Cleant = ingen passive filtre
Ser du har en liten peak ved 4K. Sluket har kommentert at med alle 8" så slipper man ikke unna, dog mindre enn med wizzer.
Dippen ved 700 tror jeg at jeg også har, likeså dipolpeaken ved 500-700. Det virker som om det er standard problem ved middels pluss brede bafler.
I det store og hele så mener jeg etter diverse testing at de fleste 8" fulltoner oppfører seg ganske likt pga selve konstruksjonen på tross av eksotiske materialer, magneter og prestisjefylte merkenavn. Sikkert ikke ulikt gjengse 2" kompresjonsdrivere i nøyaktig samme horn. Allikevel kan det være noe i at de eksotiske forskjellene kan gi en liten forskjell i klang og mikrodynamikk på tross av ganske like målinger
Jeg har også inntrykk av at en Field coil med en overlegen styrke på motoren (alternativ til magnet) har bedre slam i 100-300 området, oppløsning har jeg vel ikke merket så mye forskjell på. Med eget bass-system og deling ved f eks 200 så drar man ikke full nytte av Field coilen da fulltonen blir avlastet mtp membranutslag. Dette med membranutslags avlastning må uten tvil gi bedre mikrodynamikk....eller?
Alt dette er middels kvalifisert synsing / erfaring fra min side og det hadde vært veldig lærerikt og oppklarende om Sluket og Grelv kom på banen ................. sporenstreks
Dette begynner å bli en veldig bra og konstruktiv tråd, akkurat slike tråder gjør at HFS har en misjon