Politikk, religion og samfunn Streik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Forøvrig kan vi jo lage en folkeaksjon mot streikerett, både i offentlig og privat sektor.
    Hvis noen har noe de vil klage på, kan de jo bare bytte jobber med andre sytpeiser....:cool::rolleyes:
    Trur rett ut sagt at det kunne blitt morosamt, jeg....

mvh
    Proffen
    Streik i offentlig sektor har ingen ting med streik å gjøre. Det er en parodi på streik slik streik er tiltenkt. I år har det blitt vist ganske tydlig at de som driver med slik ikke er i stand til å forvalte streikemuligheten og det burde få konsekvenser. Det kommer det neppe til å få, men man skal ha hodet rimelig langt nede i sanden for ikke å kunne se det absurde i en streik arbeidsgiver tjener penger på, arbeidstager ikke har noen risiko ved å delta i, som utelukkende rammer 3. part og som de streikende nårsomhelst kan avslutte ved å ta ut nøkkelgrupper som fører til tvungen lønnsnemnd i løpet av få timer.

Dere burde streike i avspaseringstiden deres om sommeren, i vinterferien eller i høstferien - da slipper dere å plage utenforstående i nevneverdig grad. Da er situasjonen som beskrevet over, bare at det ikke går ut over 3. part. Prøv å se for deg lærerstanden streike mens skolen uansett har stengt for undervisning - så kan du kjenne litt på den tanken - omtrent like absurd er den Unio har stellt i stand i år.

Og da har jeg ikk en gang nevnt det absurde ved å gå til streik mot et tilbud som betyr ca 3% reallønnsvekst eller der avstanden mellom krav og tilbude var 0.07%

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ergo er det mulig å vurdere hvor god jobb som gjøres.
    Alt er mulig, men det er ikke nødvendigvis det samme som praktisk gjennomførbart.
    Skal ikke elevenes læringsutbytte, karakterer, potensialoppnåelse, atferd mm, telle med.
    Og elevene skal vel være med å vurdere?
    Sikker på at alle da blir bedømt korrekt ut fra gitte kriterier? Eller vil den unge, "kule" lærern stikke av med 1.premien?
    Og hva med foresatte? Tror du at foresatte for elever som "ofte" kommer hjem med "melding om at nn har gjort/sagt si og så", nødvendigvis vil være unbiased?
    Og hva med administrasjonen? Tror du alle der vil kunne skille mellom kiss-ass og "gutta på gølvet"?
    Jaja.........

mvh
    Proffen

N

nb

Gjest
    Dere vil sammenlignes med funksjonærnivå i privat næringsliv - det er slik det fungerer der. Ingen ting er rettferdig eller ufeilbarlig, folk følger seg urettferdig behandler, forbigått osv osv. Det er ikke slik i privat sektor eller i offentlig forvaltning at bare man har gått det riktige antall år på universitetet og sittet passe mange år i jobben så får man de høyt lønnede stillingene - man må faktisk oppføre seg slik at man får de. Det er ingen automatikk i det over et visst nivå.

Retorikken dere bruker er på nivå med at bare man melder seg inn i Arbeiderpartiet, så har man før eller senere rett på å bli statsminister. Noe annet ville jo være urettferdig. Man blir forresten ikke Unio-topp helt uten videre heller.

Prøv selv: Ta en jobb i UD og se om du før eller senere blir departementsråd for lang og tro tjeneste og avlagt mastergrad.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Dere vil sammenlignes med funksjonærnivå i privat næringsliv - det er slik det fungerer der. Ingen ting er rettferdig eller ufeilbarlig, folk følger seg urettferdig behandler, forbigått osv osv. Det er ikke slik i privat sektor eller i offentlig forvaltning at bare man har gått det riktige antall år på universitetet og sittet passe mange år i jobben så får man de høyt lønnede stillingene - man må faktisk oppføre seg slik at man får de. Det er ingen automatikk i det over et visst nivå.

Retorikken dere bruker er på nivå med at bare man melder seg inn i Arbeiderpartiet, så har man før eller senere rett på å bli statsminister. Noe annet ville jo være urettferdig. Man blir forresten ikke Unio-topp helt uten videre heller.

Prøv selv: Ta en jobb i UD og se om du før eller senere blir departementsråd for lang og tro tjeneste og avlagt mastergrad.
    Kiss-ass-strategien vil nok kunne funke som gull på alle de tre områdene.........

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6

FANTASTISK - se hva du har skrevet!

"man må faktisk oppføre seg slik at man får de".........

Det betyr i gitte tilfeller at du mener det er ok å "gå over lik" for å få den jobben/lønnen du ønsker? Skremmende, imho....

mvh
    Proffen

N

nb

Gjest
    Det betyr i gitte tilfeller at du mener det er ok å "gå over lik" for å få den jobben/lønnen du ønsker? Skremmende, imho....
    Eller det betyr at man faktisk må gjøre en god jobb og vise seg dyktig. Du får normalt ikke høyere stillinger for å ha studert lenge nok og for lang og tro tjeneste. Ikke i praivat sektor og ikke i det offentlige.

Hadde man brukt din logikk kunne man like gjerne trekt lodd - det hadde vært rettferdig og uangripelig. Loddtreknignen er kun forbeholdt de med mastergrad/hovedfag eller mer og minst et gitt antall års ansennitet. Folk som gjør en mye bedre jobb, men aldri tok mastergrad er dessverre diskvalifisert for å delta.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ergo er det mulig å vurdere hvor god jobb som gjøres.
    Vi kan arrangere folkerøysting, og slik bestemme løna, kanskje? Men det hadde vore greitt å ha nokre objektive kriterier. Eg ser berre ikkje kva desse skal basere seg på. Trynefaktor er ein dårleg faktor. Karakterar i grunnskulen speglar eleven si kompetanse, ikkje læraren. Læring er ein prosess som føregår inne i eleven. Mange trur læring er eit slags pulver som flinke/snille lærarar fordeler ut over favorittelevane sine, men det er ikkje så enkelt. Når eleven har rette forventningar på seg (frå heim, lærar/skule og vennekrins), har dei intellektuelle føresetnadane, når lærestoffet er tilpassa eleven sine ulike individuelle nivå, og når eleven er utsoven og i emosjonell balanse, når det er stille i klasserommet, når det er godt fysisk arbeidsmijø, interaksjonen mellom elevane er god, og einskildeleven får den rette blandinga av gjennomgang av nytt stoff og repetisjon/øvingar/repetisjon, skjer læringa. Ein del av desse faktorane kan læraren påverke, andre ikkje. Avløning etter elevkarakterar

Lærarlønene er relativt låge, om vi samanliknar dei med andre yrkesgrupper som har tilsvarande lang utdanning. Difor vel eit fåtal slik yrkeskarriere i dag, når utsiktene til løn er betre andre stadar. Løn er faktisk ein faktor som ungdomsskuleelevar vurderer når dei har "praktisk yrkesval" (eit obligatorisk fag vi har no for tida). Eg tvilar vel på om det er politisk vilje til å oppjustere lærarlønene før det vert skikkeleg mangel på kvalifiserte lærarar, noko som vil skje for alvor om lag når eg kan gå inn i pensjonisttilværet. I mellomtida vil vi sannsynlegvis få ei borgarleg regjering, ut frå måten dei raudgrøne har stelt seg på m.a. i den konflikta vi har hatt no.

Det er mange utmerka skulefolk i Høgre. Frp har nokre få eg har respekt for. Venstre og KrF har opp gjennom tidene fostra mange gode skulepolitikarar: Jon Lilletun, Kjell Magne Bondevik (som skulestatsråd gjorde han sitt beste handverk, meiner no eg). Men faren for hysteriske populistframlegg som å la elevkarakterane få bestemme lærarlønene, vil øydelegge norsk skule. Tenk kven som skal undervise aspergerselevane, dei med åtferdsvanskar, og alle dei som ikkje har ryggsekken full... Personleg vil eg då føretrekke elevane som har gode karakterprognosar. Oljefolket borar då ikkje olje andre stadar enn der det er von om gevinst?

Når det gjeld å sjå resultata av god skule/utdanning/lærar, har vi det fulle bildet fyrst når eleven kan sjå attende på sitt livsverk, og då er det litt seint, kanskje.....
    Men ein måte kunne vere at læraren vart sikra ein bonus på t.d. 10% av eleven si framtidige løn...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Eller det betyr at man faktisk må gjøre en god jobb og vise seg dyktig. Folk som gjør en mye bedre jobb, men aldri tok mastergrad er dessverre diskvalifisert for å delta.
    Du er veldig opptatt av at dei som gjer ein "bedre jobb", skal få betre løn. Men du seier ikkje den døyt om korleis ein skal finne ut kven som gjer ein betre jobb enn andre.
    Kven gjer beste jobben? Den som har den beste klassen? Då vil eg gjerne ha den beste klassen.

N

nb

Gjest
    Poenget mitt er at dere som jobber på skolen vet så inderlig godt hvem som gjør en god, middels og mindre god jobb. Altså burde det være mulig å lønne etter utført arbeide dersom man ønsker det - det er egentlig hele poenget mitt. Om det ikke er ønskelig så er det greit nok. Og om Unio ønsker å sammenligne seg med funksjonærnivå i privat sektor, så får de ta inn over seg at det der finnes en helt annen lønns- og karriereprogresjon basert på mellom annet innsats og ferdigheter.

Det spesielle med å være lærer er egentlig at det er en av svært få jobber hvor arbeidstagere har såpass mye utdannelse men hvor det knapt finnes karrieremuligheter og følgelig ikke allverdens med lønnsprogresjon.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Poenget mitt er at dere som jobber på skolen vet så inderlig godt hvem som gjør en god, middels og mindre god jobb. Altså burde det være mulig å lønne etter utført arbeide dersom man ønsker det - det er egentlig hele poenget mitt. Om det ikke er ønskelig så er det greit nok. Og om Unio ønsker å sammenligne seg med funksjonærnivå i privat sektor, så får de ta inn over seg at det der finnes en helt annen lønns- og karriereprogresjon basert på mellom annet innsats og ferdigheter.

Det spesielle med å være lærer er egentlig at det er en av svært få jobber hvor arbeidstagere har såpass mye utdannelse men hvor det knapt finnes karrieremuligheter og følgelig ikke allverdens med lønnsprogresjon.
    Dersom det var slik at vi skulle gjere ei omfordeling av lønssystemet, slik at hovuddelen av løna baserte seg på eitt eller anna kvalitetsmål (eller trynefaktor, som eg er rimeleg sikker på ville utvikle seg, (no kan det vere interessant å skrive "jamfør funksjonærnivået i privat sektor", men det får vi vel stå over), ville vi få ein del lågtlønte medarbeidarar som heile tida ville vere på veg ut til noko betre, og ein del høgtlønte som måtte ha ein god del av fokuset sitt på strategi for å halde på løna..(jamfør..) Det hadde flytta fokus bort frå undervisninga, noko vi i høgste grad treng å halde på. Det er ille nok om dagen, ettersom vi til liks med helsevesenet er pålagde å drive meir med administrative oppgåver og kvalitetssikring enn det å skape kvalitet i tilbodet.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ser at noen innlegg er klare for slakting, men det må desverre vente til ikveldinga...
    Mvh
    proffen

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    Jeg synes vi kan prøve ut scorekort, jeg. Så får vi en gang for alle høyst sannsynlig bevis for at det ikke er riktig måte å vurdere slik gjennom.
    Tenk så herlig å skulle bli bedømt bl a av elever, foreldre, kolleger, ledelse m fl....
    Det er for så vidt ikke vanskelig å "tilfredsstille" hver av disse for seg, og da bør jo totalen bli bra.
    Om det gjør meg til en bedre lærer? Tja, ikke umulig, men jeg er nå engang litt skepisk til det....men jeg blir kanskje en jævlig god strateg....
    Det virker som du ikke helt vet hvordan scorekort fungerer men i korte trekk er det en liste med områder hvor du blir vurdert og får en karakter. Områdene er ofte ganske vidt definert. Et område kan for eksempel være "initiativ". For å score høyere enn middels på initiativ må du vise til spesifikke ting du har gjort gjennom året og som går ut over det som blir pålagt deg eller som er forventet. Man diskuterer scorekortet med nærmeste leder og det holder ikke å si at man har vist initiativ hvis man ikke har konkrete ting å vise til. På samme måte kan man ikke avspises med en middels karakter hvis man kan dokumentere konkrete initiativ man har tatt gjennom året. Scorekort minimerer trynefaktor siden man faktisk setter ting ned på papir og alle vurderes på samme områder med samme skala.

Hva er forøvrig problemet med å bli bedømt av elever, foreldre, kolleger og ledelse, altså de du yter en tjeneste for, de du samarbeider med og de som har ansatt deg? Det er vel mye bedre enn å bli bedømt gjennom nasjonale lønnsforhandlinger.

N

nb

Gjest
    På amerikanske universiteter teller tilbakemeldinger fra studenter ganske mye visstnok. Konsekvensen? Karakterinflasjon. For noen år siden skapte en professor på Harvard oppstyr da han ga en offisiell karakter som kom på vitenmålet (som regel en A eller til nød en B) og en privat, reell karakter som han personlig fortalte studentene (typisk C). Han ville ikke at studentene skulle få noen illusjoner om fortreffeligheten sin dersom det ikke var noen grunn til det.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    Dersom det var slik at vi skulle gjere ei omfordeling av lønssystemet, slik at hovuddelen av løna baserte seg på eitt eller anna kvalitetsmål (eller trynefaktor, som eg er rimeleg sikker på ville utvikle seg, (no kan det vere interessant å skrive "jamfør funksjonærnivået i privat sektor", men det får vi vel stå over)
    Det er nok smart å stå over da det etter min erfaring overhode ikke stemmer. Trynefaktor er et sterkt overdrevet men mye brukt argument mot individuelle justeringer av lønn. Personlig har jeg aldri opplevd at noen har blitt tilgodesett høy lønn basert på trynefaktor men at late folk har subbet rundt i årevis og overlatt arbeidet sitt til andre fordi vi har et nærmest absurd stillingsvern i Norge har jeg sett mange eksempler på.

Jeg forstår det slik at du ikke vil ha en individuell justering av lærerlønnen basert på kvalitetsvurdering av den enkelte lærer fordi det er for vanskelig å vurdere innsatsen til læreren på rettferdig og nøyaktig vis. Hvis så er tilfelle så kan du vanskelig argumenter at høyere lønn vil gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed tiltrekke seg de beste læreremnene. Siden vi ikke kan måle kvaliteten på en lærer så vet vi jo ikke hvordan vi skal få tak i de flinkeste heller. Høyere lønn vi sikkert tiltrekke seg andre mennesker til læreryrket men om de er flinkere enn de som var villige til å akseptere lav lønn kan vi umulig vite.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva er forøvrig problemet med å bli bedømt av elever, foreldre, kolleger og ledelse, altså de du yter en tjeneste for, de du samarbeider med og de som har ansatt deg? Det er vel mye bedre enn å bli bedømt gjennom nasjonale lønnsforhandlinger.
    Ledelse og kollegaer er nok greie å rådføre seg med når man avgjør hvem som bør ansettes i en stilling, få spesielle tillegg eller oppgaver eller gjøre karrierehopp.

Det er derimot en dårlig ide å basere undervisningen på testresultater av elever. Det fører utelukkende til en undervisning som i veldig stor grad kun dreier seg om å trene elevene på å bli flinke til testen og drille dem i de spørmålene og oppgavene de møter der. Det er en korket og konservativ tilnærming til allmennutdannelse.

Foreldre bør i utgangspunktet ikke ha noen innflytelse på en lærers godtgjørelser, det vil kun føre til et press på lærer å gi elever høyere karakterer enn det de fortjener eller på annen måte bidra til korrupsjon i skolen. Det vil være eroderende på en lærers integritet å måtte forholde seg til oppblåste foreldre som ikke er i stand til å se at sin pode egentlig er udugelig, dum og at det i stor grad er deres skyld at det er blitt slik grunnet evneveik oppdragelse, ignoranse og generell manglende kunnskap hos dem.

Men stillingsvernet bør bort i skolen. Lærere som ikke egner seg som lærere bør kunne omplasseres til andre oppgaver i det offentlige, gjerne helt uten relevans til deres utdannelse.

Større forskjeller, differensiering og "urettferdighet" er en god måte å få en utvikling her. I dag er skolen i praksis en vernet bedrift, med alle de ulemper det medfører.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    På amerikanske universiteter teller tilbakemeldinger fra studenter ganske mye visstnok. Konsekvensen? Karakterinflasjon. For noen år siden skapte en professor på Harvard oppstyr da han ga en offisiell karakter som kom på vitenmålet (som regel en A eller til nød en B) og en privat, reell karakter som han personlig fortalte studentene (typisk C). Han ville ikke at studentene skulle få noen illusjoner om fortreffeligheten sin dersom det ikke var noen grunn til det.
    Skal man lage et system for vurdering av lærere så må jo ting vektes og man bør sikkert ikke legge all vekt på tilbakemelding fra studentene. På den annen side virker det helt absurd på meg at elever og foresatte overhode ikke skal høres. At man ikke har brukerundersøkelser i norsk skole er helt utrolig etter min mening. Private bedrifter bruker ikke penger på bruker og medarbeider undersøkelser for moroskyld.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    Vi hadde det nylig i barnehagen (kommunal) der datteren min går;)
    Yes, vi hadde det også i barnehagen men på skolen har det ikke vært noe.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    Ledelse og kollegaer er nok greie å rådføre seg med når man avgjør hvem som bør ansettes i en stilling, få spesielle tillegg eller oppgaver eller gjøre karrierehopp.

Det er derimot en dårlig ide å basere undervisningen på testresultater av elever. Det fører utelukkende til en undervisning som i veldig stor grad kun dreier seg om å trene elevene på å bli flinke til testen og drille dem i de spørmålene og oppgavene de møter der. Det er en korket og konservativ tilnærming til allmennutdannelse.

Foreldre bør i utgangspunktet ikke ha noen innflytelse på en lærers godtgjørelser, det vil kun føre til et press på lærer å gi elever høyere karakterer enn det de fortjener eller på annen måte bidra til korrupsjon i skolen. Det vil være eroderende på en lærers integritet å måtte forholde seg til oppblåste foreldre som ikke er i stand til å se at sin pode egentlig er udugelig, dum og at det i stor grad er deres skyld at det er blitt slik grunnet evneveik oppdragelse, ignoranse og generell manglende kunnskap hos dem.

Men stillingsvernet bør bort i skolen. Lærere som ikke egner seg som lærere bør kunne omplasseres til andre oppgaver i det offentlige, gjerne helt uten relevans til deres utdannelse.

Større forskjeller, differensiering og "urettferdighet" er en god måte å få en utvikling her. I dag er skolen i praksis en vernet bedrift, med alle de ulemper det medfører.
    Foreldre og elever må høres, de er kundene. Å sile ut tullingene fra de med konstruktiv kritikk er en jobb for de som designer slike undersøkelser og for de som skal tolke resultatene. Tilbakemeldinger fra de som bruker skolen får man dessuten sikker plenty av allerede og siden det ikke er strukturerte systemer for tilbakemeldinger vil jeg tro man stort sett får de rabiate tullingene sine tilbakemeldinger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Foreldre og elever må høres, de er kundene. Å sile ut tullingene fra de med konstruktiv kritikk er en jobb for de som designer slike undersøkelser og for de som skal tolke resultatene. Tilbakemeldinger fra de som bruker skolen får man dessuten sikker plenty av allerede og siden det ikke er strukturerte systemer for tilbakemeldinger vil jeg tro man stort sett får de rabiate tullingene sine tilbakemeldinger.
    Det er klart de skal få uttale seg og bli hørt. Det er vel foreldremøter og foreldreråd på mange skoler der innspill og tanker fremmes. Men ønsker man en større grad av deltakelse fra foreldrene så behøver man flere private skoler. For i det offentlige blir det meste diktert sentralt av ivrige velmenende politikere som liker å bestemme over andre mennesker så mye de bare får anledning til.

Igjen må det endringer til i privatskoleloven her for å kunne håpe på en forbedring.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Igjen må det endringer til i privatskoleloven her for å kunne håpe på en forbedring.
    Om ein ynskjer fleire privatskular, treng ein berre ei borgarleg regjering, så er det på plass ganske fort, tenkjer eg. Kristin Clement (trur eg det var) opna for "friskular", som er eit opplegg der ein ikkje treng endre fagplanane, endre pedagogikk eller religion, slik det er opning for med eksisterande system. Det finnest faktisk nokre friskular som fekk godkjenning før dei borgarlege miste makta.
    Med eit statstilskot på ca 110 000 pr elev (opp til ei viss grense i elevtal) + passande foreldrebetaling, vil private skular gjerne kunne få betre råd enn i det offentelge. Mange stadar der det er ynskje om å betre kvaliteten på skuleverket ved å legge dei ned, er dette eit skrekkscenario som får nedleggingskåte politikarar og administratorar til å sove dårleg om nettene....få ting er meir betent enn skulenedleggingsstrid, så eit press på dette i tillegg til at dei raudgrøne la seg ut med dei offentleg tilsette, kan føre til ganske mykje turbulens.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Skal man lage et system for vurdering av lærere så må jo ting vektes og man bør sikkert ikke legge all vekt på tilbakemelding fra studentene. På den annen side virker det helt absurd på meg at elever og foresatte overhode ikke skal høres. At man ikke har brukerundersøkelser i norsk skole er helt utrolig etter min mening. Private bedrifter bruker ikke penger på bruker og medarbeider undersøkelser for moroskyld.
    Her køyrer vi brukarundersøkingar både frå elevhald (som trivselsundersøking) og mot foreldre. Trur det skjer dei fleste stadar.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    Her køyrer vi brukarundersøkingar både frå elevhald (som trivselsundersøking) og mot foreldre. Trur det skjer dei fleste stadar.
    Bra å høre. da er det tydeligvis forskjeller mellom skolene. For ordens skyld så må jeg si at jeg anser dagens grunnskole for langt bedre enn da jeg var elev på 70 og 80-tallet.

C

Cyber

Gjest
    Bra å høre. da er det tydeligvis forskjeller mellom skolene. For ordens skyld så må jeg si at jeg anser dagens grunnskole for langt bedre enn da jeg var elev på 70 og 80-tallet.
    Pleier å være ca 10 % av foreldrene som deltar. Lite brukbart som statistikk med andre ord.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Det er no både og, det då....mitt inntrykk er at vi fekk ei forverring av skulekvaliteten i tida etter 94. Stort sett betinga av økonomistyring.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....og jeg kan likevel dra ut på tur. Aldri sur. Bare nesten.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.625
    Torget vurderinger
    0
    Nåja, i morgen tidlig er det vel brannmannskapene hos Avinor som streiker.........................:p

N

nb

Gjest
    Liv og helse begynner å bli et vidt begrep. Regjeringen burde tørre å kalle en spade for en spade, de burde si at vi godtar ikke at dere lammer flytrafikken i Norge i dagesvis, og følgelig blir det tvungen lønnsnemnd. Det burde det ha blitt umiddelbart - om de skal streike kommende år får de finne seg noe annet enn flyplasser å aksjonere på.

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Streik i offentlig sektor har ingen ting med streik å gjøre. Det er en parodi på streik slik streik er tiltenkt. I år har det blitt vist ganske tydlig at de som driver med slik ikke er i stand til å forvalte streikemuligheten og det burde få konsekvenser. Det kommer det neppe til å få, men man skal ha hodet rimelig langt nede i sanden for ikke å kunne se det absurde i en streik arbeidsgiver tjener penger på, arbeidstager ikke har noen risiko ved å delta i, som utelukkende rammer 3. part og som de streikende nårsomhelst kan avslutte ved å ta ut nøkkelgrupper som fører til tvungen lønnsnemnd i løpet av få timer.

Dere burde streike i avspaseringstiden deres om sommeren, i vinterferien eller i høstferien - da slipper dere å plage utenforstående i nevneverdig grad. Da er situasjonen som beskrevet over, bare at det ikke går ut over 3. part. Prøv å se for deg lærerstanden streike mens skolen uansett har stengt for undervisning - så kan du kjenne litt på den tanken - omtrent like absurd er den Unio har stellt i stand i år.

Og da har jeg ikk en gang nevnt det absurde ved å gå til streik mot et tilbud som betyr ca 3% reallønnsvekst eller der avstanden mellom krav og tilbude var 0.07%
    Hadde IKKE hatt noe problem med å streike i ferie/på fridager, dersom det hadde gjort at du godtok at lønna mi økte med 50-75k i året....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Eller det betyr at man faktisk må gjøre en god jobb og vise seg dyktig. Du får normalt ikke høyere stillinger for å ha studert lenge nok og for lang og tro tjeneste. Ikke i praivat sektor og ikke i det offentlige.

Hadde man brukt din logikk kunne man like gjerne trekt lodd - det hadde vært rettferdig og uangripelig. Loddtreknignen er kun forbeholdt de med mastergrad/hovedfag eller mer og minst et gitt antall års ansennitet. Folk som gjør en mye bedre jobb, men aldri tok mastergrad er dessverre diskvalifisert for å delta.
    Å gjøre en god jobb og vise seg dyktig er vel ikke noe stort problem....?
    Og jo bedre og lengre utdannelse man har, desto større kompetanse bør man vel få med seg på veien, i alle fall sier all logikk dette, selv om ingen er ferdig utlært ved endt utdannelse; heller ikke lærere.... Lang og tro tjeneste kan være gull verdt. I alle fall fra de arbeiderne som i denne lange yrkesperioden har jobbet godt og vist seg dyktig....
    Kommentaren din om loddtrekning er kun GPP, svada........og har ingenting med hvordan jeg tenker logisk å gjøre! Men det er jo kjekt å registrere at du liker å leke hobbypsykolog med folk du ikke kjenner litt engang....:cool:

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Det virker som du ikke helt vet hvordan scorekort fungerer men i korte trekk er det en liste med områder hvor du blir vurdert og får en karakter. Områdene er ofte ganske vidt definert. Et område kan for eksempel være "initiativ". For å score høyere enn middels på initiativ må du vise til spesifikke ting du har gjort gjennom året og som går ut over det som blir pålagt deg eller som er forventet. Man diskuterer scorekortet med nærmeste leder og det holder ikke å si at man har vist initiativ hvis man ikke har konkrete ting å vise til. På samme måte kan man ikke avspises med en middels karakter hvis man kan dokumentere konkrete initiativ man har tatt gjennom året. Scorekort minimerer trynefaktor siden man faktisk setter ting ned på papir og alle vurderes på samme områder med samme skala.

Man trenger jo ikke å være rakettforsker for å vite hva et scorekort er.
    Ad spørsmålet om evt problemer med hvem som bedømmer hvem, synes jeg Arve m fl har svart ganske greit....
    Det skal jo ikke alltid like mye til før en evt har en delikat situasjon ifht foreldre og elever, uten at en nødvendigvis har gjort annet enn det en bør gjøre....
    Og hva med kolleger som kanskje kommer mindre heldig ut enn en selv, tror du virkelig de vil sette seg ned overfor ledelsen og skryte uhemmet av sin fantastiske, bedre lønnede kollega....? Det er jo seff mulig, men jeg er nå skepisk....
    Og hva med ledelsen? Det skjer jo rett som det er at ledelsen faktisk IKKE vet best... Tror du de alltid vil like å måte bite i det sure eplet og erkjenne at de har bommet litt på skiven, og i tillegg belønne den som korrigerer kursen? Tja, kanskje, men i alle fall ikke alltid/hver gang!
    I år jobber jeg f eks på et team hvor jeg av ledelsen er satt inn litt som "ryddegutt"... Jeg har nok ikke vært like populær hos mine kolleger hele året, men det har da skjedd ting som har ført oss på riktig kurs. Hadde vært spennende å spørre kollegene mine hvem de synes har bidratt mest med initiativ på teamet i år, noe som iflg deg skal belønnes.....

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6

En viktig faktor å huske på, når en går i diskusjon med andre, er å sette seg ordentlig inn i saker. DET burde du ha brukt litt mer tid på, nb....
    Du har hengt deg opp i det jeg anser for å være detaljer, og du glemmer dermed å se hele bildet....
    Streiken har jo handlet om langt mer enn de 3% og 7 promille som du referer til til stadighet.....
    Derfor er det litt rart at du ikke ser hva undertegnede, Arve m fl skriver at det handler om....

mvh
    PRoffen

N

nb

Gjest
    Jeg prøvde å forklare deg at i systemer hvor det finnes et karrieresystem, det være seg i offentlig eller privat, så blir ikke progresjon over et visst nivå tildelt basert på formalia som utdannelse og hvor lenge man har sittet i jobben. Dvs at etter hvert som årene går, så har hva som havner i lønningsposen ganske lite med hvor mye utdannelse man hadde en gang for 20 år siden.

Hvorfor ikke bare ta den helt ut og betale lærere ikke bare basert på hvor mye utdannelse de har, men også hvor godt de gjorde det på den?

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    Brukerundersøkelser gjennomføres hvert år ved svært mange norske skoler. Godt å se at mange her ikke har et snev av peiling om hva de snakker om...... som vanlig...

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Det er nok smart å stå over da det etter min erfaring overhode ikke stemmer. Trynefaktor er et sterkt overdrevet men mye brukt argument mot individuelle justeringer av lønn. Personlig har jeg aldri opplevd at noen har blitt tilgodesett høy lønn basert på trynefaktor men at late folk har subbet rundt i årevis og overlatt arbeidet sitt til andre fordi vi har et nærmest absurd stillingsvern i Norge har jeg sett mange eksempler på.

Jeg forstår det slik at du ikke vil ha en individuell justering av lærerlønnen basert på kvalitetsvurdering av den enkelte lærer fordi det er for vanskelig å vurdere innsatsen til læreren på rettferdig og nøyaktig vis. Hvis så er tilfelle så kan du vanskelig argumenter at høyere lønn vil gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed tiltrekke seg de beste læreremnene. Siden vi ikke kan måle kvaliteten på en lærer så vet vi jo ikke hvordan vi skal få tak i de flinkeste heller. Høyere lønn vi sikkert tiltrekke seg andre mennesker til læreryrket men om de er flinkere enn de som var villige til å akseptere lav lønn kan vi umulig vite.

Det kan da vel ikke være sååå himla vanskelig å gjøre noe med kravene underveis i utdannelsesløpet....?
    Det funket jo før reform 93, og etter det har det, som Arve helt riktig påpeker, gått i nedoverbakke, ikke bare i lærerutdanningen, men generelt i utdannelsessystemet.
    Det er jo bare å lese boken "Skulen som forsvann"......der får du historien, bakgrunnen og resultatene - og de vil nok være ganske så gjengs for mange utdannelsesretninger....

mvh
    Proffen

Y

ymir

Gjest
    Hadde IKKE hatt noe problem med å streike i ferie/på fridager, dersom det hadde gjort at du godtok at lønna mi økte med 50-75k i året....

mvh
    Proffen
    Dette viser at du ikke har det minste aning om hva som må til for å vinne en VIRKELIG og EKTE streik og hva den krever og innebærer,rett og slett pisspreik ,drømmer og manglende erfaring for hva som må til

Henter noe fra mine tidligere innlegg

Saken er vel også den at denne fag gruppen aldri har vunnet en streik noen gang da nøden aldri har påkrevet de harde tak som må til for å vinne en slik konflikt,til det består denne gruppen av for mange pingler.

Skal det vinnes fram må nøden og kampviljen ligge på et mye høyere nivå.

Som her:Sauda! Streik! er ein roman (ISBN 82-05-05351-0) som fyrst vart utgjeven i 1972 skriven av forfattarenTor Obrestad. Romanen handlar om streiken i Sauda i 1970 eller berreSaudastreiken. Saudastreiken var ein streik mellomomnshusarbeidaraneSauda Smelteverk frå 2. juni til 3. juli 1970. Spelefilmen Sauda-streiken 1970 - Streik! frå 1975 vart laga på grunnlag av romanen.

De som steiker tilhører dessuten feil KLASSE, den sterke klasse er svært godt beskrevet i denne bok.

Blind - Lars Ove Seljestad - Paperback (978820226011 » Bokkilden og da spesielt kapittelet hvor faren holder en lang tale til sønnen

FORLANG....KREV....og stå på krava,noe lærerstanden hverken tør eller har evner til.

Har erfart begge streiker,deltatt i den siste,begge ble vunnet og begge var ULOVLIGE.

En lønnskamp og en bemanning kamp hvorav den siste endte med at direktør,produksjonsjef,vedlikeholdsjef og personalsjef forsvant.
    Det var rått og hardt,og foregikk i ett av norges største konsern.

Dette er på bleie stadiet ang.praksis, akademikere prøver å vinne den retoriske kampen.Mulig at DEN kampen vinnes,men de vil uansett tape den praktiske kampen tilslutt.

Selv om de som er igjen av arbeiderklassen ikke aner hva en proletar er,er det de lavere klasser som ALLTID har vunnet en hver samfunns endring (revolusjon) som har oppstått,om enn med hjelp av NOEN FÅ INNTELEKTUELLE.

Selv her (HFS)står det en kamp mellom akademikere og proletarer om kampen å stå øverst på den sosiale rangstigen,en kamp
    jeg er dømt til å tape pga. av klasse,miljø og gener som mange hevder.

Men for meg som har oppnådd en viss alder gjør dette ikke noe.Må bare henvise til Arne Garborg...PÅ HI SIÅ....Herlig å ha noen år på baken.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Dette viser at du ikke har det minste aning om hva som må til for å vinne en VIRKELIG og EKTE streik og hva den krever og innebærer,rett og slett pisspreik ,drømmer og manglende erfaring for hva som må til

Henter noe fra mine tidligere innlegg

Saken er vel også den at denne fag gruppen aldri har vunnet en streik noen gang da nøden aldri har påkrevet de harde tak som må til for å vinne en slik konflikt,til det består denne gruppen av for mange pingler.

Skal det vinnes fram må nøden og kampviljen ligge på et mye høyere nivå.

Som her:Sauda! Streik! er ein roman (ISBN 82-05-05351-0) som fyrst vart utgjeven i 1972 skriven av forfattarenTor Obrestad. Romanen handlar om streiken i Sauda i 1970 eller berreSaudastreiken. Saudastreiken var ein streik mellomomnshusarbeidaraneSauda Smelteverk frå 2. juni til 3. juli 1970. Spelefilmen Sauda-streiken 1970 - Streik! frå 1975 vart laga på grunnlag av romanen.

De som steiker tilhører dessuten feil KLASSE, den sterke klasse er svært godt beskrevet i denne bok.

Blind - Lars Ove Seljestad - Paperback (978820226011 » Bokkilden og da spesielt kapittelet hvor faren holder en lang tale til sønnen

FORLANG....KREV....og stå på krava,noe lærerstanden hverken tør eller har evner til.

Har erfart begge streiker,deltatt i den siste,begge ble vunnet og begge var ULOVLIGE.

En lønnskamp og en bemanning kamp hvorav den siste endte med at direktør,produksjonsjef,vedlikeholdsjef og personalsjef forsvant.
    Det var rått og hardt,og foregikk i ett av norges største konsern.

Dette er på bleie stadiet ang.praksis, akademikere prøver å vinne den retoriske kampen.Mulig at DEN kampen vinnes,men de vil uansett tape den praktiske kampen tilslutt.

Selv om de som er igjen av arbeiderklassen ikke aner hva en proletar er,er det de lavere klasser som ALLTID har vunnet en hver samfunns endring (revolusjon) som har oppstått,om enn med hjelp av NOEN FÅ INNTELEKTUELLE.

Selv her (HFS)står det en kamp mellom akademikere og proletarer om kampen å stå øverst på den sosiale rangstigen,en kamp
    jeg er dømt til å tape pga. av klasse,miljø og gener som mange hevder.

Men for meg som har oppnådd en viss alder gjør dette ikke noe.Må bare henvise til Arne Garborg...PÅ HI SIÅ....Herlig å ha noen år på baken.

....hmmmmmmm, ojsann så alvorlig man skulle ta den kommentaren min da.... ;)
    Føler kanskje at jeg har et ganske avslappet forhold til "kampen" du refererer til...uten for den saks skyld å være noe "pingle", som du skriver om... I do not take prisoners, nemlig, hvis det virkelig gjelder!....

mvh
    Proffen

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    Brukerundersøkelser gjennomføres hvert år ved svært mange norske skoler. Godt å se at mange her ikke har et snev av peiling om hva de snakker om...... som vanlig...
    Greit nok men ikke ved vår skole. Uansett er mitt poeng at også lærere bør lønnes etter hvor gode de er i jobben slik det er i mange yrker. Hører du også til de som mener det er umulig å måle innsatsen til en lærer? Du som tydeligvis har mer en ett snev av peiling

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn