Sugden: A-klassen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er det som selger Sugden?
    Norsk Hi-Fi Center / Audioaktøren har agenturet, og er samtidig forhandler. Kontakt Hallvar Rostad hallvar@audioakt.no .
    Halvar har ikke noe mer med AudioAkt å gjøre, ring/mail en av Terjene på AudioAkt..de er forhandlere......PS Audio (DK) er importör iht Sugdens hjemmeside.

    mvh
    Det fins et annet alternativ til Sugden og det er Xindak Klasse A forsterkere som likner litt på sugden klangmessig. Jeg har hatt både sugden a21 al signature og xindak 6950II. Jeg liker Xindaken veldig bra. Veldig bra lyd og kvalitet til prisen. Mala har Exposure som også er noe i samme gata.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har Sugden Sapphire settet her ? Erfaringer ? Jeg har tidligere hatt den integrerte Masterclass forsterkeren. Angrer at jeg solgte den...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vet at Sugden lager A-klasse forsterkere. Ønsker derfor å teste en av disse opp mot andre løsninger.

    Er det noen som kan låne eller selge meg en A21SE Signature ?

    Sugden A21SE Signature.JPG
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Spennende merke jeg kunne tenke meg å prøve.
    Er det noen som skal selge en Sapphire FBA-800 så er jeg interessert.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det ble en a21signature på meg. Veldig flott forsterker og en ekstremt god match mot mine høyttalere. Hadde aldri trodd at mine høyttalere skulle våkne opp så til de grader med denne ampen. Selv RIAAdelen som sitter i er overraskende. En god match smitter sannsynlig over på denne også. Forskjellen mellom SE modellen og denne er vist at den spiller med noe mørkere klang. Dette passer bra.

    3BE32970-B217-45CE-8BAB-FB7E5ED55F5A.jpeg
     
    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er virkelig noe spesielt med klasse A. Wattene er ofte ikke mange, men lyder stort sett fantastisk bra.
    Har et Quad forsterker sett også som låter veldig bra, og er mye mer brukervennlig, men som jeg sa, det er noe spesielt med klasse A og Sugden.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det ble en a21signature på meg. Veldig flott forsterker og en ekstremt god match mot mine høyttalere. Hadde aldri trodd at mine høyttalere skulle våkne opp så til de grader med denne ampen. Selv RIAAdelen som sitter i er overraskende. En god match smitter sannsynlig over på denne også. Forskjellen mellom SE modellen og denne er vist at den spiller med noe mørkere klang. Dette passer bra.

    Vis vedlegget 579803
    Hva slags høyttalere har du?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg bruker Sugden A21 Signature mot et par HECO Direkt. Spiller så høyt jeg vil. Sugden har en indre detaljering som jeg ikke tidligere har hørt. Samtidig har den en varm og STOR klang.


    Benytt anledningen til å handle brukt Sugden! Stabile saker.
    sugden a21 sig mm-mc på rack small.jpg



    Er ekstremt fornøyd med denne komboen. Høyttalerne er 95db/m 1 watt.. aldri lavere impedans en 4 ohm et par steder.

    heco direkt web.jpg
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Fint å høre at du er fornøyd Zerostat

    Her er min combo: Masterclass IA-4 samt selvkonstruerte Seas 8" fulltone i lukket kasse som er DSP kontrollert gjennom hele frekvensområdet. Jeg bruker en Linkwitz transform for kontroll av Q verdi i bass. Må si at Sugden er en "keeper", er veldig fornøyd med den.
    IMG_2356.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Her er min combo: Masterclass IA-4 samt selvkonstruerte Seas 8" fulltone i lukket kasse som er DSP kontrollert gjennom hele frekvensområdet. Jeg bruker en Linkwitz transform for kontroll av Q verdi i bass. Må si at Sugden er en "keeper", er veldig fornøyd med den
    Spennende kombo! Hvor langt ned i bassen klarer du å tweake høyttalerne før det sier stopp? Har hørt elementet spille i en rekke høyttalere men ikke i kombinasjon med trykkammer og DSP.

    Mvh
    -BB-
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Utfordringen er å begrense utsving av elementet, har derfor underdimensjonert kassa fra typisk 60 liter ned til rett over 20 liter, dette gir noe høy Q (som jeg regulerer med Linkwitz transform i DSP). Fordelen med denne approachen er at stivheten i systemet øker, altså begrenser jeg utvinget av membran. Samme framgangsmåte som Grimm LS1. Dette gjør at jeg kan bruke DSP til å tvinge elementet til å spille både vesentlig høyere i volum (db), samt lavere ned i bass uten at elementet "flagrer".

    Siden resonansfrekvens er 30 hz for SEAS elementet, kan jeg få det til å gå skikkelig dypt, slik de er justert nå går de minst like dypt som mine Spendor SP1/2R2. Men fulltonene har mye mer trøkk og punch gjennom mindre "group-delay" i trykkammer konstruksjonen.

    Utfordringen er likevel hvor høyt du ønsker å spille, justerer du de til å spille "flatt" ned til 30 hz så lukter det fort litt brent plast av coilen:) 30 Watt fra Sugden passer fint, men det er likevel noe lite hvis en ønsker å DSP justere kraftig i bassen
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fint å høre at du er fornøyd Zerostat

    Her er min combo: Masterclass IA-4 samt selvkonstruerte Seas 8" fulltone i lukket kasse som er DSP kontrollert gjennom hele frekvensområdet. Jeg bruker en Linkwitz transform for kontroll av Q verdi i bass. Må si at Sugden er en "keeper", er veldig fornøyd med den.
    Vis vedlegget 583634
    Flott system og spennende høyttalere. Hva tror du driftseffekten blir og hvordan tror du impedanskurven ser ut?

    Hvis du en dag skulle finne på å selge IA4, så er det bare å ta kontakt med meg. :D Min sorte A21 Signature er varmere i klangen en IA4.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    A21 —> A21a —> A21 signature.
    Da skjønner jeg at du forteller om varm lyd Zerostat :)

    Jeg synes A21a låt langt mer naturlig og varmt enn A21se, og hverken Krell KAV-400 eller Primare I30 hadde noe å stille opp med.
    En fantastisk forsterker, IMO :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    A21 —> A21a —> A21 signature.
    Da skjønner jeg at du forteller om varm lyd Zerostat :)

    Jeg synes A21a låt langt mer naturlig og varmt enn A21se, og hverken Krell KAV-400 eller Primare I30 hadde noe å stille opp med.
    En fantastisk forsterker, IMO :)
    Nemlig, 21 sign. låter supernaturlig. Har nå en stemmeprakt over alle hauger. Sitter å lurer på hvorfor jeg tidligere har hatt forsterrkere over 100K. Produktet her nå må være match med høyttalere og rommet. Savner egentlig ikke noe som helst. Hva blir neste stepp? I så fall må ville jeg likt å høre det.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Fint å høre at du er fornøyd Zerostat

    Her er min combo: Masterclass IA-4 samt selvkonstruerte Seas 8" fulltone i lukket kasse som er DSP kontrollert gjennom hele frekvensområdet. Jeg bruker en Linkwitz transform for kontroll av Q verdi i bass. Må si at Sugden er en "keeper", er veldig fornøyd med den.
    Vis vedlegget 583634
    Flott system og spennende høyttalere. Hva tror du driftseffekten blir og hvordan tror du impedanskurven ser ut?

    Hvis du en dag skulle finne på å selge IA4, så er det bare å ta kontakt med meg. :D Min sorte A21 Signature er varmere i klangen en IA4.
    Tja driftseffekt er jo oppgitt godt opp på 90 db tallet. Men, i tillegg til å justere bassen, kjører jeg et allpass tilt-filter for å få en snill "Harman" type kurve som går nedover ca 5 db fra 1000 hz -20 khz. Jeg fjerner også de utpregede største ujevnhetene i frekvensgangen som fulltoner gir. Summen av dette vil vel gi en typisk effektivitet et sted mellom 85-90 db/1W. Men impedanskurven er kjempesnill.

    Jeg liker hvordan Sugden produserer et stort og luftig lydbilde. Nå må det sies at jeg kjører DSP før DAC. Det betyr at det er ingen passive delefilterkomponenter mellom Sugden og Seas, slik at den har full kontakt med motoren i elementet, det kan også virke positivt.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har eller har hørt Sugden Masterclass ANV-50 Integrated Amplifier?
    Etter det jeg kan lese er dette ikke en ren klasse A forsterker, men en variant av dette (klasse A opp til 4W). Dvs. litt som Devialet eller Quad (current dumping teknologien) bare at her så får man "bare" 50W.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.330
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    14
    Tar opp igjen spørsmålet som er stilt over her. Er det noen som har hørt ANV-50?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Så spennende. Hvordan er sugden i forhold til rør? Har sugden noen av røregenskapene?
    Den kommer nærme Mastersounden, mangler muligens litt på pinpoint men den låter varmt og fyldig hvis jeg kan si det slik der LM er mer nøytral. dvs at den låter mer SET enn LM som er nettopp det 🤪
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    2.195
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Noen her som har noe kunnskap om denne. Evt tekniske spesifikasjoner?

    Sugden Masterclass AA

    077_435613454.jpg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Noen her som har noe kunnskap om denne. Evt tekniske spesifikasjoner?

    Sugden Masterclass AA

    Vis vedlegget 885940
    Jeg har hatt den, eller iallefall lik den som ligger på finn. Brukte den sammen med masterclass 165w monoblokker. Det er lenge siden men jeg følte vel ikke at det satt skikkelig for meg.
    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.936
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har hatt den men ble litt steril for meg i det lange løp men en glimrende pre i rett oppsett :)

    mvh
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Sugden : kundeservis av ypperste klasse - ta kontakt med dem du får sikkert svar. Har en P51 påvei til dem i skrivende stund .
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Har hatt den men ble litt steril for meg i det lange løp men en glimrende pre i rett oppsett :)

    mvh
    Jeg kjøpte vel din tror jeg, og hadde den i en ukes tid. Så bra var den i mitt oppsett. For å si noe hyggelig og objektivt om den så kommer det an på matching da.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Sugden og Tannoy = sant ifølge mange på hififorum rundt omkring. Vil en a21 signature (23 watteren) kunne passe til et par Legacy Arden i et lite rom? Har høyttalerne og håper å kunne bruke dem i det som skal bli Mancaven. Som altså ser ut til å bli mer som et lite hi på rundt 10 kvadratmeter.

    Det er mulig det blir helt feil uansett, men liker tanken på et enkelt oppsett rundt en slik liten klasse A forsterker. Spiller ikke spesielt høyt, heller lavt. Mye jazz, akustisk, klassisk musikk med vokal og/eller små ensembler (ikke så mye digre symfonier). Klang viktigere enn dynamikk. Hva tror dere, er det verdt å prøve ut dette? Normalt ville man vel satt opp et nærfeltsystem med små stativhøyttalere i et så lite rom, men...
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kun med tanke på hva 23W vil gjøre (null erfaring med Sugden) så kunne jeg spille øredøvende høyt (for meg; 95dB+) med 25 rørwatt (Lab12 Suono) på Legacy Eaton, som har 89dB følsomhet mot Ardens 93dB. A21 Signature burde dermed gi plenty sus i serken i et lite rom.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Ja ingen tvil om at det er nok kraft i massevis. Er mest i tvil om Arden vil bli aldeles boomy og ubrukelige i et så lite rom. Har hatt de stående i kassene og ikke hørt på dem ennå. Hvordan er diskanten i disse Legacy-modellene? Ser du har Cheviot nå. Regner med alle modellene spiller uanstrengt og homogent på alle slags volum. Kjenner jeg er mest usikker på diskanten i disse elementene. Er litt var for diskant som stikker seg ut og/eller er litt for kvass i anslaget/sibilant. Ramler lett ut av lyttemodus og over i hifinevroser da!

    Trodde jeg skulle få meg et større og bedre lytterom da jeg kjøpte de høyttalerne, men nå ser det ut som det blir kjempelite:p har likevel litt lyst til å prøve et japansk hifioppsett - der spar man jo inn digre amerikanske og engelske høyttalere i alt for små rom med suveren forakt for all slags akustikkregler!
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tja, jeg er i alle fall veldig godt fornøyd med diskanten og synes den blant de bedre jeg har hørt i stua. Ikke den aller beste, men totaliteten går over støvleskaftene på alt jeg har eid før. Dessuten er den jo justerbar, så sjansen er stor for at den kan tilpasses slik du vil ha den.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Du tror det kan gå med et slikt oppsett også? Hvor stort er lytterommet ditt? Har vel kanskje tro på at selv om membranarealene er store på Arden så kan det likevel oppføre seg sivilisert på lavere volum. Store høyttalerelementer spiller jo først og fremst uanstrengt.

    Skulle det likevel skjære seg kan jeg vel prøve noe fra Audio Note, de skal jo være fine til hjørneplassering.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om det går eller ei har jeg egentlig ingen formening om siden jeg ikke kjenner Arden eller vet noe om hvordan den vil trives i rommet. Her spiller Cheviot i ca 25m2 og det fungerer veldig, veldig bra.

    På den annen side; siden du sier det kun vil være snakk om lavt volum har jeg vanskelig for å se at det skal kunne gå rett i dass heller. Ingen fasit eller forsøk på fasit herfra dessverre, men jeg synes absolutt det bør prøves, for hvis det funker så kan det bli helt forrykende bra.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Takk for råd, skal få satt opp høyttalerne og prøvespilt litt etterhvert. Det er travle tider og musikken har vært grundig nedprioritert, dessverre.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Dette går nok helt fint, diskanten er justerbar og får du for mye og svulstig bass, er det gamle trikset med å tette portåpninger helt eller delvis med f.eks. ullsokk meget virkningsfullt. Du får da en HT som kan egne seg bedre til nær vegg/hjørne, da den ruller av noe tidligere i bassen. Sugden er helt topp synes jeg, har hatt den lenge og den spiller naturlig og fint med et stort lydbilde.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er en del justeringsmuligheter på tannoyene, tette porter og justere på ‘dashbordet’. Var litt derfor jeg kjøpte dem, husker jeg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har den amp´n og bruker den i kombinasjon med SF Liuto i et rom av omtrent samme størrelse. Har også benyttet det oppsettet i et større rom.
    Mht å kjøre den mot Arden, så sier jo ikke følsomheten så mye om hvor strømkrevende høyttaleren kan være. Ikke nominell impedansen heller.
    Mine Liuto går (iht målinger) ikke under 4,2 ohm.
    Om jeg spilte høøyt på litt kompleks musikk i det forrige lytterommet så kunne jeg høre en antydning til at det hardnet til litt i mellomtonen.
    Opplevde ikke det samme når jeg vekselvis benyttet Leben.

    I dagens lytterom kan jeg ikke spille så høyt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn