Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.226
    Vis vedlegget 878597

    Jeg er igen igang med at omplacere seks subwoofere. Tre med en 18 tommer basenhed i, og tre subwoofere med hver to 8 tommere i.
    De er desværre for tunge for en person.
    Jeg håber på snart at få mine Fronthøjttalere.
    Rolig nu jeg satser på at komme på fredag. Desværre skal du så også af med dacen. Håber du kommer over det til du får råd til en ny.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så blev der flyttet subwoofere.

    20221223_175803.jpg


    Centerenhøjtaleren i midten omkrenset af 2x12 tommere subwoofere.
    18 tommer placeret til venstre spillende mod midten og en 18 tommere placeret ovenpå pegende ligefrem.
    Højre side. 2x12 tommere pegende mod midten. Der er placeret en 18 tommere ovenpå pegende frem.
    Måske ikke bedste placering, men mulighederne er begrænset med de store subwoofere.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20230128_210619.jpg


    Så blev der flyttet subwoofere igen. Jeg fik hjælp af Drossel. De er godt nok tunge.
    Det er nogle gode diffusere jeg har, V - Wings, men hvordan de placeres har også betydning. Min erfaring er, at Frontvæggen er så vigtigt for den gode lyd og her bør være diffusion. Srore tunge diffusere. Det lyder så godt nu.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det var ikke nogen let opgave. Hvordan har lyden ændret sig?
    Lyden med SMT Svanå Teknik V Wings placeret på gulvet eller ovenpå subwooferne er den, synes jeg, at musikken er lidt mere dynamisk og med mere kant på. Med V Wings løftet lidt mindre, men mere efterklang som jeg hørte det. Dog uden at gå tilbage igen på grund af at de er tunge de subwoofere.
    Nu til aften sad jeg og lyttede til musikken. Det er bedre og med mere dynamik og forkant. Bredde, dybde og højde er meget fint. Jeg har ikke hørt det bedre.
    Tak for din hjælp. 🙂
    Vi ses på fredag hos mig. Vi bliver 5 personer til lytning.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Flageborg, det vil jeg tro.
    Jeg overvejer meget kraftigt, at sælge to subwoofere med 2x12 tommere. At neddrosle lidt.
    Jeg regner med at købe ICEPOWER forstærker til at trække 4 eller 6 subwoofere. Appolon med ICEpoeer 1200 AS2. Det er så billiger med 4 forstærkere end 6 naturligvis. 700 watt i 4 ohm til hver.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvor mye dedikert sub bass demping har du i det rommet?
    Jeg har ikke noget specielt subbas dæmpning.
    Jeg har i døråbningen til hoveddøren, der ikke bruges mere, ca. midt på Bagvæggen placeret Rockwool Flexiabats A bats i 10 cm. tykkelse. Der er så placeret SMT Svanå Teknik die V Wings foran. 2 meter høje.
    Jeg solgte mine 4 Varitunes, da jeg fik akustik loft. De "bubler " har lidt afstand og skulle dæmpe bassen.
    SMT Svanå Teknik V Wings dæmper også bas, fordi når de skubbes sammen, er der et kammer med en lille åbning.
    Væggene er lette. Træskelet med 2 lag gips. Rockwool flexiabats A bats på 20 cm.
    Jeg har også ventilation med rør i loftet, der nok slugee noget bas.
    Jeg har ikke pt. sat de 6 subwoofere til. De er placeret som foreslået til at give en trykbølge. Lydmæssigt står de godt for stereo. Jeg påtænker at sælge 2 af dem og så købe ICEPOWER 1200, der yder 700 watt x 4 eller 6.

    Stereo lyder helt fantastisk. Dybde, bredde og højde står knivskarpt. Jeg er en lykkelig mand. Jeg låner stadig Drossels Dac, men jeg har bestilt den helt nye og det skulle blive et stort løft. Så jeg glæder mig.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20230203_202436.jpg


    Dejligt med gæster der var glade for lyden. Det spillede også godt. Drossel sidder der også og lytter.
    Jeg havde opdaget at PS Audio PerfectWave SACD Transport havde det billige fra deres torden serie strømkabler siddende dertil. Audioquest Thunder Source sad på, og det blev så skiftet til Audioquest Hurricane High Current.
    Jeg nåede at lytte grundigt til før og efter. Det nok mest slående var den bedre diskangengivelse.
    Men endnu bedre blev det? Da jeg flyttede strømkablet fra Vibex fordelerboks, der blev født af et Tunami kabel, og direkte til vægudtag med Furutech vægstik. Samme som Tunami var taget fra. Så var der kun instalitionskablet på 2x12 kvadrat pr leder til tavlen. Bedre dynamisk lyd. Mere ren og klar og renere diskant gengivelse. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan. Jeg må bare stole på mine øre. Som jeg har gjort hele vejen og jeg har bare så god lyd i dag.
    Så nu mangler jeg et ekstra vægstik...
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20230225_203004.jpg


    Så blev der leveret PS Audio Stellar M 1200, som er klasse D med 1200 watt i 4 ohm, som mine højttalere har. I 8 ohm har de 600 watt. Det giver en kraftig dynamisk lyd. Saft og kraft er der i levende lyd og derfor er kræfter vigtige.
    Det var Morten fra High Performance Audio der leverede de to monoblokke. Morten har for år tilbage solgt SMT Svanå Teknik produkter, så det var spændende for Morten at lytte til mit Lytterum, der er trimmet med akustiske produkter fra SMT Svanå Teknik. Morten var imponeret over rummet, og der skal være et besøg igen med mere tid.
    Der er altid spændende at få besøg og tilbagemelding på lyden.
    Lydbilledet er bredt, dybt og højt. Endnu bedre end før. Meget dynamisk. Klokkerent. Fyldt med detaljer. Fremragende mellemtone. Dyb bas de Stellar M 1200 kan grave frem af de nye Monacor 8 tommere basenheder i kevler, som Modifix har sat i.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der er gjort en del målinger, som jeg kan lægge ud.
    Men Lytterummet er super godt med en efterklang på 300 ms. Når jeg sidder og lytter, hører jeg ikke refleksioner fra sidevæggene eller bagvæggen. Målinger kommer.
    Der blev også gjort frekvens målinger. De kommer også. Men her er et midlertidigt.

    20230509_175134.jpg


    Målingerne er gjort af min ven Daniel. Jeg har ikke selv mulighed for at gøre det.
    Den grønne er en subwofer 2x12 tommere og den lilla er mine to fronter. Målt i lytteposition.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.590
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    Er målingene med test-signal rett i effekt-trinn eller med Pure Direct?
    Har du en måling hvor begge spiller sammen?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Min erfaring er at ved brug af Subs bør de ikke spille i det område som front spiller. Hvis front spiller eks ned til 40Hz bør subs kun tager over herfra og ned.
    Hvis man vil over 100Hz er det efter min mening ikke længere en sub. Men bare mere bas. Jeg synes at opleve at mange musik nydere forveksler Sub bas med kraftigt bas.
    Man skal ... synes jeg gøre op med sig selv hvad der er man vil have. Er det bare mere bas eller Subsonisk Bas :)
    Det er godt nok fra 2020, men det må da være en fordel, at supplere front højttalerne med subwoofere for at få mere membranareal? Subwooferne kan så styres med Mini DSP. Jeg overvejer den løsning, da mine fronter falder i frekvensgang. Se måling. Nogle kommentar på det?
    Højttalerne spiller fremragende dyb nuanceret bas, men et løft er nok endnu bedre.

    Måling af frekvensgang i mit lytterum. Lilla er fronthøjtalerne og grøn er en subwoofer 2x12 t...jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det ser flot ud The Shy. Den kurve ville jeg gerne have.

    Når jeg lytter til testtoner, er det tydeligt, at 20 Hz og 30 Hz er nede i styrke. 40 Hz er bedre og 50 Hz er fint. Måske skyldes det rummet, da jeg tydelig kan høre den dybe bas uden for rummet. Jeg har så ikke de basproblemer som mange har med deres rum. Jeg har ventilationsrør, der nok kan sluge bas samt lidt huller i en væg til diffusere.
    Løsningen er nok at bruge to subwoofere som tilskud i bassen, og bruge 4 subwoofere til surround. Parasound har XLR ud og RCA ud. Så RCA ud til Mini DSP og subwoofere. Det kunne blive disse med 18 tommer, jeg købte af Daniel. Eller de to 2 x 12.

    Billedet viser den 18 tommere bagerst mod frontvæggen. den kunne stå på ydersiden af Fronterne trukket lidt tilbage.

    Svens nye 18 tommer med de andre.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.590
    Antall liker
    3.125
    Torget vurderinger
    0
    Det er godt nok fra 2020, men det må da være en fordel, at supplere front højttalerne med subwoofere for at få mere membranareal? Subwooferne kan så styres med Mini DSP. Jeg overvejer den løsning, da mine fronter falder i frekvensgang. Se måling. Nogle kommentar på det?
    Højttalerne spiller fremragende dyb nuanceret bas, men et løft er nok endnu bedre.
    Det ser ut som en liten RoadTrip til flere entusiaster i Norge kan bidra til nyttige innspill
    for håndtering av Skrøder-frekvensene, både i Stereo og fler-kanals, i systemet ditt...... :unsure:
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.226
    Antall liker
    2.242
    Det så ikke bra ut Sven, hvis målingene er korrekte. Eller kan den siste (venstre front) være en måling av begge kanalene samtidig hvor en utfasing har kommet med på målingen? Det kan se slik ut.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det så ikke bra ut Sven, hvis målingene er korrekte. Eller kan den siste (venstre front) være en måling av begge kanalene samtidig hvor en utfasing har kommet med på målingen? Det kan se slik ut.
    Tak for dit svar.

    Målingerne er kun gjort i lytteposition. da det er vel det der er relevant for mig. Hvis der var lavet nærfelts- målinger af højttalerne, ville det se pænere ud. Der vil ære udfasninger i mellemtone og diskant når der måles på begge samtidig.

    Jeg er meget tilfreds med lyden, men det fald fra 45 hertz er lidt ærgerligt. Det skulle være meget svært, at måle bassen i rum.

    Jeg overvejer, at sætte en subwoofer ved hver højttaler på ydersiden, for at hæve bassen styret med DSP Mini. Der er ingen korrektion på målingerne.

    Målingen viser også et fald i diskanten, men jeg ved ikke hvorfor. Der er brugt en DSP/2 mikrofon. The Shy mente, at der manglede lidt niveau i diskanten, da han var her. Men meget er sket siden dengang.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.226
    Antall liker
    2.242
    Ja. Når begge kanalene måles samtidig, så får man en utfasing/kansellering oppover i frekvens hvis ikke micen er ekstremt nøyaktig plassert mellom høyttalerne (lik avstand til begge). Så her trenger man nok å måle på nytt med hver kanal separat for å se hvordan det faktisk måler. Eller du kan laste opp målefilen hvis det er allerede er gjort slik.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn