Politikk, religion og samfunn Streik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    @Super

Det sier seg selv at med de lønningene lærerne bys, er det ikke mer å forvente.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.664
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kjære lærer.

Jeg finner mange stavefeil i ditt innlegg, og har markert de med rødt. Håper, for elevenes del, at du ikke underviser i norsk rettskrivning.
    Kjære Super!
    Det skal vere ropeteikn etter tilsegn i brevet. Men elles har du eit kort, greitt innlegg. Er du interessert i vikartimar, kan det sikkert ordnast. Vi er særs glade i ufaglærte. Dei er så billege i drift.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor skal alle streik/lønns diskusjoner ende opp med å diskutere lærerlønninger?

V

vredensgnag

Gjest
    Hvorfor skal alle streik/lønns diskusjoner ende opp med å diskutere lærerlønninger?
    Det skyldes angrepet på frie lærekrefter som konservative krefter har igangsatt over hele den vestlige verden. Man misliker å ikke ha kontroll over hva som læres vekk i klasserommet, og ønsker også å få overført oppgavene til privatskoler og private tilbud. Derfor er det viktig å desavuere og mistenkeliggjøre all lærergjerning som foregår i regi av det offentlige.
    Mange som faller inn i tralten med egen kritikk, er ikke klar over hvor systematisk og velorganisert angrepet på offentlig utdannelse er.

Lærere får skylden for at samfunnet er blitt sekulært, at elevene er kritiske til autoriteter og at samfunnet ikke lenger er monoteistisk. Så det må man gjøre noe med. Og for mange er altså løsningen å redusere tilgangen til høyere utdannelse, og å "forenkle" pensum i lavere utdanningstrinn, samtidig som man åpner for etablering av ikke-offentlige skoler som bekjenner seg til rett tro og lære.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det skyldes angrepet på frie lærekrefter som konservative krefter har igangsatt over hele den vestlige verden. Man misliker å ikke ha kontroll over hva som læres vekk i klasserommet, og ønsker også å få overført oppgavene til privatskoler og private tilbud. Derfor er det viktig å desavuere og mistenkeliggjøre all lærergjerning som foregår i regi av det offentlige.
    Mange som faller inn i tralten med egen kritikk, er ikke klar over hvor systematisk og velorganisert angrepet på offentlig utdannelse er.
    Dette henger ikke sammen i det hele tatt. Det er da ingen bedre måte å ha kontroll med undervisning og pensum på enn at staten skal kontrollere, diktere og lønne alt som foregår, og enhver divergerende metode skal undertrykkes og sogar forbys. Det er jo bare for de konservative å komme til makten så kan de fult og helt diktere skolepensum i årene som kommer, innføre konservative fag og religiøsifisere skolen om de ønsker.

Frie og uavhengige skoler med stor spennvidde er den beste garantien vi har mot slikt sentralisert maktmisbruk. Den eneste fallgruben vi må unngå er å være for slepphendt med å akseptere religiøse skoler og andre destruktive antivitenskapelige læresystemer.

Så her er jeg redd du bommer totalt på målet, selv om bekymringene i seg selv er sympatiske nok.

At de konservative og religiøse er lite tjent med at folk utdanner seg er en annen ting. De mister jo oppslutning etterhvert som folk orienterer seg tilstrekkelig om verden og hvordan den henger sammen.

Det er med god grunn at det er blant de mest primitive og uopplyste mennesker at religionen fremdeles står sterkest, og at de som kontrollerer dem dermed har kontroll over de overtroiske undersåttene.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129
    Kjære Super!
    Det skal vere ropeteikn etter tilsegn i brevet. Men elles har du eit kort, greitt innlegg. Er du interessert i vikartimar, kan det sikkert ordnast. Vi er særs glade i ufaglærte. Dei er så billege i drift.
    Kjære Arve!
    Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke deg. Er det slik å forstå at det er et sårt punkt for deg som lærer, når jeg påpeker en annen lærers mangelfulle rettskrivningskunnskaper? Hvordan vet du at jeg er ufaglært? Det er nevnt tidligere i denne tråden noe om å gå med nesa høyt i sky. Ikke gå i den fella du også. Da er det så fort gjort å snuble og gå på trynet.

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Sitat fra totte
    Ja, jeg mener streik (i det minste) i offentlig sektor bør forbys. Grunnene har jeg gjort greit rede for tidligere. Jeg vet ikke hva du synes det ligner på, men jeg sier gjerne hva jeg mener "skal ikke si hva jeg synes"-vendinger er: Veikt og tanketomt babbel.

......å sitte med såpass "kommunistiske" og eksluderende holdninger i 2012 gjør meg mørkeredd!
    I alle fall inntill totte kan hoste opp et vetugt alternativ til "problemløsningsmetode"...........

mvh
    Proffen

Hei

"kommunistiske" holdninger.........?

Her er et eksempel på historisk og politisk analfabetisme og bevistløshet.

Hvem er det som har kjempet frem streike retten.....?Ihvertfall ikke høyre siden

Hvem kjemper for å knuse fagbevegelsen og streike retten....?Ihvertfall ikke venstresiden

Og i midten har vi Sosialdemokratene vil kontrollere fagbevegelsen

.......øøøøøøøhhhhhh............:cool:
    I tilfelle du skulle være det minste i tvil om hvordan de gamle kommunistregimene fungerte; nemlig i stor grad ved hjelp av påbud og forbud, synes jeg ikke det er videre smart å kaste stein i glasshus! Det var nemlig litt av grunnen til at "kommunistiske" ble skrevet i anførselstegn... Og, ja, det kunne like gjerne stått "fascistisk", "diktatorisk", og at du i det hele tatt gidder å bruke energi på å henge deg opp i slikt, sier vel mer om evnen til å lese kontekst enn tekst....

Men du får godkjent cred for kunnskapen omkring fagbevegelsen og dens opprinnelse og "motpart".

mvh
    Proffen

belia

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Antall liker
    13
    Kjære lærer.

Jeg finner mange stavefeil i ditt innlegg, og har markert de med rødt. Håper, for elevenes del, at du ikke underviser i norsk rettskrivning.

Eg sit og les innlegget ditt og lurar litt på kva som var intensjonen din med dette. Eg gjer meg sjølvsagt opp nokre tankar om det.

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    60
    Kjære lærer.

Takk for hjelpen, Mr "Super", ser at det her gikk litt fort i svingene. Hastet med å komme seg av gårde mens sola enda glitret på sjøen.
    Forøvrig, så heter det vel rettskriving! ;) Ha en god kveld...

Sist redigert:

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129
    Takk for hjelpen, Mr "Super", ser at det her gikk litt fort i svingene. Hastet med å komme seg av gårde mens sola enda glitret på sjøen.
    Forøvrig, så heter det vel rettskriving! ;) Ha en god kveld...
    Nei, jeg er ikke enig med deg i det. Det er valgfritt om du bruker "rettskrivning" eller "rettskriving". I mine ører høres "skriving" ut som nynorsk.

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Det er fordi lærere har en inngrodd evne til KMM og vil ved enhver nogenlunde passende anledning bringe fram sin elendighet.
    I denne tråden skjedde det første gang i innlegg nr.4........

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Det er fordi lærere har en inngrodd evne til KMM og vil ved enhver nogenlunde passende anledning bringe fram sin elendighet.
    I denne tråden skjedde det første gang i innlegg nr.4........
    ....eller kan det rett og slett være fordi vi gjør en samfunnsmessig viktig jobb, men at det blant allmuen sitter hardt inne å innrømme det høyt....?

mvh
    Proffen

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    ....eller kan det rett og slett være fordi vi gjør en samfunnsmessig viktig jobb, men at det blant allmuen sitter hardt inne å innrømme det høyt....?

mvh
    Proffen
    Dere gjør en samfunnsmessig svært viktig jobb, det er det ingen i denne tråden som har trukket i tvil.
    Men norske lærere bør ta innover seg at det er i mange yrker man "gjør en samfunnsmessig viktig jobb" uten å utgyte lærernes konstant høylydte sukk og stønn.
    Det er nevnt flere ganger i tråden: føler man at man ikke får nok igjen i en jobb, ja så finner man seg noe annet. Det virker for (nesten) alle andre.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.714
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    1. Når du betviler min arbeidsbelastning, så sier du vel implisitt, at jeg ikke jobber særlig effektivt?
    Nei, jeg har snakket generellt om lærerne, og jeg tror fremdeles ikke at de jobber 11 timer dagen i snitt....

2. Om det Arve sier stemmer, så strider det med rammene for arbeidstidsbestemmelsene vi forholder oss til.
    Det må du ta med Arve!

3. Kjernetiden inbefatter også pålagte møter utenfor normal "arbeidstid" og er derfor ikke 6 timer og 20 min, men snarere 7 timer. Men som sagt så blir fleksibiliteten heller teoretisk, da man i praksis må forholde seg til de faktiske behov som gjelder i skolen. Skal jeg til tannlege for eksempel, må jeg som alle andre ta meg fri.

4. Svart hvitt er det så vist ikke!
    Jeg har selv jobbet som gullsmed og hatt to lærlinger jeg har fulgt fra start til målgang med svennebrev. Den tiden ble brukt på å gi dem et yrke, men deres dannelse, språk- og mattekunnskaper hadde de heldigvis med seg når de kom inn i bedriften. Ellers hadde nok min jobb som "mentor" blitt svært mye vanskeligere.

5. Norge skårer faktisk blant de beste på de egenskaper du skryter av når eleven har blitt arbeidstaker. At vi ikke kommer like bra ut på rene fagtester har nok en sammenheng med at mange av de som kunne blitt de beste lærerne heller velger seg yrker der de får bedre betalt for sin fagkompetanse. Trist, men desverre nok en realitet.
    Det er nok riktig, jeg har møtt mange realfaglærer som mangler veldig tgrunnleggende forståelse. Min mattlærer fra 3 klasse på videregående var en av ganske få som hadde karakter 1.0 i hovedfag matematikk fra UiO. Men viktigere enn det var at han var en flink pedagog....

6. Ditt siste avsnitt støtter jeg helt og fullt, men ser heller ingen motsetning mot å mene dette og å mene at læreryrket er underskattet blant folk flest. Mange går rundt med en forestilling om et fleksibelt, lettvint og behagelig yrke for folk som ikke gidder annet. Slik er det bestemt ikke!
    Nei, jeg mener ikke at det er et yrke for de som ikke gidder annet, men at det er et yrke som har mange goder - all sikkerhet og gode ordnigner som stat/kommune har, masse fleksibilitet, mye ferie og en variert og spenennde hverdag! Jeg synes rett og slett ikke at betingelselsene er så veldig drlig - men mindre man ikke trives i jobben da.
    Mvh
    Stian

Vis vedlegget 139932
    Nå er vel streiken snart over - så da kan vi vel også lukke denne....

Mvh
    OMF

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.664
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Kjære Arve!
    Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke deg. Er det slik å forstå at det er et sårt punkt for deg som lærer, når jeg påpeker en annen lærers mangelfulle rettskrivningskunnskaper? Hvordan vet du at jeg er ufaglært? Det er nevnt tidligere i denne tråden noe om å gå med nesa høyt i sky. Ikke gå i den fella du også. Da er det så fort gjort å snuble og gå på trynet.
    Kjære Super!

Ein bør vel ikkje dekkje over at vi lærarar er i konflinkt for tida. Såleis er vi både som yrkesgruppe, og som fagorganiserte, "på barrikadene". Sjølv om eg personleg ikkje er tatt ut i streik, er det vanleg kotyme (folkeskikk) å støtte opp om dette. For eigen del gjer eg dette ved å bruke min arena så godt eg kan. I rein yrkessolidaritet (no underviser eg for tida i norskfaget, og er endåtil i tentamenspsykose) finn eg det relevant å svare på lett ironiske åtak på yrkesbrør. Når det gjeld rettskriving, reknar eg meg for å vere rimeleg kompetent til å svare. Både ortografi og ironi ligg innanfor norskfaget. Dette er trass i eventuell usemje om detaljar, tida for solidaritet.
    Ikkje tida for sjølvransaking - det driv vi med mellom oppgjera.

Så no kommenterer eg ditt svar, som var stila til "kjære lærer". Eg tolkar bruken av "lærer" i staden for "Lærer" eller "Novgarod" som ein invitasjon. Så kunsten å trykkje seg ut, er ein omfattande sak, der vi alle bør vere audmjuke. Eg opplever nok ditt rettearbeid som noko anna enn audmjukt, og fann det då tenleg å gje respons. På denne måten. Ein lett dukkert, men ikkje ufin, tykkjer eg no sjølv.

Å invitere den som står utanfor til å komme inn for å gjere seg erfaringar, er ein god måte å gjere andre kjende med t.d. ei problemstilling. Mitt inntrykk av ditt innlegg var at du hadde ein noko "snottete" (eit meir passande ord enn overlegen?) synsvinkel ovanfor Novgarod sitt innlegg, og det verka som du hadde klåre meiningar om lærarstanden sine vilkår. Du valde å spele ortografikortet. Så eg svara på dette etter fattig evne, og samstundes inviterte eg deg til å prøve vikartimar i grunnskulen. Eg er rimeleg trygg på at du ikkje er faglært lærar. Såleis vil eg tru at du kunne utvide din horisont innan problemfeltet ved å hospitere. Du kunne endåtil få prøve vikarløn. Høgre naseføring enn dette har eg ikkje lagt opp til.

Lærarane har tapt terreng heile vegen, så lenge eg har vore i arbeid. Vi var ei statleg tilsett yrkesgruppe med rimeleg god løn, tradisjonelt høg status (under presten, rett under lensmannen). Krava til oss har auka, både når det gjeld kompetansekrav og krav til totalarbeidstid, men løna har tapt seg (dokumentert gjennom m.a. masteroppgåva eg har synt til i denne strengen), og arbeidsvilkåra har på mange måtar vorte forverra.

Det er vel ikkje mange som trur at vi driv med reelle oppgjer her i landet, like lite som vi driv med realpolitikk. Makt utøvast, men i svært liten grad av folk flest. Det trekkjast i trådar. Lønsoppgjeret, til liks med arbeidsvilkår, pensjonsordningar og kronekurs avgjerast utanfor boksen, av krefter vi ikkje ser. Men dei kan påverkast. Og dei ser no korleis det går med landet i ein streik. Poenget er å få dei til å reflektere over korleis det går med oss om trenden med at stadig færre søkjer lærarutdanning/førskulelærarutdanning, og stadig færre med desse kompetansane er yrkesutøvande innan eige fag. Mellom anna dette er årsaken til at det no køyrest tungt frå vår side. Sjølvsagt er det trasig at somme vert råka av streiken. Slik er konflikter. Det er ikkje noko å gjere med.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.664
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Dere gjør en samfunnsmessig svært viktig jobb, det er det ingen i denne tråden som har trukket i tvil.
    Men norske lærere bør ta innover seg at det er i mange yrker man "gjør en samfunnsmessig viktig jobb" uten å utgyte lærernes konstant høylydte sukk og stønn.
    Det er nevnt flere ganger i tråden: føler man at man ikke får nok igjen i en jobb, ja så finner man seg noe annet. Det virker for (nesten) alle andre.
    Høyrde om ei samtale om løn versus kor viktig jobben var. Ein tannlege og ein bilmekanikar var involvert, og det var endåtil lærarar til stades. Bilmekanikaren meinte at han hadde den viktigaste jobben, og den høgtlønte tannlegen tende på alle pluggane. Han snakka m.a. om ansvaret, og kor gale det kunne gå om han gjorde noko feil. Men det vart stille då bilmekanikaren spurde om kor mange som kunne døy om jobben var slurvete gjennomført....

Dette handlar litt om argumentering, flagging og symbol. Men bakom handlar det rett og slett om å bruke makt.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Jeg blir gjerne med å streiker, mens dagens oppslag i VG forteller at sjefen min er børsens nest best betalte sjef i Norge,med en gylden pensjonsavtale, så blir de ansattes pensjoner slaktet i dag ved at de ved et pennestrøk omgjøres fra ytelsesbasert til innskuddsbasert. Når ikke landest mest lønnsomme selskap ikke gidder å betale pensjonsforpliktelsen sine, hvem vil gjøre det?. Vi blir minstepensjonisater hele gjengen ....
    vet a faen om jeg gidder å gå på jobben i morra!!! Jeg har generert mer inntekter for selskapet enn sjefen får samlet i lønn, bonus og gullpensjon, og hva er takken?
    nei når man ikke får betalt for verdien av sitt arbeid får man redusere innsaten tilsvarende. vi sees på NAV gutter....
    Sleiven

Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø
    Jeg blir gjerne med å streiker, mens dagens oppslag i VG forteller at sjefen min er børsens nest best betalte sjef i Norge,med en gylden pensjonsavtale, så blir de ansattes pensjoner slaktet i dag ved at de ved et pennestrøk omgjøres fra ytelsesbasert til innskuddsbasert. Når ikke landest mest lønnsomme selskap ikke gidder å betale pensjonsforpliktelsen sine, hvem vil gjøre det?. Vi blir minstepensjonisater hele gjengen ....
    vet a faen om jeg gidder å gå på jobben i morra!!! Jeg har generert mer inntekter for selskapet enn sjefen får samlet i lønn, bonus og gullpensjon, og hva er takken?
    nei når man ikke får betalt for verdien av sitt arbeid får man redusere innsaten tilsvarende. vi sees på NAV gutter....
    Sleiven
    Denne er meget stygg, ufattelig at de fikk en høyesterettsdom å støtte seg på. Hvis fagforeningene ønsker å gjøre noe for sine medlemmer så er det her de skal sette inn støtet. Meget bekymret for min pensjon, en overgang nå fra ytelse til innskudd er et stygt slag å få. Sjefene gjør dette vel vitende om at dette gjelder kun ordinære arbeidere da de alle har sine egne ordninger.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22

Er helt enig at en burde finne seg noe annet å gjøre om en ikke er fornøyd med verken jobben eller lønna. Ja alle har muligheten til å gjøre dette, og slik virker det også for mange som tar lærerutdanning. I dag vil en finne en rekke skoler som ikke har annet valg enn å ansette ufaglærte. Det er også slik at mange som tar en slik utdanning velger bort yrket etter kort tid, dette dreier seg blant annet om lønn og arbeidspress. Realiteten er slik at om ikke rekrutteringen til yrket blir bedre, vil vi bli sittende igjen med ett skolenorge uten kvalifiserte ansatte. Det dreier seg ikke om "surmuling" eller at en absolutt skal tjene det samme som andre med tilsvarende eller mindre utdanning i andre sektorer. Men det er ikke å stikke under en stol at lønn faktisk er en viktig faktor når det kommer til valg av karriere.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.664
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Forstod ikkje heilt; brukar du lærarutdanna til å gjere anna arbeid, eller brukar du ufaglærte til å gjere lærararbeid? I begge tilfelle hadde det vore morosamt å vite løna (spesielt det fyrste. Er løn og arbeidsvilkår den rette, skal eg vurdere anna arbeid.....)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ser i dagens nettutgave av VG at journalisten som har skrevet at streiken i kommunesektoren er over burde hatt seg ett par år på lærerhøyskolen.
    Sitat " med en lønnsøkning på 2.7 % tilsvarer det en økning på 71 kr timen" sitat slutt

N

nb

Gjest
    Ja, dersom 2.7% kun hadde tilsvart 71 kroner timen for meg måtte jeg kuttet alvorlig i budsjettet8)

Manglende regneferdigheter i journaliststasnden har for lengst sluttet å sjokkere meg.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Du og du så fornøyde de kommuneansattes fagforeningsledere er med streiken og resultatet. Den totale pakken er nemlig god, og bedre enn den man kunne fått uten streik, selv om det ikke fremkommer i tallene. Streiken var nødvendig, glisper de, og takker de streikende som har gjort jobben med å stå på vakt. Jævla tullinger.

Y

ymir

Gjest
    .......øøøøøøøhhhhhh............:cool:
    I tilfelle du skulle være det minste i tvil om hvordan de gamle kommunistregimene fungerte; nemlig i stor grad ved hjelp av påbud og forbud, synes jeg ikke det er videre smart å kaste stein i glasshus! Det var nemlig litt av grunnen til at "kommunistiske" ble skrevet i anførselstegn... Og, ja, det kunne like gjerne stått "fascistisk", "diktatorisk", og at du i det hele tatt gidder å bruke energi på å henge deg opp i slikt, sier vel mer om evnen til å lese kontekst enn tekst....

Men du får godkjent cred for kunnskapen omkring fagbevegelsen og dens opprinnelse og "motpart".

mvh
    Proffen

Jeg regner med at å bruke "kommunistiske" var et bevist valg,brukt som noe svært negativt om en uttalelse som hører hjemme på den politiske høyresiden.

Jeg vil påstå at høyresiden ikke står tilbake for venstresiden ang. grove ugjerninger og politiske påbud og forbud.Det især dette med streikeforbud-fagforeninger,politisk forfølgelse,pressefrihet etc. I så måte står nok uttalesen nok mye næremere deg politisk enn du tydeligvis aner.

Du får kalle en spade for en spade og ikke en sigd eller hammer.

Siden du helt tydelig er antikommunist så vil jeg bare minne om høyresiden,representert med senator fruene som er en hard pådriver for sensur av musikken og annen kunst,som forbyr litteratur GA 156: Gateavisas l?rerskole

...og en liten liste for skolebibliotekarene.[SIZE=-1]Associated Press kunne i mars (3.3.96) melde at alle skolene i Merrimack, New Hampshire hadde trukket tilbake Shakespeares komedie Twelfth Night fra pensumlistene etter at skolestyret innførte et "forbud mot opplæring i alternativ livsstil". (I Twelfth Night er noe av intrigen romantiske forviklinger rundt en ung kvinne som forkler seg som gutt.)[/SIZE]
    [SIZE=-1]Følgende liste er henta fra Herbert N. Foerstels Banned in the USA. Den tar for seg de femti mest uønskede bøkene i amerikanske skoler og folkebiblioteker i tidsrommet 1990-1992:[/SIZE]
    [SIZE=-1]1. Impressions, redigert av Jack Booth m.fl.
    2. Of Mice and Men av John Steinbeck
    3. The Catcher in the Rye av J.D. Salinger
    4. The Adventures of Huckleberry Finn av Mark Twain (Samuel Clemens)
    5. The Chocolate War av Robert Cormier
    6. Bridge to Terabithia av Katherine Paterson
    7. Scary Stories in the Dark av Alvin Schwartz
    8. More Scary Stories in the Dark av Alvin Schwartz
    9. The Witches av Roald Dahl
    10. Daddy's Roommate av Michael Willhoite
    11. Curses, Hexes, and Spells av Daniel Cohen
    12. A Wrinkle in Time av Madeleine L'Engle
    13. How to Eat Fried Worms av Thomas Rockwell
    14. Blubber av Judy Blume
    15. Revolting Rhymes av Roald Dahl
    16. Halloween ABC av Eve Merriam
    17. A Day No Pigs Would Die av Robert Peck
    18. Heather Has Two Mommies av Leslea Newman
    19. Christine av Stephen King
    20. I Know Why the Caged Bird Sings av Maya Angelou
    21. Fallen Angels av Walter Myers
    22. The New Teenage Body Book av Kathy McCoy og Charles Wibbelsman
    23. Little Red Riding Hood av brødrene Grimm
    24. The Headless Cupid av Zilpha Snyder
    25. Night Chills av Dean Koontz
    26. Lord of the Flies av William Golding
    27. A Separate Peace av John Knowles
    28. Slaughterhouse-Five av Kurt Vonnegut
    29. The Color Purple av Alice Walker
    30. James and the Giant Peach av Roald Dahl
    31. The Learning Tree av Gordon Parks
    32. The Witches of Worm av Zilpha Snyder
    33. My Brother Sam Is Dead av James Lincoln Collier og Christopher Collier
    34. The Grapes of Wrath av John Steinbeck
    35. Cujo av Stephen King
    36. The Great Gilly Hopkins av Katherine Paterson
    37. The Figure in the Shadows av John Bellairs
    38. On My Honor av Marion Dane Bauer
    39. In the Night Kitchen av Maurice Sendak
    40. Grendel av John Champlin Gardner
    41. I Have to Go av Robert Munsch
    42. Annie on My Mind av Nancy Garden
    43. The Adventures of Tom Sawyer av Mark Twain
    44. The Pigman av Paul Zindel
    45. My House av Nikki Giovanni
    46. Then Again, Maybe I Won't av Judy Blume
    47. The Handmaid's Tale av Margaret Atwood
    48. Witches, Pumpkins, and Grinning Ghosts: The Story of the Halloween Symbols av Edna Barth
    49. One Hundred Years of Solitude av Gabriel Garcia Marquez
    50. Scary Stories 3: More Tales to Chill Your Bones av Alvin Schwar

Deportasjon av politiske elementer som Emma Gouldman m.f.

Emma Goldman - Wikipedia, the free encyclopedia

For da å ikke snakke om sør Amerika-mellom Amerika,og da især Chile og drapet på Allende,og hvorpå de samme landene da hadde og noen fremdeles har den politikk at å lære befolkningen det å lese og skrive er et våpen for å undertrykke og utnytte arbeidskraften.

Som sagt,kall en spade for en spade og ikke en sigd eller hammer ,diktatorisk eller fascistisk.

[/SIZE]

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Jeg regner med at å bruke "kommunistiske" var et bevist valg,brukt som noe svært negativt om en uttalelse som hører hjemme på den politiske høyresiden.

Jeg vil påstå at høyresiden ikke står tilbake for venstresiden ang. grove ugjerninger og politiske påbud og forbud.Det især dette med streikeforbud-fagforeninger,politisk forfølgelse,pressefrihet etc. I så måte står nok uttalesen nok mye næremere deg politisk enn du tydeligvis aner.

Du får kalle en spade for en spade og ikke en sigd eller hammer.

Siden du helt tydelig er antikommunist så vil jeg bare minne om høyresiden,representert med senator fruene som er en hard pådriver for sensur av musikken og annen kunst,som forbyr litteratur GA 156: Gateavisas l�rerskole

...og en liten liste for skolebibliotekarene.[SIZE=-1]Associated Press kunne i mars (3.3.96) melde at alle skolene i Merrimack, New Hampshire hadde trukket tilbake Shakespeares komedie Twelfth Night fra pensumlistene etter at skolestyret innførte et "forbud mot opplæring i alternativ livsstil". (I Twelfth Night er noe av intrigen romantiske forviklinger rundt en ung kvinne som forkler seg som gutt.)[/SIZE]
    [SIZE=-1]Følgende liste er henta fra Herbert N. Foerstels Banned in the USA. Den tar for seg de femti mest uønskede bøkene i amerikanske skoler og folkebiblioteker i tidsrommet 1990-1992:[/SIZE]
    [SIZE=-1]1. Impressions, redigert av Jack Booth m.fl.
    2. Of Mice and Men av John Steinbeck
    3. The Catcher in the Rye av J.D. Salinger
    4. The Adventures of Huckleberry Finn av Mark Twain (Samuel Clemens)
    5. The Chocolate War av Robert Cormier
    6. Bridge to Terabithia av Katherine Paterson
    7. Scary Stories in the Dark av Alvin Schwartz
    8. More Scary Stories in the Dark av Alvin Schwartz
    9. The Witches av Roald Dahl
    10. Daddy's Roommate av Michael Willhoite
    11. Curses, Hexes, and Spells av Daniel Cohen
    12. A Wrinkle in Time av Madeleine L'Engle
    13. How to Eat Fried Worms av Thomas Rockwell
    14. Blubber av Judy Blume
    15. Revolting Rhymes av Roald Dahl
    16. Halloween ABC av Eve Merriam
    17. A Day No Pigs Would Die av Robert Peck
    18. Heather Has Two Mommies av Leslea Newman
    19. Christine av Stephen King
    20. I Know Why the Caged Bird Sings av Maya Angelou
    21. Fallen Angels av Walter Myers
    22. The New Teenage Body Book av Kathy McCoy og Charles Wibbelsman
    23. Little Red Riding Hood av brødrene Grimm
    24. The Headless Cupid av Zilpha Snyder
    25. Night Chills av Dean Koontz
    26. Lord of the Flies av William Golding
    27. A Separate Peace av John Knowles
    28. Slaughterhouse-Five av Kurt Vonnegut
    29. The Color Purple av Alice Walker
    30. James and the Giant Peach av Roald Dahl
    31. The Learning Tree av Gordon Parks
    32. The Witches of Worm av Zilpha Snyder
    33. My Brother Sam Is Dead av James Lincoln Collier og Christopher Collier
    34. The Grapes of Wrath av John Steinbeck
    35. Cujo av Stephen King
    36. The Great Gilly Hopkins av Katherine Paterson
    37. The Figure in the Shadows av John Bellairs
    38. On My Honor av Marion Dane Bauer
    39. In the Night Kitchen av Maurice Sendak
    40. Grendel av John Champlin Gardner
    41. I Have to Go av Robert Munsch
    42. Annie on My Mind av Nancy Garden
    43. The Adventures of Tom Sawyer av Mark Twain
    44. The Pigman av Paul Zindel
    45. My House av Nikki Giovanni
    46. Then Again, Maybe I Won't av Judy Blume
    47. The Handmaid's Tale av Margaret Atwood
    48. Witches, Pumpkins, and Grinning Ghosts: The Story of the Halloween Symbols av Edna Barth
    49. One Hundred Years of Solitude av Gabriel Garcia Marquez
    50. Scary Stories 3: More Tales to Chill Your Bones av Alvin Schwar

Deportasjon av politiske elementer som Emma Gouldman m.f.

Emma Goldman - Wikipedia, the free encyclopedia

For da å ikke snakke om sør Amerika-mellom Amerika,og da især Chile og drapet på Allende,og hvorpå de samme landene da hadde og noen fremdeles har den politikk at å lære befolkningen det å lese og skrive er et våpen for å undertrykke og utnytte arbeidskraften.

Som sagt,kall en spade for en spade og ikke en sigd eller hammer ,diktatorisk eller fascistisk.

[/SIZE]

Asså, du bare er nødt til å ha for mye fritid...........:p:cool:

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.183
    Torget vurderinger
    4
    Denne er meget stygg, ufattelig at de fikk en høyesterettsdom å støtte seg på. Hvis fagforeningene ønsker å gjøre noe for sine medlemmer så er det her de skal sette inn støtet. Meget bekymret for min pensjon, en overgang nå fra ytelse til innskudd er et stygt slag å få. Sjefene gjør dette vel vitende om at dette gjelder kun ordinære arbeidere da de alle har sine egne ordninger.
    Jobbet selv 10 år i Statoil, sluttet og ble konsulent. En av grunnene er at jeg tar for gitt at ytelsepensjone der vil bli endret til tjeneste innen noen år ref Telenor. Er bare snakk om tid.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.569
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forstod ikkje heilt; brukar du lærarutdanna til å gjere anna arbeid, eller brukar du ufaglærte til å gjere lærararbeid? I begge tilfelle hadde det vore morosamt å vite løna (spesielt det fyrste. Er løn og arbeidsvilkår den rette, skal eg vurdere anna arbeid.....)
    Er IT sjef i en kommune. 1 av "mine" ansatte er utdannet lærer. Sluttet for mange år siden som lærer. Sikkert forskjellige årsaker til det men problemer med å undervise er en av greiene. Han gikk ned i lønn.
    Lærerne er av de best betalte i kommunesektoren.
    Derfor kalte jeg det "ufaglært". Joda lærerutdannet men ingen fagperson i sitt nye yrke.

Jeg reagerer litt på de stadige litt nedlatende kommentarene om "ufaglærte" i læreryrket.
    Min "ekskone" startet sitt yrkesliv etter 7 års studier på en skole (hovedfag geografi, grunnfag jus, mellomfag statsvitenskap). Topp karakterer.
    Hun hadde flere års ekstra utdanning enn de som jobbet der...
    Ble ansatt som "lærer uten utdanning"...
    Fikk ekstremt gode tilbakemeldinger og siden det var en liten skole i et lite miljø så tok det ikke lang tid før elever sa "beste læreren på skolen".. Men uten utdanning, dvs. ufaglært..... Joda hadde ikke det halvåret med pedagogikk (var vel 1/2 år tidligere og 1 år nå). Lønna var dårligere enn vaskepersonalet på skolen.

Har også tidligere jobbet sammen med lærer som jobba i IT og gikk tilbake som lærer.. (Høyere lønn og mye mer fri samt mindre stress) var hans svar når han gikk tilbake.

Siden jeg jobber i en kommune og har jobba som lærer tidligere, samt vært innom Statoil og andre private bedrifter vet jeg endel om hva som "skjer der ute"...

Gjengs er at arbeidstakere med et sterkt forbund i ryggen har en ekstrem klage og sytekultur. Gjerne også folk i arbeidslivet som aldri har sett noe annet enn innsiden av et klasserom i hele sitt liv. Lite erfaringsgrunnlag.

• Liker
    Reaksjoner: OMF
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn