Høyttalere Subwoofer valg?

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Skal ha et par subwoofere til primært musikk, men blir litt film til tider også. Har noen her inne erfaringer med Audio Physic Rhea2 vs Arendal 1723 1S ? Er gammel eier av feks Audio Physic Terra, og eid Definitive Tech Supercube Ref nå nettopp, men de ble solgt. Har teknologien kommet videre/lenger i Arendal, eller er Ap er mer solid/bedre valg. Håper noen kan gi noen gode råd
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Ligger en brukt på finn :) min er ikke tilsalgs :love:
Bowers & Wilkins DB1D
En liten anke du må ha tilgang på eldre mobiler med godkjent kalibrert MIC hvis subwoofer skal kalibere seg selv opp mot rommet den blir plassert i.
Samsung's galaxy S7 - S7 Edge - S8 - S9 - Goggle pixel - Goggle pixel 2 om det er kommet nye mobiler til i ettekant vet jeg ikke .
Mvh
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.524
Antall liker
4.946
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Jeg byttet fra SVS SB1000 Pro til Arendal 1723 1S og det var et stort løft i lydkvalitet. Meget nyttig app-styring av innebygget DSP og har ikke hatt et sekund med problemer på det året jeg har hatt den. Testet REL T9X og jeg likte Arendal bedre til mitt bruk (litt tightere/mindre romling med et gulv i 2. etg., som ikke elsker nedoverrettet bass, samt mye enklere å optimere med app-justeringene).)
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Skal ha et par subwoofere til primært musikk, men blir litt film til tider også. Har noen her inne erfaringer med Audio Physic Rhea2 vs Arendal 1723 1S ? Er gammel eier av feks Audio Physic Terra, og eid Definitive Tech Supercube Ref nå nettopp, men de ble solgt. Har teknologien kommet videre/lenger i Arendal, eller er Ap er mer solid/bedre valg. Håper noen kan gi noen gode råd
Disse er noe av en dark horse (kommer i hvitt og !!!). XTZ kan sine ting og uten å ta blodpriser. Har hørt mye på disse. Masse muligheter for tuning ift rom og plassering.

XTZ Sub 12.17 Edge subwoofer - Pianolakk Sort Piano, ICE Edge - Audio Import AS (surround.no)
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Takker for mange gode svar og også nye subwoofer anbefalinger jeg ikke har tenkt på. Nå har jeg fått mulighet til senere å lytte litt på/få et inntrykk av Arendal 1723 1s hjemme hos en, får jeg se hvordan den oppleves. Timing og delay har jeg enda ikke fått satt meg helt inn i, men er mange muligheter ( bruker Devialet monoblokker) Før jeg solgte Def Tech Supercubene, ( som var heftige) hadde jeg dem stående på side av hver høytaler, men litt bak og fungerte såvidt jeg hørte/opplevde helt sømløst. Men nå skal jeg ha noe annet. Har hørt mye godt om Rhea2 også, men får ikke mulighet til å høre dem, ei heller XTZ som ble nevnt her. REL T9X har jeg fått hørt før og den var utrolig bra, så når jeg leser om vim01 som likte Arendal bedre, så lover jo det meget godt. B&W DB1D har jeg heller ikke hørt, men prisene brukt er muligens litt for høye, mht jeg ønsker 2 stk uansett...sikkert meget god den også
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Var du ikke fornøyd med supercubene? Aldri hørt Arendal sine, men er de bedre enn de du hadde da tru? De def tech subbene har absolutt vært noe av det bedre jeg har hatt i min kjeller selv.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.265
Antall liker
9.055
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Til musikk så er det kun sub med slave som gjelder for meg. Lukket gir ikke samme følelse. Og porter er definitivt bedre til film.

Med slave så får du det beste av begge verdener og absolutt bedre output til musikk samt dybden til film.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Var du ikke fornøyd med supercubene? Aldri hørt Arendal sine, men er de bedre enn de du hadde da tru? De def tech subbene har absolutt vært noe av det bedre jeg har hatt i min kjeller selv.
Likte dem veldig godt, men hadde litt summing fra dem fra forsterker til tider, som jeg merket litt til..og på dype nivåer følte jeg det var ltt skurring fa dem. Ellers hadde jeg enda hatt dem
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Til musikk så er det kun sub med slave som gjelder for meg. Lukket gir ikke samme følelse. Og porter er definitivt bedre til film.

Med slave så får du det beste av begge verdener og absolutt bedre output til musikk samt dybden til film.
De jeg hadde før, Supercubes, hadde en slave, men var lukket kasse. Var ypperlig til musikk og fantastiske til film..men opplevde litt summing fra forsterker samt skurring på lave frekvenser til tider. Har du noen gode kandidater å anbefale btw ?
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.265
Antall liker
9.055
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
De jeg hadde før, Supercubes, hadde en slave, men var lukket kasse. Var ypperlig til musikk og fantastiske til film..men opplevde litt summing fra forsterker samt skurring på lave frekvenser til tider. Har du noen gode kandidater å anbefale btw ?
Det er ikke uten grunn at REL kjører slavekonstruksjon på det meste :)

Bruker nå selv 2stk Goldenear forcefield 3 og har ingenting å utsette på dem. Stille fra elektronikken og enormt lydtrykk i dem samt dybde. Lette å integrere.

Så jeg hadde sett på forcefield 30 eller 40 som er de nye modellene.
Eventuelt har du de større som heter supersub.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Til musikk så er det kun sub med slave som gjelder for meg. Lukket gir ikke samme følelse. Og porter er definitivt bedre til film.

Med slave så får du det beste av begge verdener og absolutt bedre output til musikk samt dybden til film.
Da får han hente tilbake supercuben.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Det er ikke uten grunn at REL kjører slavekonstruksjon på det meste :)

Bruker nå selv 2stk Goldenear forcefield 3 og har ingenting å utsette på dem. Stille fra elektronikken og enormt lydtrykk i dem samt dybde. Lette å integrere.

Så jeg hadde sett på forcefield 30 eller 40 som er de nye modellene.
Eventuelt har du de større som heter supersub.
Har hørt om dem ja og sett på dem før, men skal definitivt sjekke dem ut/lese ltt om dem. Takk for at du minnet meg på dem:)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Skal ikke lage så mye surr rundt dette, men jeg gikk fra rel til svs, men med Minidsp som kan justere timing og delay mellom sub og høyttaler. Dette fungerer så utrolig mye bedre enn en dyr sub. Ordet musikk-sub og rask/treg sub er jeg skeptisk til, det handler om å få timingen rett. Det tror jeg (og har erfart) at dette er det viktigste.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Skal ikke lage så mye surr rundt dette, men jeg gikk fra rel til svs, men med Minidsp som kan justere timing og delay mellom sub og høyttaler. Dette fungerer så utrolig mye bedre enn en dyr sub. Ordet musikk-sub og rask/treg sub er jeg skeptisk til, det handler om å få timingen rett. Det tror jeg (og har erfart) at dette er det viktigste.
Jeg har lite erfaring på dette med dsp og justeringer på delay, men er god å finne plasseringer på mm i oppsett, noe jeg ofte bruker uker på. Skal leke litt mer på justering av sub og delay via Devialet konfiguratoren, men er det slik at det egentlig må brukes målemikrofoner og egne softwareprogrammer for å holde på med det? Minidsp, setter du det opp mellom forsterker og sub, så tar den seg av resten? Beklager min uvitenhet på dette området:)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Må hvert fall ha mulighet til å kjøre delay (som regel på høyttaler) en trenger ikke bruke mikrofon, da en kan bruke målebånd og regne ut hvor mye delay en trenger. Finnes program som renger ut for deg.


Det mest korrekte er å bruke et program som gjør jobben for deg. Minidsp gjør ikke jobben, så jeg måler i rew og plotter inn avstand i Minidsp. Audiolens gjør jobben helt for deg.
En må ha en plass å plotte det inn slik at det kan gjøres delay. Bruker Minidsp Flex som forforsterker og delefilter der to utganger går til hver sin sub, og de to andre til effektforsterker. Helt genial sak.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
En variant av ekstern dsp gir oftest et mye bedre resultat når det kommer til å få sub og høyttalere til spille på lag...etter mine tester og erfaringer iallefall.
Jeg har nettopp bygd et par 10" suber for pc/gaming lyd,
og bruker en dbx driverack pa2 til skarve 6 tusen for tre-veis deling og eq.
Funker glimrende.
miniDSP 2*4 hd funker også veldig bra.

Har også et par tårn som rekker til taket med 4x21"
Der bruker jeg Audiolense (som dessverre krever pc)
Men de måler jevnt og fint fra 10 til 100 Hz.

Jeg kommer ALDRI til å integrere bass uten DSP i mine systemer.
Verken nu, eller i fremtiden.

Jeg har tidligere forsøkt meg på noe REL ræl og fulgt oppskriften dems,
men ble aldri fornøyd.

Se her er hva man kan få til, selv med ti tommeltotter.
Jeg er en håpløs høyttaler snekker, men bass kasser er rimelig enkelt å få til.
Mye billigere (og bedre) er det også.

Pc bass:

1000004533.jpg


image.jpg


Venstre hoved-rigg bass.

Jeg liker ikke dunk dunk bass, men "riktig" bass.
..og det krever naturlig nok en del membran areal.

Virgo, du må/bør nok lære deg å bruke en målemic.
Det er ett av flere kriterier som inngår i å få den ultimate bass gjengivelse/integrering.
 
Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Skal sjekke ut Minidsp Flex
Det er det ikke alle som gjør, noen er følsom for norsk strøm.
Prøvde dem på en DC blokker, samt en Power Plant jeg har, men hjalp ikke. Har dog hørt på 4 stk av samme subwoofer etterpå, da jeg angret rett etter salg, men også dem hadde mye summing fra forsterker. Mulig noen er støyfrie, men som sagt, følte de ikke var helt rene og lydfri på veldig dyp hz
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
En variant av ekstern dsp gir oftest et mye bedre resultat når det kommer til å få sub og høyttalere til spille på lag...etter mine tester og erfaringer iallefall.
Jeg har nettopp bygd et par 10" suber for pc/gaming lyd,
og bruker en dbx driverack pa2 til skarve 6 tusen for tre-veis deling og eq.
Funker glimrende.
miniDSP 2*4 hd funker også veldig bra.

Har også et par tårn som rekker til taket med 4x21"
Der bruker jeg Audiolense (som dessverre krever pc)
Men de måler jevnt og fint fra 10 til 100 Hz.

Jeg kommer ALDRI til å integrere bass uten DSP i mine systemer.
Verken nu, eller i fremtiden.

Jeg har tidligere forsøkt meg noe REL ræl og fulgt oppskriften dems,
men ble aldri fornøyd.

Se her er hva man kan få til, selv med ti tommeltotter.
Jeg er en håpløs høyttaler snekker, men bass kasser er rimelig enkelt å få til.
Mye billigere (og bedre) er det også.

Pc bass:

Vis vedlegget 1007042

Vis vedlegget 1007044

Venstre hoved-rigg bass.

Jeg liker ikke dunk dunk bass, men "riktig" bass.
..og det krever naturlig nok en del membran areal.

Virgo, du må/bør nok lære deg å bruke en målemic.
Det er ett av flere kriterier som inngår i å få den ultimate bass gjengivelse/integrering.
Syns det så både lekkert og annerledes ut. Tror nok det er 10 dyktige tommeltotter isåfall dette..alt en gjør krever litt kunnskap:) Det er bortenfor meg tror jeg...Men hva tenker du om subwoofere med innebygget dsp? Vil det hjelpe på samme måte?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Syns det så både lekkert og annerledes ut. Tror nok det er 10 dyktige tommeltotter isåfall dette..alt en gjør krever litt kunnskap:) Det er bortenfor meg tror jeg...Men hva tenker du om subwoofere med innebygget dsp? Vil det hjelpe på samme måte?
Innebygget DSP er mer en EQ man stiller på, og har større begrensninger. Tidsavvik får man ikke gjort på samme måten med sub og innebygget DSP. Med en ekstern DSP som styrer både høyttalere og sub så får man korrigert høyttalere og sub imot hverandre med større nøyaktighet.
De fleste hjemmekino receivere de siste 10-20 årene har noe slikt integrert, så man kan måle avstand etc. For å få fasen korrigert til å stemme med høyttalerne. Eller kjøre autokorreksjon med en mic for den del.

Jeg hadde et par XTZ likedane som de linket lengre oppe før, de ble byttet til to 15" hjemmemekk og en av de rimeligere Crown forsterkerne og koster vel det samme totalt som en XTZ sub. Jeg kjører Dirac på en hjemmekino receiver imot Crown ampen og det er STOR forskjell med og uten korrigering, uten så høres det bare rotete og jævlig ut og med så er det kjapp og presis som det skal være. Sub kassen består av en hjemmemekka stereobenk, subbene med hjemmemekk spiller fletta av XTZ subbene uten problem og kan i tillegg deles høyere i frekvens enn XTZ sine 12", og setter hele 2.etg. i bevegelse ved lett pådrag der XTZ kommer svært til kort med kapasitet.

Et tips, har du ti tommeltotter så er det ikke noe problem å lage en mockup og teste, det høres mest sannsynlig ikke bra ut og da tuner man enkelt med en DSP for å temme subben litt. Det finnes noen proffe byggere her inne som sikkert tar en bestilling på noen kasser i ønsket design, størrelse og farge, da sparer man tommeltottene fra treflis også og ender opp med noe bedre enn det meste av kjøpesubber. Bare invester i basstårn med en gang så slipper du noe mer lidelse. :ROFLMAO:
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er utrolig enig angående dsp - det er et "must" hvis en ønsker sømløst system med sub og høyttaler. Dette er mye viktigere enn hva slags fabrikk som produserer suben.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
na_X : Det blir en ny verden for meg og mye å sette seg inn i ang både diy fra andre, selvbygg, samt alt som følger med å må gjøres rett av det du nevner her..blir svett bare jeg leser det:giggle: Vet ikke helt hvordan å begynne, og går vel kjapt litt penger for å få resultater som er strålende lydmessig? Jeg er glad for lange innspill, men blir som sagt tidsmessig krevende å begynne med et, selv om det kunne vært meget spennende. Hva ville diy pris hvis noen skulle gjøre dette blitt tror du, med highend komponenter, evnen til å være usynlig i oppsettet/integrering med hovedanlegg osv..Så trenger jeg jo en del ekstra komponenter inn i alt dette for å styre det.. Regner med jeg ikke kan koble til mine Devialet og rett til sub med 1 enkel subkabel?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
na_X : Det blir en ny verden for meg og mye å sette seg inn i ang både diy fra andre, selvbygg, samt alt som følger med å må gjøres rett av det du nevner her..blir svett bare jeg leser det:giggle: Vet ikke helt hvordan å begynne, og går vel kjapt litt penger for å få resultater som er strålende lydmessig? Jeg er glad for lange innspill, men blir som sagt tidsmessig krevende å begynne med et, selv om det kunne vært meget spennende. Hva ville diy pris hvis noen skulle gjøre dette blitt tror du, med highend komponenter, evnen til å være usynlig i oppsettet/integrering med hovedanlegg osv..Så trenger jeg jo en del ekstra komponenter inn i alt dette for å styre det.. Regner med jeg ikke kan koble til mine Devialet og rett til sub med 1 enkel subkabel?
Jeg ble tipset her inne om å heller bygge selv enn å gå for de XTZene, men så var det jo så enkelt da med å bare bestille og slenge inn. Men det fungerte jo det også såklart.
Etter at jeg fikk fingeren ut og lagde hjemmemekket så fant jeg ut hvorfor det er å anbefale med DIY, og angeren på at jeg ikke gjorde det med en gang sneik inn på meg.
Sammenlignet med de XTZ subbene, så gå for 15" eller 18" elementer med gode data og helst lav FS. En mockup kan du lage med en håndsag og noe kryssfiner eller OSB plater, skal man gå all in med en gang og har litt ok verktøy og ikke bare tommeltotter så skaff noe MDF med litt tykkelse og gjerne irundt 22mm med noen avstivere innvendig.
Mitt valg på element falt på: Dayton Audio DCS385-4, mye grunnet pris og data på de. Finnes en jungel der ute, Ultimax fra samme merket med mye av like parametrene men de har en større Xmax og tåler mer effekt er et populært valg.
Forsterker så kan man kjøre noe rimelig Icepower 700as2 eller opp til 2000as2, avhengig av hvor mye effekt man trenger og hvor mye effekt elementene tåler.
DSP så er det vel miniDSP som er enklest å komme igang med, den fås også i utgaver med Dirac for å enklere autokalibrere med mikrofon.
Kostnad for oppsett med to subber, inkl DSP og forsterker havner vel på alt irundt 15-30K og så langt man ønsker å dra det avhengig av valg av elementer, DSP og forsterkere. Jeg havnet vel på irundt 10K for 4x 15" subber alene + ca.5K for Crown amp.

Det er massevis av kunnskap her inne, og mange dyktige på DIY, DSP og annen elektronikk og noen dyktige byggere som Inselwind tar imot bestillinger på skreddersøm om man sliter med tommeltotter. Spør man så får man svar om det er noen tekniske spørsmål. Også er det jo veldig lærerikt da, også finner man ut at det egentlig ikke er så vanskelig i grunn å få til et bra resultat. Og kanskje man finner litt sin egen vei også blant alle tipsene som kommer. Det er ingen fasit, men mange gode tips for de som ønsker det. De fleste her inne tar jo gjerne imot besøk for en lytt hjemme hos seg for å vise frem hjemmemekken for de som ønsker det, man må bare våge å spørre. :)
Som nevnt tidligere, integreringen er viktigere enn noe annet på sub og der har jeg fått noen store aha opplevelser etter å ha tuklet litt med DSP. Sub og høyttalere som spiller overlapp på frekvenser blir sjelden bra, og da ender man bare opp med å kjøre alt for lav deling på sub som bare blir litt ekstra fyll på bunnen med litt brumling. Hele poenget er å få delingen både på sub og høyttalere høyere så høyttalerne blir avlastet nede i frekvens, da får man også mer smekk i mellombassen med mindre forvrengning. :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har selv en XTZ 10" sub (til tv lyd)
..og den er puslete i forhold til de hjemmebygde 10" jeg har, med Seas L26RO4Y.

Bestill to tårn fra @inselwind, med 2, 4, eller 6 ti-tommere i hver.
Basstårn med 10" opptar veldig lite fotavtrykk, og man får nok areal ved å bygge i høyden.
Forsterker kraft og dsp kan gjøres forholdsvis ganske rimelig uten at det går på bekostning av lydkvalitet.
Bass er egentlig en ganske enkel utfordring å få til...om man har et rom som ikke er alt for vanskelig.

Å få til virkelig god lyd der vi er mest sensitive, nemlig mellomtone
...det er der de virkelige slagene står.

Fy steike så uendelig mange mockups jeg har forkastet og brent.
Men det er jo litt gøy og.
 
Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Takker for alle svar jeg fikk her inne, råd og info...Dere er helt supre:) Nå er diy lagt på hylla, for en stund uansett, men har lyst å gå den veien engang, men da blir det nok et prosjekt jeg bestiller..Har ikke tid ti å holde på selv dessverre, iallefall ikke pr dags dato og vil bare nyte musikk/film når jeg komer hjem. Har kjøpt et par svs sb4000Pro, fikk dem til en billig penge. Tenkte også på Goldenear Supercompact X og Arendal 1723 1s, men grunnet god pakkedeal jeg fikk, tester jeg ut dem en stund..skulle jeg ikke bli fornøyd, så er neste stopp Finn:)
 
Topp Bunn