"er de kun for åpen vaffel?

"
215 exc er utviklet spes for OB. Kan sikkert kasses men ved høy coilspenning blir det for mye varme.
400exc kan "også" brukes i OB for å si det slik.
400exc'ene har jo et innsnevret arbeidsområde her. Jeg opplevde en dramatisk forbedring i Opplevd bass lyd da jeg parkerte el34 pp ampene (med 8 ohms trafo) Det kan være at jeg ikke har spilt This ones for Blanton etter trafo/amp skiftet skal kjøre den etterpå...
Når det gjelder 215 exc så gjenstår det å se hva som skjer når raal koples inn, og hvordan ting endrer seg ved endringer i delefrekvens oppover.
Tilbake til bassene:
ved å endre fieldcoil spenningen innen for 5-15v kan Qts endres fra 1.011 (5v,SPLref91,5) til 0.195 (SPLref99,1)
Ved spenning slik at Qts blir rundt 1 sier vel teorien at en får en boost slik at i kombinasjon med en fornuftig baffelbredde kan en oppnå rimelig flat respons ned mot Fs.
Ved fieldcoilspenning slik at Qts blir rundt 0,7 vil lavfrekvensresponsen være ned 3db ved Fs
Ved fieldcoilspenning slik at Qts er rundt 0,5 vil lavfrekvensresponsen rulle av tidligere og være ned 6db ved Fs
Forutsatt at baffelen er korrekt dimensjonert. Mine er nok litt mot det smale slik at LF er ytterligere ned ved Fs
Korriger meg om jeg skriver noe som er feil. Ja jeg vet at det er flere parametereenn Qts som bestemmer avrullingen nedover: men i praksis er det lett å endre coilspenningen og se at mønsteret stemmer.
Ved Qts mindre enn 1 blir ikke lavfrekvenresponsen flat til Fs uten EQ
Ved Qts 0,25 trengs 12dB bost ved resonans eller 16x så mye Power som ved Qts lik 1.
Innen for disse rammene må det velges. Det enkleste med tanke på lett tilgjengelighet8) er å skru ned coilspenningen ytterligere på 400 exc'ene og måle/lytte.
" Det at ting ikke henger helt sammen kan også være fasedreininger. Det er viktig å holde tunga rett i munn når du kombinerer elektriske og akustiske deleflanker.
Pass på å måle bass og mellomtone individuelt, og se til at du har samme avrulling nedover på begge. Dvs symmetriske deleflanker. Det utgjør en kjempeforskjell!"
Mange takk Will try!
"Hvis du havner på 12dB/oktav må du snu fasen på bassene på en side"
Kan du/noen forklare dette:
Har koplet lissene av og på noen ganger: skal sjekke hvordan de står