Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jowjow meget kan lyde bedre med en masse harmonisk forvrængning fra rørudstyr. Vil helst have det så umanipuleret som muligt.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Svend må lige bære over med mig. Men jeg synes at udtalelsen med "et godt anlæg gør det vanskeligt at nyde noget af det gamle rock" gør mig lidt trist. For hvad er et godt anlæg?
    Meget kortet af, men et glimrende indlæg.
    Synes efterhånden nogen af postulaterne tangerer det absurde.
    Et anlæg, der er så "godt", at kun en lille del af ens musiksamling lyder godt??:poop:
    I mit univers er det kort og godt IKKE et godt anlæg.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Jowjow meget kan lyde bedre med en masse harmonisk forvrængning fra rørudstyr.
    Det hele gælder jo om at "snyde" hjernen. Så hvis det er det der skal til. Hvorfor så ikke?

    Vil helst have det så umanipuleret som muligt.
    Du burde kigge lidt mere på indspille siden. Der er intet der er ikke er manipuleret. Og hvordan ved du hvad umanipuleret er? Hvis ikke det du gengiver lyder rigtigt så kan du da ikke mene det er umanipuleret?

    Der er jo intet af det vi gengiver som er rigtigt. Jeg mener målet helliger midlet og hvis jeg med simple midler kan gøre det en anelse mere troværdigt så er det fint med mig.

    Senilix
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Og derfor er det helt ok at bruge tonekontroller :)
    Helt enig :)
    Man skal sammensætte den lyd man kan lide. Ikke den lyd andre kan lide :rolleyes:
    Da jeg også lytter til optagelser der virkelig lyder dårligt har jeg taget det valg at jeg kan på volumen kan skure op eller ned for bassen. Det samme med Mid/Hi.
    På den måde kan jeg få en forholdsvis fornuftig gengivelse netop ved at tilpasse den indspilning der skal nydes.
    Omvendt hvis en god optagelse har voldsom bas kan jeg bare skrue ned for den 30-300Hz
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Lassencad
    Man skal sammensætte den lyd man kan lide. Ikke den lyd andre kan lide :rolleyes:
    Jeg er som udgangspunkt enig med dig. Men jeg vil lige præciserer at min anke går primært på optagelser eller en mastering hvor det på ingen måde kan siges at lyde realistisk. Ikke så meget på at man skal ændre alt til en lyd som man kan lide. Ikke at der er noget galt med det hvis det er hvad man ønsker. Blot det ikke er mit motiv.

    Jeg synes bare det er et skråplan hvis man holder op med at lytte til musik man godt kan lide fordi det nu lyder træls efter man har "opgraderet" anlægget.

    Da jeg også lytter til optagelser der virkelig lyder dårligt har jeg taget det valg at jeg kan på volumen kan skure op eller ned for bassen. Det samme med Mid/Hi.
    På den måde kan jeg få en forholdsvis fornuftig gengivelse netop ved at tilpasse den indspilning der skal nydes.
    Omvendt hvis en god optagelse har voldsom bas kan jeg bare skrue ned for den 30-300Hz
    Som nævnt ovenfor, så er det lige præcis dette jeg mener. Hvis det giver dig en lidt mere helstøbt gengivelse så er det da vejen at gå.

    For at citerer Nelson Pass. "this is the entertainment business"

    Vi må heller lade Svend få sin tråd tilbage. Jeg undskylder for min hijacking, Svend.

    Senilix
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har haft en del gæster til lytning, og så spørges der til den og den cd blandt andet en med Cream, som jeg får år tilbage, havde valgt fra da jeg fandt at den havde dårlig lydkvalitet. Den blev fundet frem og musikken blev nydt. Det hjalp med at mit anlæg er blevet bedre og bedre. Men naturligvis vil jeg bruge andre cd 'er til at vise musiknlæggets kvaliteter. Mvh. Sven
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Med hensyn til mine nye subwoofere, så lyder det så involverende med den fine basgengivelse. Jeg er helt vild med bas.
    Jeg har luftet tanken til Modifix med subwooferne med kun enhed i, to styks, så de evt kunne sættes ovenpå 2 x 12'erne. Nu får vi set om det bliver bliver til noget.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg har haft en del gæster til lytning, og så spørges der til den og den cd blandt andet en med Cream, som jeg får år tilbage, havde valgt fra da jeg fandt at den havde dårlig lydkvalitet. Den blev fundet frem og musikken blev nydt. Det hjalp med at mit anlæg er blevet bedre og bedre. Men naturligvis vil jeg bruge andre cd 'er til at vise musiknlæggets kvaliteter. Mvh. Sven

    Men naturligvis vil jeg bruge andre cd 'er til at vise musiknlæggets kvaliteter

    Lad dine gæster selv bestemme evt lade dem tage det musik de kan lide . Kan dine gæster afspille hvad som helst de måtte have med finder du ud af om dit anlæg er godt . Det er det i min verden hvis alle typer musik kan spilles.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nogle optagelser er altså for ringe. At man kan spille dem er ikke nødvendigvis et kvalitets tegn. Sådan er min konklusion altså.
    Jeg har endnu ikke oplevet at en gæst ikke har kunne spille sin medbragte musik :)
    Jeg har holdt en del Hygge aften haft mange gæster og har ikke oplevet gæster der tager så dårlige optagelser med at de ikke kan spilles :)

    Jeg selv har optagelser der næsten kan ikke nydes :) :) :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Alle tilslutninger er Bananstik i sølv :) Udover det har jeg en helvede masse af Sølv i skufferne. Det burde dog ikke påvirke lyden ? :p
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Får du lyttet til noe musikk, Sven? Jeg kikker innom trådene til dere DIY-ere iblant, men jeg synes det er lite musikkglede å spore.
    Jeg får hørt meget musik
    Får du lyttet til noe musikk, Sven? Jeg kikker innom trådene til dere DIY-ere iblant, men jeg synes det er lite musikkglede å spore.
    Jeg får da lyttet til meget musik og jeg fik anskaffet mig en rigtig god stereoforforstærker...

    Så fik jeg de nye subwoofere hjem, så der i dag er 4 subwoofere. ( 6 x 12 tommere + en 18 tommer.).

    De giver en mægtig oplevelse til film, og en del forskellige film skal lige genopleves. Film er så imponerende, når lyden fungere.

    Jeg er meget tilfreds med lyden på stereo og film, men Flageborg har inspireret mig til at prøve i højden også.

    Jeg har kontaktet Modifix om en eller to mere subwoofere a la 2x12.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er meget tilfreds med lyden på stereo og fim, men Flageborg har inspireret mig til at prøve i højden også.
    Plassering i høyden anbefales. Det er viktig at hver kasse bygges med 1 x 12" for best effekt og muligheten til å stable slik jeg har gjort som vist på vedlagte bilde. Rekkefølgen fra gulvet og oppover er optimal for lydopplevelsen. På dette bildet er det bare plass til 4 x 12" på venstre side pga. størrelsen på lerret og rommets utforming. Det optimale er 5 x 12" stablet på høyre side for der er det solid yttervegg på begge sider...med sub 1 nederst og vending innover, sub 2 vending utover, sub 3 vending innover, sub 4 vending utover og sub 5 vending innover. Denne "stacken" sørger for jevn frekvensrespons i hele rommet - anbefales (y)
    DSC_3616_1280.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For oss som er litt oppmerksomme gir dette en skakk opplevelse. Jepp, prøvd å stable fem single tolv i et hjørne. ubrukelig til musikk!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Her er et annet eksempel med stacking av 1 x 12", men ikke høyt nok under taket til mer enn 4 x 12". Det er like viktig å stable hele avstanden mellom gulv og tak med sub...som riktig vending av elementer fra bunn til topp (y)

    dsc_9745_46_1280.jpg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.432
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Plassering i høyden anbefales. Det er viktig at hver kasse bygges med 1 x 12" for best effekt og muligheten til å stable slik jeg har gjort som vist på vedlagte bilde. Rekkefølgen fra gulvet og oppover er optimal for lydopplevelsen. På dette bildet er det bare plass til 4 x 12" på venstre side pga. størrelsen på lerret og rommets utforming. Det optimale er 5 x 12" stablet på høyre side for der er det solid yttervegg på begge sider...med sub 1 nederst og vending innover, sub 2 vending utover, sub 3 vending innover, sub 4 vending utover og sub 5 vending innover. Denne "stacken" sørger for jevn frekvensrespons i hele rommet - anbefales (y) Vis vedlegget 762457
    Hadde dette ikke fungert bedre med å sette de på gulvet, fordelt langs hele frontveggen?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Hadde dette ikke fungert bedre med å sette de på gulvet, fordelt langs hele frontveggen?
    Nei, tvert i mot. En slik plassering du nevner, som ser helt "naturlig" ut for de fleste, er det ingen som vil tilbake til når de har opplevd ferdig kalibrert "stabling i hjørnet" etter kringlyd-metoden. Størrelsen med 12" på elementet samt posisjonering 90° forskjellig på sub 1, sub 2, sub 3, sub 4 osv. samsvarer med en total tilsvarende høyden på sittende menneske og gir best effekt for tilnærmet jevn frekvensrespons i rommet...

    PS! Plassering ved siden av hverandre på gulvet er "money for nothing"...
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.814
    Nei, tvert i mot. En slik plassering du nevner, som ser helt "naturlig" ut for de fleste, er det ingen som vil tilbake til når de har opplevd ferdig kalibrert "stabling i hjørnet" etter kringlyd-metoden. Størrelsen med 12" på elementet samt posisjonering 90° forskjellig på sub 1, sub 2, sub 3, sub 4 osv. samsvarer med en total tilsvarende høyden på sittende menneske og gir best effekt for tilnærmet jevn frekvensrespons i rommet...

    PS! Plassering ved siden av hverandre på gulvet er "money for nothing"...
    Er det viktig at det er 12"?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Her er et annet eksempel med stacking av 1 x 12", men ikke høyt nok under taket til mer enn 4 x 12". Det er like viktig å stable hele avstanden mellom gulv og tak med sub...som riktig vending av elementer fra bunn til topp (y)

    Vis vedlegget 762465
    PS! Dette bildet viser et rom som er bygget som "et rom i rommet" i en vanlig enebolig og har derfor ikke full høyde som normalt slik at det ble plass til 5 x sub i hjørnet...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Lydbølger påvirkes ikke av gravitasjon - så man får i grunn samme resultat av å stable langs gulvet, som tårn i hjørnet. Hva som funker best avhenger av lytteposisjon og dimmensjoner og andre ting.

    For de frekvensene det er tiltenkt å spille, så betyr heller ikke denne 90 graders alterneringen noe - da er de rundstråler.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Er det viktig at det er 12"?
    Nei, det kan være 13" også, men 14" og 15" blir i grenseland...såfremt høyden på kassen x 2 ikke overstiger ca. høyden på kroppen i vanlig lytteposisjon. Dette handler om bølgeformen fram til treffpunktene på kroppen som genereres av elementene i et rom med 4 vegger, gulv og tak....
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nei, det kan være 13" også, men 14" og 15" blir i grenseland...såfremt høyden på kassen x 2 ikke overstiger ca. høyden på kroppen i vanlig lytteposisjon. Dette handler om bølgeformen fram til treffpunktene på kroppen som genereres av elementene i et rom med 4 vegger, gulv og tak....
    Tror der er mange der er uenige med dig :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Når jeg ser film og der kommer dybe frekvenser fornemmer jeg, at bassen går langs gulvet til ens ben og jeg føler den dybe bas. Ikke kun der. Jeg kan godt forestille mig at basser i ørehøjde så må være godt.
    Jeg synes, at mine 3 subwoofere med 2 x 12 tommere på gulvet er klart bedre end kun en 2 x 12. Alle støttet af den store 18 tommer subwoofer, der måske skal flyttes til under centerhøjtaleren, hvor den har været før.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.202
    Sted
    Langesund
    Her er et annet eksempel med stacking av 1 x 12", men ikke høyt nok under taket til mer enn 4 x 12". Det er like viktig å stable hele avstanden mellom gulv og tak med sub...som riktig vending av elementer fra bunn til topp (y)

    Vis vedlegget 762465
    Det rommet lignet veldig på et jeg har besøkt noen steinkast nord for Kristiansand :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Lydbølger påvirkes ikke av gravitasjon...
    Lydbølgers gravitasjon fungerer litt annerledes enn man vanligvis benytter den definisjonen.
    Lydbølgers egenskaper fra 100Hz og nedover har samme karakteristikk som vann...
    Bølger, enten det er luft eller vann, velger minst mulig motstands vei...og derfor må plassering tilpasses for hvert enkelt rom der sub benyttes (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes, at mine 3 subwoofere med 2 x 12 tommere på gulvet er klart bedre end kun en 2 x 12...
    Ja, men tenk heller på subber som Lego...slik at flere små brikker gir en mer fleksibel mulighet for plassering og styring av bassbølgene. Du vil oppnå mye bedre resultat med 6 x 12" i hver sin kasse når det skal stables i høyden... (y)
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg kunne trække de to subwoofere 2 x 12 lidt nærmere sidevæggen. De peger fremad. Så 1 x 12 tommer ovenpå pegende indad. Så en ovenpå pegende udad. De kunne måske have samme forstærker, og være sammenkoblet. Jeg har for mange forstærkere... synes jeg. Men de er gode.
    Der er så plads til en mere som den fjerde i højden engang...
    Den store 18 tommer subwoofer må så blive stående.

    20211023_144903.jpg


    Den store 18 tommer subwoofer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    For oss som er litt oppmerksomme gir dette en skakk opplevelse. Jepp, prøvd å stable fem single tolv i et hjørne. ubrukelig til musikk!
    Det spørs vel hvor de deles, og hvor sterk psyken til lytteren er.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det spørs vel hvor de deles, og hvor sterk psyken til lytteren er. Det er meeeget sannsynlig at det visuelle "skakke" inntrykket vil være med på ødelegge.
    Ja, min erfaring er at en deling med minimum 24db/oktav under 30Hz gjør dem usynlige. Men er ikke med på at psyke spiller inn. Tror det heller er hjemmekinogutta som påberoper seg ekspertise på feil felt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kunne trække de to subwoofere 2 x 12 lidt nærmere sidevæggen. De peger fremad. Så 1 x 12 tommer ovenpå pegende indad. Så en ovenpå pegende udad.
    Både ja og nei. Nederst setter du 1 x 12" som vender mot midten/senter. Så setter du 2 x 12" som vender udad ovenpå 1 x 12" osv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn