Subwoofer

K

knutinh

Gjest
Selv om det er optimalisert til hverandre, er det ingen tvil om at det er mer å hente ved å bruke en høykvalitets forsterker enn disse innebygde, som er bygd på massevis av kompromisser.
Jeg vet ikke helt hva du mener, men det ER rom for tvil om hvorvidt separate komponenter er bedre enn integrerte i dette tilfellet.

Ved å putte forsterkeren inn i sub kassen får man konkrete, målbare og analyserbare fordeler i pris/ytelse som vel er den viktigste parameteren ved design av lyd-utstyr.

Du kan få mer effekt/spl pr krone, du kan få jevnere frekvens-respons, du kan kjøre komponentene hardere uten å risikere sammenbrudd, du kan kutte ut unødvendige passive filtre som brenner effekt, etc.

Men som sagt er alt dette forgjeves hvis pakken er dårlig designet og koster 1995,- på elkjøp med 7 mini-høyttalere og brødrister på kjøpet.

mvh
Knut

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
En forsterker som skal fungere optimalt ved frekvenser under 150 hz kan konstrueres på andre premisser enn en som skal dekke hele det hørbare frekvensområdet. Høy dempningsfaktor og evne til å levere nok strøm er av de viktigste parametere.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Mao. er en god PA forsterker som skapt for å drive en sub. For eksempel en Adyton XP3d, som jeg har til å drive min sub. ;D

T

theStig

Gjest
PWM forsterkere (Klasse D) er også meget godt egnet til subwoofere.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Javisst! Men det er mye mer praktisk å integrere alt dette sammen med aktiv deling, fasetilpasning og eq i én pakke. Samtidig som at man slipper å betale for den kanalen man ikke bruker, samtidig som at kona blir mere fornøyd, og samtidig som at digital forsterkning med 90% effektivitét og nesten ingen varmeutvikling kan oppnå samme resultater eller bedre med la oss si "mindre omfattende " komponenter. Dette kalles utvikling.

T

theStig

Gjest
Jeg er helt enig med Pete her. De finnes også ferdige moduler for DIY-bruk med PWM forsterkere som er svært gode, f.eks fra SpeakerPower og Keiga (de bruker ICEpower).

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Joda, jeg skjønner poenget.
Men gud så kjedelig det skulle blitt hvis alt skulle vært aktivt da.
Disse prinsippene er jo like for vanlige 2-3-4 veis høyttalere. Men så å si ingen av disse blir jo bygd aktvie.
Tenk så glade konene våre hadde blitt hvis de slapp alle disse forsterkerne, kablene osv. Men det er jo det som er litt av morroa med hifi. Prøve, feile, rette opp og forbedre. Bytte litt her, og bytte litt der. Det er jo det som er gøy, ikke sant?
Selv har jeg brukt mange forskjellige forsterkere til min sub. bl.a. Luxman M03, Harman Kardon Citation 16 (!), Tandberg 3026, Nakamichi PA5e II, NAD 2200, og nå en Adyton. Takk og lov for at jeg ikke har byttet sub like mange ganger. hehehe. Den blir stående til krampa tar meg.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Det vitner iallefall om meget god sørvis!
eller at de kan salgsloven eller va den nå heter, garanti har man vel også på slike produkter...

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Du har et viktig poeng leifa. Jeg praktiserer denne moroa på resten av anlegget, men altså ikke på sub. Jeg begynner faktisk på tross av dette å innbille meg at jeg snart har alt jeg trenger...ha ha!

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Feil kan vel skje med alt utstyr. Helt klart en produksjonsfeil, dette "fuck'a" SVS elementet. Men en slaglengde på 2" og en forsterker på 1kW, så er det klart det blir litt grøt nedi der, når en kondensator løsner.

Jeg har en Volvo V70 T5, som jeg anser som en bil av høy kvalitet, men det har nå skjedd ting med den også.

Hvis det som tråden på Avforum viser til, er det eneste ankepunktet mot SVS, så blir det latterlig, eller hur?

Husk på prisen på disse SVS produktene da folkens. Når ett lavprisprodukt som dette gir subbere til 3 og 4 ganger prisen beinhard konkuranse, så er det på tide å åpne øya ørlittegrann...

Det er jo mange her som sitter med ultra high-end oppsett som blir laget i Kina, solgt for priser som er kanskje 100 ganger høyere enn det produktet blir laget for. På grunn av ett klistremerke som sier Jeff Rowland e.l. Det må være kjipt det...

Da er det gøy å ha en så "billig" sub som jeg har, med en ytelse som knuser det meste opp til 30-40-50k. Da er det gøy å logge seg på nettbanken ;)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Latterlig. Ved å bygge integrert får man endel unike muligheter til å dimensjonere ideelt og kompensere for svakheter. Samtidig er det fullt mulig å bygge en elendig aktiv løsning. Dermed er generaliteten i det du sier nærmest null...

Det meste av studio lytting og proff PA har vært aktiv i mange år nå...

mvh
Knut
Så dersom jeg lager meg en sub og putter elektronisk delefilter og en god bassforsterker inn subkassa, så ville dette bli bedre enn å ha det utenfor kassa...? Tviler på det. Det kan dimensjoneres ideelt og kompenseres for svakheter uansett.

Poenget mitt er at mange ferdigsubber selges med dårlig delefilter og forsterker!

Det er en grunn til at enkelte som kjøpte jm-labs tidligere toppmodeller gikk over til annet delefilter og dp-forsterker... fremfor det som satt i boksen opprinnelig.

Selv kommer jeg til å benytte zappulse effekt på bass med delefilter fra Lyngdorf. Har til dags dato ikke hørt bedre bassforsterker enn det jeg sitter med nå. Jeg har også en egen subforsterker med ice modul + innebygget subfilter til 6 laken. Denne holder ikke mål!

K

knutinh

Gjest
Så dersom jeg lager meg en sub og putter elektronisk delefilter og en god bassforsterker inn subkassa, så ville dette bli bedre enn å ha det utenfor kassa...?
Nei, men du sa:
Optimal løsning er passiv sub, elektronisk delefilter og en GOD effektforsterker.
Og det er tull. Det er en god løsning på lik linje med en god aktiv subwoofer.

Egentlig er hele diskusjonen litt tøvete fordi vi vet at det finnes både gode og dårlige aktive OG passive løsninger. Ingenting blir automatisk bedre eller dårligere av å putte alt inn i samme kasse - eller av å trekke alt ut av kassen.

Men ved å designe forsterker, filter og høyttaler i ett får designeren et unikt sett av muligheter som kan utnyttes eller ikke utnyttes. Normalt har man ikke like god kunnskap om hele kjeden når man bygger en passiv sub.

Poenget mitt er at mange ferdigsubber selges med dårlig delefilter og forsterker!
meget mulig.
Det er en grunn til at enkelte som kjøpte jm-labs tidligere toppmodeller gikk over til annet delefilter og dp-forsterker... fremfor det som satt i boksen opprinnelig.
hear-say som kan brukes som argument for å støtte hvilken som helst mening.

Selv kommer jeg til å benytte zappulse effekt på bass med delefilter fra Lyngdorf.  Har til dags dato ikke hørt bedre bassforsterker enn det jeg sitter med nå. Jeg har også en egen subforsterker med ice modul + innebygget subfilter til 6 laken. Denne holder ikke mål!
Det blir sikkert en bra løsning. JEg er litt interessert i zappulse.

mvh
Knut

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
SVS har blitt som religion ser jeg :). Enten hater man dem eller elsker dem.. blir iallefall "krig" ut av dette :D. Men er merkelig hvor godt noen forsvarer merket og da.. aner jeg at Flageborg jobber på lsound :D. hehe. ikke vet jeg..

Gøy tråd dette iallefall, selv om den har sklidd helt ut.
Selv bryr jeg meg lite om hva noen av dere skriver, holder meg til egne ører jeg, og ikke hva andre skriver og leser. Selv syns jeg SvS iallefall leverer skikkelig bånddrag.. Men det er ikke det opplagte valget for meg iallefall. Vi får se til sommern :). om det blir noe ala kino på meg.

T

theStig

Gjest
Jeg vet ikke om det er noe begrepsforvirring her, men i ordet "passiv sub" legger jeg en sub som ikke har en egen dedikert forsterker, men er delt med et passivt filter, og er tilkoblet samme effektforsterker som hovedhøyttalerne. Comments?

T

theStig

Gjest
Med andre ord er en aktiv sub aktiv, samma om forsterkern sitter inni eller er ekstern. Poenget er at den deles med et aktivt filter og drives av en dedikert forsterker.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
.. aner jeg at Flageborg jobber på lsound :D. hehe. ikke vet jeg..
Jeg kjenner Flageborg veldig godt, han er en god venn av meg. Jeg kan (om det har noen betydning) garantere at han har ingen som helst tilknyttning til Lsound, what so ever. Han fronter ett produkt som er verdtomtale. Jeg vet godt hvem som driver Lsound, og han er en entusiast som oss andre. Han tjener ikke noe særlig på det han gjør, det er offentlig informasjon, og hvem som helst kan sjekke det. Han kjører en varebil og bor i ett normalt hus. Ingen Ferrari og hus i holmenkollen der i gården...

Føler jeg må forsvare Flageborg litt, det eneste han vil er å få opp øya på folk mtp godt utstyr til en god pris. Mannen er GENUINT interessert i hifi og hjemmekino. Og, han vet hva han prater om.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
selv om en sub er passiv kan den vel kansje ha en egen forsterker?? eller? .. f.eks. ved biamping, får jo f.eks. basselementet en egen forsterker på en måte, men den blir vel ikke aktiv da? eller tar jeg feil nå??

K

knutinh

Gjest
Med andre ord er en aktiv sub aktiv, samma om forsterkern sitter inni eller er ekstern. Poenget er at den deles med et aktivt filter og drives av en dedikert forsterker.
Du har selvfølgelig rett. Jeg har en tendens til å kutte litt svinger når jeg omtaler aktive subber siden disse ofte (men ikke nødvendigvis)har elektronikken innebygd.

Aktive, integrerte subber
En basskasse som inneholder forsterker og linjenivå delefilter

Passive, integrerte subber
Tja. Hva er dette? En basskasse med innebygget forsterker og passivt, høynivå delefilter?

Aktive, modulære subber
En basskasse med forsterker og delefilter i eksterne bokser.

Passive, subber
En basskasse, eventuelt med høynivå delefilter innebygd

mvh
Knut

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Det er vel kanskje kombinasjonen med aktivt delefilter som utgjør aktiv drift. Aktivt delefilter kan ikke benyttes uten dedikert forsterker da delingen foregår mellom pre og effekt. Passivt delefilter kommer etter effektforsterkeren, så du har nok et poeng.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Nei, men du sa:
Og det er tull. Det er en god løsning på lik linje med en god aktiv subwoofer.

Kun dersom delefilter og forsterker i den aktive er av samme kvalitet, noe det ofte ikke er. Derfor mitt innlegg vedr. dette

Egentlig er hele diskusjonen litt tøvete fordi vi vet at det finnes både gode og dårlige aktive OG passive løsninger. Ingenting blir automatisk bedre eller dårligere av å putte alt inn i samme kasse - eller av å trekke alt ut av kassen.

Så enig

Men ved å designe forsterker, filter og høyttaler i ett får designeren et unikt sett av muligheter som kan utnyttes eller ikke utnyttes. Normalt har man ikke like god kunnskap om hele kjeden når man bygger en passiv sub.

meget mulig.
hear-say som kan brukes som argument for å støtte hvilken som helst mening.

Det blir sikkert en bra løsning. JEg er litt interessert i zappulse.

mvh
Knut

Da havnet mine små komentarer inni feltet. Hvordan får jeg delt opp dette?

R

Rojoh

Gjest
Jeg melder meg ut av subwooferdebatten. Helt ok siden jeg bare har en 3-veis høyttaler. ;D

Mvh. Johan.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Jeg vet ikke om det er noe begrepsforvirring her, men i ordet "passiv sub" legger jeg en sub som ikke har en egen dedikert forsterker, men er delt med et passivt filter, og er tilkoblet samme effektforsterker som hovedhøyttalerne. Comments?

Det er også min mening, selv om jeg i denne tråden har brukt ordet passiv sub når det egentlig er snakk om aktiv sub med komponentene utenfor kassa

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Så dersom jeg lager meg en sub og putter elektronisk delefilter og en god bassforsterker inn subkassa, så ville dette bli bedre enn å ha det utenfor kassa...? Tviler på det.  Det kan dimensjoneres ideelt og kompenseres for svakheter uansett.

Selv kommer jeg til å benytte zappulse effekt på bass med delefilter fra Lyngdorf.  Har til dags dato ikke hørt bedre bassforsterker enn det jeg sitter med nå. Jeg har også en egen subforsterker med ice modul + innebygget subfilter til 6 laken. Denne holder ikke mål!
Hvor godt er det for en forsterker med en hel masse komponenter å sitte i ei kasse som kanksje har 130+ db internt??? Et passivt delefilter er vel mere robust i så måte...

Jeg er av den oppfatning av at aktivt delefilter og forsterkning i en sub bør være en ekstern greie!
En integrert sub har vel mere med pris å gjøre enn kvalitet.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Hvor godt er det for en forsterker  med en hel masse komponenter å sitte i ei kasse som kanksje har 130+ db internt??? Et passivt delefilter er vel mere robust i så måte...

Jeg er av den oppfatning av at aktivt delefilter og forsterkning i en sub bør være en ekstern greie!
En integrert sub har vel mere med pris å gjøre enn kvalitet.

Har tenkt på det samme! Mye vibrasjoner og trykk i en sub... få komponentene ut av kassa og over på base plattformer eller dempeputer

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Har tenkt på det samme! Mye vibrasjoner og trykk i en sub... få komponentene ut av kassa og over på base plattformer eller dempeputer
;D

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Man bygger selvfølgelig et eget kammer til forsterkeren. Vibrasjoner oppstår, men dette kan da nødig være like kritisk i dypbassen som høyere opp i frekvens!?

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Jeg melder meg ut av subwooferdebatten. Helt ok siden jeg bare har en 3-veis høyttaler. ;D

Mvh. Johan.
Jeg satt her og lurte på om du var seriøs, eller om du spøkte litt. Og så tittet jeg på bildet ditt. Hehehe. Stilig!
Ser ut til at du har en overdimmensjonert sub i forhold til de vanlige høyttalerne.
Selv hadde jeg et par Infinity Alpha 30 (gulvstående 2-veis med 6,5 tommers element) sammen med min 18 tommer sub. Og visste den gang ikke hvilket potensiale mine subber hadde. Helt til jeg kjøpte mine JBL 4430...

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Det er jo mange her som sitter med ultra high-end oppsett som blir laget i Kina, solgt for priser som er kanskje 100 ganger høyere enn det produktet blir laget for. På grunn av ett klistremerke som sier Jeff Rowland e.l. Det må være kjipt det...
1. Jeff Rowland lages ikke i Kina!! :mad:
2. De bruker ikke klistremerker ;D

Mitt poeng er, skal du kommentere og sammenligne merker, gjør det riktig..... :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det har vært en opphetet debatt så langt i denne tråden.  Flageborg er en mann som har sterke meninger, og de er bygget opp av erfaring med eget anlegg.  Derfor er Flageborg ganske kompromissløs i sine meninger overfor dem som kun har lest magasintester og vært på messer.

Det er viktig å merke seg en del ting om SVS.  For det første, så er SVS ikke påstått å være verdens beste subwoofer.  Det er påstått å være verdens beste til prisen.  
Videre er "beste" i denne forbindelse kun et uttrykk for lydkvalitet.  Det er ikke håndutskjært mahogni fra de Bangalusiske skoger, utskjært av kjevhendte 80 år gamle jomfruer i disse kassene.  Det er heller ikke produkter som kan gjemmes bort under sofaen eller i bokhylla.  Alle som har simulert bassreflekskasser med dertil egnede programmer, vet at for å få dyp bass, så må kassevolumet opp for å få lengden på bassrøret ned.  Siden alle SVS-subber går dypt og kraftig, så blir kassene store.  Er dette en uoverkommelig ulempe for deg, så er ikke SVS subben for deg.  Men ser man forbi størrelsen og det faktum at de ser mer ut som PA-kasser enn noe som er designet for et møblert hjem, så har nok Flageborg rett.  Man får ikke bedre subbassgjengivelse til samme pris i noe annet produkt.  Og man skal faktisk lete litt i forhold til det norske DIY-markedet for å finne en DIY-kombinasjon som kommer i nærheten til samme pris også.  Det er ikke alle elementer som går like dypt og like kraftig som elementene i SVS.

Det er folk i Norge som har eid SVS som har gått over til Velodyne, men da til en vesentlig høyere pris.  Det er såvidt meg bekjent ingen ferdigsub, ihvertfall i det norske markedet,som kan konkurrere med SVS på pris/ytelse.

Men så kan man jo snakke om preferanser for lyden også.  Jeg vil hevde at dersom du ikke ser film og hovedsaklig hører akustisk musikk, så trenger du ikke en subwoofer som går flatt til under 20Hz, og du vil til og med kunne foretrekke en sub som ikke går fullt så dypt.  Så jeg skjønner også dem som synes det blir meningsløst å snakke om "beste", så lenge det finnes en rekke divergerende preferanser. Men trådstarter kom ikke med noen slike, så her mener jeg det var fritt fram. Og spesielt i prisklassen vi her snakker om fra trådstarters side (5000-10000kr), så har jeg vanskelig for å finne alternativer til SVS, så lenge utseende og størrelse er underordnet.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Leifa...
Har du to B-460'era? :eek:

Nei desverre, men ser jeg en til for salgs så vær sikker på at jeg kommer til å prøve å få tak i den.
Jeg har fått adskillige tilbud om å selge min. Folk fra fjern og nær. Fra folk hos Neby og fra Image Audio for å nevne noen...

K

knutinh

Gjest
Tja. Elektronikken fungerer jo jevnt over i jagerfly med betydelig akselerasjon i alle retninger. Hva skulle gjøre at en kondensator eller transistor tåler så mye mindre når den er brukt til hifi? Kanskje loddingene får noe ekstra påstand, men jeg vil tro at strekket fra ekspansjon/krymping av oppvarmede komponenter er dominerende.

mvh
Knut

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Hehe, nå har du ikke sett et F16 fly omsvøpt av en BASE plattform da ;D
DET funker bra det!

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Hva med elektronikk inne i høytrykktanker?

Hva tilsvarer 120 dB? 1,1 bar eller noe slikt? Finelektronikk inne i en høytrykktank tåler jo glatt 300 bar. Det er 298,9 ganger mer enn det vi klarer å produsere av lydtrykk inne i en subwoofer... Litt søkt sammenligning men.

N

nb

Gjest
Uno eller hvem det var påpekte vel her forleden at myten om at HiFi-utstyr er så fryktelig påvirket av vibrasjoner har,som så mye annet, relativt begrenset rot i virkeligheten. Andre med synspunkter på dette?

K

knutinh

Gjest
Uno eller hvem det var påpekte vel her forleden at myten om at HiFi-utstyr er så fryktelig påvirket av vibrasjoner har,som så mye annet, relativt begrenset rot i virkeligheten. Andre med synspunkter på dette?
Hvis alt utstyr som ikke lar seg rettferdiggjøre ved dobbelt blindtesting ble borte fra markedet så måtte vel mesteparten av hifi-industrien, for ikke å snakke om annonse-finansiert hifi-presse legge ned? =)

Kondensatorer har en hemmelig, skjult funksjon som bare aktiveres når de er puttet inni en hifi-boks. Da blir plutselig følsomheten for vibrasjoner, emi, plast-type, komponentvariasjon, temperatur etc voldsomt mye større. Denne funksjonen skrus selvsagt automatisk av idet man kobler til et måleinstrument :-D

mvh
Knut

Topp Bunn