Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.498
    Antall liker
    15.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det er vel bare en pekepinn.
    Det er i hvert fall ikke noe særlig å skaffe strømrens som er for dårlig. Spesielt forsterkere kan slite på billige skinner.
    Dette kan sikkert du en del om, så du kan jo kanskje dele noen av dine erfaringer...

    EDIT: leste tidligere post du skrev i tråden.
    Jeg har hatt to ”rimelige" strømskinner for endel år siden. Den første var en Monster sak som jeg ikke var noe fornøyd med da den nesten gav en liten loudness demper på lyden. Den fungerte derimot bra på en plasma TV jeg hadde som hadde litt mekanisk summing, men som nesten ble borte med bruk av denne padda. Så prøvde jeg en T+A strømskinne som ikke gjorde noe galt med lyden, men jeg kunne heller ikke høre noen særlig oppgradering lydmessig!

    Det var først når jeg fikk meg en Isotek minisub GII at jeg skjønte greia med strømrens. Denne hadde jeg i mange år og jeg måtte jeg nesten overtales til å gidde å teste en Isotek Aquarius når den kom på markedet. Sa at hvor mye bedre kan dette bli liksom! Måtte svelge mine ord og var lykkelig eier av en Aquarius et par år helt til jeg oppgraderte til Sigmas. Når det er sagt så er det ikke alle komponenter som har noe særlig utbytte av et strømfilter. Jeg hadde en Bryston effektforsterker engang og den låt like bra uten filter. Gryphon forsterkeren jeg har nå har jeg faktisk ikke testet uten filter da jeg ikke orker å dra frem racket en gang til og fordi jeg er så fornøyd med lyden uansett😃
     
    Sist redigert:

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Jeg har hatt to ”rimelige" strømskinner for endel år siden. Den første var en Monster sak som jeg ikke var noe fornøyd med da den nesten gav en liten loudness demper på lyden. Den fungerte derimot bra på en plasma TV jeg hadde som hadde litt mekanisk summing, men som nesten ble borte med bruk av denne padda. Så prøvde jeg en T+A strømskinne som ikke gjorde noe galt med lyden, men jeg kunne heller ikke høre noen særlig oppgradering lydmessig!

    Det var først når jeg fikk meg en Isotek minisub GII at jeg skjønte greia med strømrens. Når det er sagt så er det ikke alle komponenter som har noe særlig utbytte av et strømfilter. Jeg hadde en Bryston effektforsterker engang og den låt like bra uten filter. Gryphon forsterkeren jeg har nå har jeg faktisk ikke testet uten filter da jeg ikke orker å dra frem racket en gang til og fordi jeg er så fornøyd med lyden uansett😃
    Ja jeg bruker nå bla Bryston selv og det er null forskjell på alt av strømrens og kabler, men som mange år som hi-fi selger har jeg testet noen hundre oppsett med div kabler og rens og som du sier så hender det att man får noe endring ved bytte av strømrens og kabler også. Jeg solgte også
    bla monster strømrens og flere andre merker. Og som ung hi-fi freak hørte jeg forskjell på alt, men det har heldigvis avtatt med årene:)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Her er skikkelig strømrens med kraftig filtrering.PurePower 2000i regenerator

    purepower (2).jpg



    Tidligere PS Audio regenerator. Fryktelig dårlig virkning hos meg

    PS Audio.jpg



    Og innmaten i mitt Consonance filter som hadde bedre virkning enn Isotek mini sub


    DSC_0363 (1).JPG
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Egentlig skulle man jo tro at de fleste hifi-produsenter putter et par kondiser og spoler internt i egen strømforsyning for å filtrere det som trengs og slik at eksterne filtre burde være i beste fall redundante. Det tror jeg nok de gjør også... I hvert fall påstår de fleste det, og jeg vet jeg at min ASR Emitter med eksterne strømforsyninger er fulle av filtre, pluss balanserte trafoer i etterkant. Har ærlig talt ikke hørt noe forskjell ved å introdusere forskjellige rene strømfiltre i mine anlegg, selv om jeg riktig nok ikke har forsøkt de i 20'-100'++ kroners klassen. Men jeg har brukt alt for mye penger på balanserte isolasjonstrafoer. Der synes jeg nok effekten er tilstede, og jeg forstår i hvert fall teorien, selv om mine (Adyton Isovolt) er alt for dyre og du kan lage tilsvarende selv til 1/5 av prisen. Synes teorien forklares best her: https://equitech.com/home
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Enhver passiv dingseboms mellom strømuttak og X/FI apparater medfører kun en grad av degradering. How-Ev-Er.... en del oppfatter det som en oppgradering... av en eller annen grunn....
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Enhver passiv dingseboms mellom strømuttak og X/FI apparater medfører kun en grad av degradering. How-Ev-Er.... en del oppfatter det som en oppgradering... av en eller annen grunn....
    Ikke helt uenig men med generaliseringer som dette så hører det som oftest med en "det kommer an på" :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Ehhh. Ser du har en Sigmas. Noe med kvalitet/pris på utstyret, hmm:unsure:
    Jeg undrer på det. Om vi tar to DAC'er som begge benytter toppmodellen fra ESS sitt chip sortemang. Hvor den ene parten priser sin DAC til 7.000,- og den andre produsenten velger å prise sin DAC til 260.000,-.

    Hvilken av disse produsentene har best margin på sitt produkt til å bygge en strømforsyning som er imun mot tull på strømnettet?

    Jeg anser denne logikken med pris vs kvalitet til å virke stikk motsatt av hva butikkmedarbeidere bruker selge sine audiofile kunder. Men jeg forstår jo at å selge en strømrenser til 30.000,- til en som har kjøpt DAC til 7.000,- er helt håpløst.

    Det sagt, — effekten en strømresner til 30.000,- kan gi er snakk om hundrelapper i deler om man bygger imunitet inn i strømforsyning både på AC og DC siden til apparatene. En DC blokker på AC siden som i billigversjoner koster 4.000,- over disk er snakk om 300,- i deler som kan implementeres i utstyr med ringkjernetrafo. Eller trafoen selv kan oppgraderes til typer som er mer motstandsdyktig mot lavere DC spenninger.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg undrer på det. Om vi tar to DAC'er som begge benytter toppmodellen fra ESS sitt chip sortemang. Hvor den ene parten priser sin DAC til 7.000,- og den andre produsenten velger å prise sin DAC til 260.000,-.

    Hvilken av disse produsentene har best margin på sitt produkt til å bygge en strømforsyning som er imun mot tull på strømnettet?

    Jeg anser denne logikken med pris vs kvalitet til å virke stikk motsatt av hva butikkmedarbeidere bruker selge sine audiofile kunder. Men jeg forstår jo at å selge en strømrenser til 30.000,- til en som har kjøpt DAC til 7.000,- er helt håpløst.

    Det sagt, — effekten en strømresner til 30.000,- kan gi er snakk om hundrelapper i deler om man bygger imunitet inn i strømforsyning både på AC og DC siden til apparatene. En DC blokker på AC siden som i billigversjoner koster 4.000,- over disk er snakk om 300,- i deler som kan implementeres i utstyr med ringkjernetrafo. Eller trafoen selv kan oppgraderes til typer som er mer motstandsdyktig mot lavere DC spenninger.
    Trådstarter finner sikkert ut om utstyret responderer på strømrens eller ikke.
    Yamaha AS 1100 bruker han. Vet ikke hvor godt den er konstruert.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg undrer på det. Om vi tar to DAC'er som begge benytter toppmodellen fra ESS sitt chip sortemang. Hvor den ene parten priser sin DAC til 7.000,- og den andre produsenten velger å prise sin DAC til 260.000,-.

    Hvilken av disse produsentene har best margin på sitt produkt til å bygge en strømforsyning som er imun mot tull på strømnettet?

    Jeg anser denne logikken med pris vs kvalitet til å virke stikk motsatt av hva butikkmedarbeidere bruker selge sine audiofile kunder. Men jeg forstår jo at å selge en strømrenser til 30.000,- til en som har kjøpt DAC til 7.000,- er helt håpløst.

    Det sagt, — effekten en strømresner til 30.000,- kan gi er snakk om hundrelapper i deler om man bygger imunitet inn i strømforsyning både på AC og DC siden til apparatene. En DC blokker på AC siden som i billigversjoner koster 4.000,- over disk er snakk om 300,- i deler som kan implementeres i utstyr med ringkjernetrafo. Eller trafoen selv kan oppgraderes til typer som er mer motstandsdyktig mot lavere DC spenninger.
    Hvordan vil du gjøre det på AC siden?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Hvordan vil du gjøre det på AC siden?
    Innlegget mitt tok med DC blokker som ansees som vanlig årsak til brum fra ringkjernetrafoer. Så vidt jeg forstår kan dette også løses med luftgap på kjernen, men jeg mener jeg kun har sett dette brukt med E og C-kjerner?

    Men jeg tror kanskje den enkleste metoden å lage imune strømforsyninger er regenerering, — med høyfrekte SMTP.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Innlegget mitt tok med DC blokker som ansees som vanlig årsak til brum fra ringkjernetrafoer. Så vidt jeg forstår kan dette også løses med luftgap på kjernen, men jeg mener jeg kun har sett dette brukt med E og C-kjerner?

    Men jeg tror kanskje den enkleste metoden å lage imune strømforsyninger er regenerering, — med høyfrekte SMTP.
    DC blokker, om det kommer litt lyd fra trafo (poweramp) har vel lite å si for lyden?
    For kilde og preamp er det vel R core som er inn i dag, men dessverre blant svært få.
    Musical Inovation lesser vel på med støydempingstrafoer etc i preamp.
    En unødig fordyrende måte? R core er jo rimelige?

    Regenerering kan være så mangt, PS Audio vs PurePower.
    Måten PS Audio gjør det på fungerer ikke bra nok til alle mulige senarier.
    PurePower fungerer, men begge er svært dyre.
    Mark Levinson regenerer på ML 33 / 33H, og det koster.
    Som de som bedriver forskning på spenningskvalitet sier,
    apparatene blir større og dyrere om en skal gjøre de imune,
    selv om noen sier de har fikset dette med både størrelse og pris? på DC siden.

    Tror ikke dette er enkelt, i så fall hadde leverandører til f.eks medisinsk diagnose utstyr fikset dette for leeenge siden.
    Likeledes de som leverer lab og måle utstyr. Og da snakker vi om store aktører som Siemens etc.
    Vil tro de hadde hatt resurser nok til å fikse etter hva enkelte mener er en smal sak å ordne.


    edit

    Ang. smps. Er slik jeg erfarer det ikke sm i seg selv som er problemet hos meg (hypex)
    men emc filteret som forsteker støyen og der ligger en del av problemet, emc filtre og kilde impedans.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    DC blokker, om det kommer litt lyd fra trafo (poweramp) har vel lite å si for lyden?
    For kilde og preamp er det vel R core som er inn i dag, men dessverre blant svært få.
    Musical Inovation lesser vel på med støydempingstrafoer etc i preamp.
    En unødig fordyrende måte? R core er jo rimelige?

    Regenerering kan være så mangt, PS Audio vs PurePower.
    Måten PS Audio gjør det på fungerer ikke bra nok til alle mulige senarier.
    PurePower fungerer, men begge er svært dyre.
    Mark Levinson regenerer på ML 33 / 33H, og det koster.
    Som de som bedriver forskning på spenningskvalitet sier,
    apparatene blir større og dyrere om en skal gjøre de imune,
    selv om noen sier de har fikset dette med både størrelse og pris? på DC siden.

    Tror ikke dette er enkelt, i så fall hadde leverandører til f.eks medisinsk diagnose utstyr fikset dette for leeenge siden.
    Likeledes de som leverer lab og måle utstyr. Og da snakker vi om store aktører som Siemens etc.
    Vil tro de hadde hatt resurser nok til å fikse etter hva enkelte mener er en smal sak å ordne.
    DC kan gjøre at trafo går i metning med varmgang og mulig offsett. Om man kan høre det skal jeg ikke si noe om. Disse regeneratorene du refererer bruker nok SMTP AC/DC regulator til å drive en 50Hz PWM triac til å drive en transformator som man da hekter sitt hifi utstyr på som på nytt gjør om AC til DC igjen. Egentlig ikke så energieffektivt ;)

    Om kabler og strømrensing virkelig er et problem, hvorfor går man ikke av strømnettet og benytter batterier med støysvake LDO på sine hifi-komponeneter? Spørsmålet er ikke retorisk ment. Det koster mindre enn enkelte bruker på en strømkabel og løser eventulle problemer med varierende nettkvalitet 100% i første forsøk.

    Alt utstyr utenom effektrinnet (om det ikke er rør) går normalt på spenninger og har strømkrav som noen pakker med Ikea oppladbare batterier trolig kan gi mange timer med musikk mellom hver opplading. Og trolig med så lav spenning (typisk 3,3V, 5V, +/-12,, +/-15V) at det er lovlig og helt ufarlig å jobbe med når 230V deler er frakoblet av fagkyndig.

    I stedet for strømrenesere heller investere i et kabinett med batterier og automatisk ladefunksjoner. Erstatt strøm-kontakt på DAC, preamp, CD spiller m.m. med en svakstrømsplugg slik enkele allerede nå oppgraderer med eksterne strømforsyninger fra Sbooster og andre.

    Et batteribank med Ladda 2450 vil en DAC som trekker 245mA tappe batteriet 10% på en time. Trolig vil den spille fint i 3-4 timer før spenningen faller under det LDO klarer opprettholde. Dette er faktorer som kan dimmensjoneres inn i design hvor man vurderer varmetap ved fult batteri mot nødvenig levetid og evt parallekobling av batterierbanker (slik høyvoltbatterier i biler har).
    1615563952653.png

    Et effekttrinn er trolig ansett som mer urealistist, men om man separerer fra spenningsforsterkerene som egentlig ikke trekker noe særlig med strøm og gir dem batteri er nok utgansdriverne mindre følsom for variasjoner fra strømnettet via sin sedvanlige kondensatorbank.

    Jeg vil ikke advokere bruk av 5V USB batteripakker da de normalt er DC/DC switchet opp fra et eller flere 3.7V batterier, — ofte med støyende switchere.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    To forskjellige valg av regenerering

    PurePower

    purepower (2).jpg



    PS Audio


    PS Audio.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Her er et eksempel på en produsent som tar strømrens på alvor - eller tar den helt ut for markedsførings lingo ;)
    LP-1HE, RIAA Preamp med innebygget Regenerative Power Supply

    1615721338292.png


    Master 7 DAC'n jeg har fra Audio-GD har noe sånt som 21 stk strømforsyninger spredd rundt i sitt design. Med 3 stk R-Core nettransformatorer. Jeg mener huske dette DAC designet i siste revisjon hadde 5 stk netttrafoer.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Her er et eksempel på en produsent som tar strømrens på alvor - eller tar den helt ut for markedsførings lingo ;)
    LP-1HE, RIAA Preamp med innebygget Regenerative Power Supply

    Vis vedlegget 705251

    Master 7 DAC'n jeg har fra Audio-GD har noe sånt som 21 stk strømforsyninger spredd rundt i sitt design. Med 3 stk R-Core nettransformatorer. Jeg mener huske dette DAC designet i siste revisjon hadde 5 stk netttrafoer.

    Regenerering noe i samme leia som PS Audio, fungerer i området under ca. 2kHz.
    Dvs der en vanlig strømforsyning med glattekondensatorer funger.

    Ser en på bilde av innmaten til PurePower, der er det heftig filtrering, også for området over 2kHz.
    PS Audio hadde INGEN,NULL, virkning hos meg,noe PurePower hadde.

    Med R core, er regenratoren i Audio-GD unødig fordyrende,som alle støydempingstrafoene i preampen til Musical Inovation?
    Kan virke som om disse produsentene, og sikkert andre, gjør slike "stunt" for å imponere?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    R core er vel ikke noe dyrere enn noe annet?
    Kanskje @Armand kan svare på påstanden om at MI lager ting for å imponere eller om design har en effekt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg tror kanskje den enkleste metoden å lage imune strømforsyninger er regenerering, — med høyfrekte SMTP.
    En regenerator er i prinsippet en effektforsterker med signalkilden låst til 50 Hz. Den tar AC inn, likeretter, glatter og filtrerer den til DC, og modulerer den til slutt med sin egen signalkilde til 230 V AC på utgangene. Det mates så til selve komponentene, hvor strømforsyningen gjør en ny likeretting, glatting og filtrering til DC før denne så moduleres med det egentlige signalet.

    Det kan sikkert gi en nokså heftig filtrering av ugreier på strømnettet, men det virker kanskje litt unødvendig å gå AC->DC->AC->DC. Det burde ikke være nødvendig å gå via AC en gang til.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    :) Edit: Asbjørn tok meg på målstreken :)

    hmmm.... tror det foreligger er missforståelse hva regenerering er for noe.

    Regenerering er gjenskapelse av 50Hz sinuskurven med bruke av en forsterker eller puls with modulation (PWM).
    Altså at man tar strøm fra nettet for å lage ny strøm.

    - Slike produkter krever først at man har en god AC til DC strømforsyning typisk av switching type, men for Audio-GD er den linjær med R-Core transformator.
    - Deretter har man oscilator som svinger med 50 Hz som signalkilde.
    - Denne oscilatoren går inn et effektrinn akkurat som musikkforsterkeren vår.
    - I stedet for å koble til en høytaler kobler man til en transformator som tranformerer 50 Hz sinuskurven opp til 230 Volt.

    For å holde effektivitet og kost nede benyttes vanligvis PWM som oscilator til å styre triac'er direkte. Dette gir potensielt kvalative forskjeller mellom ulike regenereringsprodukter hvor sinuskurven kan gjenskapes med forvrengning.
    Men man kan konstruere dette akkurat slik man setter sammen et bra stereoanlegg med en god signalkilde og effekttrinn.

    Som man ser av designprinsipp kan man ikke enkelt putte et slikt design inn i en frekvenskategori. Man ser også at man kan erstatte første AC/DC strømforsyningen med batteri siden oscilator og effektforsterker begge går på DC strøm.

    Den gang hyttefolket var off grid var slike DC til AC konvertere populære og fikk raskt et dårlig rykte for å generere dårlig strøm med mye støy. Men kunskap og kvalitet på alle komponeter i denne type produkter har tatt kvantesprang sammen med og båt og bobilfolket har nok alle erfaring med moderne versjoner i dag.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det sånn å forstå at dere mener at PurePower ikke regenerer fordi den ikke inneholder en transformator?
    Nei, det er bare en måte å gjøre det på. Med heftige nok utgangstransistorer kan man gå direkte. Batteripakken i en el-bil holder kanskje 380-400 V, og det er ingen transformator mellom den og tre-fase vekselstrømmotoren, bare kraftelektronikk og sikringer som kutter ved 1000 A eller deromkring. Da snakker vi kanskje silisiumkarbid-transistorer og sånt. Inngår også i solcelleanlegg som gir AC ut. 1200V og 200A burde jo holde til husbruk:
    Regenereringen er trinnet med å gå fra AC til DC og tilbake til AC for å "gjenskape" den ønskede AC-bølgeformen før man likeretter og glatter den til DC nok en gang.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Jeg undres om ikke en direkte switcher vil ha fordel av lavere impendans sammenlignet med en som transformerer opp?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ganske sikkert. Husk at trafoen ikke skaper mer effekt, så hvis den skal opp i spenning må den ned i strøm.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kildeimpedans, lavere kildeimpedans og bedre lyd?

    http://bryston.com/PDF/brochures/BIT_BROCHURE.pdf

    : Very low source impedance and high current for the
    power amplifier
    BIT power isolation units present low impedance to any electronic
    device that is connected to them. A Single 20 amp BIT PIU has
    an output impedance of 0.2 ohms and can deliver 400 amp peaks
    (instantaneous current). The 100 amp unit only has .04 Ohms
    of output impedance. A typical 200 watt audio power amplifier
    demands 10 amps RMS current from a 120 volt line (1200VA)
    but may demand up to 50 amp instantaneous peaks. The standard
    residential wall receptacle can’t supply the 50 amp peaks because
    they typically have higher nominal impedance. A BIT 20 amp
    PIU plugged into the same wall plug can supply these peak current
    requirements quite easily.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Kildeimpedans, lavere kildeimpedans og bedre lyd?
    Mer snert, kvikkere, bedre dynamikk er frasene man leser hvor DIY folket gjør modifikasjoner i strømforsyningen som senker impendansen.

    For en linjær strømforsyning blir trafo og alt man gjør av strømrensing på begge sider av den del av totalimpendansen. Jeg innbiller meg at med switching strømforsyninger er det lettere å designe seg rundt denne problematikken.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2


    Our double conversion design:

    The utility supply from the wall outlet is filtered and surge protected. It is then converted by a rectifier circuit to a finely regulated direct current. This DC is then used by the inverter circuit to regenerate a new clean AC source. The battery module placed on the DC side ensures that no matter what happens to the utility power supply, there will be full current and voltage at the rated value to keep your components connected to an ideal pure power supply.

    This double conversion technology provides a perfect barrier to power problems that might exist in the utility line. No distortions can pass through the DC intermediate circuit. No EMI, no RFI, no spikes, no high voltage transients, no damaging surges can reach your components. In fact, if it were possible for a damaging spike to get past the PurePower™’s built in surge protection system, it would still not reach your sensitive components.

    The PurePower™ APS maintains the accuracy of its 120 volt sine wave at a steady 60 cycles even at its full output no matter how low or high the voltage of the utility supply, so the amplifier never suffers current limits, regardless of how mo
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.254
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker WAudio W-4000. Effektforsterker og receiver bruker jeg på direkte, resten (pc, tv osv) bruker jeg gjennom strømrenseren, fungerer bra her.
    Screenshot_20210316_141325_com.alibaba.aliexpresshd_edit_22291709212744.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det ultimate nettet der nettstøy er ett ikke tema, eller ett tema fordi støy er blitt ett problem?
    DC nett :) ,noe flere forskningsmiljøer snakker om. Men er nok en utopi.



    En nordmanns drømme nett?

    Kitchen appliances, LED lights, computers, other low power electronics all rely on DC to work. Although the supplied DC voltage might be too high for many of these applications, a DC/DC converter can be used to secure power supply. This type of structure also makes EV charging stations and energy storage systems (ESS) easier to connect and with less conversions. Here a simple DC/DC buck converter would be used to step down the voltage, and charge both ESS and EV charging station. Figure 23 [28] shows how a possible household or building would look with DC supplied power, and DC/DC buck converters stepping down the voltage to supply low power loads. Voltage supplied to high power loads is directly from grid supply



    Remnant and existent DC systems


    Stockholm la ned sitt siste DC anlegg, produksjon og distribusjon ca 1970.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den store fordelen med AC er at spenningen kan endres med en trafo, så det er enkelt å gå fra høy spenning for lange strekk til lav spenning for distribusjon uten å introdusere støy.

    En DC/DC-omformer for f eks 100 V => 10 V DC er en annen historie. Et sted inni den konverteringen er det som noe som switcher ved høy frekvens, og det vil gi rippel på begge sider.

     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    Det ultimate nettet der nettstøy er ett ikke tema, eller ett tema fordi støy er blitt ett problem?
    DC nett :),noe flere forskningsmiljøer snakker om. Men er nok en utopi.
    Det er ganske enkelt å få til om man ønsker det. Denne boksen leverer 48 Volt og har alt bateri-vedlikehold implementert i kabinettet. Pris er ca 1500US$ som er småpenger når en ser hva folk bruker på strømrensing.


    Men som nevt et par ganger tidligere, — en streamer, RIAA, CD spiller, pre-amp m.m. trekker nesten ikke noe strøm. I de fleste tilfeller snakker vi om noen hundre milliampere. Og spenninger er typsik 5 Volt, 2x12 Volt eller 2x15 Volt.

    I stedet for å kaste bort 59.000,- på en strømbadde kan man lever sakene sine til en elektrikker og få tilrettelagt for batteridrift. Ombygging tar trolig under 2 timer.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Min hifi-interesse skjøt ny fart for noen år siden da jeg oppdaget hvor mye strømrens har å si, og at man kan løfte anlegget til nye høyder uten å måtte investere i nye komponenter eller høyttalere. For meg ble det veldig aktuelt etter at jeg flyttet i mindre bolig og fikk mindre plass å boltre meg på, og også gjennom årenes løp gått litt lei av å bære inn og ut tunge forsterkere eller høyttalere. Jeg er vel en av de som har tatt det nokså langt på tweaks- og strømfronten.

    Legger ut noen bilder av hva jeg har gjort av strømrens på litt andre steder og kurser enn selve anlegget. Selv om jeg har ny bolig og TN nett og investert i egen kurs til anlegget med oppgraderte sikringer i sikringsskapet, fant jeg likevel ut for litt siden - og til min store forskrekkelse - at det var mye å hente på å investere i strømrens på andre kurser, og ikke minst for kjøleskap og fryser. Noe av grunnen til at jeg testet ut dette med kjøleskap og fryser, var at jeg satt igjen med en del "ekstra" strømrens produkter etter å ha flyttet fra større bolig. Så det hele startet egentlig bare som et morsomt eksperiment. Men det har fått meg til å innse hvor mye dritt produkter som kjøleskap og fryser må sende tilbake til sikringsskapet og at det "lekker" mellom kurser. Nå har jeg naturligvis ting på plass for kurs ved anlegget, og har ikke plass heller til noen flere bokser der, så da ble det neste steg i galskapen:) Legger også ved bilde av strømfordeler hengt opp i tak i tekniske rom hvor jeg ruter og svitsj (som også etter hvert har fått egen kurs).

    Oppå kjøleskap:
    Kjøleskap.jpg


    Ved fryser:
    Fryser.png


    I teknisk rom (m/dedikert kurs for ruter og svitsj), hengt opp i tak:
    Teknisk rom.png
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Wow...
    Har du vurdert å heller kjøpe en online UPS istedet og la den forsyne pop-anlegget alene?
    Da får du jo 50Hz sinus som er generert fra DC/batteri og skilt fra resten av verden. :cool:

    Edit: Men håper du seriøst vurdere å følge admin sitt forslag om å lage en egen tråd her inne på "Mitt anlegg med bilder og info"
    Perfekt sted å fortelle om hva du pusler med og få innspill om du ønsker det.
    Alltid artig for oss andre og se hva folk holder på med denne Hifi-verden. (y)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må vedstå at jeg har mer tro på innredning og potteplanter enn strømrens jeg da...
    Her er et bilde av min potteplante, en orkidé plassert over en 50 gr samelue med urkraft fra finnmarksvidda, oppgradert med dempeputer symmetrisk plassert, noe som hindrer uharmoniske frekvenser i bladene. Det er veldig, veldig bra saker.
    20230119_125636.jpg
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    498
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Si ikke det, plutselig er sameluen gandet og det eneste som kommer ut av høyttalerne er loudwars boyband musikk.
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Moro å lese at hifi-presse også har testet strømrens på kjøkkenet! Står følgende i denne testen av Acoustic Revive RPC-1K filteret:
    "The basic test was done with a filter plugged into the power strip. After completing this part, I also tried it in other parts of the house, mainly in the kitchen. As I said before, the audio system has a separate power line with a separate fuse, so they are not exactly the same circuits. And yet also in this case the sound improved and no less than when the filter was placed next to the power strip. The only difference was that it took a bit longer for the changes to become apparent—when plugging the filter into the strip, they were immediate." Link til test

    1674304347071.png


    Akkurat samme funn som meg med andre produkter. De konkluderer med at det er like hørbar forskjell ved å sette filteret i kjøkkenet som i anlegget, selv med dedikert kurs.

    Skulle vært artig å testet ut det nevnte filteret en gang. Jeg har noen andre Acoustic Revive produkter og de innfrir. Spennende selskap med masse tweaks:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn