Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    WTF gjør den STC 15W104 microcontrolleren inni der? Den skal ha ca 5 V driverspenning. Hvor kommer den fra?
    Og WTF^2 er det som skjer på det nederste bildet hvor en mindre IC er loddet på tvers av pad'ene?
    Lurte på det samme som første spørsmålet ditt her.

    Det siste er blitt vanligere de siste årene, man lager PCB så man kan bruke samme chip i ulike pakker så man har mer robust supply line.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På det ene bildet ligger det noe som ser ut som en 3-pins chip under den ene spolen... regulator?? Likevel.... hva slags "intelligens" er bygget inn i disse? Imponator??
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    På det ene bildet ligger det noe som ser ut som en 3-pins chip under den ene spolen... regulator?? Likevel.... hva slags "intelligens" er bygget inn i disse? Imponator??
    Jeg mener effekten den skaper heter dither.
     
    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    WTF gjør den STC 15W104 microcontrolleren inni der? Den skal ha ca 5 V driverspenning. Hvor kommer den fra?
    Og WTF^2 er det som skjer på det nederste bildet hvor en mindre IC er loddet på tvers av pad'ene?
    Jeg har noen stikkord: Søppel som ikke er loddet fast til noen kobber baner, bedrag og svindel. Ikke overraskende tesla çoils der også, det minner mest om homeopat medisin "som kan brukes til alt". Jeg ser en trend fra produsent, som egentlig ikke kan noe som helst med elektro(nikk).

    Spørsmålet er vel heller hvilken støy dette faktisk produserer på nettet, for å rense gjør det neppe. Kan det være at det er en klokkegenerator som spammer 50Hz for å forbedre SNR på denne frekvensen på slike "støymålere" enkelte av disse svindlerne også selger? Nærmest en "støyjammer".
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener effekten den skaper heter dither.
    Tilført støy da altså...

    The ear is therefore very sensitive to distortion, or additional frequency content, but far less sensitive to additional random noise at all frequencies such as found in a dithered signal.


    Skulle ikke denne dritten lilsom FJERNE støy!? Men så legger den til støy for å overskygge andre feil.

    Om motoren på bilen lager støy pga problemer, og man skrur opp musikken så høyt inne i bilen til man ikke hører støyen fra motoren lengre. Har man da løst motorproblemet? I dette tilfellet tror mange det tydeligvis..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dither er støyforming, at man sprer støygulvet fra et digitalt system utover i stedet for å la det være kvantisert på en måte som mønstergjenkjenningen i øre og hjerne kan identifisere. Det gir ingen som helst mening som "strømrensing" å tilsette analog støy.

    Det aller meste jeg ser på disse bildene er spoler og kondensatorer i forskjellige størrelser. Det tyder på at kretsen skaper skarpe resonanser ved en eller noen få frekvenser, om den i det hele tatt gjør noe som helst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På det ene bildet ligger det noe som ser ut som en 3-pins chip under den ene spolen... regulator?? Likevel.... hva slags "intelligens" er bygget inn i disse? Imponator??
    Hmm, ja, og den ser ut til å være merket "U2", så det er kanskje en "U1" et eller annet sted, men det skal være en nokså spesiell regulator som kan gå direkte fra 240 V AC til 5 V DC. Ser ingen trafo eller SMPS som kan fungere som strømforsyning til den. Den svarte klumpen nærmest kontaktene er en sikring, og bak den ser det ut til å være en enslig diode.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kan vel være kapasitiv spenningsdeling for å drive regulatoren for å gi spenning til CPUen... har sett dette noen ganger i lav-effekts kinamikk..
    hva nå den CPU-en skal gjøre, - og med hvilket energinivå i forhold til nettspenningenn kan man jo bare lure på...:cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er vi overasket over dette?
    Nei. Det ser også ut til å stemme med målingene LM viser til, som så vidt jeg kan huske viste et stakitt av skarpe resonansfrekvenser på primærsiden når en slik Ansuz-sak var tilkoblet som «filter». Mener også å huske at vi stusset over at den så ut til å inneholde aktiv elektronikk. Den elektronikken kan ikke gjøre så mye annet enn å drive LC-resonansene ved å generere frekvenser som slår an disse, om den i det hele tatt gjør noe som helst. Det er i så fall stikk motsatt av strømrens i noen meningsfylt forstand av ordet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan vel være kapasitiv spenningsdeling for å drive regulatoren for å gi spenning til CPUen... har sett dette noen ganger i lav-effekts kinamikk..
    hva nå den CPU-en skal gjøre, - og med hvilket energinivå i forhold til nettspenningenn kan man jo bare lure på...:cool:
    Hmm, sånt finnes jo. LED-pærer for å skru rett i E27-sokkel inneholder visst sånne:
    It is a relatively inexpensive method compared to typical solutions using a transformer, however, a relatively large mains-voltage capacitor is required and its capacitance must increase with the output current, which leads to a higher-cost and bulky capacitor.[1][2] The primary downside of this type of power supply is the lack of galvanic isolation between the input and output, which means the output side is a dangerous shock hazard. For safety reasons, this type of power supply and every circuit connected to it must be double insulated in all places where a person could come into electrical contact with it.[3]

    Capacitive power supplies typically have a low power factor.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei. Det ser også ut til å stemme med målingene LM viser til, som så vidt jeg kan huske viste et stakitt av skarpe resonansfrekvenser på primærsiden når en slik Ansuz-sak var tilkoblet som «filter». Mener også å huske at vi stusset over at den så ut til å inneholde aktiv elektronikk. Den elektronikken kan ikke gjøre så mye annet enn å drive LC-resonansene ved å generere frekvenser som slår an disse, om den i det hele tatt gjør noe som helst. Det er i så fall stikk motsatt av strømrens i noen meningsfylt forstand av ordet.
    Det oppleves som mer kraft og analogt med tc-3 så antar den aktive delen legger noe til noe som vanligvis ikke er det, mens Tesla coil fjerner uønsket støy.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Det oppleves som mer kraft og analogt med tc-3 så antar den aktive delen legger noe til noe som vanligvis ikke er det, mens Tesla coil fjerner uønsket støy.
    Jeg gjentar:

    Om motoren på bilen lager støy pga problemer, og man skrur opp musikken så høyt inne i bilen til man ikke hører støyen fra motoren lengre. Har man da løst motorproblemet? I dette tilfellet tror mange det tydeligvis..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjentar:

    Om motoren på bilen lager støy pga problemer, og man skrur opp musikken så høyt inne i bilen til man ikke hører støyen fra motoren lengre. Har man da løst motorproblemet? I dette tilfellet tror mange det tydeligvis..
    Om jeg forstår kretsen i disse pluggene riktig, så er det man gjør her gjør mer som å sette på en sirene i motorrommet for å overdøve skranglingen, og deretter prøve seg frem med forskjellige modeller av sirenen for å høre hva som overdøver best.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg tror grunn til hele den store uenigheten på forumet her er at jeg fokuserer på resultatet av lyd uavhengig av målinger.
    Hadde ikke dette vært hifisentralen, men signalbehandling skulle jeg sitti som et tent lys på første rad og lyttet til hver ord Asbjørn sier. Men MIN erfaring er at den perfekte signal forsterkningen ikke er det som gir optimal lyd. Elektronikk og høytalere har så mye feil i seg at selvom det er teoretisk rett oppleves det som rytmeboks. Feilene i alle anlegg kan forbedres med harmonisk forvrenging osv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Elektronikk og høytalere har så mye feil i seg at selvom det er teoretisk rett oppleves det som rytmeboks.
    Jeg vet heller ikke om det er den beste reklamen jeg har sett for top of the line Gryphon og Audiovector. Men tuning av anlegget ved å tilføre støyfrekvenser på primærsiden virker fryktelig lite treffsikkert.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg vet heller ikke om det er den beste reklamen jeg har sett for top of the line Gryphon og Audiovector.
    Finnes det perfekte oppsettet? Jeg har aldri hørt det og det er antagelig teoretisk umulig.
    Nå har gryphon harmonisk forvregning som antagelig er grunn til jeg liker gryphon, men mistenker det ikke er noe for deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det perfekte oppsettet?
    Nei, to-kanals audio er tross alt et imperfekt format for lydgjengivelse, men det virker som det kan finnes bedre og billigere måter å komme frem til noe som låter såpass bra at man både får en troverdig illusjon av levende lyd og selv blir nokså godt fornøyd med resultatet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, to-kanals audio er tross alt et imperfekt format for lydgjengivelse, men det virker som det kan finnes bedre og billigere måter å komme frem til noe som låter såpass bra at man både får en troverdig illusjon av levende lyd og selv blir nokså godt fornøyd med resultatet.
    Brukes det elektronikk og høyttaler til å formilde lyd er en vel uansett helt ute å kjører.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brukes det elektronikk og høyttaler til å formilde lyd er en vel uansett teoretisk helt ute å kjører.
    Nei, det er vel ikke så mange andre måter å gjøre det på, er det vel? Man kan selvsagt kjøpe notene og spille selv, men symfonier blir litt krevende på den måten.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Oj oj. I dag hadde jeg en faglig morsom diskusjon med @Snickers-is som resulterte i at jeg prøvde ut noen endringer i delefiltre som medførte store forbedringer i kinoanlegget. Stor takk Snickers! Det tok omtrent 3 timer å måle og tune litt og resultatet er utrolig spennende. Er på ingen måte ferdig. Men dette kostet null kroner. Bare litt morsomme diskusjoner ift kardioide, samt litt målinger og litt tweaking i DSP. Jeg blir bare mer og mer overbevist over hvor mye man kan oppnå med DSP framfor andre "tweaks". Dette til tross for at jeg akkurat har investert i en rådyr dac, har flere skilletrafoer i huset og sikkert i overkant dyre kabler og mye annet. Det er greit nok det, det kan kanskje gjøre ting litt bedre, men sett opp mot DSP hvor man i praksis kan bygge om en høyttaler ila et par-tre timer?? Går ikke an å sammenlikne...
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det finnes alltid noen som er papegøyer for tweakindustrien. En del av disse får plutselig høre virkelig god lyd, og kaster ut alt av tweaks til fordel for en seriøs tilnærming. Dette har skjedd mange ganger, men jeg har aldri sett noen gå den andre veien.

    Betyr det at folk begynner som opplyste og blir dummere og dummere?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror grunn til hele den store uenigheten på forumet her er at jeg fokuserer på resultatet av lyd uavhengig av målinger.
    Kanskje det snarere har noe å gjøre med din tilsynelatende motvilje mot å forstå hvordan dingsene fungerer og de fysiske prinsippene som får dem til å fungere?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg tror grunn til hele den store uenigheten på forumet her er at jeg fokuserer på resultatet av lyd uavhengig av målinger.
    Du har vel fått rundt 200 spørsmål som handler om å teste ting bare med ørene. De har du visst glemt å svare på, det er tydelig at øynene er en viktig del av lytteprosessen for deg. Hvis du omformulerer påstanden din litt blir den faktisk riktig.

    Forslag:

    Jeg tror grunn til hele den store uenigheten på forumet her er at jeg fokuserer utelukkende på hva jeg synes er kult og gir egentlig blanke i lyden.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Ikke gjennom den optiske kabelen du har eller noen optisk kabel du noensinne kommer til å ha. Det forutsetter en 200 W laser på driversiden - djeeeezz....
    Si ikke det. Om han selger alle disse strømgreiene kan han få råd til en brukbar projektor.
    (Edit: Laser-driver og kjøler på nederste bilde)

    absolute-ultimate-av-christie-eclipse-dlp-RGB-laser-projector-3-X3.jpg

    absolute-ultimate-av-christie-eclipse-dlp-RGB-laser-projector-7-X3.jpg


    https://www.christiedigital.com/en-gb/products/projectors/all-projectors/christie-eclipse/overview
    https://www.avsforum.com/threads/christie-eclipse-projector.3018138/page-101
     

    Vedlegg

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Og vi som trodde high-end kjøperne skydde swithing PSU i sine oppsett fordi de støyer.

    Denne virker være laget etter prinsippet tilsvarende LED pærer kjøpt på eBay for 10,-. Dere vet dem som ikke kvalifiserer til CE merking fordi den switcher kun halve perioden med en enkel diode uten noe filter til å beskytte strømnettet mot støy fra strømforsyningen.

    STC15W104 ser ikke ut til å ha ADC. Og det er ingen komponenter der til å å lage en høyverdig referansespenning. Vi ser heller ikke en spenningdeler her som som kan nyttegjrøres til å lese hva som skjer på høyvoltsiden. Det virker derfor lite trolig at det er en aktiv datakrets som kan reagerer på hva som skjer på høyvoltsiden.

    Mulig MCU kun er til en enkel PWM oscillator med hjelp av C4? Om så er tilfelle er det neppe rare enegien den evner yte. Gjør meg usikker på hvor mye støy den egentlig evner tilføre strømnettet via tesla coil antennene utover det selve strømforsyningen genererer.

    1678576223993.png
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Og vi som trodde high-end kjøperne skydde swithing PSU i sine oppsett fordi de støyer.

    Denne virker være laget etter prinsippet tilsvarende LED pærer kjøpt på eBay for 10,-. Dere vet dem som ikke kvalifiserer til CE merking fordi den switcher kun halve perioden med en enkel diode uten noe filter til å beskytte strømnettet mot støy fra strømforsyningen.

    STC15W104 ser ikke ut til å ha ADC. Og det er ingen komponenter der til å å lage en høyverdig referansespenning. Vi ser heller ikke en spenningdeler her som som kan nyttegjrøres til å lese hva som skjer på høyvoltsiden. Det virker derfor lite trolig at det er en aktiv datakrets som kan reagerer på hva som skjer på høyvoltsiden.

    Mulig MCU kun er til en enkel PWM oscillator med hjelp av C4? Om så er tilfelle er det neppe rare enegien den evner yte. Gjør meg usikker på hvor mye støy den egentlig evner tilføre strømnettet via tesla coil antennene utover det selve strømforsyningen genererer.

    Vis vedlegget 900913
    Derfor du må ha mange! 😃
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det finnes alltid noen som er papegøyer for tweakindustrien. En del av disse får plutselig høre virkelig god lyd, og kaster ut alt av tweaks til fordel for en seriøs tilnærming. Dette har skjedd mange ganger, men jeg har aldri sett noen gå den andre veien.

    Betyr det at folk begynner som opplyste og blir dummere og dummere?
    Antagelig.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Derfor du må ha mange! 😃
    Nei det tror jeg ikke gir mer energi. Grunnen er at om dette er snakk om en PWM oscillator vil de ikke pluggene være synkronisert og dermed får man ikke mer energi fra flere i parallell. Man får bare et mer kaotisk frekvenspekter.

    Nå vet vi ikke fekvens den skal operer, men trolig i passband mellom 800-8000 Hz hvor vi er mest trolig til å høre noe. Det er så lav frekvens at PWM trolig kan gi 4,5 V P.P. Forsøk på gøy å legge en 4,5 Volt P.P. 1000 KHz tone på en ledning tett inntil en strømkabel uten skjerm og hør om toner slipper gjennom strømforsyning til en av hi-fi komponentene.

    Men en switching PSU med en diode på ene halvperioden uten filter kan faktisk gjøre forskjell på støy tilført nettet når man snur dem ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn