Switchmode strømforsyninger suger

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg bruker laptop i dockingstasjon på kontoret og bruker denne også som kilde til hodetelefonforsterker. Jeg er plaget av mye støy når jeg ikke bruker batteri.
Spørsmål: Hvor får jeg tak i en 18.5 V, 6.5A PSU (helst ferdig med hp-adapter) som ikke støyer?

[edit: nå lagt ut som egen tråd i datahjørnet]
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Nu kommer det jo an på om ørene er skruet rigtigt på. ;D
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
Nu kommer det jo an på om ørene er skruet rigtigt på. ;D
Ja det er sikkert de som vil insinuere eller hevde at denne lydforbedringen beror på en misforståelse, eller at hva man hører egentlig er innbildning så lenge det ikke er verifisert av ABX-utprøvninger kontrolert av en uhildet observatør.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg ser at det viktige er at den alternative strømforsyningen er lineær.
Å bytte til en SMPS som ga bedre subjektive lytteresultater enn standardforsyningen ville også vært interessant synes nå jeg da.

Tillegg: mteinum bruker for en stor del rørgreier som gjerne er følsomme for SMPS-støy. Da DoDa testet Squeezebox (med SMPS) for Fidelity (med dårlig resultat) brukte han også rørforsterker om jeg ikke husker helt feil. Jeg har ikke bladet lenger.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
...Å bytte til en SMPS som ga bedre subjektive lytteresultater enn standardforsyningen ville også vært interessant synes nå jeg da...
Først konstaterer fabrikken at den medfølgende standard SMPS strømforsyning er et forbedringspunkt.
De utvikler så en ny og bedre ekstern strømforsyning, som ikke er basert på SMPS, men på tradisjonell teknologi. Såkalt lineær strømforsyning.

-Når de først skulle lage noe nytt, hvorfor valgte de bort SMPS teknologien, tror du?

Min antakelse er at SMPS velges der hvor det skal være billig, kompakt og praktisk. Mens tradisjonelle lineære strømforsyninger nesten er enerådende der hvor lydkvaliteten er i høysete. Det var forsåvidt poenget med å starte denne tråden, og innleggene så langt synes å bekrefte dette. Riktignok har Linn og Chapter blitt nevnt som 2 highendere som bruker SMPS, men lista over highend produsenter som velger vekk SMPS er mye lengre.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
logistikk og pris avgjør
lineær er tungt pga trafo mm høy frakt
dyrere deler
switchmode er lett,kan lages ultra-billig og går til alle nettspenninger og er universelt
imo
mvh
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
pedal skrev:
Riktignok har Linn og Chapter blitt nevnt som 2 highendere som bruker SMPS, men lista over highend produsenter som velger vekk SMPS er mye lengre.
Dine to eksempler viser vel uansett at man ikke kan trekke en entydig konklusjon? En avgjørende faktor er jo også hvordan kvaliteten er på selve implementeringen av en strømforsyning i en gitt komponent.
I hvilken grad de ulike sider ved strømforsyninger evner å påvirke ytelsen fra den aktuelle komponent, henger vel også mye sammen med hva slags type teknologi resten av komponenten bygger på. F.eks. om det er klasse a, ab eller d? Om det er transistor eller rør?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Nå var det jo slik at Chapter ikke bruker SMPS.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
LMC skrev:
switchmode er lett,kan lages ultra-billig og går til alle nettspenninger og er universelt
imo
mvh
Så kan man selge det skitdyrt dersom man argumenterer godt for det.
En bonus er at komponentene kan gjøres mindre og mer "WAF" aktige. Selger jo det også.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
...
-Når de først skulle lage noe nytt, hvorfor valgte de bort SMPS teknologien, tror du?

Min antakelse er at SMPS velges der hvor det skal være billig, kompakt og praktisk. Mens tradisjonelle lineære strømforsyninger nesten er enerådende der hvor lydkvaliteten er i høysete. Det var forsåvidt poenget med å starte denne tråden, og innleggene så langt synes å bekrefte dette. Riktignok har Linn og Chapter blitt nevnt som 2 highendere som bruker SMPS, men lista over highend produsenter som velger vekk SMPS er mye lengre.
Primærårsaken er at det koster en god del i tid, kompetanse og penger å utviklike en god SMPSU, enn en mer tradisjonell strømforsyning.

Jeg tviler på at Linn og Chord (mfl) har valgt SMPSU på grunn av at det er enkelt. Fordelene med SMPSU mht stabil regulert spenning ut for alle effektnivåer, høy effekfaktor (lineær belastning av strømnettet), lav påvirkelighet fra strømnettet, kan fort ødelegges i en kakafoni av switchestøy. Å unngå/begrense ulempene med SMPSU krever en god del tid, kompetanse og penger i utvikling både i design og kretsutlegg => dette er ikke noe for hobbyromet og garasjeprodusenter (dvs. eksl. SMPSUer type hyllevare).

mvh
KJ
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
bambadoo skrev:
LMC skrev:
switchmode er lett,kan lages ultra-billig og går til alle nettspenninger og er universelt
imo
mvh
Så kan man selge det skitdyrt dersom man argumenterer godt for det.
En bonus er at komponentene kan gjøres mindre og mer "WAF" aktige. Selger jo det også.
Ja det kan næsten kun være af markedsførings tekniske årsager. Jeg vil dog ikke helt udelukke at det specielt i forbindelse med rør kan give en subjektiv gevinst.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Man skrev:
Nå var det jo slik at Chapter ikke bruker SMPS.
Om det byttes ut med Chord, blir poenget likevel det samme..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
pedal skrev:
...
-Når de først skulle lage noe nytt, hvorfor valgte de bort SMPS teknologien, tror du?

Min antakelse er at SMPS velges der hvor det skal være billig, kompakt og praktisk. Mens tradisjonelle lineære strømforsyninger nesten er enerådende der hvor lydkvaliteten er i høysete. Det var forsåvidt poenget med å starte denne tråden, og innleggene så langt synes å bekrefte dette. Riktignok har Linn og Chapter blitt nevnt som 2 highendere som bruker SMPS, men lista over highend produsenter som velger vekk SMPS er mye lengre.
Primærårsaken er at det koster en god del i tid, kompetanse og penger å utviklike en god SMPSU, enn en mer tradisjonell strømforsyning.

Jeg tviler på at Linn og Chord (mfl) har valgt SMPSU på grunn av at det er enkelt. Fordelene med SMPSU mht stabil regulert spenning ut for alle effektnivåer, høy effekfaktor (lineær belastning av strømnettet), lav påvirkelighet fra strømnettet, kan fort ødelegges i en kakafoni av switchestøy. Å unngå/begrense ulempene med SMPSU krever en god del tid, kompetanse og penger i utvikling både i design og kretsutlegg => dette er ikke noe for hobbyromet og garasjeprodusenter (dvs. eksl. SMPSUer type hyllevare).

mvh
KJ
qft
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Man skrev:
Nå var det jo slik at Chapter ikke bruker SMPS.
Chapter bruker Linear Devices sin quad rail SMPS controller. De bruker den IKKE i forsterkerkretsen, og heller ikke til å drive lysdiodene.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Blir litt bekymret her jeg nå, jeg har bestilt meg Hypex 400w modluer med switchmode strømforsyning. Har jeg gått i baret ? :(
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De SMPSene til Hypex er ordentlige saker.

I denne tråden pekes det på billige SMPSer og at de i seg selv kan være inadekvate til utstyret de forsyner og generere støy som kan påvirke omliggende utstyr. Det er en annen skål.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Valentino skrev:
De SMPSene til Hypex er ordentlige saker.

I denne tråden pekes det på billige SMPSer og at de i seg selv kan være inadekvate til utstyret de forsyner og generere støy som kan påvirke omliggende utstyr. Det er en annen skål.
Der er ingen væsentlig forskel .
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kutt ut flammekastingen, Duelund.

Det er ingen vesentlig forskjell mellom ganske meget innenfor vår rare hobby dersom man bare bruker ørene...
 

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
132
Antall liker
120
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke inntrykk av at Hypex sin SMPS180 i kombinasjon med Hypex UcD180 står noe tilbake for uregulert forsyning med de samme forsterkermodulene. Og ja, jeg har både SMPS og uregulert forsyning i systemet.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
yoshi_78 skrev:
Jeg har ikke inntrykk av at Hypex sin SMPS180 i kombinasjon med Hypex UcD180 står noe tilbake for uregulert forsyning med de samme forsterkermodulene. Og ja, jeg har både SMPS og uregulert forsyning i systemet.
Det liker jeg å høre ;) Går det utover strømforsynningen å bruke 2 stk kort til strømforsyningen, eller er ikke det merkbart med 1 eller 2 kort på hver switchmode ?
 

yoshi_78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
132
Antall liker
120
Torget vurderinger
3
Leikis. skrev:
yoshi_78 skrev:
Jeg har ikke inntrykk av at Hypex sin SMPS180 i kombinasjon med Hypex UcD180 står noe tilbake for uregulert forsyning med de samme forsterkermodulene. Og ja, jeg har både SMPS og uregulert forsyning i systemet.
Det liker jeg å høre ;) Går det utover strømforsynningen å bruke 2 stk kort til strømforsyningen, eller er ikke det merkbart med 1 eller 2 kort på hver switchmode ?
Hver SMPS trekker fint to UcD-moduler. Har ikke forsøkt å bare kjøre én UcD per SMPS, for da hadde jeg ikke hatt plass til alt i HiFi2000-boksen min ;) Men kanskje noen andre har forsøkt?
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
Man skal være litt forsiktig med å bruke glossy produktbrosjyrer skrevet av kreative markedsføringsavdelinger som gode lærebøker for elektronikk.

Audiofile danner lett tvangsnervroser for de mest banale ting. Tunge trafoer er allment akseptert blant audiofile, gir høyere vekt/et mer solid inntrykk, er billigere og ikke minst enklere å implementere i et design.
Skulle jeg ha designet en "audiofil" komponent med ambisjoner hadde jeg aldri brukt en SMPS, rett og slett fordi jeg sannsynligvis hadde hatt kemneren på døra i det øyeblikket en skribent som har hatt tatt sitt ABC elektronikkkurs i en jubileumsutgave av What`s Hifi åpnet lokket og påpekte at SMPS er en potensiel svakhet for lyden.

Det er etter min mening en uting at industrien skal kjempe mot trangsynte audiofile fulle av gamle fordommer. De kunne ha benyttet utviklingsbudsjettene sine så mye mer kreativt. Denne hobbyen trenger snart en audiofil versjon av Apple om det skal være noe som helst lys i enden av tunnelen....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
En hype kjennetegnes av at irrasjonelle følelser styrer folk til å digge noe. De eneste sterke følelsene som har rammet ICE er vel det temmelig irrasjonelle behovet enkelte har for å hate dem. Bare det at de vekker så sterke følelser at enkelte gidder å bruke av sin tid på å skrive om hvor forferdelig de er fremfor å forbigå dem med et skuldertrekk sier jo sitt...
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Valentino skrev:
Kutt ut flammekastingen, Duelund.

Det er ingen vesentlig forskjell mellom ganske meget innenfor vår rare hobby dersom man bare bruker ørene...
Mere viktigt er det at bruge det mellem ørene.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
KJ skrev:
Før dere går helt bananas over hvor elendige SMPSer vil jeg minne om at Linn og Chord mfl benytter SMPS, til og med til MC-RIAA-forsterkere, og etter sigende med meget godt resultat. En såkalt «lineær» PSU foret med 50Hz AC switcher forresten også, til og med i det hørbare området dvs 100Hz.

mvh
KJ
Min Marchand LN-112 MC Riaa har også switch-mode strømforsyning. Den tar tydeligvis støy opp fra den bærbare PCen. Ellers er det vel en ide som Lars Kristensen fra Nordost hevder: ha egen kurs til digitale kretser.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Duelund_Support skrev:
Valentino skrev:
Kutt ut flammekastingen, Duelund.

Det er ingen vesentlig forskjell mellom ganske meget innenfor vår rare hobby dersom man bare bruker ørene...
Mere viktigt er det at bruge det mellem ørene.
Tenk hvor kjedelig det hadde blitt på forumet da..
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
frans skrev:
...
Min Marchand LN-112 MC Riaa har også switch-mode strømforsyning. Den tar tydeligvis støy opp fra den bærbare PCen. Ellers er det vel en ide som Lars Kristensen fra Nordost hevder: ha egen kurs til digitale kretser.
Det er ingen nødvendig sammenheng mellom SMPSU til RIAA og hvor følsomm RIAA er for støy fra f.eks. bærbar PC. Støyen fra PC kan da mange veier, og MC-RIAA trinn har tildels svært høy forsterking (typisk omkring 50-70 dB, dvs omkring 320X til 3200X) som gjør dem potensielt følsomme for de fleste former før støy, enten det er luftbåren eller ledningsbåren.

Hva sirkusdirektøren til Nordost hevder velger jeg å legge mindre vekt på.

mvh
KJ
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
"Hva sirkusdirektøren til Nordost hevder velger jeg å legge mindre vekt på."

mvh
KJ

Du burde ta en lytt på Direktørens kabler, de to i Grenland lydlaug som kjøpte dine kabler av økonomiske grunner har byttet ut disse med mere vellydende saker!
Vi andre i lauget som også testet dine kabler fant jo ut at de kom til kort, faktisk ganske kraftig i ett par oppsett!
Det kan jo tenkes at ditt oppsett ikke er særlig avslørende også? ;)

SAL


PS. Det hadde ingenting med utseende å gjøre, vi syntes dine kabler var meget fine!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Må jag be om den absolutta tysssssssssstnad....
(trommehvirvel etc.)
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.306
Torget vurderinger
1
SAL skrev:
Du burde ta en lytt på Direktørens kabler, de to i Grenland lydlaug som kjøpte dine kabler av økonomiske grunner har byttet ut disse med mere vellydende saker!
Vi andre i lauget som også testet dine kabler fant jo ut at de kom til kort, faktisk ganske kraftig i ett par oppsett!
Det kan jo tenkes at ditt oppsett ikke er særlig avslørende også? ;)

SAL

PS. Det hadde ingenting med utseende å gjøre, vi syntes dine kabler var meget fine!
Lager KJ kabler?
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
pedal skrev:
SAL skrev:
Du burde ta en lytt på Direktørens kabler, de to i Grenland lydlaug som kjøpte dine kabler av økonomiske grunner har byttet ut disse med mere vellydende saker!
Vi andre i lauget som også testet dine kabler fant jo ut at de kom til kort, faktisk ganske kraftig i ett par oppsett!
Det kan jo tenkes at ditt oppsett ikke er særlig avslørende også? ;)

SAL

PS. Det hadde ingenting med utseende å gjøre, vi syntes dine kabler var meget fine!
Lager KJ kabler?
Ja.

Mvh.
SAL
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Ellers anbefales NRK2 nå, Mathias Eick....

PS. For de som gikk glipp av han nå eller vil ha mer, Mathias Eick spiller på Kafe K her i Porsrunn om nøyaktig en uke! Sees der, over en Cognac! ;)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.470
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
8x12_TOM skrev:
SAL skrev:
Ellers anbefales NRK2 nå, Mathias Eick....
Fikk du skaffa deg den cd jeg hadde med på demo hos deg?
Ja, tusen takk! Dette er virkelig bra, kanskje vi treffes på Kafe K?

Mvh.
SAL
 
Topp Bunn