Politikk, religion og samfunn Streik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Deph,

Nå har Oslo kommune gjennomgående høyere lønn enn Stat/KS området forøvrig slik at en lik prosentsats vil gi mere i kroner i Oslo enn i landet forøvrig.
    Det er jo slik prosenttillegg virker. Uansett hvor du er er det jo folk på forskjellige lønnstrinn, som dermed får forskjellig lønn også. same gjelder jo når de skal betale skatt. Ingen dramatikk i at ikke alle i landet har identisk lønn. Det er mye dyrere å bo i Oslo enn resten av landet, og lønnsnivået reflekterer dette.

Det er vel også å "misforstå med vilje" å tolke meg dithen at privatansatte er "lønnsadel". Den nye adelen i riket er ledere i statsaksjeselskap og andre statsforetak slik som helseforetakene.
    Det var nå helst de hine jeg siktet til her, som la frem det vektige argumentet om at dette egentlig var en klassekamp og så videre.

En streik vil alltid ramme tredjepart i større eller mindre grad, noe annet er meget vanskelig. Og i dagens situasjon er det dessverre også nødvendig for å "presse fram" en lønnsnemd
    Ikke alltid. Her kommer streik faktisk arbeidsgiver til gode, og det er nivået av skade og utpressing man klarer å påføre de uskyldige som er selve virkemiddelet i denne konflikten. Jo mer 3.part får lite, jo nærmere en tvungen løsning.

Så hvorfor ikke innse dette med en gang og ta alle ut i streik på en gang. Ingen tjener jo noe på å holde på slik som dette. Ingen andre enn de som liker å streike bare for å plage andre mennesker, eller elsker å streike bare for å gå i tog og vifte med plakater og se olm og viktig ut når man trakasserer forbipasserende og medarbeidere som skal på jobb.

Streik er et såpass alvorlig virkemiddel at det burde brukes med mer omhu en dette. det bør ikke bruker for å lage storkonflikt fordi man syter om en promille eller to som noen andre har fått. Det er bare smålig, unødvendig og hensynsløst, spesielt når men vet at man faktisk vil få et bedre resultat av å forhandle i stedet.

Vet jo at det må gå sin gang nå og bordet fanger og alt det der. Men dette kunne vært unngått. Det er kanskje norgeshistoriens mest unødvendige streik og usympatiske streik.

Men skylden er ene og alene organisasjonene som valgte å streike i stedet for å forhandle seg ferdig.

Så får vi se om de får promillen sin til slutt da, og om de synes skaden de har påført andre mennesker står i forhold til resultatet de har oppnådd.

Jeg har mistet veldig mye av sympatien jeg hadde med dem i utgangspunktet.

Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0
    Ingen dramatikk i at ikke alle i landet har identisk lønn.
    Vel, du kan jo prøve å si det til en av lederne i LO!! Da får du nok høre !!:rolleyes:
    Jeg har sittet i tariffmøte i en fagforening der en av de tillitsvalgt sa at hun kunne akseptere lønnsNEDGANG hvis alle fikk samme lønn!!??
    Hvordan slike folk er skrudd sammen forstår jeg ikke men kan bare konstatere at de finnes.

Men skylden er ene og alene organisasjonene som valgte å streike i stedet for å forhandle seg ferdig.
    Der er jeg ikke nødvendigvis enig med deg.

Så får vi se om de får promillen sin til slutt da,
    Det tror jeg ikke. Staten/Lønnsnemda har ikke tradisjon for å "belønne" de som streiker med å gi dem mer enn det siste tilbudet. Man bruker også å "straffe" de streikende på den måten at virkningstidspunktet for den nye lønna blir fraønnsnemda er ferdig med saken og ikke fra april/mai som ellers er vanlig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man burde vel holde seg unna disse trådene hvor følelser i stor grad er innvolvert.

Men et par kjappe kommentarer....Ser at det blir kommentert at man når lønnstoppen etter 16 år. Det er vel ikke så uvanlig noe sted så lenge man sitter i samme stilling. Jobber selv med rekruttering av ingeniører, og har man 16 års erfaring er man i øverste kategori. Dette gjenspeiles også i Tekna/Nito lønnsstatistikk.

Jeg kjenner for dårlig til de ulike lønninngene for å uttale meg veldig bombastisk om lønnsutviklingen, men statsansatte kom jo veldig gunstig ut i den nye pensjonsordnignen er dette tatt med i disse sammenlignginene?

Det er jo vanlig å samenligne seg med ingeniørene....lærerne kan vel ta ut AFP, det kan ikke ingeniørene så vidt meg bekjent. Det utgjør ganske så mye.

Staten har også gunstige permisjonsordnigner, låneordning gjennom SP og ikke minst er det sikre jobber med godt stillingsvern. Jeg har jobbet både i staten og i det private - det er lettere å være hjemme med sykt barn eller litt småsnufsete i staten enn det er i det private hvor man vet at prosjekter blir forsinket og takstameteret løper fort!

Jeg tror heller ikke lærenre helt er klar over hvor fleksibel arbeidsplass de har. Det vanlige i mange jobber er 0730-1530, hver eneste dag med unntak av 4 uker ferie. Enten så er man på jobb dagene i romjulen, dagene i påsken, den inneklemte fredagen osv - eller så tar man ferie slik at sommerferien blir kortere. Og ja, jeg er klar over at lærerne på papiret avspaserer 4 uker i sommerferien osv, men har man vært lærer i 5 år+ (så tror jeg nok ekstrabyrden med å forberede seg til undervisning ikke er så alt for stor).

Kort fortalt så syens jeg vel ikke at lærerne har så mye å klage over hvis man ser på de faktiske tingene som totalpakken av lønn/pensjon/goder/arbeidstid/fleksibilitet - derimot synes jeg lærerne bør få høyere lønn/mer attraktive betingelser ofr å tiltrekke seg de beste kandidatene.

Mvh
    OMF

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes fortsatt at en god forklaring fra streikeentusiastene på hvordan streikevåpenet fungerer i det offentlige hadde vært interessant.

Er det ingen i uniforms-T-skjorte som har mulighet til å fortelle en uorganisert ignorant hva man ser for seg at er forcingen her? Er dere fullt opptatt med å sloss med streikebrytere i porten alle sammen?

Også voksne menn som sier "uuurettferdig" da gitt. Tsk-tsk.

C

Cyber

Gjest
    Jeg synes fortsatt at en god forklaring fra streikeentusiastene på hvordan streikevåpenet fungerer i det offentlige hadde vært interessant.

Er det ingen i uniforms-T-skjorte som har mulighet til å fortelle en uorganisert ignorant hva man ser for seg at er forcingen her? Er dere fullt opptatt med å sloss med streikebrytere i porten alle sammen?

Også voksne menn som sier "uuurettferdig" da gitt. Tsk-tsk.
    Hvis du ikke tok den parallellen der jeg brukte ordet urettferdig og forstod meningen og konteksten det ble brukt i så vil jeg jo si det må snurre sakte mellom ørene, men jeg tror i stedet du er her for å leke litt troll med slike ytringer.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du ikke tok den parallellen der jeg brukte ordet urettferdig og forstod meningen og konteksten det ble brukt i så vil jeg jo si det må snurre sakte mellom ørene, men jeg tror i stedet du er her for å leke litt troll med slike ytringer.
    Du og du, både mening og kontekstualitet. Som du er inne på: Jeg er nok litt dum og du er et intellektuelt fyrtårn. Troller gjør jeg ikke, jeg prøver bare å bli litt klokere her inne.

Men hvordan virker en slik streik egentlig? Noen streikende som kan forklare det de er med på?
    Fortsatt spent.

N

nb

Gjest
    Det funker slik at de som betaler lønnen (dvs indirekte politikere) skal miste så mye goodwill og velgere at de går med på kravene. Rent økonomisk sparer i alle fall kommunene bra med penger på at det streikes - i alle fall på kort sikt.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    @Deph: Unio og deres medlemsorganisasjoner gikk ikke til streik i stedet for å forhandle seg ferdig. De gikk bl a til streik fordi spillereglene ble endret på oppløpssiden! Hvordan skal man kunne sette seg ned for å forhandle, der man på forhånd tror at man har oversikt over hva som er gjelder, for så å bli presentert for nye premisser. Rett skal være rett, og det hadde vært greit om du kunne bidra mer til det, i stedet for å synse og mene så mye.

mvh
    Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
    @Deph: Unio og deres medlemsorganisasjoner gikk ikke til streik i stedet for å forhandle seg ferdig. De gikk bl a til streik fordi spillereglene ble endret på oppløpssiden! Hvordan skal man kunne sette seg ned for å forhandle, der man på forhånd tror at man har oversikt over hva som er gjelder, for så å bli presentert for nye premisser. Rett skal være rett, og det hadde vært greit om du kunne bidra mer til det, i stedet for å synse og mene så mye.

mvh
    Proffen
    Dette er jo bare tull. Hvis det var slik at det var en automatikk i at de statsansatte fikk det samme som frontfagene så ville det jo ikke være noen mening med i å forhandle med dem uansett. Da kunne man jo bare bli enige om at disse ikke skal ha noen enge forhandlinger i det hele tatt, siden det da kun er bortkastet tid å prøve å forhandle med dem.

Er det noe å trakte etter da?

I Oslo er de godt fornøyd med tilbudet på 3,96% og en solid reallønnsvekst. Det burde være en oppvekker for streikeromantikerne ellers i landet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den komplette idiotien illustreres godt her.

– Fagforbundet skyter oss i foten - Norge - NRK Nyheter

Geir Mosti deltar for Fagforbundet både i stat- og kommuneoppgjøret. Han sier Fagforbundet sentralt ikke var involvert i at Fagforbundet i Oslo godtok rammen på 3,96 prosent.

– Men Oslo er et eget tariffområde. Det de har blitt enige i der kommer ikke til å ha betydning for våre forhandlinger med staten og resten av Kommune-Norge, sier Mosti.

– Hva sier du når KS og staten peker løsningen i Oslo når dere skal forhandle videre?

– Det må Fagforbundet i Oslo uttale seg om.

– Men de er jo ferdige med forhandlingene. Spørsmålet er hva dere sier når motparten peker på Oslo i de kommende forhandlingene?

– Vi står på kravene, og det er en ramme på mer enn fire prosent.

---

De er altså fornøyde bare det er over 4% og velger å bryte forhandlingene dager før tiden når man er kommet til 3,96%.

0,5 promille igjen før de er over grensen sin og så blir det for komplisert for dem og de finner ut at hvis de skal lage storstreiken sin så er de jo nødt til å avslutte nå før de når målet sitt.

Dette viser jo med all mulig tydelighet at streik har vært målet lenge før forhandlingene har startet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En grei oppsummering av "konflikten" dreier seg om...

Krangler om rundt 3 kroner dagen - Norge - NRK Nyheter'

Hvor mye ville du kranglet for mellom tre og fire kroner dagen? Det er summen staten og offentlig ansatte ikke blir enige om, og som streikelammer Norge.
    ca 3 kroner dager er verdt å lage storstreik på... Det viser med enda større tydelighet at det ikke er resultatet men streiken i seg selv som er målet.

N

nb

Gjest
    Jeg finner det også underlig at det for første gang på 28 år eller hva det nå er blir storstreik - og det i et år hvor den faktiske kjøpekraften til medlemmene knapt noensinne har hatt en større økning. Inflasjon finnes nesten ikke i Norge. Boliglånsrenter er ekstremt lave. Arbeidsledigheten er på et historisk lavnivå. Krona er sterk, noe som gjør import og feriering i utlandet rimelig.

Om dette er en krise, så lurer jeg på hva de kaller det om det en gang i fremtiden skulle begynne å gå ille her i landet.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Vel, du kan jo prøve å si det til en av lederne i LO!! Da får du nok høre !!:rolleyes:
    Jeg har sittet i tariffmøte i en fagforening der en av de tillitsvalgt sa at hun kunne akseptere lønnsNEDGANG hvis alle fikk samme lønn!!??
    Hvordan slike folk er skrudd sammen forstår jeg ikke men kan bare konstatere at de finnes.
    Ikke bare finnes de, det er de som styrer LO nå og har sendt landet ut i streik. Hadde "de andre" fått noen promille mindre hadde de vært storfornøyde med et historisk godt tilbud på 3,96%.

Systematisert smålighet.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det funker slik at de som betaler lønnen (dvs indirekte politikere) skal miste så mye goodwill og velgere at de går med på kravene.
    Hehe, det er nok kanskje det de tenker. Når man nekter å gå på jobb på trass, så bensinbåtene ikke kommer til kai, søpla flyter og de gamle blir liggende med bleia full av dritt så er det motpartens omdømme (viktig ord å ha med) og goodwill det går ut over. Om de streikende ikke vinner frem denne gangen så skal de hvert fall få arve jorden, og det må jo være en trøst.

C

Cyber

Gjest
    I Oslo er de godt fornøyd med tilbudet på 3,96% og en solid reallønnsvekst. Det burde være en oppvekker for streikeromantikerne ellers i landet.
    Det er jo bare tull det også. I Oslo stakk de resten av organisasjonen i ryggen ved å godta avtalen på 3.96% med klausulen at dersom de andre i landet fikk mer skulle de få samme tilbud. Snakker om være usolidarisk og la andre gjøre jobben for seg.

Som gjentatt mange ganger nå, du har jo tydeligvis ikke peil på hva du snakker om så da kan det være lurt å roe ned de bevingede og skråsikre ordene.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Systematisert smålighet.
    Det lett misbrukte begrepet "solidaritet" betyr vel i nytale en litt udelikat og smålig kollektiv-egoisme. Det er nå slik jeg opplever bruken hvert fall.

Noen som blir med på å dra en arbeiderkampsang?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Snakker om være usolidarisk og la andre gjøre jobben for seg.
    De er vel så enfoldige som totte, som ser på lønn som noe man får for å arbeide og arbeide som noe man gjør for lønn.

Dere mer oppegående forstår jo at streiken og lønnskampen er den egentlige "jobben", og arbeidet eller ansettelseforholdet er et fordelingsgode man erverver gjennom denne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo bare tull det også. I Oslo stakk de resten av organisasjonen i ryggen ved å godta avtalen på 3.96% med klausulen at dersom de andre i landet fikk mer skulle de få samme tilbud. Snakker om være usolidarisk og la andre gjøre jobben for seg.

Sitat:

Sekretær Vidar Evje i Fagforbundet Oslo sier at de godtok tilbudet, på grunn av at det er bra for medlemmene.

- Forhandlingsutvalget er fornøyd. Det synes at vi får et godt oppgjør, sier han.

De er med andre ord oppegående nok til å gjenkjenne et svært godt tilbud når de ser det, og lar seg ikke forblende av dyprød sosialistisk klassekampretorikk.

Hva er det som er vanskelig å forstå med dette? De er godt fornøyd med resultatet, og det er ingen som forventer at de som streiker kommer til å få mer enn dette uansett. (Og blir det noe snakker vi om noen øre for dagen) Så å innbille seg at noen "gjør jobben for dem" ved å drive utpressing av befolkningen så har du brutalt misforstått hva dette handler om. De vet at de ikke får noe bedre tilbud (det gjør forøvrig de streikende også, men de er av forståelige grunner nødt til å late som de er dum nok til at de ikke forstår det).

Som gjentatt mange ganger nå, du har jo tydeligvis ikke peil på hva du snakker om så da kan det være lurt å roe ned de bevingede og skråsikre ordene.
    Vidar Evje har vel "ikke peil" han heller. Det er vel bare streikegeneralene som har det. Greit nok, for det er komplett uforståelig for oppegående mennesker hvordan man kan finne på å lage storstreik for 3 kroner dagen.

Blodrød symbolsosialisme på sitt mest vulgære.

I favorittpartiet ditt, SV, finner du helhjertet støtte for streiken både blant partitoppene og i lokallagene. :)

S

Slubbert

Gjest
    Du slit visst i dag, Deffe?
    Finn deg litt morosamt lesestoff, og ta av deg sko (eigne, sjølvsagt).
    Døme på spennande lesnad: ta denne masteroppgåva: Lønnsutvikling for ansatte i skoleverket 1959-2007 Thomas Aanensen

Har ikke kikket på den, men jeg vil anta at den konkluderer med at lønnsutviklingen er dårlig, i hvert fall dårligere enn i privat næringsliv. Det er jo om noe et eksempel på at streikingen og de sentraliserte lønnsoppgjørene ikke fungerer så bra. Ansatte i Cisco eller Google Norway eller har ikke gode vilkår fordi de streiker mer enn andre. De som har best vilkår streiker jo aldri.

N

nb

Gjest
    En industribedrift, og særlig en kunnskapsintensiv en, er i det minste i teorien villig til å betale godt for flinke folk, ganske enkelt av den grunn at det er enorm forskjell på produktiviteten til en gjennomsnittelig og veldig flink ingeniør. Jeg har jobbet noe i IT-bransjen, og verdien til en kurant og veldig flink programmerer f.eks er svært forskjellig. I offentlig sektor eksisterer disse mekanismene i langt mindre grad, i alle fall i de delene av offentlig sektor man gjerne hører om i streiketider. Det finnes mange godt betalte stillinger innen offentlig sektor i Norge, men de som innehar de er presumtivt ganske happy med tilværet og totalpakken og holder klokelig kjeft i disse konflikttider.

Når arbeidstakersiden insisterer på langt på vei felles lønnsdannelse og ansennitet og lengde på utdanning som kriteriene for hvor man havner i lønnsystemet, så er det vanskelig å gjøre noe med problemet. Det er selvsgt velkjent for alle som befinner seg f.eks i en unervisningsstilling at kvalitetene på kollegiet varierer enormt - det er også et velkjent fenomen for alle som har tilbrakt sine år på skolebenken og helt sikkert vært eksponert for hele spekteret. Rasjonelt sett vil en del av disse (de som er over gjennomsnittelig flinke i jobben sin) være tjent med individuell lønnsdannelse, mens en annen del (de som ligger under snittet) vil være tjent med at alle ligger noenlunde på samme nivå. Det er nesten underlig at de klarer å fremstå som en enhetlig gruppe utad.

S

Slubbert

Gjest
    Systemet stammer fra en tid da de fleste jobbet for samme arbeidsgiver fra den dagen de gikk ut skolen til den dagen de gikk av med pensjon. Hvis man er ute etter høy lønnsutvikling forteller all statistikk at det som lønner seg er å ha en oppdatert CV og bytte jobb hvert tredje til femte år, samt at man selvsagt bør opparbeide seg relevant realkompetanse. Om man prioriterer lønn eller ikke er selvsagt et valg, men jeg har vanskelig for å se rettferdigheten i at én som tvinner penn hele dagen skal tjene like mye som én som gjør en verdifull innsats. Siden offentlig sektor er skattefinansiert blir selvsagt dynamikken annerledes, men forskjellen mellom privat og offentlig sektor tilsier ikke at markedet gir dårligere vilkår.

Og i den sammenheng
    : figur24.jpg

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    En industribedrift, og særlig en kunnskapsintensiv en, er i det minste i teorien villig til å betale godt for flinke folk, ganske enkelt av den grunn at det er enorm forskjell på produktiviteten til en gjennomsnittelig og veldig flink ingeniør. Jeg har jobbet noe i IT-bransjen, og verdien til en kurant og veldig flink programmerer f.eks er svært forskjellig. I offentlig sektor eksisterer disse mekanismene i langt mindre grad, i alle fall i de delene av offentlig sektor man gjerne hører om i streiketider. Det finnes mange godt betalte stillinger innen offentlig sektor i Norge, men de som innehar de er presumtivt ganske happy med tilværet og totalpakken og holder klokelig kjeft i disse konflikttider.

Når arbeidstakersiden insisterer på langt på vei felles lønnsdannelse og ansennitet og lengde på utdanning som kriteriene for hvor man havner i lønnsystemet, så er det vanskelig å gjøre noe med problemet. Det er selvsgt velkjent for alle som befinner seg f.eks i en unervisningsstilling at kvalitetene på kollegiet varierer enormt - det er også et velkjent fenomen for alle som har tilbrakt sine år på skolebenken og helt sikkert vært eksponert for hele spekteret. Rasjonelt sett vil en del av disse (de som er over gjennomsnittelig flinke i jobben sin) være tjent med individuell lønnsdannelse, mens en annen del (de som ligger under snittet) vil være tjent med at alle ligger noenlunde på samme nivå. Det er nesten underlig at de klarer å fremstå som en enhetlig gruppe utad.

Er langt på vei enig i mye av det du skriver her.
    Eneste "problemstillingen" jeg ser som skaper litt kluss på vekslingssiden, er hva og hvordan man skal måle "produksjonen" og kvaliteten i deler av offentlig sektor.
    I alle fall tenker jeg, som jobber i skolen, at det å skulle måle resultatene i to klasser, for på den måten å avgjøre hvilken lærer som er "dyktigst", blir vanskelig. Fordi elevenes forutsetninger KAN være til dels meget forskjellige i de to klassene.
    Og siden jeg ikke selv har erfaring med hvordan slik lønnsdifferensiering skal kunne foregå, utelukker jeg ikke at den vil kunne føre til en viss grad av trynepolitikk, noe ingen er tjent med i det lange løp.

mvh
    PRoffen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Slubbert.

Jeg ser spillteorien, jeg ser rasjonell aktør-perspektivet. Men det får da være måte på.

Jeg har gjennomført en etatsutdannelse som kvalifiserer for en spesifikk jobb i staten. Jeg jobber med noe som er nyttig for samfunnet. Jeg trives i jobben. Jeg er ikke interessert i å hore rundt hvert 3-5 år. Realkompetanse for min jobb får jeg der jeg er, på jobben.

Så da burde jeg strengt tatt ha samme inntekt til jeg går av med pensjon?

Og individuelle forhandlinger med arbeidsgiver? Det er noen tusen av oss, alle med samme arbeidsgiver.

Jeg tror du gjør din egen forhandlingsposisjon i arbeidsmarkedet hakket mer allmengyldig enn du har belegg for.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Flott med streik, skal ha avsluttende eksamen i morgen, og er i slutten av lærerutdanningen og i håp om å få seg jobb fra høsten av.. Eksamen ser ikke ut til å bli noe av, og da blir det vel neppe noe jobb heller...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Flott med streik, skal ha avsluttende eksamen i morgen, og er i slutten av lærerutdanningen og i håp om å få seg jobb fra høsten av.. Eksamen ser ikke ut til å bli noe av, og da blir det vel neppe noe jobb heller...
    Føles det ikke godt å få lov til å være solidarisk da? Om du taper et halvt år i arbeidslivet på streiken så har du jo den vissheten om at det er din fremtid de streiker for. Dette kan bety over 3 kroner dagen i ekstra lønn for deg resten av livet, og det skal ikke så mange århundrene til før du har tjent dette inn igjen.

Smil, og se lyst på det og stem i Internasjonalen i morgen i stedet for en kjedelig eksamen.

.. eller alternativt, håp på at det er slutt på streiken innen hanen galer.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg tror du gjør din egen forhandlingsposisjon i arbeidsmarkedet hakket mer allmengyldig enn du har belegg for.
    Nja, jeg er ikke overvettes opptatt av lønn, så lenge den er grei nok, men jeg har ikke noe problem med at andre med samme utdanning kanskje tjener 50-100% mer. Det er et valg. Har vel egentlig bare sagt at streik ikke fremstår som det mest effektive middelet hvis man vil øke egne lønnsytelser og arbeidsfordeler, utfra hva ulike folk i ulike posisjoner faktisk tjener. Trives man med jobben sin og hva den gir er det jo strengt tatt ingen grunn til å klage.

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Nja, jeg er ikke overvettes opptatt av lønn, så lenge den er grei nok, men jeg har ikke noe problem med at andre med samme utdanning kanskje tjener 50-100% mer. Det er et valg. Har vel egentlig bare sagt at streik ikke fremstår som det mest effektive middelet hvis man vil øke egne lønnsytelser og arbeidsfordeler, utfra hva ulike folk i ulike posisjoner faktisk tjener. Trives man med jobben sin og hva den gir er det jo strengt tatt ingen grunn til å klage.
    Jeg er lærer og trives helt utmerket i jobben min. Det jeg ikke trives like godt med er lønna. Det er et paradoks at de som utfører samfunnets viktigste arbeidsoppgaver ikke får betalt i stil med viktigheten av jobben de gjør, og det er litt av det denne streiken handler om.

At det finnes mennesker som mener at vanlige folk skal stå med lua i hånda og ta til takke med det de får, uten å ha mulighet til å protestere, er for meg nesten ubegripelig og jeg lurer på hva slags samfunn de egentlig ønsker seg?

Norge i dag har blitt sånn at alt er for dyrt når det kommer til offentlig utgifter, uansett hva det er, men hvis det hadde vært politisk vilje til løse problemene med lærertetthet, bemanning på helseinstitusjoner eller andre viktige velferdsgoderkunne man gjort det, men da må man betale hva det koster. Hadde en nyutdannet lærer eller sykepleier eller tilsvarende hatt en stertlønn på 500.000 skal du se at yrket hadde blitt kjempepopulært over natta og kvaliteten hadde sikkert også gått opp.

Denne streiken handler om at myndighetene og arbeidgiverne i stat og kommune må innse at også bærerne av velferdsstaten må lønnes på lik linje med de de blir sammenlignet med.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Denne streiken handler om at myndighetene og arbeidgiverne i stat og kommune må innse at også bærerne av velferdsstaten må lønnes på lik linje med de de blir sammenlignet med.
    Da bør man kanskje antyde hvem man sammneligner seg med, også bør man også ta med hele pakken av betingelser - altså inkludere mulighet til AFP, pensjonsrettigheter, permisjonsrettigheter, fordel av lån i SP, stillingsvern osv osv - det blir jo feil å sammenligne kun lønn!

Jeg tror også et lønnsløft hadde gjort læreryrket langt mer attraktivt, men jeg all den tid de samme organisasjonene stritter i mot alt som ligner minimumskrav til faglige resultater i lærerutdanning for å bli lærer, rangering av dyktighet til lærerne, nasjonale prøver osv osv - så frykter jeg vel i grunn at en høyere lønn i større grad tiltrekker seg mer middelmådighet og får de som allerede er inne til å bite seg fast, snarere enn å trekke de flinkeste inn i skolen!

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja for tre kroner dagen får man jo kanskje kjøpt en tyggis, eller kanskje en Kiwi på tilbud om man er heldig. Viktig å ha sine prioriteter i orden.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0
    ...............eller tilsvarende hatt en stertlønn på 500.000 skal du se at yrket hadde blitt kjempepopulært over natta og kvaliteten hadde sikkert også gått opp.

Kanskje, kanskje ikke. Det er nok ikke bare så enkelt som det.

Jeg er pt. involvert med rekrutering av nye medarbeidere. Folk som har søkt spesialistutdanning, og jeg forundres i stor grad over hvor lite mange av disse kandidatene faktisk vet om vilkårene for utdannelsen, både det pedagogiske og det økonomiske, samt hvor dårlig orientert enkelte av dem er når det kommer til arbeidsvilkår og forhold som begynnerlønn og topplønn. At dette er unge mennesker kan selvsagt forklare noe av det, men det er pokker ikke noen unskyldning! Jeg forstår ikke hvordan man overhodet kan tenke på et drøyt treårig utdanningsløp uten å ha satt grundig seg inn i slikt.

Så at det kan komme som en overaskelse på nyutdannede sykepleiere og lærere hvor mye/lite de vil tjene når de skal begynne i jobb tror jeg så gjerne.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ja for tre kroner dagen får man jo kanskje kjøpt en tyggis, eller kanskje en Kiwi på tilbud om man er heldig. Viktig å ha sine prioriteter i orden.
    Jeg synes det er litt ironisk at en oppegående person som deg selv plutselig blir tabloid når du presenterer saker hvor du er opposisjonell, mens du blir dyptpløyende og saklig når du presenterer saker du forsvarer som vipper i din favør.Retorikken din er ganske ensidig og du spinner på de samme forenklingene dine hele tiden. Sjerpings Gjestemedlem. Du kan bedre enn som så.

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Da bør man kanskje antyde hvem man sammneligner seg med, også bør man også ta med hele pakken av betingelser - altså inkludere mulighet til AFP, pensjonsrettigheter, permisjonsrettigheter, fordel av lån i SP, stillingsvern osv osv - det blir jo feil å sammenligne kun lønn!

Jeg tror også et lønnsløft hadde gjort læreryrket langt mer attraktivt, men jeg all den tid de samme organisasjonene stritter i mot alt som ligner minimumskrav til faglige resultater i lærerutdanning for å bli lærer, rangering av dyktighet til lærerne, nasjonale prøver osv osv - så frykter jeg vel i grunn at en høyere lønn i større grad tiltrekker seg mer middelmådighet og får de som allerede er inne til å bite seg fast, snarere enn å trekke de flinkeste inn i skolen!

Mvh
    OMF
    Tja, nå er det vel oppgjøret i privat sektor som er det enklest sammenlignbare i forhold til lønnsforhandlinger og at dette oppgjøret danner presedens for de andre oppgjørene. Dette handler naturligvis ikke bare om lønn, men nå er det nå en gang sånn at det er lønnsoppgjør nå og det er lønn det streikes for. Fordelene ved å være offentlig ansatt er helt klart de du nevner, og de er verdt endel penger, men når man blir akterutseilt år etter år sammenlignet med andre kan man lure på hva myndighetene egentlig ønsker seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg synes det er litt ironisk at en oppegående person som deg selv plutselig blir tabloid når du presenterer saker hvor du er opposisjonell, mens du blir dyptpløyende og saklig når du presenterer saker du forsvarer som vipper i din favør.Retorikken din er ganske ensidig og du spinner på de samme forenklingene dine hele tiden. Sjerpings Gjestemedlem. Du kan bedre enn som så.
    Dette er jo ikke noe jeg har funnet på da. Det er faktisk 3 kroner dagen det handler om her.

tabloid.jpg

Jeg har ikke noe i mot fagforeninger. Jeg er sogar selv medlem av en, og hadde jeg blitt tatt ut måtte jeg som følge av det stilt opp. Så det er ikke de utkommanderte streikende jeg kritiserer. Bordet fager.

Men jeg skulle ønske at noen satt seg ned å så på realitetene i dette, og ikke bare kom med svulstig retorikk om klassekamp, solidaritet og brutale lønnsforskjeller. Det er ingen som tror på det likevel.

Denne streiken er meningsløs og unødvendig. Hadde det nå enda vært så stor stort gap mellom partene at det ikke lot seg gjøre å komme til enighet så var det nå en annen sak. Men her streikes det kun av prinsipp og ikke for å oppnå noe som helst i praksis.

Så det er ikke så underlig at det ser flåsete ut når jeg nevner hvilken økt kjøpekraft man får for 3 kroner dagen.

Når man samtidig ser hvordan streiken rammer uskyldige mennesker. Gamle mennesker som ikke får lov til å stå opp mer enn annen hver dag, byer som blir nedsøplet og fylt med rotter, studenter som får ødelagt sine studier på grunn av manglende eksamen... og kanskje taper mange titusener av kroner på dette... og alt for noe skarve promille ekstra i et ellers svært godt tilbud.

Tåpeligheten og hensynsløsheten i dette er til å grine av, men det er ikke annet å gjøre i praksis enn å prøve å se humoristisk på det og vente til de tar til fornuften eller at det blir lønnsnemnd.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er det ikke mye bedre å kikke på instansenes hjemmesider istedenfor å kikke i media? I slike saker er det overskrifter som selger og Venstrehåndsarbeid som er regjerende. Å lese om arbeidernes kamp om kroner og ører er nok muligens mer overskriftsvennlig enn rettigheter.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Godt resultat i tariffoppgjøret i Oslo kommune

Andreas Olsen

30.05.2012

Oslo

- Vi er godt fornøyd med helheten, og med innretningen på oppgjøret, sier leder i Fagforbundet Oslo, Mari Sanden.

- Vi vil sikre våre medlemmers kjøpekraft, og styrke deres rettigheter gjennom avtaleverket. Oppgjøret har en sosial profil med minst kr 10 750 til alle.

Vi har slått tilbake Oslo kommunes angrep på fellesbestemmelsene, og vi har styrket helgetilleggene. Det siste er et viktig bidrag for å få flere heltidsansatte i våre kvinnedominerte yrker gjennom gode turnusordninger.

Dette betyr oppgjøret økonomisk for våre medlemmer
    Det er gitt ett tillegg som gjelder fra 1. mai på minimum kr 10 750 på lønnstabellen, fra og med lønnstrinn 30, gis ett tillegg på 2,78 %. For de lavest lønte betyr dette ett tillegg på ca 3,5% I tillegg er det satt av 216 millioner til lokale forhandlinger. Dersom partene er enige om at tariffoppgjøret i Statens tariffområde har en høyere økonomisk ramme enn oppgjøret i Oslo kommune, vil det overskytende bli tillagt avsetningen til lokale forhandlinger.

- Nå skal vi forberede oss så godt vi kan til lokale forhandlinger. Det er først når de lokale forhandlingene er avsluttet i høst, og vi kjenner helheten, at vi vet hvordan det endelige resultatet blir, sier Mari Sanden.

Vi har også fått forsterket bestemmelser i arbeidet med heltid, så nå starter det systematiske arbeidet for retten til heltid. Dette gjøres for å få flere ansatte over på heltid, og partene har forpliktet seg for å følge opp at dette skjer i avtaleperioden.

- Når Fagforbundet anbefaler meklingsskissa, betyr det at vi mener vi har oppnådd et så godt meklingsresultat som vi kunne. I en mekling får vi ikke alt som vi vil. Vi ønsker ikke lokale forhandlinger, men vet at våre fagforeninger gjør en god jobb, når vi først får det. Vi har ikke fått gjennomslag for alle våre krav i forhold til fellesbestemmelsene, men de vi har fått gjennomslag for er viktige for oss, sier Sanden.

Oppgjøret går nå ut til uravstemning blant Fagforbundets medlemmer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    - Akademikerne har fått gjennomslag for krav om lokal lønnsdannelse. I tillegg er den generelle potten til lokale forhandlinger som omfatter alle, blitt stor. Derfor sier vi ja til meklingsskissen i Oslo kommune, sier Akademikernes forhandlingsleder, Jan Olav Birkenhagen.

Akademikerne i m?l i Oslo kommune

- Jeg vil berømme Oslo kommune for en konstruktiv mekling og for at kommunen har sluttført forhandlingene før vi har et resultat i staten og KS-området. Dette tyder på at tariffpolitikken i Oslo har blitt mer selvstendig, noe som vil sette kommunen bedre i stand til å rekruttere og beholde kompetent arbeidskraft. Vinnerne er byens innbyggere som får et bedre tjenestetilbud, sier Birkenhagen.

I KS-området har Akademikerne hatt frie lokale forhandlinger for sine medlemmer siden 2002. Nå kommer et viktig gjennombrudd også i Oslo kommune. Advokatene hos Kommuneadvokaten skal heretter få sin lønn fastsatt gjennom frie lokale forhandlinger i virksomheten.

Akademikerne er meget tilfreds med at potten til lokale forhandlinger ute i virksomhetene er den største noen gang, og med at det generelle lønnstillegget til alle arbeidstakere er gitt som prosenter på lønnstabellen og et minimum på 10.750 kroner. Samlet sett sikrer dette en god profil på oppgjøret.

Hovedelementene i lønnsoppgjøret i Oslo:
    En pott på 1,4 prosent per 1. juli til lokale forhandlinger
    En økning på 2,78 prosent på alle trinn på lønnstabellen fra 1. mai (minimum 10.750 kroner)
    Frie lokale forhandlinger for advokatstillinger hos Kommuneadvokaten
    Oppgjøret har en totalramme på 3,96 prosent. Dersom rammen i staten skulle bli høyere enn i Oslo blir differansen lagt inn i potten til lokale forhandlinger i Oslo.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.651
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette kan bety over 3 kroner dagen i ekstra lønn for deg resten av livet, og det skal ikke så mange århundrene til før du har tjent dette inn igjen.
    Nå bommer du stygt, Deffe...

Det som er hovedsakene i streiken er først og fremst ikke de kronene det er snakk om her.

- Staten jobber med å prøve å få svekket arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Lokal godkjenning om overskridelse av antall overtidsstimer, kontra sentral. Ikke sentralt punkt i lønnsforhandlingene, men bidrar til streikeviljen.

- Staten prøver å sabotere frontfagsmodellen. Her er som sagt ikke kroneforskjellen så stor, men prinsippet er viktig. Skal samarbeidprosjektet mellom fagforeningene og staten fungere, så kan ikke staten ødelegge grunnmuren...

- Det er snakk om et krav om en økning i lønnsstigen, bl.a. for lærere fra 16 år til 20 år. Dette kan utgjøre 50000 i året for en adjunkt.

- Ledere i staten har jo vært så flinke og nøysomme og bare fått hanka til seg mikroskopiske 18% i snitt det siste året, så 4,3 % mener du antakeligvis er altfor, altfor mye?

Videre ting en må huske på, er at ved forrige hovedoppgjør ble det lovet en etterjustering ved mellomoppgjøret, som ikke kom.

Lærere som jeg snakker med forteller meg at de lokale pottene ser ikke fotfolkene noe til - de går rett til avdelingslederne...

Det sagt - streik er et dårlig kampmiddel i det offentlige, siden det offentlige sparer penger, mens tredjepart får problemer. Imidlertid er streik det eneste gjennomførbare alternativet, når fohandlinger ikke fører fram.

Jeg savner forresten at media tar en grundig gjenomgang av samtlige krav og tilbud, og at de ikke bare ser på prosentene. Det har egentlig vært temmelig stille om hele streiken, vil jeg si, bortsett fra når journalistene fant ut at de kanskje ikke får tanka opp bilen...

Det er ett eller annet som skurrer stygt i utviklingen når det er endt opp slik at en nyutdannet førskolelærer skal trenge å få ekstra hjelp av sosialkontoret for å ha råd til å leve og bo (nøkternt) i Oslo...

Johan-Kr

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja, nå er det vel oppgjøret i privat sektor som er det enklest sammenlignbare i forhold til lønnsforhandlinger og at dette oppgjøret danner presedens for de andre oppgjørene. Dette handler naturligvis ikke bare om lønn, men nå er det nå en gang sånn at det er lønnsoppgjør nå og det er lønn det streikes for. Fordelene ved å være offentlig ansatt er helt klart de du nevner, og de er verdt endel penger, men når man blir akterutseilt år etter år sammenlignet med andre kan man lure på hva myndighetene egentlig ønsker seg.
    Lønnsoppgjøret handler om mye mer enn lønn - her er både pensjon, etterutdanning og mange andre faktorer inne i bildet. Når man så hevder at man sakker akkterut år etter år, er det jo betimelig å spørre om man da har inkludert den betydelig svekkelsen private pensjonister fikk ved pensjonsreformen for et par år siden, som ikke i like stor grad rammet statsansatte...?

Det er faktisk også en betydelig forksjell om man kan gå av med AFP eller ikke!

Jeg har selv jobbet i staten, og over flere år så tok jeg ut 12 dager utdannelsespermisjn hvert år. Det er 5% av arbeidstiden.

Man sparer gjerne 20 000,- i året på lån i SP i forhold til beste private bank!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn