supravox 400 exc, 215 exc,...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Tror du det har med wizzer oppbrytning å gjøre?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ikke bare TROR jeg
    det vet nok Sluket mere om
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fikk denne fra Grelv i går på mail. Viser forskjellen mellom 6 og 12 v fieldcoilspenning bla.

Sluket: om vi målte induktans på 15" ved ulike coilspenninger: nei .(jeg har antakelig utstyr til å gjøre det selv)

Firstwatt: om vi målte cleant ? (du glemmer at jeg er ht novise ,vet ikke hva det betyr)

Firstwatt : vedr spm om demping (se parentesen over)

Kommer mer etter hvert. BB skrev i tråden sin (tror jeg) at 215 trenger noe over seg : Det bekreftes muligens av kurvene på bildet.

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    induktansen endrer seg ref Grelv IKKE med fc spenningen
    ellers strøkent
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Cleant = ingen passive filtre

Ser du har en liten peak ved 4K. Sluket har kommentert at med alle 8" så slipper man ikke unna, dog mindre enn med wizzer.

Dippen ved 700 tror jeg at jeg også har, likeså dipolpeaken ved 500-700. Det virker som om det er standard problem ved middels pluss brede bafler.

I det store og hele så mener jeg etter diverse testing at de fleste 8" fulltoner oppfører seg ganske likt pga selve konstruksjonen på tross av eksotiske materialer, magneter og prestisjefylte merkenavn. Sikkert ikke ulikt gjengse 2" kompresjonsdrivere i nøyaktig samme horn. Allikevel kan det være noe i at de eksotiske forskjellene kan gi en liten forskjell i klang og mikrodynamikk på tross av ganske like målinger

Jeg har også inntrykk av at en Field coil med en overlegen styrke på motoren (alternativ til magnet) har bedre slam i 100-300 området, oppløsning har jeg vel ikke merket så mye forskjell på. Med eget bass-system og deling ved f eks 200 så drar man ikke full nytte av Field coilen da fulltonen blir avlastet mtp membranutslag. Dette med membranutslags avlastning må uten tvil gi bedre mikrodynamikk....eller?

Alt dette er middels kvalifisert synsing / erfaring fra min side og det hadde vært veldig lærerikt og oppklarende om Sluket og Grelv kom på banen ................. sporenstreks :)

Dette begynner å bli en veldig bra og konstruktiv tråd, akkurat slike tråder gjør at HFS har en misjon :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Fikk denne fra Grelv i går på mail. Viser forskjellen mellom 6 og 12 v fieldcoilspenning bla.

Sluket: om vi målte induktans på 15" ved ulike coilspenninger: nei .(jeg har antakelig utstyr til å gjøre det selv)

Firstwatt: om vi målte cleant ? (du glemmer at jeg er ht novise ,vet ikke hva det betyr)

Firstwatt : vedr spm om demping (se parentesen over)

Kommer mer etter hvert. BB skrev i tråden sin (tror jeg) at 215 trenger noe over seg : Det bekreftes muligens av kurvene på bildet.
    Kurvene bekrefter dessuten DEFINITIVT hvordan frekvensresponsen DREIER om et gitt punkt ved forskjellig påtrykt fc-spenning; Høyere verdi = bedre følsomhet over dreiepunktet, mindre følsomhet UNDER (dvs. mindre "dypbass" om man kan kalle det så...). Lavere fc-spenning går motsatt vei, lavere følsomhed MEN mer output UNDER dreiepunktet. Denne "tuningsmuligheten" er IMO den eneste relevante interessante greia med field coil og bredbåndselementer.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det du oppnår er i praksis ikke noe annet enn et shelving filter, der du endrer det relative forholdet mellom knekkfrekvensen og det du "shelver"
    men fine drivere var det
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Denne "tuningsmuligheten" er IMO den eneste relevante interessante greia "
    Man kan med rette fremholde at prisen er høy for denne muligheten, tenker ikke på kr men pillet med 1 psu pr element.

Uansett er det gøy å gå utenfor Karl Johan, og spennende å se hva disse mytebefengte elementene faktisk leverer

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Selvsagt er det gøy! Det er vel derfor vi driver med dette! Men husk at resultatet en kan oppnå ved slike ting langt overgår kostnadene ved å anskaffe tilsvarende lydkvalitet som ferdigprodukt, så det er ikke HEL t av skaftet...

Forøvrig så er FC litt keiserens nye osv. - alle fordelene kan reproduseres på PM vis. FC er bare en annen måte å håndtere enkelte av alle variabler i kjeden forsterker - høyttaler integrasjon. Men der er coole saker, og derfor stuper vi på....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    enig!
    kan jo bli en vellydende og temmelig diskret 3 veis med Yamaha, som du allerede har, fra 7-8K...
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er noen betraktninger fra en kar som kan mer enn de fleste om horn i alle fall..

RE: field coils who agrees with this?, posted on July 4, 2011 at 13:09:52
    Bruce Edgar
    Manufacturer

The following is an outline of my experiences with field coil speakers.

I firct encountered FC speakers in the 50's as a teenager trying to gain experience with radios and audio. I was able to get several old late 40's console radios from neighbor's garages for free. They all used FC speakers, usually 12" or 15" and came with a SW band and a 6 Watt push pull amp. The FC was used as a filter choke in the power supply with a hum bucking coil but always had some hum that would annouce that they were working. As soon as I figured out how this setup worked, I cut the FC from the basket (the cone or VC was shot) and connected the output transformer to a small alnico cone speaker. The sound always improved.

When FC speakers started to gain some recognition several years ago, I wondered why anyone would take up that old technology again, based upon my experiences in the 50's. Of course, people said that to me when I started to experiment with horns in the 80's. But then I heard Steve Schell's experiments with FC RCA compression drivers and changed my opinion. Then my driver guy, Sam, thought that he would try his hand in designing FC drivers. Sam went through many trials and errors but eventually worked up a complete set of modified JBL drivers for my Titan horn system. I have these drivers in my present Titan setup at home. John at Classic Audio is now manufacturing these drivers except for the 18".

The first experience was that FC drivers out trump many horn problems. In my Subwoofer horn, the bass sometimes was lacking any response below 35, depending whether you had a wood or concrete floor or lacked the proper boundary setup. My living room wood floor was a real problem for me compared to the concrete floor in my sound rooms at my industrial site. But when the 18" FC driver was installed instead of the JBL 2241 ferrite driver that I formally used, the bass low end went all the way to 20-25 Hz instead of wimping out at 35-40Hz with the ferrite driver. The low end of my midrange horns was also improved with FC compression divers.

The explanation for the differences in low end response characteristics is that horn low end response is limited by horn mouth size, flare frequency, horn flare type (i.e. hyperbolic, exponential, conical or tractrix) and reflections. Given that your design is designed well, reflections are the big restriction. Mouth or floor reflections can come back to the cone and try to push the cone back in spite of the input audio trying to push the cone forward, resulting in VC interactions and cancelations. The FC speaker has better control of the VC in the gap because of the stiff power supply and thus can resist the push back of refected waves.

Steve Schell gave me the genesis of the following explanation. A ferrite or alnico speaker magnet can be thought of a storage battery of magnetic energy. When a battery reaches the limit of its current capacity, it just gives up. In the case of a FC, a stiff DC power supply will look like an infinite capacity storage battery, i.e. a flashlight cell compared to a large marine storage battery. In the case of FC magnets the magnetic field in the gap is always in control of the VC and thus reflections can not cancel out the low end response.

You could improve the performance of regular loudspeakers with additional magnets, but manufacturers generally won't do it because magnets cost money and add to material costs. But I have observed exceptions. I have tried the early JBL Neo compression driver (I don't remember the model number) which used a stack of Ne0 slugs in its design. I didn't notice any difference in performance between it and my favorite 2441 driver. Several horn customers wanted to use their new JBL small "hockey puck) Neo compression drivers. I was able compare them to my standard 2441 driver in listening tests. The 2441 was clearly better. Part of the difference may be due to the minimal Neo magnet (which actually measured better than the 2441 in response tests).

The other example is the Fostex T-500 tweeter which people have been replacing the old Fane tweeter with in my Titan systems. It definitely sounds better than any horn tweeter on the market. But the horn is not any flare that I would design for a tweeter. The magnesium diaphragm may have some influence, but the real reason for its good sound is the double stacked alnico magnet.
    LMC den er ikke ferdig før den lyder bra og fremdeles er diskret
    De slemme tingene skal få rom i kjelleren etterhvert

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.349
    Kurvene bekrefter dessuten DEFINITIVT hvordan frekvensresponsen DREIER om et gitt punkt ved forskjellig påtrykt fc-spenning; Høyere verdi = bedre følsomhet over dreiepunktet, mindre følsomhet UNDER (dvs. mindre "dypbass" om man kan kalle det så...). Lavere fc-spenning går motsatt vei, lavere følsomhed MEN mer output UNDER dreiepunktet.
    Dette er jo normalt og akkurat det man burde forvente.

Denne "tuningsmuligheten" er IMO den eneste relevante interessante greia med field coil og bredbåndselementer.
    Hoost, host, host .... host ....

( sorry, fikk en stygg hoste, beklager )

:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hah, Vegar
    Du er en selvpiner - det må du være når du legger ut greia fra Bruce!
    BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Seff er jeg en selvpiner
    se her kom en kasse med mer lidelse...
    20 kg jern fra fryseren til mr Dews. står til og med Leif på en av de..
    Shit! skulle ligget i en annen tråd er til B3 supply og et halvt dusin filament choker til direkteglødede rør i bunnen.

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    siste choken til usb poweret til exakortet, etter at jeg "klippet strengen" fra pc´n :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Det Bruce skriver er velkjent. Poenget med FC er et "STIVT" power som ikke går i metning; det har relevans når du kjører med kun EN bassdriver, eller flere som har dårlig virkningsgrad og du skal spille grisehøyt. MEN dersom du har høyeffektive alnico basselementer er det ikke noe spesielt poeng med FC for denne delen av generelle problemstillinger. Du vil aldri gå bakk for magnetkraft uansett, under normale hjemmebruk.

At Neo magneter ikke spiller noe vesentlig bedre er også kjent; det som er mindre kjent er at det er kvaliteten på metallet OG manglende mengde som forårsaker et ikke-optimalt resultat. Dersom magneten har ordentlig kvalitet og er stor nok så er Neo glimrende. Men ikke bedre enn alnico.

Og så har vi disse typiske (ofte amerikanske) utsagn som " It definitely sounds better than any horn tweeter on the market" hva T500 angår. Problemet er at de aller fleste forholder seg til en verden hvor de ikke har prøvd ut de virkelig gromme sakene, men bare antar at dette er"dyrt" exotica som ikke har noe for seg. Well, I've got news..... T500 er en knallbra diskant, og betalbar til alt overmål, men det er et godt stykke igjen til å være best! Innstegsmodellen til ALE er klart bedre, samme gjelder GOTO, ONKEN OS-5000 likeså. Jeg har hatt muligheten til å høre på alt dette og det er ingen tvil. Dyrere, ja, men ikke hinsides, og klart enda bedre enn T500. Derfor er jeg alltid skeptisk til slike "klart verdens beste" osv. osv. - særlig fra amerikanere. De har en tendens til å ikke ville betale mer enn 10 cent for en dollar.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    apropos sjeldnere enn tenner på høns: ONKEN som du henviser til......den er bortimot ALDRI på brukten...sist jeg så en var for flere år siden for 6K USD og da er det like greit å gå for ALE (tror jeg)
    ellers synes nå jeg at TAD 2001 i mitt oppsett gjør en fantastisk jobb fra 8K både måle og lydmessig
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Jeg solgte mine Onken for 25.000,- som var marginalt mer enn jeg betalte. Spilte ikke vesentlig bedre enn T500, men litt... så det var ikke noe stort poeng å sitte med de. Sjelden som fy - men umulig med deler og ALE er gjevere selv om det koster noe mer.

TAD 2001 er selvsagt mer powerful i nedre delen av diskantområdet, og til prisen en vinner dersom en trenger en diskant som en kan herje med både effektmessig og med tanke på fleksibilitet i delefrekvens.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    2001 i JMLC 1400 er en match made in heaven med TAD 4001 i 270...kraften fra totomsen videreføres uten hørbar overgang
    Grelv har gjort en formidabel jobb med filteret og løpetidsforskjellen er bortimot 0, så fasen og tidsforløp er dead on.
    nå begynner delefilterne å bli innspilt og
    den siste hardheten, som kom tilbake med de nye grove parallellspolene er helt borte igjen, men det tok noen hardkjør-økter for de ble innspilt
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk en mail fra Grelv i går kveld. Med forslag til filter.Pilte nedom Dynabel i lunsjen , skal trimme buklisten en times tid og så blir det spennende å kople disse ferdig og til elementene. En stor takk til Grelv . Gleder meg som en unge til å spille musikk etterpå.

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nok til at jeg ikke fikk somlet meg til å knotte før nå.
    Jeg har samlet filteret på enkleste vis.
    400 exc har en spole i serie: 8,2 mH skulle helst ikke være over 0,3 ohm motstand i denne, er 0,39 iflg "klistrelapp".Vet ikke hvilken rolle det spiller.Etter spolen 33uF i parallell.
    215 exc har en motstand i serie på 2,7 ohm for nivå tilpasning ,og en serie resonanskrets som ligger i parallell over elementet. Funksjonen til den siste er å ta ned dipolpeaken.(ved ca 450 hz).
    Jaggu ble det liv i 400´ene.Det gjør seg med dette påfyllet nedover. For øyeblikket spiller jeg med 13e1 ampene, Grelv er (unødvendig å nevne) erfaren og flink, jeg kunne ikke ha fått til dette på egen hånd.
    Trenger å lytte litt mer før intrykkene setter seg.
    Etterhvert skal det sikkert kontrollmåles og finjusteres før ting blir spikret

Vedlegg

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har forsøkt å stable opp en målerigg. Kjøpte et sett fra SOFSCI i fjor. Det er ganske mye jeg ikke forstår og derfor er det helt sikkert noen nybegynner feil. Jeg har satt mic en der Grelv satte sin og koplet opp greiene etter beste evne.Målingen på bildet er tatt med en seriemotstand på5,6 ohm før 215 exc ellers er filteret slik Grelv foreskrev(økte motstanden fordi jeg syntes nivået var litt høyt fra 215 exc
    Takknemlig for korreksjoner kritikk og inspill

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.349
    Jeg hadde sjokoladeis til frokost i dag.
    Ypperlig måte å starte dagen på!

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mens jeg forsøkte å få styr på måleriggen klarte jeg å blåse ingangen til uca 202 lydkortet.
    Så ville tilfellet at svm88 la ut et måleoppsett på brukten. Da jeg hentet det måtte jeg seff innom lytterommet hans, og der fant jeg jammen prototypen til midbasshønna til LMC og Grelv!
    Og noen heavvy røramper og god lyd og... så jeg kom litt sent på trening den kvelden.
    Iallefall nå består måleoppsettet av Behringer ecm 8000, m-audio mobile pre koplet til en macbook pro.
    Her er resultatet av første forsøk. Feil/dumheter er jeg glad for å få påpekt. Mic en står i lytteørehøyde ca 1 m fra ht

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Dette ser jo veldig bra ut. Og det er med filter selvfølgelig. Vil du beskrive filteret nærmere?
    Deling bass, akkustisk og elektrisk hz/db
    Fulltone likeså
    Når du sier ressonanskrets så er det Zobel, altså R+C? Den er ikke på bildet for jeg ser vel kun 12 db filtre pluss L-Pad på bildet?
    Jeg forstår heller ikke at den kretsen klarer å dra ned dipolpeaken da den ikke er forårsaket av stigende impedanse men snarere fysisk påvirking og da må et L R C filter på banen (sugefilter)?

?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er Grelvs filterforslag:
    for 400 exc :en spole på 8,2mH i serie inn på pluss, en kondensator 33uF parallellt med elementet.
    for 215 exc: en seriemotstand på 2,7 ohm for nivåtilpasning, og rlc i parallell over elementet:r=2,4 ohm,L=2,7mH,c=47uF
    og jo den er på bildet.

bildet her fra en annen måling (fasen invertert i bassen) men viser forskjellen i spl når fieldcoil spenningen er henholdsvis 9,4 og 12v.

Jeg skulle eg slave i Hagen men dette var jo mye morsommere. akkurat nå spiller jeg med 801a ampene alene og jeg liker det jeg hører!
    Supravoxene blir en diskret (og det var et poeng i dette rommet) og vellydende sak. Etterhvert kommer Grelv en tur til for å verifisere og hjelpe meg med å sjekkeut/integrere en yamaha driver i toppen .
    Og nu er vinen kald...

Vedlegg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Mulig jeg tar feil men 47uF tilsvarer 600 hz
    Dempingen på sugefilteret er vel rundt 2-3 db. Var ikke dipolpeaken høyere enn det?
    Vet du hvor bred peaken var?
    Og er det ikke high-pass på på 215 ex? Kun dipolavrulling? Hvis ja her så mener jeg du profiterer på deling da det reduserer membranvandring drastisk.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ser at jeg ikke har svart på siste spørsmål , sorry men er ikke kompetent (det var ikke fordi jeg ikke gadd).
    Det dumper snart en kasse med choker ned på Kolsås , og noen regulatorer jeg har fått Rod Coleman til å lage. Håper å sammenlikne de lm baserte psuene til Field coilene med lclclc og lc-coleman iløpet av helgen.
    Og som om ikke det er nok så er det en diger kasse underveis fra Dave Slagle med jern til 50 ampen.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg loddet sammen en av colemans regulatorer og et lc ledd før denne
    http://www.amtrans.co.jp/online/trans/2733.pdf
    ll2733 med gap for 1.25a coilene // koplet. C=10000 uf

Bortsett fra at forsyningen er stille så oppdaget jeg noe som jeg burde ha tenkt over på forhånd:
    Jeg satte et meter på terminalene til exc og justerte meg frem til riktig spenning.
    I løpet av de neste 70 min !
    stiger spenningen jevnt og trutt fra 9,5 til 10,6 v
    Som nevnt blir magneten varm etter som den står på.
    Skyldes det jeg ser at motstanden i den synker som temperaturen øker?
    Colemans regulator holder jo strømmen konstant.

Skal jeg konkludere med at denne regulatoren er feil tilnærming her?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    skummelt!
    tror det er nærliggende ja
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Konstant strøm er greia, det er strømmen som skaper magnetfeltet. Spenningen endrer seg fordi spolen varmes opp og endrer karakteristikk. Sjekk fabrikkens spesifikkasjon på hva de sier om maks. spenning, fort gjort å svi av en spole dersom du drar den for høyt.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    niks skummelt:cool:sendte seff en mail til Rod C , om det kunne være noe med regulatoren
    her er svaret:
    [FONT=verdana,helvetica,sans-serif]The Temperature drift is usually aimed slightly lower, but the field-coil may be an unusual load.[/FONT]
    [FONT=verdana,helvetica,sans-serif]
    [/FONT]
    [FONT=verdana,helvetica,sans-serif]The temperature drift can be changed: R9=100 ohm, or maybe even as high as 120 ohm or 150ohm (75 ohm now) will change the drift to lower.[/FONT]
    [FONT=verdana,helvetica,sans-serif]But it is fully controllable with R9, and with a bit of experimentation, it should be able to settle to a very stable level.[/FONT]
    [FONT=verdana,helvetica,sans-serif]
    [/FONT]
    [FONT=verdana,helvetica,sans-serif]Please let me know if this works OK, or if you need more help with them![/FONT]

[FONT=verdana,helvetica,sans-serif]all the best[/FONT]

[FONT=verdana,helvetica,sans-serif]Rod

Utrolig hyggelig og skvær fyr. svarer alltid raskt.R9 ble endret til 150 ohm og nå er det nesten stabilt endret seg kun 0,1 v på 30 min.
    "sluket" : takk v cruiser hyggelig langt under max.
    [/FONT]LMC : godt ikke ting er slik de kan se ut bestandig, det høres ut som om dette har noe for seg!

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Prosjektet har stått stille et år. Utpå vårparten begynte savnet etter litt mer nede og oppe å bli knugende. Jeg skjønte også at jeg måtte få hjelp til å spikke bafflene. Mine snekkerferdigheter er under pari.
    I dag kom Sluket med nylagde baffler. De oser feelgood. Utførelsen er knallbra. Selv om interiørpolitiet så litt SLUKøret ut da hun så de, skrøt hun av finnish og det at de er så utrolig gjennomførte. Fikk kjeft for at de har trefot, det kunne jeg like for når de er ferdig rigget og alt fungerer tilfredsstillende, skal den
    erstattes av noe som ser mye bedre ut!

Jeg har litt dårlig samvittighet overfor Sluket, måtte stå alene og beundre kontrapsjonene en stund etter han hadde dratt før den store gleden over dette

raste inn over meg. Dette er Serious coole saker , fikk bare ikke sagt det tydelig nok mens han var her!

feltet for diskant kan demonteres. Gir fleksibilitet mhp utprøving av forskjellige typer.
    Som dere ser blir det 2 x 400 exc og ett 215 exc .

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Naboen min som har vært i sving ser jeg. Du kommer ikke til å angre på modulbasert diskant, da har du mye moro fremover; T500, RAAL, HEIL, 1" kompresjonsdriver i horn med Beryllium membran (Radian - TAD - ALE). Jeg er nysgjerrig på hvordan diskanter med dipol spredning fungerer, det må jo være det aller mest optimale?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    tøft
    på tide :cool:
    hoff snekkern er nettopp det, ikke uten grunn....
    mvh
    Leif

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hans etterlyste nærbilder. Her er ett , av den avtagbare platen som er laget til et raal 140-15d, jeg har også plate som passer til waveguidene jeg har til disse elementene.
    Det er all grunn til å skryte av så vel konstruktør/tegner som snekker. De anbefales på det varmeste. Jeg skal ta med et ordentlig kamera hjem ifra jobben og ta noen bedre bilder.
    Helheten forsvinner dog av syne når en kommer tett på ....

Jepp dette var på tide. Ble litt svett da vi bar de inn , Jaggu var den svær som brura sa... vet aldri med interiørpolitiet... hun var bearbeidet på forhånd med smådiffuse karakteristikker som litt bredere og noen titals centi høyere...

De ble godkjent uten forhandlinger, takket være Design/finnish/utførelse

Vedlegg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn