Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må vedstå at jeg har mer tro på innredning og potteplanter enn strømrens jeg da...
    Her er et bilde av min potteplante, en orkidé plassert over en 50 gr samelue med urkraft fra finnmarksvidda, oppgradert med dempeputer symmetrisk plassert, noe som hindrer uharmoniske frekvenser i bladene. Det er veldig, veldig bra saker. Vis vedlegget 885663
    Dette er mest sannsynlig et mer fungerende tweak enn mange i millionklassen på strøm også, det er det verste av alt.. Absorberer og diffuserer detta!
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Ikke å kimse av akustiske tweaks, nei.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Min hifi-interesse skjøt ny fart for noen år siden da jeg oppdaget hvor mye strømrens har å si, og at man kan løfte anlegget til nye høyder uten å måtte investere i nye komponenter eller høyttalere. For meg ble det veldig aktuelt etter at jeg flyttet i mindre bolig og fikk mindre plass å boltre meg på, og også gjennom årenes løp gått litt lei av å bære inn og ut tunge forsterkere eller høyttalere. Jeg er vel en av de som har tatt det nokså langt på tweaks- og strømfronten.

    Legger ut noen bilder av hva jeg har gjort av strømrens på litt andre steder og kurser enn selve anlegget. Selv om jeg har ny bolig og TN nett og investert i egen kurs til anlegget med oppgraderte sikringer i sikringsskapet, fant jeg likevel ut for litt siden - og til min store forskrekkelse - at det var mye å hente på å investere i strømrens på andre kurser, og ikke minst for kjøleskap og fryser. Noe av grunnen til at jeg testet ut dette med kjøleskap og fryser, var at jeg satt igjen med en del "ekstra" strømrens produkter etter å ha flyttet fra større bolig. Så det hele startet egentlig bare som et morsomt eksperiment. Men det har fått meg til å innse hvor mye dritt produkter som kjøleskap og fryser må sende tilbake til sikringsskapet og at det "lekker" mellom kurser. Nå har jeg naturligvis ting på plass for kurs ved anlegget, og har ikke plass heller til noen flere bokser der, så da ble det neste steg i galskapen:) Legger også ved bilde av strømfordeler hengt opp i tak i tekniske rom hvor jeg ruter og svitsj (som også etter hvert har fått egen kurs).

    Oppå kjøleskap:
    Vis vedlegget 885651

    Ved fryser:
    Vis vedlegget 885652

    I teknisk rom (m/dedikert kurs for ruter og svitsj), hengt opp i tak:
    Vis vedlegget 885653
    Qk1 – det er like gøy hver gang.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.600
    Antall liker
    6.837
    Jeg må vedstå at jeg har mer tro på innredning og potteplanter enn strømrens jeg da...
    Her er et bilde av min potteplante, en orkidé plassert over en 50 gr samelue med urkraft fra finnmarksvidda, oppgradert med dempeputer symmetrisk plassert, noe som hindrer uharmoniske frekvenser i bladene. Det er veldig, veldig bra saker. Vis vedlegget 885663
    Er sameluen jordet?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Moro å lese at hifi-presse også har testet strømrens på kjøkkenet! Står følgende i denne testen av Acoustic Revive RPC-1K filteret:
    "The basic test was done with a filter plugged into the power strip. After completing this part, I also tried it in other parts of the house, mainly in the kitchen. As I said before, the audio system has a separate power line with a separate fuse, so they are not exactly the same circuits. And yet also in this case the sound improved and no less than when the filter was placed next to the power strip. The only difference was that it took a bit longer for the changes to become apparent—when plugging the filter into the strip, they were immediate." Link til test

    Vis vedlegget 886185

    Akkurat samme funn som meg med andre produkter. De konkluderer med at det er like hørbar forskjell ved å sette filteret i kjøkkenet som i anlegget, selv med dedikert kurs.

    Skulle vært artig å testet ut det nevnte filteret en gang. Jeg har noen andre Acoustic Revive produkter og de innfrir. Spennende selskap med masse tweaks:)
    Siden du prioriterer strømrensing såpass høyt, har du noe annet enn anlegget å sjekke hvordan tilstanden og renheten på strømmen din er?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært spennende og hørt noe Mari Boine på det oppsettet der, @AOC :)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    532
    Hvis du har stereoanlegg som skal trenge strømrens for å spille bra, da har du bommet fullstendig med hva du har kjøpt deg. Bruke heller pengene dine på å kjøpe god musikk, det gir mye mer glede.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har stereoanlegg som skal trenge strømrens for å spille bra, da har du bommet fullstendig med hva du har kjøpt deg. Bruke heller pengene dine på å kjøpe god musikk, det gir mye mer glede.
    Jeg liker ikke å slenge meg ut i disse strøm-diskusjonene, men "here goes":

    Der jeg bodde tidligere så utgjorde en enkel strømrens en god forskjell, til det bedre. Den strømrenseren jeg hadde var for liten til å forskyne forsterkeren, men kildene hadde godt av det. Ja, det ble bedre.
    Der jeg bor nå så har jeg motsatt erfaring. I bestefall har det jeg prøvd ikke hatt noen invirkning, mens andre har vært til det negative. Ingen har hatt positiv påvirkning på lyden.

    Hvorfor disse noe du ikke kan si noe om?
    Ta med deg en tur til noen som har slike utfordringer og lytt, eller ta det helt ut og ta med dine egne komponenter når du drar på besøk.

    Edit: skriveleif
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At noen har strømproblemer er hevet over enhver tvil, men det er en slags kollektiv psykose her om at "alle" har "skitten" strøm og at alt nu blir så meget bedre om vi slenger et par hundre tusen på strømrens før vi kjøper resten av anlegget, - og ikke minst på "morsomme" produkter som bevislig ikke gjør noen ting....
    En betydelig del av forsterkere og andre bokser må uten tvil være mer eller mindre dårlig konstruert, hvis de påvirkes slik mange hevder...
    "Alt var mye bedre under krigen...." :cool:
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    At noen har strømproblemer er hevet over enhver tvil, men det er en slags kollektiv psykose her om at "alle" har "skitten" strøm og at alt nu blir så meget bedre om vi slenger et par hundre tusen på strømrens før vi kjøper resten av anlegget, - og ikke minst på "morsomme" produkter som bevislig ikke gjør noen ting....
    En betydelig del av forsterkere og andre bokser må uten tvil være mer eller mindre dårlig konstruert, hvis de påvirkes slik mange hevder...
    "Alt var mye bedre under krigen...." :cool:
    Det er en påstand jeg ikke skal argumentere for eller mot.
    Jeg tipper du har prioritert anderledes enn hva jeg har gjort, uten at jeg skal hogge hodet av deg for det (for jeg har jo rett *ironi*)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    At noen har strømproblemer er hevet over enhver tvil, men det er en slags kollektiv psykose her om at "alle" har "skitten" strøm og at alt nu blir så meget bedre om vi slenger et par hundre tusen på strømrens før vi kjøper resten av anlegget, - og ikke minst på "morsomme" produkter som bevislig ikke gjør noen ting....
    En betydelig del av forsterkere og andre bokser må uten tvil være mer eller mindre dårlig konstruert, hvis de påvirkes slik mange hevder...
    "Alt var mye bedre under krigen...." :cool:
    Kanskje du kan forklare hva som skjer her og hvorfor? Dårlig elektronikk?
    Er det det samme som skjer når Audiomix kobler til emc filter og opplever noe av det samme?

    Ansuz økte støygulvet i diskanten her med 13 db. det er sykt mye. Men det var jo det billige strømfilteret - kostet bare 84.000,-
    Hvorfor klarer ikke Accuphase å konstruere elektronikk som er upåvirket av nettforhold? Enda til at det er kl A forsterkere. Er ingeniørene deres for dårlige? Eller er det ikke effekttrinnene som er problemet?


    Det klappes og gies tommel opp for dette


    Selv etter likeretting, glatting og regulering plages elektronikken til Technics.
    Løsningen deres, active filtrering av harmoniske, motfase.. noe av det samme som IFI? Revulosjonerende ny teknikk? Nei.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Her i går da jeg satt meg ned for å lytte, fikk jeg følelsen av at det var noe som ikke stemte, en hardhet som hadde sneket seg inn, musikken var mindre engasjerende. Jeg kunne ikke forstå hva det var. Fant ikke ut av det da, men så oppdaget jeg nå i formiddag 3 shakti steiner som jeg pleier å ha oppå min ansuz strømrenser var flyttet bort ifm støvtørking og glemt å legge tilbake. Gjorde det nå, voila :)
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Følge Isotek så er Sigmas beregnet på anlegg opp til 30.000£:oops::LOL:
    Det er jeg ikke enig i. Det er klart alle monner drar, men anlegg i den størrelsen fortjener atskillig mer påkostet strømrens for å hente ut potensiale
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Shakti steiner høres veldig myke ut da tydeligvis, er de laget av bomull?
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Tenk det. Ansuz strømrenser til how much? trenger tweaking for å fungere optimalt ... Er nesten så jeg begynner å føle meg kvalm av å lese om dette.
    Hos meg gjør shakti nytte på alt fra min Telenor ruter til mit Accuphase forsterkersett. Ideelt sett skulle en tenke at dyre komponenter var skånet fra all slags støy og ulumskheter, men det er nok bare i teorien.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Når man må tweake tweakene har man virkelig peiling på stereoanlegg og musikk. Bøyer meg i støvet for slik kunnskap!!
    Takk for det;) Et annet eksempel: jeg hører lett forskjell med/uten dempeføtter under for eksmpel strømfordelere. Man «må» ikke ha det, men da blir et ennå bedre. Så ja, tweak the tweaks!
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Å, bevares :rolleyes: trolles det nå, @Powerman ? - Send gjerne bilde av steinene oppå Anuzen! (y)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvfølgelig helt klart at tweak^2 er mye bedre enn enkelt tweak?? Shaktisteinene legger jo så til en femte og ukjent dimensjon som da løftes opp i kvanteplanet, så dette må jo bare bli bra....
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har flere slike fordelere så den det gjaldt var ikke den avbildet, men du skjønner tegninga;)
    Den er god 👍 WOW . Jeg som trodde jeg danset på tynn line over avgrunnen mens jeg lå på alle fire og hørte etter hvor i rommet bassen var best. Jeg føler meg rett snusfornuftig! 😉 Ha en en fin kveld, troende og ikke-troende!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Takk for det;) Et annet eksempel: jeg hører lett forskjell med/uten dempeføtter under for eksmpel strømfordelere. Man «må» ikke ha det, men da blir et ennå bedre. Så ja, tweak the tweaks!
    Det som er moro er at vi har 100% samme erfaring. Var på vei til mulig bytte til ansuz rens, Øystein var her 13timer å tweaka tweaks! Voila, rens jeg hadde overgikk ansuz rens HER! Ingen fasit! 😊
     
    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det;) Et annet eksempel: jeg hører lett forskjell med/uten dempeføtter under for eksmpel strømfordelere. Man «må» ikke ha det, men da blir et ennå bedre. Så ja, tweak the tweaks!
    Har de fordelerne kontaktfeil!!?? Det høres ihvertfall slik ut..
    Hva med å kjøre UTEN strømfordelere, rett i veggen slik som faktisk brann etaten anbefaler og alt av forskrifter forøvrig..?
     
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    Her i går da jeg satt meg ned for å lytte, fikk jeg følelsen av at det var noe som ikke stemte, en hardhet som hadde sneket seg inn, musikken var mindre engasjerende. Jeg kunne ikke forstå hva det var. Fant ikke ut av det da, men så oppdaget jeg nå i formiddag 3 shakti steiner som jeg pleier å ha oppå min ansuz strømrenser var flyttet bort ifm støvtørking og glemt å legge tilbake. Gjorde det nå, voila :)
    Endelig en som har skjønt det hvor gode disse Shakti steinene er
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Har de fordelerne kontaktfeil!!?? Det høres ihvertfall slik ut..
    Hva med å kjøre UTEN strømfordelere, rett i veggen slik som faktisk brann etaten anbefaler og alt av forskrifter forøvrig..?
    You gotta be kidding!
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Det som er moro er at vi har 100% samme erfaring. Var på vei til mulig bytte til ansuz rens, Øystein var her 13timer å tweaka tweaks! Voila, rens jeg hadde overgikk ansuz rens HER! Ingen fasit! 😊
    Hvilke tweaks var det han fikk på plass da og som gjorde at det ble bedre det du hadde fra før?
     
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    Det er bare å bla en side tilbake så der du, for enkelhets skyld, LINK

    Jeg har flere slike fordelere så den det gjaldt var ikke den avbildet, men du skjønner tegninga;)
    Vet ikke om du har platespiller ? men jeg bruker Shakti On-Lines på motor de er magiske (y)
     
    • Wow
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn