Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derfor du må ha mange! 😃
    Hvis det nå er slik at det eneste tingen gjør er å oscillere frem sine egne støyfrekvenser på strømnettet, eksakt sånne supraharmoniske frekvenser som ymir er så opptatt av, og deretter forsterke dem opp via resonanser i disse håndtvinnede spolene, så er rett antall sånne i anlegget eksakt lik null.

    Minner om The Shy’s måling av hva som skjer med støygulvet hos ham med en slik Ansuz-remedie innkoblet, her Mainz8 D2. Konsensus tidligere i tråden var vel at noe av de genererte støyfrekvensene finner veien inn via jord, heller enn at det passerer strømforsyningen og all filtrering der.

    1678608570206.jpeg
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    2.024
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Eneste som overasker meg i denne tråden, når jeg gløtter innom. Er all den tid som åpenbart brukes i forsøket på å dissekrere noens overbevisning og prioriteringer. Når eneste gevinst å spore for tidsbruken…er ens eget ekko.(og noens fornøyelse)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eneste som overasker meg i denne tråden, når jeg gløtter innom. Er all den tid som åpenbart brukes i forsøket på å dissekrere noens overbevisning og prioriteringer. Når eneste gevinst å spore for tidsbruken…er ens eget ekko.(og noens fornøyelse)
    Det er hyggelig om noen lar seg underholde, men for min egen del er nok viktigste motivasjon ingeniørens ryggmargsrefleks: å forsøke å forstå hvordan en dings fungerer, og hvis den gjør noe positivt på en smart måte: om jeg kan bygge noe lignende selv, bare bedre.

    Her er det også mange eksempler på ting som ikke vil komme på DIY-listen med det første.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det nå er slik at det eneste tingen gjør er å oscillere frem sine egne støyfrekvenser på strømnettet, eksakt sånne supraharmoniske frekvenser som ymir er så opptatt av, og deretter forsterke dem opp via resonanser i disse håndtvinnede spolene, så er rett antall sånne i anlegget eksakt lik null.

    Minner om The Shy’s måling av hva som skjer med støygulvet hos ham med en slik Ansuz-remedie innkoblet, her Mainz8 D2. Konsensus tidligere i tråden var vel at noe av de genererte støyfrekvensene finner veien inn via jord, heller enn at det passerer strømforsyningen og all filtrering der.

    Vis vedlegget 900957

    Det er endeløst fascinerende hvordan enkelte ser ut til å mene «kan høre en forskjell!» betyr at dingsen er verdt en dullion penger, og at jo mer penger, desto bedre.
    Konsensus?
    Armand mente at John Curl sin forklaring ikke holder mål.

    Screenshot_20230209_153419_com.google.android.apps.docs_2.jpg


    "Get i to the power supply through the transformer and the in to the groundig system"

    Ser en hva Curl sier om hvilke kilder som skaper problemer... støy derfra i det området har ett navn, nemlig supraharmonics.
    At det faguttrykket har vært totalt ukjent her inne viser vel kun at noen er faglig akterutseilt og dermed blir retorikken der etter.
    Når enkelte produsenter bruker R core, bl.a Accuphase, Luxman, Spec, Parasound etc for å løse problemet sier vel noe om kunnskapen de besitter. Hva nytter det å mene at R core er gode trafoer når de allikevel mener det har liten betydning?
    Ang. supraharmonics. Problemet for laster som blir påvirket skjer når tilstanden er kommet til "second emission". Da er supraharmonics ikke lenger synkron med grunnfrekvensen. Og dette skjer hovedsakelig på og mellom kursene i installasjonen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At det faguttrykket har vært totalt ukjent her inne viser vel kun at noen er faglig akterutseilt og dermed blir retorikken der etter.
    Kanskje, men nå som vi alle har lært det faguttrykket: Hva tenker du om et «strømrenseprodukt» som ser ut til å ha som eneste funksjon å generere nye supraharmoniske, via en strømforsyning tilsvarende billigste LED-lyspærer, en microcontroller og resonante spoler?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje, men nå som vi alle har lært det faguttrykket: Hva tenker du om et «strømrenseprodukt» som ser ut til å ha som eneste funksjon å generere nye supraharmoniske, via en strømforsyning tilsvarende billigste LED-lyspærer, en microcontroller og resonante spoler?
    En ting er å ha lært uttrykket, noe annet er å forstå den praktiske betydning.
    De som forsker på betydningen har ikke funnet på problemene supraharmonics forårsaker, de forsker på årsaken og komme opp med en forskrift for å redusere problemet.
    Jeg ville aldri bevisst tilført slik støy.
    Slike produkter vil nok kunne gi hørbare forskjeller, men da i negativ retning. Så en hver forskjell trenger ikke å være positiv.

    Så var det den biten hvor vidt det var konsensus da? Har det plutselig blitt litt bevegelse i retning Curl, og dermed også hva som er årsak til hva som påvirker og hvordan?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Konsensus i dette tilfellet var mest om en teori for hvordan disse supraharmoniske frekvensene fra primærsiden finner veien til høyttalerutgangene hos The Shy, hvilket de beviselig gjør. Akkurat det var nytt for meg, så da lærte jeg noe der også.

    For meg virker det mer sannsynlig at forklaringen handler om jordplanet enn om noe som følger strømtilførselen, spesielt hvis det er SMPS’er involvert. Det er mye filtrering etter trafo. Den teorien kan jo testes hvis noen donerer Anzus-greier til obduksjon og noen andre gidder ta jobben med å teste sammen med ulike typer strømforsyninger. Ansuz-greiene vil tydeligvis være effektive supraharmonics-generatorer til slike forsøk.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Konsensus i dette tilfellet var mest om en teori for hvordan disse supraharmoniske frekvensene fra primærsiden finner veien til høyttalerutgangene hos The Shy, hvilket de beviselig gjør. Akkurat det var nytt for meg, så da lærte jeg noe der også.

    For meg virker det mer sannsynlig at forklaringen handler om jordplanet enn om noe som følger strømtilførselen, spesielt hvis det er SMPS’er involvert. Det er mye filtrering etter trafo. Den teorien kan jo testes hvis noen donerer Anzus-greier til obduksjon og noen andre gidder ta jobben med å teste sammen med ulike typer strømforsyninger. Ansuz-greiene vil tydeligvis være effektive supraharmonics-generatorer til slike forsøk.
    For Curl og andre som benytter R core, C core eller EI trafoer i preamp og kilder har det ikke vært teori, men noe som er fastslått for over 25 år siden.
    Det er også fastslått at supraharmonics påvirker utstyr med smps, for leeenge siden.
    Det er bare her på sentralen dette benektes og slikt har det vært i alle år og slik vil det i all sannsynlighet fortsette. Dette er en sak som er flagget så høyt at det er ingen vei tilbake.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Og dogmen her er at utstyr som lar seg påvirke er feilkonstuert eller defekt?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    7.000
    Sted
    Kongsberg
    Armand mente at John Curl sin forklaring ikke holder mål.
    Slutt å prat tull da Ymir. Hvor står dette?

    I så fall ville det vært rart at alle low noise strømforsyninger jeg har laget bruker nettopp C/R-core transformatorer.
    Dette er heller ikke noe "nytt". Her er et bilde fra 2019 der man kan se det eksterne poweret oppe til høyre som bruker hele 4 stk C-core for maksimal isolasjon fra nettet. Først 230VAC -> 115VAC og deretter 115VAC til 24VAC. Alt er svart fordi det er støpt inn i varmeledende epoxy.
    1678623242444.png


    Boksen til trafoene er 3D printet og har selvfølgelig selvfølgelig Schaffner filter med doble filtre. Jeg har også lagt inn elektromagnetisk skjerming. 4 lag med trafoblikk i sirkelen rundt trafoene gjør at denne boksen kan settes i nærheten av annet utstyr uten problemer. Men det beste er alltid fysisk avstand.
    1678623699438.png


    Her er støygulvet ut på DC spenningen som skal til RIAA.
    -173dBV tilsvarer 2,3nV og man ser ikke spor av støy verken rundt nettfrekvensen eller lengre opp. Dette er på nivå med støynivå fra batteridrift, -men kommer altså rett fra fra strømnettet.
    1678623878129.png
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke noen av de forklaringene der kan gjøre det vi ser hos TheShy.
    Den første forklaringen din om usynkroniserte harmoniske er hovedsakelig et problem for belysning. Toppene på hver sinus får forskjellig høyde og dette kan skape flimmer.
    Filtrering og regulering i hi fi apparater påvirkes ikke av at enkelte sinustopper er høyere enn andre.
    Her er linken.
    ...


    R core transformatorer er bra saker men de har også en båndbredde på over 40kHz så det er ikke det heller.
    Fra innlegg # 506
    " jeg tror ikke noen av forklaringene...."
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    7.000
    Sted
    Kongsberg
    Fra innlegg # 506
    " jeg tror ikke noen av forklaringene...."
    Artig hvordan du tolker tekst.
    Da snakket jeg om det som foregår hos TheShy. I området under 40kHz vil ikke en R eller C-core hatt noen effekt i det hele tatt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Som du høyrer havet i konkylien?

    Seriøst, ser du kva du kan setja i gang? Det er berre eit spørsmål om tid før debatten dreier over på korleis ein best kan skjerma hifi-en frå kosmisk bakgrunnsstråling.
    Apropos det:


    😬
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og dogmen her er at utstyr som lar seg påvirke er feilkonstuert eller defekt?
    Dogme eller ikke, Armands eksempel viser vel at en velkonstruert og velfungerende strømforsyning ikke lar seg påvirke. Det er bare (uunngåelig) termisk støy igjen etter den.

    Men om noen donerer et dusin slike Ansuz supraharmoniskegeneratorer kan man jo teste den teorien også.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    7.000
    Sted
    Kongsberg
    Jeg laget faktisk en støygenerator som Ansuz TC3 (men mye kraftigere) for å måle hvor mye dette poweret klarte å dempe støyfrekvenser opp til 250kHz. Merk at denne generatoren var justerbar og genererte kontinuerlig justerbare frekvenser. (både synkrone og asynkrone, Ymir ;) )
    Denne støygeneratoren ble koblet rett på 230V rett før mitt power sypply, og jeg målte hvor mye som kom ut fra mitt power supply på DC siden.
    Dette ble sammenlignet med det originale poweret mitt power skulle erstatte. Jeg har fjernet navnet på det originale poweret (blå kurve) på bildet under.
    Som man ser så var det originale poweret også bra opp til 40kHz, men ble gradvis dårligere etter det.
    1678629524218.png


    Måten man designer et slikt filter på er at man man legger inn mange filtre i serie og passer på at alle filtre er kritisk dempet slik at man unngår resonanser. Jeg bruker også en blanding av common mode og diffensiell filtrering med forskjellig topologi. Pluss regulering i tre trinn. Jeg ser at jeg burde lagt inn litt mer filtrering rundt 20kHz, men 106dB demping av støy fra strømnettet ved 20kHz er strengt tatt hinsides overkill allerede.

    For de som sliter med å begripe disse tallene betyr det i praksis at strømnettet kunne sett slik ut:
    1678630875767.png

    og man kunne plugget hodetelefoner rett i strømforsyningen via en koblingskondensator og opplevd fullstendig stillhet.

    Disse greiene som Ansuz driver med er motsatt av det som egentlig alle andre er opptatt av. Nemlig minst mulig støy. De kaller det støyfjerning i reklamemateriellet sitt, men egentlig ser det ut til at det en slags greie som påvirker annen elektronikk på en helt tilfeldig måte. Som LM har vist så krever det det tydeligvis også en god del testing for å finne det som passer han. Og det som tilfeldigvis er riktig på Onsdag når fruen lader elbilen er ikke sikkert er passe på Lørdag når hun vasker klær..

    Sikkert morsomt å leke med, men det har ingenting med seriøs signalbehandling å gjøre.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg laget faktisk en støygenerator som Ansuz TC3 (men mye kraftigere) for å måle hvor mye dette poweret klarte å dempe støyfrekvenser opp til 250kHz. Merk at denne generatoren var justerbar og genererte kontinuerlig justerbare frekvenser. (både synkrone og asynkrone, Ymir ;) )
    Denne støygeneratoren ble koblet rett på 230V rett før mitt power sypply, og jeg målte hvor mye som kom ut fra mitt power supply på DC siden.
    Dette ble sammenlignet med det originale poweret mitt power skulle erstatte. Jeg har fjernet navnet på det originale poweret (blå kurve) på bildet under.
    Som man ser så var det originale poweret også bra opp til 40kHz, men ble gradvis dårligere etter det.
    Vis vedlegget 901094

    Måten man designer et slikt filter på er at man man legger inn mange filtre i serie og passer på at alle filtre er kritisk dempet slik at man unngår resonanser. Jeg bruker også en blanding av common mode og diffensiell filtrering med forskjellig topologi. Pluss regulering i tre trinn. Jeg ser at jeg burde lagt inn litt mer filtrering rundt 20kHz, men 106dB demping av støy fra strømnettet ved 20kHz er strengt tatt hinsides overkill allerede.

    For som sliter med å begripe disse tallene betyr det i praksis at strømnettet kunne sett slik ut:
    Vis vedlegget 901099
    og man kunne plugget hodetelefoner rett i strømforsyningen via en koblingskondensator og opplevd fullstendig stillhet.

    Disse greiene som Ansuz driver med er motsatt av det som egentlig alle andre er opptatt av. Nemlig minst mulig støy. De kaller det støyfjerning i reklamemateriellet sitt, men egentlig ser det ut til at det en slags greie som påvirker annen elektronikk på en helt tilfeldig måte. Som LM har vist så krever det det tydeligvis også en god del testing for å finne det som passer han. Og det som tilfeldigvis er riktig på Onsdag når fruen lader elbilen er ikke sikkert er passe på Lørdag når hun vasker klær..

    Sikkert morsomt å leke med, men det har ingenting med seriøs signalbehandling å gjøre.
    Da blir det å kjøpe en superdatamaskin som kan regne ut hvilken kombinasjon av plugger og deres plassering som passer den dagen. Ev. leie regnekapasitet av Google, IBM eller lignende.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er støygulvet ut på DC spenningen som skal til RIAA.
    -173dBV tilsvarer 2,3nV og man ser ikke spor av støy verken rundt nettfrekvensen eller lengre opp. Dette er på nivå med støynivå fra batteridrift, -men kommer altså rett fra fra strømnettet.
    Vis vedlegget 901053
    Tankeeksperiment: Hvis du hadde bygget en tilsvarende strømforsyning, oppskalert til 200 W eller så, og deretter satt den foran Bifrôst med sine ~85 dB NFB, omtrent hvor mange dB SPL nettstøy ved 50 Hz ville kommet ut av høyttalere med f eks 95 dB følsomhet? Og hvis det lå 1 % supraharmonisk nettstøy ved f eks 2 kHz, omtrent hvor mange dB SPL ville det blitt?

    Det var vel en grunn til at vi ikke så det som nødvendig hverken å bygge en ultraren strømforsyning eller å sette superregulatorer i den.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes alltid noen som er papegøyer for tweakindustrien. En del av disse får plutselig høre virkelig god lyd, og kaster ut alt av tweaks til fordel for en seriøs tilnærming. Dette har skjedd mange ganger, men jeg har aldri sett noen gå den andre veien.

    Betyr det at folk begynner som opplyste og blir dummere og dummere?
    Tror å kjøpe seg følelsen av oppgraderinger er for noen, viktigere enn at det faktisk er en oppgradering.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Slike produkter vil nok kunne gi hørbare forskjeller, men da i negativ retning. Så en hver forskjell trenger ikke å være positiv.
    Jeg husker fra da jeg var aktiv med å teste og diskutere bufferstørrelse audiosubsystem på Linux. Hvor de fleste som var aktiv i diskusjonen mente de hørte en posetiv effekt ved å minimalisere bufferen.

    De mente de hørte flere detaljer og strammere bass. Prisen på anleggenede deres sammen med mange års lytteerfaring mente de vektet mye i disusjonen. Det man senere fant ut var i realiteten var dropouts som fikk lydkarakter til å helle mer mot høyere frekvenser. Som på mitt utstyr materialiserte seg som ubalanse med mindre bass og øretrettende øvre register.

    Jeg har fundert litt rundt fenomenet hvorfor enkelte mente de hørte flere delajer kan skyldes maskeringseffekt. At nå data ble borte i dropout fikk andre lyder mer plass. Lyder som i en mp3 algoritme ville blitt tatt bort siden de normalt ikke vil bli hørt. Men siden det her manglet rene lyddata at motsatt effekt kan ha oppstått.

    Det er samme jeg spekulerer i om hjernen gjør når den utsettes for støy. At hjernen kan bruke støy til maskering. Det jeg ikke er så sikker på er om dette da skulle oppleves identisk for alle individer? F.eks. sette en plugg i kontanten som statisk støyer med intervall på 2100 Hz uten kontekst til musikalske aspekter som instrumentering, stemming eller skala spilt skal evne bli oppfattet posetivt på alt musikkmateriale. Det er her jeg tenker aspektet med bruk av flere plugger kan komme inn.

    Pluggen før diskutert. Om man søkte lage en dings til å genrere en tone ville trolig denne pluggen hatt en analog oscilator rundt en op-amp. Om den skulle være en ren støykilde, — igjen ren analog med en diode og en op-amp. Faktum at de ha tatt seg bryet med en MCU kan være at den spiller flere toner. Shy's støygraf som @Asbjørn postet ser ikke ut til å ha hamonisk eller overtoner, — men et statisk disharmonisk intervall på ca 2100 Hz med omtrent samme amplitude som insinuerer at de er injektert som enkelttoner.
     
    Sist redigert:

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Det neste blir vel den positive effekten luftrens, med lukt av lavendel, har på lyden....Ooooops, skulle vel aldri ha nevnt det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Det er en ting som kan være verdt å merke seg med denne pluggen. Først går strømmen gjennom en sikring, og dermed videre via en diode og et par kondensatorer. Det betyr for det første at ingen aktive komponenter er tilkoblet strømmen på en sånn måte at man kan generere eller filtrere ut noe fra strømmen annet enn i halvparten av periodene. Skal man dytte noe tilbake på strømnettet, eller sågar påvirke strømmen ved hjelp av lasten denne utøver, så må den jo faktisk være tilkoblet strømnettet hele tiden for å virke.

    Man kunne selvsagt forestille seg at det sniker seg en bane på kretskortet fra dioden, under kondensatorene, og ut til disse tvinnede ledningsstumpene. Imidlertid må det nødvendigvis innebære at man har enten direkte eller kapasitiv kobling til 230V. Disse ledningsstumpene har ikke sluttet primær og sekundær krets, og ingen kjerne, så de har ingen mulighet til å få lav nok impedans til å ha noen som helst effekt på strømnettet. Den kapasitive effekten er helt marginal, selv C4 vil ha langt høyere kapasistans men igjen, langt i fra høy nok til å utgjøre noen forskjell på strømnettet.

    De komponentene som sitter på kortet er svært langt unna å kunne håndtere spenningene som i såfall måtte komme i kontakt med primærsiden på dette kortet.

    Det er også verdt å merke seg at denne dingsen ikke har noen jordtilkobling, og dermed vil den med andre ord bare være tilkoblet strømnettet differensielt 50% av tiden, og resten av tiden ikke være tilkoblet i det heletatt.

    Så for å oppsummere:
    Den har ikke aktive komponenter som tåler å være tilkoblet strømnettet.
    Den har ikke tilkobling til jord og kan derfor ikke påvirke common mode.
    Den er ikke tilkoblet strømnettet mer enn 50% av tiden.
    Den har ikke komponenter som kan gi den nødvendige impedansen for å ha noen effekt på strømnettet som overstiger anslagsvis -60dB.

    Det er vanskelig å se hvordan noe som ikke kan påvirke common mode, og heller ikke kan påvirke differential mode 50% av tiden kan gi en effekt som gjør musikkytelsen bedre.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Slik forestiller jeg meg prinisppdiagramet for den. En tonegenerator som forsøker injektere støy på strømkabelen via en spole tvunnet rundt høyspenningslederne som står som antenner.

    1678716774374.png
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Beklager hvis dette har vært nevnt før. Fra nettet:

    «Ansuz is not very specific about how the units work, they just highlight that it is the Sparkz TC2 that is active and contains the Tesla Coils, hence the TC in its name, and that it “works in parallel to the mains feed by adding countersignals to detected noise”.»
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    «Ansuz is not very specific about how the units work, they just highlight that it is the Sparkz TC2 that is active and contains the Tesla Coils, hence the TC in its name, and that it “works in parallel to the mains feed by adding countersignals to detected noise”.»
    Derfor hadde jeg trodd vi skulle se et inverted op-amp design her. I stedet ser vi en MCU uten ADC til å dektektere noe som helst.

    MCU kan teoretisk konfigureres til å gi en PWM burst når en inngang går over nivåterskel. Men vi ser ingen spenningsdeler her så da må evt en slik inngang trigges fra en av antennene. Hvordan det skulle kunne fungere til å fange støy basert på hysterese for MCU inngang og differansen til høyspenning vs støykomponent vites ikke.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Derfor hadde jeg trodd vi skulle se et inverted op-amp design her. I stedet ser vi en MCU uten ADC til å dektektere noe som helst.

    MCU kan teoretisk konfigureres til å gi en PWM burst når en inngang går over nivåterskel. Men vi ser ingen spenningsdeler her så da må evt en slik inngang trigges fra en av antennene. Hvordan det skulle kunne fungere til å fange støy basert på hysterese for MCU inngang og differansen til høyspenning vs støykomponent vites ikke.
    Så den avgir bare helt vilkårlig innstilt støy?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Forresten, når jeg tenker meg om støyer nok strømforsyning i denne kretsen så mye at MCU kan ha en pin koblet til PSU som giver. Men det er da kun antennen som blir borte. Problemet med å se hva som er støy blir det samme.

    Så ja, jeg har liten tillit til at denne dekterer noe. Og om @Snickers-is har rett at det ikke er en sluttet krets på noen av tesla coilne har den potensielt liten mulighet til å påføre strømnettet et signal fra MCU slik jeg kan forstå.

    Shy målingen som @Asbjørn postet. Hvor har den sitt opphav?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Var et ikke slik at denne "audiophile switch" som ble presentert, så var ikke "Tesla-spolene" koblet til noe som helst, - dvs de sto vel i jordplan med ene enden..??
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Litt surfing mens en venter på traktor

    Screenshot_20230313_173017_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20230313_172857_com.android.chrome.jpg
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Det finnes alltid noen som er papegøyer for tweakindustrien. En del av disse får plutselig høre virkelig god lyd, og kaster ut alt av tweaks til fordel for en seriøs tilnærming. Dette har skjedd mange ganger, men jeg har aldri sett noen gå den andre veien.

    Betyr det at folk begynner som opplyste og blir dummere og dummere?
    Uten sammenlikning forøvrig, men har du sett ett av de nyere politiske "barometer"?
    Og folk blir stadig mer oppslukt av Teslas "galskap" ... - så har du svaret.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Sikter du da til slike "ta testen nå!" der spørsmålene er ledende og alle ender opp med FRP eller Rødt?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    7.000
    Sted
    Kongsberg
    Ser en hva Curl sier om hvilke kilder som skaper problemer... støy derfra i det området har ett navn, nemlig supraharmonics.
    At det faguttrykket har vært totalt ukjent her inne viser vel kun at noen er faglig akterutseilt og dermed blir retorikken der etter.
    Når enkelte produsenter bruker R core, bl.a Accuphase, Luxman, Spec, Parasound etc for å løse problemet sier vel noe om kunnskapen de besitter. Hva nytter det å mene at R core er gode trafoer når de allikevel mener det har liten betydning?
    Åssen står det til med stråmennene din da Ymir? :LOL:
    Ville John Curl sine R-core fikset TheShy's problemer? Har han kanskje en "spesial" R-core som bare slipper gjennom 50 og 60Hz mon tro :unsure:
    Vet du egentlig båndbredden på en R eller C-core?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn