Sub(woofer) 101

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.396
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    - ALTSÅ ...- ( - fortalt med et VARMT SYN i VERDEN - )
    - D.v.s. at 200 Kubikks rom med is, kan ha utallige former og vil ha en HELT ANNERLEDES ( - INGEN musikalsk ) innvendig LYD-Gjengivelse ...-
    - MEN - om der blir spilt musikk koplet med Kabler med intern FLYT-Energi - så vil der i FLYTEN av 200 Kubikk med VANN/LUFT bli (- er )...Lyden av mer enn !!!
    Mvh. Lyden av Opplevelser
    Beklager, jeg leser ordene du skriver, men det gir ingen mening. Hadde jeg gjettet hadde jeg trodd forfatteren var klin sykotisk, men jeg ser at du er bransjeaktør. Finnes det virkelig kunder som vil handle av noen som i praksis befinner seg i et parallelt univers? Skulle jeg prøvd å solgt noe ville jeg iallefall prøvd å late som jeg hadde et snev av bakkekontakt. Selvsagt i beste mening.
    Det er jo litt spesielt, det er jeg enig i.
    Men kanskje ikke nødvendig å "høvle han ned". Dessuten har han oppnådd å bli kjent så alle og enhver MÅ jo bare innom å se på hjemmesiden hans. Og det vil jo føre til mer salg.

Fikk bare litt lyst til å kommentere det. For selv om det kan være litt spesielt til tider har jeg har aldri sett at han har skrevet et vondt ord til noen. Vil vel fremstå som litt annerledes, men blitt litt hakkekylling på HFS.
    Greit, den var litt krass, men det er sånn jeg ser det, og noen ganger kan det være greit å si i klartekst hvordan man blir oppfattet av andre. Jeg er absolutt for forskjellighet på alle mulige måter, og de som kjenner meg vet at jeg ikke heller er støpt i samme form som alle andre. Likevel mener jeg man bør uttrykke seg skriftlig på en måte som gir mening for andre. Om det mot formodning er noen som skulle få noe ut av de skriveriene det siktes til, så beklager jeg ordbruken og innser at det er min forestillingsevne det skorter på. Fortsatt god helg!

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Har gått veien fra 8" fullrange til 6x12" pr side i bunn med horn fra 300 og oppover det siste året.
    Begynte med å slenge på en bassløsning for å fylle på nedover. Etterhvert innser jeg at for min del bør et vellykket DIY system bygges opp med bass som fundament. Først da vet en hvordan det er hensiktsmessig å bygge videre mht delefrekvenser og frekvensområde som elementene skal dekke. Ikke minst hvor mangeveis konstruksjonen skal bli.

Mars 2014
    image.jpg

Juni 2014
    image.jpg

Juli 2014
    image.jpg

Februar 2015
    image.jpg

Mars 2015
    image.jpg

April 2015
    TBA

More Is more

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Syntes tilnærmingen til f.eks Tom og Anders med å ferdigstille et allout bassystem først og fremst, er en klok vei å gå. Jeg syntes jeg har rotet fælt det siste året, men det har vært lærerikt og gøy. Egentlig essensen i hifi som hobby. Men skulle jeg gitt noen råd på veien ville jeg absolutt anbefalt å prioritere bass først og ta resten etterhvert

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    - ALTSÅ ...- ( - fortalt med et VARMT SYN i VERDEN - )
    - D.v.s. at 200 Kubikks rom med is, kan ha utallige former og vil ha en HELT ANNERLEDES ( - INGEN musikalsk ) innvendig LYD-Gjengivelse ...-
    - MEN - om der blir spilt musikk koplet med Kabler med intern FLYT-Energi - så vil der i FLYTEN av 200 Kubikk med VANN/LUFT bli (- er )...Lyden av mer enn !!!
    Mvh. Lyden av Opplevelser
    Beklager, jeg leser ordene du skriver, men det gir ingen mening. Hadde jeg gjettet hadde jeg trodd forfatteren var klin sykotisk, men jeg ser at du er bransjeaktør. Finnes det virkelig kunder som vil handle av noen som i praksis befinner seg i et parallelt univers? Skulle jeg prøvd å solgt noe ville jeg iallefall prøvd å late som jeg hadde et snev av bakkekontakt. Selvsagt i beste mening.
    Det er jo litt spesielt, det er jeg enig i.
    Men kanskje ikke nødvendig å "høvle han ned". Dessuten har han oppnådd å bli kjent så alle og enhver MÅ jo bare innom å se på hjemmesiden hans. Og det vil jo føre til mer salg.

Fikk bare litt lyst til å kommentere det. For selv om det kan være litt spesielt til tider har jeg har aldri sett at han har skrevet et vondt ord til noen. Vil vel fremstå som litt annerledes, men blitt litt hakkekylling på HFS.
    Greit, den var litt krass, men det er sånn jeg ser det, og noen ganger kan det være greit å si i klartekst hvordan man blir oppfattet av andre. Jeg er absolutt for forskjellighet på alle mulige måter, og de som kjenner meg vet at jeg ikke heller er støpt i samme form som alle andre. Likevel mener jeg man bør uttrykke seg skriftlig på en måte som gir mening for andre. Om det mot formodning er noen som skulle få noe ut av de skriveriene det siktes til, så beklager jeg ordbruken og innser at det er min forestillingsevne det skorter på. Fortsatt god helg!
    No hard feelings herfra. Og det var tilfeldig at jeg svarte deg. Bare sett at folk er litt kvasse med han til tider.
    Men det biter neppe på han siden han skriver videre på samme måten. Nok off topic fra meg.
    God helg ja :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Syntes tilnærmingen til f.eks Tom og Anders med å ferdigstille et allout bassystem først og fremst, er en klok vei å gå. Jeg syntes jeg har rotet fælt det siste året, men det har vært lærerikt og gøy. Egentlig essensen i hifi som hobby. Men skulle jeg gitt noen råd på veien ville jeg absolutt anbefalt å prioritere bass først og ta resten etterhvert
    Har brukt det gamle bass-systemet under utbedring av rommet. Har liksom prøvd å lære og forstå hvor problemene i rommet er............ for problemer er det alltid;).
    Mener det er bedre å spre bassene ut i forhold til de lengste målene av rommet, når det er snakk om jevnes mulig respons i dypbass og heller spre i høyde i den øverste bassen. Kompromisser blir det åkke som
    Blir vel en kost på rundt 100k for det nye systemet, så jeg håper det innfrir:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Har brukt det gamle bass-systemet under utbedring av rommet. Har liksom prøvd å lære og forstå hvor problemene i rommet er............ for problemer er det alltid;).
    Mener det er bedre å spre bassene ut i forhold til de lengste målene av rommet, når det er snakk om jevnes mulig respons i dypbass og heller spre i høyde i den øverste bassen. Kompromisser blir det åkke som
    Blir vel en kost på rundt 100k for det nye systemet, så jeg håper det innfrir:)
    Kan ikke gå gæærnt! :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Veldig enig. Kanskje først og fremst fordi dette tvinger frem anleggstekniske løsninger som fungerer godt til separate bassystemer i starten. Man blir fort litt fastlåst hvis man sitter med en kostbar (og sikkert god) integrert forsterkerløsning og så ønsker seg et separat subbassystem.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    ...
    Mener det er bedre å spre bassene ut i forhold til de lengste målene av rommet, når det er snakk om jevnes mulig respons i dypbass...
    Det stemmer godt med mine erfaringer. Jeg målte over 30 subposisjoner i det nye rommet vårt og fant 2 posisjoner i lengste dimensjon som utfyllet hverandre meget godt, dvs. den ene posisjonen hadde høyt SPL der hvor den andre posisjonen hadde lavt SPL, og motsatt.

Så om det lar seg gjøre å utnytte bølgefysikken i rommet, så kan man komme langt uten EQ.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn