Subwoofer

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Uno eller hvem det var påpekte vel her forleden at myten om at HiFi-utstyr er så fryktelig påvirket av vibrasjoner har,som så mye annet, relativt begrenset rot i virkeligheten. Andre med synspunkter på dette?

Prøv å kjør på en humpete landevei og hør på cd-spilleren! Jeg vil si den påvirkes av vibrasjoner...

Jeg er vel ikke alene om å høre forskjeller på hifiutstyr med eller uten dempeputer/base.... spesielt under drivverk og høyttalere.

En sub går for å være høyttaler eller hva?

K

knutinh

Gjest
Prøv å kjør på en humpete landevei og hør på cd-spilleren!  Jeg vil si den påvirkes av vibrasjoner...

Jeg er vel ikke alene om å høre forskjeller på hifiutstyr med eller uten dempeputer/base.... spesielt under drivverk og høyttalere.

En sub går for å være høyttaler eller hva?
En CD-spiller er vel en annen kategori enn filtre/forsterkere som vi snakket om til å begynne med her.

Og g-kreftene når bilen din rister er nok i en annen størrelsesorden enn evt vibrasjoner i hifi-racket på stua...

-k

T

theStig

Gjest
Spiller jeg høyt nok på hjemmekinoen så klarer faktisk lydtrykket alene fra mine to 18" subwoofere å få DVD-spilleren til å stanse opp litt...hehe...

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
En CD-spiller er vel en annen kategori enn filtre/forsterkere som vi snakket om til å begynne med her.

Og g-kreftene når bilen din rister er nok i en annen størrelsesorden enn evt vibrasjoner i hifi-racket på stua...

-k
Innlegget jeg besvarte stod det hifielektronikk

Ikke undervurder vibrasjonene i mitt lytterom.... jeg kan ta livet av hvem som helst med volumknappen he he

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Spiller jeg høyt nok på hjemmekinoen så klarer faktisk lydtrykket alene fra mine to 18" subwoofere å få DVD-spilleren til å stanse opp litt...hehe...

Dette er ganske normalt i bilstereobransjen som jeg drev med tidligere.

Gutta er ikke fornøyd før lydtrykket fra suben gir pusteproblemer og cd spilleren stopper opp...

T

theStig

Gjest
Å fy fader ja. Bilstereo er sykt. I et så lite rom som en bilkupe er det mulig å spille ekstremt høyt. Helsefarlig er det.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Hva med elektronikk inne i høytrykktanker?

Hva tilsvarer 120 dB? 1,1 bar eller noe slikt? Finelektronikk inne i en høytrykktank tåler jo glatt 300 bar. Det er 298,9 ganger mer enn det vi klarer å produsere av lydtrykk inne i en subwoofer... Litt søkt sammenligning men.
Hva med "piece in mind" ? ;D

R

Rojoh

Gjest
Jeg satt her og lurte på om du var seriøs, eller om du spøkte litt. Og så tittet jeg  på bildet ditt. Hehehe. Stilig!
Ser ut til at du har en overdimmensjonert sub i forhold til de vanlige høyttalerne.
Selv hadde jeg et par Infinity Alpha 30 (gulvstående 2-veis med 6,5 tommers element) sammen med min 18 tommer sub. Og visste den gang ikke hvilket potensiale mine subber hadde. Helt til jeg kjøpte mine JBL 4430...
Da melder jeg meg inn i debatten igjen...: Joda, jeg skrev med et glimt i øyet.( ;)) Det poenget jeg ville ha frem, er at høyttalersystemet faktisk er et 3-veis system, og ikke et 2,5/3,5-veis system som vel er vanligst. Mener dette har en god del å si for resultatet. Videre var det et poeng å få frem; at vi snakker om et system/eller en høyttaler fordelt i flere kasser. Altså en helhet. Syntes debatten dreide seg for mye om subwoofere isolert sett. Hvem gidder å lytte på en subwoofer, eller to for den saks skyld? Nei, man sitter jo å lytter til hele frekvensspekteret samtidig! Man må tenke helhetlig. ;D

Det du sier om satelitt er interessant, da det tar utgangspunkt i helhetsopplevelsen. Skal se om jeg ikke kan finne/prøve noen høyttalere nå i helgen, og prøve dem ut som makker til basskassene. Jeg sier basskasser, da noen sikkert vil mene at jeg ikke har "orntlige" sub'er siden de ikke går noe særlig under 30Hz. Greit nok. Bare det låter bra på den musikken jeg spiller, så er jeg fornøyd!

Mvh. Johan.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Lag deg ett par satelitter selv som du plasserer på toppen av de kassene du, da får du en fullverdig DIY løsning.

http://www.humblehomemadehifi.com/Andromeda.html

Etterpå bygger du deg en egen SUBwoofer som tar seg av området UNDER 30Hz, slik at du får med deg hele fundamentet i musikken.
(med egen, gjerne rimelig, subforsterker inni kassa  ;))

Også bygger du deg en senter og et par bakhøyttalere og peiser på en skikkelig bra musikk DVD (DTS).
Da svinger det gitt...  ;D

Etter at du er ferdig med det setter du deg ned, for eks. med Batman Begins, og får oppleve følelse av hva en sub kan gjøre med filmopplevelsen  8)

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Prøv å kjør på en humpete landevei og hør på cd-spilleren!  Jeg vil si den påvirkes av vibrasjoner...
Dette er ironisk ment, ikke sant?
Sammeligne fysisk påvirkning på ett lesehode som forsøker å lese av en spinnende plate med en forsterker.

Regner med at det i din verden hakker like mye dersom du bytter ut CD spilleren din med en MP3 spiller med Flashminne også da  ;D

Mamma mia ::)

R

Rojoh

Gjest
Lag deg ett par satelitter selv som du plasserer på toppen av de kassene du, da får du en fullverdig DIY løsning.

http://www.humblehomemadehifi.com/Andromeda.html

Etterpå bygger du deg en egen SUBwoofer som tar seg av området UNDER 30Hz, slik at du får med deg hele fundamentet i musikken.
(med egen, gjerne rimelig, subforsterker inni kassa  ;))

Også bygger du deg en senter og et par bakhøyttalere og peiser på en skikkelig bra musikk DVD (DTS).
Da svinger det gitt...  ;D

Etter at du er ferdig med det setter du deg ned, for eks. med Batman Begins, og får oppleve følelse av hva en sub kan gjøre med filmopplevelsen  8)
Tror jeg nøyer meg med å se Driving miss Daisy... ;D

Mvh. Johan.

Topp Bunn