- Ble medlem
- 14.01.2005
- Antall liker
- 6
Er dette et sikkert tegn på SVSkvalitet?
http://avforum.no/forum/showthread.php?t=28496&highlight=svs
Jeg vet ikke helt hva du mener, men det ER rom for tvil om hvorvidt separate komponenter er bedre enn integrerte i dette tilfellet.Selv om det er optimalisert til hverandre, er det ingen tvil om at det er mer å hente ved å bruke en høykvalitets forsterker enn disse innebygde, som er bygd på massevis av kompromisser.
Er dette et sikkert tegn på SVSkvalitet?http://avforum.no/forum/showthread.php?t=28496&highlight=svs
eller at de kan salgsloven eller va den nå heter, garanti har man vel også på slike produkter...Det vitner iallefall om meget god sørvis!
Så dersom jeg lager meg en sub og putter elektronisk delefilter og en god bassforsterker inn subkassa, så ville dette bli bedre enn å ha det utenfor kassa...? Tviler på det. Det kan dimensjoneres ideelt og kompenseres for svakheter uansett.Latterlig. Ved å bygge integrert får man endel unike muligheter til å dimensjonere ideelt og kompensere for svakheter. Samtidig er det fullt mulig å bygge en elendig aktiv løsning. Dermed er generaliteten i det du sier nærmest null...
Det meste av studio lytting og proff PA har vært aktiv i mange år nå...
mvh
Knut
Nei, men du sa:Så dersom jeg lager meg en sub og putter elektronisk delefilter og en god bassforsterker inn subkassa, så ville dette bli bedre enn å ha det utenfor kassa...?
Og det er tull. Det er en god løsning på lik linje med en god aktiv subwoofer.Optimal løsning er passiv sub, elektronisk delefilter og en GOD effektforsterker.
meget mulig.Poenget mitt er at mange ferdigsubber selges med dårlig delefilter og forsterker!
hear-say som kan brukes som argument for å støtte hvilken som helst mening.Det er en grunn til at enkelte som kjøpte jm-labs tidligere toppmodeller gikk over til annet delefilter og dp-forsterker... fremfor det som satt i boksen opprinnelig.
Det blir sikkert en bra løsning. JEg er litt interessert i zappulse.Selv kommer jeg til å benytte zappulse effekt på bass med delefilter fra Lyngdorf. Har til dags dato ikke hørt bedre bassforsterker enn det jeg sitter med nå. Jeg har også en egen subforsterker med ice modul + innebygget subfilter til 6 laken. Denne holder ikke mål!
Jeg kjenner Flageborg veldig godt, han er en god venn av meg. Jeg kan (om det har noen betydning) garantere at han har ingen som helst tilknyttning til Lsound, what so ever. Han fronter ett produkt som er verdtomtale. Jeg vet godt hvem som driver Lsound, og han er en entusiast som oss andre. Han tjener ikke noe særlig på det han gjør, det er offentlig informasjon, og hvem som helst kan sjekke det. Han kjører en varebil og bor i ett normalt hus. Ingen Ferrari og hus i holmenkollen der i gården..... aner jeg at Flageborg jobber på lsound. hehe. ikke vet jeg..
Du har selvfølgelig rett. Jeg har en tendens til å kutte litt svinger når jeg omtaler aktive subber siden disse ofte (men ikke nødvendigvis)har elektronikken innebygd.Med andre ord er en aktiv sub aktiv, samma om forsterkern sitter inni eller er ekstern. Poenget er at den deles med et aktivt filter og drives av en dedikert forsterker.
Nei, men du sa:
Og det er tull. Det er en god løsning på lik linje med en god aktiv subwoofer.
Kun dersom delefilter og forsterker i den aktive er av samme kvalitet, noe det ofte ikke er. Derfor mitt innlegg vedr. dette
Egentlig er hele diskusjonen litt tøvete fordi vi vet at det finnes både gode og dårlige aktive OG passive løsninger. Ingenting blir automatisk bedre eller dårligere av å putte alt inn i samme kasse - eller av å trekke alt ut av kassen.
Så enig
Men ved å designe forsterker, filter og høyttaler i ett får designeren et unikt sett av muligheter som kan utnyttes eller ikke utnyttes. Normalt har man ikke like god kunnskap om hele kjeden når man bygger en passiv sub.
meget mulig.
hear-say som kan brukes som argument for å støtte hvilken som helst mening.
Det blir sikkert en bra løsning. JEg er litt interessert i zappulse.
mvh
Knut
Jeg vet ikke om det er noe begrepsforvirring her, men i ordet "passiv sub" legger jeg en sub som ikke har en egen dedikert forsterker, men er delt med et passivt filter, og er tilkoblet samme effektforsterker som hovedhøyttalerne. Comments?
Hvor godt er det for en forsterker med en hel masse komponenter å sitte i ei kasse som kanksje har 130+ db internt??? Et passivt delefilter er vel mere robust i så måte...Så dersom jeg lager meg en sub og putter elektronisk delefilter og en god bassforsterker inn subkassa, så ville dette bli bedre enn å ha det utenfor kassa...? Tviler på det. Det kan dimensjoneres ideelt og kompenseres for svakheter uansett.
Poenget mitt er at mange ferdigsubber selges med dårlig delefilter og forsterker!
Det er en grunn til at enkelte som kjøpte jm-labs tidligere toppmodeller gikk over til annet delefilter og dp-forsterker... fremfor det som satt i boksen opprinnelig.
Selv kommer jeg til å benytte zappulse effekt på bass med delefilter fra Lyngdorf. Har til dags dato ikke hørt bedre bassforsterker enn det jeg sitter med nå. Jeg har også en egen subforsterker med ice modul + innebygget subfilter til 6 laken. Denne holder ikke mål!
Hvor godt er det for en forsterker med en hel masse komponenter å sitte i ei kasse som kanksje har 130+ db internt??? Et passivt delefilter er vel mere robust i så måte...
Jeg er av den oppfatning av at aktivt delefilter og forsterkning i en sub bør være en ekstern greie!
En integrert sub har vel mere med pris å gjøre enn kvalitet.
;DHar tenkt på det samme! Mye vibrasjoner og trykk i en sub... få komponentene ut av kassa og over på base plattformer eller dempeputer
Jeg satt her og lurte på om du var seriøs, eller om du spøkte litt. Og så tittet jeg på bildet ditt. Hehehe. Stilig!Jeg melder meg ut av subwooferdebatten. Helt ok siden jeg bare har en 3-veis høyttaler. ;D
Mvh. Johan.
1. Jeff Rowland lages ikke i Kina!!Det er jo mange her som sitter med ultra high-end oppsett som blir laget i Kina, solgt for priser som er kanskje 100 ganger høyere enn det produktet blir laget for. På grunn av ett klistremerke som sier Jeff Rowland e.l. Det må være kjipt det...
Leifa...
Har du to B-460'era?![]()
Tja. Elektronikken fungerer jo jevnt over i jagerfly med betydelig akselerasjon i alle retninger. Hva skulle gjøre at en kondensator eller transistor tåler så mye mindre når den er brukt til hifi? Kanskje loddingene får noe ekstra påstand, men jeg vil tro at strekket fra ekspansjon/krymping av oppvarmede komponenter er dominerende.Har tenkt på det samme! Mye vibrasjoner og trykk i en sub... få komponentene ut av kassa og over på base plattformer eller dempeputer
Hvis alt utstyr som ikke lar seg rettferdiggjøre ved dobbelt blindtesting ble borte fra markedet så måtte vel mesteparten av hifi-industrien, for ikke å snakke om annonse-finansiert hifi-presse legge ned? =)Uno eller hvem det var påpekte vel her forleden at myten om at HiFi-utstyr er så fryktelig påvirket av vibrasjoner har,som så mye annet, relativt begrenset rot i virkeligheten. Andre med synspunkter på dette?