Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OLAV D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2013
    Innlegg
    53
    Antall liker
    37
    Sted
    Oslo
    Hei
    Jeg ser at flere of flere snakker om strømrens. Jeg forstår at det er delte meninger om dette. Men siden jeg bor i Oslo tenkte jeg at det kan ha betyding. Jeg har et stereoanlegg til samlet ca 60 000. Jeg trenger en ny forgrener så jeg tenker hvorfor ikke en med nettfilter. Jeg ser de kommer i alle priser, i fra 300 til flere hundre tusen.Men jeg vil ikke satse på noen av de dyrerere strømrensere. Er det noen som har en formening om de rimeligste strømrenserene har noen effekt. Takker for innspill
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.420
    Antall liker
    14.438
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Enig i de to svarene som er over. Det eneste jeg kan tilføre fra min erfaring er at "rimelige" strømskinner med filter har jeg dårlig erfaring med. D.v.s de gir ikke noen oppgradering lydmessig og i værste fall så har de negativ påvirkning på lyden! Mange av de har overspenningsvern og det er jo kjekt å ha uansett.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hvor vidt/kraftig virkning av nettfilter blir kan en få en antydning om ved å foreta denne øvelsen.
    Ingen 100% fasit men tror slutt-tallet i Ohm ligger slik i leia.
    Lav impedans i leia 0.4-0.3 Ohm og nedover kan gi en negativ effekt.
    "høy" impedans i leia 0.7-0.8 Ohm og oppover kan gi en positiv effekt.
    I mellom "høy" og "lav" kan gi liten-ingen virkning.
    Alt avhengig av støybilde i din installasjon.
    Nettfiltrene operer i området 150kHz og oppover.
    Problem frekvensene ligger i området 2 - 150kHz.
    Området under 2kHz kan en regne ikke lar seg påvirke så mye av filtre.
    Så da vil jeg tenke som så, vil jeg kunne få en positiv virkning av ett filter i min installasjon?
    Hvis ja, da bruker du så mye kroner du er villig til å spandere på slik.
    Gjerne ett som er oppdelt i soner, for kilde,preamp og effekttrinn.
    PS Audio Detect ? UTEN MEDFØLGENDE KABEL,den er for dyr

    Så var det øvelsen..

    Ta ett dubbelt vägguttag och mät spänningen med multimetern i det ena uttaget, vi kallar den U1. Skriv upp värdet.
    Plugga sedan in en resistiv last på 1000W eller något åt det hållet i det andra uttaget. En vattenkokare, kaffebryggare eller ett värmeelement går bra.
    Starta den och mät spänningen i uttaget när den är igång (kallas U2) och skriv upp värdet. Det räcker med några sekunder.
    Stäng av "vattenkokaren" och kontrollera att spänningen nu är ungefär densamma som U1.

    Titta på "vattenkokaren" så står det säkert någonstans (antagligen i botten) vilken effekt den har, t.ex 1200W.
    Ta nu den spänning som du först mätte i uttaget (U1) minus den spänning som du fick när "vattenkokaren" var igång (U2).
    exempel: Vid obelastat uttag mäter du 230V (U1) och med kokaren i drift mäter du 226V (U2). Skillnaden är då 4V (som vi logiskt kallar för U3).
    Det är spänningsfallet över din förimpedans.

    Räkna nu ut strömmen som kokaren drar genom att ta effekten (1200W i mitt exempel) och dela med spänningen U2 (1200 / 226 = 5,31A)
    Nu kan du räkna ut impedansen genom att dela spänningsfallet över förimpedansen (U3) med strömmen. (4V / 5,31A = 0,75 ohm)

    Gör om mätningen ett par gånger för att vara säker.
    Det här är ingen "snygg" eller exakt mätning, men den duger gott för att kontrollera att det inte är några större fel i ditt nät.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hei
    Jeg ser at flere of flere snakker om strømrens. Jeg forstår at det er delte meninger om dette. Men siden jeg bor i Oslo tenkte jeg at det kan ha betyding. Jeg har et stereoanlegg til samlet ca 60 000. Jeg trenger en ny forgrener så jeg tenker hvorfor ikke en med nettfilter. Jeg ser de kommer i alle priser, i fra 300 til flere hundre tusen.Men jeg vil ikke satse på noen av de dyrerere strømrensere. Er det noen som har en formening om de rimeligste strømrenserene har noen effekt. Takker for innspill
    Har erfaring at de rimeligere strømrensene til Isotek fungerer greit,
    men hvis forsterkeren er kraftig så er ikke det noen god løsning.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    To konkrete tips er f.eks LoRad Supra grendosa som ett ”rimelig” å bra alternativ...ellers har jeg veldig god erfaring med og anvender selv IFi Audio PowerStation, til ca 6k med muligheter for å utvide etter smak og behov....siste filteret der vet jeg man kan teste hos/fra AudioAktören f.eks.....

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Den aktive IFi saken der støyfrekvenser kanselleres virker svært interessant.
    Kunne faktisk tenkt å forsøkt en slik sak.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Den aktive IFi saken der støyfrekvenser kanselleres virker svært interessant.
    Kunne faktisk tenkt å forsøkt en slik sak.
    Testet den opp min gamle passive favoritt, Richard Gray Power Company Pro 400 etter råd om att aktive..kontra passive filtre kunne ha en bedre (annerledes) effekt og det var det, med go margin i min gamle leilighet relativt sentralt her i Gbg...jeg har supplert med noen xtra purifiers for ytterlige optimering...totalt sett en relativt!! grei pakkepris mot hva man må ut med for mange av de andre mer eksotiske merkene som er på markedet...

    mvh
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.086
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Usikker på hvor metodisk og "korrekt" han her går til verks med testing av strømrensere men resultatet er noe nedslående. Han gjør ihvertfall et forsøk.
    Sikkert avhengig av oppsett etc. så kan enkelte strømrensere gjøre ting værre.


    IFI produktene får gode subjektive tilbakemeldinger riktignok.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Usikker på hvor metodisk og "korrekt" han her går til verks med testing av strømrensere men resultatet er noe nedslående. Han gjør ihvertfall et forsøk.
    Sikkert avhengig av oppsett etc. så kan enkelte strømrensere gjøre ting værre.


    IFI produktene får gode subjektive tilbakemeldinger riktignok.
    Om jeg leser ham rett så er det ipurifieren han tester, powerstation er större, med aktive filter og en innbygd purifier samt muligheter å sette i flere, men der er nok purifieren mye det samme som de ulike innstykks modulene andre merker (NO, Furutech m.fl) har og gjør kanskje ikke så mye i seg selv, men sammen i ett system kan utgjøre en forskjell...det er nå slik jeg opplever det, og nok til å legge en investeringen i det, Ikke var den så stor heller.

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ser her også en diskusjon

    Her viser denne amir igjen at dette er ett område han ikke behersker.
    Aktiv filtrering skal injisere støy,I MOTFASE til støykomponent(er) = kansellering.

    Som vanlig "stjeler" audio bransjen fra de seriøse og sper på med egne forklaringer og at løsningen er "deres".
    Har sett aktiv filtrering hos andre audio relatert filtre tidligere, husker ikke hvilket,
    men ut i fra innmat så det bedre, mer seriøst ut enn IFi.


    Some problems associated with passive filters are that:
    Their effectiveness diminishes over time as their capacitors age, losing µF and thus raising their notch frequency.
    They attract harmonic currents from all sources in the network--new, known, and unknown, so that they may become overloaded.

    Active filters. This is a new and promising technology, but there are as yet few distribution feeder installations. Active filters are power electronic converters that inject equal-but-opposite distortion to yield more sinusoidal voltage waveforms throughout a network.
    Active filters have the advantages of Time-domain operation so that they automatically tune to the problem harmonic or harmonics Current-limiting capability to prevent overload by new or unknown sources of harmonics on the network Multipoint voltage monitoring so that they can simultaneously minimize distortion at local and remote busses The performance of mitigation equipment must be verified by extensive monitoring, both before and after commissioning. At least 2 days of recordings before commissioning, and one week after, should be made to assure that the mitigation equipment is performing as planned. One week of measurements is needed so that the entire weekly load cycle can be observed.

    Monitoring should include time traces of voltage and current THD, spectra, sample waveforms, power, and harmonic power.
     

    OLAV D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2013
    Innlegg
    53
    Antall liker
    37
    Sted
    Oslo
    Tusen takk for alle innlegg og anbefalinger. Jeg får avvente til pandemien er under kontroll så får jeg testet ut. Eventuelt gå for den rimelige Load SUPRA eller tilsvarende så da er det ikke økonomisk ruin hvis jeg ikke skulle være fornøyd. Har arvet og kjøpt ca 300 vinyl plater som jeg skal kjøre igjennom en platevask. Så jeg har nok å gjøre der. Tross alt er musikken det viktigste for meg.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Tusen takk for alle innlegg og anbefalinger. Jeg får avvente til pandemien er under kontroll så får jeg testet ut. Eventuelt gå for den rimelige Load SUPRA eller tilsvarende så da er det ikke økonomisk ruin hvis jeg ikke skulle være fornøyd. Har arvet og kjøpt ca 300 vinyl plater som jeg skal kjøre igjennom en platevask. Så jeg har nok å gjøre der. Tross alt er musikken det viktigste for meg.
    Om du går for SUPRA Lorad padde/strømskinne så bare husk på at det første strømuttaket ikke er filtrert. Uttak nr. 2 er litt filtrert og så er de andre uttakene mere og mere filtrert.

    Et ufiltrert uttak kan være greit å ha til f.eks. en stor forsterker.
     

    OLAV D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2013
    Innlegg
    53
    Antall liker
    37
    Sted
    Oslo
    Om du går for SUPRA Lorad padde/strømskinne så bare husk på at det første strømuttaket ikke er filtrert. Uttak nr. 2 er litt filtrert og så er de andre uttakene mere og mere filtrert.

    Et ufiltrert uttak kan være greit å ha til f.eks. en stor forsterker.
    Tusen takk for tipset. Jeg ville vurdert en dyrerer hvis jeg var sikker på resultatet. Så hvis jeg går for supraen bruker jeg første uttak til forsterkeren. takk igjen
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Tusen takk for tipset. Jeg ville vurdert en dyrerer hvis jeg var sikker på resultatet. Så hvis jeg går for supraen bruker jeg første uttak til forsterkeren. takk igjen
    Mitt råd ville nok være å ikke bruke noe på strømrenser som har meget begrenset effekt hvis noe.
    Siden du har ett ganske rimelig anlegg har du nok mye å gå på andre steder som kan gi deg en
    mye større effekt.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Mitt råd ville nok være å ikke bruke noe på strømrenser som har meget begrenset effekt hvis noe.
    Siden du har ett ganske rimelig anlegg har du nok mye å gå på andre steder som kan gi deg en
    mye større effekt.
    Er ikke det å prøve noen (ikke alt for dyre) "duppeditter" til stereo'n en del av denne hobbyen da?
    En slik strøm skinne koster jo ikke al verden heller.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Er ikke det å prøve noen (ikke alt for dyre) "duppeditter" til stereo'n en del av denne hobbyen da?
    En slik strøm skinne koster jo ikke al verden heller.
    Joda ikke noe problem å bruke noen lapper på litt små kos, har brukt mange
    tusen på tull jeg også:)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Er disse duppedittene og kablene som skal rense strømmen godkjente og trygge å bruke?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Er disse duppedittene og kablene som skal rense strømmen godkjente og trygge å bruke?
    Vi har vel ikke Nemko godkjenning lenger. Så produsenten behøver kun sette sitt CE merke på produktet.
    CE er forresten forkortelse for China Export så man blir lett forvirret.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Jeg ser at flere of flere snakker om strømrens. Jeg forstår at det er delte meninger om dette. Men siden jeg bor i Oslo tenkte jeg at det kan ha betyding. Jeg har et stereoanlegg til samlet ca 60 000. Jeg trenger en ny forgrener så jeg tenker hvorfor ikke en med nettfilter. Jeg ser de kommer i alle priser, i fra 300 til flere hundre tusen.Men jeg vil ikke satse på noen av de dyrerere strømrensere. Er det noen som har en formening om de rimeligste strømrenserene har noen effekt. Takker for innspill
    I et såpass dyrt anlegg kan det være mye å hente med strømrens. Har du mulighet så prøv før du kjøper. Noen butikker låner ut slik at man kan prøve hjemme selv. Lykke til😊
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.291
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle svar, jeg ser at noen anbefaler denne Stikkontakt 2+4 m/skittenstrømfilter, overspenniningsvern og nettfilter – EMF Consult (emf-consult.com)
    Men jeg vurderer også denne Isotek Evo3 Polaris 13.500 A 6-Way. Men kanskje jeg burde vente til den verste av pandemien er gått over for å få testet selv.
    Jeg har den fungerer OK. Uten at jeg kan si at det har noe å si for lyden. Men gjør heller ikke IsoTEK hos meg. Innsiden viser at Polaris Ikke har eller gjør noe mer enn EMF sin, snarere tvert imot. Venus ogPolaris er det samme bare ulik form

     

    OLAV D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.02.2013
    Innlegg
    53
    Antall liker
    37
    Sted
    Oslo
    Takk for det, jeg vet jo at det er mange som har vesentlig dyrere anlegg enn det jeg har. Får nesten fornemmelsen at noen mener at det er sånn at jeg fikk det med gratis når jeg kjøpte ekstra stor pakke med vaskepulver når jeg handlet. Men det er sikkert i god mening. Jeg har kjøpt en Wireworld Stratus 7 Power Cord så får jeg se om det har noen betydning.
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det, jeg vet jo at det er mange som har vesentlig dyrere anlegg enn det jeg har. Får nesten fornemmelsen at noen mener at det er sånn at jeg fikk det med gratis når jeg kjøpte ekstra stor pakke med vaskepulver når jeg handlet. Men det er sikkert i god mening. Jeg har kjøpt en Wireworld Stratus 7 Power Cord så får jeg se om det har noen betydning.
    Det er noen her på hifisentralen som mener at strømkabler og strømfilter ikke gir bedre lyd og noen som mener det gir bedre lyd. Hos meg gir det veldig mye bedre lyd. Jeg hadde også anlegg til ca 60 000 når jeg begynte å prøve ut strømfilter og strømkabler. Det er veldig gøy når man får det til og lyden blir så mye bedre som den blir🎼👍😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.245
    Sted
    Langesund
    Synes strømrens er vanskelig. Har div. og har også prøvd litt forskjellig. Det meste sitter i skallen og dagsformen... tror jeg ;)

    Har ikke spesielt dyrt utstyr.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.420
    Antall liker
    14.438
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Shiiiit, jeg må kjøpe dyrere strømfilter etter Isotek sin prisklasse utregning:eek: Nå får jeg sikkert sånne hifi-nevroser fremover og må rett ned på asylet😂
    Haha må vel ingenting 🤣
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Selv om emf consult har ett nettfilter fra Bajog har Bajog ogso filtre for HiFi


    Her er "måling" til emf consult sitt filter.
    Målingen er rikelig sikkert en lab måling der kilde impedans og last impedans er 50/50 ohm.
    Ved mer realistiske kilde impedanser er det nok ikke så effektivt.

    p32-3-1.jpg


    Ett Schaffner filter

    ff (2).jpg




    Ett annet Schaffner filter der også viser virkning ved mer realistisk kilde impedans, kurve C og D.
    Kurve C og D viser da filtrenes problem utenfor detts tenkte arbeids område, 150kHz og oppover,
    filtrene forsterker støy i problemområdet 2 - 150kHz, området supraharmonics
    Ofte finer en C og D kurver der forsterkningen ligger mye lavere i frekvens enn dette Schaffner filteret

    sch (2).jpg




    Og de fleste filtre er rimelig likt oppbygd

    Isotek Sigma


    Uten navn (2).jpg




    Schaffner


    f (2).jpg
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Følge Isotek så er Sigmas beregnet på anlegg opp til 30.000£:oops::LOL:
    Det er vel bare en pekepinn.
    Det er i hvert fall ikke noe særlig å skaffe strømrens som er for dårlig. Spesielt forsterkere kan slite på billige skinner.
    Dette kan sikkert du en del om, så du kan jo kanskje dele noen av dine erfaringer...

    EDIT: leste tidligere post du skrev i tråden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn