Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Prøver uden blitz. Tak Snickers.

    Diffuserne skal være oprejst og ikke ligge ned. Desværre mangler højden til loftet lidt centimeter så de må bankes ind.
    Skulle nok spare sammen til 4 mere i rette højde, så det er færdigt.
    Forskellen i lyden er, at der er mere ro i lydbilledet.

    20210617_131606.jpg
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Halv kuler eller måner du har i taket, hvem som lager de, er det Svanø? De er ihvertfall ifølge akustisk matematikk lett å regne på som diffusorer, og de gir gode resultater matematisk, men burde ideelt sett vært i varierende størrelser. Man får jo faktisk vanlig plast lamper i en lignende utforming som kan være ett tips til de som vil kjøre akustikk vennlig belysning.....
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Knuble, de er fra SMT Svanå Teknik. Jeg spurgte om råd hos Matts Odemalm fra SMT og han foreslog en blanding af Wing 95 og så disse bubler.
    Loftet gav meget. Jeg har desværre kun et lag 13 mm gipsplader i loftet. Burde have været 2 lag.
    Min lytte erfaring kan du læse tilbage i tråden. Disse hvide bubler, skal monteres med afstand, for at dæmpe bassen og det virker. Så derfor solgte jeg mine Varitunes, da jeg ikke syntes at have basproblemer mere. Jeg har en tilbygning i lette materialer.
    Jeg har kun 240 cm til loftet, eller havde der nok været flere størrelser. Men der kunne godt være nogle små imellem. Det må jeg spørge SMT Svanå Teknik om. Jeg syntes at de er flotte specielt efter at loftet blev malet sort.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210711_224230.jpg


    Denne bog af Paul McGowan fra PS Audio, kan anbefales. Paul McGowan er en hyggelig fyr og en fin bog med godt læsestof. Ikke at der er sådan set meget nyt, men det er altid godt at genoverveje sine beslutninger, synes jeg.
    Jeg har velovervejet min højttalere placering og fundet en meget bedre placering end før.
    Jeg havde på et tidspunkt lyttet til dem der sagde, at en højttaler ikke måtte stå imellem 1 meter og 2,20 meter. Det blev aldrig godt. Så jeg kunne ikke bruge det tip. Jeg ville have mere afstand til Frontvæggen.
    Paul McGowan brugte tidligere 1/3 fra Frontvæggen til højtalerne og en 1/3 del fra Bagvæggen og til lyttestolen. Det er Paul McGowan så gået væk fra og bruger nu: Fra Frontvæggen 4 feet or more. Fra centerlinie 5,5 feet og til yderkant af henholdsvis venstre og højre højttalere. 8 feet fra bagsiden af højttalerne og til Lyttestolen.
    Det har jeg så ikke gjort, men arbejdede mig med mine højttalere længere væk fra Frontvæggen ca 215 cm nu til diskanten.
    Min lytteplads er så rykket mere tilbage og jeg nu et fint dybdeperspektiv.
    Paul McGowan siger, at der må ikke være større afstand end en 1/3 del.
    Jeg har medkøbt en sacd/cd og en dvd. Der er meget god lyd på cd'en og et nummer synger 2 kvinder. Først 3 feet bag mikrofonen. Så 6 feet. Og til sidst 9 feet. Så kan man aflytte sit dybdeperspektiv.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Paul McGowan siger i en af sine videoer med hensyn til at placere sine højttalere: Hvis man invitere 3 musikere hjem og spille musik i ens stue/lytterum, vil de ikke placere sig klods op af væggen, men lidt derfra. Man sætter så to mikrofoner op, og optager musikerne.
    Når de så er færdige og pakker sammen, placerer man sine højttalere, hvor de 2 mikrofoner stod.

    Det synes jeg er et godt billede og efter at mine højttalere er kommet væk fra Frontvæggen, har jeg fået et rigtig flot dybdeperspektiv.

    Det er vigtigt med den rigtige placering af lyttestol og højttalerne. Det har jeg trimmet og trimmet. 😀💪🏁
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Men den rigtige placering i forhold til dybdeperspektiv, kan give udfordringer i forhold til den tonale balance. Hvis for langt væk fra væggen kan det give for svag bas. Specielt med lav Q højttalere. Kompromiser der desværre må indgåes i forhold til lytterummet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210719_133807.jpg


    Paul McGowan system, der kommer fra hans gode ven John Hunter fra REL subwoofers.
    Mine højttalere er så bygget til en afstand af ca. 3 meter.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210824_223243.jpg


    Jeg prøver meget, og overvejer hvordan lyden kan gøres bedre i Lytterummet.
    Jeg havde 5 biograferstole, og de 2 på bagerste række blev meget sjældent brugt. De stod også i vejen for lyden fra den store 18 tommer subwoofer.
    De to bagerste biografstole blev taget ned og jeg kan bruge de blå stole, som ikke har den maasive ryg. Jeg sparer også at hæve biografstolene.
    Det gav bedre lyd. 🎼😀 Bedre dyb bas. Bedre diskant og mellemtone.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    What's next? Hvad med holografi? Jeg forstår egentlig ikke logikken i at du oplever de forbedringer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Tror jeg har oppsummert setninger med innhold "bedre lyd" til 46 ganger siden jeg var der sist :D . Forventer litt neste gang da ;)
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    En god ven af mig havde så meget tid til overs at han virkelig gik i detaljen.
    Hver gang han ændre på noget ja så havde han en (ny) lyd og vi skulle gerne forbi for at godkende den nu nye lydgengivelse.
    En dag ringede han mig op og sagde helt alvorligt ... Jeg fik rykket mit sofabord ca 8 cm til en side og nu.. nu er lyden perfekt
    Det lyder så meget bedre. Dette er på trods af at bordet ikke stod foran højttaleren.
    Jeg stod af her :) Forstod det ikke
    Jeg har stor respekt for musiknydere der kan høre noget i en optagelse jeg ikke kan.
    Meeeen nogen gange går det for langt over i jeg keder mig . Jeg har alt for meget tid.

    Og man må spørge sig selv hvad er bedre. :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvis man har glas på en hylde på væggen, mener du så det er dumt at bekymre sig om det?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bedre, dårligere eller annerledes - spiller det noen rolle så lenge man koser seg underveis? Jeg har stor respekt for at folk orker å jage nye svar, enten det er systematisk eller mer tilfeldig.

    For meg er det et ork å flytte høyttalerne noen centimeter da jeg driter hundre null i om ti grader ekstra vinkling vil gi noe bedre holografi, så jeg synes det er artig å se at andre går løs på oppgaven med stor entusiasme.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Der er åbenlyse ting man skal tage højde for når eks et sæt højttalere sættes op ... Selvfølgelig
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Bedre, dårligere eller annerledes - spiller det noen rolle så lenge man koser seg underveis? Jeg har stor respekt for at folk orker å jage nye svar, enten det er systematisk eller mer tilfeldig.

    For meg er det et ork å flytte høyttalerne noen centimeter da jeg driter hundre null i om ti grader ekstra vinkling vil gi noe bedre holografi, så jeg synes det er artig å se at andre går løs på oppgaven med stor entusiasme.
    Ja ordet anderledes er nok et mere rigtigt ord at bruge.
    Jeg gider ikke lede efter den sidste detalje. Bruger i stedet min tid på at lytte til musikken i timer. Gerne hver dag :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ja ordet anderledes er nok et mere rigtigt ord at bruge.
    Jeg gider ikke lede efter den sidste detalje. Bruger i stedet min tid på at lytte til musikken i timer. Gerne hver dag :)
    Man kan jo altid sige, at nu er det godt nok. Jeg er selv ved at være der, men jeg ved at det kan blive endnu bedre, så hvorfor ikke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn