R
Rojoh
Gjest
Kanskje man burde presisere hva man mener er bra/viktig/nødvendig ved bassgjengivelsen, når man skal diskutere subwoofere, bass og hva som er best?
Mvh. Johan.
Mvh. Johan.
er vel mer en bare ytelsene og vor dypt du klarer å få ett element til å gå som børe være med i betraktningene når man skal invistere i noe...Hvorfor er det så mange eksperter her som bruker motstridende argumenter når det gjelder å forstå SUBwoofer?
Det er 3 faktorer som gjelder når man skal vurdere en SUB:
En SUB skal ha høy ytelse, spille dypt og kunne kjøpes til en fornuftig pris !
hæ ?? sjønner ikke helt hva du skal frem til her?? ???J.Finvaag: Hvis du skal investere i eks. et ekteskap.............er det ikke egentlig de samme argumentene som gjelder der også ?
Dette blir bare for "sprøtt" for meg.. makan til ensidig reklame for SVS. Det er jo en drøss produsenter som leverer produkter til disse standarder, tydeligvis har ikke Flageborg bevandret seg mye på markedet; eller har "dratt'n helt ut" i entusiasmens navn.. tråden bør kanskje kuttes snart.En SUB skal ha høy ytelse, spille dypt og kunne kjøpes til en fornuftig pris !
Hvor mange andre produsenter klarer å levere dette? Foruten SVS?!
Det er ikke "sverting" å be folk være litt mer nyanserte i sine uttalelser.Takker for mange gode tilbakemeldinger. Har bestemt meg for å prøve ut SVS PB12-Ultra/2, så får jo De som ønsker et bra eller dårlig ekteskap fortsette å sverte SVS
Den må være bra i sub-området...Det går vel ann å gå inn i de profesjonelles område også, og finne noe godsaker fra for eksempel EAW eller JBL på bruktmarkedet.
Det blir selvfølgelig en del dyrere, da det stort sett er snakk om passive subber. Men passive subber har ihvertfall noen fordeler, og man kan eksprementere med forskjellige effektforsterkere.
Det kan umulig være særlig høykvalitets forsterkere som sitter i de aktive subbene som selges i hifi sjappene. Sub+forsterker koster jo mindre sammen enn en grei effektforsterker alene....
Eller er det sånn at en subb ikke behøver ha en bra forsterker kanskje?
Du har nok rett i din påstand..............for det er jo heller ikke en optimal løsning at biler har motoren "innenfor" chassiset ?.................Bare kjøp subber med innebygde forsterkere alt dere orker, men noen optimal løsning er det ikke!
Optimal løsning er passiv sub, elektronisk delefilter og en GOD effektforsterker.Du har nok rett i din påstand..............for det er jo heller ikke en optimal løsning at biler har motoren "innenfor" chassiset ?
Men kan du ikke heller foreslå en optimal løsning? Basert på din egen erfaring?
Med hvilken bakgrunn kan du hevde at dette ikke er forsterkere som eks. er produsert i Østen til en billig penge for å selges i Norge med "skyhøy" fortjeneste?...........De innebygde forsterkerne de bruker er ikke billigdritt, men godt oppbygde forsterkere så langt jeg kan se.
vil ikke akkurat si at påstanden om att eltek bruker gode komponenter, er noe verre en forgudingen av svs, som noen mener er verdens beste....Med hvilken bakgrunn kan du hevde at dette ikke er forsterkere som eks. er produsert i Østen til en billig penge for å selges i Norge med "skyhøy" fortjeneste?
Det er nettop det som er poenget mitt. Til hovedhøyttalerne så blunker ikke folk med å bruke 20 laken på en god forsterker til å drive disse. Men når det kommer til subwooferen, så skal det helst ikke koste mer enn 8-10.000 for BÅDE høyttaler (sub) OG forsterker til denne. Hvor er logikken.Optimal løsning er passiv sub, elektronisk delefilter og en GOD effektforsterker.
Både delefilter og innebygde subforsterkere er ofte av laber kvalitet!
Ingen av de. Jeg tror jeg hadde valgt en god, kraftig forsterker, til den prisen jeg hadde råd til. ;DTenk på dette:
8W rørbasert SET forsterker (til 30K)
1000W klasse D forsterker (til 5K)
Hvilken ville du brukt for å drive ditt 18" long-throw basselement?
(sier forhåpentligvis seg selv ;-)
Du stjal mitt innlegg! :'(Optimal løsning er passiv sub, elektronisk delefilter og en GOD effektforsterker.
Både delefilter og innebygde subforsterkere er ofte av laber kvalitet!
Med hvilken bakgrunn kan du hevde at dette ikke er forsterkere som eks. er produsert i Østen til en billig penge for å selges i Norge med "skyhøy" fortjeneste?
Kan det ha noe å gjøre med "billigdritt forsterkere" å gjøre? (Nei, jeg sier ikke at de er laget i Kina)Poenget er vel at for en rimelig penge og minimalt med grubling kan man selv lage en subwoofer som overgår det aller meste av ferdige produkter. Så kan man jo spørre seg hvorfor det er slik.
Latterlig. Ved å bygge integrert får man endel unike muligheter til å dimensjonere ideelt og kompensere for svakheter. Samtidig er det fullt mulig å bygge en elendig aktiv løsning. Dermed er generaliteten i det du sier nærmest null...Optimal løsning er passiv sub, elektronisk delefilter og en GOD effektforsterker.
Etter min erfaring er ikke hifi-elementer noe særlig gode til subwoofere. PA-elementer er ofte av mye høyere kvalitet, og gir i praksis bedre resultater.Har sett elementene SVS bruker, ser ikke veldig hifi ut.... Noen lenger oppe som nevnte XLS serien til Peerless, dette er hifi-elementer.
Joda, men de fleste i hifimiljøene kjøper alltid passive høyttalere allikevel. Så hvorfor gjør de ikke det samme når de skal kjøpe sub?Latterlig. Ved å bygge integrert får man endel unike muligheter til å dimensjonere ideelt og kompensere for svakheter. Samtidig er det fullt mulig å bygge en elendig aktiv løsning. Dermed er generaliteten i det du sier nærmest null...
Det meste av studio lytting og proff PA har vært aktiv i mange år nå...
mvh
Knut
Joda, men de fleste i hifimiljøene kjøper alltid passive høyttalere allikevel. Så hvorfor gjør de ikke det samme når de skal kjøpe sub?
Jeg tror det er fordi det er billig å kjøpe sub med innebygget forsterker. Selv om det er optimalisert til hverandre, er det ingen tvil om at det er mer å hente ved å bruke en høykvalitets forsterker enn disse innebygde, som er bygd på massevis av kompromisser.
Kan det ha noe med antallet bokser i racket hjemme og gjøre?