mye testing av ERS blant Tact RCS eiere. Man fant ut at ERS endrer på lyden, nesten uansett hvor det blir plassert inni kabinettet. Men alle endringer er ikke til det bedre. Og den framgangsmåten som er beskrevet ovenfor ga vel så mange forandringer som forbedringer. Det som til ble kåret som "vinnerløsningen" var å plassere ERS under SMPS-en som sitter inni kabinettet. Jeg har selv aldri eksperimentert med dette, bare plassert ERS under SMPS på Tact RCS og en Denon DVD spiller. Dette ble gjort sammen med mange andre modifikasjoner, og totalresultatet ble i alle fall bra.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jo jeg har da også noget kulskum som jeg kan prøve med. Jeg burde vel forhindre støjen i at nå ud til de øvrige kredsløb. De 3.3 V til Dacen har jeg etableret med en Dexa regulering. Ellers er det jo bare selve digitaldelen og styrekredsløb som bruger SMPS.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Duelund_Support skrev:
HåkonN skrev:
Duelund_Support skrev:
bjornh skrev:
Hvor mange er det egentlig som har eid en Switch Mode her..?
Desværre er min Pioneer 989 med switchmode. Trods mods som ingen andre ville drømme om at foretage lyder den stadig lidt hårdt. Dette selv om den bare bruges som drev. Støjen fra forsyningen forplanter sig til min pre selv med en afstand på 1 m.
Hvis du mener DV-989 DVD-spiller, så har jeg en slik (men var ikke klar over at det var SMPS på den). Nå har jeg kun brukt den via coax, men jeg har ikke opplevd noe problemer med at den låter hardt. Jeg har heller aldri hatt noen problemer med støy indusert over i andre komponenter, og den har stått nær ganske mye ulike komponenter de siste årene, både svært dyrt og latterligt billigt.

Kan det være modifikasjonene du har gjort som gjør den mer støyete? Evn. komponentene du har i nærheten som er dårlig skjermet mot støy. En siste mulighet er selvsagt feil på produktet.

DV-989 ble forøvrig målt til 160ps om jeg ikke husker helt feil i en test for noen år siden. Flere andre DVD-spillere lå på over 300-400ps, og enkelte dyre CD-spillere over 200ps. Så når det gjelder jitter, kommer 989 med SMPS godt ut.
Den støj jeg taler om er ikke direkte hørbar som sus eller sådan noget. Derimod kan den måles med et osciloscop i apparater der står i nærheden.
Det er klart selve SMPS der får den til at støje og intet andet. Du har bare ikke erkendt problemet. Nu har jeg også extremt meget hul igennem så alt er hørbart.
Litt usikker på hva hul igjennom betyr, men anlegget mitt er møysommelig bygget opp med fokus på nøytralitet, og at det skal være transparent og avslørende. Prismessig rundt 300-350k for bare 2 kanaler. Jeg har flere kilder, også uten SMPS, men syntes ikke 989 står noe tilbake for noe annet. Både Wadia, Meridian og Krell har vært innom som drivverk. I dag er alle 80-talls oppfinnelser basert på dårlige plastplater og mekaniske drivverk faset ut til fordel for FLAC (som låter mer ekte ;D ). 989 står bare å samler støv (bruker den litt til DVD-avspilling), men jeg reagerte bare på dine erfaringer/uttalelser siden de ikke stemmer med mine.

Nå er det en high-end prosessor fra Meridian som står for signalbehandlingen. Selvfølgelig mulig det er den som gjør gull ut av gråstein.

Oscilloskop har jeg ikke koblet til tross for at jeg har tilgang på et bærbart gjennom jobben, men det jeg ikke kan høre pleier ikke bekymre meg nevneverdig. :)
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Interesant så forskelligt det kan falde ud. Jeg vil lige tilføje at min 989 blev dårligere = hårdere af at blive udstyret med en Dexa clock.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Man skrev:
Antall magasiner var jo ikke mine tall. Lyset går jo over 7 ganger rundt jorda på 1 sekund, men det var liksom gitt at lyset brukte 1 sekund rundt jorda i dette regnestykket. 0.2 ark x 7 blir da fortsatt kun 1,4 ark da :)

Og antall bladet stemmer vel ikke helt det heller 400 000 000 bladet tilsvarer jo magasiner som er 10cm tykke hvis jeg ikke tar helt feil.
7ps tilsvarer ca 2mm i lyshastighet så sånn sett er det vel i realiteten kanskje snakk om 15-20ark,avhengig av hvor tykke ark TAS bruker :D
(Pirkemodus og kun av akademisk interesse ;D)

Lyset hastighet er verken nevnt eller relevant her. Man snakker om to forholdstall:
1 – forholdet mellom målt jitter og et sekund.
2 – forholdet mellom noen sider i et TAS og et belte av TAS rundt ekvator.

Disse skulle være like.

Nå er det jo ikke så relevant å sammenligne denne jitteren med et sekund…..jitteren må sees i sammenheng med den korrekte avstanden mellom informasjonspakkene - som for cd er 1/44100 sekund.

Det vil gjøre at hvis vi beholder dine 1,4 ark…..så skal ikke dette sammenlignes med ekvator, men en avstand som utgjør drøyt 900 meter. Her kan man altså gjøre sammenligningen mer relevant – samtidig som man altså spare mange årganger med TAS.

Jeg vil tro at for folk flest her på sentralen så er picosenkunder jitter – like forståelig og håndgripelig som kvinnelige følelser. Sammenligner man det derimot med for eksempel mekanisk presisjon – så utgjør jo denne jitteren at en produksjonsserie på 44 100 jernbaneskinner, hver av 900 meter – så utgjør variasjonene mellom de ulike skinnene tilsvarende 1,4 ark av et TAS….og det er ganske bra! Jeg tviler vel sterkt på om dette er hørbart.


;D ;D

Mvh
OMF
Jeg må poengtere at de 2 avsnittene mine ikke var relatert m.h.t til forholdstallene og det derre.

Men siden jeg først er her så kan det umulig skade med litt motpirk :)
I forhold til skinner på 908.73m tilsvarer en variasjon på 7ps ca 0.28mm , som da tilsvarer ca 8 ark :D (det går ca 30ark på 1mm, dobbeltsjekka med bokhylla)
2800ps jitter tilsvarer da 8 x (2800/7)= Over 3200 ark. Et 10cm tykt maxileksikon m.a.o :D

Over til noe annet:
Legger merke til at endel produsenter av sluttforsterkere med SMPS fortsatt bruker tradisjonelle trafoer i preamper og kilder/dac. Selv produsenter med egenutviklet smps-teknologi.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Hul igjennom på dansk er nokså ensbetydende med gjennomsiktig eller transparent.

Altså et hull tvers gjennom, til å høre uforstyrret igjennom
 
Topp Bunn