Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er utrolig mange som forholder seg til subwooferplasseringsteorier som er rimelig underbygget med matematiske modeller fra langt tilbake i forrige årtusen.
    Når sluttet matematikken å fungere da? :unsure:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mærkeligt svar.
    Hvilket da? Det eneste jeg synes er merkelig er når folk beskylder andre for å være fastlåst i tankesettet og ikke er villig til å prøve forskjellige ting.
    Det finnes nok en del av dem, men jeg kan ikke komme på en sub-konfigurasjon jeg ikke har prøvd med mine tilgjengelige subber.

    Stacking i hjørne, horisontalt mellom høyttalerne, midtstilt på hver sin langvegg, motfase, plassert ved hver sin høyttaler, konfigurert med multi-sub optimizer, Geddes litt mer tilfeldige plassering, Welti sin symmetriske fremgangsmåte med global EQ, plassering i hjørne foran og bak, midtstilt på sidevegg, en bak sofa og en foran osv, blandet inn Dirac og Audiolense, manuelt fiklet i Minidsp, alt i mono, i stereo, variabel deling og fase osv.

    Jeg er villig til å vedde ganske mange venstre hooker på at jeg ikke er alene om å være nysgjerrig på forskjellige løsninger. Og jeg er villig til å vedde noen ekstra på at mange av de som har prøvd mye forskjellig har konkludert med at mye kan fungere bra, noe kan fungere dårlig og at det er vanskelig å komme unna fysikkens iboende faenskap. Eller matematikk som noen kaller det.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er spændende, hvordan subwoofere skal/kan placeres. Det undrer lidt med den uenighed, fordi også forskere har arbejdet med placering af subwoofere. Men var det nemt, var det måske kedeligt. Nu er der forskellige meninger og det er dermed mere interresant. 😀
    Jeg så målinger fra Anthony Grimani, hvor der var placeret subwoofere i et rektangulært rum. Rummet var tomt. Placeretpå midten af Frontvæggen. I venstre og højre side. Man skulle bestemt tro, at det ville være præcist ens, for venstre og højre, men nej. Stor forskel. Men midten og venstre side var næsten ens. Interessant var det og måske var væggen forskellig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, forskjell på veggene vil være enkleste forklaring. Ellers tenker jeg at motstridende erfaringer med bassløsninger ofte handler om forskjeller i kontekst mer enn om prinsipp. Skal man velge et prinsipp over et annet må man nesten ta hensyn til en kontekst for at det skal gi noe særlig mening.

    Enkel og grei utvei med subber uten omfattende målinger, justeringer og tidsbruk er gjerne stacking i et hjørne. Maksimal loading/gain og trigger masse stående bølger gir jo et oppsving i kapasitet. Multi-sub med distribuert plassering gir mindre kapasitet/spl i bunn pga mindre romgain.

    Horses for courses.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja der er mange måder at stille subs op på. Mange meninger
    Den bedste opstilling jeg synes at have opnået med mine subs er hvis der er placeret en sub på hver side af lyttestolen.
    :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vet oppriktig ikke hva jeg synes var best. Når jeg hadde subber foran og bak trengte jeg ikke EQe fullt så mye, men jeg måtte begrense responsen bak til max 30Hz for å ikke føle at jeg hørte dem.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Når sluttet matematikken å fungere da? :unsure:
    Det handler ikke om at matematikken har sluttet å fungere, men noen ganger, som i mitt "oppsett", har jeg aldri funnet noen teoretiske utredninger eller matematiske beregninger for en slik "konstruksjon".
    Hvis en eller annen vil ha "æren" for å utarbeide den matematiske tilnærmingen basert på praktiske resultater er villig til å bli med så stiller jeg gjerne til disposisjon.
    Testen kan utføres med 5 stk. single aktiv sub 12" i kvadratisk lik form + et passende knippe med kabler og et rom med 2 yttervegger som møtes i et hjørne. Måleutstyret har jeg...for visualiseringen av faktiske lydbølger.
    Dette blir nypløyd mark så ingen grunn til å være beskjeden når muligheten til å starte forskningen i "feil" ende :)
    Audioholics og Grimani bruker mye tid på kjedelige og utdaterte opplevelser.......synd
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Vis vedlegget 755422

    Så blev den fjerde subwoofer leveret.
    Nu skal denne placering afprøves. Den store 18 tommer subwoofer står midt på Bagvæggen. Det lød godt med den der og en enkelt med 2x12 tommer på Frontvæggen.
    Det er temmelig vildt det her, og det må blive så godt.
    Tillykke med alle de Sub :)
    Membran areal kan man ikke få nok af . Håber du kan få det hele til at fungerer
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20211016_115606.jpg


    Den forstærker er en Holton 800 monoblok til centerhøjtaleren. Højttalerkablet måtte gerne have været længere. Der er lidt ærgeligt.
    Jeg kunne godt have brugt 4 styk diffusere i 60 cm x 60 x 25 SMT Svanå Teknik V wings i MDF.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Mangler bare et deilig gulvteppe nå, så er alt perfekt!;)😁
    Så er der gulvtæppe til fødderne. Dét lå i soveværelset og der er gulvvarme, så kunne jeg prøve det i Lytterummet.
    Kaffen er klar Flageborg.

    20211023_144529.jpg


    Jeg har fjernet bagerste række for at få bedre lyd. Det var Dennis Foley der mener, at der skal kun være de stole bruges og ikke andre.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Så er der gulvtæppe til fødderne. Dét lå i soveværelset og der er gulvvarme, så kunne jeg prøve det i Lytterummet.
    Kaffen er klar Flageborg.

    Vis vedlegget 757541

    Jeg har fjernet bagerste række for at få bedre lyd. Det var Dennis Foley der mener, at der skal kun være de stole bruges og ikke andre.
    Der er vist plads til en helt til højre i billedet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Så er der gulvtæppe til fødderne. Dét lå i soveværelset og der er gulvvarme, så kunne jeg prøve det i Lytterummet.
    Kaffen er klar Flageborg.

    Vis vedlegget 757541

    Jeg har fjernet bagerste række for at få bedre lyd. Det var Dennis Foley der mener, at der skal kun være de stole bruges og ikke andre.
    Og årsagen er hvad?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Drossel, man siger, at den dybe bas går gennem alt, mén Jim Smidt siger, at han havde sat et par meget dyre højttalere op, og efter et stykke tid ringede kunden og klagede sin nød, fordi bassen var væk. Jim Smidt kom tilbage og en måling viste, at bassen var væk. Man kunne ikke forstå hvorfor i lang tid. Det viste sig at kunden havde købt en flot lædersofa, der slugte bassen. Det er omtalt i bogen "Get better sound "
    Jeg prøvede at flytte min subwoofer og det var bedre.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20211016_115600.jpg


    Jeg fik tilsluttet 2 subwoofere mere i torsdags sammen med min ven Daniel. Fra 2 til 4 subwoofere. Det er et stort løft i lyden. At gå fra: En 2 x 12 midt på Frontvæggen og en 18 tommere midt på Bagvæggen til
    Tre 2 x 12 tommere på Frontvæggen og en 18 tommere på Bagvæggen er et stort løft i lyden.
    Om andre placeringer ville være bedre vides ikke, men det er klart bedre end før. Jeg har ikke hørt Flageborg's opstilling, men det er ikke muligt med mine.
    Den dybe bas er imponerende.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Drossel, man siger, at den dybe bas går gennem alt, mén Jim Smidt siger, at han havde sat et par meget dyre højttalere op, og efter et stykke tid ringede kunden og klagede sin nød, fordi bassen var væk. Jim Smidt kom tilbage og en måling viste, at bassen var væk. Man kunne ikke forstå hvorfor i lang tid. Det viste sig at kunden havde købt en flot lædersofa, der slugte bassen. Det er omtalt i bogen "Get better sound "
    Jeg prøvede at flytte min subwoofer og det var bedre.
    Steen Duelund fortalte mig samme for 20 år siden. Men han mente det var fjeder bunden som var årsagen. Min nuværende sofa stjæler vist ikke bas. I min store læder stol har jeg erstattet fjederen i bunden med en køkkenbordplade af bøg.
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Steen Duelund fortalte mig samme for 20 år siden. Men han mente det var fjeder bunden som var årsagen. Min nuværende sofa stjæler vist ikke bas. I min store læder stol har jeg erstattet fjederen i bunden med en køkkenbordplade af bøg.
    Hvis man har en sofa der stjæler bassen :) Så har man alt for lidt Membran areal
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har den bas jeg synes jeg har brug for. Du kan jo slå dig sammen med Sven og komme forbi. Der er kommet en del ændringer. Faktiskt mange. Dog ikke på højttalerne. Der bliver ikke ændret noget der.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg har den bas jeg synes jeg har brug for. Du kan jo slå dig sammen med Sven og komme forbi. Der er kommet en del ændringer. Faktiskt mange. Dog ikke på højttalerne. Der bliver ikke ændret noget der.
    Jeg har den bas jeg synes jeg har brug for... Så er den ikke meget længere :)
    Bas krav er heldigvis så forskelligt
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Her kan man se, hvad der sker, hvis subwoofere kommer fra langt fra hinanden.
    At placere en hel række subwoofere horisontalt i mono virker super godt i følge deres forskning.
    Bemærk hvad der sker når de er langt fra hinanden.

    Vis vedlegget 755037
    Hvis man har store rom får man slike "alleys" som pro/konsert folka sliter med, med bass forsterkning ned midten og kanselleringer ut fra midten. I mindre rom er det ikke plass til disse bølgelengdene ( 20Hz 17m, 40hz 8,5m, 80Hz 4,25m osv) som sørger for at de går inni hverandre og slikt ikke skjer. Dårlig forklart. Men ihvertfall vi får det igjen med ulike tryk maksima og minima på ulike steder i rommet. Det er stor forskjell på akustikk i store og små rom, veldig forskjell. De som driver med store rom har en annen verden og forholde seg til enn oss med akustikken.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Må indrømme at jeg bruger mere tid på at bygge end på at lytte en faktor 20-1 vil jeg tro. I nær fremtid planlægger jeg at stoppe bygging. Det roder for meget også.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Et problem at anlægget er så godt, at det er vanskeligt at nyde noget af det gamle rock.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Den dag du og Jan Nielsen var her må der have været et eller andet galt. Men I har også en tendens ( tror det var dig) til at spille vildt højt.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Den dag du og Jan Nielsen var her må der have været et eller andet galt. Men I har også en tendens ( tror det var dig) til at spille vildt højt.
    Den snak har vi taget før . For jeg synes jo at ingen af os spillede højt . Men der var for meget blus på Diskanten synes jeg.
    Måske derfor føles det højt.
    Bort set fra det var det en hyggelig eftermiddag hos dig :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Line Arrays er utvilsomt en god løsning med absolutte fordeler i et rom. Det samme prinsippet gjelder også Sub/Bass seksjonen. Veien er målet så det er viktig å ta hensyn til at "The Future is Now" - det er søndag og her er en video som setter vår "lidenskap" i litt perspektiv (y)

     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Et problem at anlægget er så godt, at det er vanskeligt at nyde noget af det gamle rock.
    Sikkert hvis man man har overdrevet meget bas som camouflerer det hårde/skingre😉
    Eller også er det så simpelt at højttalerne ikke kan håndterer optagelsen så det ender op i hårde/skingre .
    Svend må lige bære over med mig. Men jeg synes at udtalelsen med "et godt anlæg gør det vanskeligt at nyde noget af det gamle rock" gør mig lidt trist. For hvad er et godt anlæg?

    Der kan være mange årsager til lyden bliver hård/skinger. Hvorvidt det er højttalere, rum eller noget andet er ikke nemt at komme med et bud på uden nærmere undersøgelse. Det kan, som Drossel er inde på, også bare være mindre gode indspilninger. Dem er der mange af.

    Efter jeg er blevet ældre og forhåbentligt lidt klogere er mine præmisser blevet følgende. Der er der ingen anlæg der lyder ligesom den rigtige musikalske event. Drossel skriver at Lassencad og Jan Nielsen spillede vildt højt. Nu ved jeg ikke om de spillede overdrevet højt, men prøv bare at sidde i et rum med en som spiller på klaver. Det er vildt højt. Selv når pianisten ikke spiller højt. Når der så kommer yderligere instrumenter til bliver det kun højere. De fleste af os ville ikke kunne holde ud af at have et orkester i vores stue i længere tid.

    Dernæst er der ingen af os der ved hvordan en given optagelse skal lyde da vi ikke var til stede da optagelsen blev lavet. I bedste fald har vi kun erfaring med hvordan de forskellige instrumenter kan/skal lyde fra koncerter eller lignende vi har deltaget i. Så grundlæggende er det lidt håbløst. Min konklusion er derfor blevet at man selvfølgelig ligesom Svend skal prøve at få det rum man gengiver musik i til at have en fornuftig akustik. Dernæst mener jeg at vi skal tilbage til noget hvor vi har tone kontroller eller lignende for at kunne manipulerer lyden.

    Jeg har mit anlæg for at høre musik og ikke for at have apparater i krom og guld til at stå. Hvis jeg har noget musik jeg er rigtig glad for uanset medie, som efter min mening ikke er inspillet så godt, vil jeg rigtig gerne have muligheden for at justerer på nogle tone kontroller så det måske kommer til at lyde lidt mere rigtigt eller bare bedre baseret på den erfaring jeg har fra hvordan rigtige instrumenter lyder. Eller bare gør det sådan at jeg ikke mister lysten til at høre det.

    Under alle omstændigheder så mener jeg det er trist hvis man som Drossel helt undlader at høre en del af sine plader fordi de ikke lyder godt længere efter anlægget er blevet "bedre". Uden at tage stilling til om Drossels anlæg reelt er godt eller ej, så kan jeg ikke lade være med at tænke på om det er blevet bedre hvis bare det er blevet bedre til at gengive en håndfuld audiofil indspilninger med kedeligt musik. Min prioritet i det tilfælde ville til enhver tid være at have et mindre "godt" anlæg hvis det derimod betød jeg havde mere lyst til at høre alt min musik.

    Jeg har aldrig hørt et Audio Note UK anlæg så jeg ved intet om hvordan det lyder. Men efter det jeg har læst så spiller Peter Qvortrup hvilket som helst musik om så det er 78'er plader. De kommer selvfølgelig aldrig til at lyde perfekte. Men hvis prioriteten er musikken så er det da bare helt i orden.

    p.s Når jeg taler om tone kontroller mener jeg noget i stil med Cello Audio palette, men ikke den specifikt. Det kunne også være digitalt hvis det er det man ønsker. Det eneste jeg undre mig over hvorfor det er bandlyst at bruge dem. Det kan jo implementeres i ligeså god kvalitet som alt andet elektronik.

    Senilix (som skal til at give musikrummet sidste gang maling)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn