....og så kan vi legge til ytterligere info for å understreke trenden Unio`s medlemmer i høyeste grad er berørt av...:Nå bommer du stygt, Deffe...
Det som er hovedsakene i streiken er først og fremst ikke de kronene det er snakk om her.
- Staten jobber med å prøve å få svekket arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Lokal godkjenning om overskridelse av antall overtidsstimer, kontra sentral. Ikke sentralt punkt i lønnsforhandlingene, men bidrar til streikeviljen.
- Staten prøver å sabotere frontfagsmodellen. Her er som sagt ikke kroneforskjellen så stor, men prinsippet er viktig. Skal samarbeidprosjektet mellom fagforeningene og staten fungere, så kan ikke staten ødelegge grunnmuren...
- Det er snakk om et krav om en økning i lønnsstigen, bl.a. for lærere fra 16 år til 20 år. Dette kan utgjøre 50000 i året for en adjunkt.
- Ledere i staten har jo vært så flinke og nøysomme og bare fått hanka til seg mikroskopiske 18% i snitt det siste året, så 4,3 % mener du antakeligvis er altfor, altfor mye?
Videre ting en må huske på, er at ved forrige hovedoppgjør ble det lovet en etterjustering ved mellomoppgjøret, som ikke kom.
Lærere som jeg snakker med forteller meg at de lokale pottene ser ikke fotfolkene noe til - de går rett til avdelingslederne...
Det sagt - streik er et dårlig kampmiddel i det offentlige, siden det offentlige sparer penger, mens tredjepart får problemer. Imidlertid er streik det eneste gjennomførbare alternativet, når fohandlinger ikke fører fram.
Jeg savner forresten at media tar en grundig gjenomgang av samtlige krav og tilbud, og at de ikke bare ser på prosentene. Det har egentlig vært temmelig stille om hele streiken, vil jeg si, bortsett fra når journalistene fant ut at de kanskje ikke får tanka opp bilen...
Det er ett eller annet som skurrer stygt i utviklingen når det er endt opp slik at en nyutdannet førskolelærer skal trenge å få ekstra hjelp av sosialkontoret for å ha råd til å leve og bo (nøkternt) i Oslo...
Johan-Kr
Forskjellen i lønn mellom offentlige ansatte og ansatte i industrien har økt fra 59.000 kroner i 2000 til 118.000 kroner i 2011. En industrifunksjonærlønn var i 2001 på 343.000 kroner, mens tilsvarende for en statsansatt var 284.000 kroner. I 2011 var disse tallene henholdsvis 583.000 kroner og 465.000 kroner.
Som sagt; dette er med på å skape noen skiller i samfunnet....!
mvh
PRoffen