Switchmode strømforsyninger suger

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Fort gjort å misforstå når ord og begreper har ulikt innhold i de nordiske land.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
En bitteliten digresjon, siden jeg er usikker på hva som sitter i veggvortene til Musical Fidelitys V-serie, men her er en sammenligning mellom dem og batteriforsyning:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=35868.0

Jeg vil ihvertfall ut fra min subjektive opplevelse si at jeg tror det er hørbare forskjeller mellom ulike strømforsyninger, også for mindre effektkrevende behov.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Man skrev:
...
Chapter Audio kan umulig spille bra grunnet SMPS. Ganske enkelt fordi de ikke bruker SMPS..
I mange produktomtaler av Chapter nevnes det at de bruker effektfatoreregulert SMPSU, om dett bare er oppspinn vet jeg ikke men likvell ...

EDIT: Chapter selv skriver at de utviklet en egen effekfaktorregulert strømforsyning til Chapter Two; hva de bruker i Couplet er det ikke helt lett å bli klok på av Chapter sin egen produktomtale.

DobbeltEDIT: i Pressemeldingen til Couplet skriver de at de bruker en multifase «High-Frequency power supply» (dvs SMPSU) med switchefrekvens på 800K Hz.

mvh
KJ
Bilde av Couplet 250s:


Bilde av 400s/500M:


tralala..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.781
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ser ganske så lineææææææææææært ut det der iallefall.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Switchmode suger, suger ikke, suger...

Jeg tok en titt på hjemmesiden til DEQX i dag. De har nylig lansert en oppgradert versjon av sin berømte preamp processor, nå med modellnummer HDP-3.

Hva de har gjort av forbedringer er interessant lesestoff. Her lukter det audiofil tankegang og kvalitet tvers igjennom. Omtalen av HDP-3 og oppgraderingsbanen opp fra foregående modell PDC-2.6/PDC-2.6P er anbefalt lesestoff for de som lurer på hva som skiller highend elektronikk fra budsjett elektronikk. Link: http://www.deqx.com/products.php

Mange eiere av DEQX her på Sentralen. Dere kan se fram til en vesentlig bedre lydkvalitet, i følge produsenten. Den mest kostbare enkeltforbedringen var trolig å erstatte switchmode med tradisjonell lineær powersupply. Det forklarer trolig også hvorfor chassiet har blitt større. Skikkelig strømforsyning har sin pris.

Som sagt, klikk inn på linken og les selv. Her er en smakebit: ...The HDP-3 contains improved power supplies and analogue electronics to preserve the system’s digital processing transparency to audiophile requirements…

-I lys av denne trådens tema, så må jeg si det er påtagelig at en produsent som DEQX nå dropper switchmode og går tilbake til tradisjonell lineær powersupply.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.781
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Her lukter det audiofil tankegang
Huffda! ;D
og kvalitet tvers igjennom. Omtalen av HDP-3 og oppgraderingsbanen opp fra foregående modell PDC-2.6/PDC-2.6P er anbefalt lesestoff for de som lurer på hva som skiller highend elektronikk fra budsjett elektronikk. Link: http://www.deqx.com/products.php

Mange eiere av DEQX her på Sentralen. Dere kan se fram til en vesentlig bedre lydkvalitet, i følge produsenten. Den mest kostbare enkeltforbedringen var trolig å erstatte switchmode med tradisjonell lineær powersupply. Det forklarer trolig også hvorfor chassiet har blitt større. Skikkelig strømforsyning har sin pris.

Som sagt, klikk inn på linken og les selv. Her er en smakebit: ...The HDP-3 contains improved power supplies and analogue electronics to preserve the system’s digital processing transparency to audiophile requirements…

-I lys av denne trådens tema, så må jeg si det er påtagelig at en produsent som DEQX nå dropper switchmode og går tilbake til tradisjonell lineær powersupply.
Greia er at man kan oppnå svært gode resultater med begge deler, og at det er lettere å selge lineære strømforsyninger til audiofile, for Switchmode strømforsyninger suger i audofilland, som kjent.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Greia er at man kan oppnå svært gode resultater med begge deler, og at det er lettere å selge lineære strømforsyninger til audiofile, for Switchmode strømforsyninger suger i audofilland, som kjent.
Ååå, er det DET som er greia?! Så produsenten har bare diktet opp de angitte lydforbedringene som oppstod etter oppgraderingen av PSU. Ja, ja, du Valentino, du Valentino.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hvis det nå var slik, Valentino, så burde noen sparke PR-mannen hos Chapter Audio. Hvorfor la alle gå rundt og tro at produktene deres er SMPS-baserte når de sikkert hadde solgt det femdobbelte bare ved å fortelle *sannheten* istedet? T.o.m deres engelske oversettelse av Fidelity-testen (tror jeg det var) har inkludert oversettelse av faktafeil ang. SMPS uten det har blitt poengtert i en fotnote e.l.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.781
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Valentino skrev:
Greia er at man kan oppnå svært gode resultater med begge deler, og at det er lettere å selge lineære strømforsyninger til audiofile, for Switchmode strømforsyninger suger i audofilland, som kjent.
Ååå, er det DET som er greia?! Så produsenten har bare diktet opp de angitte lydforbedringene som oppstod etter oppgraderingen av PSU. Ja, ja, du Valentino, du Valentino.
Eeh, den nye strømforsyningen er nok bedre. man kan oppnå svært gode resultater med begge deler, som skrevet. Og jeg tror så gjerne at DEQX 2.6 lydmessig er på høyde (lav høyde!) med Behringer DCX2496, slik det har vært hevdet. Noe å ta tak i, ikke bare strømforsyning.

@man. Joa, du har et poeng der. Flavour of the week?
 
R

Rojoh

Gjest
pedal skrev:
Switchmode suger, suger ikke, suger...

Jeg tok en titt på hjemmesiden til DEQX i dag. De har nylig lansert en oppgradert versjon av sin berømte preamp processor, nå med modellnummer HDP-3.

Hva de har gjort av forbedringer er interessant lesestoff. Her lukter det audiofil tankegang og kvalitet tvers igjennom. Omtalen av HDP-3 og oppgraderingsbanen opp fra foregående modell PDC-2.6/PDC-2.6P er anbefalt lesestoff for de som lurer på hva som skiller highend elektronikk fra budsjett elektronikk. Link: http://www.deqx.com/products.php

Mange eiere av DEQX her på Sentralen. Dere kan se fram til en vesentlig bedre lydkvalitet, i følge produsenten. Den mest kostbare enkeltforbedringen var trolig å erstatte switchmode med tradisjonell lineær powersupply. Det forklarer trolig også hvorfor chassiet har blitt større. Skikkelig strømforsyning har sin pris.

Som sagt, klikk inn på linken og les selv. Her er en smakebit: ...The HDP-3 contains improved power supplies and analogue electronics to preserve the system’s digital processing transparency to audiophile requirements…

-I lys av denne trådens tema, så må jeg si det er påtagelig at en produsent som DEQX nå dropper switchmode og går tilbake til tradisjonell lineær powersupply.
Nå kjører jeg rørkraft, så diskusjonen interesserer meg ikke så veldig - dog skuffet PDC 2,6P litt. Å jobbe frem mer transparens var på sin plass IMO. Om den manglende transparensen skyldtes regnefeil, strømforsyning eller noe annet; det aner jeg ikke. Om HDP-3 har lykkes i å være mer gjennomsiktig, det vet jeg heller ikke - 45kkr er utenfor budsjettrekkevidde for øyeblikket, så jeg akter ikke å finne ut av det. For alt hva jeg vet vil kanskje det analoge filteret jeg har bestillt gjøre meg like lykkelig - peaker og dipper til tross. Psykoakustikk er sterkt undervurdert (- i betydning subjektiv/personal persepsjon - endeleddet all lyd skal gjennom) IMO!

Edit# Finner det utrolig rart om man ikke vurderer en oppgradering av PDCen i et visst prosjekt...

Mvh. Johan
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Eeh, den nye strømforsyningen er nok bedre. man kan oppnå svært gode resultater med begge deler, som skrevet. Og jeg tror så gjerne at DEQX 2.6 lydmessig er på høyde (lav høyde!) med Behringer DCX2496, slik det har vært hevdet. Noe å ta tak i, ikke bare strømforsyning.
Bruker du din Behringer DCX2496 au naturel, eller har du vært oppi med loddebolten noe sted?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.781
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Au naturel, men kun til bass. Fjerdeordens lavpass, Fc=120Hz.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.586
Antall liker
27.748
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Mange eiere av DEQX her på Sentralen. Dere kan se fram til en vesentlig bedre lydkvalitet, i følge produsenten. Den mest kostbare enkeltforbedringen var trolig å erstatte switchmode med tradisjonell lineær powersupply. Det forklarer trolig også hvorfor chassiet har blitt større. Skikkelig strømforsyning har sin pris.

Som sagt, klikk inn på linken og les selv. Her er en smakebit: ...The HDP-3 contains improved power supplies and analogue electronics to preserve the system’s digital processing transparency to audiophile requirements…
Får vel si "velkommen etter" til DEQX, da.

Hvis noen lurte på hvorfor jeg bruker en ekstern dac på DEQX, har jo firmaet nå implisitt innrømmet at dacen deres ikke er så vidunderlig som mange har hevdet.

mvh
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Hadde de fleste audiofile fått det for seg at et produkt som DEQX ikke var transparent fordi det manglet sølvkabling, så kan man være ganske så sikker på at det ville ha kommet en MKII versjon med sølvkabling og lovnader om luftig, lett og ekte lyd. Det er jo en helt vanlig måte å produsere ting på. Man gjør markedsundersøkelser om hva kunden vil ha, så prøver man å etterkomme det på best mulig måte. Hva ingeniøren måtte mene er underordnet. Det morsomme er at dette blir en "ond" sirkel. Etter at produsentene har tilfredstillt de audiofile nerver med sølvkabling, kommer de audiofile med argumenter om at sølvkabling må ha noe for seg - hvorfor ellers skulle produsentene ha brukt det??? ;D
 
8

8x12_TOM

Gjest
pedal skrev:
Mange eiere av DEQX her på Sentralen. Dere kan se fram til en vesentlig bedre lydkvalitet, i følge produsenten. Den mest kostbare enkeltforbedringen var trolig å erstatte switchmode med tradisjonell lineær powersupply. Det forklarer trolig også hvorfor chassiet har blitt større. Skikkelig strømforsyning har sin pris.
Ja, jeg er spent på hvordan dette blir. Asbjbo er klar i sin tale.
Den nye boksen koblet opp med gode analoge forsterkere må bil konge ;D (ikke meningen å disse "digitale" forsterkere)
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
8x12_TOM skrev:
Den nye boksen koblet opp med gode analoge forsterkere må bil konge ;D (ikke meningen å disse digitale forsterkere)
Digitale forsterkere? Snakker du om Power DAC?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
Hadde de fleste audiofile fått det for seg at et produkt som DEQX ikke var transparent fordi det manglet sølvkabling, så kan man være ganske så sikker på at det ville ha kommet en MKII versjon med sølvkabling og lovnader om luftig, lett og ekte lyd. Det er jo en helt vanlig måte å produsere ting på. Man gjør markedsundersøkelser om hva kunden vil ha, så prøver man å etterkomme det på best mulig måte. Hva ingeniøren måtte mene er underordnet. Det morsomme er at dette blir en "ond" sirkel. Etter at produsentene har tilfredstillt de audiofile nerver med sølvkabling, kommer de audiofile med argumenter om at sølvkabling må ha noe for seg - hvorfor ellers skulle produsentene ha brukt det??? ;D
Beklager å si det, men dette er "pjatt".

-Kan du ikke komme opp med noe bedre i en teknisk vinklet tråd som dette?
:-*
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Forumreglene for TECH -hjørnet er veldig klare på at "her tillates ingen synsing". Det er et sted hvor man strengt skal holde seg til ohms lov, he-he.

I motsetning til denne tråden og tråden om proff kontra hifi utstyr, hvor floden av følelser og subjektive standpunkt øyensynlig dominerer. :eek:

Forøvrig synes jeg dette med proffutstyrets standing i markedet er av "generell hi-fi interesse", nettopp fordi grensene mellom proff og privat er i ferd med å viskes ut. Produktguppene og brukerne overlapper hverandre mer og mer.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
pedal skrev:
Forumreglene for TECH -hjørnet er veldig klare på at "her tillates ingen synsing". Det er et sted hvor man strengt skal holde seg til ohms lov, he-he.

I motsetning til denne tråden og tråden om proff kontra hifi utstyr, hvor floden av følelser og subjektive standpunkt øyensynlig dominerer. :eek:

Forøvrig synes jeg dette med proffutstyrets standing i markedet er av "generell hi-fi interesse", nettopp fordi grensene mellom proff og privat er i ferd med å viskes ut. Produktguppene og brukerne overlapper hverandre mer og mer.
Ja, du har rett i det pedal.. La så stakkars HåkonN fremføre sine synspukter her og da.. De er jo og synsing :)

Dette med at grensene viskes ut er jeg med deg på. Kan tillegge at av de 5 jeg kjenner, som kjører proff lyd via PA på store konserter ol, er hifiintressen minimal...Kanskje de får nok på jobb...Samt å ta en kabel debatt med de gutta funker dårlig..De bare ler av oss "tullingene" ;D
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
pedal skrev:
HåkonN skrev:
Hadde de fleste audiofile fått det for seg at et produkt som DEQX ikke var transparent fordi det manglet sølvkabling, så kan man være ganske så sikker på at det ville ha kommet en MKII versjon med sølvkabling og lovnader om luftig, lett og ekte lyd. Det er jo en helt vanlig måte å produsere ting på. Man gjør markedsundersøkelser om hva kunden vil ha, så prøver man å etterkomme det på best mulig måte. Hva ingeniøren måtte mene er underordnet. Det morsomme er at dette blir en "ond" sirkel. Etter at produsentene har tilfredstillt de audiofile nerver med sølvkabling, kommer de audiofile med argumenter om at sølvkabling må ha noe for seg - hvorfor ellers skulle produsentene ha brukt det??? ;D
Beklager å si det, men dette er "pjatt".

-Kan du ikke komme opp med noe bedre i en teknisk vinklet tråd som dette?
:-*
Du insinuerer for ikke mange innlegg siden at forbedringene til DEQX i sin "audiofile" versjon må medføre riktighet fordi produsenten sier det. Kaller du slike uttalelser og synsinger basert på glossy salgsbrosjyrer for noe annet enn pjatt? Og hvordan svar forventet du egentlig å få til slik retorikk?

:)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Ja, du har rett i det pedal.. La så stakkars HåkonN fremføre sine synspukter her og da.. De er jo og synsing :)
Enig. Viktig at alle slipper til i debatten. Jeg liker heller ikke slik hersketeknikk i tråder, så det var en tabbe fra min side. Beklager. Et av mine livsmotto er faktisk LEV OG LA LEVE. :-*
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
HåkonN skrev:
Du insinuerer for ikke mange innlegg siden at forbedringene til DEQX i sin "audiofile" versjon må medføre riktighet fordi produsenten sier det. Kaller du slike uttalelser og synsinger basert på glossy salgsbrosjyrer for noe annet enn pjatt? Og hvordan svar forventet du egentlig å få til slik retorikk?
:-*
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.318
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Når det gjelder DEQX så er, i følge Alan Langford, blant annet strømforsyningen i siste revisjon, altså HDP3, basert på Derek Wilson (han som lagde høyttalerne til OMF) sine eksperimenter med linear strømforsyning. Imidlertid fremgikk det også at de ikke var kjent med at Wilsons eksperimenter var gjort utelukkende uten kalibrering (naturlig nok ettersom han ikke hadde fått til kalibrering), kun med HP/LP/BP, delay og PEQ. Et hvert tiltak som kan påvirke klangbalansen vil man aldri kunne lytte seg forbi, spesielt ikke når vi snakker om andre forskjeller av såpass små nyanser.

Når det gjelder hvorvidt en endring i et produkt kan kalles en forbedring eller ei så tror jeg HåkonN er inne på noe vesentlig. Det er faktisk ikke gitt at det er en ingeniør som har besluttet en endring. Det er ikke en gang gitt at det jobber en eneste ingeniør i det aktuelle foretaket. Da må man selvsagt definere "hvem er ingeniør", til det vil jeg si at om man gjør endringer basert på magefølelse uten samtidig å kunne foreta kvalifiserte teoretiske utredninger å bygge det hele på, for så i tillegg å gjøre ublinde lyttetester for å avgjøre om resultatet er bra driver man ikke ingeniørarbeid. Da er det uinteressant om ansettelseskontrakten, CV-en eller noe annet påstår at man er ingeniør.

I blant sitter jeg med inntrykk av at om et foretak har klart å gjøre inntrykk på en kunde så tar denne kunden markedsføringspratet for god fisk. Har de gjort dårlig inntrykk blir det satt kritisk søkelys på alt de hevder. Mange kunne nok hatt godt av å nullstille seg i blant.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg hadde ikke hengt meg så mye opp i strømforsyningen i DEQX. Den låt jo meget bra i bypassmode. Ved å aktivere DSP-funksjonen ble det introdusert litt "digitalt snerk" som en kalte det. Om man kaller det grums/redusert transparens/forvrengning; det er jeg mindre opptatt av. (Jeg aktiverte DSP-en på en slik måte at klangbalansen rent subjektivt ikke var detekterbar). Å henge ut DEQXen p.g.a. sin PSU blir dermed et bomskudd (i og med at det låt helt fint i bypass - bypass = brukt som DAC/preamp).

*Og for at vi ikke skal flisespikke altfor meget: Jeg utelukker ikke at det finnes enda mer å hente på DAC/pre-siden, men opplevde ikke DEQX i bypass-mode som underlegen audiofilt akseptert aktiv pre/cdspiller-kombo i samme prisklasse og vel så det.

Mvh. Johan
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.318
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
DSP-en er med uansett hvordan man snur og vender på det i DEQX.

Hvordan fikk du til å "aktivere DSP-en uten å påvirke klangbalansen"?
 
M

marsboer

Gjest
Jeg liker lineære strømforsyninger best. De ser best ut, er gjerne mye tyngre og gir god varme i heimen :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
marsboer skrev:
Jeg liker lineære strømforsyninger best. De ser best ut, er gjerne mye tyngre og gir god varme i heimen :)
Bruker man fieldcoil høyttalere kan man lage endra flere størmforyninger. :D

;)
 
R

Rojoh

Gjest
Snickers-is skrev:
DSP-en er med uansett hvordan man snur og vender på det i DEQX.

Hvordan fikk du til å "aktivere DSP-en uten å påvirke klangbalansen"?
Blir ikke signalene oppsamplet (eller noe i den duren) når dspen jobber. I ren bypass gjør den vel ikke det?

Jeg la inn en ørliten dipp med minimal amplitude og båndbredde lavt i bassen hvor høyttalerne ikke hadde særlig respons i utgangspunktet.

Uansett synes jeg det var forskjell å høre, og jeg har problemer med å tilskrive denne forskjellen til selve dippen jeg la inn. Vi snakker ikke om ekstreme forskjeller, men i mine ører merkbar.

Mvh. Johan
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Brodern driver å sleper rundt på en E-MU eller hva faen den heter. Ikke fuglen. Lydkortet. Han bruker det til å måle på ting. Spennende det. Også interessant å se hvordan vi helst må bruke en bærbar som ikke er koplet til strøm fra nettet for å få støygulvet lavt nok. Ett eller annet skjer i hvert fall så det står etter når vi bruker bærbare med strøm fra veggen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.318
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Egentlig burde det være en ganske smal sak å modifisere en slik PSU til å bli støyfri. Dette handler jo uansett ikke om begrensninger i teknologien men i uforholdsmessige besparelser.

Bruker han en E-MU som er drevet av USB-porten eller har den egen PSU?
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Den er drevet av USB'en, tror jeg i hvert fall. Kan sjekke det, for å være sikker, men så fremt jeg ikke sier noe annet, er den det. :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.318
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Kunne evt vært interessant å teste om det blir noen forskjell med en USB-hub med egen strømforsyning.
 
M

marsboer

Gjest
Hvis det er E-MU 0404 USB dere snakker om så har den eget power.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Valentino skrev:
Det er gjort veldig mye riktig i den boksen. Den hadde muligens blitt tatt seriøst i highendkretser om den hadde kostet det femdoble.
Litt off topic men likevel..
Transporter framstår i bruk som et "dataprodukt", og oppfører seg deretter. Det vil si at man i blant får lyst til å bruke slegga på den, da den lever sitt eget liv til tider.
I kveld f.eks brukte jeg den via digital inngang matet fra usb konverter. Så skulle jeg bruke den trådløst....men kom det noe lyd da? Neida. Den ble slått av og på igjen. Da kom det lyd, men ikke som det gikk an å justere med volumkontrollen, nope - fast volum rimelig høyt.
Videre har den andre ganger kjørt fullt volum med støy rett gjennom uavhengig av volumkontroll når den ikke har taklet overgangen fra 24bit filer til internettradio med ekstern klokke i bruk. Don't ask me why..

Dette i motsetning til dCS Delius som (koster litt mer) men som har vett nok til å gå i auto mute når signalet ikke er helt friskt. Lydmessig er Transporter heller ikke på høyde med en 10 år gammel Delius, spesielt ikke i nedre frekvensområder. Eller på det som oppleves som bedre oppløsning og sortere bakteppe til musikken.

Transporter er på mange måter et columbiegg, men funksjonsmessig langt fra et seriøst highend produkt...i mine øyne og ører da.

;)
 
M

marsboer

Gjest
De fleste bruker ikke Transporter med ekstern klokke så det kan godt hende det er noen bugs der.
Men for de av oss som bruker Transporter alene så har den alltid vært 100% problemfri for meg, og er nå inne i sitt tredje år her hjemme.
Men jeg hadde også ustabil oppførsel når jeg brukte den som DAC for andre kilder. Den nektet å spille lyd om jeg vekslet mellom digital inngang og slimserver på bestemte måter. Da måtte en restart til. Det er imidlertid snart to år siden dette var aktuelt for min del, men det er mulig problemene med digitale innganger og veksling mellom disse er der enda.
Det er for meg helt tydelig at dette med digitale innganger ikke var helt gjennomtenkt, og det er mulig at dette også gjaldt ekstern klokke. Men som standalone enhet er den helt brilliant og særdeles problemfri i mine øyne.

Lyden kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke har sammenlignet med en annen seriøs DAC som Delius.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.781
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker digital inn når jeg hører grammofon, og svitsjing mellom dem og SC har aldri budt på problemer. Jeg har ikke prøvd med ekstern klokke, men jeg mener at den låter bedre enn ADIs toppDAC. Skal teste mot DAD i høst.

/ot
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Det er et faktum at switchmode strømforsyning brukes både til billig og til svært kostbart utstyr. Det finnes både pluss og minus med dette, som med det meste annet..
En viktig faktor å tenke over, kan være om man i sitt utstyr har komponenter med lineære strømforsyninger som er koblet sammen med andre komponenter som har switchmode. Det kan bli uheldig da støy, generert av switchmode, kan påvirke utstyr med lineære strømforsyninger.
En viktig fordel med switchmode, er den immunitet som denne type har mot støy på nettet. Dermed kan det være ideelt om man har alt utstyret med samme type PSU, og da altså gjerne switchmode.. ;)
 
Topp Bunn