Ønsker anbefaling Subwoofer max 60 laken. Evt 30x2.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Stenger denne tråden. Sorry, dere alle tar feil. Æ bainne på det, vi skal se. Skal finne på noe.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.039
    Torget vurderinger
    1
    Å ha for lite effekt til høyttaler-elementer er som å ha seg med en slapp en.. Det fungerer, men man kommer til kort.
    Faktisk så vil subben høres slapp og dorsk ut med en for svak forsterker også, treg med andre ord. For å nå bunnen av Hz-skalaen så må det også mange Watt til, her handler det om å kjøre med kraftoverskudd i effekten og utnytte elementene for det de er gode for. Om du bunner forsterkeren så oppnår du en digital puls, dette gjør at du svir elementene dine da spoler ikke er glade i DC spenning og man får forvrengning lenge før dette. Du vil helst ha en ren og fin Sinus kurve av type AC spenning, jo finere den er jo finere er lyden og høyttalerne vil da høres responssive ut og uten forvrengning. Om det er sub eller høytalere det er snakk om, så er dette akkurat det samme.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.477
    Torget vurderinger
    2
    Stenger denne tråden. Sorry, dere alle tar feil. Æ bainne på det, vi skal se. Skal finne på noe.
    Interessant ståsted.

Kaeksen, jeg tror muligens du ikke har fått formidlet problemet slik at vi andre forstår deg rett. Og husk at når alle rundt deg ter seg som idioter, er det sikkert ikke dumt å ta en titt i speilet.... ;)

Subwoofere har en helt spesifikk oppgave. For at den skal løse oppgaven på best mulig vis, må den bygges etter visse kriterier. Lav effekt er ikke et kriterie når mye energi skal omsettes.

Mvh
    Håkon Rognlien

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Så det finnes ikke ht engang som spiller dypere enn 40hz og som ikke skal ha mere futt enn ekstemt brae 100w? Æ nekte og tro det, men vi får se. Kall mæ for idiot det gjør ingenting hehe,,har bare ett større smil da :cool:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.477
    Torget vurderinger
    2
    Så det finnes ikke ht engang som spiller dypere enn 40hz og som ikke skal ha mere futt enn ekstemt brae 100w? Æ nekte og tro det, men vi får se. Kall mæ for idiot det gjør ingenting hehe,,har bare ett større smil da :cool:
    Det finnes høyttalere som spiller bra bass, og har lav effekttålighet, jo. Det kan til og med være svært så gode høyttalere (Audio Note er vel et åpenbart eksempel). Men det betyr ikke at subwoofere bygges etter samme lest som passive høyttalere med særlig suksess.

Mvh
    Håkon Rognlien

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Du diskuterer med noen av de klokeste hodene i landet (ikke meg) når det kommer til det du spør om. Å innta den holdningen du nå gjør fremstår fryktelig ignorant. Så enkelt er det.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg kan være ganske påståelig selv hvis jeg mener jeg har rett, men før eller siden bør man ha selvinnsikt nok til å innse sine begrensninger. Hadde iallfal vært litt forsiktig med å påstå ting jeg egentlig ikke vet noe om hvis jeg hadde møtt massiv motbør fra andre som har satt seg litt inn i temaet. Med mindre jeg bare var ute etter å trolle, da... :p

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Jeg prøver ikke og være ignorent, jeg prøver desp og finne en liten ekslusiv aktiv sub, som skal spille når jeg spiller lavt 0-30 på volum.
    Ta det heller som en utfordring og leit, istedenfor og krangle. Når noen har laget til 100w før så har andre. Vi må huske på de fleste som velger sub er de som har større watt på sitt. De fleste velger nok over 300w forsterkere og ht som tåler det. Hele verden kan være kloke hoder. Fint det. Men jeg ville bare ha linker eller tips på slike som ikke skal ha mere enn 100w. Jeg bryr meg ikke om og spille høyt med subben. Omså den subben må være 32ohm for og være så tungdrevven at den krever en stor amp. Når jeg spiller,så spiller jeg mest på vol 15 av 60 i genomsnitt. Så svære klosser med tusenvis av watt trenger jeg ikke. Skal vel klare og rote noe ihop, med ett passelig delefilter og evt passivt element i tilleg istedenfor bassreflex.
    Ikke er jeg sur, jeg bare venter om noen skriver inn når de har funnet eller vet om noen som ikke trenger mere enn 100w nom. Går det ikke, nei så får æ ikke noen svar. Men istedenfor skal alle lektyre mæ i kor kraftig alt må være. Æ tror det bare ikke. Det er kun for og komplementere ht sin litt lave nedre grense når det kommer til lavtspilling. Ellers holder ht i massevis.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.958
    Torget vurderinger
    3
    Heldigvis finnes det få Ht produsenter som er idioter nok til å lage en sub med så liten forsterker. At de mister totalt kontroll over elementet.
    Men at det finnes sære kunder som vil ha en overrasker meg ikke.

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Så du er ute etter å bygge deg en sub selv, og ønsker å ha link til et basselement som du kan mate med en 100 watts forsterker?

A

ANM

Gjest
    Om jeg skulle våge... For 60k får du jo greie gulvstående som flytter litt mer luft.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Så du er ute etter å bygge deg en sub selv, og ønsker å ha link til et element som du kan mate med en 100 watts forsterker?
    Vel aller helst ferdiglaget. Men hvis æ må på selvbygg, med delefilter og på selvbygg så help me god ja. hehe
    Er jo ikke rare db til vol 0-30max. Med vol 15 som det jeg spiller mest.

Nei æ e fan så dårlig og uttrykke mæ :mad:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg til alt det andre blander du sammen høyttalernes effekttålighet med subwooferens effektbehov. Det er fullt mulig å bygge en "subwoofer" som ikke tåler mer enn 100 W før elementene bånner og hele greia selvdestruerer. Under 40 Hz er det faktisk ikke så himla mye effekt som skal til for å gjøre det, selv med dedikerte subwoofer-elementer. Men å tro at det på noen måte vil "matche" høyttalerne dine blir skivebom.

Hvis du derimot skal bygge en subwoofer med kvalitet som matcher høyttalerne dine med den delefrekvensen og max 100 W forsterkereffekt kan jeg love deg at det blir digre saker. Du kan velge dyp bass og høy effektivitet, men bare hvis du tillater et høyttalerkabinett på noen hundre liter. Her har jeg et ferdig design til deg for bruk med 12" Beyma 12SW1300Nd elementer: http://www.hifisentralen.no/forumet...891-gonzo-nesten-dipol-sub-7.html#post1677822

Den har 100 dB følsomhet fra 27-90 Hz og er på størrelse med et kjøleskap.
    En 100-watter på den der er nok til å rive både ditt og naboens hus. Jeg anbefaler to i stereo.
    Du kan fint bygge den til å gå dypere, f eks 17 Hz i stedet for 27, men det blir enda mye større.

Stengte du tråden, sa du? :)

Sist redigert:
    A

ANM

Gjest
    Tror nok det meste ordner seg til slutt! Snart er det permanent mørkt i nord og kaeksen kan være ute hele døgnet uten å sprekke eller bli til stein! :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.958
    Torget vurderinger
    3
    Fysiske lover motarbeider planen din kaeksen. Lav følsomhet på høytaler elementet gir bass selv fra relativt små elementer.
    Det henger litt sammen med en tyngre membran på elementet og kraftig magnet som holder styr på spolen i magnetgapet.
    Men det krever en kraftig forsterker for å holde styr på kreftene som settes i sving.
    Du kan fint lage ett bass system som ikke krever mange watt for å sette lufta i sving. Men da må du til med høy følsomhet på elementene.
    Og hvis det skal gi bass. Må du øke membranarealet. Så kliner du til med 10 stk 15" elementer med 98db følsomhet feks. På hver side av rommet ditt.
    Så kan du kanske sikkert drive det hele med en relativt liten forsterker. Der har du valget ditt. Fysiske lover kommer vi ikke unna.
    Og det er garrantert noen her inne som kan forklare det hele bedre enn det jeg kan. Det gjelder bare å lytte til erfarne fjellfolk :)

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Så du er ute etter å bygge deg en sub selv, og ønsker å ha link til et element som du kan mate med en 100 watts forsterker?
    Vel aller helst ferdiglaget. Men hvis æ må på selvbygg, med delefilter og på selvbygg så help me god ja. hehe
    Er jo ikke rare db til vol 0-30max. Med vol 15 som det jeg spiller mest.

Nei æ e fan så dårlig og uttrykke mæ :mad:

Vel, om du leser i tråden, så er det ganske mange av oss som ikke helt forstår hva du mener.
    Men vi prøver så godt vi kan, vi også. :)

Søk opp en nettbutikk med subwoofere, og så ser du på specs.
    Se hvilke subwoofer du kan finne med 100-150 watt som spiller dypt, og mye under 40 hz?
    Jeg tok en titt inne på stereofil nå, og de minste subbene med så lite effekt, spiller gjerne ned til 30-35hz (ved -6db), altså ganske lavt nivå.
    Når da dine høyttalere spiller ned til 40 hz (-6db), så vil ikke det har så veldig mye for seg.
    Man må derfor gå opp i størrelse på elementer, og da større forsterker for å drive dem godt.
    Det finnes nok helt sikkert unntak.

Sist redigert:

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Hvor ble det av innlegget med JBL-subben trådstarter la ut..? Oppgitt frekvensrespons var 41-150hz.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvis man leter etter 30 subwoofere til 2 laken hver, så finnes det nok litt å velge i. Dette går sikkert fint til slutt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En hornsubwoofer trenger ikke mer enn 100W. Da får du i pose og sekk!

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forunderlig nok har denne tråden blitt til en ganske instruktiv tråd om hvordan subwoofere fungerer... om effektbehov og mye annet. Støtter idéen om å gjøre den til en sticky i tech-hjørnet ;)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.174
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har et forslag til bil for meg her.
    Budsjett inntil 700 000kr , men den MÅ ikke ha mer enn 30hk , det er et absolutt krav ellers så går den for fort...;)

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Noen som har et forslag til bil for meg her.
    Budsjett inntil 700 000kr , men den MÅ ikke ha mer enn 30hk , det er et absolutt krav ellers så går den for fort...;)
    På finn
    Austin Ten Litchfield Deluxe, 21hk. 78000,-
    Løp å kjøp.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn