Sven_Palvigs lytterum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ingen har lovet at det skulle være let det her. Synes det er endog meget vanskeligt. Jeg har dog taget syv - mile skridt idag. Akustik paneler til højre for lyttepostition og diffusere i vinduerne til venstre. 6 Stk Hofa og der er sket underværker. Lød helt fantastiskt her til aften.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210219_224605.jpg


    Frontvæggen.

    Nu er der masser af rum og dybdeperspektiv. Nærmest et stort hul i væggen, efter at jeg har flyttet subwooferen.
    Jeg må bestille nogle flere diffusere til at stå ovenpå de V-winges, så de har samme retning og dybde.
    Der bør ikke være noget i højden imellem højttalerne for god stereo.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 695457

    Så er de næsten på vej til at gøre gavn et andet sted. Der er 21 diffusere i alt samt mange rammer.

    Billedet viser dobbelt rammer med to diffusere indeni.
    Øverst er der to enkelte rammer med hver en diffuser indeni.
    Jeg har netop købt fire af disse


    .. jeg har planer om at skære hul i gipsen og ha de hængende ned fra loft/tag/ceiling .. de minder vel lidt om dine Hofa diffusorere, så før jeg går i gang vil jeg lige høre med dig om hvor godt du mener dine lyder .. evt om du ikke oplever de som et godt køb!?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har netop købt fire af disse


    .. jeg har planer om at skære hul i gipsen og ha de hængende ned fra loft/tag/ceiling .. de minder vel lidt om dine Hofa diffusorere, så før jeg går i gang vil jeg lige høre med dig om hvor godt du mener dine lyder .. evt om du ikke oplever de som et godt køb!?
    Jeg forstår ikke helt. Du vil skære hul i loftet og placere dem oppe eller hvad?
    Jeg kender ikke den diffusere, men den må minde om Hofa. Jeg har omtalt Hofa diffusere længere tilbage i tråden. Der hvor de hos mig virkede bedst, var da de sad på bagvæggen alle sammen. Dennis Foley snakker om, at man som minimum har 68 % af en flade dækket. Det var nok derfor at de virkede så godt sammen med de mange SMT wings jeg har. Hvis jeg kun havde Hofa, ville de måske havde været bedre et andet sted i rummet. Man må prøve sig frem i hvert lytterum.
    Jeg var glad for Hofa diffuserne og jeg købte dem over flere gange. Fordi de ar gode.
    Men diffusere fra SMT Svanå Teknik er klart bedre og derfor gik jeg over til dem. Jeg har en fabelagtig god akustik. Jeg har gæster tit for tiden, da der er mange der gerne il lytte til akustikken, og de er alle begejstrede.
    Det ser godt ud med din Frontvæg. God idé.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ikke helt. Du vil skære hul i loftet og placere dem oppe eller hvad?
    Jeg kender ikke den diffusere, men den må minde om Hofa. Jeg har omtalt Hofa diffusere længere tilbage i tråden. Der hvor de hos mig virkede bedst, var da de sad på bagvæggen alle sammen. Dennis Foley snakker om, at man som minimum har 68 % af en flade dækket. Det var nok derfor at de virkede så godt sammen med de mange SMT wings jeg har. Hvis jeg kun havde Hofa, ville de måske havde været bedre et andet sted i rummet. Man må prøve sig frem i hvert lytterum.
    Jeg var glad for Hofa diffuserne og jeg købte dem over flere gange. Fordi de ar gode.
    Men diffusere fra SMT Svanå Teknik er klart bedre og derfor gik jeg over til dem. Jeg har en fabelagtig god akustik. Jeg har gæster tit for tiden, da der er mange der gerne il lytte til akustikken, og de er alle begejstrede.
    Ja, jeg har en plan om at skære et kvadratisk hul og derefter lukke hullet med de fire diffusere, sådan at forsiden af diffuserne flukter med resten af det eksisterende loft, mens bunden af diffuserne er 10 cm højere end det eksisterende loft - dette i stedet for bare at montere diffuserne i loftet, og for at »vinde» 10 cm mer højde i loftet på de områder hvor diffuserne er dybest!
    min bagvæg er lytterommets ømme punkt - her har jeg et stort vindue som dækker hele vægen fra gulv til loft - her har jeg planer om at bygge noen diffuserer som jeg må flytte frem og tilbage ved behov..
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    (y)
    Ja, jeg har en plan om at skære et kvadratisk hul og derefter lukke hullet med de fire diffusere, sådan at forsiden af diffuserne flukter med resten af det eksisterende loft, mens bunden af diffuserne er 10 cm højere end det eksisterende loft - dette i stedet for bare at montere diffuserne i loftet, og for at »vinde» 10 cm mer højde i loftet på de områder hvor diffuserne er dybest!
    min bagvæg er lytterommets ømme punkt - her har jeg et stort vindue som dækker hele vægen fra gulv til loft - her har jeg planer om at bygge noen diffuserer som jeg må flytte frem og tilbage ved behov..
    Nu er jeg med. :) (y)
    Den samme tanke har jeg haft længe, fordi jeg har ikke særlig højt til loftet. 240 cm - 243. Jeg har kun et lag gips som loft. Min 2 lag mener jeg i dag.
    Jeg har gjort det med min højre sidevæg, som består af gasbeton. Det er ikke det bedst lydene materiale. Det skar jeg ud i. Jeg har nu montereret de nye SMT Svanå Teknik Pap V-wings. De fås i to udgaver. Med 10 cm dybde 0g 25 cm. Dem vil jeg foreslå i stedet for, fordi du vil få et bedre resultat.
    Husk dampmembran og lydisolering.
    Du kunne når SMT Pap V-wings er færdigsamlet, bygge en trækasse med dampmembran på limet, og skruet fast til spærene. Og så få bygget SMT Pap-wings efter det mål. Nok dyrere, men også et større arbejde der skal gøres alligevel.
    Angående bagvæggen. Jeg har god erfaring med krydsfiner foran mine vinduer. Dæmper støj og giver en dejlig ro. Giver bedre lyd. Da det er hele gavlen, kunne du have krydsfiner, som kunne foldes sammen. Og så også her de SMT Pap-V-wings foran.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Køber du disse pap wings direkte fra SMR Svanå teknik i Sverige? Jeg syns ikke jeg ser de på deres hjemmeside?
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    (y)
    Nu er jeg med. :) (y)
    Den samme tanke har jeg haft længe, fordi jeg har ikke særlig højt til loftet. 240 cm - 243. Jeg har kun et lag gips som loft. Min 2 lag mener jeg i dag.
    Jeg har gjort det med min højre sidevæg, som består af gasbeton. Det er ikke det bedst lydene materiale. Det skar jeg ud i. Jeg har nu montereret de nye SMT Svanå Teknik Pap V-wings. De fås i to udgaver. Med 10 cm dybde 0g 25 cm. Dem vil jeg foreslå i stedet for, fordi du vil få et bedre resultat.
    Husk dampmembran og lydisolering.
    Du kunne når SMT Pap V-wings er færdigsamlet, bygge en trækasse med dampmembran på limet, og skruet fast til spærene. Og så få bygget SMT Pap-wings efter det mål. Nok dyrere, men også et større arbejde der skal gøres alligevel.
    Angående bagvæggen. Jeg har god erfaring med krydsfiner foran mine vinduer. Dæmper støj og giver en dejlig ro. Giver bedre lyd. Da det er hele gavlen, kunne du have krydsfiner, som kunne foldes sammen. Og så også her de SMT Pap-V-wings foran.
    Tanken med at bygge en kasse er god - hvis jeg gør det mellem spærene skal det jo egentlig være mulig med hele 25 cm dybde, hvilket jo vil være fantastisk!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Køber du disse pap wings direkte fra SMR Svanå teknik i Sverige? Jeg syns ikke jeg ser de på deres hjemmeside?
    De er ret nye.
    Skriv til Matts Odemalm fra SMT.
    matts.odemalm@gmail.com


    SMT
    føler sig begejstret.

    23. juli 2020 ·

    To nye Wing moduler (110 mm og 250 mm dyb) lanceres, så snart designpatentet er klar!
    Begge moduler skubber grænserne for tidsdiffusion
    Impuls respons fra det nye 250 mm dybe Wing modul

    ·
    Se oprindelig tekst
    ·
    Bedøm denne oversættelse
    Ingen tilgængelig billedbeskrivelse.

    27Du og 26 andre

    (3) SMT | Facebook
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg havde en gæst, Karl Kristian, på besøg lørdag aften, der også interesserer sig for akustik. Han arbejder på det gamle Brüel og Kjær firma, og han foretog en professionel efterklangsmåling på mit Lytterum.

    received_894507334454298.jpeg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har sat et uldtæppe dobbelt op mellem højttalerne. Det skal hurtigt væk igen. Det blev meget dårligere.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.509
    Antall liker
    14.236
    Sted
    Langesund
    Jevnt og fint og snitt litt under 0,3.

    Her er det et snitt på 0,1 - dødt som i graven
    RT-20 OG RT-30.jpg
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg har netop købt fire af disse


    .. jeg har planer om at skære hul i gipsen og ha de hængende ned fra loft/tag/ceiling .. de minder vel lidt om dine Hofa diffusorere, så før jeg går i gang vil jeg lige høre med dig om hvor godt du mener dine lyder .. evt om du ikke oplever de som et godt køb!?
    RAS du har nettopp bygd en dyp diffusor på ene veggen som funket fjell, da tenker jeg dette blir som en pølse i slaktetiden. Liten og grunn, hva skal den gjøre? Mengde, dybde virker. Skal du skjære hull i taket, gmør det til en bassfelle f.eks. Det er 6nezte vei fremover..
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    RAS du har nettopp bygd en dyp diffusor på ene veggen som funket fjell, da tenker jeg dette blir som en pølse i slaktetiden. Liten og grunn, hva skal den gjøre? Mengde, dybde virker. Skal du skjære hull i taket, gmør det til en bassfelle f.eks. Det er 6nezte vei fremover..
    Helt enig😀👍 har fått de første to nå, to er selvsakt ikke mange, men førsteinntrykket er at de virker veldig lite potente i forhold til frontvegen. Jeg har allerede revidert min plan. Jeg kjøper et par av pap wingsene 25 cm som Sven anbefaler, og tester de ut på bakvegen - blir det grønt lys på de, da tror jeg jamenn at det blir plass til 6-8 av de i taket/loftet!
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ras, de diffusere du viser kan på ingen måde det samme som de nye V-wings Pap. På ingen måde. Jeg tror, at Hofa er bedre end dem du viser, som jeg ikke har lyttet til, men SMT diffusere går meget mere ned i frekvens og virker på en klart bedre måde.

    Angående dit loft, så kunne du måske have SMT diffusere imellem spærene og gips/krydsfiner oven på med dampmembran imellem. Diffuserne ska vende den rigtige vej vil jeg mene
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210311_175818.jpg


    V-Winges står på gulvet med en Pap Wings placeret ovenpå. Desværre er der ikke nok plads til den. Der skulle have været 243 cm, men tømmeren tog det ikke så nøje. Det er ærgerligt, da det ville have været nemt.

    Man kan se noget af de sorte krydsfiner plader der dækker for vinduerne.

    Kunne bruge 2 stk. 60 cm x 60 x 25 til at stå ovenpå de to V-Wings i midten over centerhøjttaleren.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Der er sket meget i Lytterummet.
    Først arbejde jeg meget med at gøre stereo bedre. Jeg fik købt en god stereo forforstærker. En Parasound JC 2 BP, så nu går lyden fra Pro-ject drev til en god Dac fra Drossel, og så til Parasound JC2 BP. Derefter igen DH Labs XLR signalkabler til Holton monoblokke, og lyden er fremragende. Subwooferne bruges ikke mere til stereo, fordi det kan den Parasound ikke, men der er ikke det samme behov, da den Parasound kan spille dybere og mere dynamisk lyd. Når jeg hører kormusik træder korets størrelse tydeligere frem. En fremragende forforstærker.
    Jeg bruger Audioquest Coffee digital kabel imellem drev og Dac. Et fremragende digital kabel. Jeg har lyttet til så mange forskellige.
    Jeg bruger Dh Labs Silver Revelation XLR videre til Parasound eller et Audioquest jeg skifter med. Afprøver.
    DH Labs Silver Revelation videre til Holton. Et fremragende signalkabel.
    Jeg har skiftet NLE højttalerekabel ud med et Audioquest højtalerkabel og det er mere dynamisk. Diskant og mellemtone bliver klart bedre end NLE. Jeg er lidt i tvivl med hensyn til bassen. Audioquest anbefaler Bi-wiring, og der bruges et specielt til bassen, hvis det skal være endnu bedre. Bas-kablet må ikke bruges til diskant. Jeg kender ikke grunden.
    Jeg har ikke selv erfaring med Bi-wiring. Så måske bygger Jens Gregersen højttalerne om, til Bi-wireng. Så kan der gå et kabel til bassen og et til diskant og mellemtone. Det hedder så Zero og kan dække hele frekvens området, men hos mig så diskant og mellemtone eller kun diskant.
    Det til bas hedder Bass.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Du kan da fint koble en subwoofer til den preampen. Den har jo hele 3 sett utganger inkl. den inverterte. Er enkelt å vende fasen på sub, enten ved terminalen, lodde en invertert kabel eller bryter på sub forsterker. Xlr til RCA overgang er også en enkel sak. Mange muligheter med den preampen. Om du kjører xlr til effektforsterker så har du en vanlig RCA tilgjengelig for sub?
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du kan da fint koble en subwoofer til den preampen. Den har jo hele 3 sett utganger inkl. den inverterte. Er enkelt å vende fasen på sub, enten ved terminalen, lodde en invertert kabel eller bryter på sub forsterker. Xlr til RCA overgang er også en enkel sak. Mange muligheter med den preampen. Om du kjører xlr til effektforsterker så har du en vanlig RCA tilgjengelig for sub?
    Tak for dit svar. Så kan jeg tage XLR udtag til Holton monoblokke og RCA til andre Holton og så køre Bi-amp eller
    Til en Mini DSP 2x4 HD. Derefter forstærker og subwoofer.
    Der må så sættes et bas-filter på Fronthøjttalerne.
    Jeg bruger passive subwoofere.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Tak for dit svar. Så kan jeg tage XLR udtag til Holton monoblokke og RCA til andre Holton og så køre Bi-amp eller
    Til en Mini DSP 2x4 HD. Derefter forstærker og subwoofer.
    Der må så sættes et bas-filter på Fronthøjttalerne.
    Jeg bruger passive subwoofere.
    Aha. Ja, da er problemstillingen annerledes. Jeg forstod ikke helt svaret ditt. Hva slags forsterker/system driver du de passive subwooferne med? Jeg kjenner ikke preampen så godt, men av bildene jeg har sett så regner jeg med at den sender ut signal på RCA og XLR preout samtidig, så det skulle være muligheter uansett. Har Holton XLR inngang så bruker du vel tilsvarende ut fra preamp, og så RCA til subwoofer forsterkeri.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Sven Palvig du burde selv være istand til, at montere et sæt extra terminaler til mellem og diskant. Det er virkeligt ikke særligt svært. Jeg kan hjælpe dig så Jens ikke skal rejse så langt for næsten ingenting. Jeg har 8 terminaler med rhodium belagt kobber. Du kan overtage de fire. Vi skal bare have en aluplade at montere dem på. Tror jeg at jeg har. Har også messing og kobber.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er der ikke en oversprings handling her, med hensyn til at sætte det ind i en sammenhæng 🤔🕸
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sven Palvig du burde selv være istand til, at montere et sæt extra terminaler til mellem og diskant. Det er virkeligt ikke særligt svært. Jeg kan hjælpe dig så Jens ikke skal rejse så langt for næsten ingenting. Jeg har 8 terminaler med rhodium belagt kobber. Du kan overtage de fire. Vi skal bare have en aluplade at montere dem på. Tror jeg at jeg har. Har også messing og kobber.
    Hej Drossel. Det lyder godt med den mulighed. Jeg vil så bestiller et Audioquest højtalerkabel Bi-wireng wiring. Jeg tror, at det bliver godt. 😀
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg havde ét godt besøg af Modifix, der målte op til Bi-wireng af Fronthøjttalerne og centerhøjtaleren Men tak for dit tilbud Drossel.
    Audioquest anbefaler bi-wireng og at der deles imellem diskanten og mellemtonen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Den nakke kender jeg. Ser han glad ud på "forsiden"? ellers hjælper en god øl og stegt flæsk ;-)
    Modifix var glad. Klart da det lød kanon godt og han har bygget højttalerne. Der var ikke noget at sætte fingeren på, som han sagde. Men det kan Modifix evt selv udtale sig om.
    Seriøs lytning med Jenses medbragte cd'er bl.a en med Sebastian. Sebastian havde jeg afskrevet for mange år siden, da jeg fandt det meget komprimeret, men den cd med Sjællands Symfoni Orkester var god.
    Opmåling til Bi-wireng som jeg forventer vil blive bedre, selvom det er det nu. Jeg har skiftet mit NLE højttalerekabler ud med et Audioquest højtalerkabel som er et fullrange, men Audioquest anbefaler et Bass til bas og mellemtonen. Kablet er specielt godt til diskant og mellemtonen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har du et link til det kabel Sven Palvig? Vil det sige, at jeg bliver hensat i trance af din lyd, hvis jeg besøger dig?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210617_113406.jpg


    Jeg har arbejdet meget med placering af lyttestol og højttalerne. Højttalerne er rykket længere frem. Jeg har fået et godt dybdeperspektiv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn