Strøm relatert Strømrens

Har du strømfilter i anlegget?

  • Ja, og det var en god investering

  • Ja, men andre oppgraderinger bør prioriteres.

  • Nei, men vurderer det fremover

  • Nei. Har prøvd, men det gav dårlig effekt

  • Nei, og dette bryr jeg ikke hodet mitt med. 😀


Resultatene er kun synlige etter avstemning.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt fra før, strømrens kan hjelpe om man har problemer med strømnettet. Om strømmen er din, så vil man mest sannsynlig ikke få så veldig mye forskjell. De på vestlandet har et annet strømnett enn resten av Norge, og mest sannsynlig vil de (i likhet med Uganda?) Merke stor forskjell med strømrens. Resten av landet har ikke nødvendigvis like store utfordringer, og der det også er mye industri i nærheten kan være påvirket.

    Derfor sier jeg, få en måling på strømmen der du bor! Så har man et utgangspunkt i hva som må gjøres. Å bare hive på alt mulig dilldall bare fordi det står "audiofilt lydutsyr" på det kan gjøre vondt verre. Å legge øret imot kontakten sier ingenting om superharmoniske som Ymir snakker om, eller jordfeil/støy for den saks skyld.

    Jeg vet ikke hva som ødelegger hobbyen mest, om det er de påtatte audiofile lydmerkene som gjør like påtatte underverker for lyden eller at fakta faktisk kommer frem om de produktene som ikke fungerer eller gjør slikt som tenkt? Det er massevis av annet strømutstyr som gjør en knakende god jobb fra andre merker som man VET fungerer også, som faktisk spesialiserer seg på strøm.
    At en enkel strømskinne blir solgt som strømfilter fra enkelte audiofile merker sier jo sitt..

    Fordelingsnettet i Norge,
    Ca. 14-15 % TN nett.
    TT nett, Agder og noen få kommuner i Rogaland.
    Resterende har IT nett. + Albania

    Ser en bort i fra Tung industrien, gruvedrift, smelteverk etc vil støy kilder fordeles rimelig likt.
    Det som betyr noe her er hvor stivt nettet er.
    Fordelingstrafo sin kortsluttning ytelse,
    mer forståelig, dens størrelsen.
    Jo større jo mer "sluker den unna" støy.


    En PQ måling, spenninskvalitet, trenger ikke fortelle alt. Den måler slik forskrift, FoL, sier.
    Hva som er av støy fra egen installasjon måles ikke.

    Audiofile nettfiltre gjør lite og ingenting med støyfrekvenser, harmoniske, i område der forskrift om leveringskvalitet, Fol, gjelder.

    Årsak til at nettfiltre kan gjøre vondt verre?

    Schaffner og Schurter er nok ikke noe bedre enn audiofile filtre, og gode industrifiltre er dyre de også. En får schaffner filter til
    10 000kr pr stk..
    Og både industri filtre og audiofile flitre lider av samme problem. Kildeimpedansen.
    Skulle en forsøke seg på å filtrere supraharmonics bredt vil virkning der også ha samme virkning mht kilde impedans.

    Uten å være sikker, men på noen bilder jeg så av Isotek kunne det se ut til at det var ett LCL filter. Det er mindre sensitivt ovenfor kildeimpedansen.
    Hvor finner en slike filtre hos det "seriøse"
    Som produserer industrifiltre?
    Jeg har ikke funnet noen.
    Det jeg har funnet er en tommelfingerregel hos Schaffner som sier at ved lav kilde impedans er LCL filtre tingen.
    Grunnen til at en ikke finner slike i katalogen er kostnad. Kondensatorer er billigere enn store spoler.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    En PQ måling, spenninskvalitet, trenger ikke fortelle alt. Den måler slik forskrift, FoL, sier.
    Hva som er av støy fra egen installasjon måles ikke.
    Og det har du sagt gjentagende ganger, det jeg prøver å få frem er at det er fullt mulig å få noen til å måle det nettet man har hjemme (selvfølgelig må man nok betale for det såklart...). Da har man et utgangspunkt i hva som bør gjøres, om det bør gjøres noe.
    Og ørene fungerer dårlig sammen med 230V, det gjør også høyttalere. Så det er best å bruke et måleinstrument..

    Jeg tviler heller ikke på at noen av de seriøse strømfiltrene og annen strømrens etc. fungerer, så er det sagt! Problemet er å filtrere bort de useriøse som ødelegger ryktet for de som faktisk er seriøse med strømrens.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Strømrens alla fjerne støykilder på eget anlegg. Dessverre er det slik at et stort antall LED pærer switcher ned 230V til lavvolt uten bruk av galvanisk skille slik linjære eller bedre SMPS har. Dette faktum kimet en bjelle da jeg leste JohanB sin post fra 2015 om hvordan gamle fjernsyn uten skilletrafo gav opphav til problemer på 60 tallet. https://www.diyaudio.com/forums/solid-state/279794-toroidal-transformer-noise-2.html#post4455271

    "
    Back in the 1960's when there were common with black & white TV sets with transformerless half-wave rectifiers, the toroidal cores in many amps started to buzz when the TV was set on even in another room. It took some time to figure out what happened at that time when mains toroidals were new.

    It was the TV that caused DC shift on the mains by its half-wave rectifier.
    (TV's were made like that, to be used by 220VAC or 220VDC mains, that were common in many places)

    The cure at that time was to insert one electrolytic capacitor of around 5-10000uF/10 to 16Volt in series with the mains and one diode parallel to the cap, to block reverse voltage exceeding 0.7V over the cap.

    If the buzz was still there (the diode conducted), you just flipped the mains contact in the outlet to get the DC rightly polarized over the cap. If there were more TV sets on the same mains, you had to flip there plugs, so they were sending DC at the same polarity.


    All this in at that time 220VAC mains country.

    "

    Jeg har faktisk noen smartlys koblet på samme kurs som stereoen, men alle disse er av lavvolttypen med 12V pærer. Fordelen med slike lavvoltspærer er at man kan ta kontroll på strømforsyning til disse lyspunktene som jeg nå har på gamle 12V trafoer.
     

    NOV

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    5
    Denne Lampizator levner ikke slike filter dingser noe ære.

    I am a NON BELIEVER in AC REGENERATORS and all devices claiming to make "perfect AC sinusoid". There are many cases of products and their makers who claim to offer "improved AC" or perfect AC, and usually they write about light dimmers and appliances introducing "dirty noises" into the AC and this creates noise in our equipment. Absolute majority of this writing is pure nonsense and it is only meant to SCARE YOU and make you buy the power box for 1000 dollars or so.

    Lets talk about FACTS. The AC powered audio devices in fact DON'T USE AC VOLTAGE AT ALL !!!
    They are all DC devices and hence they need clean DC not AC. So creating "pure sine" is a most stupid, utterly heretic waste of time.
    The AC, after entering our gear, becomes straight away brutally rectified into DC and that is the end of the road for the sine. Then the big electrolytic capacitors accumulate the electrons in a "bottle". These electrons become a source of energy for the active devices in our gear. They are being released slowly as a DC current.
    THESE ELECTRONS HAVE NO MEMORY of their "childhood". They do neither remember nor care if they arrived in a form of perfect sine, cosine, square wave, or chaotic ripples. As long as they arrived, their sins are forgiven in the capacitor and they are purified. So in other words - the hi fi gear is indifferent to AC shape.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    @NOV det er jo ganske vanlig å trekke inn gamle "teknologier" for de audiofile merkene, som ikke er gjeldende lengre og de virker til å "finne opp hjulet på nytt, enda en gang". Slik som med litt gamle rørforsterkere så bruker ikke de nødvendigvis DC, da man har et rectifier rør istedet for en likeretter som idag. Når man bruker gamle analogier til å selge produkter for ny teknologi så blir det ofte mye nonsense som ikke henger på greip eller virker logisk lengre.
     

    NOV

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    5
    Hmm... rectifier rør er vel til for likeretting? En rørforsterker drives vel også av DC. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Denne Lampizator levner ikke slike filter dingser noe ære.

    I am a NON BELIEVER in AC REGENERATORS and all devices claiming to make "perfect AC sinusoid". There are many cases of products and their makers who claim to offer "improved AC" or perfect AC, and usually they write about light dimmers and appliances introducing "dirty noises" into the AC and this creates noise in our equipment. Absolute majority of this writing is pure nonsense and it is only meant to SCARE YOU and make you buy the power box for 1000 dollars or so.

    Lets talk about FACTS. The AC powered audio devices in fact DON'T USE AC VOLTAGE AT ALL !!!
    They are all DC devices and hence they need clean DC not AC. So creating "pure sine" is a most stupid, utterly heretic waste of time.
    The AC, after entering our gear, becomes straight away brutally rectified into DC and that is the end of the road for the sine. Then the big electrolytic capacitors accumulate the electrons in a "bottle". These electrons become a source of energy for the active devices in our gear. They are being released slowly as a DC current.
    THESE ELECTRONS HAVE NO MEMORY of their "childhood". They do neither remember nor care if they arrived in a form of perfect sine, cosine, square wave, or chaotic ripples. As long as they arrived, their sins are forgiven in the capacitor and they are purified. So in other words - the hi fi gear is indifferent to AC shape.
    Han har jo rett. Allikevel er det slik at det er stor forskjell på hvordan hi-fi apparater er skrudd sammen. Det er slett ikke alle som har tilstrekkelig filtrering av støy som finnes på nettet. Det finnes flere "hard fact" bevis på at Lampizator er litt hard i formuleringene sine her.
    Men at det finnes mye unødvendige strømfiltreringsprodukter rundt omkring er det ingen tvil om. Det beste var hvis produsentene tok bittelitt hensyn i sine strømforsyninger.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hmm... rectifier rør er vel til for likeretting? En rørforsterker drives vel også av DC. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
    Rectifier rør er til likeretting også ja. De bruker endel mer effekt for å få til det samme som silikon dioder. Krever litt mer av powersupply. Leakage er nevnt imellom primær og sekundær side på trafoer, dette kan også lage støy og dra med seg noe rusk. Stabil strømforsyning er vel det viktigste, som også gjerne er litt overdimensjonert.
    Selv om det er likeretter på elektronikk så er det utrolig mye man får ut på strømnettet av støy og informasjon i retur. God strømrens renser vel kanskje like mye ut som inn imot elektronikken.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nogen som har erfaring med den her?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jep de er åbenbart ikke til nogen forskel - placebo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn