Subwoofer

R

Rojoh

Gjest
Kanskje man burde presisere hva man mener er bra/viktig/nødvendig ved bassgjengivelsen, når man skal diskutere subwoofere, bass og hva som er best?

Mvh. Johan.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.023
Torget vurderinger
0
Hvorfor er det så mange eksperter her som bruker motstridende argumenter når det gjelder å forstå SUBwoofer?
Det er 3 faktorer som gjelder når man skal vurdere en SUB:
En SUB skal ha høy ytelse, spille dypt og kunne kjøpes til en fornuftig pris !

Hvor mange andre produsenter klarer å levere dette? Foruten SVS?!

Tanke-eksperiment til dere andre...........noe á lá det samme:

1. Jeg vil ha en høytalerkabel laget av kobber og plastikk, som skal spille så det drysser englestøv ut av anlegget...............

2. Jeg vil ha en signalkabel som er laget av et metall som er billigere enn støpejern som overfører analoge signaler fra CD-spiller til Forsterker som om de blir båret på gull-stol.

3. Jeg vil ha noen høytalere som IKKE er større enn frontene til BOSE's terninger av en hjemmekino, så jeg kan gjemme de i blomsterpottene i vinduskarmen, bak gardinene, slik at jeg kan oppleve det fantastisk store lydbildet som om jeg egentlig har de største panelene til Martin Logan med de største Krell monoblokkene.................

..............og slik kan jeg fortsette med flere av Deres egne argumenter.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Hvorfor er det så mange eksperter her som bruker motstridende argumenter når det gjelder å forstå SUBwoofer?
Det er 3 faktorer som gjelder når man skal vurdere en SUB:
er vel mer en bare ytelsene og vor dypt du klarer å få ett element til å gå som børe være med i betraktningene når man skal invistere i noe...

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.023
Torget vurderinger
0
J.Finvaag: Hvis du skal investere i eks. et ekteskap.............er det ikke egentlig de samme argumentene som gjelder der også ?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
J.Finvaag: Hvis du skal investere i eks. et ekteskap.............er det ikke egentlig de samme argumentene som gjelder der også ?
hæ ?? sjønner ikke helt hva du skal frem til her?? ???

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Hvor mange andre produsenter klarer å levere dette? Foruten SVS?!
Dette blir bare for "sprøtt" for meg.. makan til ensidig reklame for SVS. Det er jo en drøss produsenter som leverer produkter til disse standarder, tydeligvis har ikke Flageborg bevandret seg mye på markedet; eller har "dratt'n helt ut" i entusiasmens navn.. tråden bør kanskje kuttes snart.

Jeg leser mellom linjene at Flageborg holder bl.a meg for å være enten idiot eller lite meningsberettiget, fordi jeg tilfeldigvis synes at f.eks REL gir høyere ytelser enn SVS på samme prispunkt.
Vel, det blir en hard kamp å overbevise resten av verden også vil jeg tro..

Mvh Vidar P

H

hordasped

Gjest
Takker for mange gode tilbakemeldinger. Har bestemt meg for å prøve ut SVS PB12-Ultra/2, så får jo De som ønsker et bra eller dårlig ekteskap fortsette å sverte SVS

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for mange gode tilbakemeldinger. Har bestemt meg for å prøve ut SVS PB12-Ultra/2, så får jo De som ønsker et bra eller dårlig ekteskap fortsette å sverte SVS
Det er ikke "sverting" å be folk være litt mer nyanserte i sine uttalelser.
Om du ikke tåler forskjellige meninger om en sak, og ikke liker å se saken debattert, så bør du kanskje revurdere neste gang du får lyst til å legge ut en ny tråd på hfs..

Mvh Vidar P

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.023
Torget vurderinger
0
Vidar P: Det er litt merkelig at de punktene jeg peker på, bekreftes i test etter test. Ikke bare i norske tidsskrifter som utfører seriøse sammenlignende tester, men jeg finner de samme resultatene på utenlandske seriøse test-fora også. På disse kan man lese om test-resultater som er utført av personer med rimelig lang farts-tid i denne bransjen.

Det er ingen grunn til å være like rund som en "norsk potet" i sine meninger. Det er greit å ta et standhaftig standpunkt for sine meninger, særlig når disse igjen støttes av anerkjente fagfolk i bransjen.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Det går vel ann å gå inn i de profesjonelles område også, og finne noe godsaker fra for eksempel EAW eller JBL på bruktmarkedet.
Det blir selvfølgelig en del dyrere, da det stort sett er snakk om passive subber. Men passive subber har ihvertfall noen fordeler, og man kan eksprementere med forskjellige effektforsterkere.
Det kan umulig være særlig høykvalitets forsterkere som sitter i de aktive subbene som selges i hifi sjappene. Sub+forsterker koster jo mindre sammen enn en grei effektforsterker alene....
Eller er det sånn at en subb ikke behøver ha en bra forsterker kanskje?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Det går vel ann å gå inn i de profesjonelles område også, og finne noe godsaker fra for eksempel EAW eller JBL på bruktmarkedet.
Det blir selvfølgelig en del dyrere, da det stort sett er snakk om passive subber. Men passive subber har ihvertfall noen fordeler, og man kan eksprementere med forskjellige effektforsterkere.
Det kan umulig være særlig høykvalitets forsterkere som sitter i de aktive subbene som selges i hifi sjappene. Sub+forsterker koster jo mindre sammen enn en grei effektforsterker  alene....
Eller er det sånn at en subb ikke behøver ha en bra forsterker kanskje?
Den må være bra i sub-området...
Det SISTE stedet jeg ville hatt en bra forsterker er i en høyttaler... ;D
Bare kjøp subber med innebygde forsterkere alt dere orker, men noen optimal løsning er det ikke!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.023
Torget vurderinger
0
.................Bare kjøp subber med innebygde forsterkere alt dere orker, men noen optimal løsning er det ikke!
Du har nok rett i din påstand..............for det er jo heller ikke en optimal løsning at biler har motoren "innenfor" chassiset ?

Men kan du ikke heller foreslå en optimal løsning? Basert på din egen erfaring?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Du har nok rett i din påstand..............for det er jo heller ikke en optimal løsning at biler har motoren "innenfor" chassiset ?

Men kan du ikke heller foreslå en optimal løsning? Basert på din egen erfaring?
Optimal løsning er passiv sub, elektronisk delefilter og en GOD effektforsterker.

Både delefilter og innebygde subforsterkere er ofte av laber kvalitet!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.023
Torget vurderinger
0
val: Kan du ikke heller servere noen eksempler? Fabrikat og modell på de som selger "laber kvalitet"?

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Har ikke lest hele tråden, men er det tilfeldigvis noen som har prøvd Dynabel sine suber?
Tenker ikke på Phobos, men de litt oppover i pris, Arges, Brontes osv....De innebygde forsterkerne de bruker er ikke billigdritt, men godt oppbygde forsterkere så langt jeg kan se.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.023
Torget vurderinger
0
...........De innebygde forsterkerne de bruker er ikke billigdritt, men godt oppbygde forsterkere så langt jeg kan se.
Med hvilken bakgrunn kan du hevde at dette ikke er forsterkere som eks. er produsert i Østen til en billig penge for å selges i Norge med "skyhøy" fortjeneste?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Med hvilken bakgrunn kan du hevde at dette ikke er forsterkere som eks. er produsert i Østen til en billig penge for å selges i Norge med "skyhøy" fortjeneste?
vil ikke akkurat si at påstanden om att eltek bruker gode komponenter, er noe verre en forgudingen av svs, som noen mener er verdens beste....

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
4.023
Torget vurderinger
0
J.Finvaag: Det er en vesentlig forskjell på det å forholde seg til dokumentert fakta informasjon og den vanlige "norske" synsingen. Så derfor ser jeg fram til at noen kan vise til produktenes "realiteter" fremfor GPP..............

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Optimal løsning er passiv sub, elektronisk delefilter og en GOD effektforsterker.

Det er nettop det som er poenget mitt. Til hovedhøyttalerne så blunker ikke folk med å bruke 20 laken på en god forsterker til å drive disse. Men når det kommer til subwooferen, så skal det helst ikke koste mer enn 8-10.000 for BÅDE høyttaler (sub) OG forsterker til denne. Hvor er logikken.
Selv bruker jeg passiv sub, elektronisk delefilter og en Adyton effektforsterker. Og det er en løsning jeg er meget godt fornøyd med.

LeifA

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er det ikke ganske store forskjeller i hvilke kvaliteter ved en forsterker som er viktigst for en sub vs for en hovedhøyttaler?

En sub skal gjengi frekvenser under 200Hz (helst under 80Hz).
Den skal bevege ett stort element med stor flate.
Bevegelsesmønsteret for dette krever vesentlig større kraft enn det som trengs for å bevege en diskant.

Hurtigheten i spenningsendringen vil også være vesentlig mindre viktig enn det for eks. er for en diskant.

Dempefaktoren er vel dog desto viktigere, ettersom det oogså krever større kraft for å stoppe elementet.
(her prater jeg egentlig om noe jeg ikke har peiling på, men en må da forsøke seg ;))

En sub har delefilter, på linje med en vanlig høyttaler.
Men dette filteret er kun delt oppover og som regel dynamisk og justerbart.
Dette indikerer ganske kraftig at kvaliteten blir noe helt annet enn ett nøye tilplasset fast filter som ofte brukes i en høyttaler (i alle fall High End)

Så poenget mitt er at det er andre krav til en sub forsterker enn det er til en forsterker som skal drive høyttalerene dine.

Og såvidt jeg forstår er disse kravene ofte enklere å tilfredsstille. Er stort sett kraft som teller. Dette gjør blandt annet at mange klasse D forsterkere er yppelige til sub bruk mens de ikke nødvendigvis duger til å drive høyttalere.

Tenk på dette:

8W rørbasert SET forsterker (til 30K)
1000W klasse D forsterker (til 5K)

Hvilken ville du brukt for å drive ditt 18" long-throw basselement?
Hvilken ville du brukt til å drive dine lettdrevne horn-høytalere?

(sier forhåpentligvis seg selv ;-)

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Tenk på dette:

8W rørbasert SET forsterker (til 30K)
1000W klasse D forsterker (til 5K)

Hvilken ville du brukt for å drive ditt 18" long-throw basselement?

(sier forhåpentligvis seg selv ;-)
Ingen av de. Jeg tror jeg hadde valgt en god, kraftig forsterker, til den prisen jeg hadde råd til. ;D

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309

Du stjal mitt innlegg! :'(

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Yesss. Kvalitet i alle ledd!
Element, kasse, delefilter og forsterker. Og slikt er ikke gratis!

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Huffameg, jeg glemte kabler. hehehe. Åssen kunne jeg?
hehehehe. Det blir jo ikke bass uten kabler til noen tusenlapper.

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0

Hypex forsterkere er håndlaget i Nederland, med gode specs. (Vet det siden jag har Arges selv)

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Jeg har lagt inn en link til fabrikkbesøk hos Hypex tidligere i tråden...

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Jeg tror nok at TEK har rett. Hvorfor betale tusenvis av kroner for god mellombass, mellomtone og diskant når man filtrerer bort den delen av signalet lenge før det treffer øret eller i det heletatt får gjort det om til et akustisk signal? Eks.: Jeg kjøpte byggesett hos Eltek (riktignok på tilbud) for under 4500,- +1500 for kassen hos en jeg kjenner som er møbelsnekker. Ser for meg at jeg må ut med 500,- til hos en billakkerer. For 6500,- Får jeg altså en sub på 50 kg i proff utførelse med Peerless XXLS 12" og Hypex DS 4.0 som yter 400 w i 4ohm og har en dempningsfaktor på 1000!

Vidar Mørch sier i sin test i Eye-Fi: "...takket være Peerless-elementets evne til å flytte mye luft med meget lav forvrengning og den svært kompetente forsterkeren fra hollandske Hypex, spiller den både mer enn høyt nok og med stor realisme. Justeringsmuligheten kommer utrolig godt med, og bidrar til at flere gode og tildels svindyre subwoofere jeg har hatt på prøve ikke når Brontes til støvleskaftene".

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Ja, når Vidar Mørch sier det, så er det sikkert sant.

T

theStig

Gjest
Poenget er vel at for en rimelig penge og minimalt med grubling kan man selv lage en subwoofer som overgår det aller meste av ferdige produkter. Så kan man jo spørre seg hvorfor det er slik.

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Poenget er vel at for en rimelig penge og minimalt med grubling kan man selv lage en subwoofer som overgår det aller meste av ferdige produkter. Så kan man jo spørre seg hvorfor det er slik.
Kan det ha noe å gjøre med "billigdritt forsterkere" å gjøre? (Nei, jeg sier ikke at de er laget i Kina) ;)
Forsterkere som overhodet ikke har kontroll på basselementet(elementene)?

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Sånn er det vel med det meste innen hifi. Komponentene i en high en høyttaler kan kjøpes for en slikk og ingen ting. Enten det er snakk om sub eller vanlige høyttalere. Så kan man spør seg om hvorfor folk er villige til å betale titusner av kroner, eller kanskje over 100.000 for noe som man kan kjøpe i løse deler for en halvpart av en utbetalt månedslønn.

Leif Arild

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
SVS sine subber er jo jævlig store. Noe av det enkleste i verden er jo å lage en sub som spiller rått, hvis volum på kassen ikke har noe betydning....... Har sett elementene SVS bruker, ser ikke veldig hifi ut.... Noen lenger oppe som nevnte XLS serien til Peerless, dette er hifi-elementer.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Jeg nevnte XLS/XXLS som er meget gode elementer. Elementene til SVS fremstilles hos samme produsent som fremstiller elementer til Sunfire, så de er nok også av mer enn respektabel kvalitet.

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Dynabel sine suber bruker xxls serien til Peerless, vet jeg.

K

knutinh

Gjest

Latterlig. Ved å bygge integrert får man endel unike muligheter til å dimensjonere ideelt og kompensere for svakheter. Samtidig er det fullt mulig å bygge en elendig aktiv løsning. Dermed er generaliteten i det du sier nærmest null...

Det meste av studio lytting og proff PA har vært aktiv i mange år nå...

mvh
Knut

T

theStig

Gjest
Har sett elementene SVS bruker, ser ikke veldig hifi ut.... Noen lenger oppe som nevnte XLS serien til Peerless, dette er hifi-elementer.
Etter min erfaring er ikke hifi-elementer noe særlig gode til subwoofere. PA-elementer er ofte av mye høyere kvalitet, og gir i praksis bedre resultater.

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
Latterlig. Ved å bygge integrert får man endel unike muligheter til å dimensjonere ideelt og kompensere for svakheter. Samtidig er det fullt mulig å bygge en elendig aktiv løsning. Dermed er generaliteten i det du sier nærmest null...

Det meste av studio lytting og proff PA har vært aktiv i mange år nå...

mvh
Knut
Joda, men de fleste i hifimiljøene kjøper alltid passive høyttalere allikevel. Så hvorfor gjør de ikke det samme når de skal kjøpe sub?
Jeg tror det er fordi det er billig å kjøpe sub med innebygget forsterker. Selv om det er optimalisert til hverandre, er det ingen tvil om at det er mer å hente ved å bruke en høykvalitets forsterker enn disse innebygde, som er bygd på massevis av kompromisser.
Man kan ikke få alt for ingen ting, men folk ser ut til å tro så om subwoofere.

Aktive høyttalere er flott som bare det, dersom det er bygd skikkelige forsterkere til disse. Desverre så er det ofte ikke tilfelle. Men bevares, et par aktive Dynaudio eller ATC studio monitorer ville ikke vært meg imot å eie. Men det koster skjorta. Og litt mer.

Leif A

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Joda, men de fleste i hifimiljøene kjøper alltid passive høyttalere allikevel. Så hvorfor gjør de ikke det samme når de skal kjøpe sub?
Jeg tror det er fordi det er billig å kjøpe sub med  innebygget forsterker.  Selv om det er optimalisert til hverandre, er det ingen tvil om at det er mer å hente ved å bruke en høykvalitets forsterker enn disse innebygde, som er bygd på massevis av kompromisser.

Kan det ha noe med antallet bokser i racket hjemme og gjøre?

K

knutinh

Gjest
Jeg tror at en generell "god" forsterker kan være perler for svin brukt med en sub. Både proffe og hifi-løsninger har jo brukt pwm i forskjellige avarter med godt hell til sub. Disses (relativt) begrensede båndbredde, høye effekt/lave tap passer fint til sub.

Det finnes jo også billige og dårlige passive subber og slutt-trinn så jeg ser ikke helt hvor du vil hen. Å sammenligne en integrert sub til 8.000,- med modulært utstyr til 50.000,- er vel hverken rettferdig eller spesielt relevant. Jeg tror at de fleste som har sub til 8.000,- aldri ville ha kjøpt sub om de måtte ut med 50.000,-

mvh
Knut

Topp Bunn