Politikk, religion og samfunn Streik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    sist valg var det så vidt jeg husket 15-20% flere som stemte rødgrønt i offentlig enn hva som er tilfelle i privat sektor. Jeg er rimelig sikker på at offentlig sektor er den viktigste maktbastionen for AP. Sånn sett burde de nok ende navn til Administrasjonspartiet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0
    sist valg var det så vidt jeg husket 15-20% flere som stemte rødgrønt i offentlig enn hva som er tilfelle i privat sektor.
    Ikke noe rart i det heller. Når H+FrP går til valg på å skulle privatisere og redusere offentlig sektor blir jo selvsagt de som jobber der redde for framtiden sin. De fleste har jo både familie å forsørge og huslån å betale så utsiktene til å skulle begynne å "NAVe" er nok ikke noen god motivator for å stemme borgerlig.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    sist valg var det så vidt jeg husket 15-20% flere som stemte rødgrønt i offentlig enn hva som er tilfelle i privat sektor. Jeg er rimelig sikker på at offentlig sektor er den viktigste maktbastionen for AP. Sånn sett burde de nok ende navn til Administrasjonspartiet.
    Hvis dette er hva den blå siden kan få til, er det vel kanskje ikke så merksnodig??? Fritt fall i h?yresidas dr?mmeskole - kultur - Dagbladet.no

Men der finne jo alternativ til Ap likevel....;)

mvh
    Proffen

N

nb

Gjest
    Det er festlig å lese om hva det koster Statoil & co om dagen at det streikes. Det er vel ikke slik at oljen/gassen som ikke blir produsert nå pga streik blir borte og ikke kan pumpes opp på et senere tidspunkt. Det kan endatil vise seg lønnsomt dersom prisen på varene er høyere når den blir pumpet opp en gang i fremtiden, og motsatt dersom prisen er lavere selvsagt. Jeg skjønner naturligvis at det har en kostand å stenge ned produksjonen for så å starte den opp, leiekontrakter løper og ymse aktører skal ha betalt åkke som. Men estimatene som verserer (500 millioner kroner om dagen) har nok relativt lite med de faktiske forhold å gjøre. Med mindre produskjonen går for full pupp og disse forsinkede oljefatene først blir pumpet opp om 10-20-30-40 år.

Og uansett tar staten noen og 70 prosent av regningen, så spørsmålet er vel heller hvor mye resten av Norges befolkning skal være villige til å betale for at ansatte i Statoil skal ha lov til å streike for å opprettholde usedvanlig gunstige pensjonsordninger (som i praksis også hovedsaklig betales av det offentlige).

Sist redigert:
    C

Cyber

Gjest
    Man kan si mye om offentlig streik, men når oljefolkene alt har fått 5% og vil ha mer når de har utrolig gunstige ordninger og meget god lønn med relativt lav utdanning, ja da forstår jeg ikke noe.

N

nb

Gjest
    ja da forstår jeg ikke noe.
    Det er fordi du er så opphengt i at lønn skal følge utdanning og være "rettferdig" - der "rettferdig" tydligvis betyr avhenging av utdannelse og viktigheten av jobben man gjør. Oljearbeidere krever mye fordi pengene renner inn hos arbeidsgiver og det er stor etterspørsel etter arbeidskraften deres.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0
    Når arbeidsgiver "stjeler" pensjone til folk MÅ de regne med bråk! Dette er pensjoner som var en del av ansettelsesvilkårene og som arbeidsgiver fjernet med et penenstrøk uten reelle forhandlinger. Da hjelper det fint lite å tilby 5% lønnsøkning! Og pussig nok, de som har lederstillinger får ikke redusert sin pensjon!! Dette er kamp om viktige prinsipper.

Dere som jobber i stat og kommune vil komme til å oppleve akkurat det samme hvis disse arbeiderne taper sine pensjonrettigheter, så dere bør faktisk ikke rope så høyt! Ikke sikkert det er noen som gidder å høre på dere heller når dette kommer til deres arbeidsplass!

"Alle" vet jo at offentlig ansatte er dårlig utdannet og er de som har dårligst eksamen, for de flinkeste jobber i det private, dere har alt for god lønn i forhold til det lille dere gjør mellom alle pausene deres, og dere har fri hver helg, lang ferie og god pensjon! Det siste her bare for å vise saklighetsnivået på debatten når man leser avisene.

Jada bare vent så kommer janteloven til dere også!!!!

N

nb

Gjest
    Når arbeidsgiver "stjeler" pensjone til folk MÅ de regne med bråk! Dette er pensjoner som var en del av ansettelsesvilkårene og som arbeidsgiver fjernet med et penenstrøk uten reelle forhandlinger. Da hjelper det fint lite å tilby 5% lønnsøkning! Og pussig nok, de som har lederstillinger får ikke redusert sin pensjon!! Dette er kamp om viktige prinsipper.
    Pensjonsvilkårene har vel blitt endret for stort sett alle i Norge.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Pensjonsvilkårene har vel blitt endret for stort sett alle i Norge.
    Så da er det greit liksom??
    Når levealderen øker, den faktiske pensjonsalderen minker, gjennomsnittsalderen for start i arbeidslivet øker og på toppen av det hele så øker andelen av de som står utenfor arbeidslivet så kan man vurdere om gamle avtaler skal stå når forutsetnigene endrer seg såpass drastisk som de gjør. Pensjonsforliket er forøvrig vedtatt i Strotinget - så dette er jo folket sin vilje.

Mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Pensjonsforliket og Statoils pensjonskupp er to ulike momenter, med unntak av at ledelsen i begge tilfeller passet godt på seg selv. I Stortinget ved å utsette vedtaket til flest mulige representanter var kommet under gammel ordning, og i Statoil ved at ledelsen beholdt sine fete pensjoner, mens arbeidstakerne så sine avtaler gå opp i røyk.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hvis det er pensjonen som er stridens kjerne bør de i det minste vente med å streike til de blir pensjonister.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    En viktig kamp de kjemper. Jeg støtter streiken fullt ut. Man skal ikke glemme at pensjonen har vært en del av tidligere oppgjør, den har ikke kommet av seg selv. Å gi slipp på pensjonsordningen uten kamp, ville ikke vært en mulighet. (Og det burde det heller ikke være)
    Pensjon er utsatt lønn. Endringer i disse vilkårene, er reelle lønnsreduksjoner. Å si at man bør være fornøyd fordi man har fått 5 %, vitner om at man ikke har skjønt at det er det totale regnestykket som betyr noe.

C

Cyber

Gjest
    Det er fordi du er så opphengt i at lønn skal følge utdanning og være "rettferdig" - der "rettferdig" tydligvis betyr avhenging av utdannelse og viktigheten av jobben man gjør. Oljearbeidere krever mye fordi pengene renner inn hos arbeidsgiver og det er stor etterspørsel etter arbeidskraften deres.
    Er ikke så opphengt i det, men jeg mener det er riktig i mange tilfeller.

C

Cyber

Gjest

Dere som jobber i stat og kommune vil komme til å oppleve akkurat det samme hvis disse arbeiderne taper sine pensjonrettigheter, så dere bør faktisk ikke rope så høyt! Ikke sikkert det er noen som gidder å høre på dere heller når dette kommer til deres arbeidsplass!

"Alle" vet jo at offentlig ansatte er dårlig utdannet og er de som har dårligst eksamen, for de flinkeste jobber i det private, dere har alt for god lønn i forhold til det lille dere gjør mellom alle pausene deres, og dere har fri hver helg, lang ferie og god pensjon! Det siste her bare for å vise saklighetsnivået på debatten når man leser avisene.

Har lest meg litt opp på saken og ser at det nok er en streikegrunn her når det gjelder pensjonsordningen, jeg skal moderere meg.

Det som ihvertfall er sikkert er at staten burde satse mer på å gjøre det lønnsomt å være i arbeid og minst mulig attraktivt og stå utenfor.

EDIT: Hvis det som står i Loevhagens link skildrer "hele bildet" vil jeg jo si de har lite å klage på? I statlig sektor har de jo prøvd seg med så lang opptjening at jeg ville måtte stå til fylte 70 for å få full pensjon, heldigvis gikk ikke det gjennom - enda.

Sist redigert av en moderator:

Ludvik2112

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    11
    Det ser helt klart ut som saken har to sider:

" Fagforeningene gikk i streik da de ikke fikk innvilget det 32 år gamle kravet om fullt opptjente pensjonsrettigheter ved fylte 62 år. Som andre arbeidstagere har de rett til å gå av med pensjon ved 62 år, men jobber de lenger skal det lønne seg."

Blir det da riktig å si at noe er fjernet? Det er jo riktignok arbeidsgiver som påstår dette, men lyver de mer enn fagforeningene? Ikke så sikker på det ..

Og er det egentlig naturlig at man alltid skal være veldig misunnerlig om sjefen(e) har mer betalt eller bedre betingelser? Hvis man får for dårlig betalt bør man vel lett kunne finne seg en bedre betalt jobb et annet sted? Hvis det ikke er så enkelt, er det kanskje heller ikke så mye feil med den lønna man har?

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Som pensjonsordningen for menig mann i Norge fungerer i dag, er det kanskje like greit å skippe hele tjenestepensjonsordningen, gi et par prosent mer i lønnsøkning og deretter oppfordre til privat pensjonsforsikring...
    For å tro på at det skulle gå an å sikre alderdommen både via tjenestepensjon OG privat pensjon, det er å tro på julenissen, fordi det er umuliggjort av overformynderiet staten!
    Kjenner til folk som har jobbet hardt et langt liv, og som betalte inn privat pensjonsforsikring. Resultat? Joda, kutt i tjenestepensjonen, fordi den private pensjonen oversteg et visst nivå. DET synes jeg er inn i hampent toskete, og for min del kan de derfor fjerne hele pensjonsordningen, gi meg de pengene jeg i dag betaler inn til fremtidig pensjon, og deretter la meg selv bestemme hvor mye og hvor jeg vil betale inn i privat pensjonsforsikring!

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Hmmmm, dette gjør meg aldri så lite betenkt!
    Så du mener at etterspørselen etter oljearbeidere er så stor at det gjør at arbeidskraften her er viktigere enn annen arbeidskraft?
    Hva da med alle i offentlig sektor? Er ikke det arbeidskraft som er etterspurt OG nødvendig, eller er det slik at Ola Dunk har blitt så heftig bortskjemt at han tar tilbudene i offentlig sektor som en "selvfølge".
    Det skulle vært morsomt å se hva som skjedde i samfunnet dersom offentlig ansatte "forsvant".... Da hadde kanskje du og andre våknet og sett nødvendigheten av offentlig ansatte og offentlige tjenester - og forhåpentligvis også viktigheten i det som foregår der!

Men for all del, jeg unner oljearbeiderne en lønns- og pensjonsordning på linje med de det er naturlig å sammenlikne seg med. Dog med et lite forbehold mtp pensjonsordningen - men det har jeg kommentert tidligere!
    mvh Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6

Det kanskje er på høy tid å se på hva som evt kan gjøres med dagens pensjonsordning mtp fremtiden. Forslag er lagt i bordet fra undertegnede!
    Men jeg måtte virkelig ta på meg rette brillene mens jeg leste innlegget ditt....:cool:

mvh
    Proffen

N

nb

Gjest
    For å si det populistisk er lønninger i Norge høye for å unngå at alle jobber i oljebransjen. Oljebransjen er lønnsledende i Norge. Jeg mener ikke veldig mye om hva som er "viktige" og "uviktige" jobber - i et moderne samfunn er det behov for det aller meste. Men dersom man er misunnelig på lønnen til folk som jobber offshore så er det mer fruktbart å ta seg en jobb offshore selv enn å plapre om at man har studert så og så mye lengre og følgelig bør tjene så og så mye.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    Pensjonsforliket og Statoils pensjonskupp er to ulike momenter, med unntak av at ledelsen i begge tilfeller passet godt på seg selv. I Stortinget ved å utsette vedtaket til flest mulige representanter var kommet under gammel ordning, og i Statoil ved at ledelsen beholdt sine fete pensjoner, mens arbeidstakerne så sine avtaler gå opp i røyk.
    Det kommer vel ikke som en sjokk på noen at all reduksjon i ytelser besluttes av de som ikke blir berørt. Ser at Sigbjørn Johnsen er godt fornøyd med pensjonsreformen, selv gjør jeg meg klar til å miste ytelsespensjonen. Det var ikke nok at jeg falt 100 prosent innenfor den nye ordningen og pensjonen falt som en stein.

Det har vel blitt slik at det spiller liten rolle hvem som styrer siden de som har mest er garantert å få enda mere i fremtiden. Selv pensjonen skal ut til spekulanter slik at de får tatt sin del før du som pensjonist har sett en eneste krone. De må ikke engang klare positiv avkasting da de får sin andel uansett.

Når det gjelder pensjonsytelser burde det være forbudt med særordning for de i ledelsen. Hadde ikke vært like enkelt å kutte da. Politikere skulle selvsagt ha den samme ordningen som de som har valgt dem inn. Dagens ordning er uhørt og burde vært avskaffet for lengst. Forlangebat jegbskal ha 40 års opptjening mens de selv klarer seg med 12. Ikke rart herr Johnsen er fornøyd, når har hat fått kuttet så mye at de kan klare å opprettholde sine egne pensjoner.

Skal bli en fornøyelse å følge kampen til de offentlig ansatte når de skal presses inn i hybridløsningen.

N

nb

Gjest
    Gunstige pensjonsavtaler for ymse toppstillinger har primært vært en måte å unngå å gi veldig høy lønn på. Det har tidligere vært mer fokus på lønn enn pensjon, så det er en fin måte å gi godt betalt uten at årslønnen blir for høy.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    Gunstige pensjonsavtaler for ymse toppstillinger har primært vært en måte å unngå å gi veldig høy lønn på. Det har tidligere vært mer fokus på lønn enn pensjon, så det er en fin måte å gi godt betalt uten at årslønnen blir for høy.
    Med all respekt å melde så er den påstanden der tøv. Toppledere får i pose, sekk, trillebår og henger. De må ha høy lønn og dertil pensjonsordning fordi de har så stort ansvar. Når de ikke makter dette ansvaret og må ta konsekvensen av det med å fratre så har de ordning for det også.

Gi de den lønnen som skal til og fjern alle særordninger så blir det rene linjer og ikke fullt så enkelt å gå løs på ordningene til vanlige ansatte.

V

vredensgnag

Gjest
    Jepp. Og det fører til at f.eks. børsdirektøren kan se frem til 88 pene millioner i pensjon når hun begynner å vandre i Toscana.

N

nb

Gjest
    Gi de den lønnen som skal til og fjern alle særordninger så blir det rene linjer og ikke fullt så enkelt å gå løs på ordningene til vanlige ansatte.
    Siden folk i sentrale stillinger sannsynligvis er ganske smarte, så skjønner de at det er totalpakken som teller.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn