Ønsker anbefaling Subwoofer max 60 laken. Evt 30x2.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    A

ANM

Gjest
    Noen som har et forslag til bil for meg her.
    Budsjett inntil 700 000kr , men den MÅ ikke ha mer enn 30hk , det er et absolutt krav ellers så går den for fort...;)
    Hvorfor 30? Hva med denne? Har litt mer en 30, men fyller du den... Kan hende du må ut med litt mer enn 700k da

Volkswagen_T1_Tokyo_front.jpg

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.477
    Torget vurderinger
    2
    Budsjett inntil 700 000kr , men den MÅ ikke ha mer enn 30hk , det er et absolutt krav ellers så går den for fort...;)
    En av flere poenger med bil er å flytte mye vekt fra et sted til et annet, på en slik måte at det foregår sømløst uten nevneverdige utfordringer. Normalen for dagens biler er derfor at de har en fornuftig topphastighet. Dette er helt uavhengig av om du synes livet er greit på "hestehastighet". Gode biler har ofte relativt hurtig akselerasjon, og det er derfor svært viktig at styring og bremser har presisjon nok til å gli sømløst inn i dagens trafikkbilde. De harde fakta viser at den beste måten å gjøre akkurat dette på, er å konstruere en bil med relativt stive fjærer og tipasset demping, godt veigrep, og råsterk motor. Dette innebærer mye hestekrefter, noe som i sin tur tvinger fram en velkonstruert innebygd motor. Vær ikke redd selv om motoren har peakeffekter over 200 Hk og vel så det; det må til for å få til en vellykket bil.

Det finnes to hovedmåter å gjøre dette på, enten ved å lage et ekstremt lett kjøretøy, slik at motoren ikke behøver å ha særlig dreiemoment (dette fungerer som oftest best, ettersom motoren da heller ikke behøver å overføre denne energien for å flytte mye masse), eller med voldsomt moment på lavt turtall, slik at bilen har god evne til å trekke tung last. Den første løsningen krever at man fjerner all unødig vekt, og deretter og stiver av konstruksjonen. Resultatet blir at du presser inn gasspedalen dit som du vil ha den i forhold til speedometeret, og dette innebærer normalt sett at den ikke bruker mange hestekrefter, annet enn i eventuelle voldsomme akselerasjoner, for eksempel. Normalt vil motoren ikke blåse av i nærheten av din 30 Hk. grense.

Kort sagt: Dine bil-krav gir egentlig liten og ingen mening.

Mvh
    Håkon Rognlien

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    DERE TAR FEIL!!
    Jeg satt på i en bil en gang som hadde over hundre hestekrefter, og det gikk så fort at det var skummelt!
    En gang hadde jeg en bil med over 60 hestekrefter. Da fikk jeg bot selv om jeg ikke syntes jeg kjørte så fort. Så det må være 30! Om dere ikke klarer å oppfylle premissene får jeg heller klare meg uten svar.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.174
    Torget vurderinger
    2
    Må nok bygge en bil selv for å få den "dårlig nok" ;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor 30? Hva med denne? Har litt mer en 30, men fyller du den... Kan hende du må ut med litt mer enn 700k da
    De har ikke engang klart å fåttn strak bortover siden. Dårlig grunnarbeide !

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.166
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg lurer på om ikke trådstarter heller burde hatt en forsterker med loudness-knapp. Da kan man få litt ekstra i bunn på lave volum.

lurvis

Stjernespiss
    Ble medlem
    17.03.2015
    Antall liker
    7.071
    Sted
    Totenham
    Torget vurderinger
    0
    Denne tråden har utviklet seg;). Litt som når menn klør hverandre for mye på ryggen, da utvikles sår som lukter vondt og de ender som venninner8)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tankevekkende tråd. Man oppretter tråd og spør om råd om kjøp av sub ​(ikke kabler) og blir nærmest latterligjort!? Skjerpings...

Sist redigert:

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Beklager alt tullet, er enig at tråden har tatt en hel vill retning.
    Noe jeg selv har bidratt til. Men jeg forsøkte med det jeg selv synes er gode råd på de første sidene. Virker som tråd starter har sin egen oppfatning om hvordan man får god bassgjengivelse. Det har han selvfølgelig rett til å mene.

I rest my case.

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Tankevekkende tråd. Man oppretter tråd og spør om råd om kjøp av sub ​(ikke kabler) og blir nærmest latterligjort!? Skjerpings...
    Om man er genuint interessert i svar og er ydmyk nok til å forstå at man ikke forstår, så har det aldri vært noe problem å få gode råd her på Sentralen. Dette er noe HELT annet.

Edit. Når det er sagt, så mener jeg tråden burde stenges. Det kommer ikke noe godt ut av dette.

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Tullet på de siste sidene er jeg også med på, men jeg forsøkte så lenge jeg kunne å faktisk forstå og prøve å hjelpe trådstarter med å finne dit han ville.
    Når han da svarer at vi alle har feil og at han skal stenge tråden, så ble det vel naturlig nok litt reaksjoner.
    Det var vanskelig å forstå hvor ts ville, men han var ikke akkurat åpen for å ta imot input her heller.

Men steng tråden. Den har ingen nytte lenger.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Sorry alt var min feil, tar det på egen kappe. Takk for alt av forslag.
    Så unnskylder jeg samtidig for utagerende tale på en post i min egen tråd. Men den står jeg inne for ;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg er ikke i noen posisjon til å være noen dommer for hva og hvem. Synes kanskje det bør være takhøyde på sentralen for å ha litt promille ;) når man starter en tråd uten at heksejakta tar til. Det smitter veldig fort. :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke i noen posisjon til å være noen dommer for hva og hvem. Synes kanskje det bør være takhøyde på sentralen for å ha litt promille ;) når man starter en tråd uten at heksejakta tar til. Det smitter veldig fort. :)
    Takk, Atle. Viktig påminning og reprimande til oss andre. Du gjør HFS til et hyggeligere sted å være!

Og til Kaeksen: Beklager for min del hvis jeg skrev noe her som kunne oppfattes feil! Jeg synes jo det skal være stor takhøyde her for å stille all salgs spørsmål. Fred ut:)

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Takk, Atle. Viktig påminning og reprimande til oss andre. Du gjør HFS til et hyggeligere sted å være!

Og til Kaeksen: Beklager for min del hvis jeg skrev noe her som kunne oppfattes feil! Jeg synes jo det skal være stor takhøyde her for å stille all salgs spørsmål. Fred ut:)
    Går fint. Hyggelig her vettu, blir bare litt opphetet i øyeblikkene. Men gikk opp for meg at de absolutt ikke trenger og være 100watt.
    Ser meg litt rundt og jo lavere man vil ned i hz og jo bedre man vil ha subben så koster det litt. Men no falt æ litt for den største til velodyne, så undersøker den ut litt nå.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.477
    Torget vurderinger
    2

Går fint. Hyggelig her vettu, blir bare litt opphetet i øyeblikkene. Men gikk opp for meg at de absolutt ikke trenger og være 100watt.
    Ser meg litt rundt og jo lavere man vil ned i hz og jo bedre man vil ha subben så koster det litt. Men no falt æ litt for den største til velodyne, så undersøker den ut litt nå.
    Der er du definitivt inne på noe!! :)
    Sjekk ut hva Velodyne driver med, er det noe de folka kan, så er det bass...! Og hvordan får de det til? DIGRE magneter, MASSE effekt, STIVE oppheng...!

Say no more.

Mvh
    Håkon Rognlien

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bra, da ser det ut som alt fjaset vårt faktisk fikk ønsket effekt allikevel. Jeg var redd for at du hadde låst deg helt og at desto mer vi prøvde å insistere på at du måtte høre etter, desto vanskeligere ble det å komme frem.

Vi vil bare hjelpe til så du faktisk får det beste resultatet som mulig, og da blir vi litt ivrige i prosessen.
    Tipper at en god subwooferdemonstrasjon i din lokale seriøse hifisjappe bør kunne være veldig nyttig for deg. Fortell gjerne det du har sagt til oss om at du ikke ønsker en overdøvende bass, men snarere noe som fyller ut litt helt i bånn uten å dominere på noen måte. (ikke gå mer i detalj enn dette. utelukk watt og hertz og sånt fullstendig). Fortell hva slags høyttalere og forsterker du kjører på, og så bør du få en god mulighet til en overbevisende demonstrasjon.

Eller kanskje du ikke synes det er så kult.
    Det finner du jo ut da.

Vi er her ihvertfall. Klare med tips og råd. Og desperate forsøk på noe som med litt godvilje kan ligne på pedagogikk.

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Kanskje æ "krangla", for og finne den som æ meir eller mindre har landet på no. Ikke måte på ka litt krangling kan føre til heheh.
    Uten kranglinga hadde æ sikkert lainda på noe til 2tusen, som spilte som trolle når det fjærte.

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Uten kranglinga så hadde du fått mange flotte forslag på gode subber som passet ditt romslige budsjett. ;)

kaeksen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Mye koblinger bak på de største til velodyne, til og med ethernet. Sikkert brukt til nokka tøft. :cool: Ups sier 120v, håper for guds skyld de kommer i 220v.

*Ber til gud* om at de bare har brukt et bilde av en sub som er for uk og andre som har 120v.

LilleFetirLutemann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Antall liker
    110
    Bestiller du gjennom Soundgarden så er det selvsagt tilrettelagt for norske forhold. Ta en kikk på lsound.no også. Arendal Sound og SVS leverer flotte og gromme subber også. Lykke til. :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn