Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Ja, min erfaring er at en deling med minimum 24db/oktav under 30Hz gjør dem usynlige. Men er ikke med på at psyke spiller inn. Tror det heller er hjemmekinogutta som påberoper seg ekspertise på feil felt.
    Folk blir sikkert aldri enig om hvor godt man kan detektere retning på bass, og ved hvilken frekvens man begynner å kunne høre det. For min del begynner retningen gradvis å fade rundt 90-100 hz, og ved 70 Hz synes jeg retningen er så godt som borte. Har mye erfaring med dette fra manuell EQ justering med sinustoner og sveiper her hjemme. Om du påstår at du hører retningen på en 50 Hz ren sinustone, så har jeg veldig vanskelig for å tro på det.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Folk blir sikkert aldri enig om hvor godt man kan detektere retning på bass, og ved hvilken frekvens man begynner å kunne høre det. For min del begynner retningen gradvis å fade rundt 90-100 hz, og ved 70 Hz synes jeg retningen er så godt som borte. Har mye erfaring med dette fra manuell EQ justering med sinustoner og sveiper her hjemme.
    Trenger vi bli enige? 😁 Har gjort mine erfaringer, retter meg etter det. Du får gjøre som du vil.👍
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er skummelt å være alt for bastant med erfaringer. Erfaringer er det samme som opplevelser, og de er jo høyst subjektive og ikke nødvendigvis den hele og fulle sannhet ;)
    Nei, jeg vet jo du tar feil, men kan du leve med skakk bass så er jo det greit for meg.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Det er skummelt å være alt for bastant med erfaringer. Erfaringer er det samme som opplevelser, og de er jo høyst subjektive og ikke nødvendigvis den hele og fulle sannhet ;)
    Bastante med erfaringer har som regel sterke meninger, begrenset med variert erfaring og mer eller mindre ubevisst en større mengde erfaring med feil utførelse i praksis... ;)
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    12.666
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Erfaring er den egenskapen som gjer at du kjenner igjen ein tabbe når du gjer han ein gong til.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Folk blir sikkert aldri enig om hvor godt man kan detektere retning på bass, og ved hvilken frekvens man begynner å kunne høre det. For min del begynner retningen gradvis å fade rundt 90-100 hz, og ved 70 Hz synes jeg retningen er så godt som borte. Har mye erfaring med dette fra manuell EQ justering med sinustoner og sveiper her hjemme. Om du påstår at du hører retningen på en 50 Hz ren sinustone, så har jeg veldig vanskelig for å tro på det.
    Om man klarer å retningsbestemte blir også påvirket av hvor bratt man deler og hvor mye harmonisk forvrengning man har. Harmonisk forvrengning kommer jo høyere opp i frekvens og blir lettere å avsløre i forhold til retning.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette er ikke tråden å diskutere temaet, så skal la dette være siste innspill.

    Vi snakker ikke her om å pinpointe bassen, for bølgen er stor. Men vi klarer tydeligvis enkelt å sanse en generell retning og geografisk variasjon av trykkbølgen. Det er flere litt oppdaterte bassentusiaster som måler i flere høyder for å sikre en jevn taktil respons. Merk bare hva @Sven_Palvig selv skrev litt tilbake, at han enset at bassen var kraftigst ved føttene.

    Flere av oss her har nå så potente systemer at forklaringen umulig kan ligge i bilyd. For @Flageborg minisub prosjekter kan det muligens dreie seg om det, men ikke for @The Shy, meg selv med flere. @OMF har jo en DBA løsning, men slike løsninger er ofte velkalibrerte om eier klarer å justere selv slik at slow listening inngår i arbeidet. På tilbakemeldinger fra besøkende og hans bevissthet later det til at OMF har full kontroll. En fordel med disse løsningene er faktisk at strukturell vibrasjon minimeres og man sitter kun igjen med et direkte homogent trykk. Merket godt overgangen fra dobbeltsidig (bak/foran) til enkeltsidig i sofaen.

    Forklaringen til @Kalle Klovn er jeg med på til en viss grad, da de ynkelig 12" RELene jeg hadde bak en periode slet for å henge med de fem Dynaudioene jeg hadde foran og lagde sjuhelveter med bilyd. Problemet forsvant med 18"

    Så jo, samlet sett begynner hififolket å få mye erfaring rundt bass. Gamle travere og selvutnevnte eksperter som Flageborg klarer åpenbart ikke henge med. På tide å henge opp hatten?

    Alt tyder på at du jobber mot bassnirvana Sven. Kanskje ikke så lurt å søke råd hos de som leker med små lifestyle subber.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Nei, jeg vet jo du tar feil, men kan du leve med skakk bass så er jo det greit for meg.
    Hvorfor rette det mot meg, har ikke snakket noe om mitt oppsett. Men her er alt 100% symmetrisk, har 3 subber pr. side satt opp så jeg ser like avstander overalt. Jeg ville ikke hatt et tårn med subber på en side. Fordi jeg deler to av de for høyt til det, og jeg klarer ikke usymmetrisk oppstilling pga. det visuelle. Jeg er bare usikker på hvor kritisk det er for lyden gitt en lav deling. Fint poeng det du nevner om at det ikke er pin pointing du mener men mer en fornemmelse av hvor bølgen oppstår.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hos meg er alt 100% symmetrisk, har 3 subber pr. side satt opp så jeg ser like avstander overalt. Jeg ville ikke hatt et tårn med subber på en side. Fordi jeg deler to av de for høyt til det, og jeg klarer ikke usymmetrisk oppstilling pga. det visuelle. Jeg er bare usikker på hvor kritisk det er for lyden gitt en lav deling. Fint poeng det du nevner om at det ikke er pin pointing du mener men mer en fornemmelse av hvor bølgen oppstår.
    Ja, når man stakker alt i et hjørne er sjansen etter min mening at man vil kunne oppleve en merkelig skjevhet i lydbildet. Det går fra en subtil fornemmelse ved lave frekvenser til en mer konkret forstyrrelse oppover i spekteret. Ikke alt man hører på vil medføre dette, men en gang er nok til å bryte illusjonen imo. Tok opp dette temaet for noen år siden, når jeg hadde fulgt Geddes til punkt og prikke. Summen ble tett på perfekt, men hele scenen virket vridd. Veldig forstyrrende!
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Fik engang en forklaring om at lave/ subsoniske frekvenser er optaget i Mono?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Fik engang en forklaring om at lave/ subsoniske frekvenser er optaget i Mono?
    Tror snarere de bliver filtreret fra.

     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Både ja og nei. Nederst setter du 1 x 12" som vender mot midten/senter. Så setter du 2 x 12" som vender udad ovenpå 1 x 12" osv.
    Da en 2 x 12 tommer har et mål der hedder 120 x 60 x 53 uden fødder, indvendigt mål 250 liter, og er bygget som et matrix kabinet, er den temmelig tung. Det er derfor ikke rigtig muligt, at placere den over en 1 x 12, så den må have membranen vendende fremad.

    Modifix er med på, at bygge 4 styk 1 x 12 tommer, når der bliver tid til det. De har 16 ohm hver, og de kan så have på hvert deres eget impedanskorrektion. To sat sammen giver en 8 ohms subwoofer. De er så ikke helt så tunge og er dermed nemmere at flytte rundt med.

    Der kan så afprøves stakket ovenpå en 2x12 subwoofer, vendt fremad med membranen.

    Eller den ene drejet 90 grader.

    Eller en placeret side om side horisontalt.
    Altså:
    På gulvet 2x12 - 2x12 - 2x12. (Der er 63 cm ind til hjørnet af rummet. Så det er ikke en hjørneplacering).
    Ovenpå 1x12 - 1x12 - centerhøjttaler - 1x12 - 1x12. Med denne løsninger jeg bange for, at miste dybdeperspektiv.

    Der vil så være plads til 1x12 subwoofer 60x60x ca. 60 ovenpå.... I begge sider. Hvor meget mon det betyder?
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    1. Da en 2 x 12 tommer har et mål der hedder 120 x 60 x 53 uden fødder
    2. Modifix er med på, at bygge 4 styk 1 x 12 tommer
    3. Eller den ene drejet 90 grader.
    Et par ting å ta hensyn til ved stacking av subber...
    1. 120cm er for høyt pr. subkasse...som resulterer i ujevn frekvensrespons i lytteposisjon....max 60cm gir plass til 4 stk. sub mellom standard gulv til tak med 240cm høyde totalt - minus evt. føtter/dempeputer
    2. Hver sub må ha separat gainkontroll for korrekt kalibrering
    3. Hver enkelt sub dreies 90° i forhold til den under.....nederst element mot midten/element mot front/element mot midten/element mot front
    4. Stacken plasseres helt inn i hjørnet med minst mulig margin mellom kasse og vegg på begge sider
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Flageborg

    Tak for dit svar Flageborg. Også tak til andre der også har bidraget. Mine 2x12 tommer lyder fantastisk og jeg har bedre bas end nogensinde før. Dynamik, rum information og dyb bas. Mine 2x12 tommer svarer vel næsten som en 15 tommer. Dem har jeg tre af på Frontvæggen så seks 12 tommer der og en 18 tommer på bagvæggen.

    De har den størrelse de har, og nu er de bygget og fungere så godt. De er 120 cm lange og det vil ikke praktisk fungere ved at vende dem 90 grader. Det vil derfor ikke være muligt, at lade dem spille ind mod midten i nederste lag.

    Jeg overvejer at placere den store 18 tommer under min center i midten med en 2x12 på hver side. Det er vel godt?

    Jeg får så en tilovers på frontvæggen, hvor de så alle står. Jeg kunne så få bygget en til, og med den der så er tilovers, samt en ny en, få dem placeret ovenpå hver en 2x12 subwoofer. Det vil give en bedre bas vil jeg mene på grund af mere membran areal samt, at nu er der kommet to der er placeret nærmere ørehøjde. Det vil jeg tro, ville være kanongodt basmæssigt og vil være imponerende, og det er det som MakkinTosken har med godt resultat, fornemmer jeg..., men jeg er nervøs for at miste dybdeperspektiv, som jeg vægter højt. Det med at se ind i optagelsen er så godt. Jeg har rykket mine Fronter frem i rummet for at få dybdeperspektiv. 230 cm plus noget mere i vinduesåbningerne. Som har krydsfiner foran. Det kunne være interessant med et lag mere som du foreslår, så det kommer op på 3 lag

    Du foreslår hjørneplacering, men andre fraråder en hjørneplacering f.eks. Dennis Foley? Fordi at rummet ikke skal spille med, men kun højttaleren er hans begrundelse.

    En subwoofer er rundstrålende mere eller mindre. At de skal vendes er vel på grund af dynamikken eller hvad?

    Hvis jeg lader den store blive stående ved bagvæggen, kan jeg bibeholde de tre 2x12 tommer subwoofere ved Frontvæggen, som fungere så godt. Den midterste har centerhøjttaleren ovenpå. De to 2x12 kan så få en ny ovenpå; eller to kabinetter med hver 1x12 i her koblet sammen, placeret yderst enten i hjørne eller trukket lidt ind. Den ene drejet 90 grader. De vil så være lige langt fra gulv og tag tilsammen ca. Loftshøjde er 240 cm. Det vil så være i 3 lag. Kunne måske blive i 4 lag en dag. :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    1. De er 120 cm lange og det vil ikke praktisk fungere ved at vende dem 90 grader. Det vil derfor ikke være muligt, at lade dem spille ind mod midten i nederste lag.
    2. Jeg overvejer at placere den store 18 tommer under min center i midten med en 2x12 på hver side. Det er vel godt?
    3. Det vil give en bedre bas vil jeg mene på grund af mere membran areal
    4. men jeg er nervøs for at miste dybdeperspektiv, som jeg vægter højt. Det med at se ind i optagelsen er så godt.
    5. Jeg har rykket mine Fronter frem i rummet for at få dybdeperspektiv.
    6. Du foreslår hjørneplacering, men andre fraråder en hjørneplacering f.eks. Dennis Foley? Fordi at rummet ikke skal spille med, men kun højttaleren er hans begrundelse.
    7. En subwoofer er rundstrålende mere eller mindre.
    8. At de skal vendes er vel på grund af dynamikken eller hvad?
    9. kan jeg bibeholde de tre 2x12 tommer subwoofere ved Frontvæggen, som fungere så godt.
    1. Min 2 x 12 er 90cm og er plassert øverst i stacken(4 subs) med elementer vendt framover
    2. Ja, det er godt, men det kan bli mye bedre.
    3. Større elementer gir ikke bedre bass, men er heller vanskeligere å oppnå bedre totalbass i rommet
    4. dybdeperspektiv styrer du med toe-in og avstand til bakvegg
    5. Ja, det fungerer lettest
    6. Dennis Foley snakker om generelle problemer for den vanlige sub-plassering som blir kansellert slik jeg stabler og vender elementene systematisk unngår man alle problemer Dennis proklamerer.
    7. Ja, og derfor taper man mye korrekt frekvensrespons med kun 1 eller 2 subwoofere
    8. Ja, og optimalisere bølgefronten som gir jevn frekvensrespons i rommet
    9. Ja, gjør du det. Det kan bare bli bedre, men den vanligste feilen er å vende alle elementer samme vei......enten det er horisontal stabling eller vertikal stabling
    10. Stå på - prøv nye løsninger - det gir deg nyttig erfaring (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    ...jeg er nervøs for at miste dybdeperspektiv, som jeg vægter højt. Det med at se ind i optagelsen er så godt. Jeg har rykket mine Fronter frem i rummet for at få dybdeperspektiv. 230 cm plus noget mere i vinduesåbningerne...
    Hvor mye dybdeperspektiv har du i dag? Hvor mye dybdeperspektiv klarer du å oppnå med optimal plassering av fronthøyttalere + demping?

    Her er et stereo test-spor som kan benyttes for å sjekke hvor bra stereoperspektiv man har i sitt system (y)

    Stereo Test Track
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvor mye dybdeperspektiv har du i dag? Hvor mye dybdeperspektiv klarer du å oppnå med optimal plassering av fronthøyttalere + demping?

    Her er et stereo test-spor som kan benyttes for å sjekke hvor bra stereoperspektiv man har i sitt system (y)

    Stereo Test Track
    Tak for svar. Jeg kan svare mere uddybende på tirsdag, når jeg har lyttet til det test spor, men kan sige nu, at musikerne står og spiller bag højttalerne, og de kan peges ud præcist.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvor mye dybdeperspektiv har du i dag? Hvor mye dybdeperspektiv klarer du å oppnå med optimal plassering av fronthøyttalere + demping?

    Her er et stereo test-spor som kan benyttes for å sjekke hvor bra stereoperspektiv man har i sitt system (y)

    Stereo Test Track
    Tak, jeg fik lyttet sent i aftes.

    Først lyttede jeg med mit filmlærred og der var center trukket 0,5 - 1 meter tilbage i forhold til højre og venstre side.
    Så gik manden tilbage i lydbilledet og det var tydeligt. Højre og venstre tilbage i lydbilledet var ens højre, midt og venstre.
    Så fjernede jeg det lydtransperante lærred, og lyttede igen.

    Nu var det mere en lige linie, måske en anelse tilbage midt på, men manden stak hovedet pludselig tæt til mikrofonen i højre og venstre side.
    Lyden er klart bedre uden lærred.
    Der er meget dybde i optagelsen og det passer meget godt med de 10 - 11 fod der siges, når vedkomne er bagerst i lydbilledet. Lige linie bagerst.
    Når han slår på det instrument er han på et tidspunkt til venstre for venstre højttalerer.

    Jeg havde lyttet til musik med Hans Thising, Slow train og musikkerne står i rummet bag højttalerne.
    Det samme gøres uden lærred, men er bare så meget bedre. Lærred var placeret i højre side, men burde været taget helt ud af rummet. Men godt lød det med lærredet taget ned.

    Højttalerne peger mod mig.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Sven vi har jo hørt for meget længe siden hvordan det lærred bidrager negativt. Der er jo ikke noget nyt i det.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sven vi har jo hørt for meget længe siden hvordan det lærred bidrager negativt. Der er jo ikke noget nyt i det.
    Der er jo sket det, at jeg har rykket mine højttalere frem for at få plads til musikerne bag højttalerne, og så ændrer betydningen af det lydtransperante lærred sig.

    Du må komme på besøg snart. Jeg har fået sindsyg god lyd siden sidst, uden at vide præcist hvorfor.

    Tilspildning af Bi-wiring højttalerkablet fra Audioquest Dragon fra Aliexpress, der giver én fremragende diskant og klarhed i lydbilledet, åbenhed, og forbedrer bassen.

    Lodninger i de nye Bi-wireng terminaler fra Jens Gregersen skal også spilles til.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Når han slår på det instrument er han på et tidspunkt til venstre for venstre højttalerer.
    Når han slår på instrument skal lyden være bak ryggen på høyre side og deretter bak ryggen på venstre side iom han går rundt og bak lytteposisjonen fra høyre mot venstre og fram til midten igjen.
    Du har for mye Toe-In på fronthøyttalerne.....prøv å vri høyttalerne symmetrisk utover rundt eksisterende akse...litt mer....og evt. litt mer, men aldri utover 90° fra lytteposisjon (y)

    johnson_palvig_sound_261121.jpg
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvor mye dybdeperspektiv har du i dag? Hvor mye dybdeperspektiv klarer du å oppnå med optimal plassering av fronthøyttalere + demping?

    Her er et stereo test-spor som kan benyttes for å sjekke hvor bra stereoperspektiv man har i sitt system (y)

    Stereo Test Track
    Jeg kan ikke lige lure det?
    Nogen der ved hvilken opløsning dette er optaget i?
    :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Når han slår på instrument skal lyden være bak ryggen på høyre side og deretter bak ryggen på venstre side iom han går rundt og bak lytteposisjonen fra høyre mot venstre og fram til midten igjen.
    Du har for mye Toe-In på fronthøyttalerne.....prøv å vri høyttalerne symmetrisk utover rundt eksisterende akse...litt mer....og evt. litt mer, men aldri utover 90° fra lytteposisjon (y)

    Vis vedlegget 767049
    Hej Flageborg.
    Jeg får ikke lyden bag mig.
    Jeg har trimmet afstanden til Frontvæggen og sidevæggene. Det var ikke udmålt efter indbæring af de store subwoofere.
    Men nu står de præcist og jeg har taget noget Toi-in væk og lyttet.
    Midtpunktet er meget præcist, men han går til højre for mig med lidt buefacon. Derefter tilbage til midten og derefter til venstre.
    Derefter midten og tilbage i rummet. Det passer meget godt med en 4 meter og ud til begge sider er som en linie.
    Hr Johnson går frem til mikrofonen.
    Derefter bruges det instrument til at slå på. Går fra midten og bagom højre højttaler, og videre til højre med 2 slag. Men ikke bag mig, men en oval cirkel foran højttalerene og bag dem ud til hver side.
    Er der andre der har lyttet dertil?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg tror squ ikke det kan lade sig gøre at få det bag.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg tror squ ikke det kan lade sig gøre at få det bag.
    Jeg tror man skal tage denne optagelse som en oplevelse :)
    Der findes jo rigtigt mange af den slags test.
    Når jeg gengiver det over mit anlæg gengives som der bliver beskrevet :) (Eller som han løbende beskriver at det skal oplevelses som)
    Når han går bagom oplever jeg bare ... om man vil at han går tættere på mig men ikke direkte bag mig
    Altså det fornemmes tættere på om man vil næsten som om han går omkring min lyttestol :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    ...ikke bag mig, men en oval cirkel foran højttalerene og bag dem ud til hver side...
    Der har du banan-effekten som du ser på en av mine skisser jeg laget hos deg ;)

    Her har jeg 2 separate systemer, i hvert sitt rom, som gjengir lyden tilsvarende grønn sirkel på vedlagte tegning.
    Banan-effekten er skissert med både gul og orange strek da den varierer med forskjellig toe-in som allikevel ikke er optimalt plassert, men kan gi opplevelse av ca. senterlyd(vokal) som er enten nærme lytteposisjonen eller i dybden bak høyttalerne i senterområdet.

    johnson_kringlyd_sound_261121.JPG
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Oxygene 4 har også et element man samtidig kan følge i bevegelse som et liggende 8-tall med vertikal-variasjon i området mellom fronthøyttalerne - se vedlagte skisse....


    johnson_kringlyd_sound_261121_II.JPG
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for billederne. Meget af dagen er gået med at lytte, og jeg er ikke færdig...
    Jeg bruger 38 % reglen fra Bagvæggen og du bruger Frontvæggen Flageborg, måske det gør en forskel.
    Jeg husker ved dit besøg, at du rykkede meget tæt på højttalerene.
    Jeg er gået den modsatte vej ved at rykke tættere på Bagvæggen. Stereo kombineret med Dolby Atmos surround.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Tak for billederne. Meget af dagen er gået med at lytte, og jeg er ikke færdig...
    Jeg bruger 38 % reglen fra Bagvæggen og du bruger Frontvæggen Flageborg, måske det gør en forskel.
    Jeg husker ved dit besøg, at du rykkede meget tæt på højttalerene.
    Jeg er gået den modsatte vej ved at rykke tættere på Bagvæggen. Stereo kombineret med Dolby Atmos surround.
    Illustrasjonen er lånt fra nettet og det er kun trekanten med høyttalere og lytteposisjon som gjelder.
    Toe-In på illustrasjonen er også feil...
    Trekanten kan være proporsjonal med rommets størrelse for best opplevelse av all tredimensjonalitet i Stereo :)
    Dvs. du bør ha avstand fra alle vegger til høyttalere, minimum 1 meter for kalibrering til fler-kanals lyd.
    Etterkontroll av kalibrering for fler-kanals lyd utføres alltid med test-spor i Stereo
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Sven vi har jo hørt for meget længe siden hvordan det lærred bidrager negativt. Der er jo ikke noget nyt i det.
    Stor TV eller rammelerret bidrar ikke negativt hvis det plasseres tangentialt på sirkel ref. plassering av fronthøyttalere i skisse ovenfor. Sirkulær plassering av høyttalere avstandsmessig ift. lytteposisjon gir best resultat.
    Legger ved et eksempel fra eget oppsett som viser plassering av høyre front i god avstand til bakvegg og akustikktiltak som er gjennomgående for alle 4 vegger unntagen der hvor lerret er plassert i senter front. Gardinene er tykkeste sceneMolton som foldes i forholdet 1:1,5 og med høyde på 242cm for tangering/overlapp av tak og gulv.

    1638479417789.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.763
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hej Flageborg. Tak for din interesse.
    Du har givet mig grå hår i hovedet... 😀
    Jeg forstod på dit skriveri, at jeg skulle arbejde med Toi-in ved at dreje højttalerne til at spille mere ligeud, og lyden ændres meget. Det gav meget arbejde. Jeg har nu prøvet at finde tilbage.
    Mine højttalere er bygget af Jens Gregersen a la Modifix efter mål. Afstanden mellem mig og hver højttalere lidt over 3 meter. Det var vist 305 cm og at de peger direkte mod mig. Jeg skal også høre hver enhed samtidig. Der er nu præcist 305 cm.
    Med brug af SMT Svanå Teknik V Wings, kunne jeg trække mine Front højttalerne tættere på sidevæggene, og få meget bredde i musikken.

    Grunden til at jeg har rykket højttalerne længere væk fra Frontvæggen er, at Poul McGowan fra PS Audio har givet det gode billede, at der skal være plads til musikkerne bag højttalerne, og det er der nu. Afstanden betyder også, at der ikke er den samme grund til at placere de billige Pap Wings diffusere 120x60x18 cm foran centeren og subwooferen nedenunder.
    Jeg har chusset mig til vinklen på max 60 grader imellem venstre og højre højttalere, men ved brug af udregning med trigonometri af vinklen, skal højttalerne tættere sammen eller lytteplacering rykkes lidt tilbage.
    Lige nu har jeg placeret højttalerne 250 cm imellem diskanterne.
    130 cm fra sidevæg og til diskanten. Placeret SMT Svanå Teknik V wings Die Pap opad væggen.
    220,5 cm imellem forplade og Frontvæggen målt til krydsfiner, der er skruet i vinduet for at dække for glasset, så jeg ikke får glaslyd. 6 vinduer i alt på Frontvæggen. SMT Svanå Teknik V wings i MDF.
    Der skal arbejdes med rygning af højttalerne igen og igen. Samt lyttestolen.
    Afstanden mellem
    Der skal jo også være plads til lærredet. 😀☕

    Men stadig bananlyd...😥

    20211203_193953.jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvorfor ryger du højttalerne Sven? Holy smoke or something? Hvad med et bedetæppe? Det må snart være på tide. Spøg til side det lyder som du efter lang tid er på rette vej. Måske jeg skulle tage et lyt snart. Mørk tid hvor jeg ikke orker så meget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn