Switchmode strømforsyninger suger

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Etter en liten diskusjon i godt lag, er det en sak som for meg er noe uklar:
Er switchmode strømforsyning mer eller mindre påvirkelig fra støy på nettet enn det en linear strømforsyning er?
Er m.a.o. det potensielle problem for en switchmode at den er mer følsom for ekstern støy, eller er det heller at den selv genererer støy som kan forstyrre lyden i et anlegg? Eller kanskje begge deler?
Bakgrunnen for diskusjonen var at jeg faktisk har innbilt meg at en fordel med switchmode er stor grad av immunitet for støy på nettet, og dermed mindre behov for f.eks. strømfilter.
Det potensielle problem med at en slik strømforsyning kan generere støy til sine øvrige omgivelser, har jeg dog vært klar over.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Etter en liten diskusjon i godt lag, er det en sak som for meg er noe uklar:
Er switchmode strømforsyning mer eller mindre påvirkelig fra støy på nettet enn det en linear strømforsyning er?
Er m.a.o. det potensielle problem for en switchmode at den er mer følsom for ekstern støy, eller er det heller at den selv genererer støy som kan forstyrre lyden i et anlegg? Eller kanskje begge deler?
Bakgrunnen for diskusjonen var at jeg faktisk har innbilt meg at en fordel med switchmode er stor grad av immunitet for støy på nettet, og dermed mindre behov for f.eks. strømfilter.
Det potensielle problem med at en slik strømforsyning kan generere støy til sine øvrige omgivelser, har jeg dog vært klar over.
SMPSU er vanligvis mindre følsomme for nettstøy enn tradisjonelle strømforsyninger. De kan dog bidra med en del støy på strømnettet som kan påvirke øvrige komponenter i husalteret, og det kan være krevende å gjøre utgangsspenningen rimelig støysvak. I motsetning til alle andre alternativer har en SMPSU med aktiv effektfaktorregulering en tilnærmet linær belastning av strømnettet. For å få SMPSU til å fungere godt bør det filtreres både på nettsiden og på utgangen, i tilegg til god/effektiv skjerming. En fordel med SMPSU med aktiv effektfaktorregulering er at de vanligvis omfatter to trinn med spenningsregulering, et trinn på nettspenningen og et trinn på sekundærsiden.

mvh
KJ
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
KJ skrev:
Karma skrev:
Etter en liten diskusjon i godt lag, er det en sak som for meg er noe uklar:
Er switchmode strømforsyning mer eller mindre påvirkelig fra støy på nettet enn det en linear strømforsyning er?
Er m.a.o. det potensielle problem for en switchmode at den er mer følsom for ekstern støy, eller er det heller at den selv genererer støy som kan forstyrre lyden i et anlegg? Eller kanskje begge deler?
Bakgrunnen for diskusjonen var at jeg faktisk har innbilt meg at en fordel med switchmode er stor grad av immunitet for støy på nettet, og dermed mindre behov for f.eks. strømfilter.
Det potensielle problem med at en slik strømforsyning kan generere støy til sine øvrige omgivelser, har jeg dog vært klar over.
SMPSU er vanligvis mindre følsomme for nettstøy enn tradisjonelle strømforsyninger. De kan dog bidra med en del støy på strømnettet som kan påvirke øvrige komponenter i husalteret, og det kan være krevende å gjøre utgangsspenningen rimelig støysvak. I motsetning til alle andre alternativer har en SMPSU med aktiv effektfaktorregulering en tilnærmet linær belastning av strømnettet. For å få SMPSU til å fungere godt bør det filtreres både på nettsiden og på utgangen, i tilegg til god/effektiv skjerming. En fordel med SMPSU med aktiv effektfaktorregulering er at de vanligvis omfatter to trinn med spenningsregulering, et trinn på nettspenningen og et trinn på sekundærsiden.

mvh
KJ
Dette ligner mer på det jeg selv har innbilt meg.
Når du skriver at SMPSU er mindre følsom for nettstøy samtidig som du anbefaler bl.a. filter på nettsiden, er det da for å hindre støy UT på nettet til mulig forringelse for øvrige komponenter?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har kjøpt en Hypex SMPS400 svitsjet PSU. De skriver selv følgende:
Conventional Switch Mode Power Supplies are commonly unsuitable for audio purposes due to poor peak power capabilities and the inability to handle reversed currents generated by Class D amplifiers as a load. The Hypex SMPS400 achieves these things by using an advanced over current protection circuit, a highly efficient 2 quadrant DC/DC converter which is capable of handling reversed currents and has a peak power handling of many times its rated power.
http://www.hypex.nl/docs/SMPS400_datasheet.pdf

Skulle vel duge tror jeg.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Etter at jeg hadde moddet strømforsyningene i Tact'en og DVD-spilleren for over ti tusen kroner konkluderte jeg med at SMPS er helt ok, bare det gjøres audiofilt nok. Etter at jeg fikk ICEPower i hus ble jeg direkte glad i SMPS. Før i tida kunne jeg høre om lysnettet hadde god eller dårlig dagsform. Etter at det ble SMPS over hele fjøla virker det som kvalitetsvariasjoner i lysnettet betyr null og niks, og anlegget låter alltid så bra som det skal.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Å kategorisk hevde at switchmode suger er omtrent like fjernt som å hevde at CD suger, transistorer suger eller at horn suger. :p
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Rhesus skrev:
Å kategorisk hevde at switchmode suger er omtrent like fjernt som å hevde at CD suger, transistorer suger eller at horn suger. :p
Sugerør?

Mvh
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Overskriften er relatert til trådens åpningsinnlegg. Utgangspunktet er målinger publisert i Stereophile hvor en billig switchmode strømforsyning gir styggmye jitter i redaktørens lyd-PC oppsett.

Ikke dermed sagt at switchmode teknologien ikke kan realiseres mer optimalt med mer ressursbruk. Men hvor ofte ser man det? -Som regel bruker man switchmode power der hvor det ikke skal ta noen plass eller ikke koste noe. Og slike produkter er på full vei inn i folks stereoanlegg etterhvert som PC/Hifi/Bilde integreres.

Spesielt ille er nok kombinasjonen av switchmode PSU og switchmode forsterkere, da sistnevnte er spesielt kilne for innstrålt støy. Type ICE ferdige lavpris forsterkermoduler. Asbjørn hadde sikkert god grunn og nytte av å lage skikkelig power til sine Hypex moduler. Mener å ha lest om det her på Sentralen. Kombinasjonen lavpris switchmode PSU og DAC er trolig heller ikke gunstig.

Så kan man kanskje si at et billig lineært power ikker er noe bedre enn et billig switchmode power. Det kan hende (jeg kjenner ikke prisbildet herom).

En ting er nå i alle fall sikkert, og det er at strømforsyningen er en vital del i alle komponenter. Den er også blant de dyreste, tyngste og mest problematiske å implementere mht vekt, stråling og temperatur.
Å bruke penger (overkill) på apparatenes strømforsyning vil nesten alltid gi bedre lyd.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Du har kanskje en viss peiling på hvem jeg diskuterte med..?
Uansett nevnte jeg at switchmode hadde en fordel, nemlig at den var mer immun mot støy fra nettet. Dette ble det så påstått var feil, og at det motsatte var tilfellet. Dermed grunnlag for det spørsmål jeg gjenåpnet denne tråd med. I saker som dette må jeg stole på at andre vet mer enn meg selv. ;)
Om jeg nå forstår saken riktig, vil det være en fordel om alle aktuelle komponenter i et anlegg forsynes av switchmode, om man nå først har det i f.eks forsterkerne som i mitt tilfelle. Samtidig kan det synes som det vil være enklere å sikre audiofilt nivå med linear psu over hele linja.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Alt avhenger jo av designet. Det er fullt mulig å lage svært gode og støysvake switchmode forsyninger, til en billigere penge enn lineære. Det kan f.eks. bety at for samme antall kroner får man 'bedre' strøm med switchmode enn med lineært. :eek:

Personlig ville jeg ikke vært så opptatt av hvilken teknologi en strømforsyning bruker, men mer opptat av hvordan den presterer.
 
N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
Personlig ville jeg ikke vært så opptatt av hvilken teknologi en strømforsyning bruker, men mer opptat av hvordan den presterer.
Dette er HiFi. Prinsippet er alt, implementeringen intet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Rhesus skrev:
Personlig ville jeg ikke vært så opptatt av hvilken teknologi en strømforsyning bruker, men mer opptat av hvordan den presterer.
Dette er HiFi. Prinsippet er alt, implementeringen intet.
;)
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
nb skrev:
Rhesus skrev:
Personlig ville jeg ikke vært så opptatt av hvilken teknologi en strømforsyning bruker, men mer opptat av hvordan den presterer.
Dette er HiFi. Prinsippet er alt, implementeringen intet.
Skikkelig hardcore ;D
 
Topp Bunn